Meny

Svenska sidan om offshore

Artiklar

Oljekriget – Aktiespararna

Skrivet av den 21 maj, 2016 | Inga kommentarer

Oljekriget – Aktiespararna

Följande artikel är helt och hållet hämtad ur tidningen Aktiespararna (april 2016). Inlägget är inte sponsrat på något sätt men jag tycker det var bra skriven och inte minst väldigt relevant. Aktiespararna är en fantastisk tidning som jag tycker alla investerings-intresserade borde prenumerera på! Skifferoljans intåg på oljemarknaden vände upp och ned på branschen och oljepriset mer än halverades. Nu talar flera faktorer för att oljepriset ska upp. Historien om det stigande oljepriset började för 13 år sedan då BRIK-länderna, Brasilien, Ryssland, Indien och Kina, i stor skala utökade sina investeringar i ny infrastruktur och industriproduktion. Till följd av den enorma efterfrågan på olja och andra råvaror såg allt fler företag lukrativa möjligheter i sektorn och investerade i ny teknik och produktion. Från att en investering görs till att oljan är ute i marknaden dröjer normalt tre till sex år, och på grund av laggningseffekten blev det ökade oljeutbudet först synligt i marknaden ett par år senare, runt 2010-2011. Att oljemarknaden går i cykler och att utbudet därmed är högre i perioder är inga nyheter för marknaden. Oljekartellen OPEC har sedan samfundet bildades på 60-talet med hjälp av olika metoder stabiliserat oljepriset på fortsatt höga nivåer för att medlemsländerna ska få en hög och jämn inkomst. Problemet för OPEC var att allt fler aktörer, främst i USA, upptäckte fördelarna med att framställa olja genom så kallad oljeskiffer. Genom den okonventionella och tämligen kontroversiella metoden kunde oljeproducenterna i USA  ta upp olja snabbare och billigare än tidigare. Det talades om en energirevolution i USA och vissa experter menade att USA i närtid skulle bli självförsörjande på olja. Tillväxten inom skifferproduktionen var omättlig. Statistik från EIA, Internationella Energibyrån, visade att produktionen av skifferolja som mest ökade med 5 miljoner fat om dagen, nivåer som branschen aldrig kunnat drömma om. Detta fick effekten att oljepriset först planade ut 2011-2012 för att slutligen börja falla under 2013. I tillägg ökade även utvinningen ur oljesand i Kanada kraftigt. I Ryssland produceras i dagsläget lika mycket olja som innan Sovjetunionen bröts upp. Sammantaget ligger det globala dagliga överskottet på två miljoner fat i år. Överutbudet har fått konsekvenser. När all ny olja vällde in tvingades OPEC att agera. Initialt föll lotten på Saudiarabien som minskade produktionen ordentligt under 2013. I praktiken innebar det att Saudiarabien gav bort marknadsandelar till de två största konkurrenterna, USA och Ryssland.  Att landet skulle fortsätta göra det under en nämnvärd tid – utan att få något tillbaka – var dock aldrig aktuellt. Under 2014 ställde därför Saudiarabien krav att även de andra OPEC-nationerna skulle dra ned sin produktion. Intresset för detta var svalt och då återstod bara ett alternativ; nämligen att på nytt skruva upp produktionen och ösa ut billig olja. Aktionen resulterade i en såväl översvämmad som kollapsande oljemarknad. Saudiarabiens produktionsökning var den enskilt största faktorn till det stora oljeprisraset – från toppen runt 115 dollar fatet i mitten av 2014 – till botten runt 27 dollar fatet i inledningen av 2016. Men trots att Saudiarabien producerar enormt billig olja (kostnaden ligger på 8-10 dollar fatet) innebär det låga oljepriset problem för landet. Saudiarabiens oljeproduktion drivs nämligen av statligt ägda bolag, till skillnad från i USA där oljeproduktionen ägs av mindre privata aktörer. Därmed sagt att det låga oljepriset är desto mer kännbart för Saudiarabiens ekonomi. För att upprätthålla välståndet i landet krävs snarare...

