Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

Svindlande höjd

Skrivet av den 25 september, 2019 | 1 kommentar

Svindlande höjd

Missade visst att skriva sist jag var ute. Pga ett bröllop kunde jag bara jobba en vecka innan jag var tvungen att flyga hem igen. Den veckan jag inte jobbade fick jag ändå utbetald, vilket betyder att jag måste åka ut på en ”gratis”-vecka på riggen när det är behov. Just nu ser jag inte hur jag ska ha tid med det eftersom det är så mycket som måste göras i huset innan kylan kommer på riktigt om nån månad eller två. Lite svårt att minnas förra turen i detalj, men något som fånga min uppmärksamhet var det gänget ombord som står för kakshanteringen. Deras jobb är ju att ta emot all cuttings från brunnen. Det mesta ska ner på båt och in till land men en del ska blandas och injiceras tillbaka ner i brunnen. För deras del kan det va några skift här och där som det inte händer så mycket. Då satt dom alla bara i fikarummet hela skiftet. Sen när det väl var dags för deras uppgift så var dom inte klara för 5 öre. Grymt pinsamt skulle jag tycka! Har man ett sånt jobb där ens aktivitet varierar stort från skift till skift så är det ju perfekt att spola rent sina enheter, eller däcket runt omkring. Eller kanske verkligen sätta sig in i sin utrustning om man är ny. Så att när det väl blir skarpt läge så vet man vad som ska göras. Alla från den firman var trasiga skottar med konstig dialekt och få tänder i munnen så det gav inte så seriöst intryck. Innan utresan den här offshore turen så bodde jag som vanligt på Clarion Energy. Köpte en smarrig Ben å Jerry för billiga 95 NOK vilket var en fin avslutning på friperioden  I helikoptern på väg ut började jag få ont i halsen. Efter att jag sen sovit lite innan första nattskiftet så gjorde det mer ont och jag ringde medic för att be om halstabletter. Hon jobbar ju bara dag så därför ville jag hämta ut dom innan hon gick och sov, så jag slapp gå hela natten och kanske missa henne på morgonen. Hon var upptagen vid kl 20 pga shuttel helikopter, men sen vid 2130 fick jag henne att komma ner till sjukstugan. Och då var hon sur…..  Jag skulle minsann inte ringa ner henne dit på kvällstid för några j*vla Repsil som man kunde köpa i kiosken hemma. ”vet du vad det här kostar firman att du ringer ner mig hit?”. Jag svara att va spelar det för roll du eju Medic och ditt jobb är väl att hjälpa oss som är sjuka eller skadade? Jäkla reaktion måste jag säga. Halv tio är väl ingen tid att gnälla över jag kunde ju ringt henne mitt i natten om jag saknat samvete. Dagen efter så bad hon iaf om ursäkt och sa att hon var stressad och hade huvudvärk. Fair enough…  Sen var jag sjuk egentligen hela första veckan med halsont, hosta och rinnig näsa. Riktigt oskönt att inte kunna träna! Det var många ombord som var risiga. Flera låg inne nån natt med feber eller diarré. Det är eju så stängt samhälle där ute att det är svårt att klara sig undan ifall några är sjuka. Andra veckan var jag dock...

