Meny

Svenska sidan om offshore

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Efter hela 6 veckor hemma i Stockholm var det riktigt skönt att komma offshore igen! En vikartur som präglades av brunntesting, massa eldflammor och fina dagar.

Som jag skrev i tidigare inlägg så blev min sista tur med fasta crewet inställd. Vi skulle resa ut i slutet av sept och det var lovat att det skulle bli min sista som fast anställd. Nån vecka innan kom beskedet att min ersättare skulle ta min plats under den turen. Som tur är fick jag en så kallad vikartur bara 2 veckor senare – på samma rigg!

Att resa på vikartur innebär att du är tillfälligt anställd på ett kontrakt om f eks 2 veckor jobb. I avtalet ingår det oxå 4 veckor ledighet (med betalning) efteråt. Träffade flera som likt mig nu var ute på vikartur. Kontrakten kan variera i längd men 2 veckor jobb är max. Sen infaller den älskade väntetiden (betalt när du sover) som alla vet så det ungår firman så klart 😉

Jag fick alltså en full tur så att säga. Jag jobbade istället för en person som var sjukskriven. Min stora förhoppning framöver nu är att få vikarturer tills allt vänder och företaget börjar anställa igen. Men det är tämligen osäkert!

Idag är jag hemma och firman får inte skicka ut mig dom kommande 4 veckorna. Om jag sen får en ny resa direkt eller om det tar lång tid har man ju ingen aning om…

Intressant iakttagelse på helikopter terminalen gjorde jag iaf när vi skulle flyga ut. Det var helt dött! För 2 år sen var det knökfullt och det stod pet-flaskor precis överallt. Ibland var det lätt att missa i högtalarna nör dom kallade in oss till gaten för det kom utrop precis hela tiden.

Nu var vårt crew dom enda på heliporten! På skärmarna över dagens flighter var det väldigt få avgångar.

När bussen körde ut oss till helikoptern stod det bara en enda där på den stora flygplatsen. Väldigt annorlunda att se dagens läge och tänka tillbaka på hur det var för 2-3 år sedan.

Ombord på riggen var det well testing vilket betyder att man testar brunnens kapacitet. Sjukt coolt att se det enorma eldflammorna lysa upp hela riggen och havet omkring! Har varit med på det 1 eller 2 gånger tidigare och det är verkligen ballt! Vuxenlekstuga helt enkelt 😉

I samband med brunntestet fick vi erbjudande att få ett lite prov av oljan vi fått upp. Först sa jag nej och tänkte va sjutton ska jag ha de till?! En burk med svart vätska bara. Visa den för folk och den skulle lika gärna kunna varit köpt på bensinmacken hemma 🙂

Men efter ett par dagar tog jag iaf ett oil sample med mig. Lite ballt är det ju ändå att ha olja från en brunn innan den ens börjat producera! Hur många i världen kan säga att dom har det liksom?? 🙂

Sen medan vi var ute kom nyheten om det positiva dopresultatet från Therese Johaug. Väldigt intressant å höra hur nästan alla norrmän försvarade henne och mena att hon kan aldrig va dopad! Jag lyfte idéen om att flera som förlorat mot henne har torskat för doping men då tog folk nästan illa upp för hon ”tränar bara hårdare och smartare”.

Okej säger jag bara………. 😀

Hamnade iaf med ett jäkligt bra crew på däck! Assisterande kranföraren har jag känt sen min första tur i firman. Kranföraren va riktigt skön och sen var min roustabout kollega rätt gammal så jag fick ta alla löpningar upp på canti levern (som ett 6-våningshus) eller upp en benen på riggen när det var lyft där. Bra för ens fitness helt klart 😛 Hoppas verkligen jag får åka ut med dom igen det var skönt socialt gäng.

Vädret varierade rätt kraftigt. Under brunntestet var det lugnt på havet och fina solnedgångar med röd himmel. Sen under första helgen drog vinden upp i 60 knop.