Läs mer

Helikopter kraschen i Norge – 13 personer mister livet

Skrivet av den 3 maj, 2016 | Inga kommentarer

Helikopter kraschen i Norge – 13 personer mister livet

Fredagen den 29 april strax före klockan 12 kraschar en helikopter utanför Bergen. Helikoptern har flugit från heliporten i Bergen (Flesland) och hämtat upp passagerare på oljeriggen Gullfaks B. När den återvänder mot fastlandet så kraschar den på ön Turøy. Alla 13 personer ombord helikoptern omkommer. Vittnen till olyckan samt flygtrafik hemsidan FlightRadar24 beskriver hur helikoptern på över 640 meters höjd har störtat i princip rakt ner. Rotorn slets av från helikoptern och kraschen blev oundvikligt. Helikoptern ska ha störtat dessa 640 meter på ca 10 sekunder och landat på en klippa då den exploderat. Vidare rullat ner i havet och sjunkit till ett djup på 6-7 meter. Efteråt hittades rotorn till helikoptern hela 600 meter ifrån olycksplatsen. Kan inte ens föreställa mig en värre död än detta! Vet hur man själv tappar andan när man flyger helikopter och det är turbulens. Då kanske kabinen tappar 1-2 meters höjd på en bråkdel av en sekund. Här var det snack om 10 sekunders fritt fall! 🙁 Helikoptern som användes vid den här flygtransporten heter Eurocopter EC225 Super Puma. Den rymmer 19 passagerare samt 2 piloter. I Nordsjön så används egentligen primärt den modellen plus en till som heter Sikorsky S92. Jag har flugit många gånger med båda men gillar verkligen den sistnämnda bättre! Det är också den modellen vi flyger med just nu till min rigg. I Super Puman sitter man väldigt trångt och lastutrymmet är helt jävligt att jobba med på Helikopterplattan när man är offshore. Dom 13 personer som omkom så har det publicerats namn, bilder och info vilka dom var. Bifogar en länk till den som vill läsa mer om det men man kan kort säga att 11 st utav dom var från Norge, dom flesta från Stavanger eller Bergen. 1 person var från Italien och han var även pilot. 1 person kom från Storbritannien. Otroligt tragiskt verkligen! 🙁 Som någon gissade i en radiointervju så har nu denna helikoptern helt tagits ur bruk tills man hittat vad som orsakat denna katastrof. Även på andra sidan Nordsjön i Storbritannien har man stoppat all trafik med denna helikopter. Senaste gången en dödsolycka inträffade med helikopter i Norge var 1997 – alltså 19 år sedan! Med vetskap om detta har jag alltid resonerat så att på norsk sockel flyger man säkert! Här har man en annan kultar när det kommer till service och underhåll av helikoptrarna. I UK är det dock mer vanligt att helikoptrar kraschar tyvärr. Jag har jobbat med flera skottar som påpekat just detta. Att i Skottland så trängs folk för att komma på helikoptern först. Bara för att få en fönsterplats och på så vis öka sina överlevnads chanser ifall helikoptern störtar. I Norge är ingen rädd för detta eftersom det var så länge sen det hände. Men det har nog ändrats efter den här tragiska olyckan… 🙁 Det har ännu inte framkommit vad som fick rotorn att lossna från helikoptern men det lär vi få veta. Jag hoppas bara att det inte kommer fram att detta har hänt pga av dom dåliga tiderna som är inom olja just nu. Alla företag går på knäna just nu och försöker spara in på allt dom kan. Det har jag upplevt med egna ögon där ute på havet senaste 2 åren. Säkerhet är ju något som inte...

