Meny

Svenska sidan om offshore

Artiklar

ITC Roadshow i Sverige

Skrivet av den 7 juli, 2014 | 15 kommentarer

ITC Roadshow i Sverige

Nu händer det fantastiska saker! ITC Boreskolen har bestämt sig för att åka runt i både Sverige och Norge för att hålla introduktionsträffar! De kommer presentera sig själva som skola, branschen, och lite vad som krävs för att ta sig ut offshore! Få informationen gratis samtidigt som du blir bjuden på mat! Med andra ord, så är det en perfekt chans för dig som sitter i funderingar om du ska våga, vilken skola du ska ta, hur du kommer ut etc. Nu behöver du inte lägga ner alla dessa månader framför Google för att få reda på all information, samt alla funderingar du bär på! Få informationen uppdukat mitt framför näsan, på en kväll! De som följer med från skolan: VD:n/läraren, Svein – Borringenjör, och har varit i branschen både i Norge och internationellt sedan begynnelsen i Norge. Så 40-45 års erfarenhet från tidernas vilda-västern till hur det ser ut idag! Fagskole-managern, Gaute – Mud-ingenjör (förenklat sagt, Borrvätske-ingenjör), är ett levande lexikon när det kommer till olja&gas. Det han inte vet om ämnet, är inte lönt att veta! Jag och några tidigare elever kommer dessutom vara på plats, där iaf jag ska presentera lite ur en elevs syn. På så sätt kommer ni få information av oss elever om både Intensivkursen i Cypern samt Helgkursen i Tønsberg. Temat blir lite så att ni får informationen framfört av lärarna och oss, lite mingel, samt såklart får chansen att få lite personlig rådgivning. Detta i en väldigt avslappnad miljö.   De ställena de ska besöka är: Sverige Göteborg – 30 Juli Stockholm – 31 Juli Östersund – 7 Augusti Norge Oslo – 29 Juli Trondheim – 6 Augusti Tromsø – 13 Augusti Stavanger – 17 Augusti Kristiansand – 16 September Stavanger – 17 September Bergen – 18 September By ”X” (?) Gå in på deras Facebooksida och skriv vart ni helst vill att dom ska åka! (Länk finner ni här i stycket nedanför) Tider samt plats ser du på anmälningssidan Du måste gå in på deras hemsida och anmäla dig för att kunna delta, länk här nedanför. Länkar Gå in här för att anmäla dig: KLICKA HÄR! För att läsa om detta på deras hemsida, samt anmäla sig: KLICKA HÄR! För att följa deras aktiviteter, på Facebook: KLICKA HÄR! Deras hemsida: KLICKA HÄR! För att läsa om Grundkursen på ITC Boreskolen: KLICKA HÄR! Tveka inte att bli med på detta! Vad jag vet, så har det aldrig gjorts något som detta tidigare, och att få den chansen att få informationen direkt framdukad framför näsan… Det kan väl inte bli bättre? Så gå in och anmäl er med en gång, så syns vi inom en månad och snackar olja samt käkar god mat!...