Läs mer

Rig move och drill pipe över foten

Skrivet av den 4 juli, 2019 | 19 kommentarer

Rig move och drill pipe över foten

Sommaren är här och det är årstiden då rig move är som bäst. Inte bara för att vågorna och vinden är lugnast utan för att det är så vackert väder. Spenderade hela 10 veckor hemma där jag blev förälder och fick gjort väldigt mycket i huset jag köpt. Blev absolut den friperiod med mest stress oxå eftersom vi flyttade ut från min kära lägenhet oxå. Det var skönt att komma offshore igen och kunna ta en brake från allt med husrenovering. Blev dock min absolut längsta tur eftersom jag saknade min dotter så mycket. Ute på Nordsjön var det fint väder varje dag. Under nattskiftet dag 3 eller något lyckades en lärling rulla en drill pipe över min fot. Drill pipe är dom 13 meter långa rören men skruvar samman till en flera km lång borrsträng. Ett sånt rör väger 500 kg och det kändes vill jag lova! Vi var igång med att lägga ut alla drill pipe och för att dom ska ligga rakt och med rätt mellanrum använder man spett och böjer med. Då han rullar rören över min fot och jag skriker AAAAJ så står han bara där utan att hjälpa till – jag måste själv rulla bort det med mitt spett varpå jag sen kastar spettet in i en vägg i frustration. Blev riktigt rädd att jag skulle skada mig allvarligt. Som tur är så gjorde det bara ont när jag reste mina tår. Jag kunde gå och jogga perfekt utan smärta. Så jag gjorde ingen sak av det utan smärtan försvann efter ett par dagar. Självklart var det inte 500 kg tryck över foten utan röret låg på tvärs med uppåtlutningen vid min sida/fot. Men det kunde gått riktigt illa! Maten ombord var som alltid toppklass! På lördagen första veckan fick vi sjömat som var bortom denna värld. Maten offshore är det ända jag saknar när jag är hemma hehe 🙂 Riggen hade oxå ett så kallat ESD test under veckan vi gick natt. Det betyder emergency shut down och är den knappen som siste man av riggen ska trycka på om allt går till helvete när man evakuerar. Då släcker man ner allt ombord och brunnen försluts från plattformen. Detta ESD test drar igång larmet på hela riggen och nån fyndig person hade kommit på den smarta iden att köra testet kl 13 den veckan vi gick natt. Det skulle nämligen samkoordineras med folk på land osv. Det hela gick bra som tur var. Det satt en person och tystade larmet direkt när det börja tjuta så att vi som sov knappt märkte något. Sånt kan ju verkligen paja ens dag annars. Vi fick också mail om att det kommer va galet mycket aktivitet under sommaren (som vanligt) och att dom som ville ha övertid skulle skriva upp sig på en lista. Vanligtvis brukar ju jag bli överlycklig för såna mail och försöka dra in lite extra cash men i år skrev jag inte upp mig. Har väldigt busy schema med husrenoveringen så vi kan flytta in fortast möjligt med vår lilla familj. Sedan ska man hinna med och ha semester och åka på bröllop i Bulgarien OCH jobba offshore på sin vanliga rotation. Jag kommer dock bara jobba 1 vecka nästa gång jag ska ut eftersom jag sedan måste hem inför de...

Läs mer

Premiär uppe i kran

Skrivet av den 9 april, 2019 | Inga kommentarer

Premiär uppe i kran

Ytterligare en offshore resa att lägga till handlingarna. Känslan när man låser in sina saker i skåpet, byter om inför helikopterturen mot land är så magisk! Sedan rätt långt tillbaka så har jag bara bloggat var 6 vecka efter att jag kommit hem från Nordsjön – och nästa inlägg kommer dröja klart längre än så. Utresan till riggen har vi mitt på dagen från Stavanger och sist så flög jag samma dag hemifrån. Det gjorde att man fick kliva upp innan fem på morgonen för att hinna till Arlanda i tid. Det fanns heller inget utrymme för förseningar för att missa inchecken. Därför valde jag den här gången att flyga dagen innan till Stavanger för att slippa stressa samt gå upp sådär supertidigt samma dag man ska gå på nattskift. Firman betalar ju som bekant ens boende om man måste ha det även om man måste skatta för den förmånen. Det är skönt att ha lite egentid och slappa på hotellet dagen innan man ska ut. Och den hotellfrukosten är ju såååå rå 😀 Väl ute på riggen så var både min kranförare och assisterande kranföraren sjuka. Så vi fick en inhyrd och en på övertid. Allt var ju dock bättre en den livsfarliga kranföraren vi hade förra turen! Första veckan präglades av ett väldigt omfattande byte av alla mud ventiler ombord. När riggen byggdes hade man använt sig av ventiler för vatten baserad mud. Vi använder nästan uteslutande mud som är olje baserad vilket hade fått gummit i många ventiler att vittra sönder. Ibland kan det bli jävligt dyrt när man ska spara pengar…. 😉 Så det gick många skift där alla i drilling crew bara gjorde detta. Trodde det skulle gå som nedetid för operatören men det gjorde det inte. Nedetid är när vår firma måste betala dagshyran + omkostnader för riggen. Detta kan ske då vi har slarvat med underhållet eller någon gör en stor fuckup så operatören inte kan utföra sitt borrprogram enligt plan. Operatören betalar ju flera miljoner varje dag för att riggen och dess crew ska leverera så om vi inte kan det – måste vi själva stå för räkningen. Vad jag fick lära mig nu var att varje månad som operation gått enligt plan så får vi 24 h att ha till nedetid, som en bank att ta av liksom. Väldigt bra! Gjorde också nån E-learning kurs ombord om något som jag redan glömt.. Eller den handlade om barriärer men var ingen rocket science. Vi får ibland sånt som alla ombord ska göra. Tror det finns en hemlig grupp på land vars jobb är beroende på att fler såna kurser kommer ut 🙂 vem vet Har också börja florera en del rykten om att många på kontoret ska flyttas söderut i Europa. Läs få kicken så att man kan ha samma tjänster i ett lågkostnadsland. Jag hoppas verkligen inte detta blir verklighet det vore helt sjukt! Norska fackförbund är som regel väldigt starka så dom kan säkert bromsa eller lösa problemet hoppas jag. Man har ju ändå några relationer inne på kontoret efter alla år som vet vad man går för med övertid osv. Flyttas massa tjänster till något chabbel land så blir man verkligen bara ett nummer på en lista. Håller båda tummarna för tjejerna på kontoret i Stavanger! Btw så...

