Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

När verkligheten kommer ikapp

Skrivet av den 8 november, 2017 | 3 kommentarer

När verkligheten kommer ikapp

Här kommer ett inlägg som jag inte trodde jag skulle vara öppen med. Något som jag kände att ingen annan behöver veta. Men samtidigt är livet vad det är och därför tänker jag skriva detta eftersom det involverade offshore och jobbet där ute på havet. Blir därför kortare än vanligt. Senaste turen jag var offshore varade vistelsen bara 1 vecka. Eftersom man i kontraktet ska ha dubbla tiden ledighet efteråt så hade jag 14 dagar innan dom kunde ringa ut mig igen. Trotts det kom en förfrågan om jag ville resa ut samma dag som min 14-dagars viloperiod tog slut. Det blev till och med så att man räknade klockslag från när jag kom i land sist. Så jag fick 4 timmar tappad fritid för det. Har aldrig varit med om det förr. Nu skulle jag iaf ut på en 14-dagars tur på min rigg jag hade sista 1,5 åren som fast anställd. Såg verkligen fram emot detta! Utresan var på en måndag och eftersom helikoptern var lagd ganska sent på eftermiddagen så bestämde jag mig för att flyga till Stavanger samma dag. Klev då upp kl 06 på morgonen och åkte till Arlanda. Efter flygbyten, väntande på olika gater och heliporten så kom jag äntligen ut på riggen kring 17-tiden. Jag var så taggad!! Nu var det bara att gå och sova innan första nattskiftet. Dom kommande dagarna väntade rig move som jag också såg fram emot. Om det inte är uppenbart på namnet så är det när man seglar riggen till en ny destination. Något man inte får vara med på allt för ofta. Gick till sängs och ”klev upp” runt 22-tiden (somnade aldrig) för att kolla sociala medier innan jag skulle börja jobba kl 23. Då har min syrra skrivit till mig; Ring mig nu!!!!!!! Hon meddelar att en väldigt nära släkting till oss gått bort samma dag. Där och då visste jag inte hur jag skulle reagera. Man blir såklart väldigt chockad och ledsen. På något konstigt sätt tror jag inte hjärnan förstod heller utan jag gick och jobbade mitt nattskift med huvudet fullt av tankar. Det var som att hjärnan var så inställd på att ”nu ska jag vara här ombord 14 dagar och det går inte att ändra på”. Kändes ju också olustigt att vara ute på vikartur och efter 1 natt be om att få åka hem. Snackade iaf med kranföraren på crewet om det och han pratade vett i mig att snacka med plattformschefen om detta. Eftersom vi gick natt fick jag vänta till halv 7 på morgonen då han stigit upp. Han sa att det var inga problem. Döden väntar inte på någon och det kan man inte rå för. Bättre att jag fick åka hem till mina nära och kära ist för att gå där ute med tankarna någon helt annanstans och vara en fara för mig själv och andra.  Jag flög hem med första helikoptern som kom runt kl 09. Direkt hem till familjen i Stockholm. Så mycket känslor då. Hade som sagt varit vaken sedan 06 dagen innan och började närma mig 40 timmar utan sömn när jag till sist gick och la mig den kvällen. Då var jag helt paj med alla känslor i kroppen. Har varit hemma ett par veckor sedan dess nu och behövt...