Läs mer

Bore og Brønnteknikk på ITC Boreskolen

Skrivet av den 5 juni, 2014 | 7 kommentarer

Bore og Brønnteknikk på ITC Boreskolen

Detta blir artikel om ITC Boreskolen om hur skolan är, och hur jag gjort under utbildningen, samt för och nackdelar. För er som kanske har svårt att slita er från eran nuvarande vardag men endå vill läsa VG2 samt kanske Fagskolen så finns det ett annat alternativ mot Nortrain. Nämligen ITC Boreskolen. Deras Hemsida Där är upplägget på studierna lite tvärtemot hur upplägget är på Nortrain. Istället för att vara på plats under hela studierna så är studierna baserade kring Distans. Alltså kan du fortfarande jobba på ditt nuvarande jobb, ta hand om familjen etc med i princip lika mycket tid som vanligt (minus den tid du bör plugga såklart). Alla har inte lika lätt att slita sig till Stavanger på heltid, så var det för mig. Därför var skolan ett perfekt val.   Presentation av själva skolan: ITC Boreskolen har funnits sedan 1987 och är delägt av ett av världens största riggföretag, Transocean. Skolan utbildar ca 200 elever i VG2 varje år samt ca 300 aktiva elever i Fagskolen. (Av ca 300 elever i Fagskolen så är det ca 100 som inte har jobb). ITC Boreskolen ligger i Tønsberg, 7 mil söder om Oslo på västra sidan av Oslofjorden. Skolan befinner sig på Active Hotel och deras lokaler är i en egen del av hotellet. Mesta delen av VG2 samt Fagskolen görs däremot i en av konferenslokalerna. Kan låta lite ”B” att man håller till på hotellet, men det funkar faktiskt riktigt bra! Fördelar med det skriver jag i stycket nedanför. Skolans nisch är att det är på distans och dom får det att fungera  riktigt bra även fast du jobbar dumt ex. rotation. Dom har riktigt bra lärare och väldigt bra upplägg för att man ska lära sig kursen. Det handlar ju trots allt inte bara om att du ska klara av ett prov utan att du lär dig ämnet Borr och brunnteknik. Och det gör du! Deras egna upplärningssystem heter PetroTrainer och är en programvara som innehåller allt och lite till. Teoretiskt sätt behöver du inte ens öppna böckerna då det innehåller precis allt. Det skriver jag om separat i ett stycke senare i texten. D-nummer: Behövs inte för att gå på ITC Boreskolen. Skolan fixar allt med den Offentliga examen. Skolan/Hotellet:  Det som är bra med att dom håller till på hotellet är att det är rabatterat för ITC studenter och ett enkelrum kostar enbart ca 720sek/natt inkl. frukost (60nok) samt fri tillgång till deras gym och badhus samt  lekland för barn. (Gymmet är Riktigt Riktigt bra, badhuset Ska vara bra men jag har inte varit där själv) Det är också fri WiFi inom hotellet. Det bjuds på lunch till VG2 på helgerna men tyvärr så har inte hotellet någon kvällsrestaurang. Då finns det ett supermarket 5 minuter promenad bort eller en massa jättebra restauranger etc. 10 min promenad bort. Hemsida till hotellet:  Active hotel En kort summering av skolan och hotellet: Upplägget är byggt runt att plugga på distans, så jobba vidare på ditt nuvarande jobb nästan precis som vanligt samt ha tid för familjen även fast du går en utbildning. En trygg och säker tillvaro. Du behöver inte ha D-nummer för att göra utbildningen eller för att få göra offentlig examen. 720sek/natt för billigaste enkelrummet. (tors-sön 2160sek) Fri parkering, Fri WiFi, Fri tillgång till gymmet och badhuset etc. Lunch ingår i...