Läs mer

Roustie med större risker

Skrivet av den 26 februari, 2019 | 9 kommentarer

Roustie med större risker

Som alla andra gånger man återvänder från Nordsjön hem till Stockholm så känner man sig odödlig. Det är ingen skillnad den här gången heller! Nu har man 4 veckor frihet framför sig som ska utnyttjas till fullo! Skriver detta på flygturen från Stavanger till Oslo och måste bara raljera lite kring dom värsta störningsmomenten som finns i samband med flyg. Varför i helsike har man priority boarding?! Det måste vara det mest meningslösa inom alla system som någonsin uppfunnits? Folk som flyger ofta och får guldkort osv får gå på först. När boardingen börjar och kön är lång försöker varannan människa testa om dom kommer igenom utan att va priority. Sen när dom nekas spelar dom förvånade, pratar lite för sig själv och går ETT steg åt sidan så det blir ännu mer korvstoppning. Ofta håller SAS gaten låst nån minut efter att alla priority klivit ombord. Detta fördröjer tiden ännu mer. När vi andra dödliga får gå ombord så ska dessutom alla med guldkort sitta längst fram så alla får iaf stå och vänta. Självklart är typ varannan människa helt oförmögen att vara effektiv så man har jackan på sig och sitt headset längst ner i väskan ända fram till att man når sin plats på flyget. Först DÅ ska det kläs av jacka och börja grävas i väskan – så alla andra återigen får vänta ytterligare. Hade det inte varit ett smartare system om alla med fönsterplats fick gå på flyget först? Tänk va mycket tid man skulle spara världen över på alla flygningar som går varje dag! Om någon på ett flygbolag anammar den här iden så behöver jag inte superstor royalty. Bara ändringen sker i SAS 😉 OffshoreOmbord på riggen var det som ofta rätt tungt första 2 nätterna. Rätt lustigt att alla känner samma sak! Man kommer ifrån 1 månad ledighet och obefintlig frihet till att kastas rätt in i stormens öga och börja jobba natt på blåsiga Nordsjön. På det tredje skiftet är man dock inne i det samt att kroppen hunnit vända runt dygnet lite mer till natt. Den känslan gillar jag! Hårt arbete, hård träning och massa god nyttig mat. Både vår kranförare och hans assistent var borta i starten så första skiften var det dom från ”hemresande” crewet som stannade kvar extra för att täcka upp. Ena killen där va inte vidare happy eftersom han missade sin dotters sportlov och dom hade planer. Vi hade folk ute som bytte kranvajer på alla 3 kranarna. Detta skulle dom hinna med att göra 1 per dag! Alltså fick deck crewet på dag hjälpa dom typ hela sina skift. Vilket medförde att vårt gäng på natt fick dra extra tungt lass. Det blev även övertid andra morgonen för att hinna få upp allt från båten. 3 h övertid efter ett 12 h skift är ingen lek vill jag lova! Eller så ere jag som är vekling 😀 Dom frågade även den tredje morgonen om vi kunde göra samma sak men jag sa blankt nej och gick till sängs. Viktigt att få sin sömn och träning. Kände faktiskt inte att det var värt dom extra pengarna utöver dom redan injobbade 12 h. Tapp i brunnenVi hade en del problem med brunnen där vi hade en så kallad Loss. Nästan 200 kubik mud försvann ut...

