Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

Krama masten på ett sjunkande skepp

Skrivet av den 19 juni, 2017 | Inga kommentarer

Krama masten på ett sjunkande skepp

Midsommar står inför dörren och jag är hemma igen efter min tredje offshore resa under 2017. Det blev en tur med endast nattskift och massa väntetid både före och efteråt. Men med ypperlig jet lag är man nu på hemmaplan igen! Jag blev kontaktad av en gammal koordinator från kontoret jag hade mycket kontakt med tidigare. Hon hörde av sig ett par veckor efter min andra resa och sa att hon hade en ny på G. Jag som ganska nyligen hade ändrat mitt svennejobb till timanställning blev såklart glad över det. Det första datumet jag fick för utresa flyttades på flera gånger och det ställde till det lite med mitt andra jobb men det är smällar man får ta. Ut kom jag iaf! 😀 Fick en väldigt märklig utresedag, en lördag. Så lämnade ett festligt AW-Stockholm när jag flög till Stavanger på fredagen. När sen flighten skulle gå tidigt på morgonen fick vi den klassiska som alla hatar. Nämligen att det är dimma ute vid riggen och då håller man helikoptern på land tills sikten är bättre offshore. Men med vädret vet man ju aldrig så därför säger bara flygbolaget; ”flighten är flyttad – ny info om 1 timme” . Och så höll det på HELA dagen! Vi satt där från 07 till 19 innan dom ansåg sig besegrade av vädergudarna och bokade ny flight åt oss dagen efter. Sen ut svintidigt på söndagen och sova nån timme innan det var dags för middag innan första nattskiftet. Den middagen hade dom ordnat med grillbuffé utomhus! Sjukt läckert jag har aldrig varit med om det offshore tidigare 😛 vi satt där på högsta våningen under helikopterplattan och käkade grillat medan man såg ut över det klarblå havet och superfin sol. Ganska oskönt att dom inte hade arbetsskor i min storlek så fick gå i ett par för stora pjuck hela turen. Brukar göra så när jag kmr på ny rigg där jag inte har arbetskläder. Brukar finnas ny-begagnade skor som folk använt kanske 1 vecka bara. Så använder man dom och lämnar kvar till nästa som ska vara där en kort period helt enkelt. Tempot på den här riggen var klar lägre än vad jag är van vid från min förra rigg. Inte för att det gör mig så mycket man ska ändå vara där sina 14 dagar ändå. Maten var kanon som alltid vilket jag tycker är skitviktigt. Det blir liksom små höjdpunkter varje dag att längta till… 😉 Anledningen att jag fick va ute var att det behövdes extra folk både på natt och dagskift pga den operationen som höll på. Får hoppas det blir fler av dom framöver! Turen löpte på ganska bra och jag gillar att jobba natt bortsett från att man blir lite mer sliten med jet lagen. Fick se helt magiska soluppgångar strax före 05 varje dag 😛 Dock blev många skift ganska lonely under fikarasterna eftersom 2 av dom 3 crew jag gick med hade fika i rökrummet. Jag klarar inte av att sitta bland rökare! Har aldrig rökt och hatar allt kring det. Är det inte egentligen väldigt märkligt att rökning fortfarande är tillåtet i 2017 med allt vi vet vad det gör mot hälsan?! Speciellt offshore där säkerhetstänket är så larvigt extremt ibland. Fast det är ju något som följt med...

