Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

Ny färgklassning för året

Skrivet av den 14 maj, 2018 | 25 kommentarer

Ny färgklassning för året

Nyss hemkommen efter 14 dagar ute på Nordsjön. Blev en riktigt fin tur över valborg som bjöd på extremt bra väder och endast dagskift. Precis som tidigare under året kom mejlet när ”friperioden” började lida mot sitt slut. Ny vikartur på en rigg jag varit en del tidigare. Jag skulle gå tillsammans med ett företag som var ute och gick igenom all lyft-utrustning ombord. Det måste man göra varje år för att kontrollera att skicket är ok. Sedan märker man allt med årets färg för att folk ska veta att det är kontrollerat samma år. Dagen jag flög ut offshore åkte vi inte till riggen direkt utan vi flög till ett gigantiskt hotell komplex som står där ute. Nämligen Ekofisk Lima, spenderade nästan 8 timmar ombord där innan vår shuttel (taxi helikopter) gick vidare till vår rigg. Det var najs jag har mellanlandat där ett par gånger tidigare och det är läckert att se. Det är som ett stort kryssningsfartyg invändigt med 8 våningar, stort gym, butik, musikrum, spelrum, gratis glass kaffe och läsk. Läste ut boken Omgiven av idioter där. Bra bok som jag haft på min reading list länge! Väl där ute på riggen blev det till en början väldigt många steg eftersom jag behövde samla in allting(lyftgrejerna) från riggen. Detta låg ganska utspritt men givetvis fanns det mesta på main deck, drill floor eller moon poolen. Moon poolen är området under drill floor där BOPn står (Blow Out Preventer). Så blev en del konkande med stål när man skulle samla in chacklar, chain hoists, öyeboltar osv. Efter det började jag rengöra allt. Det mesta är ju täckt i mud eller annan lort så för att kunna se sprickor osv behöver man ju göra rent allting. Passade även på att smörja gängor. Sedan skulle varje sak märkas med ett specifikt ID eftersom riggen senare ska vidare till brittisk sektor. Då hade jag små metallstavar och hammare som jag använde för att stämpla in numret. Väldigt enformigt arbete men det var jobb iaf. Så fort däck crew behövde hjälp med något lyft eller på helikopter var man inte sen att tacka ja – var skönt att komma ut ur den lilla grottan där vi hade vår verkstad. Han jag jobbade med hade en del intressanta resplaner. Han skulle över till USA i sommar sedan göra en rundresning där samt en avstickare till Cuba. Alltid kul att höra andras reseplaner och samtidigt kom ett mail från SAS med rabatt på massa resor om man bokade innan valborg. Så jag och tjejen klippte till på en tripp till Hong Kong! Jag har ju varit där för 3 år sedan så vi kommer egentligen bara vara där någon dag i starten och slutet av resan då det är najs med direktflyg dit. Sedan kommer resan mest bestå av Filippinerna lutar det åt. Fick i samma veva där ute min lön för den förra offshore resan jag gjorde över påskhelgen. Det blev en trevlig lön för 1 veckas arbete. Då gick jag förvisso nattskift men eftersom det var över påskhelgen så fick man med sig 4 röda dagar oxå. När man jobbar som vikarie vill man ju gärna kamma in och spara allt man kan eftersom man inte vet med säkerhet när nästa lön blir. Dock känner jag att trenden är tämligen...