Läs mer

Nyårsafton på Nordsjön

Skrivet av den 10 januari, 2019 | 23 kommentarer

Nyårsafton på Nordsjön

För första gången under mitt yrkesverksamma liv var jag offshore under nyår. Vi hade egentligen utresa på Nyårsafton med eftersom det inte funkar med reguljär flyg osv så flyttades utresan 1 dag i förväg. Att börja turen med övertid är aldrig fel 😀 Hade en riktig drömjul hemma i Sverige där vi var hela tjocka släkten på landet. Mellandagarna blev busy med att träffa ännu mer släkt och vänner. Fick ett PS4 i julklapp också så jag hann även börja utforska det extremt coola spelet Red Dead Redemption 2. Den 30 dec så flög jag till Stavanger för att åka offshore på fast rotation på min nya rigg. Typiskt nog var det kraftig dimma offshore så efter 3 h på heliporten blev det hotell. Bodde då på Clarion Air vid flygplatsen. Har bott där förr och är alltid lika impad, grymt snyggt hotell som känns mer exklusivt än Clarion Energy. Blev ju lite nojig att det skulle vara dimma 1 dag till och att man isf skulle få spendera nyår ensam på ett hotell i Stavanger medan tjejen och alla andra har kul på hemmaplan. Men vi kom ut iaf så det löste sig! Landade tidigt på riggen så jag drog ett gympass innan det var dags att sova ett par timmar (före nattskiftet). För oss som gick natt var nyår inget speciellt bortsett från att det var väldigt god mat, tårtor och godis överallt. Dagskiftet hade en fest eller vad man ska kalla det på nyårskvällen. Folk hade med sig kavaj osv och man lekte massa lekar. När vi hade vårt pre job meeting så sa tourpushern att ”vi alla vill hellre vara nån annanstans just nu, men nu är vi här och det är er första natt. Ta det försiktigt och håll fokus” Det tyckte jag var väldigt bra sagt! Ett sant statement som alla förtjänar att höra. Men det är ju en del av jobbet liksom. Jag är sjukt glad att jag fick julen hemma då jag värdesätter den mera än nyår. Det gick förvånansvärt bra att svinga till natt den här gången så det blev många bra träningspass ombord. Sjukt skoj att den andra som är roustabout med mig också gillar träning. Är samma ålder och vi har mycket samma intressen och tänk i livet. Så det är kul att man förhoppningsvis kommer gå många år med någon man trivs med. Jag har haft turer där samma person är en gammal gubbe som knappt har hörseln kvar – då blir det lite att diskutera och skratta åt mellan kranlyften. På jul-lotteriet som jag köpte 5 lotter till (100 kr styck) så lyckades jag vinna på ett nummer! Det stod att priset var en överraskning från Swaco. Någon i fikarummet sa att det säkert var ett grymt pris när det kom från en service firma. Dom vill ju vara omtyckta ombord liksom, så jag skulle nog vänta mig ett bra pris sa han. När jag hämta ut priset av vår medic så var det en termos. Vilken besvikelse!! 😀 Men så klart roligt att vinna nånting för sina 500 NOK man gav till välfärden ombord. Det var ett skift eller två med hög vind och när det ska blåsa upp så brukar man tokfylla riggen med material ifal man inte kan få in båten på flera...

Läs mer

Summering av 2018 – Vilket fantastiskt år!

Skrivet av den 18 december, 2018 | 5 kommentarer

Summering av 2018 – Vilket fantastiskt år!