Läs mer

Den rådande oljekrisen del 2

Skrivet av den 8 januari, 2016 | Inga kommentarer

Den rådande oljekrisen del 2

Detta är en artikel jag gärna hade sluppit skriva men det känns som att det behövs en uppdatering nu. När jag skrev den första delen för 6 månader sedan kostade Nordsjöoljan 57 dollar fatet. Då minns jag själv hur man tänkte att ”nu är botten nådd” och norsk media släppte nyhet efter nyhet som påvisade detta. Idag kostar ett fat olja endast 33 dollar per fat och det har hänt mycket på 6 månader. En stor skillnad som jag ser det är att till och med norsk media har börjat skriva dåliga nyheter sedan en tid tillbaka. Man tror ju att dom om någon ska vara objektiv, men precis som när vi satsar pengar på svenska fotbollslandslaget; så gör man det med hjärtat och inte med hjärnan alla gånger. Numera är var och varannan nyhet om hur många hundra som måste sparkas i olika företag pga dessa dålig tider.  Adderar ett skärmklipp från di.se som förklarar prisraset väldigt bra.. Ett annat skärmklipp från Placera.se och deras artikel kan ni läsa själva här! Efter att ha läst dessa 2 texter så förstår man hur små Norge är i sammanhanget 🙁 . Norge har förmodligen den dyraste oljan i världen, alltså vad den kostar att ta upp. När dom betalar miljoner per dag för en rigg mitt ute på havet, så kan man i arabländerna i princip knacka hål i marken och oljan sipprar upp. Med vetskapen om att Norge står för endast 3-4 % av världens oljeproduktion så är dom säkert ett enkelt byte för Saudiarabien att slå ut. Ju längre dom fortsätter med detta desto mer blöder nationer som är helt beroende av att exportera olja. Typ Ryssland, Norge och flertalet länder i Afrika. Det är ju lätt att spekulera men visst kan det vara ett smart drag för att säkra sitt lands framtid. Norrmännen har ju tyvärr knappt någon annan exportnäring än olja och gas. Visst är laxodlingen stor i Norge men jag tvivlar på att den kommer kunna bära landet på sina axlar om detta låga oljepris fortsätter många år.  Skolorna Dom privata skolorna som under boomen var överfyllda med elever är numera i princip tomma. Dom måste gå runt som alla andra företag så först drog man in på lunch osv men efter ett tag fick lärare gå eftersom inga nya elever tillkom. Idag vet jag att Nortrain inte har grundkurs längre. Möjligt att man kan läsa den på någon av dom andra privatskolorna. Men vem gör det när marknaden ser ut som den gör?! Folk med 10 års offshore erfarenhet går hemma arbetslösa och väntar på att konjunkturen ska vända. Hur ska någon utan offshore bakgrund kunna få jobb närmsta åren!? Det är tämligen ingen ljus verklighet nu inom olja i Norge 🙁 Oljekrisen Något år efter att jag själv kom till Stavanger så tog oljeboomen verkligen av. Alla som hade säkerhetskursen kom offshore. Ute på jobbet hade var och varannan person gul hjälm. Vilket innebär att man har gjort mindre än 3 turer ombord på riggen. Man skröt om att dom då 30 riggarna på norsk sockel snabbt skulle utökas till hela 50 stycken inom bara 5 år!!! I veckan rapporterade offshore.no hur det idag finns 7 oljeriggar i Norge som ligger parkerade vid någon hamn. Under 2016 spår man att ytterligare 12 stycken...