Läs mer

Kort liten nattvecka

Skrivet av den 20 september, 2017 | 7 kommentarer

Kort liten nattvecka

Hallåjsan det var ett tag sen jag postade något inlägg här. Beror givetvis på att jag inte varit offshore men nu är jag åter hemma efter en härlig vecka på havet. Det blev endast 1 vecka ombord men jag är glad för det. I slutet av augusti så fick jag mail om en 14-dagars tur till en rigg i flottan som jag inte varit på förut. Hur intressant det än var så krockade den med ett stort event jag skulle ha med familjen. Därför tackade jag ödmjukt nej till resan och sa att jag gärna åker efter ett visst datum. Tiden gick och jag kollade med mina kontakter på kontoret; dom hade fortfarande ingenting. Typiskt tänkte jag. Nu har man gått miste om en offshore tur pga 1 dag med familjen. Jag tycker fortfarande att det var värt det för jag har prioriterat offshore lite väl många gånger och missat saker på hemmaplan. Sen kom iaf ett mail att jag kunde få resa ut till min rigg jag gick fast på (sista året). Detta var med kort varsel och jag hade redan flaggat till min svenska arbetsgivare att jag tänkte jobba hos dom nästa vecka. Detta fick jag avblåsa vilket inte var så populärt så klart. Väl ombord på riggen så fick jag gå som extra roustabout med ett crew jag jobbat med förut. Gillar verkligen det gänget, alla på däck och drill floor är sköna personer och man känner sig välkommen. Hoppas på fler turer med dom. Jobb-mässigt så hände dock inte så mycket vilket var konstigt. Kommer man ut som extra så brukar det var en drös med saker att göra verkligen. Det var även ut en extra assistent kranförare och hjälpte han som var assistent kranförare på crewet eftersom han hade varit borta länge. Väldigt bra av företaget tycker jag att man löser det på så vis så att man får komma tillbaka till arbetet i lugn och ro. Känner man sig stressad och kanske osäker på saker ere lätt att det blir fel. Och om personen kör kran med flera ton stål i kroken kan konsekvenserna bli ganska förödande… 🙂 Blev hur som helst en hel del vasking. Alltså att spola rent däck med högtryckspolare och göra fint ombord. Tror vi hade båt 1 skift på den veckan jag var där så väldigt lugnt helt klart. Någonstans i mitten av turen frågade dom  om jag kunde stanna ytterligare 1 vecka ombord. Anledningen var att vi borrade in i reservoaren och ifall man hittar olja där så behövs extra folk till well testing. Alltså att testa brunnen, när en oljerigg sprutar eld om ni sett på bilder 😀 Så jag var hoppfull att vi skulle hitta olja så klart! Tyvärr var brunnen torr så jag fick åka hem efter 7 dagar. Men var ändå väldigt glad att jag fick den veckan med tanke på hur lite det var att göra. Eller jag tyckte det var lite iallafall.. Var himla speciellt läge där sista skiften när vi började närma oss TD (true dept). Det låg 2 båtar bredvid riggen och väntade. 1 hade utrustning för well test och 1 båt hade utrustning för plug and abandon. Alltså när man pluggar igen brunnen och reser vidare till nytt fält. Återanställning Som vanligt förekommer det mycket rykten ombord om...

Läs mer

Semester ute på Nordsjön

Skrivet av den 14 augusti, 2017 | 13 kommentarer

Semester ute på Nordsjön

Årets varmaste offshore tur är över och jag är tillbaka i Stockholm. Jag reste ut för att göra lite olika projekt men fick egentligen gå som roustabout större delen av turen. Hade tagit 4 veckors semester från min svenska arbetsgivare vilket jag verkligen såg fram emot. Inte varit ledig så länge sedan förra året eftersom jag inte vetat hur många turer offshore man skulle få. Typiskt nog har man knegat i Sthlm mån-fre och när Norge ringt har jag jobbat enda tills sista dagen jag ska flyga. För att sedan komma hem igen från Norge och fortsätta jobba i Sthlm dagen efter. Back-in-the-days brukade jag bara låsa in mig i lägenheten och slappna av till serier första dagarna hemma 🙂 Andra tider nu! Känner nämligen stor tacksamhet till mitt svenska jobb att dom låter mig köra på timme hos dom. Jag gillar det jobbet även om de inte är offshore. Hade dom inte accepterat hur jag vill jobba hade man få ta låglönejobb typ på posten eller nåt lager. Inte så jättekul ifall det blir en torka med vikarturer till Nordsjön. Hur som helst klaffade denna resan mitt i min semester. Så hade en dryg vecka ledigt, sen 12 dagar på Nordsjön för att sedan göra 1 vecka på Kreta med kompisgänget. Det var därför resan blev 12 dagar istället för det vanliga som är 14 dygn. Många som garvade åt mig för att jag skulle flyga hem från riggen eftermiddagen innan planet till Kreta gick. ”tänk om det blir dimma och du inte kommer hem?!” sa många 🙂 Men jag såg den risken som minimal. Att bli fast på riggen pga dimma har hänt mig typ 3 ggr sedan jag började jobba offshore, och jag har gjort runt 50 resor totalt. Så 6 % chans antar jag? Det är värt risken! 😀 Självklart kom jag hem helskinnad efter nån timme försening så det var inga problem. Bara gå och lägga sig kl 23 för att sedan åka tillbaka till Arlanda kl 03 med kompisarna.  Jag började iaf med att måla masser saker på riggen. Man hade utfört massa NDT tester ombord. Vad man gör då är att man slipar bort all målarfärg och rost tills man kommer ner på stålet. Sen gör man själva NDT testet för att se om det finns sprickor i konstruktionen. Sedan skickar man dit mig för att måla över stålet igen 🙂 Det var gjort ganska många tester på rätt utspridda platser så det var fina dagar. Jag styrde helt själv vilken ordning jag gjorde allt. Allt skulle oxå målas med 2 lager primer och 2 lager topp coat så det tog tid. Efter 4 skift var assisterande kranföraren tvungen att åka hem pga familjeproblem. Då var det bara 6 dagar kvar tills det crewet skulle hem så man kunde förstå att dom inte skulle hitta en ersättare. Vem vill resa ut på övertid 4-5 dagar Mitt i dom bästa veckorna på året?! Så då fick jag gå på däck iaf. Då blev jag glad! Blev lite enformigt att bara jobba själv och gå å måla. Det som var synd var såklart att jag inte kör kran. Så kranföraren var den enda personen på dagskiften som kunde köra kran. Och kranlyft behövs Hela tiden på en oljerigg! Självklart matchade detta med en väldigt...

