Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

JAG HAR FÅTT FAST TJÄNST IGEN!!

Skrivet av den 23 november, 2018 | 10 kommentarer

JAG HAR FÅTT FAST TJÄNST IGEN!!

Vilken underbar känsla att kunna avsluta dom två senaste åren av osäkerhet och vikarturer – med att få tillbaka jobbet och FAST TJÄNST igen! 😀 Befann mig på en kombikurs i Stavanger när man fick dom glada nyheterna. Men för att ta det från början. Så bokade jag en kombikurs redan i september som gick av stapeln nu i slutet av november. Detta var refresh-kurser för MOB-båt, Sök/Räddning och HLO. Alla dom tre kurserna behöver man för att få jobba som roustabout, som jag vill. HLO var jag och tog tidigare i våras eftersom den brukar dom oftast fråga om ifall man har. Den har man för att ha lov att vara med och ta emot helikoptrar där ute på riggen. HLO står för helicopter landing officer. Kurscentret lät mig ta kombikursen fast bara dom 2 förstnämnda vilket var dom enda jag saknade. Jag ville ta dom för att öka mina chanser att få jobba, men i förläggningen självklart öka mina chanser att få tillbaka jobbet som fast anställd. Via firman fick jag boka boende på det hotellet vi har rabatter i Stavanger, alltså Clarion Energy. Pyntade 860 NOK per natt vilket är bra jämfört med vad andra hotell kostar. Flygbiljetter betalade jag med alla SAS Eurobonuspoäng jag hade och sen fick jag lägga till 500 kr vilket var grymt. Båda kurserna gick på 12 200 NOK vilket jag också tyckte var prisvärt. Lovar att det var dyrare när oljeindustrin gick på högvarv! MOB båt Dag 1 var det repetitionskurs på MOB-båt. Det står för man over board boat och är enkelt hur man söker efter folk som ramlat i vattnet. Vi fick göra en del övningar. Parallellsök hette en av dom som ni kan se på bilden. Där startar man att köra 10 sek längs den sidan man tror personen befinner sig i vattnet. Sen 5 sekunder mot där personen bör vara. Sen 20 sekunder längs siden igen samtidigt som man söker i vattnet med värmekamera för exempel, om det är mörkt ute. Tiderna är bara ett exempel och kan självklart ändras men det är ett enkelt sätt att söka efter folk i vattnet om man vet ungefär var dom ramlat i. Eller vilket håll strömmen tar dom. Vi tog också fika med kaffe och kakor på en ö i närheten av hamnen där vi utgick ifrån. När båtkörningen i dagsljus var färdig så beställde vi pizza. Pizzan i Norge är verkligen magisk!! Här i Sverige brukar man säga att deras pizzor är så himla dyra och även om det är sant så är det som en halt annan maträtt tycker jag. Dom är riktigt tjocka och det finns 3-4 stora kedjor som gör grymma pizzor och har utkörning av dom. Det blir givetvis riktigt hög kvalitet på dom då när alla vill vinna marknadsandelar. I Sverige är dom flesta pizzor tunna som sovlakan och det finns endast lokala pizzabagare som eventuellt är kända i den lilla förort dom finns i. Oj vilken utsvävning! 😀 När mörkret lagt sig gjorde vi liknande övningar i totalt mörker. Vi hade riktigt tur med vädret det var i princip spegelblankt hav hela dagen vi körde. Det underlättare rejält. Men det var under tiden vi åt pizzan och väntade på mörkret som mailet kom från kontoret. Där hon skrev att hon ville erbjuda mig...

