Meny

Svenska sidan om offshore

Årsverk äntligen uppfyllt

Årsverk äntligen uppfyllt

Ytterligare en friperiod har påbörjats. Nyss hemkommen från riggen jag var på förra gången jag var ”offshore”. Jag hade turen att en person som går fast på ett crew där är väldigt förtjust i jakt. Varpå han tar ledigt och jag får chansen att rycka in som roustabout.

Hade fått veta på mail innan utresa att jag skulle gå natt första veckan. Men väl på plats så gick hela riggen bara dagskift vilket var väldigt skönt. Den här riggen är den samma som jag varit på under hösten och den ligger alltså i hamn för långvarig renovering. Grymt skönt att firman har ordnat gemensam buss från flygplatsen till riggen. En sträcka som enkelt kan tas själv med buss tåg och taxi.

Men på det här viset slipper alla hålla på och byta transport fram och tillbaka, lägga ut pengar och alla kommer i samlad trupp. En bussresa som tog nästan 90 minuter – skönt att bara kunna plugga i hörlurarna och lyssna podd medan bussen far fram i det bergsbeklädda landskapet.

Btw så blev det bara drygt 3 veckor ledigt sist. Så då kommer jag alltså få en vecka med tapt fritid tillägg. Najs och mycket välkommet nu när jag ska till Stavanger och ta lite kurser ur privat ficka!

Vädret var ju allt annat än bra mestadels. Det pissregnade i princip varje dag. Sen kunde det dock sluta snabbt och då blev vyn helt plötsligt fin där vi stod med riggen omriggad av höga berg.

Väldigt skönt att bara gå dagskift! Vi var 2 crew som båda gick dag. Alltså 6 personer som kan låtas vara mycket men folk gick åt i denna operationen. Eftersom vi ligger till kaj så är det väldigt mycket kranlyft upp och ned. Väldigt mycket ställningsarbetare över hela riggen.

Stora delar som bara ska rivas och skickas till land. Mestadels scrap men också en del kylare, ventiler och motorer som vi sände i land skulle in på service. Man kommer att bara ”riva” gammalt på riggen hela det här året innan man påbörjar nån typ av nybyggnation. Rätt coolt att det är så himla omfattande projekt!

Eftersom den delen av riggen vi bygger om har 5 våningar så blev det Ganska många trappsteg varje dag att gå. I LOVE IT! Självklart när man lyfter något över den delen så måste man spärra av allting under där lyftet kommer gå. Ofta blev servicefolk irriterade att man jagade bort dom men det är en del av jobbet. Vi försökte samla alla lyft så gott vi kunde.

Hade lite samtal med en polack ang deras villkor osv. Btw så kunde nästan ingen polack engelska. Varje crew som byggde ställningar var alla polacker och hade en arbetsledare som kunde lite engelska. Han berättade att dom tjänade 210 kr i timmen. Dom jobbade dock 2 veckor på och 2 veckor av! Gissar dock att 210 kr timmen är sjukt bra pröjs i Polen så dom lär inte klaga.

Kan dock känna att det kan gå ut över säkerheten ifall folk inte ens kan engelska. Vi hade t.o.m massa skyltar på norska, engelska och polska! Undrar varför det är så mycket polacker. Känns ju konstigt att dom inte kan hitta norska arbetstagare eller? Förmodligen har det att göra med att dom är billigare men vad vet jag. Alla dom bodde iaf på kajen i baracker.

Vi som bodde på riggen var bara 40-45 st vilket är långt mindre än hälften av vad vi brukar vara ute på havet under drilling. På söndagar hade kajen stängt och inga hamnarbetare var på vår rigg. Då kändes det som en spökrigg, såg knappt folk hahs!