Läs mer

Påskfirande på Nordsjön

Skrivet av den 29 april, 2017 | 9 kommentarer

Påskfirande på Nordsjön

Överfylld med endorfiner har jag återvänt till Stockholm efter 14 fantastiska dagar ute på Nordsjön. Den här offshore turen gav mig nytt hopp om framtiden där ute vilket var väldigt nyttigt för mig. Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag en vecka offshore under mars månad. Några dagar efter att jag kom hem från den turen reste jag på semester till Spanien. En sjuk grej som hände där nere var att jag låg i solstolen bredvid poolen när jag hör en norrman bakom mig. Efter att han sagt några meningar så kunde jag väl identifiera var han kommer ifrån. ”Ursäkta men kommer du från Stavanger” frågade jag. Vi började samtala och han blev impad att en svensk från Sthlm kände igen hans dialekt och det ledde oss in på offshore. Lång historia kort så jobbar han tillsammans med den rekryteraren som gjorde att jag fick åka offshore för första gången! Henne har jag mycket å tacka, utan hennes hjälp är det svårt att säga vart jag varit idag. Jag mejlade henne samma dag om detta roliga sammanträffande men hon svarde aldrig. Vi pratade för en tid sedan då hon var intresserad att nå ut till fler svenskar via mitt jobb. Självklart svarade jag eftersom hon gjort så mycket för mig. Har dock inte hört något mer sedan dess hon ville vänta tills hon fick lite mer relevanta jobb att söka folk till. Någon dag senare där nere i Spanien kom iaf frågan från kontoret om jag ville resa ut och jobba under påsken. Jag fick otroligt nog tjänstledigt från jobbet igen så jag tackade Ja! Hade iof åkt oavsett men alltid skönt att få ”ledigheten” beviljad. 1 vecka dagskift var dealen. Klockrent att jobba offshore under påsken! 4 röda dagar ger ett extra klirr i kassan + att maten tenderar att hoppa upp ett snäpp. Jag brukar egentligen aldrig äta godis eller något onyttigt när jag e offshore för det finns så himla mycket god mat men den lördagen under påskveckan… Jag skojar inte att jag säkert åt mer choklad på 1 dag än jag gjort senaste 2 åren på havet – helt galet! Precis som förra resan jag var ute så märker man verkligen skillnad på däck. Alla jag jobbar med nu har liksom 10-25 års erfarenhet från offshore. Blir väldigt märkligt att försöka komma med idéer och tips på hur vi kan jobba effektivare när folk har så många år på nacken. Inte för att jag kommit på dom tipsen själv men man har ju ändå vart runt en hel del på massa olika crew genom åren och då snappar man ju upp saker man tycker funkar bra. Men en del är väldigt bestämda på att någon som har jobbat kortare tid kan inte veta bättre än den med längre erfarenhet. Fast så är det ju inom alla branscher iof. Ett utav skiften jobbade vi verkligen konstant eftersom vi var tvungna att hinna färdigt innan stormen ev kom. Då lade vi ut närmare 300 piper med casing!! Efter en sån dag vet man att man kan käka Vad Som Helst utan att det gör något 🙂  Vädret var riktigt varierande. Vissa dagar var det vindstilla, molnfritt och strålande sol. Medan nästa dag kunde det blåsa 40 knop och hagla korta perioder! Jag fick mig oxå...