Läs mer

Årsverk äntligen uppfyllt

Skrivet av den 24 oktober, 2018 | 6 kommentarer

Årsverk äntligen uppfyllt

Ytterligare en friperiod har påbörjats. Nyss hemkommen från riggen jag var på förra gången jag var ”offshore”. Jag hade turen att en person som går fast på ett crew där är väldigt förtjust i jakt. Varpå han tar ledigt och jag får chansen att rycka in som roustabout. Hade fått veta på mail innan utresa att jag skulle gå natt första veckan. Men väl på plats så gick hela riggen bara dagskift vilket var väldigt skönt. Den här riggen är den samma som jag varit på under hösten och den ligger alltså i hamn för långvarig renovering. Grymt skönt att firman har ordnat gemensam buss från flygplatsen till riggen. En sträcka som enkelt kan tas själv med buss tåg och taxi. Men på det här viset slipper alla hålla på och byta transport fram och tillbaka, lägga ut pengar och alla kommer i samlad trupp. En bussresa som tog nästan 90 minuter – skönt att bara kunna plugga i hörlurarna och lyssna podd medan bussen far fram i det bergsbeklädda landskapet. Btw så blev det bara drygt 3 veckor ledigt sist. Så då kommer jag alltså få en vecka med tapt fritid tillägg. Najs och mycket välkommet nu när jag ska till Stavanger och ta lite kurser ur privat ficka! Vädret var ju allt annat än bra mestadels. Det pissregnade i princip varje dag. Sen kunde det dock sluta snabbt och då blev vyn helt plötsligt fin där vi stod med riggen omriggad av höga berg. Väldigt skönt att bara gå dagskift! Vi var 2 crew som båda gick dag. Alltså 6 personer som kan låtas vara mycket men folk gick åt i denna operationen. Eftersom vi ligger till kaj så är det väldigt mycket kranlyft upp och ned. Väldigt mycket ställningsarbetare över hela riggen. Stora delar som bara ska rivas och skickas till land. Mestadels scrap men också en del kylare, ventiler och motorer som vi sände i land skulle in på service. Man kommer att bara ”riva” gammalt på riggen hela det här året innan man påbörjar nån typ av nybyggnation. Rätt coolt att det är så himla omfattande projekt! Eftersom den delen av riggen vi bygger om har 5 våningar så blev det Ganska många trappsteg varje dag att gå. I LOVE IT! Självklart när man lyfter något över den delen så måste man spärra av allting under där lyftet kommer gå. Ofta blev servicefolk irriterade att man jagade bort dom men det är en del av jobbet. Vi försökte samla alla lyft så gott vi kunde. Hade lite samtal med en polack ang deras villkor osv. Btw så kunde nästan ingen polack engelska. Varje crew som byggde ställningar var alla polacker och hade en arbetsledare som kunde lite engelska. Han berättade att dom tjänade 210 kr i timmen. Dom jobbade dock 2 veckor på och 2 veckor av! Gissar dock att 210 kr timmen är sjukt bra pröjs i Polen så dom lär inte klaga. Kan dock känna att det kan gå ut över säkerheten ifall folk inte ens kan engelska. Vi hade t.o.m massa skyltar på norska, engelska och polska! Undrar varför det är så mycket polacker. Känns ju konstigt att dom inte kan hitta norska arbetstagare eller? Förmodligen har det att göra med att dom är billigare men vad vet jag. Alla dom...