Blev några turer med MOB båt också vilket var skoj! Första turen skulle vi bara sänkas ner på vattnet, köra de till land så dom kunde göra en service på den. Dagen efter när det var klart drog vi en rundtur kring riggen innan vi virade upp oss igen. En MOB båt är sån båt man använder när man ska rädda folk som ramlat i vattnet. Den står alltid på riggen och är fäst med en vajer i mitten på båten. Så när man firar ner eller upp båten kan det svaja och snurra runt lite. Kan bara tänka mig hur obehagligt det kan vara att operera sån båt i höga vågor!

Drog på mig nån jäkla muskelinflammation där ute också. Eller jag fick den snarare sista helgen när jag var hemma men det var på riggen det blev värre! Tränade som vanligt i gymmet och efter ett bänk/axelpass så blev jag dagen efter sjukt svullen och stel. Fick massa tigerbalsam av medic som hjälpte lite men sista 10 dagarna blev det ingen styrketräning alls. Ska till kiropraktor här i Sthlm och få ordning på det. Blev därav min sämsta tur nånsin va gäller träning. Några pass löpning fick jag till. Lyckades klämma 5 portioner tårta den första söndagen haha! Jaja det är långt till sommaren!

Ett stort projekt ombord var byte av alla slangar i drag chain. Det är dom som möjliggör att man kan skidda (flytta) borrtårnet. Slangarna är säkert 25 meter långa och varierar i storlek från 2 till 8 tum. Tunga as med andra ord!

Crewen jag jobba med var sköna. Kunde gott tänkt mig att hamna fast på den riggen med något av dom crewen. Den riggen lär nämligen ligga och producera kommande 10 år när den är klar. Vilket drömjobb att hamna där! Lite annorlunda dock att inte ha ett drilling crew ombord. Allt är så rent i jämförelse hehe 😉

Var flera på riggen nu som bodde utomlands. En bodde i Alicante och en annan bodde i Thailand medan dom reste till Norge varje gång det var dags att jobba. Vilket drömliv måste jag säga! Har själv planer på att testflytta till Spanien nästa år bara för att se. Vore SÅ skönt att lämna Sverige under vinterhalvåret!

Ordnade mig ett skåp ombord och lämnade skor och lite kläder. Räknar kallt med att jag får komma tillbaka dit snart. Speciellt om riggen börjar med att ha nattskift ombord. Då kommer det verkligen behövas mera folk. Har verkligen haft ett bra arbetsår so far! Borde fyllt ett årsverk nu. Alltså lika många timmar som att gå fast 2 veckor på och 4 veckor ledig.

Hade tänkt att flyga över tjejen så hon kunde få gå ombord och se riggen. Lite unikt tillfälle när en oljerigg ligger till hamn för renovering. Pratade med plattformschefen om det och han sa att det var inga som helst problem. Kajen behövde bara veta vem som kom och vilken dag så skulle dom släppa in henne. Tyvärr fick hon inte sova ombord på riggen vilket jag tyckte var lite dåligt.

Ett fint upplägg hade ju kunnat va att hon kom på eftermiddagen (tar så lång tid att resa ink alla byten). Man visar henne allt, sen äter man middag. Hon får en hytt eller sover i min. Det fanns ju ca 70 sängplatser lediga! Sen dagen efter käka frulle ihop och sen åker hon hem. Men när hon inte ens fick stanna kvar en natt så hade de då bara blivit rundvisning 2 h. Sen hade hon behövt ta taxi till något hotell och åka hem dagen efter.

Allt det med att ta ledigt från jobbet, flyga och transportera sig i 2 dagar, betala hotell och flyg osv. För att se riggen i 2 timmar kände vi inte var värt det. Vi ska ju till Hongkong och Filippinerna i januari så vi lägger dom pengarna på det ist. Synd dock!

Fick samtal också om jag ville komma ut och jobba på en annan rigg. Tyvärr är jag redan på jobb svarade jag men tackade för att han tänkte på mig. Så arbetstillfällen verkar det finnas gott om fortfarande.