Läs mer

Just when I thought I was out they pull me back in

Skrivet av den 31 mars, 2017 | 12 kommentarer

Just when I thought I was out they pull me back in

Har äntligen varit offshore igen efter drygt 5 månader på land! Det blev en vecka nattarbete på den riggen jag jobbade innan jag blev uppsagd. Just nu är livsglädjen helt klart återfunnen! 🙂 Efter att jag gjorde min senaste resa offshore så var jag hemma och lökade i 5 veckor innan jag började söka jobb. 2 veckor efter det blev jag anställd på en hantverkarfirma. Då jag har bakgrund inom detta innan jag omskolade mig till riggarbete blev detta en naturlig väg att gå. Jag klurade länge på vad som var smartast att göra; om jag skulle utbilda mig till något helt nytt och lägga 3 år på det utan inkomst (och även tacka nej till offshore om man ska prioritera studier). Spekulerade även en hel del i att hyra ut lägenheten och resa ett halvår. Komma hem efter den tiden och vara rikare på upplevelser men fattigare på banken. Vad jag till slut bestämde mig för var att jobba med något hemma i Sthlm som ger okej cash och se vart oljeindustrin tar vägen. Tacka ja till vikarturer offshore när/om dom uppstår. Har en långsiktig plan i livet att kunna försörja mig på aktieutdelningar om 20-25 år. Att då plocka bort massa kapital på vägen skulle utsätta det målet rätt länge (med ränta-på-ränta effekten). Många närstående tycker att man borde rest iväg och sett världen men jag kände heller inte att de lockade så mycket eftersom jag då skulle rest själv. Hur som helst så ringde gamla arbetsgivaren under dagtid när jag stod på svennejobbet och skruvade. Han frågade om jag kunde resa offshore veckan där på – Självklart svarade jag!! Fick ledigt från jobbet och sen var det bara att flyga till Stavanger. Jag gillar min nya arbetsgivare och det är ett bra jobb för att va i Sverige anser jag. Men det är ingenting mot att vara offshore 🙂 Sen blir de ganska uppenbart att man åker ut på havet när 1 vecka där ger många tusenlappar mer än vad jag får för 1 MÅNAD genom svenska jobbet. Helt sjukt va bra man hade det förr när man var fast anställd på oljerigg! När utresedagen var kommen anlände jag till helikopter terminalen och där var det tekniska problem. Jag kom dit vid 12-tiden och sen sa dom med 1 timmes mellanrum att ”ny info ges om 1 h”. 6 timmar senare gick flighten iaf och jag kom rätt ut till riggen för att börja jobba nattskift. Vanligtvis har man ett par h ombord innan första natten så man hinner sova lite grann. Detta hjälper enormt för att inte totalkrascha mentalt under natten. Jag var dock så taggad att vara ute att allt gick bra ändå. Dock kunde jag känna andra natten att just det här med att vända på dygnet. Den biten har man inte saknat då man jobbat svenssonjobbet hemma. Man blir så oundvikligt nedstämd när kroppen inte får sova, eller jag blir det iaf. Det stundtals hårda klimatet är oxå en grej man inte saknat hehe.. Fick jobba med ett gäng som var förhållandevis nytt för mig. Blandat med norrmän, skottar och danskar. Man ser verkligen hur mycket folk som flyttats runt ännu en gång efter dom stora uppsägningarna som var senast (där även jag strök med).  En intressant iakttagelse var att när oljeindustrin var...

Läs mer

Ett inlägg jag aldrig ville skriva

Skrivet av den 24 november, 2016 | 43 kommentarer

Ett inlägg jag aldrig ville skriva

Idag är det 4 veckor sedan jag var offshore senast. Dom senaste åren har jag bara skrivit inlägg efter att jag kommit hem från Nordsjön. Men idag komponerar jag ett inlägg jag länge oroat mig för. Det kan bli mitt sista… Dom negativa nyheterna fortsätter att strömma in. 40 000 personer har nu fått sparken inom oljeindustrin. Tänka sig va tiden har gått fort! Känns nästan som det var igår jag flyttade till Stavanger. Hoppfull och exalterad över vad framtiden skulle ge mig. Jag var hungrig och målmedveten som få. Jag skulle lyckas och jag skulle göra det stort! Första tiden i Stavanger var speciell och händelserik. Jag delade hus med 4 stycken 19-åringar som flyttat hemifrån för första gången. Jag fick klart för mig redan efter 2-3 veckor i Norge att det inte skulle räcka med en grundkurs för att få jobb offshore. Fagskola krävdes och de faktum att det skulle ta mig flera år längre än jag först trodde gjorde mig inte upprörd. Snarare mer taggad! Under tiden jag läste grundkursen på 4 månader och hela fagskolan så var jag alltid hungrig. Allt som betydde något var att bli färdig med utbildningen så fort som möjligt så jag kunde få jobb offshore så fort som möjligt. Det hjälpte givetvis att jag lagd åt det mer introverta hållet men att få ett liv som offshore arbetare betydde Allt för mig. Drivet gav resultat och jag lyckades klara hela fagskolan (normal lästid 3 år deltid) på 1,5 år vilket var rekord på skolan. Efter mig kom 3 andra galna svenskar som läste på 1 år!! Stor applåd till er! När jag sen fick jobb i ett av dom bästa företagen, kände jag att jag aldrig skulle ha ekonomiska bekymmer i mitt liv. Nu hade jag fast tjänst, hög lön, mycket fritid i den bransch som aldrig skulle gå dåligt. Jag menar hela världen är ju beroende av olja och skulle vara det hela vår livstid. Det kan ju bara gå bra för den industrin eller hur…?! Ack så fel man hade… I början av nedgången kunde folk inte tro att företagen skulle börja sparka folk. Man pratade på riggarna om att man inte hade kontrakt efter datum X men alla ”visste” att det skulle komma något. Ingen var osäker för sitt jobb alls. När den första vågen av uppsägningar kom i vårt företag så hade jag ingen aning om jag skulle klara mig. Som tur är hade jag för vana att jobba övertid så fort jag fick frågan. Nu bytte jag taktik och ringde varje friperiod för att få komma ut. Bäst att fylla på krigskassan medan man kan eller hur? Jag hade en tid innan blivit befordrad från roustabout till roughneck och då folk blev uppsagda i första rundan fick jag gå tillbaka ner på däck igen (roustabout). Detta passade mig bra. Min rigg jag jobbat på flera år blev lagrad i land eftersom den inte fått nytt kontrakt. Jag flyttades till en splitterny rigg som är världens största av sitt slag. Jag trivdes verkligen där! Allt fungerade bara så bra och varje resa offshore njöt jag eftersom oljepriset fortfarande var lågt. Jag fortsatte att ta övertid när jag fick men under 2016 blev det klart mindre av det. Nu hade företaget så många som gick hemma utan arbete som...