Galet mycket fåglar ombord den här vändan. Låg döda småfåglar i var och vartannat hörn. Måste kommit ut med supplybåtarna för jag tvivlar på att dom små djuren klarar att flyga 20-30 mil ut till oss. Hittade faktiskt oxå en levande fladdermus på däck! Har aldrig sett en sån. supplybatar

Petade på den med foten då skrek den och väcklade ut vingarna. Men den såg helt utmattad ut. Svårt att hitta något ätbart på en oljerigg kan jag tänka mig 🙂

Crewet innan oss hade fått en helt färsk lärling och dom drev med honom. 🙂 En del saker genomskådade han men sen efter att dom transporterat barytt från båten så lurade dom honom att kontrollrummet behövde ett ”luftprov” 😀

Så han tog 2 sopsäckar och knöt ihop en på babord sida och en på styrbord sida av riggen. Sen gick han ner med sina 2 sopsäckar luft och lämnade lyftpröven… Haha!

Sen dagen innan dom skulle hem så lurade dom honom att ringa ett nr på telefon och uppge sitt namn, vikten på hans bagage och vilken flight han skulle hem med. Grejen var bara att telefonnumret han ringde var till PA systemem ombord 😀 så mitt på mjusa dagen kom de konstiga meddelandet upp i alla högtalare ombord. 🙂

Väldigt roliga skämt tycker jag! Det sistnämnda hade ju alla kunna gått på när man är första gången offshore. Kanske den med luften oxå vad vet jag.. 🙂

Blir ju så när man är helt ny på nånting så anförtror man sig till sina ledare och ifrågasätter inte. Roligt var det att höra iaf 🙂

Så kom det nya crewlistor ombord oxå. Där får man en överblick över alla 6 crew på riggen och vilka positioner alla har. Jättestor del av arket var röd text vilket betyder att det är nya personer från andra riggar. Bland annat han som fick min plats.

Min hand over på dagveckan hade oxå fått kicken nu. Men han hade jobbat hela 7 år i firman! Snacka om att det gick långt tillbaka den här gången.

Pratade med en person för service som nyss varit ute på den sista Transocean riggen här i Norge. Han berättade att crew change helikoptern där så hade 2 personer (av 19 st) inte varit gråhårig. Tänk er att dom hade 7 riggar förut på norsk sockel. Nu fins bara 1 kvar, så alla med högst ansenitet på 7 riggar bantades ner till 1 rigg.

Han sa att uppe på drill floor där så var det bara drillers och toolpushers. Gubbar på 50-60 år som jobbat offshore över 25 år tampades nu om platsen på 1 rigg. Kan tänka mig hur konstig stämning det måste vara där. En person som jobbat kanske +10 år som driller och inte svettats alls under dessa år. Måste nu stå i white suit och sätta slips och banka dog collor med slägga. Allt för att få behålla jobbet i dessa nedgångstider. Så himla surrealistiskt!

Var med och demonterade all utrustning ute på flammbommarna oxå. Också riktigt skön känsla där jag verkligen kände att detta är bästa jobbet som finns! Man står där längst ut på bommen där pipan för eldflamman är. Man är 40 meter upp i luften och typ 40 meter ut från riggen. Att stå där och se den enorma stålkonstruktion och allt den kan göra! Att se lite supplybåtar guppa på havet utanför och bara känna sig levande. Coolt som attan tycker jag 😛
oljerigg-i-morker

Fick ven höra en rätt otäck grej som hände när jag var hemma. En person ombord hade tappat hela 1,5 liter blod ur kroppen så det såg riktigt illa ut men vår medic ombord hade uppträtt väldigt proffsigt och hållt honom i schack tills ambulans helikoptern kom ut.

Då hade dom burit honom på bår upp till helikopterplattan och så hade han fått blod av läkarna där medan dom flög tillbaka till sjukhuset i Stavanger. Allt hade alltså gått bra så långt.

Det pratas ju ofta om att arbetet offshore är så himla farligt och visst kan det vara det men snacka om att infrastrukturen för sjukhjälp är grym där ute!