Läs mer

Iskall Påskhelg

Skrivet av den 9 april, 2018 | 4 kommentarer

Iskall Påskhelg

Att jag är offshore under Påsken har nästintill blivit en tradition känns det som. Tror jag varit hemma 1-2 gång under påsken sedan jag börja jobba offshore i 2012. Det är dock inga problem att spendera sin Påskhelg där ute tycker jag. Blev kontaktad av kontoret när det hade gått nästan 4 veckor sedan jag har offshore sist. Den här gången skulle jag resa ut på nattskift och vara med som extra personal under tiden man borrade toppsektionerna. Gick mest på däck men blev oxå lite hjälpa till på shakern när det var mycket att göra där. Toppsektionerna innebär storlekarna 17- och 13 tums casing. Som jag skrivit flertalet gånger tidigare så är casing dom rören som man gjuter ner i brunnen när den är färdig borrad. Alltså rören som beskyddar brunnen från att kollapsa bland annat, och möjliggöra att fortsätta borra djupare med nästa sektionerna. Inte helt ologiskt så borrar man den största sektionen dom första 200-300 m. Gjuter den, fortsätter borra ett smalare hål till ytterligare djup, gjuter det. Osv osv… När man kommer ner på 4-5 km djup så kan det röra sig om pipor på bara 5 tum. Gick med ett crew som jag jobbat med tidigare för något år sedan. Detta på en rigg som jag inte varit jättemycket på men kanske 3-4 gånger totalt. Så jag kände igen dom flesta ansikten och hur saker och ting sköttes. Men ändå inte lika bra som på min rigg jag gick fast. Det är en grej man också kan sakna med att inte gå fast på ett crew längre. Man tappar liksom tillhörigheten lite känner jag. Man kommer alltid ut som extra och blir lite grann utanför kärnan när man inte är fast anställd. Men givetvis är det bättre än ingenting – det finns ju andra fördelar med att komma som extra. Man är sällan med i rökdykarlaget. Så man slipper vara i beredskap om det går brandlarm och man slipper byta om och leka rökdykare på övningen som är varje söndag. Som extra personal får man ofta mönstringskortet som Service har. Alltså bara mönstra vid livbåten om larmet går. Vädret var det värsta jag upplevt i april måste jag säga! Kan inte varit långt ifrån nollgradigt och samtidigt blåste det 20-40 knop vilket gjorde att den effektiva kylan blev extrem! Sånt väder kan man ju vänta sig när man reser ut under vintermånaderna men inte i april! Jobbade för första gången i sån där mössa som man har inbyggd i hjälmen. Sjukt kallt var det! Minns speciellt ett skift när ställningsjobbarna jobbade på kranbommen (som hade 5-års klassning). Då för att dom skulle hinna bygga färdigt sitt stillas innan morgonen så fick jag hjälpa dom att bära ut allt material till mitten av bommen. Givetvis finns inte ett uns av vindskydd mitt ute på en kranbom som ligger ner så trots att man hade långkallingar, ull-kläder, jacka, mössa och whitesuit så blev man riktigt nerkyld! Klarade mig magiskt nog från något uhell och höll mig frisk hela turen så det var skönt. Duschen efter det skiftet var den bästa jag haft i mitt liv 😀 Eftersom babord kran låg nere i 14 dagar för sin 5-års klassning så använde vi mest styrbord kran. Blev flera skift som bara bestod i att plocka upp casing från...