Läs mer

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Skrivet av den 27 oktober, 2016 | 6 kommentarer

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Efter hela 6 veckor hemma i Stockholm var det riktigt skönt att komma offshore igen! En vikartur som präglades av brunntesting, massa eldflammor och fina dagar. Som jag skrev i tidigare inlägg så blev min sista tur med fasta crewet inställd. Vi skulle resa ut i slutet av sept och det var lovat att det skulle bli min sista som fast anställd. Nån vecka innan kom beskedet att min ersättare skulle ta min plats under den turen. Som tur är fick jag en så kallad vikartur bara 2 veckor senare – på samma rigg! Att resa på vikartur innebär att du är tillfälligt anställd på ett kontrakt om f eks 2 veckor jobb. I avtalet ingår det oxå 4 veckor ledighet (med betalning) efteråt. Träffade flera som likt mig nu var ute på vikartur. Kontrakten kan variera i längd men 2 veckor jobb är max. Sen infaller den älskade väntetiden (betalt när du sover) som alla vet så det ungår firman så klart 😉 Jag fick alltså en full tur så att säga. Jag jobbade istället för en person som var sjukskriven. Min stora förhoppning framöver nu är att få vikarturer tills allt vänder och företaget börjar anställa igen. Men det är tämligen osäkert! Idag är jag hemma och firman får inte skicka ut mig dom kommande 4 veckorna. Om jag sen får en ny resa direkt eller om det tar lång tid har man ju ingen aning om… Intressant iakttagelse på helikopter terminalen gjorde jag iaf när vi skulle flyga ut. Det var helt dött! För 2 år sen var det knökfullt och det stod pet-flaskor precis överallt. Ibland var det lätt att missa i högtalarna nör dom kallade in oss till gaten för det kom utrop precis hela tiden. Nu var vårt crew dom enda på heliporten! På skärmarna över dagens flighter var det väldigt få avgångar. När bussen körde ut oss till helikoptern stod det bara en enda där på den stora flygplatsen. Väldigt annorlunda att se dagens läge och tänka tillbaka på hur det var för 2-3 år sedan. Ombord på riggen var det well testing vilket betyder att man testar brunnens kapacitet. Sjukt coolt att se det enorma eldflammorna lysa upp hela riggen och havet omkring! Har varit med på det 1 eller 2 gånger tidigare och det är verkligen ballt! Vuxenlekstuga helt enkelt 😉 I samband med brunntestet fick vi erbjudande att få ett lite prov av oljan vi fått upp. Först sa jag nej och tänkte va sjutton ska jag ha de till?! En burk med svart vätska bara. Visa den för folk och den skulle lika gärna kunna varit köpt på bensinmacken hemma 🙂 Men efter ett par dagar tog jag iaf ett oil sample med mig. Lite ballt är det ju ändå att ha olja från en brunn innan den ens börjat producera! Hur många i världen kan säga att dom har det liksom?? 🙂 Sen medan vi var ute kom nyheten om det positiva dopresultatet från Therese Johaug. Väldigt intressant å höra hur nästan alla norrmän försvarade henne och mena att hon kan aldrig va dopad! Jag lyfte idéen om att flera som förlorat mot henne har torskat för doping men då tog folk nästan illa upp för hon ”tränar bara hårdare och smartare”. Okej säger jag bara………. 😀...