Läs mer

Peak oil

Skrivet av den 29 maj, 2014 | 6 kommentarer

Peak oil

Det har publicerats en mycket läsvärd artikel på Sveriges största ekonomiblogg Cornucopia som tar upp ämnet Peak oil. Det innebär då man har en sjunkande oljeproduktion på världsbasis, och det hela är ganska oroväckande när man sätter sig in i det. Norge hade sin peak oil runt år 2002 och har sedan dess sagt ”i år blir produktionen bättre”. Men produktionen har varit fallande varje år. Jag gillar hans jämförelse med hur vi plockar frukter hemma i trädgården. Man börjar ju givetvis alltid med dom man kommer åt lättast, och när dom är slut måste man ta till mer och mer hjälpmedel (teknik) för att nå frukten som hänger högre upp. På samma sätt är det ju inom olja. Back-in-the-days när dom första personerna tog upp olje kunde dom i princip hacka hål i marken så sipprade det upp. Idag använder vi oss utav oljeplattformar som är mer avancerade än NASAs rymdteknik, många mil ute på havet. Jag vet att hela begreppet känns aningen ”långt borta” och man kan känna att hur ska detta påverka mig? Men sanningen är att nästan all transport idag sker ju tack vare olja och när detta blir en bristvara så lär det påverka allas vardag markant. Jag klistrar in artikeln nedanför men jag föreslår ändå att ni läser originalet! Intressant läsning som verkligen är aktuellt för oss som vill ha en lång karriär inom offshore industrin. http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/peak-oil-en-introduktion.html Den moderna världens kanske största framtida samhällsproblem är vårt stora beroende av fossila bränslen och att dessa är ändliga. Inom en alldeles för nära framtid kommer vi uppleva peak oil, peak gas och peak coal, som innebär att tillgången till de ca 83% av människans energikonsumtion som är fossil kommer minska, samtidigt som energin blir dyrare och slukar mer energi att utvinna. I slutändan kommer våra samhällen och vår ekonomi få allt mindre energiförsörjning och den ekonomiska tillväxt man satsar allt på riskerar gå i stå eller rent av falla tillbaka. _____________________________________________________________________________________ Lucasfyndet i Spindletop 1901. Utvunnen med 1800-talsteknologi – hammare, spik, kor (!), tändkulemotor – sprutade 100 000 fat olja per dag upp, motsvarande 1/3 av Sveriges oljeförbrukning idag. Nya skifferoljekällor i USA idag producerar 100 – 400 fat olja per dag och kräver modern teknologi för att alls utvinnas. Global energikonsumtion 1862 – 2013 ”Jag kommer här gå igenom den mest akuta frågan, peak oil, som väntas inträffa någon gång 2015 – 2020, medan peak coal inträffar runt 2020 – 2030 och peak gas i intervallet 2030 – 2040. När man utvinner en resurs börjar man alltid med de enklaste och billigaste resurserna. Det är de man hittar först och likt när man plockar äpplen från ett träd börjar man med de lågt hängande frukterna. På 1800-talet kunde man med den tidens teknik utvinna olja, men idag krävs människans samlade ingenjörskonst, med allt från datorer till annan högteknologi, för att utvinna samma olja. De lågt hängande frukterna är redan plockade. Det man förr kunde göra med en mulåsna, hammare, spik och brädor, kräver idag massiva insatser av energi och teknologi. Norges oljeproduktion 1971 – 2013p. Detta är trots all för mänskligheten tillgänglig teknologi och enorma kapitalinvesteringar. Peak oil är egentligen rätt enkelt. Har man en ändlig resurs är utvinningen av denna från början noll. När utvinningen upphör är den återigen noll. Någonstans däremellan måste det finnas...

Läs mer

Tillägg inom jobbet

Skrivet av den 20 maj, 2014 | 11 kommentarer

Tillägg inom jobbet

Det har blivit på tiden att summera dom olika tilläggen som vi oljearbetare får. Som bekant har man en fast månadslön varje månad som är tämligen hög. Varje gång man sätter sin fot offshore så ökar denna lön eftersom man har alla dessa tillägg. Jag arbetar inom drilling är där är det uppbyggt på ett sätt, men det kan givetvis skilja sig från dom som jobbar med brunnservice eller catering. Förra året så bestod min grundlön av ca 80 % och tilläggen utgjorde resterande 20 %. Under kan ni läsa lite om dom vanligaste tilläggen vi har. Övertid Ingenting att förklara här egentligen? Jobbar du extra utöver dina 12h / dag får du övertid. Stannar du kvar längre än 14 dagar får du övertid. Reser du offshore eller på kurs i din friperiod får du övertid. Hos oss ger detta 165 % av den vanliga timlönen. Varje gång man är offshore har vi 2h övertid som är obligatoriska, nämligen säkerhetsmöte och crew safety möte. Väntetid Här får du betalt om helikoptern tillbaka till land är försenad. Eller det bästa; om du stannar längre än 14 dagar så får du väntetids betalning när du kliver av skift (sover). Svingskift Detta innebär att du får betalt för att vända på dygnet. Dock bara dom gånger du inte fått veta före utresa om att du ska vända. Vi inom drilling vänder ju dygnet 2 ggr per offshoretur – det får vi inget för. Men ponera att du stannar 1 vecka extra, och måste svinga över. Då får du 24h övertidsbetalning per gång du svingar skift. Då kan ni kanske förstå varför det är så extremt eftertraktat att jobba en vecka extra när man redan varit ute 14 dagar? Först får du övertid varje timme du jobbar, sen får du väntetid dom andra 12 timmarna du inte jobbar, sen får du svingskiftet oxå! Det blir snabbt en månadslön extra bara på den veckan du stannar kvar! Skal tilläggas att om du blir ombedd att vända dygnet på annat sätt än det normala (efter 7 dagar) så får du också svingskift. Natt-tillägg En summa pengar för varje timme du jobbar natt. Ingår lite oxå i punkten ovan som avgör att man tjänar så bra på 1 övertidsvecka (om man svingar tillbaka till natt). Detta tillägg ger väldigt bra pengar när man tittar på hela året. Nu har även dom fantastiska fackföreningarna i Norge ordnat så dessa pengar är pensionsgrundande också! Rökdykartillägg Vi som arbetar på däck och är med i brandlaget, får tillägg varje dag eftersom vi är standby ifall det skulle bli brand. Det gäller givetvis oavsett om man jobbar dag eller natt. Inga stora pengar per tur men ändå ett fyrsiffrigt belopp. Mud tillägg Borrar man brunnen med oljebasserad mud (OBM) så får alla inom drilling ombord på riggen detta tillägg. Detta eftersom du kan bli utsatt för dessa farliga kemikalier och på så sätt skada din hälsa. Helig dagstillägg Alla röda dagar på året man är offshore ger en generös extra peng i plånboken. Därför är det så attraktivt att jobba över påsken då det nämligen är hela 4 röda dagar. Ovanpå detta är stämningen ombord alltid bättre kring högtider, för att folk inte ska få hemlängtan. Mask tillägg Arbetar man på shakern som Roughneck får man detta tillägg. Det är...