Läs mer

Krama masten på ett sjunkande skepp

Skrivet av den 19 juni, 2017 | Inga kommentarer

Krama masten på ett sjunkande skepp

Midsommar står inför dörren och jag är hemma igen efter min tredje offshore resa under 2017. Det blev en tur med endast nattskift och massa väntetid både före och efteråt. Men med ypperlig jet lag är man nu på hemmaplan igen! Jag blev kontaktad av en gammal koordinator från kontoret jag hade mycket kontakt med tidigare. Hon hörde av sig ett par veckor efter min andra resa och sa att hon hade en ny på G. Jag som ganska nyligen hade ändrat mitt svennejobb till timanställning blev såklart glad över det. Det första datumet jag fick för utresa flyttades på flera gånger och det ställde till det lite med mitt andra jobb men det är smällar man får ta. Ut kom jag iaf! 😀 Fick en väldigt märklig utresedag, en lördag. Så lämnade ett festligt AW-Stockholm när jag flög till Stavanger på fredagen. När sen flighten skulle gå tidigt på morgonen fick vi den klassiska som alla hatar. Nämligen att det är dimma ute vid riggen och då håller man helikoptern på land tills sikten är bättre offshore. Men med vädret vet man ju aldrig så därför säger bara flygbolaget; ”flighten är flyttad – ny info om 1 timme” . Och så höll det på HELA dagen! Vi satt där från 07 till 19 innan dom ansåg sig besegrade av vädergudarna och bokade ny flight åt oss dagen efter. Sen ut svintidigt på söndagen och sova nån timme innan det var dags för middag innan första nattskiftet. Den middagen hade dom ordnat med grillbuffé utomhus! Sjukt läckert jag har aldrig varit med om det offshore tidigare 😛 vi satt där på högsta våningen under helikopterplattan och käkade grillat medan man såg ut över det klarblå havet och superfin sol. Ganska oskönt att dom inte hade arbetsskor i min storlek så fick gå i ett par för stora pjuck hela turen. Brukar göra så när jag kmr på ny rigg där jag inte har arbetskläder. Brukar finnas ny-begagnade skor som folk använt kanske 1 vecka bara. Så använder man dom och lämnar kvar till nästa som ska vara där en kort period helt enkelt. Tempot på den här riggen var klar lägre än vad jag är van vid från min förra rigg. Inte för att det gör mig så mycket man ska ändå vara där sina 14 dagar ändå. Maten var kanon som alltid vilket jag tycker är skitviktigt. Det blir liksom små höjdpunkter varje dag att längta till… 😉 Anledningen att jag fick va ute var att det behövdes extra folk både på natt och dagskift pga den operationen som höll på. Får hoppas det blir fler av dom framöver! Turen löpte på ganska bra och jag gillar att jobba natt bortsett från att man blir lite mer sliten med jet lagen. Fick se helt magiska soluppgångar strax före 05 varje dag 😛 Dock blev många skift ganska lonely under fikarasterna eftersom 2 av dom 3 crew jag gick med hade fika i rökrummet. Jag klarar inte av att sitta bland rökare! Har aldrig rökt och hatar allt kring det. Är det inte egentligen väldigt märkligt att rökning fortfarande är tillåtet i 2017 med allt vi vet vad det gör mot hälsan?! Speciellt offshore där säkerhetstänket är så larvigt extremt ibland. Fast det är ju något som följt med...