Läs mer

Sista turen blev tyvärr inställd

Skrivet av den 1 oktober, 2016 | 4 kommentarer

Sista turen blev tyvärr inställd

Senaste månaden jag varit hemma i Stockholm har vart klart händelserik! Fick tyvärr veta någon vecka innan ”sista utresan” att min ersättare skulle åka istället för mig. Nu är det oktober och jag är officiellt uppsagd från mitt jobb jag älskar så mycket. Men i början av friperioden hade vi ju en offshoreträff i Sthlm! Det var 2 år sedan vi sist hade en och då hölls den i Stavanger. Klart mindre uppslutning den här gången men det blev ett skönt intimt gäng måste jag säga. Vi satt på en uteservering på Medis och medan jag själv åkt 2 stationer med tunnelbanan dit så hade dom andra kommit enda från Sala, Eskilstuna och Oxelösund. 🙂 Blev en smarrig middag under 4-5 h där vi diskuterade allt rörande offshore, dess möjligheter och framtidsutsikter. Tyvärr drog jag på mig en ordentlig förkylning vilket var ganska olägligt då jag blivit inbjuden till uttagningen för Gladiatorerna! Kände mig riktigt taggad inför den uttagningen eftersom om jag ändå skulle bli arbetslös så hade det varit perfekt sysselsättning att träna inför den TV-inspelningen! 😛 När jag väl var med på uttagningen så var jag klart starkare än dom flesta andra på testerna som involverade chins, toes to bar och repklättring. Men sen skulle 70 pers bli 20 inför nästa tester och då kom jag inte vidare. Vinnarskallen inom mig gillade inte det men samtidigt är det ju TV – inte så mycket att göra hehe.. Dom personerna som gick vidare var enligt mig rätt vanliga Svenssons och kanske är det bättre lämpat till programmet vad vet jag. *grinig som ett barn* 😀 Har iaf pratat med dom på kontoret och som jag redan skrivit så fick min ersättare åka ut istället för mig på min sista officiella tur. Väldigt trist tycker jag då både OIM (plattformschef) och Safety Coach ombord lovade förra gången att jag och dom andra på crewet som fått sparken skulle få en tur till. Sen så vet man ju att det faktiskt är kontoret som bestämmer och har sista ordet men ledningen på riggen kan ju göra önskemål. Men det blev ändå ganska bra utgång utav allting känner jag! Visst man får vara hemma 2 veckor till vilket är både skönt, och att man vill klättra på väggarna hemma. Men sen får jag flyga ut till min rigg och göra en s.k vikartur på 14 dagar. Att jobba som vikar innebär att du inte är fast anställd men att företaget anställer dig på kontrakt. I kontraktet gäller 2 veckor arbete och 4 veckor ledighet. Du får alltså betalt för 6 veckor = 1,5 månadslön för 14 dagars arbete. Att vara vikar är ju givetvis rätt osäkert och man vet inte när nästa resa blir. Svårt att planera nånting speciellt om man har familj. Där emot om man har tur att jobba som vikar istället för någon på ett fast crew som f. eks är långtids sjukskriven så kan det bli bra pengar! Tänk att du då hoppar in istället för han som är sjukskriven. Så du jobbar 2-4 precis som vanligt men du får 1,5 månadslön varje gång!! Riktig win-win om man har tur att få jobba konsekvent. Kan hända att jag har fel kring detta men så har jag fått förklarat för mig iaf.. Så nu längtar jag verkligen till jag...