Året 2018 börjar lida mot sitt slut och det är hög tid att summera det gångna året. Jag är precis hemkommen efter 1 veckas nattskift ute på min nya rigg som jag fått fast på. Jet laggad vaknade man kl 04 för att sedan vara på SATS Slakthuset två timmar senare. Underbart att det även detta år blir en jul hemma. 🙂 Har egentligen jobbat 2 turer offshore sedan jag skrev sist. Som jag skrev i förra inlägget fick jag fast rotation på en av dom nyare riggarna i flottan. Dock har jag sen ett halvår tillbaka en resa bokad med tjejen i januari. Då löste koordinatorn det så att jag fick flyga ut och jobba in 4 dagar gratis i början av december. För att sen i januari flyga hem i förväg för att hinna med mitt flyg till Hong Kong. Så det var snällt gjort av firman. Den senaste veckan blev dock en traditionell vikarie-resa där jag jobbade natt. Samma rigg som jag ska gå fast på, och ett crew med folk som jag redan kände dom flesta sen många år. Jag gillar när man träffar kollegor efter så många år, finns alltid någon anekdot från förra gången. Riggen i sig är en stor förbättring tycker jag mot den som jag gick fast på senast, där under 2016. Den är utformad på samma sätt men eftersom den är några år nyare så är det många småsaker och detaljer man har förbättrat. Jag fick gå första natten och göra en klassisk PM för dom som är nya ombord. Kontrollera alla brandsläckare 🙂 Inget hokus pokus alls men det tar verkligen tid för man måste gå igenom Alla rum ombord så man inte missar någon. Egentligen perfekt jobb att ha när man går natt! Det blev också en del timmar med att byta ut bulk-slangarna som går mellan riggen och båtarna. Tänk er ett hjul på 4-5 meter i diameter som det sitter en +100 meter lång gummislang. Dessa slangar transporterar vi allt från cement, vatten till mud och diesel mellan båten och plattformen. Dessa slangar ska enligt någon procedur bytas efter 2 år. När man tittar på dom ”gamla” slangarna så kan jag inte förstå att man byter dom efter så lång tid. Dom ser inte slitna ut för 5 öre. Men anledningen att man byter dom är väl för att det gått sönder och blivit spill på havet någonstans i Nordsjön. Och tänker man vilka konsekvenser det skulle få för miljön, kostnad för sanering och dåligt rykte för företaget så kanske kostnaden känns värt det gissar jag. Dom hade ruskigt bra gym på den här riggen vilket är viktigt för mig. Smithmaskin, power rack och löpband med utsikt över livbåtarna och havet. En märklig grej var att en person skadade sig i gymmet under veckan. Det fanns 2 st fina indie board som det kallas (tror jag). Alltså en skateboard utan hjul, bara brädan. Så står man på en tub och balanserar fram och tillbaka. Någon stjärna har alltså lyckats ramla av brädan och slå upp den på sitt eget ben! Och som vanligt i Nordsjön när någon skadar sig så tar man bort källan DIREKT. Någon som är förtjust i dessa indie boards och har byggt dom där ute på riggen kommer senare få höra hur...

Läs mer

JAG HAR FÅTT FAST TJÄNST IGEN!!

Skrivet av den 23 november, 2018 | 10 kommentarer

JAG HAR FÅTT FAST TJÄNST IGEN!!