Läs mer

Den rådande oljekrisen

Skrivet av den 19 juli, 2015 | 8 kommentarer

Den rådande oljekrisen

Titeln på den här artikeln kommer säkerligen inte som någon nyhet för någon. Det jag har tänkt med den här artikeln är att samla mycket information om det aktuella läget. Även ge min egen syn på situationen och i vilken utsträckning vi påverkas som vill jobba offshore. Sedan sommaren 2014 har oljepriset rasat från 110-115 dollar enda ner till låga 45 dollar per fat. Senaste månaderna har priset svängt kraftigt och i skrivande stund kostar ett fat Nordsjöolja (Brent) 57 dollar. Priset på oljan är nämligen den största faktorn till att vi sedan dess har sett en riktig lågkonjunktur inledas i offshore industrin. Det känns onekligen väldigt märkligt att man ifjol pratade konstant i norsk media om att det inte finns nog med folk att anställa. Man gjorde det nya megafyndet Johan Sverdrup som kommer producera +50 år fram. Då hade man nämligen siktet på att dom 30 befintliga oljeriggarna i landet skulle utökas till närmare 50 st på bara 3-4 år. Jag själv rapporterade även detta här på hemsidan vilket då var strålande nyheter! Vad jag fått höra av er läsare och lärarna på Nortrain + ITC Boreskolen så vallfärdade nästan svenskar till privatskolorna för att utbilda sig och få jobb offshore.  Allt såg ju så ljust ut?! Bara man tog kurserna och hade tålamod så skulle man till slut få sitt drömjobb på oljerigg, eller hur? Sen från ingenstans så halveras oljepriset och offshore marknaden förändras. Inte över en natt men kvartalsvis får man läsa mer och mer om folk som mister jobbet. Enligt DNB Markets så har över 21 000 personer förlorat jobbet sedan januari ifjol. Själv känner jag många personer som jag gick på skola med som numera är arbetslösa för att dom fick jobb i fel företag. Givetvis ingenting man visste då eller för den delen kan göra något åt idag… Vad bestämmer priset En haltande ekonomisk tillväxt har sänkt efterfrågan på olja. Samtidigt utökar USA sin utvinning av skifferolja. Vad som vanligtvis brukar hända när oljepriset droppar är att Saudi-Arabien och OPEC-länderna sänker sin produktion. På så sätt minskar tillgången i världen och priset kan då behållas högt. Länderna inom OPEC har världens billigaste oljeproduktion och tjänar givetvis mer på ett ännu högre pris. Men den här gången sänkte man inte sin produktion utan fortsatte pumpa upp lika mycket. Varför kan man fråga sig men en teori är att slå ut konkurrenter (Ryssland och USA) och rusta sig bättre för framtiden. Hur oljepriset påverkar världsekonomin med billigare transporter osv känns som fel forum att diskutera på. Men det påverkar i mycket hög grad ett litet land som Norge som bara står för 3,8 % av världens oljeproduktion. För dyrt På norsk sockel är det väldigt dyrt med arbetskraft, tjänster och att hyra oljeriggar, om man jämför globalt… Som jag förstått det så justeras dessa kostnader ner avsevärt vid varje lågkonjunktur. Folks löner sänks givetvis inte men framför allt rigg-raten gör det. Alltså priset det kostar för operatörerna att hyra en oljerigg per dag. Ni kan ju tänka er hur det såg ut 2013-2014 när alla företag ville anställa för det fanns så mycket jobb! Operatörerna hade inte nog med riggar för allt som skulle göras och då kunde riggföretagen så klart sälja sina riggar till högstbjudande. Nu 1,5 år senare ser det tvärt om ut! Det finns massor av...

Läs mer

ITC Roadshow del 3

Skrivet av den 18 juli, 2015 | 4 kommentarer

ITC Roadshow del 3

ITC Boreskolen kommer göra ytterligare en Roadshow nu under sommaren. Det är tredje gången dom besöker Sverige och den här gången blir det Stockholm och Göteborg. Vill du veta mer om offshorelivet och se en möjlighet att utbilda dig som oljearbetare bör du ta tillfället i akt och besöka en av dessa informations-träffar. Platserna dom besöker kan du se här nedan Norge Oslo              10 aug– Peppes Pizza, Karl Johan Sverige Stockholm     11 aug – Pizza Hut, Klarabergsgatan 56 Göteborg       12 aug – Pizza Hut, Kungsgatan 25 Danmark Aalborg          13 aug – O’Learys, Jomfru Ane’s gade   Här kan ni alltså få träffa några av personerna som jobbar på skolan och ställa frågor till dom om utbildning, jobbmöjligheter osv. Givetvis är det helt gratis att komma och lyssna på presentationen. Enligt hörsägen skal det även bjudas på pizza 😉 Själv så hade jag gärna kommit förbi men jag är offshore båda datumen som dom besöker Sverige. Därmed har jag varit på Nordsjön varje gång dom haft Roadshow. Hoppas de händer fler gånger om ni förstår vad jag menar… 😀 Klicka här! om du vill anmäla att du kommer på träffen! Detta inlägg är...