Läs mer

Hemma ett par dagar innan Offshoreträffen

Skrivet av den 30 augusti, 2016 | Inga kommentarer

Hemma ett par dagar innan Offshoreträffen

Medan jag var offshore den här gången kom det slutgiltiga beskedet på uppsägningen. Utöver det var det en väldigt lugn jobbtur ute på havet så man fick helt klart mycket tid att fundera på saker och ting. Första veckan som vi alltid går natt gick kanon! Det var i princip vindstilla hela tiden och spegelblankt hav. Brunnen vi borrade nu var en s.k wild cat vilket betyder att vi är dom första som borrar där efter olja/gas. Det i sig är ju lite spännande eftersom man aldrig vet om man har ett fynd eller om det är en torr brunn. Har hört att runt hälften av alla nya brunnar som borras är torra. Ganska ballt när man tänker efter hur många miljoner en rigg kostar varje dag. Och 50 % av gångerna gör man det alltså helt i onödan… 🙂 Då det var en helt ny brunn på ett nytt fält hade vi kärnborrning oxå. Eller core sample på engelska. Detta innebär att man borrar ut många meter med bergart nere vid det tänkta reservoaren. Dessa långa stavar av sten tar man sen tillbaka upp till riggen och kapar dom i 1 meter långa delar. Sen skickas alla dom stavarna till lite olika platser för undersökning i labb. Operatören ska ha och norska oljemyndigheten ska ha core sample. Väldigt coolt egentligen att det är möjligt! Snackade med en av core grabbarna och han hade turen innan varit i Italien och borrat kärnprov. Bortsett från att de va extremt varmt där jämfört med Norge så sa han att dom fick vin till alla måltider! 😀 och den var inte alkoholfri! Att jobba offshore med vin i kroppen hade varit speciellt! Har hört att fransmännen har samma faktiskt. Är galet mycket rotation av folk nu oxå! För 2 år sen kryllade riggarna av gula hjälmar (ny på riggen) för att folk va offshore för första gången. Nu är det många gula hjälmar men alla har jobbat +5 år. En del har bara 1-2 turer dom ska göra innan dom ska vidare på ny rigg eller få sparken. Hörde av plattformschefen som kände någon i Seadrill, där behövde man nu ha 20 års anciennitet för att få behålla jobbet!! Läste oxå på offshore.no att det slagits ett nytt rekord nu på norsk sockel i djup på en brunn. Närmare bestämt 5941 meter!! Väldigt coolt att det är möjligt! När vi väl kom över på dagskift så kom mejlet en morgon. Datumet för när man blir uppsagd 🙁 som tur är har jag en offshoretur som börjar några dagar innan det datumet så jag har en tur till med mitt crew 😛 Kände mig riktigt ledsen när man fick de mejlet faktiskt! Även om man visste att de skulle komma så gjorde det ont när det hela blev reellt. Tycker de va lite märkligt av kontoret att skicka ut uppsägningen till oss som är offshore. Så fick man hela den grejen på hjärnan och kände sig rätt uppgiven. Fast efter någon dag så ser jag nu väldigt annorlunda på det. Jag välkomnar det snarare och tänker att det löser sig ändå. Offshore är ett fantastiskt yrke och arbetsplats men med allt det underbara finns oxå många jobbiga sidor. Blir spännande tid framöver hur oljeindustrin kommer utveckla sig. För några år sedan i olje boomen...