Läs mer

Två riggar under en offshoreresa

Skrivet av den 19 september, 2018 | 4 kommentarer

Två riggar under en offshoreresa

Årets sjunde resa på Nordsjön blev tämligen annorlunda. Spenderade min första vecka på en rigg som seglades från en hamn till en annan i Norge för att sedan flyga helikopter ut på en annan rigg under vecka 2. Aldrig gjort så tidigare så det var speciellt. Skönt nu med friperiod då den förra bara blev 3 veckor. Senaste friperioden blev händelserik och väldigt bra! Hade tränat inför Midnattsloppet för att prestera på topp under dessa 10 km. Väldigt kul att formtoppa sig inför en tävling faktiskt. Lyckades hur som helst springa loppet på 44:25 min vilket jag var jäkligt nöjd med! Har inte trappat ner nånting på styrketräningen annat än knäböj inför detta så jag hade fortfarande 90 kg att släpa runt på. Ett par dagar efter sprang jag i skogen borta i Hellasgården och stukade foten rejält! Detta hängde med mig längre än jag trodde. Efter några dagar hemma bara fick jag mail om jag ville resa offshore och jobba som HLO i 2 veckor. Detta hade varit en dröm att ta för då hade man fått bra kosing pga ”tapt fritid”. Plus att det är roligt jobb att ta emot helikoptrar. Nu när vi jobbar som vikarier ska vi enligt avtal ha dubbel ledighet som vi varit offshore. Reser vi ut innan den månaden har gått; så får man tapt fritid 4 övertidstimmar per dag som man är offshore. För denna HLO tur som jag sa nej till så hade det alltså blivit 4 övertidstimmar x 14 dagar uppepå den lönen man får för att vara ute+ledig efteråt. Har dock andra prioriteringar nu när man har sambo. Under singeltiden hade jag lätt tagit jobbet! Men i efterhand så var det bra att jag inte tog det för min fot var inte i skick att jobba redan då. Dagen efter damp det in ett annat mail från en annan koordinator om att komma ut på riggen jag var på senast. Den som vi seglade in i en torr-dock / hamn. Den här gången tog jag det trots att uppehållet hemma ”bara” skulle bli 3 veckor ledigt. Nu skulle riggen seglas från hamnen söderut i Norge och ner till en annan hamn i närheten av Stavanger. Rig move är kul att vara med på tycker jag. Det kan också uppstå en del fina övertidstimmar och sving skift beroende på hur allt går. Det kan ju uppstå problem under dagtid som gör att man behöver ha folk på natt för att t.ex komma ut ur hamnen osv. När man väl är på havet och båtarna släpar riggen så är det dock inte så mycket spännande att göra. Vi var säkert 20 vikarier ute extra för den här seglingen och när vi kom ut på öppet hav så blev det vasking för hela slanten. Alltså spola däck med högtrycksslang. När 20 man gjort det ett skift eller två så fortsätter man på mer detaljnivå i diverse små utrymmen inne i riggen. Dag 3 eller 4 då stod vi alla med trasor och torkade hyllor inne i konstruktionen. Alltså inte hyllar man lägger saker på utan dom ”hyllorna” som blir när man svetsar ihop hela riggen. Sånt blir ju givetvis ALDRIG gjort när det är normal operation. Men under omständigheter som dessa är det bra att passa på och fräscha till allting...

Läs mer

Annorlunda hamnarbete

Skrivet av den 16 augusti, 2018 | 3 kommentarer

Annorlunda hamnarbete

Andra gången under min korta offshorekarriär som jag fick nöjet att jobba vid en kaj. Den här gången fick jag resa till en hamn tidigt på morgonen och bo i en sunkig barrack 1 dag innan det var dags att bli hämtad av riggens MOB-båt. Med den åkte vi ut och ”mötte” riggen när den seglade in till kajen. Det var väldigt speciellt att se den gigantiska plattformen släpas fram med båtar när man såg fina norska fjäll runt omkring. Vi klev ombord via en repstege och började jobba tidigt dagen efter. Rättare sagt halv 6 på morgonen hade vi möte om hur vi skulle segla in till kajen den sista biten. Vi skulle nämligen in i en dock som bara var någon meter bredare än våran plattform så det var extremt tajt! Båtarna drog oss så nära dom kunde och hamnpersonalen kopplade fast sig i riggen med tjocka vajers så att dom sen kunde dra oss in. Det blev lite ovisst huruvida det skulle gå att komma in sista biten så vi tillfrågades om vilka som ville sova på dagen för att sen kunna jobba natt. Vi skulle få fullt swingskift och allt. Jag valde dock att avstå vilket inte var likt mig. Jobbar mer än gärna natt men jag var bara osugen på att vända på dygnet för 1 natt eller två. Fick ändå jobba till sent den kvällen innan jag gick in och sov. Men kring 04 på natten hade riggen hamnat på plats och man kunde då jecka ner benen och stå stadigt på botten. Det var väldigt mycket extra folk ute för detta. Först var dom typ 5 roustabouts som hade kommit med riggen från Danmark till Norge, alla dom var på övertid. Sen kom vi 5-6 st som avlöste dom. Dom flesta var på övertid utom jag som hade haft 5 underbara veckor hemma i Sverige. Det var en dude som jag kände bra sen tidigare och resten lärlingar. Ombord var vi knappt nå folk. Det var några personer som gick natt och jobbade med kranarna. Sen på dagskift var det vi på däck, cateringen, några från teknisk avdelning och kranfolk. Tror inte vi var mer än 40 personer ombord vilket kändes märkligt. Drill floor där det alltid brukar vara oljud och hög aktivitet var knäpptyst (såklart). Allt jobb skulle ju bara handla om hamnarbete. Hur som helst ang riggen; När den stod på plats i docken så stängde man in oss med en stor port eller vad man ska kalla det. Sen pumpade man ut allt vatten så att dammen blev helt tom. Detta tog nästan 3 dygn men var coolt att vara med på. 17 meter djup var docken och när den var tom kunde man se hur benen på plattformen ser ut – vilket jag aldrig gjort förut. Man skulle arbeta på dom enheterna som sätter längst ner. Dom pumpar man vatten genom när man ska lossna benen offshore. På så vis kommer riggens fötter upp ur havsbotten där dom står förankrade. Spudcans kallas det. Så när dammen väl var tömd på vatten så kom det jättemycket arbetare som byggde ställningar. Inspektörer gjorde undersökningar. Man började svetsa bort korroderade delar och även byta ut noderna som satt monterade på varje spudcan och uppe i benen. Noder är som feta stålklumpar som ska...