Läs mer

Påskfirande på Nordsjön

Skrivet av den 29 april, 2017 | 9 kommentarer

Påskfirande på Nordsjön

Överfylld med endorfiner har jag återvänt till Stockholm efter 14 fantastiska dagar ute på Nordsjön. Den här offshore turen gav mig nytt hopp om framtiden där ute vilket var väldigt nyttigt för mig. Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag en vecka offshore under mars månad. Några dagar efter att jag kom hem från den turen reste jag på semester till Spanien. En sjuk grej som hände där nere var att jag låg i solstolen bredvid poolen när jag hör en norrman bakom mig. Efter att han sagt några meningar så kunde jag väl identifiera var han kommer ifrån. ”Ursäkta men kommer du från Stavanger” frågade jag. Vi började samtala och han blev impad att en svensk från Sthlm kände igen hans dialekt och det ledde oss in på offshore. Lång historia kort så jobbar han tillsammans med den rekryteraren som gjorde att jag fick åka offshore för första gången! Henne har jag mycket å tacka, utan hennes hjälp är det svårt att säga vart jag varit idag. Jag mejlade henne samma dag om detta roliga sammanträffande men hon svarde aldrig. Vi pratade för en tid sedan då hon var intresserad att nå ut till fler svenskar via mitt jobb. Självklart svarade jag eftersom hon gjort så mycket för mig. Har dock inte hört något mer sedan dess hon ville vänta tills hon fick lite mer relevanta jobb att söka folk till. Någon dag senare där nere i Spanien kom iaf frågan från kontoret om jag ville resa ut och jobba under påsken. Jag fick otroligt nog tjänstledigt från jobbet igen så jag tackade Ja! Hade iof åkt oavsett men alltid skönt att få ”ledigheten” beviljad. 1 vecka dagskift var dealen. Klockrent att jobba offshore under påsken! 4 röda dagar ger ett extra klirr i kassan + att maten tenderar att hoppa upp ett snäpp. Jag brukar egentligen aldrig äta godis eller något onyttigt när jag e offshore för det finns så himla mycket god mat men den lördagen under påskveckan… Jag skojar inte att jag säkert åt mer choklad på 1 dag än jag gjort senaste 2 åren på havet – helt galet! Precis som förra resan jag var ute så märker man verkligen skillnad på däck. Alla jag jobbar med nu har liksom 10-25 års erfarenhet från offshore. Blir väldigt märkligt att försöka komma med idéer och tips på hur vi kan jobba effektivare när folk har så många år på nacken. Inte för att jag kommit på dom tipsen själv men man har ju ändå vart runt en hel del på massa olika crew genom åren och då snappar man ju upp saker man tycker funkar bra. Men en del är väldigt bestämda på att någon som har jobbat kortare tid kan inte veta bättre än den med längre erfarenhet. Fast så är det ju inom alla branscher iof. Ett utav skiften jobbade vi verkligen konstant eftersom vi var tvungna att hinna färdigt innan stormen ev kom. Då lade vi ut närmare 300 piper med casing!! Efter en sån dag vet man att man kan käka Vad Som Helst utan att det gör något 🙂  Vädret var riktigt varierande. Vissa dagar var det vindstilla, molnfritt och strålande sol. Medan nästa dag kunde det blåsa 40 knop och hagla korta perioder! Jag fick mig oxå...