Vilken underbar känsla att kunna avsluta dom två senaste åren av osäkerhet och vikarturer – med att få tillbaka jobbet och FAST TJÄNST igen! 😀 Befann mig på en kombikurs i Stavanger när man fick dom glada nyheterna. Men för att ta det från början. Så bokade jag en kombikurs redan i september som gick av stapeln nu i slutet av november. Detta var refresh-kurser för MOB-båt, Sök/Räddning och HLO. Alla dom tre kurserna behöver man för att få jobba som roustabout, som jag vill. HLO var jag och tog tidigare i våras eftersom den brukar dom oftast fråga om ifall man har. Den har man för att ha lov att vara med och ta emot helikoptrar där ute på riggen. HLO står för helicopter landing officer. Kurscentret lät mig ta kombikursen fast bara dom 2 förstnämnda vilket var dom enda jag saknade. Jag ville ta dom för att öka mina chanser att få jobba, men i förläggningen självklart öka mina chanser att få tillbaka jobbet som fast anställd. Via firman fick jag boka boende på det hotellet vi har rabatter i Stavanger, alltså Clarion Energy. Pyntade 860 NOK per natt vilket är bra jämfört med vad andra hotell kostar. Flygbiljetter betalade jag med alla SAS Eurobonuspoäng jag hade och sen fick jag lägga till 500 kr vilket var grymt. Båda kurserna gick på 12 200 NOK vilket jag också tyckte var prisvärt. Lovar att det var dyrare när oljeindustrin gick på högvarv! MOB båt Dag 1 var det repetitionskurs på MOB-båt. Det står för man over board boat och är enkelt hur man söker efter folk som ramlat i vattnet. Vi fick göra en del övningar. Parallellsök hette en av dom som ni kan se på bilden. Där startar man att köra 10 sek längs den sidan man tror personen befinner sig i vattnet. Sen 5 sekunder mot där personen bör vara. Sen 20 sekunder längs siden igen samtidigt som man söker i vattnet med värmekamera för exempel, om det är mörkt ute. Tiderna är bara ett exempel och kan självklart ändras men det är ett enkelt sätt att söka efter folk i vattnet om man vet ungefär var dom ramlat i. Eller vilket håll strömmen tar dom. Vi tog också fika med kaffe och kakor på en ö i närheten av hamnen där vi utgick ifrån. När båtkörningen i dagsljus var färdig så beställde vi pizza. Pizzan i Norge är verkligen magisk!! Här i Sverige brukar man säga att deras pizzor är så himla dyra och även om det är sant så är det som en halt annan maträtt tycker jag. Dom är riktigt tjocka och det finns 3-4 stora kedjor som gör grymma pizzor och har utkörning av dom. Det blir givetvis riktigt hög kvalitet på dom då när alla vill vinna marknadsandelar. I Sverige är dom flesta pizzor tunna som sovlakan och det finns endast lokala pizzabagare som eventuellt är kända i den lilla förort dom finns i. Oj vilken utsvävning! 😀 När mörkret lagt sig gjorde vi liknande övningar i totalt mörker. Vi hade riktigt tur med vädret det var i princip spegelblankt hav hela dagen vi körde. Det underlättare rejält. Men det var under tiden vi åt pizzan och väntade på mörkret som mailet kom från kontoret. Där hon skrev att hon ville erbjuda mig...