Läs mer

Vikarie perfekt för företaget

Skrivet av den 27 juni, 2018 | 21 kommentarer

Vikarie perfekt för företaget

Åter hemkommen från årets femte resa offshore. Det blev 2 härliga veckor som jag fick spendera på min favorit-rigg – som vanligt fick man nya erfarenheter och intryck. Specifikt varför en vikarie är den perfekta personen för firman att skicka ut. Ganska exakt 1 månad efter min senaste jobbresa offshore kom den nya. Härligt hur detta år bara rullat på med jobb. Nån tur där kring påsk blev bara 1 vecka men annars har det varit stadigt 2 veckor jobb, 4 veckor ledigt. Precis som man vill ha det! Jag fick förfrågan den här gången om att gå 3 turer i rad för en som var sjukskriven. Oturligt nog krockade resa nr 2 med semestern som sambon har så det fick jag tacka nej till. Den utresan var mitt i hennes sista semestervecka, himla synd att den inte kunde varit ett par dagar senare. Men som jag skrev till koordinatorn så hade hon kunnat valt tidigare semester om vi bara vetat om detta tidigare. Hade jag varit singel hade jag dock tagit det. Jag fick jobba lite motsatt den här gången. Alltså att gå första veckan dag och sista veckan nattskift. Det var skönt att göra så eftersom helikoptern gick tidigt på dagen så det passar bättre. Annars kommer man ju ombord på morgonen och sen bara såsar hela dagen fram till nattskiftet börjar kl 19. Jag är tyvärr inte den som kan lägga mig mitt på dagen och sova flera timmar. Dagveckan fick jag jobba med ett crew som jag varit med nån gång tidigare men inte helt samma sammansättning. Speciellt bra på det crewet var att kranföraren alltid avbröt båten eller det vi jobbade med när det var fika/lunch. Så att alla kunde gå in samtidigt och vila upp sig tillsammans. Jag tycker det blir bättre sammanhållning och mer produktivt om man gör så. En del chefer vill ju promt att det alltid ska va folk ute. Men samtidigt går det ju ut över totala produktiviteten som blir lägre tycker jag. Sen går det självklart inte alltid att alla går in, men kranföraren har mycket att säga till om där. Fick höra en otäck historia från en systerrigg. Där det hade skett ett självmordsförsök. Några klättrare hade observerat en person som klättra över räcket och gjort sig klar för att hoppa. Dom hade då börjat skrika på honom (på avstånd). Då hade han klättrat tillbaka och sprungit iväg. Tydligen så visste ingen vem det var så det hade skickats ut en psykolog som skulle ha samtal med alla ombord. 🙁 Hoppas personen får ordning på livet! En annan trist grej var att en kille jag jobbat med fått sparken hörde jag. Han hade sjukskrivit sig från vår firma. Sedan lagt upp på Facebook hur han jobbade med sitt andra företag hemma. Klantigt kan man tycka men jag vet inga andra omständigheter än det. Kanske var det så att han hade en knäskada eller något som hade hindrat honom från fysiskt arbete men att han på hemmaplan jobbade med att skicka mail jag har ingen aning. Vet inte hur man ska se på det isåfall men tråkigt för honom. Vet att han hade +10 år anställning i firman så han hade ju ett ”säkert” jobb som han nu förlorade. Det finns en hemsida där dom som jobbar offshore...