Sista söndagen på övningen fick jag agera brännskadad person på däck. Då skulle dom i första hjälps laget ta hand om mig enligt deras instruktioner. Första hjälps laget är cateringen hos oss. Dom släkte branden på mig och lyfta upp mig i en bår. Himla tur att dom inte försökte lyfta mig sen.

Tvivlar på att kvinnorna där hade grejat mig på nästan 100 kg med kläder hehe 😀

Nu har man iaf 1 månad ledighet tills man är arbetslös igen haha.. Vet inte riktigt hur jag ska se på det där för så länge man inte har anställning så är man ju arbetslös. Som tur är kommer det ju en rätt hygglig utbetalning på 1,5 månadslön sen för den här 2 veckorna jag jobbat… Sen fick jag oxå skattebeskedet från ifjol och det gav 25 tusen. Jobbade ju så sjukt mycket förra året så hade räknat med att de skulle bli en del..

Tar lite en vecka i taget nu känner jag. Ska vila upp mig sen kanske börja söka lite jobb i Stockholm. Att sticka iväg på långresa känns mer avlägset just nu även om det förmodligen är det man borde göra… Alla rutinerade rävar ute på jobbet säger att detta är den värsta och längsta nedgången dom sett så förhoppningsvis blir den inte djupare än så här.

Sköt om er där ute mina få bloggläsare! 🙂

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

6 Kommentarer

  1. Jävlar vad galet mycket dom drar ner, sjukt tråkigt med alla nergångar som pågår i världen just nu!
    Skönt att du fick en extra tur och med ett skönt gäng, extra nice när dom driver med nya killen så man får garva lite, jag älskar sånt! hahaha 😀
    Ta det lugnt hemma i sthlm nu men gör gärna ett blogg inlägg senare om vad du gör på all din lediga tid 🙂

  2. Dessvärre så lär inte 2017 eller 2018 bli något särskilt bra år för oss i oljebranschen.
    Jag jobbar med utveckling av brunnpluggar och vi sparkade nästan 40% av manskapet för ett par veckor sen av den enkla anledningen att det inte finns jobb längre..

    Vi får hoppas att OPEC kan bli eniga om att minska produktionen, att sanktionerna mot Ryssland minskar och att Putin kan bete sig som folk och att Donald Trump kan göra ett positivt avtryck i hela den här soppan.

    Det är trist vad som händer i Norge eftersom precis allt blir drabbat av det här.
    Har bott i Bergen sen 2013 och skillnaden är enorm på bara 3 år.

    Nåväl, lycka till i framtiden och fortsätt gärna och skriv. Jag är en av de trogna som läser med stort intresse!

    Mvh
    Henrik

    • MrOffshore

      Hej Henrik jag är av samma tro som dig. Detta kommer ta tid och som du skriver är det många faktorer som ska falla på plats (helst igår) för att vi ska få se företag vilja investera igen.
      Jag tror ju inte OPEC har några som helst planer på att sänka sin produktion. Men det är ju onekligen ett intressant spel som pågår just nu då dom inte klarar sina statsfinanser på dessa låga nivåer.

      Jobbar du offshore eller är du onshore i Bergen? Kul å höra att någon läser bloggen iaf 🙂 Jag kommer skriva ett inlägg i veckan hade jag tänkt

  3. Folk får nog læsa på lite mer. Enligt mina kalkyleringar och andras också så kommer det bli tufft att hitta en ledig rigg i 2018.

    før att:

    Nær olje sællskapen ser att oljan børjar trappas upp, då kommer dom køra på med ett massiv seismikk letande. Just før att raterna ær låga nu. Det kommer dom inte att vara sen. sællskapen kan hyra in en rigg billigt 2017/2018. Går oljan upp så vill borrsællskapen har mer dagrate. Det som ær tricky då ær att olje sællskapen bara slænger in några långa kontrakt på låga rates.