Läs mer

Fagbrev for Dummies

Skrivet av den 17 januari, 2015 | 20 kommentarer

Fagbrev for Dummies

Hela historien med fagbrev, som så många undrar över här på forumet, är svår för oss svenskar att förstå eftersom vi inte har något motsvarande i Sverige. Svennebrev är samma som fagbrev men för snickare, inte svenskar. Jag håller på att ta mitt fagbrev som privatist och det går åt väldigt mycket tid på att hitta information så här kommer det jag kommit över. Ett fagbrev är alltså ett bevis på kunskap efter studier och praktsik erfarenhet. Normalt studerar man 2-3 år vidaregående (VG1-2-3) sen går man som lärling och arbetar inom yrket i 2-3 år. När man sedan ansöker om sitt fagbrev tar man sin examen som kan vara en dag upp till en vecka. Detta görs på arbetsplatsen men en representant från det fylke där man bor. Klarar du allt får du ditt fagbrev och det tar alltså 4-5 år för en norrman. Vi som kommer till Norge från Sverige kan också ta fagbrev då tar man det som privatist. Steg ett är att finna vilket fagbrev som passar, klara en eller flera skriftliga offentliga examen (Samma som de fyra man gör efter B&B). När dom är godkända sänder man in alla papper som anställningsbevis, certifikat, kursintyg mm. på att man har minst 5 års arbetslivserfarenhet inom ämnet. När detta är godkänt får man göra ditt praktiska prov som varierar kraftigt från vilket fagbrev man tar såklart. Allt från en vecka praktik till en kort föreläsning inför en grupp människor. Det kan ibland även räcka med att en fagperson, med lång erfarenhet inom branschen skriver under för att du har de kvalifikationerna som krävs efter han har sett dig arbeta tex. Du får själv hitta ett företag där du kan genomföra provet! I tillägg ska sägas att bara handläggningstiden för allting mellan proven är upp till 6 månader. Vikten av ett fagbrev när man söker jobb vågar jag inte säga något om. Många sätter det som ett krav på annonser och det ska vara relevant. Ett fagbrev bevisar ändå lite om hur du är som person eftersom det ligger en del arbete, kunskap och erfarenhet bakom det. En lista med länkar som kan hjälpa på vägen mot ett fagbrev: Läroplaner – Finn den läroplan (Fagbrev) som passar dig bäst. Praksiskandidatordningen – Vad är en praktikkandidat och vilka regler gäller? Praksiskandidat  – Vilka krav finns och hur du går till väga. Föreskrifter – mest från § 11-8 Privatistweb – Där du ansöker om de offentliga examina Exempel – Fagbrev i Häst 😉 Innhald, Føremål, Struktur – ger en förklaring till faget och varför det finns. Hovudområder – Här, tror jag, du kan se vilka områden och vilka examen du ska klara. Grunnleggjande ferdigheiter och kompetansemål – beskriver vad du ska kunna! Det ser likadant ut för att alla fag så hitta ett, läs på, ring runt till ALLA som kan tänkas svara på frågor för det är inte lätt. Desto bättre översikt och förståelse du har för hela proceduren desto enklare är det att...