Läs mer

HLO Repetition i Stavanger

Skrivet av den 20 mars, 2018 | 5 kommentarer

HLO Repetition i Stavanger

Nyss hemkommen från den lilla kuststaden som jag spenderade 2 år av mitt liv; Stavanger. Många minnen från den tiden som väcktes till liv när man åkte kommunalt genom byns gator. Detta blir bara ett kort inlägg med en uppdatering av läget. Som roustabout behöver man ha HLO kurs för att få jobba. I min firma är det inget Krav att ha kursen eftersom man ofta reser ut som extra. Men det kan givetvis uppstå tillfällen där du blir bortvald om du inte har kursen (mot någon som har den). HLO står för helicopter landing officer och handlar om säkerheten på helikopterplattan offshore. Kursen måste repeteras vart annat år och det var alltså en sån kurs jag gjorde. Gjorde den hos Falc Nutec i Stavanger eftersom där fick jag mest rabatt via min forna arbetsgivare. Lustigt läge nu när man måste pröjsa kurs, flyg och hotell själv bara för att man inte är anställd längre. Förr i tiden betalade firman allting plus att man fick övertidsbetalning när man var där. Härligt nog lyckades jag komma billigt undan och betala flygbiljetterna med mina SAS-poäng och halva boendet via bonuspoäng hos hotellkedjan jag alltid bor på. 🙂 Det gör Ove lycklig 😉 Tyckte det bästa med kursen var all repetition på hjärt- och lungräddning. Sånt kan man aldrig få för mycket träning i! Fick även släcka lite bränder med olika brandsläckare sista dagen. En grej som var ny för mig var; när du sprutar med en liten CO² släckare. Typisk sån som finns inne i alla helikoptrar. Så alstrar den statisk elektricitet när man tömmer den. Det gör att samtidigt när du släcker en brand så får du konstant elstötar vilket kan va lite obehagligt om man inte är beredd på det. Den andra snubben som gjorde rep.kursen samtidigt som mig va typ livrädd för det haha! Glömde nämna det högre upp men vi var bara 2 pers på kursen! Himla tur egentligen att dom inte ställde in den en gång till som dom gjorde sist när jag hade bokat kurs i Bergen. Man kan verkligen förstå att en blödande oljeindustri skapar ringar på vattnet i alla andra verksamheter som livnär sig på den. Skickade sen in mitt kursbevis till koordinatorn så dom kunde lägga in det i systemet att jag tog den. Hoppas man ställer sig framför någon iaf när det kommer till urvalsprocessen 🙂 Det är exakt 6 månader kvar på min återanställningsgaranti. Alltså att om firman ska anställa igen så måste dom prioritera sist ut – först in. Efter september så kan dom dock välja vilka dom vill. Då hoppas jag att alla min vikarturer ska ge utdelning. Tror många har valt bort offshore om jag ska va ärlig. Börjar själv känna att det är ganska slitsamt att inte veta Alls när nästa lön kommer / om den kommer. Sitter man då med villa, Volvo och ungar så tror jag man hellre tar något mer Safe. Själv har jag bara en lägenhet och mig själv att tänka på vilket är bra. Har senaste tiden läst fler och fler nyheter om att dom stora oljebolagen i världen tjänar mer pengar nu när oljan står i 65 dollar än när den stod i 110 dollar. Detta tror jag markerar vändningen och att vi snart kommer se en ökning i investeringar...

Läs mer

Inställd kurs men ny runda på havet

Skrivet av den 28 februari, 2018 | 14 kommentarer

Inställd kurs men ny runda på havet

Efter att ha bokat kurs i Bergen. Betalat flygbiljetter och bokat hotell så fick jag plötsligt mail att kursen var inställd (pga för få deltagare). Detta var 10 dagar innan kursen skulle hållas. Smått lack över det så fick jag timmarna senare mail från min förra arbetsgivare. Dom hade en resa till mig men såg i sina anteckningar att det skulle krocka med min kurs. Bra tajming tänkte jag och svarade att kursen var inställd – så jag fick en offshore resa på 1 vecka med möjlighet till 2 veckor. Innan krisen började så fick man alltid mail på exakt vilken dag man skulle hem. Blev hemresan tidigare fick man ändå pröjs för hela perioden. Och var man tvungen att jobba längre fick man övertid på en gång. Nu när alla slåss med näbbar och klor efter vikarkontrakt (som jag reser på) så är kontrakten utformade så att du endast får pröjs för det du jobbar. Mer om det längre ner… Den kvällen jag skulle ut blev min helikopter inställd eftersom det var så många förseningar sedan tidigare. Så blev 1 natt på hotell och sedan ut med första helikoptern kl 07 dagen efter. Ombord på riggen var vi i slutfasen av allting innan det var dags att packa ihop inför rig move. Det var extrem säkerhet ombord pga en väldigt hemsk olycka som inträffat för 2 mån sedan. Vissa projekt kunde ta flera timmar för att gå igenom allt pappersarbete och vänta på godkännande. Sen utfördes själva jobbet på 1-3 h. Jag kan känna att det blir lite väl overkill ibland men å andra sidan ska man va ombord x antal dagar oavsett. Så självklart är det bättre att utföra alla jobb så säkert som möjligt. Hörde en rolig historia från en service person. Han hade varit ombord på en annan rigg för ett par år sedan där man hade tappat casingen ner i brunnen! Efter mycket övervägande hade man bestämt sig för att försöka skruva sig på casingen nere i brunnen istället för uppe på drill floor. Detta hade funkat och hela det projektet hade gått 2 dagar snabbare än planerat. Coolt! 😀 Casing är ju det röret som skyddar brunnen från att kollapsa bland annat. Det kör man ner i brunnen efter att man borrat färdigt den sektionen. Från det ena till det andra så verkar kryptobubblan ännu skörda offer. Jobbade med en lärling vars klasskamrat hade gått in med alla sparpengar 300 000 kr i en ICO. Initial Coin Offering – alltså när man introducerar en ny kryptovaluta. Inte helt förvånande var det hela en skam och han förlorade alla sina pengar över en natt! Tänk att drömmen om att bli rik snabbt ska kosta så mycket och samtidigt vara nästan omöjlig att uppnå… En annan lärling hade köpt en Ripple produkt hade inte hade koll på. I hans fall hade priset gått ner så mycket att hela hans innehav blev tvångssålt och han förlorade också hela beloppet. Hävstång is a bitch 🙁 Tacka vet jag stabila utdelningsaktier! Det må ta lång tid men du kommer fram iaf och det är mer förutsägbart. Var väldigt spännande i början av feb när vollan på börsan var så extrem! Köpte tyvärr ingenting men det kommer nog flera tillfällen. Ombord på riggen fick vi ena lördagen en vilddjursafton....