Läs mer

Årsverk äntligen uppfyllt

Skrivet av den 24 oktober, 2018 | 6 kommentarer

Årsverk äntligen uppfyllt

Ytterligare en friperiod har påbörjats. Nyss hemkommen från riggen jag var på förra gången jag var ”offshore”. Jag hade turen att en person som går fast på ett crew där är väldigt förtjust i jakt. Varpå han tar ledigt och jag får chansen att rycka in som roustabout. Hade fått veta på mail innan utresa att jag skulle gå natt första veckan. Men väl på plats så gick hela riggen bara dagskift vilket var väldigt skönt. Den här riggen är den samma som jag varit på under hösten och den ligger alltså i hamn för långvarig renovering. Grymt skönt att firman har ordnat gemensam buss från flygplatsen till riggen. En sträcka som enkelt kan tas själv med buss tåg och taxi. Men på det här viset slipper alla hålla på och byta transport fram och tillbaka, lägga ut pengar och alla kommer i samlad trupp. En bussresa som tog nästan 90 minuter – skönt att bara kunna plugga i hörlurarna och lyssna podd medan bussen far fram i det bergsbeklädda landskapet. Btw så blev det bara drygt 3 veckor ledigt sist. Så då kommer jag alltså få en vecka med tapt fritid tillägg. Najs och mycket välkommet nu när jag ska till Stavanger och ta lite kurser ur privat ficka! Vädret var ju allt annat än bra mestadels. Det pissregnade i princip varje dag. Sen kunde det dock sluta snabbt och då blev vyn helt plötsligt fin där vi stod med riggen omriggad av höga berg. Väldigt skönt att bara gå dagskift! Vi var 2 crew som båda gick dag. Alltså 6 personer som kan låtas vara mycket men folk gick åt i denna operationen. Eftersom vi ligger till kaj så är det väldigt mycket kranlyft upp och ned. Väldigt mycket ställningsarbetare över hela riggen. Stora delar som bara ska rivas och skickas till land. Mestadels scrap men också en del kylare, ventiler och motorer som vi sände i land skulle in på service. Man kommer att bara ”riva” gammalt på riggen hela det här året innan man påbörjar nån typ av nybyggnation. Rätt coolt att det är så himla omfattande projekt! Eftersom den delen av riggen vi bygger om har 5 våningar så blev det Ganska många trappsteg varje dag att gå. I LOVE IT! Självklart när man lyfter något över den delen så måste man spärra av allting under där lyftet kommer gå. Ofta blev servicefolk irriterade att man jagade bort dom men det är en del av jobbet. Vi försökte samla alla lyft så gott vi kunde. Hade lite samtal med en polack ang deras villkor osv. Btw så kunde nästan ingen polack engelska. Varje crew som byggde ställningar var alla polacker och hade en arbetsledare som kunde lite engelska. Han berättade att dom tjänade 210 kr i timmen. Dom jobbade dock 2 veckor på och 2 veckor av! Gissar dock att 210 kr timmen är sjukt bra pröjs i Polen så dom lär inte klaga. Kan dock känna att det kan gå ut över säkerheten ifall folk inte ens kan engelska. Vi hade t.o.m massa skyltar på norska, engelska och polska! Undrar varför det är så mycket polacker. Känns ju konstigt att dom inte kan hitta norska arbetstagare eller? Förmodligen har det att göra med att dom är billigare men vad vet jag. Alla dom...

Läs mer

Två riggar under en offshoreresa

Skrivet av den 19 september, 2018 | 4 kommentarer

Två riggar under en offshoreresa

Årets sjunde resa på Nordsjön blev tämligen annorlunda. Spenderade min första vecka på en rigg som seglades från en hamn till en annan i Norge för att sedan flyga helikopter ut på en annan rigg under vecka 2. Aldrig gjort så tidigare så det var speciellt. Skönt nu med friperiod då den förra bara blev 3 veckor. Senaste friperioden blev händelserik och väldigt bra! Hade tränat inför Midnattsloppet för att prestera på topp under dessa 10 km. Väldigt kul att formtoppa sig inför en tävling faktiskt. Lyckades hur som helst springa loppet på 44:25 min vilket jag var jäkligt nöjd med! Har inte trappat ner nånting på styrketräningen annat än knäböj inför detta så jag hade fortfarande 90 kg att släpa runt på. Ett par dagar efter sprang jag i skogen borta i Hellasgården och stukade foten rejält! Detta hängde med mig längre än jag trodde. Efter några dagar hemma bara fick jag mail om jag ville resa offshore och jobba som HLO i 2 veckor. Detta hade varit en dröm att ta för då hade man fått bra kosing pga ”tapt fritid”. Plus att det är roligt jobb att ta emot helikoptrar. Nu när vi jobbar som vikarier ska vi enligt avtal ha dubbel ledighet som vi varit offshore. Reser vi ut innan den månaden har gått; så får man tapt fritid 4 övertidstimmar per dag som man är offshore. För denna HLO tur som jag sa nej till så hade det alltså blivit 4 övertidstimmar x 14 dagar uppepå den lönen man får för att vara ute+ledig efteråt. Har dock andra prioriteringar nu när man har sambo. Under singeltiden hade jag lätt tagit jobbet! Men i efterhand så var det bra att jag inte tog det för min fot var inte i skick att jobba redan då. Dagen efter damp det in ett annat mail från en annan koordinator om att komma ut på riggen jag var på senast. Den som vi seglade in i en torr-dock / hamn. Den här gången tog jag det trots att uppehållet hemma ”bara” skulle bli 3 veckor ledigt. Nu skulle riggen seglas från hamnen söderut i Norge och ner till en annan hamn i närheten av Stavanger. Rig move är kul att vara med på tycker jag. Det kan också uppstå en del fina övertidstimmar och sving skift beroende på hur allt går. Det kan ju uppstå problem under dagtid som gör att man behöver ha folk på natt för att t.ex komma ut ur hamnen osv. När man väl är på havet och båtarna släpar riggen så är det dock inte så mycket spännande att göra. Vi var säkert 20 vikarier ute extra för den här seglingen och när vi kom ut på öppet hav så blev det vasking för hela slanten. Alltså spola däck med högtrycksslang. När 20 man gjort det ett skift eller två så fortsätter man på mer detaljnivå i diverse små utrymmen inne i riggen. Dag 3 eller 4 då stod vi alla med trasor och torkade hyllor inne i konstruktionen. Alltså inte hyllar man lägger saker på utan dom ”hyllorna” som blir när man svetsar ihop hela riggen. Sånt blir ju givetvis ALDRIG gjort när det är normal operation. Men under omständigheter som dessa är det bra att passa på och fräscha till allting...