I friperioden nu blir det att renovera sovrummet som ska bli kul. Ha en Halloween fest och ta lite refresh kurser i Stavanger. Hoppas börsen kan gå bättre än sedan 1 sept. Har varit svettigt att logga in på Avanza vill jag lova! Bra att det blir billigt dock men det är ändå utmanande mentalt tycker jag. Fick frågan om att vara med i radio också för att snacka offshore. Dom hittade mig via bloggen och skulle höra av sig på tfn när jag kom hem. Får se hur det blir med den saken. Har ett Google Kalkylark där jag loggar alla offshoreresor varje år för att underlätta när man ska deklarera. Ser där att jag gjort 8 st turer det här året, borde kunna hinna med en resa till innan året är slut. Alltså har jag ett fullt årsverk.

En tanke som slog mig också var detta med ancienniteten OM jag skulle få fast tjänst igen. Vi var många personer i den kullen som fick sparken när jag fick det för 2 år sedan. Många som hade 1-2 månader mer anciennitet än mig har gått på NAV (norska A-kassa) under hela tiden som jag kört på som vikarie. För varje dag jag varit offshore så får jag 3 dagar anciennitet OM jag får fast anställning igen. Firman har börjat anställa några personer nu som var före mig i kön nämligen (men som gått på NAV), men jag gissar att jag får längre anciennitet än ett par av dom ifall jag skulle få fast tjänst.
Jaja att gå som vikarie har sina klara fördelar också. Så länge det finns mycket jobb så rullar allt på. Senaste turerna har jag gått 2 veckor på, 3 veckor ledigt så det är bra för att bygga lite stridskassa.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

6 Kommentarer

  1. Tjena Mr Offshore! 🙂 går just nu brønnteknikk VG2 på Offshoreutdanning.no! Riktigt schyst lärare som man märker kan sjukt mycket! Passar perfekt då det är en helgkurs uppdelat på 5 samlingar. Förhoppningsvis så kommer jag få dra ut redan nu i december då det verkade vara en rigg på brittisk sockel som skulle flyttas till norsk sockel. Skulle vara i 10-14 dagar som det verkade! Håller tummarna att man får dra ut! 🙂

    • MrOffshore

      Wow Marcus har du redan fått erbjudande om jobb berätta hur har du fått till det?

      • Ja, det var våran lärare som jobbar för ett Mudcompany som kom med det nu i mitten av oktober. Det var dock inte helt bestämt om det skulle bli något då dem inte fått det jobbet ännu. Men om möjligheten fanns och vi var intresserade så skulle vi skicka ett cv till honom iaf. Förväntar mig ett svar nu i början/mitten av november tänker jag 🙂

  2. @Marcus, har du alla kurserna för britisk sektor då? tänkte på skuldermålningen och CA-ebs? Får kryssa tummarna för att du kommer ut. Själv jobbar jag för 4 olika byråer och har varit offshore 7 gånger detta året. Man ska ta allt de säger med en klypa salt. Jag vet inte hur många gånger de har ”lovat” mig att åka ut så kansellerar företaget turen pga ett eller annat. Så ha inte för stora förhoppningar. Det ska man aldrig ha i oljebranchen!

    • @C, nej det har jag inte. Det är dock inget som läraren påpekade att man skulle vara tvungen o ha heller.
      Jobbet i sig krävde bara ca 6-8 man. Och det vi skulle göra var en s.k. Vaskejobb bara. Men som du säger, jag förväntar mig verkligen ingentin förrän det faktiskt sker. Jag har tur som har en nuvarande arbetsgivare som dock låter mig dra iväg med hyfsat kort varsel ändå om det nu blir av 🙂

      • Ahh ok. Då kommer du resa från Norge mest troligt. Reser man från Aberdeen så er det krav på Ca-ebs och skuldermålning. Då e nog planen att riggen flyttas till norskt vatten innan ni reser ut. Den riggen som du kanske ska till har fått en ny operatør som kund. Då måste riggen vaskas innan den går øver till den nya kunden. Jag har sjælv hållt på med detta en del. Ganska grei jobb. Møjligt att vi kanske ses också =) Jag har 2 føretag som jag jobbar før som just håller på med mud och vask.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.