Läs mer

Just when I thought I was out they pull me back in

Skrivet av den 31 mars, 2017 | 12 kommentarer

Just when I thought I was out they pull me back in

Har äntligen varit offshore igen efter drygt 5 månader på land! Det blev en vecka nattarbete på den riggen jag jobbade innan jag blev uppsagd. Just nu är livsglädjen helt klart återfunnen! 🙂 Efter att jag gjorde min senaste resa offshore så var jag hemma och lökade i 5 veckor innan jag började söka jobb. 2 veckor efter det blev jag anställd på en hantverkarfirma. Då jag har bakgrund inom detta innan jag omskolade mig till riggarbete blev detta en naturlig väg att gå. Jag klurade länge på vad som var smartast att göra; om jag skulle utbilda mig till något helt nytt och lägga 3 år på det utan inkomst (och även tacka nej till offshore om man ska prioritera studier). Spekulerade även en hel del i att hyra ut lägenheten och resa ett halvår. Komma hem efter den tiden och vara rikare på upplevelser men fattigare på banken. Vad jag till slut bestämde mig för var att jobba med något hemma i Sthlm som ger okej cash och se vart oljeindustrin tar vägen. Tacka ja till vikarturer offshore när/om dom uppstår. Har en långsiktig plan i livet att kunna försörja mig på aktieutdelningar om 20-25 år. Att då plocka bort massa kapital på vägen skulle utsätta det målet rätt länge (med ränta-på-ränta effekten). Många närstående tycker att man borde rest iväg och sett världen men jag kände heller inte att de lockade så mycket eftersom jag då skulle rest själv. Hur som helst så ringde gamla arbetsgivaren under dagtid när jag stod på svennejobbet och skruvade. Han frågade om jag kunde resa offshore veckan där på – Självklart svarade jag!! Fick ledigt från jobbet och sen var det bara att flyga till Stavanger. Jag gillar min nya arbetsgivare och det är ett bra jobb för att va i Sverige anser jag. Men det är ingenting mot att vara offshore 🙂 Sen blir de ganska uppenbart att man åker ut på havet när 1 vecka där ger många tusenlappar mer än vad jag får för 1 MÅNAD genom svenska jobbet. Helt sjukt va bra man hade det förr när man var fast anställd på oljerigg! När utresedagen var kommen anlände jag till helikopter terminalen och där var det tekniska problem. Jag kom dit vid 12-tiden och sen sa dom med 1 timmes mellanrum att ”ny info ges om 1 h”. 6 timmar senare gick flighten iaf och jag kom rätt ut till riggen för att börja jobba nattskift. Vanligtvis har man ett par h ombord innan första natten så man hinner sova lite grann. Detta hjälper enormt för att inte totalkrascha mentalt under natten. Jag var dock så taggad att vara ute att allt gick bra ändå. Dock kunde jag känna andra natten att just det här med att vända på dygnet. Den biten har man inte saknat då man jobbat svenssonjobbet hemma. Man blir så oundvikligt nedstämd när kroppen inte får sova, eller jag blir det iaf. Det stundtals hårda klimatet är oxå en grej man inte saknat hehe.. Fick jobba med ett gäng som var förhållandevis nytt för mig. Blandat med norrmän, skottar och danskar. Man ser verkligen hur mycket folk som flyttats runt ännu en gång efter dom stora uppsägningarna som var senast (där även jag strök med).  En intressant iakttagelse var att när oljeindustrin var...