Läs mer

Ny färgklassning för året

Skrivet av den 14 maj, 2018 | 28 kommentarer

Ny färgklassning för året

Nyss hemkommen efter 14 dagar ute på Nordsjön. Blev en riktigt fin tur över valborg som bjöd på extremt bra väder och endast dagskift. Precis som tidigare under året kom mejlet när ”friperioden” började lida mot sitt slut. Ny vikartur på en rigg jag varit en del tidigare. Jag skulle gå tillsammans med ett företag som var ute och gick igenom all lyft-utrustning ombord. Det måste man göra varje år för att kontrollera att skicket är ok. Sedan märker man allt med årets färg för att folk ska veta att det är kontrollerat samma år. Dagen jag flög ut offshore åkte vi inte till riggen direkt utan vi flög till ett gigantiskt hotell komplex som står där ute. Nämligen Ekofisk Lima, spenderade nästan 8 timmar ombord där innan vår shuttel (taxi helikopter) gick vidare till vår rigg. Det var najs jag har mellanlandat där ett par gånger tidigare och det är läckert att se. Det är som ett stort kryssningsfartyg invändigt med 8 våningar, stort gym, butik, musikrum, spelrum, gratis glass kaffe och läsk. Läste ut boken Omgiven av idioter där. Bra bok som jag haft på min reading list länge! Väl där ute på riggen blev det till en början väldigt många steg eftersom jag behövde samla in allting(lyftgrejerna) från riggen. Detta låg ganska utspritt men givetvis fanns det mesta på main deck, drill floor eller moon poolen. Moon poolen är området under drill floor där BOPn står (Blow Out Preventer). Så blev en del konkande med stål när man skulle samla in chacklar, chain hoists, öyeboltar osv. Efter det började jag rengöra allt. Det mesta är ju täckt i mud eller annan lort så för att kunna se sprickor osv behöver man ju göra rent allting. Passade även på att smörja gängor. Sedan skulle varje sak märkas med ett specifikt ID eftersom riggen senare ska vidare till brittisk sektor. Då hade jag små metallstavar och hammare som jag använde för att stämpla in numret. Väldigt enformigt arbete men det var jobb iaf. Så fort däck crew behövde hjälp med något lyft eller på helikopter var man inte sen att tacka ja – var skönt att komma ut ur den lilla grottan där vi hade vår verkstad. Han jag jobbade med hade en del intressanta resplaner. Han skulle över till USA i sommar sedan göra en rundresning där samt en avstickare till Cuba. Alltid kul att höra andras reseplaner och samtidigt kom ett mail från SAS med rabatt på massa resor om man bokade innan valborg. Så jag och tjejen klippte till på en tripp till Hong Kong! Jag har ju varit där för 3 år sedan så vi kommer egentligen bara vara där någon dag i starten och slutet av resan då det är najs med direktflyg dit. Sedan kommer resan mest bestå av Filippinerna lutar det åt. Fick i samma veva där ute min lön för den förra offshore resan jag gjorde över påskhelgen. Det blev en trevlig lön för 1 veckas arbete. Då gick jag förvisso nattskift men eftersom det var över påskhelgen så fick man med sig 4 röda dagar oxå. När man jobbar som vikarie vill man ju gärna kamma in och spara allt man kan eftersom man inte vet med säkerhet när nästa lön blir. Dock känner jag att trenden är tämligen...