Läs mer

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Skrivet av den 25 januari, 2018 | 8 kommentarer

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Kickstartar 2018 med en 19 dagar lång vistelse på Nordsjön. Jag var ute som extra personal på vikartur precis som det sett ut sedan jag blev uppsagd i september 2016. Har varit väldigt tyst här på bloggen sedan oktober. Då var jag ute på vikartur men fick resa hem efter 1 natt pga ett dödsfall i släkten. Efter det hade jag mycket att stå i privat plus att min Asien-resa i december väntade. Så sa till kontoret att jag skulle ta en paus året ut. Allting kring dödsfallet är fortfarande inte avklarat ännu men sånt är livet. Där och då var jag väldigt tacksam över att ha jobbat offshore. Jag kunde va ledig flera veckor utan att det gjorde något för det finansiella. Blev nästan en hel månad i Asien. Helt klart det fetaste jag gjort i mitt liv hittills! Var extremt mäktigt att bestiga Mount Kinabalu, ta dykcertifikat, bo i djungeln och massa andra coola upplevelser. Har sedan jag blev uppsagd blivit mycket bättre på att leva i nuet. Har alltid känt tidigare att folk som gör det jämt säger så bara för att dom inte har några mål i livet eller disciplin 😀 men det gäller att hitta en balans där tycker jag. Viktigt att göra saker man blir lycklig av men sann lycka tror jag också man får genom långsiktiga mål som man uppnår. Att sticka ut och resa ska jag göra mera utav. Men kanske 1 gång per år eftersom jag prioriterar aktieportföljen enormt mycket också. Den Ska fyllas på varje månad för att maxa ränta-på-ränta effekten. Offshore Ute på riggen var det iaf underbart att komma ut! Man uppskattar varje resa man får dit ut nu eftersom man inte är fast anställd längre. Jag och en till roustabout plus en kranförare var ute för operatören. Vår rigg står nu bredvid en liten produktionsplattform. Så vår uppgift var kranlyft som skulle mellan vår rigg och deras. Sen även ta alla helikoptrar som kom till riggen. Bara dagskift så det var klockrent att slippa vända på dygnet. Dagarna bestod ofta av förberedelser så att man kunde köra klart lyften hyfsat snabbt när man väl börjat. Sen var det ett hinder med att Om man måste evakuera så fanns det endast plats för 22 personer i livbåten på produktionsplattformen. Så det fick givetvis inte befinna sig mer än 22 pers ombord åt gången. Detta gjorde att vi ofta skulle komma ner till den plattformen för att landa rör, verktyg osv men vi fick inte gå över gångbron.  Det fanns en röd lampa som loggade hur många som fanns ombord. Så då fick man antingen vänta eller be chefen ombord att skicka upp folk så vi kunde gå ner. Sen var vår rigg över deras. Tror vi hade ca 50 meter över havet på däck hos oss. Så varje dag gick man ju sinnessjukt mycket trappor, men jag älskar det!! Att träna benmusklerna och hjärtat är ju underbart och speciellt när man får det gratis på arbetstid hehe. På produktionsplattformen hade dom lite andra procedurer för lyfte operationer än vad vi är vana vid men det är bara att anpassa sig. Det hände också 4-5 gånger att plattformen var full under dagtid så vi var tvungna att jobba kväll för att få ner grejerna till dom. Väldigt bra...