Läs mer

Offshoresupporten

Skrivet av den 16 april, 2014 | 16 kommentarer

Offshoresupporten

För att få möjligheten att resa offshore idag behöver man ha gjort en säkerhetskurs. GSK eller grunnleggende sikkerhetskurs som det heter på norska. Jag var personligen på plats förra veckan och besökte Offshoresupporten som har säte på Käringön utanför Göteborg. Har kommit en del frågor om detta kurscenter och det känns bra att man nu sett det med egna ögon och kan säga något om det! Det var en trevlig dag där man fick träffa ägaren, få sig en rundvisning av anläggningen samt diskutera lite olika typen av samarbeten man skulle kunna göra. Min helhetsbild av allt är positiv och jag tänker ge er min bild utav stället. Godkänd Frågan man ställer sig direkt när man får höra att man kan göra säkerhetskursen i Sverige är givetvis; är kursen godkänd så man kan jobba offshore i Norge? För att göra svaret lite långt så ser marknaden för certifiering ut så här idag. Det finns 4 st organisationer som godkänner säkerhetskurser för offshore arbete. Det är OLF i Norge, Oil & Gas UK (OPITO) från Storbritannien, Danish Operators från Danmark och NOGEPA från Holland. Gör du din säkerhetskurs och den är godkänd av någon av dessa 4 så får du jobba på plattform i Norge. Ni som haft med certifieringar att göra tidigare i livet vet hur bökigt det kan vara ibland. Alla utbildningar är i det här fallet lika men någon kräver att man har en viss checklista under kursen, eller att dräkterna rengörs på ett visst sätt osv… Säkerhetskursen hos Offshoresupporten hålls av danska instruktörer så att man alltså får sitt certifikat godkänt via Danmark. Idag väntar man bara på att ens anläggning ska godkännas av Oil & Gas UK (OPITO), men den processen tar sin tid. Men som jag redan påpekat så får du jobba i Nordsjön (i alla dessa 4 länder) med den danska godkänningen eftersom utbildningen är den samma. 3 dagar kurs Det är inte bara priset som är bättre i denna kursen utan även antalet kursdagar. I Norge kan man hitta kursen för ungefär samma pris men då ingår inte boende och transport. Norges GSK hålls även under 4 dagar vilket är en dag längre än både Storbritannien, Holland, Danmark och nu Sverige har 🙂 Företaget har ordnat så att när du köper din kurs så ingår bussresa från Göteborg centralstation ut till färjan. Sträckan dit är ca 8 mil. Färjan tar där efter ca 45 min ut till Käringön. Självklart ingår dessa resor retur också efter avslutad kurs. Badhallen Hallen där man gör dom 6 olika övningarna med helikoptervälten var väldigt fräsch. Själva utförandet ser nog snarlikt ut dom andra platserna där kursen hålls. En bassäng med 4,5 meters djup. En traverskran ovanför där ”helikoptern” hänger och sänks ner. Varmt vatten ist för mer verklighetstroget är ett stort plus! Men så har alla anläggningar. Något som var coolt med denna simulator var att man kunde öva på andra krascher än bara att helikoptern välter åt sidan. Den kunde även krascha framåt eller snett. Detta är ett stressmoment för många men varje person som går ner under vattnet på denna övning har en erfaren dykare bredvid sig så man kan känna sig trygg. Ni ser på bilderna nedan… En smart grej för att jobba igång verksamheten var att dom just nu använder lite billigare...