Läs mer

Iskall Påskhelg

Skrivet av den 9 april, 2018 | 4 kommentarer

Iskall Påskhelg

Att jag är offshore under Påsken har nästintill blivit en tradition känns det som. Tror jag varit hemma 1-2 gång under påsken sedan jag börja jobba offshore i 2012. Det är dock inga problem att spendera sin Påskhelg där ute tycker jag. Blev kontaktad av kontoret när det hade gått nästan 4 veckor sedan jag har offshore sist. Den här gången skulle jag resa ut på nattskift och vara med som extra personal under tiden man borrade toppsektionerna. Gick mest på däck men blev oxå lite hjälpa till på shakern när det var mycket att göra där. Toppsektionerna innebär storlekarna 17- och 13 tums casing. Som jag skrivit flertalet gånger tidigare så är casing dom rören som man gjuter ner i brunnen när den är färdig borrad. Alltså rören som beskyddar brunnen från att kollapsa bland annat, och möjliggöra att fortsätta borra djupare med nästa sektionerna. Inte helt ologiskt så borrar man den största sektionen dom första 200-300 m. Gjuter den, fortsätter borra ett smalare hål till ytterligare djup, gjuter det. Osv osv… När man kommer ner på 4-5 km djup så kan det röra sig om pipor på bara 5 tum. Gick med ett crew som jag jobbat med tidigare för något år sedan. Detta på en rigg som jag inte varit jättemycket på men kanske 3-4 gånger totalt. Så jag kände igen dom flesta ansikten och hur saker och ting sköttes. Men ändå inte lika bra som på min rigg jag gick fast. Det är en grej man också kan sakna med att inte gå fast på ett crew längre. Man tappar liksom tillhörigheten lite känner jag. Man kommer alltid ut som extra och blir lite grann utanför kärnan när man inte är fast anställd. Men givetvis är det bättre än ingenting – det finns ju andra fördelar med att komma som extra. Man är sällan med i rökdykarlaget. Så man slipper vara i beredskap om det går brandlarm och man slipper byta om och leka rökdykare på övningen som är varje söndag. Som extra personal får man ofta mönstringskortet som Service har. Alltså bara mönstra vid livbåten om larmet går. Vädret var det värsta jag upplevt i april måste jag säga! Kan inte varit långt ifrån nollgradigt och samtidigt blåste det 20-40 knop vilket gjorde att den effektiva kylan blev extrem! Sånt väder kan man ju vänta sig när man reser ut under vintermånaderna men inte i april! Jobbade för första gången i sån där mössa som man har inbyggd i hjälmen. Sjukt kallt var det! Minns speciellt ett skift när ställningsjobbarna jobbade på kranbommen (som hade 5-års klassning). Då för att dom skulle hinna bygga färdigt sitt stillas innan morgonen så fick jag hjälpa dom att bära ut allt material till mitten av bommen. Givetvis finns inte ett uns av vindskydd mitt ute på en kranbom som ligger ner så trots att man hade långkallingar, ull-kläder, jacka, mössa och whitesuit så blev man riktigt nerkyld! Klarade mig magiskt nog från något uhell och höll mig frisk hela turen så det var skönt. Duschen efter det skiftet var den bästa jag haft i mitt liv 😀 Eftersom babord kran låg nere i 14 dagar för sin 5-års klassning så använde vi mest styrbord kran. Blev flera skift som bara bestod i att plocka upp casing från...