Läs mer

Bore og Brønnteknikk i Sverige

Skrivet av den 15 december, 2014 | 37 kommentarer

Bore og Brønnteknikk i Sverige

Nu har vi kommit till en stor milstolpe i Sverige för dig med drömmar om offshoreindustrin. Offshoresupporten + ITC Boreskolen har nu ingått samarbete kring att hålla Bore og Brønnteknikk i Sverige! Detta med en start redan sommaren 2015! Utbildningen kommer äga rum på Käringön utanför Göteborg (Mellan Uddevalla och Göteborg). Under detta kursupplägg kommer du utbilda dig inom VG2 Bore og Brønnteknikk under två veckomoduler i en väldigt trevlig miljö utspritt under en lite längre tid. Så upplägget är inget Fast Track där du ska köra järnet morgon och kväll tills du är klar, utan en mer avslappnad utbildning mer likt helgkursen i Tønsberg. Första veckan kommer att vara under den sista veckan i maj, och den andra i mitten av september. Offshoresupporten står för säkerhetskursen, och den är på tre dagar och kommer att äga rum i samband med de två veckomodulerna i maj och september. Det kommer också att finnas moduler som är upp till fyra dagar innehållande G11, G4 och VHF på Käringön under utbildningens gång. Så du kan med andra ord ta hela Bore og Brønnteknikk utbildningen på Käringön i Sverige. För att slippa en massa resande så har du möjlighet att göra slutprovet hos en skola nära dig. Men du blir även erbjuden att göra provet i Tønsberg tillsammans med en repetitionshelg. Perfekt om du känner dig osäker på något. Då har du ytterligare ett tillfälle att få svar och hjälp om saker du klurar på. Det är även en till examen som kallas för den ”Offentliga Examen” och för den måste du ta dig till Norge. Men det kommer du höra om när, var & hur den kommer. Jag skriver om vad den offentliga examen är lite längre ner. Även om utbildningens plats är i Sverige så kommer utbildningen hållas på Norska. Därför passar den även lika bra för dig som är Dansk eller Norsk. Kurslokaler Kurserna kommer att hålla till i helt nybyggda kurslokaler med lektionsrum, samt en simulatorhall med olika simulatorer för virtuell träning och utbildning, samt nya fräscha omklädningsrum, gym och bastu. Offshore läkarundersökning Läkarundersökning för offshorearbete är en av två certifikat/godkännanden tillsammans med den grundläggande säkerhetskursen (som det står om längre ner) du måste ha för att få jobba offshore. Hälsogodkännandet är ett krav i hela Nordsjöområdet och den är godkänd i 2 år innan du måste göra undersökningen igen. Offshoresupporten erbjuder idag att du kan göra den obligatoriska hälsoundersökningen på plats ute på Käringön. Detta till ett faktiskt förmånligt pris dessutom. Väldigt smidigt! På så sätt kan du göra allt du behöver i en smäll. Boende Offshoresupporten äger hotellet som ligger på Käringön. Så du kommer kunna få ett förmånligt pris för att bo där under utbildningens gång. Men det finns även avtal med närliggande vandrarhem. Offentlig examen Den offentliga examen är kort och gott förklarat som det allmäna slutprovet för VG2 Bore og Brønnteknikk i Norge. Oavsett vilken skola du studerar på eller om du läser som privatist så ska du göra den offentliga examen för att få ditt studiebevis enligt det statliga systemet. Så efter du läst Bore og Brønnteknikk på ITC Boreskolen får du både ett studiebevis för att du genomfört grundkurs på ITC, samt ett studiebevis för BRT2004 Bore og Brønnteknikk efter den offentliga examen. Studiestöd Som de flesta av er säkert vet så blev Grundkurs i Bore og Brønnteknikk av med sitt godkännande av studiestöd...