Läs mer

Bore og Brønnteknikk på Nortrain

Skrivet av den 8 april, 2014 | 9 kommentarer

Bore og Brønnteknikk på Nortrain

Här kommer en artikel för er som går i tankarna på att läsa VG2 för att få jobb offshore. Alltså Bore- og Brønnteknikk som det heter. Jag har senaste veckan haft en del telefonsamtal med rektorn på Nortrain. Han var väldigt nöjd att det börjat så många svenskar på skolan eftersom vi är arbetsvilliga och hungriga på kunskap. Jag kommer dela med mig av information här nedan och även ge er rabatt på grundkursen(4 mån) ifall ni har planer på att läsa den! Då jag själv satt i skolbänken på Nortrain i 2011 var det ovanligt med svenskar i klassen och idag har dom vissa klasser som består av hälften svenskar! Alltså ca 20 personer! Detta tror jag har att göra med att branschen växer kraftigt men även för att det idag finns så god tillgänglig information att få tag på. 😉 För att nämna några viktiga saker som gäller för oss när vi flyttar dit och påbörjar vår resa så är D-nummer viktigt! Det är ett tillfälligt personnummer man får i Norge om man är utlänning. Har man inget D-nummer så får man inte anmäla sig till Offentlig examen som hålls 2 gånger per år. Du behöver även ha D-nummer när du ska ha norskt bankkort (få din lön på) och jobba i Norge. Allt blir mycket smidigare med D-nummer. 2 sätt att få D-nummer Det första sättet att få D-nummer är att öppna just ett norskt bankkonto. Vad du gör då är att du fysiskt går till banken med ditt pass så öppnar dom ett konto åt dig, för att kunna göra detta framställer dom ett D-nummer till dig. Det andra sättet är ofta knepigare när man kommer till Norge för att plugga. Men det är att du visar upp anställningsbevis hos ett företag. Eller att du blivit anställd inför ett uppdrag. Det visar du upp för norska skatteverket som heter Skatteetaten. På samma sätt som banken så framställer dom då ett D-nummer till dig. Det är viktigt att ordna sitt D-nummer snarast eftersom det tar lång tid. Dom säger att det skal ta 3 veckor men räkna alltid med längre tid. Offentlig examen En tid efter eller i slutet av varje VG2 på Nortrain så hålls det offentliga examen i Norge. Det är ungefär som vårt högskoleprov i Sverige fast detta är givetvis anpassat till gymnasienivå. En del företag offshore kräver att man inte bara har VG2 utan att man även har godkänt på offentliga examen. Offentlig examen finns i alla ämnen men det som berör oss är 4 st prov som vi måste klara. Det är egentligen exakt samma som man lärt sig på Nortrain så man är väl förberedd om man bara tagit gott om anteckningar och hängt med på lektionerna. Inga problem med andra ord! Men alla måste göra dom om man vill öka sina chanser att få jobb. Vill man förbi däck och bli Roughneck så krävs oftast godkänt på dessa 4 prov. En annan aspekt av det är att om du vill plugga vidare på fagskolan så kräver Nortrain att man har fått godkänt i dessa 4 examens. Där är en himla fördel med Nortrain att dom ”bara” kräver det. Dom andra skolorna kräver att man har fagbrev sedan tidigare och det är det många som inte har. Fagbrev Detta är...