Läs mer

Övertid och uppsägningsmöte i Stavanger

Skrivet av den 10 augusti, 2016 | 10 kommentarer

Övertid och uppsägningsmöte i Stavanger

Har precis varit på kontoret och haft möte angående dom kommande uppsägningarna. Anledningen är tämligen uppenbar då jag är en av dom berörda personerna. Riktigt tråkigt men ändå något man vetat om senaste året att det till slut skulle komma. Men för att ta allt från början så hann jag vara hemma drygt 14 dagar efter senaste jobbturen innan jag blev erbjuden övertid på min rigg. Mitt uppe i semester-yran med både vänner och familj så struntade jag i att ta den övertiden. Tänkte att man lever bara en gång och nu är det äntligen så himla bra väder och mycket roligheter som händer hemma. Men så dagen efter fick jag nytt samtal om övertid som roughneck 1 vecka på en annan rigg. Med dom stundande uppsägningarna i bakhuvet så tog jag turen! Det var på en rigg som är runt 15 år gammal så den är väldigt fin men inte i närheten så läcker som min ordinarie. Jag var ombord på denna rigg för ganska precis ett år sen och då blev helikoptern hem försenad 2 dagar så jag missade min morfars begravning. Att gå som roughneck igen var faktiskt najs tycker jag! Det var ett skönt crew med mycket folk som tränade och även en med stort aktieintresse likt mig själv. Operationen bestod egentligen bara av drilling nästan hela veckan så jag fick göra mkt runt-omkring-uppgifter. Typ ta av protektors på all casing vi skulle bygga offline. Protektors är det som sitter i varje ände på rören man kör ner i brunnen efter att man borrat. Man skruvar ihop dom med gängor i varje ände och dom gängorna skyddar man under transport med s.k protektors. Fick äran att greasa (smörja) allt uppe i derricken, alltså det 80 meter höga tornet på riggen! Tog mig en fem-minutare där uppe på toppen och bara stirrade ut över havet och alla andra plattformar + båtar i närheten. Över 100 meter över havet hade jag fantastisk utsikt över det stora produktionsfältet vi befann oss på! Det var alltså ett helt landskap av riggar som sitter ihop. Ni som är insatta förstår säkert vilket fält jag var på 😉 Så larvig tanke att; detta får jag sjukt bra betalt för att göra! Och jag älskar varenda sekund av det!! Under en dag gick det gas alarm ombord på riggen bredvid oss! Blir lite extra läskigt när larm är på riktigt! Bara att gå snabbt som attan till brandstationen och byta om till rökdykare och invänta order. Som tur är var det ingenting. Tyckte bara så synd om nattcrewet – dom blev väckta mitt i sömnen runt 13:30 och sen nästa falsklarm vid 17-tiden. Dom måste ju likt oss mönstra vid livbåtarna eller brandstationen beroende på vad man har för tjänst. Hände en så sjuk grej också när alarmet gick och folk börja förbereda sig på att evakuera men det törs jag inte skriva om här. Ni som känner mig får så klart veta utanför denna blogg 😉 Testade något nytt med mina vaken-tider denna veckan oxå. Jag har dom senaste 2 åren alltid gått upp innan skiftet och tränat vid halv fyra typ. För att direkt efter skiftet gå och sova. Nu gjorde jag så att jag vaknade precis innan skiftet och inte åt nånting innan lunch. Sliter ofta med att jag...

Läs mer

Min andra rig move

Skrivet av den 20 juli, 2016 | 7 kommentarer

Min andra rig move

Den här turen jag var offshore så genomförde vi min andra rig move. Det var riktigt skoj att vara med på eftersom det är så annorlunda skift jämfört med vanlig operation. Känner sig nästan lite lyckosam som hittills fått uppleva 2 rig moves eftersom det händer hyfsat sällan. Jobbar man inom service eller produktion så kan man jobba offshore hela livet utan att få vara med på en. Sen kan man givetvis jobba inom drilling som jag gör och om man har ”otur” så har man friperiod varje gång riggen seglas till ny destination. Turen började väldigt dramatiskt redan första natten. En äldre person på crewet fick plötsligt smärtor i bröstet, kanske var det en hjärtinfarkt som låg och bubblade… Kring 7-tiden på morgonen landade ambulanshelikoptern och flög honom direkt till Stavanger sjukhus. Efter ett par dagar när man fick veta att allt var lugnt med honom kunde man andas ut. Eftersom han var extra med oss istället för en annan så skämtade vi så klart om att vi jobbar så hårt på vårt crew att folk får hjärtinfarkt 😀 Nattveckan traskade på och det mesta handlade om förberedelser inför att flytta riggen. Sjösäkra allt ombord – alltså spänna fast allting så inget kommer glidande över däck när man väl är på havet bland vågorna 🙂 Sjukt störande när man klev in i gymmet och Allt var sjösäkrat! Men jag kring gick det där.. Tycker ofta sjösäkring lätt kan gå till överdrift faktiskt. Man börjar ju alltid med dom uppenbara sakerna som kan röra på sig och sen blir det bara mindre och mindre viktiga grejer. Men självklart ere bättre att ha för mkt än för lite. På tal om för mycket så fick alla mail från kontoret att dom dragit alldeles för mkt skatt på oss alla! Så nu ska man själv kontakta norska skatteverket och uppge lite saker så skulle man få tillbaka hela 7 tusen! Det gjorde mig riktigt lycklig eftersom det var precis den summan jag fick i restskatt i Sverige. Jag hade nämligen utnyttjat ROT avdraget när jag köpte stenskiva till köket. Ganska logiskt att man inte får utnyttja det när man inte har inkomst i det landet iof 🙂 Gick och fyllde år under tiden jag var ute oxå. Har gjort de 3 år av dom senaste 4 så börjar bli en vana nu 🙂 Ska dock ta och fira det nu när man är hemma igen. Har ett par år kvar till 30 och den födelsedagen vill man iaf spendera på hemmaplan! På dagveckan sen så testade jag att va HLO för första gången oxå. Det gick jättebra och var inga problem, men vi har tidigare alltid haft våra bestämda roller på helikopterdäck. Det är egentligen lite dumt för då kan du bara den grejen och om någon vips är borta nån gång så står man där. Men jag borde ha nånstans 80-90 helikopter landningar under bältet så man har säkerligen sett det mesta som kan uppstå där – förutom en krasch då! 😀 HLO står för Helicopter Landing Officer och det betyder att du har kontakt med piloterna hela tiden via radio och på helikopterdäck. Man ansvarar för att passagerarna kommer på/av helidäck tryggt och säkert osv medan dom andra lastar bagaget inuti helikoptern. Innan själva seglingen med riggen så ska...