Läs mer

Annorlunda hamnarbete

Skrivet av den 16 augusti, 2018 | 3 kommentarer

Annorlunda hamnarbete

Andra gången under min korta offshorekarriär som jag fick nöjet att jobba vid en kaj. Den här gången fick jag resa till en hamn tidigt på morgonen och bo i en sunkig barrack 1 dag innan det var dags att bli hämtad av riggens MOB-båt. Med den åkte vi ut och ”mötte” riggen när den seglade in till kajen. Det var väldigt speciellt att se den gigantiska plattformen släpas fram med båtar när man såg fina norska fjäll runt omkring. Vi klev ombord via en repstege och började jobba tidigt dagen efter. Rättare sagt halv 6 på morgonen hade vi möte om hur vi skulle segla in till kajen den sista biten. Vi skulle nämligen in i en dock som bara var någon meter bredare än våran plattform så det var extremt tajt! Båtarna drog oss så nära dom kunde och hamnpersonalen kopplade fast sig i riggen med tjocka vajers så att dom sen kunde dra oss in. Det blev lite ovisst huruvida det skulle gå att komma in sista biten så vi tillfrågades om vilka som ville sova på dagen för att sen kunna jobba natt. Vi skulle få fullt swingskift och allt. Jag valde dock att avstå vilket inte var likt mig. Jobbar mer än gärna natt men jag var bara osugen på att vända på dygnet för 1 natt eller två. Fick ändå jobba till sent den kvällen innan jag gick in och sov. Men kring 04 på natten hade riggen hamnat på plats och man kunde då jecka ner benen och stå stadigt på botten. Det var väldigt mycket extra folk ute för detta. Först var dom typ 5 roustabouts som hade kommit med riggen från Danmark till Norge, alla dom var på övertid. Sen kom vi 5-6 st som avlöste dom. Dom flesta var på övertid utom jag som hade haft 5 underbara veckor hemma i Sverige. Det var en dude som jag kände bra sen tidigare och resten lärlingar. Ombord var vi knappt nå folk. Det var några personer som gick natt och jobbade med kranarna. Sen på dagskift var det vi på däck, cateringen, några från teknisk avdelning och kranfolk. Tror inte vi var mer än 40 personer ombord vilket kändes märkligt. Drill floor där det alltid brukar vara oljud och hög aktivitet var knäpptyst (såklart). Allt jobb skulle ju bara handla om hamnarbete. Hur som helst ang riggen; När den stod på plats i docken så stängde man in oss med en stor port eller vad man ska kalla det. Sen pumpade man ut allt vatten så att dammen blev helt tom. Detta tog nästan 3 dygn men var coolt att vara med på. 17 meter djup var docken och när den var tom kunde man se hur benen på plattformen ser ut – vilket jag aldrig gjort förut. Man skulle arbeta på dom enheterna som sätter längst ner. Dom pumpar man vatten genom när man ska lossna benen offshore. På så vis kommer riggens fötter upp ur havsbotten där dom står förankrade. Spudcans kallas det. Så när dammen väl var tömd på vatten så kom det jättemycket arbetare som byggde ställningar. Inspektörer gjorde undersökningar. Man började svetsa bort korroderade delar och även byta ut noderna som satt monterade på varje spudcan och uppe i benen. Noder är som feta stålklumpar som ska...

Läs mer