Läs mer

Teknisk Fagskole

Skrivet av den 26 mars, 2014 | 14 kommentarer

Teknisk Fagskole

Teknisk Fagskole Idag kom bland andra rektorn ned till oss och gick igenom vad som gäller inför fagskolan på Nortrain och hur den fungerar. Fagskolan är egentligen två år men är tre år hos Nortrain eftersom den är modulbaserad, dvs du startar i en av två klasser som varvar två veckor med skolan sedan 4 veckor ledig. Detta för att det ska fungera att studera två veckor, jobba offshore två veckor sedan vara ledig två veckor. Som vi läst så gjorde Mr.Offshore den här utbildningen på 1,5 år vilket ska vara rekord på skolan. Det man gjorde då var att följa båda klasserna och ta nästan alla klasser som gick och på så vis nästan studera heltid.  Detta kommer inte fungera i framtiden. Du kommer gå de kurser du ska, missar du någon kan du ta igen den med kommande klass och du kanske kan flytta runt lite kurser, Nortrain verkar vara väldigt bra att ha att göra med på det sättet, men du kommer inte kunna ta kurser du inte är redo för än. Skolan vet också att alla söker jobb offshore så får man ett samtal, samtalet, då är det vara lämna och åka ut, kursen tar du som sagt bara igen nästa gång! Därför har dom två klasser som varvar, för att anpassa till så många rotationer som möjligt. Ett förtydligande, du får inte ett fagbrev efter fagskolan. Ett fagbrev kräver vis lång arbetserfarenhet plus vist många år utbildning. Osäker på hur mycket, det verkar vara väldigt svårt att få ett som svensk med allt pappersarbete. Men om du har möjlighet att konvertera ett relevant från Sverige så gör det, det ger dig en enorm fördel!! Från och med hösten 2014 kommer studenterna som starter i första klass ta alla grundämnen innan de kan ta fördjupningsämnena och göra huvudprojektet. Detta för att folk ska få en bättre grund innan dom kliver på dom svårare ämnena som kommer under år 2 och 3. Som ni förstår gör detta att det inte går lika lätt att klara av skolan snabbare. Antagningskrav För att få gå en fagskola i Norge krävs en del saker, normalt kan vi som inte slutfört vidaregående skola i Norge inte påbörja en fagskola men här gör Nortrain ett undantag. Om man har slutfört VG2 Bore- og Brunnteknikk på Nortrain och tagit offentlig examen få man gå deras fagskola. Det finns flera skolor i Norge så gör så här vet jag. Tre alternativ för att komma in på fagskolan: 1. Du har relevant fagbrev efter Norsk Olje og Gass (OLF), riktningslinje 024. Exempel, Kemi- & Process, Elektrofag, Brønnfag eller olika mekaniske fag. Du ska ha tagit de fyra offentliga examen (BRT2001-2004) och visa godkända betyg i engelska, matematik och norska/svenska. Du ska även ha genomgått säkerhetskursen, stroppe-, fallsäkrings-, rigger-, travers- och VHF-kurs. 2. Du har arbetat minst 5 år offshore och har väldigt relevant erfarenhet. Din ställning ska varit högre än hjälparbetare (Roustabout). Detta ska vara dokumenterat tillsammans med grundläggande betyg i matematik, engelska och norska/svenska. (REA) 3. Du ska ha genomfört VG2 Bore- og Brunnteknikk med godkända betyg och även tagit de fyra offentliga examina. Du ska ha genomgått säkerhetskursen, stroppe-, fallsäkrings-, rigger-, travers- och VHF-kurs. Man antar att du har godkänt i matematik, engelska och norska/svenska eftersom du har gått VG2. Utöver detta ska du visa 2 år...