Läs mer

När verkligheten kommer ikapp

Skrivet av den 8 november, 2017 | 3 kommentarer

När verkligheten kommer ikapp

Här kommer ett inlägg som jag inte trodde jag skulle vara öppen med. Något som jag kände att ingen annan behöver veta. Men samtidigt är livet vad det är och därför tänker jag skriva detta eftersom det involverade offshore och jobbet där ute på havet. Blir därför kortare än vanligt. Senaste turen jag var offshore varade vistelsen bara 1 vecka. Eftersom man i kontraktet ska ha dubbla tiden ledighet efteråt så hade jag 14 dagar innan dom kunde ringa ut mig igen. Trotts det kom en förfrågan om jag ville resa ut samma dag som min 14-dagars viloperiod tog slut. Det blev till och med så att man räknade klockslag från när jag kom i land sist. Så jag fick 4 timmar tappad fritid för det. Har aldrig varit med om det förr. Nu skulle jag iaf ut på en 14-dagars tur på min rigg jag hade sista 1,5 åren som fast anställd. Såg verkligen fram emot detta! Utresan var på en måndag och eftersom helikoptern var lagd ganska sent på eftermiddagen så bestämde jag mig för att flyga till Stavanger samma dag. Klev då upp kl 06 på morgonen och åkte till Arlanda. Efter flygbyten, väntande på olika gater och heliporten så kom jag äntligen ut på riggen kring 17-tiden. Jag var så taggad!! Nu var det bara att gå och sova innan första nattskiftet. Dom kommande dagarna väntade rig move som jag också såg fram emot. Om det inte är uppenbart på namnet så är det när man seglar riggen till en ny destination. Något man inte får vara med på allt för ofta. Gick till sängs och ”klev upp” runt 22-tiden (somnade aldrig) för att kolla sociala medier innan jag skulle börja jobba kl 23. Då har min syrra skrivit till mig; Ring mig nu!!!!!!! Hon meddelar att en väldigt nära släkting till oss gått bort samma dag. Där och då visste jag inte hur jag skulle reagera. Man blir såklart väldigt chockad och ledsen. På något konstigt sätt tror jag inte hjärnan förstod heller utan jag gick och jobbade mitt nattskift med huvudet fullt av tankar. Det var som att hjärnan var så inställd på att ”nu ska jag vara här ombord 14 dagar och det går inte att ändra på”. Kändes ju också olustigt att vara ute på vikartur och efter 1 natt be om att få åka hem. Snackade iaf med kranföraren på crewet om det och han pratade vett i mig att snacka med plattformschefen om detta. Eftersom vi gick natt fick jag vänta till halv 7 på morgonen då han stigit upp. Han sa att det var inga problem. Döden väntar inte på någon och det kan man inte rå för. Bättre att jag fick åka hem till mina nära och kära ist för att gå där ute med tankarna någon helt annanstans och vara en fara för mig själv och andra.  Jag flög hem med första helikoptern som kom runt kl 09. Direkt hem till familjen i Stockholm. Så mycket känslor då. Hade som sagt varit vaken sedan 06 dagen innan och började närma mig 40 timmar utan sömn när jag till sist gick och la mig den kvällen. Då var jag helt paj med alla känslor i kroppen. Har varit hemma ett par veckor sedan dess nu och behövt...