Läs mer

Ett inlägg jag aldrig ville skriva

Skrivet av den 24 november, 2016 | 45 kommentarer

Ett inlägg jag aldrig ville skriva

Idag är det 4 veckor sedan jag var offshore senast. Dom senaste åren har jag bara skrivit inlägg efter att jag kommit hem från Nordsjön. Men idag komponerar jag ett inlägg jag länge oroat mig för. Det kan bli mitt sista… Dom negativa nyheterna fortsätter att strömma in. 40 000 personer har nu fått sparken inom oljeindustrin. Tänka sig va tiden har gått fort! Känns nästan som det var igår jag flyttade till Stavanger. Hoppfull och exalterad över vad framtiden skulle ge mig. Jag var hungrig och målmedveten som få. Jag skulle lyckas och jag skulle göra det stort! Första tiden i Stavanger var speciell och händelserik. Jag delade hus med 4 stycken 19-åringar som flyttat hemifrån för första gången. Jag fick klart för mig redan efter 2-3 veckor i Norge att det inte skulle räcka med en grundkurs för att få jobb offshore. Fagskola krävdes och de faktum att det skulle ta mig flera år längre än jag först trodde gjorde mig inte upprörd. Snarare mer taggad! Under tiden jag läste grundkursen på 4 månader och hela fagskolan så var jag alltid hungrig. Allt som betydde något var att bli färdig med utbildningen så fort som möjligt så jag kunde få jobb offshore så fort som möjligt. Det hjälpte givetvis att jag lagd åt det mer introverta hållet men att få ett liv som offshore arbetare betydde Allt för mig. Drivet gav resultat och jag lyckades klara hela fagskolan (normal lästid 3 år deltid) på 1,5 år vilket var rekord på skolan. Efter mig kom 3 andra galna svenskar som läste på 1 år!! Stor applåd till er! När jag sen fick jobb i ett av dom bästa företagen, kände jag att jag aldrig skulle ha ekonomiska bekymmer i mitt liv. Nu hade jag fast tjänst, hög lön, mycket fritid i den bransch som aldrig skulle gå dåligt. Jag menar hela världen är ju beroende av olja och skulle vara det hela vår livstid. Det kan ju bara gå bra för den industrin eller hur…?! Ack så fel man hade… I början av nedgången kunde folk inte tro att företagen skulle börja sparka folk. Man pratade på riggarna om att man inte hade kontrakt efter datum X men alla ”visste” att det skulle komma något. Ingen var osäker för sitt jobb alls. När den första vågen av uppsägningar kom i vårt företag så hade jag ingen aning om jag skulle klara mig. Som tur är hade jag för vana att jobba övertid så fort jag fick frågan. Nu bytte jag taktik och ringde varje friperiod för att få komma ut. Bäst att fylla på krigskassan medan man kan eller hur? Jag hade en tid innan blivit befordrad från roustabout till roughneck och då folk blev uppsagda i första rundan fick jag gå tillbaka ner på däck igen (roustabout). Detta passade mig bra. Min rigg jag jobbat på flera år blev lagrad i land eftersom den inte fått nytt kontrakt. Jag flyttades till en splitterny rigg som är världens största av sitt slag. Jag trivdes verkligen där! Allt fungerade bara så bra och varje resa offshore njöt jag eftersom oljepriset fortfarande var lågt. Jag fortsatte att ta övertid när jag fick men under 2016 blev det klart mindre av det. Nu hade företaget så många som gick hemma utan arbete som...

Läs mer

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Skrivet av den 27 oktober, 2016 | 6 kommentarer

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Efter hela 6 veckor hemma i Stockholm var det riktigt skönt att komma offshore igen! En vikartur som präglades av brunntesting, massa eldflammor och fina dagar. Som jag skrev i tidigare inlägg så blev min sista tur med fasta crewet inställd. Vi skulle resa ut i slutet av sept och det var lovat att det skulle bli min sista som fast anställd. Nån vecka innan kom beskedet att min ersättare skulle ta min plats under den turen. Som tur är fick jag en så kallad vikartur bara 2 veckor senare – på samma rigg! Att resa på vikartur innebär att du är tillfälligt anställd på ett kontrakt om f eks 2 veckor jobb. I avtalet ingår det oxå 4 veckor ledighet (med betalning) efteråt. Träffade flera som likt mig nu var ute på vikartur. Kontrakten kan variera i längd men 2 veckor jobb är max. Sen infaller den älskade väntetiden (betalt när du sover) som alla vet så det ungår firman så klart 😉 Jag fick alltså en full tur så att säga. Jag jobbade istället för en person som var sjukskriven. Min stora förhoppning framöver nu är att få vikarturer tills allt vänder och företaget börjar anställa igen. Men det är tämligen osäkert! Idag är jag hemma och firman får inte skicka ut mig dom kommande 4 veckorna. Om jag sen får en ny resa direkt eller om det tar lång tid har man ju ingen aning om… Intressant iakttagelse på helikopter terminalen gjorde jag iaf när vi skulle flyga ut. Det var helt dött! För 2 år sen var det knökfullt och det stod pet-flaskor precis överallt. Ibland var det lätt att missa i högtalarna nör dom kallade in oss till gaten för det kom utrop precis hela tiden. Nu var vårt crew dom enda på heliporten! På skärmarna över dagens flighter var det väldigt få avgångar. När bussen körde ut oss till helikoptern stod det bara en enda där på den stora flygplatsen. Väldigt annorlunda att se dagens läge och tänka tillbaka på hur det var för 2-3 år sedan. Ombord på riggen var det well testing vilket betyder att man testar brunnens kapacitet. Sjukt coolt att se det enorma eldflammorna lysa upp hela riggen och havet omkring! Har varit med på det 1 eller 2 gånger tidigare och det är verkligen ballt! Vuxenlekstuga helt enkelt 😉 I samband med brunntestet fick vi erbjudande att få ett lite prov av oljan vi fått upp. Först sa jag nej och tänkte va sjutton ska jag ha de till?! En burk med svart vätska bara. Visa den för folk och den skulle lika gärna kunna varit köpt på bensinmacken hemma 🙂 Men efter ett par dagar tog jag iaf ett oil sample med mig. Lite ballt är det ju ändå att ha olja från en brunn innan den ens börjat producera! Hur många i världen kan säga att dom har det liksom?? 🙂 Sen medan vi var ute kom nyheten om det positiva dopresultatet från Therese Johaug. Väldigt intressant å höra hur nästan alla norrmän försvarade henne och mena att hon kan aldrig va dopad! Jag lyfte idéen om att flera som förlorat mot henne har torskat för doping men då tog folk nästan illa upp för hon ”tränar bara hårdare och smartare”. Okej säger jag bara………. 😀...