Läs mer

HLO Repetition i Stavanger

Skrivet av den 20 mars, 2018 | 5 kommentarer

HLO Repetition i Stavanger

Nyss hemkommen från den lilla kuststaden som jag spenderade 2 år av mitt liv; Stavanger. Många minnen från den tiden som väcktes till liv när man åkte kommunalt genom byns gator. Detta blir bara ett kort inlägg med en uppdatering av läget. Som roustabout behöver man ha HLO kurs för att få jobba. I min firma är det inget Krav att ha kursen eftersom man ofta reser ut som extra. Men det kan givetvis uppstå tillfällen där du blir bortvald om du inte har kursen (mot någon som har den). HLO står för helicopter landing officer och handlar om säkerheten på helikopterplattan offshore. Kursen måste repeteras vart annat år och det var alltså en sån kurs jag gjorde. Gjorde den hos Falc Nutec i Stavanger eftersom där fick jag mest rabatt via min forna arbetsgivare. Lustigt läge nu när man måste pröjsa kurs, flyg och hotell själv bara för att man inte är anställd längre. Förr i tiden betalade firman allting plus att man fick övertidsbetalning när man var där. Härligt nog lyckades jag komma billigt undan och betala flygbiljetterna med mina SAS-poäng och halva boendet via bonuspoäng hos hotellkedjan jag alltid bor på. 🙂 Det gör Ove lycklig 😉 Tyckte det bästa med kursen var all repetition på hjärt- och lungräddning. Sånt kan man aldrig få för mycket träning i! Fick även släcka lite bränder med olika brandsläckare sista dagen. En grej som var ny för mig var; när du sprutar med en liten CO² släckare. Typisk sån som finns inne i alla helikoptrar. Så alstrar den statisk elektricitet när man tömmer den. Det gör att samtidigt när du släcker en brand så får du konstant elstötar vilket kan va lite obehagligt om man inte är beredd på det. Den andra snubben som gjorde rep.kursen samtidigt som mig va typ livrädd för det haha! Glömde nämna det högre upp men vi var bara 2 pers på kursen! Himla tur egentligen att dom inte ställde in den en gång till som dom gjorde sist när jag hade bokat kurs i Bergen. Man kan verkligen förstå att en blödande oljeindustri skapar ringar på vattnet i alla andra verksamheter som livnär sig på den. Skickade sen in mitt kursbevis till koordinatorn så dom kunde lägga in det i systemet att jag tog den. Hoppas man ställer sig framför någon iaf när det kommer till urvalsprocessen 🙂 Det är exakt 6 månader kvar på min återanställningsgaranti. Alltså att om firman ska anställa igen så måste dom prioritera sist ut – först in. Efter september så kan dom dock välja vilka dom vill. Då hoppas jag att alla min vikarturer ska ge utdelning. Tror många har valt bort offshore om jag ska va ärlig. Börjar själv känna att det är ganska slitsamt att inte veta Alls när nästa lön kommer / om den kommer. Sitter man då med villa, Volvo och ungar så tror jag man hellre tar något mer Safe. Själv har jag bara en lägenhet och mig själv att tänka på vilket är bra. Har senaste tiden läst fler och fler nyheter om att dom stora oljebolagen i världen tjänar mer pengar nu när oljan står i 65 dollar än när den stod i 110 dollar. Detta tror jag markerar vändningen och att vi snart kommer se en ökning i investeringar...

Läs mer

Inställd kurs men ny runda på havet

Skrivet av den 28 februari, 2018 | 14 kommentarer

Inställd kurs men ny runda på havet

Efter att ha bokat kurs i Bergen. Betalat flygbiljetter och bokat hotell så fick jag plötsligt mail att kursen var inställd (pga för få deltagare). Detta var 10 dagar innan kursen skulle hållas. Smått lack över det så fick jag timmarna senare mail från min förra arbetsgivare. Dom hade en resa till mig men såg i sina anteckningar att det skulle krocka med min kurs. Bra tajming tänkte jag och svarade att kursen var inställd – så jag fick en offshore resa på 1 vecka med möjlighet till 2 veckor. Innan krisen började så fick man alltid mail på exakt vilken dag man skulle hem. Blev hemresan tidigare fick man ändå pröjs för hela perioden. Och var man tvungen att jobba längre fick man övertid på en gång. Nu när alla slåss med näbbar och klor efter vikarkontrakt (som jag reser på) så är kontrakten utformade så att du endast får pröjs för det du jobbar. Mer om det längre ner… Den kvällen jag skulle ut blev min helikopter inställd eftersom det var så många förseningar sedan tidigare. Så blev 1 natt på hotell och sedan ut med första helikoptern kl 07 dagen efter. Ombord på riggen var vi i slutfasen av allting innan det var dags att packa ihop inför rig move. Det var extrem säkerhet ombord pga en väldigt hemsk olycka som inträffat för 2 mån sedan. Vissa projekt kunde ta flera timmar för att gå igenom allt pappersarbete och vänta på godkännande. Sen utfördes själva jobbet på 1-3 h. Jag kan känna att det blir lite väl overkill ibland men å andra sidan ska man va ombord x antal dagar oavsett. Så självklart är det bättre att utföra alla jobb så säkert som möjligt. Hörde en rolig historia från en service person. Han hade varit ombord på en annan rigg för ett par år sedan där man hade tappat casingen ner i brunnen! Efter mycket övervägande hade man bestämt sig för att försöka skruva sig på casingen nere i brunnen istället för uppe på drill floor. Detta hade funkat och hela det projektet hade gått 2 dagar snabbare än planerat. Coolt! 😀 Casing är ju det röret som skyddar brunnen från att kollapsa bland annat. Det kör man ner i brunnen efter att man borrat färdigt den sektionen. Från det ena till det andra så verkar kryptobubblan ännu skörda offer. Jobbade med en lärling vars klasskamrat hade gått in med alla sparpengar 300 000 kr i en ICO. Initial Coin Offering – alltså när man introducerar en ny kryptovaluta. Inte helt förvånande var det hela en skam och han förlorade alla sina pengar över en natt! Tänk att drömmen om att bli rik snabbt ska kosta så mycket och samtidigt vara nästan omöjlig att uppnå… En annan lärling hade köpt en Ripple produkt hade inte hade koll på. I hans fall hade priset gått ner så mycket att hela hans innehav blev tvångssålt och han förlorade också hela beloppet. Hävstång is a bitch 🙁 Tacka vet jag stabila utdelningsaktier! Det må ta lång tid men du kommer fram iaf och det är mer förutsägbart. Var väldigt spännande i början av feb när vollan på börsan var så extrem! Köpte tyvärr ingenting men det kommer nog flera tillfällen. Ombord på riggen fick vi ena lördagen en vilddjursafton....