Läs mer

Kort liten nattvecka

Skrivet av den 20 september, 2017 | 7 kommentarer

Kort liten nattvecka

Hallåjsan det var ett tag sen jag postade något inlägg här. Beror givetvis på att jag inte varit offshore men nu är jag åter hemma efter en härlig vecka på havet. Det blev endast 1 vecka ombord men jag är glad för det. I slutet av augusti så fick jag mail om en 14-dagars tur till en rigg i flottan som jag inte varit på förut. Hur intressant det än var så krockade den med ett stort event jag skulle ha med familjen. Därför tackade jag ödmjukt nej till resan och sa att jag gärna åker efter ett visst datum. Tiden gick och jag kollade med mina kontakter på kontoret; dom hade fortfarande ingenting. Typiskt tänkte jag. Nu har man gått miste om en offshore tur pga 1 dag med familjen. Jag tycker fortfarande att det var värt det för jag har prioriterat offshore lite väl många gånger och missat saker på hemmaplan. Sen kom iaf ett mail att jag kunde få resa ut till min rigg jag gick fast på (sista året). Detta var med kort varsel och jag hade redan flaggat till min svenska arbetsgivare att jag tänkte jobba hos dom nästa vecka. Detta fick jag avblåsa vilket inte var så populärt så klart. Väl ombord på riggen så fick jag gå som extra roustabout med ett crew jag jobbat med förut. Gillar verkligen det gänget, alla på däck och drill floor är sköna personer och man känner sig välkommen. Hoppas på fler turer med dom. Jobb-mässigt så hände dock inte så mycket vilket var konstigt. Kommer man ut som extra så brukar det var en drös med saker att göra verkligen. Det var även ut en extra assistent kranförare och hjälpte han som var assistent kranförare på crewet eftersom han hade varit borta länge. Väldigt bra av företaget tycker jag att man löser det på så vis så att man får komma tillbaka till arbetet i lugn och ro. Känner man sig stressad och kanske osäker på saker ere lätt att det blir fel. Och om personen kör kran med flera ton stål i kroken kan konsekvenserna bli ganska förödande… 🙂 Blev hur som helst en hel del vasking. Alltså att spola rent däck med högtryckspolare och göra fint ombord. Tror vi hade båt 1 skift på den veckan jag var där så väldigt lugnt helt klart. Någonstans i mitten av turen frågade dom  om jag kunde stanna ytterligare 1 vecka ombord. Anledningen var att vi borrade in i reservoaren och ifall man hittar olja där så behövs extra folk till well testing. Alltså att testa brunnen, när en oljerigg sprutar eld om ni sett på bilder 😀 Så jag var hoppfull att vi skulle hitta olja så klart! Tyvärr var brunnen torr så jag fick åka hem efter 7 dagar. Men var ändå väldigt glad att jag fick den veckan med tanke på hur lite det var att göra. Eller jag tyckte det var lite iallafall.. Var himla speciellt läge där sista skiften när vi började närma oss TD (true dept). Det låg 2 båtar bredvid riggen och väntade. 1 hade utrustning för well test och 1 båt hade utrustning för plug and abandon. Alltså när man pluggar igen brunnen och reser vidare till nytt fält. Återanställning Som vanligt förekommer det mycket rykten ombord om...