Läs mer

Sista turen blev tyvärr inställd

Skrivet av den 1 oktober, 2016 | 4 kommentarer

Sista turen blev tyvärr inställd

Senaste månaden jag varit hemma i Stockholm har vart klart händelserik! Fick tyvärr veta någon vecka innan ”sista utresan” att min ersättare skulle åka istället för mig. Nu är det oktober och jag är officiellt uppsagd från mitt jobb jag älskar så mycket. Men i början av friperioden hade vi ju en offshoreträff i Sthlm! Det var 2 år sedan vi sist hade en och då hölls den i Stavanger. Klart mindre uppslutning den här gången men det blev ett skönt intimt gäng måste jag säga. Vi satt på en uteservering på Medis och medan jag själv åkt 2 stationer med tunnelbanan dit så hade dom andra kommit enda från Sala, Eskilstuna och Oxelösund. 🙂 Blev en smarrig middag under 4-5 h där vi diskuterade allt rörande offshore, dess möjligheter och framtidsutsikter. Tyvärr drog jag på mig en ordentlig förkylning vilket var ganska olägligt då jag blivit inbjuden till uttagningen för Gladiatorerna! Kände mig riktigt taggad inför den uttagningen eftersom om jag ändå skulle bli arbetslös så hade det varit perfekt sysselsättning att träna inför den TV-inspelningen! 😛 När jag väl var med på uttagningen så var jag klart starkare än dom flesta andra på testerna som involverade chins, toes to bar och repklättring. Men sen skulle 70 pers bli 20 inför nästa tester och då kom jag inte vidare. Vinnarskallen inom mig gillade inte det men samtidigt är det ju TV – inte så mycket att göra hehe.. Dom personerna som gick vidare var enligt mig rätt vanliga Svenssons och kanske är det bättre lämpat till programmet vad vet jag. *grinig som ett barn* 😀 Har iaf pratat med dom på kontoret och som jag redan skrivit så fick min ersättare åka ut istället för mig på min sista officiella tur. Väldigt trist tycker jag då både OIM (plattformschef) och Safety Coach ombord lovade förra gången att jag och dom andra på crewet som fått sparken skulle få en tur till. Sen så vet man ju att det faktiskt är kontoret som bestämmer och har sista ordet men ledningen på riggen kan ju göra önskemål. Men det blev ändå ganska bra utgång utav allting känner jag! Visst man får vara hemma 2 veckor till vilket är både skönt, och att man vill klättra på väggarna hemma. Men sen får jag flyga ut till min rigg och göra en s.k vikartur på 14 dagar. Att jobba som vikar innebär att du inte är fast anställd men att företaget anställer dig på kontrakt. I kontraktet gäller 2 veckor arbete och 4 veckor ledighet. Du får alltså betalt för 6 veckor = 1,5 månadslön för 14 dagars arbete. Att vara vikar är ju givetvis rätt osäkert och man vet inte när nästa resa blir. Svårt att planera nånting speciellt om man har familj. Där emot om man har tur att jobba som vikar istället för någon på ett fast crew som f. eks är långtids sjukskriven så kan det bli bra pengar! Tänk att du då hoppar in istället för han som är sjukskriven. Så du jobbar 2-4 precis som vanligt men du får 1,5 månadslön varje gång!! Riktig win-win om man har tur att få jobba konsekvent. Kan hända att jag har fel kring detta men så har jag fått förklarat för mig iaf.. Så nu längtar jag verkligen till jag...