Läs mer

Fast Track Borr & Brunnteknik på ITC Boreskolen

Skrivet av den 13 oktober, 2014 | 18 kommentarer

Fast Track Borr & Brunnteknik på ITC Boreskolen

För er som funderar på att läsa Grundkurs i Borr & Brunnteknik titta hit! ITC Boreskolen ska hålla en Fast Track kurs på borr och brunnteknik nästa sommar. Vad är då skillnaden mellan den och den redan befintliga intensivkursen i Cypern? Intensivkursen i Cypern är intensiv och bra, blandar semester med plugg och har inte jättemånga olika tillfällen på skolan. Men den är utspridd på ca 4 månader. Det som gör den intensiv är att du egentligen inte är på plats så mycket på skolan utan har intensiva perioder på skolbänken. De 2 veckorna på Cypern ex. är väldigt intensiva. På denna Fast Track kurs däremot blir det verkligen intensivt! Lite som det låter med namnet Fast Track så är det en snabb kurs där hela kursen är väldigt intensiv/kort. Hur lång? Hur låter längden 3 veckor? Från att du fått introduktionsdagen tills att du är klar! Detta blir första gången någonsin, och den absolut snabbaste VG2 Borr och Brunnteknik kursen i hela Norge. Egentligen så är den obligatoriska delen endast 2 veckor, alltså själva Borr och Brunnteknik kursen. Men inte tänker du väl gå VG2 utan att ta säkerhetskursen? MEN, det ska kommas ihåg att detta blir riktigt intensivt med långa dagar, morgon till kväll. Så man får vara beredd på att huvudet får gå på fullvarv under 3 veckors tid.   Upplägget Upplägget bygger kring att du är på plats under 3 veckor, varav 2 veckor grundkurs, G11, G4 samt VHF och en vecka G4 (halva gruppen gör G4 under de första två veckorna och andra halvan under sista veckan) och grundläggande säkerhetskurs + ev. frivillig repetitionshelg samt den offentliga examen. Uppstart Grundkurs: 15 Juni Avslutning Grundkurs: 28 Juni G4: 29-30 Juni Grundläggande Säkerhetskurs: 1-4 Juli Det blir ett slutprov före den offentliga examen som du antingen kan göra på plats eller hemma i din hemkommun. Inför det hålls det en frivillig repetitionshelg, denna är alltså inte obligatorisk. Med andra ord så behöver du endast resa till Tønsberg 2 gånger (1 gång för hela grundläggande borr och brunnteknik inkl. G11, G4, VHF och grundläggande säkerhetskurs, och gång nummer 2 för den offentliga examen). Gång nummer två med offentlig examen kommer man däremot inte ifrån. Det är inte skolans prov utan skolmyndighetens, som alla som läst B&B i Norge gör.   Detta blir då både väldigt effektivt och kostnadsbesparande, kan det bli bättre?   Hur går då detta till, när andra kurser är under flera månader? ITC Boreskolen har längst erfarenhet och kompetens av de norska skolorna när det gäller intensivkurs. Alla lärare har väldigt hög kompetens inom sitt område och jobbar inom det dom ska lära ut. Kursupplägget är väldigt genomarbetat och extremt bra upplagt. Väldigt bra kursmjukvara. Både pedagogiskt och innehåller egentligen allt du behöver. Teoreiskt sett behöver du aldrig öppna böckerna. Lite nytt om kurserna Nu blir det (som skrivet tidigare) möjligt att göra slutprovet på distans hemma i din hemkommun. Detta är möjligt på fagskolen men har inte varit möjligt tidigare på grundkursen. Känner du att dig säker på slutet av kursen så kan du då skippa repetitionshelgen med slutprov utan kan gå direkt till din närmaste skolorganisation och göra provet. Det blir också en del förändringar när det kommer till VHF kursen. Slutprovet är nu internetbaserad för alla. Men det finns en del VHF kurser...

Läs mer

Nästa upplaga av ITC Roadshow

Skrivet av den 7 september, 2014 | 16 kommentarer

Nästa upplaga av ITC Roadshow

I tidigare artikel om ITC Roadshow skrev jag hur något fantastiskt skulle hända. ITC Boreskolen skulle till att göra en roadtrip i Sverige för första gången någonsin. Nu händer det igen!   I början på December (datum längre ner) kommer dom till Sverige igen.  Så passa på, anmäl dig nu! Du får inte någon bättre chans att lära dig om oljebranschen! Dessutom bjuds du på mat och dryck! Dom kommer såklart även till Norge, men också Danmark denna gång! Så passar Norge eller Danmark bättre, kom dit. Den norska delen börjar nu redan i September, medans den danska går av i December efter den svenska turen. (Och såklart, även om du redan ev. gått VG2 men funderar på Fagskolen, så kom och lyssna och bilda dig en uppfattning om ITC Boreskolen och deras Fagskola.) Förra upplagan av ITC Roadshow blev väldigt bra, och folket som kom på besök verkade tycka att det var väldigt bra. En avslappnad stämning med plats för både god information och mycket frågor.   Datum och plats kommer här nedan: Norge: Kristiansand – 16 September Stavanger – 17 September Bergen – 18 September Tønsberg – 3 November Hamar – 4 November Skien – 5 November Arendal – 6 November Oslo – 1 December Sverige: Göteborg – 2 December Stockholm – 3 December Östersund – 4 December Danmark: Ålborg – 8 December Köpenhamn – 9 December   Och som sagt, är du nyfiken på oljebranschen så får du inte en bättre chans än denna! Ta chansen att få både information om branschen, skolan och även personlig hjälp i din egen resa! För att få information om plats, samt för att anmäla dig, klicka på länken här under: KLICKA HÄR...