Läs mer

Första gången offshore

Skrivet av den 3 mars, 2014 | 47 kommentarer

Första gången offshore

Trycket ökar i branschen och det är fler och fler svenskar som tar steget att läsa grundkursen VG2 Brunnteknik. Detta är givetvis fantastiskt och helt klart det viktigaste steg man kan ta mot sin framtida karriär som oljearbetare. När jag gick VG2 under hösten 2011 så var det ovanligt med svenskar i klassen. Idag hör man av dom etablerade skolorna att halva klassen ibland är från Sverige!  Alla har samma mål att ta sig ut offshore. För vissa kommer första jobbansökan leda till det medan andra kommer få ha väldigt gott tålamod… 🙂 Jag själv undrade väldigt mycket vad som väntade där ute när man flyger ut sin första gång på riggen. Därför tänker jag skriva en liten artikel om det och vad man borde ha med sig samt tänka på. Ska tillägga att jag i skrivande stund arbetat offshore i 2 år och varit på 7 st olika riggar. Varje rigg kan va sin helt egna värd men vissa saker genomsyrar alla som jag varit på, och säkerligen dom flesta på norsk sektor. Från starten Du har haft tur och äntligen fått din första tur offshore! Kanske har du fått arbetskläder innan du reser ut, kanske får du det på riggen. Du får hur som helst ha med dig 2 väskor på helikoptern. Dessa väskor får inte väga mer än 10 kg styck (väldigt viktigt!). Det finns 6 st heliportar i Norge, alla ligger vid en flygplats. Den största är i Stavanger. När du kommer in på heliporten är det ungefär som en flygplats. Det finns TV-skärmar som visar vilka avgångar som går när osv. Under tiden man väntar på att få kunna checka in så låser man in sin mobil i ett av dom många mobilskåp som finns i ett rum intill. Du skriver på en lapp vilken rigg du är på och när du hade utresa. Där ligger den sen tills du kommer tebax till land igen, skåpen är gratis. Glöm inte att ta bort alarmer, påminnelser osv 🙂 Du har säkerligen blivit tilldelad en s.k ”buddy” som möter dig på heliporten och hjälper dig eftersom du är ny. Heliporten När du väl ska checka in så väger dom dina väskor och dig. Viktigt för helikoptern att veta hur tung den blir. Är det dåligt väder osv händer det att man plockar av dom ”minst viktiga” personerna eftersom man behöver ha mer bränsle eller helt enkelt bara bli lättare. Jag fick själv vänta på land när jag gjorde min prövotur 🙂 Då bor man på hotell till nästa dag och får ändå betalt. Efter att du blivit vägd får man lägga sina väskor så dom åker genom en skanner. Och själv går man också igenom en metalldetektor. Exakt som när man flyger som vanligt. Saker man inte får ha med sig är Mobiltelefon eller surfplatta med simkort Tändare Alkohol eller droger (behöver den nämnas?!) Vassa föremål Kamera Mediciner om du inte har läkarintyg / papper på vad det är Kosttillskott om förpackningen / burken är öppnad Efter att bagaget och du blivit skannat så hämtar du ut din survival suit. Det är dom orange dräkterna som man överlever med ifall helikoptern kraschar i vattnet. Då får du säga skostorlek och om du ska ha medium, large osv… Jag har hört på olika håll att det finns...

Läs mer

4000 nya jobb

Skrivet av den 1 februari, 2014 | 42 kommentarer

4000 nya jobb

Vill komponera en liten artikel kring vilka möjligheter det finns just nu att få arbete offshore. Informationen som följer är inget nytt i sig utan det är allmän känt i branschen att dom kommande åren finns det väldigt goda möjligheter att få jobb i Nordsjön. Idag finns det 37 riggar på norsk sockel, branschens mål är att år 2016 skal det finnas 50 stycken! Tänk då på att varje rigg kräver manskap på 2-300 personer som arbetar där. Inte alla samtidigt givetvis men som går på rotation. Peak oil nåddes kring år 2000 i Norge och varje år sedan dess har man försökt förbättra produktionen. Huruvida dom lyckas låter jag vara osagt men att man ska in med så många nya riggar säger oss flera saker… Det behövs fler brunnar för att upprätthålla/öka produktionen Fler riggar betyder fler arbetstillfällen på alla fronter Möjligheten att få jobb offshore har aldrig varit bättre Eftersom så mycket personal ska anställas finns bra möjligheter att avancera fortare Jag kommer under lista dom största drillingföretagen som jag vet ska rekrytera mest. Självklart så kommer alla företag inom andra områden också expandera eftersom drilling för det. Jag pratar produktion, sub sea och serviceföretag. Men som sagt jag listar bara drilling här under som jag tycker verka spännande!  Songa Offshore – Hemsida! Ett stort drillingföretag som finns i Norge, Storbritannien och internationellt. Tittar man på norsk sektor så har dom idag 5 st riggar. Alla är flyteriggar (ja dom flyter). Man kommer dom närmsta 1,5-2 åren att försöka anställa ca 700 personer till dom 4 nya riggarna som kommer under samma period. 700 personer är mycket folk! Visst lär dom i sedvanlig ordning plocka en viss procent från sina befintliga riggar och sätta ihop ett team. Men möjligheterna att få jobb där är väldigt goda, oavsett om det är på en ny rigg eller äldre! Songa kommer med sina nya riggar ha Nordsjöns största flotta bestående av flyte-riggar! COSL Drilling – Hemsida! Även dom ett stort företag inom drilling. Tittar man endast på deras verksamhet i Europa så har dom 5 riggar. 3 stycken borrar och 2 är bara boendeplattformar. Deras flotta är väldigt ny och riggarna håller hög kvalitet! På hösten av 2014 beräknas deras fjärde drilling-rig vara färdig, COSLProspector heter den. Tror COSL är ett bra företag att jobba i om man vill vidare utanför Norge sen. Det är nämligen ett dotterbolag till den kinesiska oljejätten China Oilfield Services Limited. Maersk Drilling – Hemsida! Danskt företag som finns över hela världen. Främst känt för att dom är världsledande på rederi och containerfrakt. Ser man till deras drillingsida så har dom i Norge 6 st riggar. Alla är s.k jack-ups vilket betyder att dom står på havsbotten hela tiden. Maersk har en väldigt stor rekryteringskampanj nu som liknar Songas. Dom skal närmsta  två åren ha 4 nya riggar av typen jack-up! Dom är ledande i Nordsjön på den typen riggar och kommer bli ännu större. På deras hemsida kan man också läsa om hur dom ska anställa ca 700 personer. Till slut Dom flesta som läser på denna hemsida drömmer att komma offshore. Ska jag va ärlig så tror jag att det är möjligt att få jobb med bara VG2 snart. Självklart vill alla göra så lite som möjligt för att få jobb men mitt...