Läs mer

Semester ute på Nordsjön

Skrivet av den 14 augusti, 2017 | 13 kommentarer

Semester ute på Nordsjön

Årets varmaste offshore tur är över och jag är tillbaka i Stockholm. Jag reste ut för att göra lite olika projekt men fick egentligen gå som roustabout större delen av turen. Hade tagit 4 veckors semester från min svenska arbetsgivare vilket jag verkligen såg fram emot. Inte varit ledig så länge sedan förra året eftersom jag inte vetat hur många turer offshore man skulle få. Typiskt nog har man knegat i Sthlm mån-fre och när Norge ringt har jag jobbat enda tills sista dagen jag ska flyga. För att sedan komma hem igen från Norge och fortsätta jobba i Sthlm dagen efter. Back-in-the-days brukade jag bara låsa in mig i lägenheten och slappna av till serier första dagarna hemma 🙂 Andra tider nu! Känner nämligen stor tacksamhet till mitt svenska jobb att dom låter mig köra på timme hos dom. Jag gillar det jobbet även om de inte är offshore. Hade dom inte accepterat hur jag vill jobba hade man få ta låglönejobb typ på posten eller nåt lager. Inte så jättekul ifall det blir en torka med vikarturer till Nordsjön. Hur som helst klaffade denna resan mitt i min semester. Så hade en dryg vecka ledigt, sen 12 dagar på Nordsjön för att sedan göra 1 vecka på Kreta med kompisgänget. Det var därför resan blev 12 dagar istället för det vanliga som är 14 dygn. Många som garvade åt mig för att jag skulle flyga hem från riggen eftermiddagen innan planet till Kreta gick. ”tänk om det blir dimma och du inte kommer hem?!” sa många 🙂 Men jag såg den risken som minimal. Att bli fast på riggen pga dimma har hänt mig typ 3 ggr sedan jag började jobba offshore, och jag har gjort runt 50 resor totalt. Så 6 % chans antar jag? Det är värt risken! 😀 Självklart kom jag hem helskinnad efter nån timme försening så det var inga problem. Bara gå och lägga sig kl 23 för att sedan åka tillbaka till Arlanda kl 03 med kompisarna.  Jag började iaf med att måla masser saker på riggen. Man hade utfört massa NDT tester ombord. Vad man gör då är att man slipar bort all målarfärg och rost tills man kommer ner på stålet. Sen gör man själva NDT testet för att se om det finns sprickor i konstruktionen. Sedan skickar man dit mig för att måla över stålet igen 🙂 Det var gjort ganska många tester på rätt utspridda platser så det var fina dagar. Jag styrde helt själv vilken ordning jag gjorde allt. Allt skulle oxå målas med 2 lager primer och 2 lager topp coat så det tog tid. Efter 4 skift var assisterande kranföraren tvungen att åka hem pga familjeproblem. Då var det bara 6 dagar kvar tills det crewet skulle hem så man kunde förstå att dom inte skulle hitta en ersättare. Vem vill resa ut på övertid 4-5 dagar Mitt i dom bästa veckorna på året?! Så då fick jag gå på däck iaf. Då blev jag glad! Blev lite enformigt att bara jobba själv och gå å måla. Det som var synd var såklart att jag inte kör kran. Så kranföraren var den enda personen på dagskiften som kunde köra kran. Och kranlyft behövs Hela tiden på en oljerigg! Självklart matchade detta med en väldigt...

Läs mer

Krama masten på ett sjunkande skepp

Skrivet av den 19 juni, 2017 | Inga kommentarer

Krama masten på ett sjunkande skepp

Midsommar står inför dörren och jag är hemma igen efter min tredje offshore resa under 2017. Det blev en tur med endast nattskift och massa väntetid både före och efteråt. Men med ypperlig jet lag är man nu på hemmaplan igen! Jag blev kontaktad av en gammal koordinator från kontoret jag hade mycket kontakt med tidigare. Hon hörde av sig ett par veckor efter min andra resa och sa att hon hade en ny på G. Jag som ganska nyligen hade ändrat mitt svennejobb till timanställning blev såklart glad över det. Det första datumet jag fick för utresa flyttades på flera gånger och det ställde till det lite med mitt andra jobb men det är smällar man får ta. Ut kom jag iaf! 😀 Fick en väldigt märklig utresedag, en lördag. Så lämnade ett festligt AW-Stockholm när jag flög till Stavanger på fredagen. När sen flighten skulle gå tidigt på morgonen fick vi den klassiska som alla hatar. Nämligen att det är dimma ute vid riggen och då håller man helikoptern på land tills sikten är bättre offshore. Men med vädret vet man ju aldrig så därför säger bara flygbolaget; ”flighten är flyttad – ny info om 1 timme” . Och så höll det på HELA dagen! Vi satt där från 07 till 19 innan dom ansåg sig besegrade av vädergudarna och bokade ny flight åt oss dagen efter. Sen ut svintidigt på söndagen och sova nån timme innan det var dags för middag innan första nattskiftet. Den middagen hade dom ordnat med grillbuffé utomhus! Sjukt läckert jag har aldrig varit med om det offshore tidigare 😛 vi satt där på högsta våningen under helikopterplattan och käkade grillat medan man såg ut över det klarblå havet och superfin sol. Ganska oskönt att dom inte hade arbetsskor i min storlek så fick gå i ett par för stora pjuck hela turen. Brukar göra så när jag kmr på ny rigg där jag inte har arbetskläder. Brukar finnas ny-begagnade skor som folk använt kanske 1 vecka bara. Så använder man dom och lämnar kvar till nästa som ska vara där en kort period helt enkelt. Tempot på den här riggen var klar lägre än vad jag är van vid från min förra rigg. Inte för att det gör mig så mycket man ska ändå vara där sina 14 dagar ändå. Maten var kanon som alltid vilket jag tycker är skitviktigt. Det blir liksom små höjdpunkter varje dag att längta till… 😉 Anledningen att jag fick va ute var att det behövdes extra folk både på natt och dagskift pga den operationen som höll på. Får hoppas det blir fler av dom framöver! Turen löpte på ganska bra och jag gillar att jobba natt bortsett från att man blir lite mer sliten med jet lagen. Fick se helt magiska soluppgångar strax före 05 varje dag 😛 Dock blev många skift ganska lonely under fikarasterna eftersom 2 av dom 3 crew jag gick med hade fika i rökrummet. Jag klarar inte av att sitta bland rökare! Har aldrig rökt och hatar allt kring det. Är det inte egentligen väldigt märkligt att rökning fortfarande är tillåtet i 2017 med allt vi vet vad det gör mot hälsan?! Speciellt offshore där säkerhetstänket är så larvigt extremt ibland. Fast det är ju något som följt med...