Läs mer

Nortrain inför VG2-helgkurser

Skrivet av den 19 augusti, 2014 | 13 kommentarer

Nortrain inför VG2-helgkurser

Vilket år det har varit 2014! Fler och fler riggar kommer till Norge och företagen anställer som bara attan. Landet som har för avsikt att bli över 50 oljeriggar rikt under 2015 har verkligen hög aktivitet nu. Det kan man konstatera även på dom framstående skolorna inom petroleum. ITC Boreskolen körde en egen Roadshow i både Norge och Sverige! Detta var ett fantastiskt bra initiativ från deras sida måste jag säga! Jag hade mer än gärna kommit på den presentationen dom hade i Stockholm om jag inte varit offshore. Efterfrågan på utbildning för att få jobb offshore verkar vara stor nu! Det gäller att vardera skola gör vad dom kan för att attrahera elever som vill gå hos just dom. Tidigare har ändå skolorna haft sin egen nisch enligt mig. Har man haft gott CV och egentligen bara behövt VG2 Bore- og Brunnteknik så har ITC varit bästa alternativet då dom erbjudit helgkurser samt en 2-veckors utbildning på Cypern. Har man där emot ett mindre relevant CV (som dom flesta har) så har Nortrain i Stavanger helt klart erbjudit den bästa dealen. Klart dyrast men samtidigt bäst grundpaket för att söka jobb offshore sen. Då syftar jag givetvis på den 4 mån grundkursen som har, där det ingår säkerhetskurs och massa andra bra kurser man behöver. Efter ett längre samtal i veckan med Nortrains rektor fick jag reda på en del spännande nyheter som dom introducerar. Dom kan nämligen nu också erbjuda folk att läsa VG2-kursen på helger! Detta tycker jag är ett fantastiskt initiativ från deras sida! Dom ligger redan på bästa stället i Norge, alltså Stavanger. Jag vet inte vilken skola som är störst mellan Nortrain och ITC men detta drag var sannerligen smart av dom. Nu erbjuder dom alltså Grundkurs 4 mån VG2 Bore- og Brunnteknik helgkurs Se Länk! Teknisk fagskola Högskolekurs Högskolekurs är även den ny och lär starta till våren trodde han. Vill man läsa den så bör man ha för avsikt att bli boresjef som det heter. Man skal alltså ha tagit fagskolan samt arbetat ett par år offshore för att den ska vara relevant. Men väldigt smart av dom att starta upp en helgkurs också. Nästa kursstart för den är 23 augusti och den håller på till 13 december. Kommer säkerligen flera än denna! Tvingade till nytänkande Jag tycker om att branschen växer med sån fart den gör nu. Detta bildar ju onekligen en liten kamp mellan skolorna att attrahera elever. ITC körde sin Roadshow och jag trodde faktiskt att Nortrain skulle göra något liknande men istället kommer dom ut med att dom också numera erbjuder helgkurser. Precis som med kompetensen offshore så förhöjs standarden på skolorna och dom tvingas hela tiden tänka ut nya sätt att förbättra sina verksamheter. Rabatt om du söker via MrOffshore Ifall du går i tankarna att läsa grundkursen som Nortrain erbjuder på 4 mån så kan du erhålla en rabatt på första betalning. Detta gör du genom att skicka in den svenska ansökningsblanketten som du hittar på den här hemsidan. Jag har själv gått den kursen och kan lova att jag inte jobbat offshore idag om det inte vore för den. Det är mycket pengar att hosta upp bara sådär men det gick så fort att tjäna in dom igen. Klicka här för att ladda ner...

Läs mer