Läs mer

Årslön på 780 000 NOK

Skrivet av den 17 december, 2013 | 10 kommentarer

Årslön på 780 000 NOK

Heltidsanställda inom gas- och oljeutvinning offshore hade en genomsnittlig lön exklusive övertidsbetalning på 65 400 NOK den 1 oktober 2013. Det har Statistiska Centralbyrån i Norge (Statistisk Sentralbyrå) räknat ut. Det är en ökning på 3600 kr eller 5,7 % jämfört med samma period förra året. Het potatis i löneförhandlingarna Omräknat i årslön innebär det en årsinkomst på 780 000 NOK, utan övertid! Sockeltilläget är då inkluderat och utgör 47 % av grundlönen. Under löneförhandlingarna förra sommaren var löneberäkningarna en het potatis. Arbetsgivare ville inkludera alla tillägg när lönen räknades ut, medan fackföreningarna inte ville inkludera tilläggen då bilden av lönenivåerna ska beräknas. Den gången var det arbetsgivarföreningen Norsk Olje- og Gass (OLF) som hade beräknat lönenivån offshore. Baserat på 2009 års tal kom dom fram till att lönenivån för offshore arbetare var 750 000 kr i 2012. Per Helge Ødegård i Statoil menar att uträkningen blir direkt fel. – Topplönen för en fagarbetare i Statoil på sockeln är 590 000 kr. Då är både grundlön och sockeltillägg inräknat. När OLF går ut med att snittet är nästan 750 000 kr, måste de börja förhålla sig till fakta, menar Per Helge. Den största yrkesgruppen enligt SSB (Statistisk Sentralbyrå) är i oljesektorn och inkluderar boredekksarbeider (roughnecks), processoperatörer och maskinoperatörer. Den yrkesgruppen hade en genomsnittlig månadslön på 58 600 kr, en ökning med 3400 kr eller 6,4 % från i fjol. Ingenjörer och civilingenjörer Anställda i högskoleyrken hade en genomsnittlig månadslön på 63 600 kr, en ökning med 3400 kr eller 5,7 % från i fjol. Yrkesgruppen omfattar både ingenjörer och tekniker. Den gruppen som innefattar civilingenjörer, civilekonomer och geologer (akademiska yrken) så låg den genomsnittliga lönen på 71 900 kr. En ökning med 3100 kr eller 4,5 % från samma tidpunkt förra året.MrOffshore kommentar Texten har jag direkt översatt ifrån en nyhetsartikel på Stavanger Aftenbladet, se länk om ni vill läsa hela! Intressant att läsa lite kring lönenivån för akademiker offshore. Blev aningen förvånad att det inte skilde mera än det gör. Man tycker ju att efter en masterexamen borde man ha mycket bättre betalt än en ”sketen” roustabout 😉 hehe. Jaja man ska ju komma ihåg att alla dessa siffor är utan övertidersättning. Det är den som gör att det springer iväg och blir intressant sen! Kanske har dom välbetalda jobben bättre övertidsbetalning vem...

Läs mer