Läs mer

Påskfirande på Nordsjön

Skrivet av den 29 april, 2017 | 9 kommentarer

Påskfirande på Nordsjön

Överfylld med endorfiner har jag återvänt till Stockholm efter 14 fantastiska dagar ute på Nordsjön. Den här offshore turen gav mig nytt hopp om framtiden där ute vilket var väldigt nyttigt för mig. Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag en vecka offshore under mars månad. Några dagar efter att jag kom hem från den turen reste jag på semester till Spanien. En sjuk grej som hände där nere var att jag låg i solstolen bredvid poolen när jag hör en norrman bakom mig. Efter att han sagt några meningar så kunde jag väl identifiera var han kommer ifrån. ”Ursäkta men kommer du från Stavanger” frågade jag. Vi började samtala och han blev impad att en svensk från Sthlm kände igen hans dialekt och det ledde oss in på offshore. Lång historia kort så jobbar han tillsammans med den rekryteraren som gjorde att jag fick åka offshore för första gången! Henne har jag mycket å tacka, utan hennes hjälp är det svårt att säga vart jag varit idag. Jag mejlade henne samma dag om detta roliga sammanträffande men hon svarde aldrig. Vi pratade för en tid sedan då hon var intresserad att nå ut till fler svenskar via mitt jobb. Självklart svarade jag eftersom hon gjort så mycket för mig. Har dock inte hört något mer sedan dess hon ville vänta tills hon fick lite mer relevanta jobb att söka folk till. Någon dag senare där nere i Spanien kom iaf frågan från kontoret om jag ville resa ut och jobba under påsken. Jag fick otroligt nog tjänstledigt från jobbet igen så jag tackade Ja! Hade iof åkt oavsett men alltid skönt att få ”ledigheten” beviljad. 1 vecka dagskift var dealen. Klockrent att jobba offshore under påsken! 4 röda dagar ger ett extra klirr i kassan + att maten tenderar att hoppa upp ett snäpp. Jag brukar egentligen aldrig äta godis eller något onyttigt när jag e offshore för det finns så himla mycket god mat men den lördagen under påskveckan… Jag skojar inte att jag säkert åt mer choklad på 1 dag än jag gjort senaste 2 åren på havet – helt galet! Precis som förra resan jag var ute så märker man verkligen skillnad på däck. Alla jag jobbar med nu har liksom 10-25 års erfarenhet från offshore. Blir väldigt märkligt att försöka komma med idéer och tips på hur vi kan jobba effektivare när folk har så många år på nacken. Inte för att jag kommit på dom tipsen själv men man har ju ändå vart runt en hel del på massa olika crew genom åren och då snappar man ju upp saker man tycker funkar bra. Men en del är väldigt bestämda på att någon som har jobbat kortare tid kan inte veta bättre än den med längre erfarenhet. Fast så är det ju inom alla branscher iof. Ett utav skiften jobbade vi verkligen konstant eftersom vi var tvungna att hinna färdigt innan stormen ev kom. Då lade vi ut närmare 300 piper med casing!! Efter en sån dag vet man att man kan käka Vad Som Helst utan att det gör något 🙂  Vädret var riktigt varierande. Vissa dagar var det vindstilla, molnfritt och strålande sol. Medan nästa dag kunde det blåsa 40 knop och hagla korta perioder! Jag fick mig oxå...

Läs mer