    Men detta kommer dock bara att hænda om t,ex OPEC kommer øverens eller att det finns 100% klara signaler att oljan skal upp.

    Som kanske inte alla vet så så skal det øppnas många fælt i Barentshavet.

    I tillægg så annonseras typ 95% av alla offshore jobben INTE ut i dagslæget. Men enligt mina kællor så ser jag ett svagt upptrappande nu inom rekyttering.

    Och ni som tittar ofta på offshore.no ni borde också mærka skillnaden på att det ær många føretag som fått kontrakt dom sista 3 månaderna inom mek,iso,stillas osv. Så mkt kontrakt som det kommit ut nu har det inte varit på hela året. Hær kan man också peka lite på ovanstående exempel att føretagen børjar se att det ljusnar upp och prøvar då få kontrakt så billigt som møjligt innan då oljan tar sig upp igen før då blir det dyrare.

    Som sagt i 2018 blir det trångt i dørren och jag tippar på att du Mr.offshore har jobb igen till sommaren 2017 om inte tidigare!

    • MrOffshore

      Hej SlipStream kul med ett så utförligt inlägg! Jobbar du själv offshore? Tycker mig känna igen dig på mail-adressen att du varit här förr 🙂

      Jag håller med dig om att det verkligen kommer bli trångt i dörren när företagen ska börja anställa igen. Det är just denna tid som nybörjare borde förbereda sig på! Sen vilket år det sker vet ingen med 2018-19 känns inte orimligt. Av dom drygt 40 000 personer som förlorat jobbet hittills så tror jag långt ifrån alla kommer tillbaka när det vänder. Folk har skaffat sig nytt ”stabilt” arbete på land och vill inte riskera det. Jag hoppas kunna va en av dom som haft tålamod.

      Sen är verkligen hela scenariot att inte investera pga lågt oljepris lite dumt tycker jag. Som du säger; det är ju NU operatörerna borde boka upp riggar på flera år framöver eftersom nu har dagraterna kommit ner så långt.
      Ang OPEC så tror jag inte dom har för avsikt att sänka sin produktion. Allt detta kring dom viktiga mötena är bara spel för galleriet tror jag. Men att deras statskassor sinar Big Time just nu är ingen hemlighet.

  4. Møjligt jag har varit hær innan. Jag jobbade offshore men det ær slut på det roliga tyværr.. Det folk inte tænker på nær pressen slænger upp siffror som 40 000 uppsægda ær att detta inte endast ær folk på riggar. Mycket folk kommer från land också. rotationskordinatorer, administratører, hr, prosjektanstællda osv. av dessa 40 000 så tror jag det faktiskt ær mindre æn hælften som jobbar offshore som fått sparken.

    Jag førstår din poæng men man kan inte investera i något nær man inte vet framtiden tyværr. Føretagen går vældigt mkt minus idag och allt skal sparas in. Att investera før mycket nu kan leda till konkurs, ett exempel kan man se på Havila shipping som antagligen snart går konkurs tyværr och detta ær før att dom var før sent ute med att stramma in innan oljekrisen kom..

    Triggaren får vi se den 30e nær OPEC møtet kommer. Kuttar dom på oljan då kommer oljesællskapen børjar rulla igång igen før då vet dom att oljan kommer gå upp. Statoil har egna experter som analyserar och vet nær det skal børjas att investera. Kuttar OPEC oljan så ser jag inte ifrån att det kommer att komma en hel del kontrakt næsta år.

    Sen skal man hålla extra utkik på vad Statoil och Lundin gør. Speciellt Statoil iaf. Det ær faktiskt så att många andra føretag føljer efter dessa føretagen och deras movement. Børjar Statoil att trappa upp letningar och hyra in riggar då ær brickan på plats och spelet kan dra igång. I førsta hand så kommer dom nyaste riggarna att få kontrakt. dvs songa riggarna och maersk riggarna 😉 Varfør skal man hyra gamla riggar nær man kan få nya før samma pris? =)

Kommentera