Läs mer

Hemma ett par dagar innan Offshoreträffen

Skrivet av den 30 augusti, 2016 | Inga kommentarer

Hemma ett par dagar innan Offshoreträffen

Medan jag var offshore den här gången kom det slutgiltiga beskedet på uppsägningen. Utöver det var det en väldigt lugn jobbtur ute på havet så man fick helt klart mycket tid att fundera på saker och ting. Första veckan som vi alltid går natt gick kanon! Det var i princip vindstilla hela tiden och spegelblankt hav. Brunnen vi borrade nu var en s.k wild cat vilket betyder att vi är dom första som borrar där efter olja/gas. Det i sig är ju lite spännande eftersom man aldrig vet om man har ett fynd eller om det är en torr brunn. Har hört att runt hälften av alla nya brunnar som borras är torra. Ganska ballt när man tänker efter hur många miljoner en rigg kostar varje dag. Och 50 % av gångerna gör man det alltså helt i onödan… 🙂 Då det var en helt ny brunn på ett nytt fält hade vi kärnborrning oxå. Eller core sample på engelska. Detta innebär att man borrar ut många meter med bergart nere vid det tänkta reservoaren. Dessa långa stavar av sten tar man sen tillbaka upp till riggen och kapar dom i 1 meter långa delar. Sen skickas alla dom stavarna till lite olika platser för undersökning i labb. Operatören ska ha och norska oljemyndigheten ska ha core sample. Väldigt coolt egentligen att det är möjligt! Snackade med en av core grabbarna och han hade turen innan varit i Italien och borrat kärnprov. Bortsett från att de va extremt varmt där jämfört med Norge så sa han att dom fick vin till alla måltider! 😀 och den var inte alkoholfri! Att jobba offshore med vin i kroppen hade varit speciellt! Har hört att fransmännen har samma faktiskt. Är galet mycket rotation av folk nu oxå! För 2 år sen kryllade riggarna av gula hjälmar (ny på riggen) för att folk va offshore för första gången. Nu är det många gula hjälmar men alla har jobbat +5 år. En del har bara 1-2 turer dom ska göra innan dom ska vidare på ny rigg eller få sparken. Hörde av plattformschefen som kände någon i Seadrill, där behövde man nu ha 20 års anciennitet för att få behålla jobbet!! Läste oxå på offshore.no att det slagits ett nytt rekord nu på norsk sockel i djup på en brunn. Närmare bestämt 5941 meter!! Väldigt coolt att det är möjligt! När vi väl kom över på dagskift så kom mejlet en morgon. Datumet för när man blir uppsagd 🙁 som tur är har jag en offshoretur som börjar några dagar innan det datumet så jag har en tur till med mitt crew 😛 Kände mig riktigt ledsen när man fick de mejlet faktiskt! Även om man visste att de skulle komma så gjorde det ont när det hela blev reellt. Tycker de va lite märkligt av kontoret att skicka ut uppsägningen till oss som är offshore. Så fick man hela den grejen på hjärnan och kände sig rätt uppgiven. Fast efter någon dag så ser jag nu väldigt annorlunda på det. Jag välkomnar det snarare och tänker att det löser sig ändå. Offshore är ett fantastiskt yrke och arbetsplats men med allt det underbara finns oxå många jobbiga sidor. Blir spännande tid framöver hur oljeindustrin kommer utveckla sig. För några år sedan i olje boomen...

Läs mer