Läs mer

Rigmove, envetna klättrare och snart ny arbetsplats

Skrivet av den 9 juni, 2016 | 2 kommentarer

Rigmove, envetna klättrare och snart ny arbetsplats

Nu va det ett tag sen jag bloggade. Dels kände jag att det inte va tillräckligt att skriva om på en vända, dels har det hänt lite grejer privat som gjort att det har varit svårt att få tid. Så detta inlägget blir från de två senaste vändorna…. Av någon anledning har jag gått mer över i en 2/4 rotation igen vilket innebär att jag inte går med mitt vanliga crew. Det känns både bra och dåligt. Det är roligt att lära känna nya människor men det gör även 14 dagar fruktansvärt långa. Det är inte det vanliga sociala umgänget, inte lika trevligt att äta lunch o middag, ingen att kolla på film med. Livet handlar enbart om att jobba, träna, äta. Jag är rätt så social av mig så det är lite tråkigt. Jag fick iofs en inbjudan att kolla på film, den va skriven till MissMedic från en i crewet och jag börjar fatta att jag inte är så hemlig längre som jag trodde – ha ha – så länge ingen säger något är jag nöjd. Det va en speciell känsla att sätta sig i helikoptern efter olyckan i Norge. Man är ju alltid medveten om vad som kan hända men det blev plötsligt så himla tydligt. Piloterna va jättebra. De kom in och pratade med oss innan vi åkte. Förklarade att det inte va samma typ av helikopter och undrade om vi hade några frågor. Turen ut gick jättebra. Sen visade det sig när den skulle lyfta igen att det fanns ett oljeläckage som hade upptäckts av helideck crewet. De fick stänga ner helikoptern och ta ut en mekaniker med en annan helikopter. Då blev det genast lite obehagligt. Det visade sig dock sen att det va ett väldigt litet läckage, han bytte packning och sen flög den iväg, 7 timmar försenade! När jag kom ombord riggen första turen va det mycket förberedelser för rigmove. Det va POB på uppemot 100 personer och det är verkligen knökfullt. Ca 20 klättrare skulle arbeta i derricken och benen samtidigt. Det gjorde att det blev mycket fokus på säkerhet och hur man hanterar en skadad klättrare med eventuellt «hengetraume» som det heter på norska. (Circulationen till o från benen stryps när man blir hängande i en sele, dessutom slits muskelfiber sönder när man ramlar ner och fångas av selen. Avfallsprodukter samlas i det stillastående blodet i benen och det är mycket farligt att lämna tillbaka detta «sura» blod till resten av kroppen för snabbt). Jag va ute en hel del och tittade till dem när de arbetade. Sen fick jag en förfrågan från vår safety om jag kunde ha ett inlägg på safety mötet så alla fick lite info om hur man skulle hantera en sådan skada. Jag är ju experten ombord när det kommer till sjukvård men jag kan bara säga så mycket som att jag stötte på patrull hos klättrarna som givetvis har fått en bra utbildning i hur man hanterar dessa skador på alla sina kurser. Efter en del diskussioner va vi ändå överens. Det är inte alltid lätt nu för tiden, de flesta är mycket pålästa från nätet och har en egen åsikt när det gäller behandling. Så fick jag vara med om rig move. Det va spännande. Helt otroligt att man på några timmar...

Läs mer