Läs mer

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Skrivet av den 25 januari, 2018 | 8 kommentarer

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Kickstartar 2018 med en 19 dagar lång vistelse på Nordsjön. Jag var ute som extra personal på vikartur precis som det sett ut sedan jag blev uppsagd i september 2016. Har varit väldigt tyst här på bloggen sedan oktober. Då var jag ute på vikartur men fick resa hem efter 1 natt pga ett dödsfall i släkten. Efter det hade jag mycket att stå i privat plus att min Asien-resa i december väntade. Så sa till kontoret att jag skulle ta en paus året ut. Allting kring dödsfallet är fortfarande inte avklarat ännu men sånt är livet. Där och då var jag väldigt tacksam över att ha jobbat offshore. Jag kunde va ledig flera veckor utan att det gjorde något för det finansiella. Blev nästan en hel månad i Asien. Helt klart det fetaste jag gjort i mitt liv hittills! Var extremt mäktigt att bestiga Mount Kinabalu, ta dykcertifikat, bo i djungeln och massa andra coola upplevelser. Har sedan jag blev uppsagd blivit mycket bättre på att leva i nuet. Har alltid känt tidigare att folk som gör det jämt säger så bara för att dom inte har några mål i livet eller disciplin 😀 men det gäller att hitta en balans där tycker jag. Viktigt att göra saker man blir lycklig av men sann lycka tror jag också man får genom långsiktiga mål som man uppnår. Att sticka ut och resa ska jag göra mera utav. Men kanske 1 gång per år eftersom jag prioriterar aktieportföljen enormt mycket också. Den Ska fyllas på varje månad för att maxa ränta-på-ränta effekten. Offshore Ute på riggen var det iaf underbart att komma ut! Man uppskattar varje resa man får dit ut nu eftersom man inte är fast anställd längre. Jag och en till roustabout plus en kranförare var ute för operatören. Vår rigg står nu bredvid en liten produktionsplattform. Så vår uppgift var kranlyft som skulle mellan vår rigg och deras. Sen även ta alla helikoptrar som kom till riggen. Bara dagskift så det var klockrent att slippa vända på dygnet. Dagarna bestod ofta av förberedelser så att man kunde köra klart lyften hyfsat snabbt när man väl börjat. Sen var det ett hinder med att Om man måste evakuera så fanns det endast plats för 22 personer i livbåten på produktionsplattformen. Så det fick givetvis inte befinna sig mer än 22 pers ombord åt gången. Detta gjorde att vi ofta skulle komma ner till den plattformen för att landa rör, verktyg osv men vi fick inte gå över gångbron.  Det fanns en röd lampa som loggade hur många som fanns ombord. Så då fick man antingen vänta eller be chefen ombord att skicka upp folk så vi kunde gå ner. Sen var vår rigg över deras. Tror vi hade ca 50 meter över havet på däck hos oss. Så varje dag gick man ju sinnessjukt mycket trappor, men jag älskar det!! Att träna benmusklerna och hjärtat är ju underbart och speciellt när man får det gratis på arbetstid hehe. På produktionsplattformen hade dom lite andra procedurer för lyfte operationer än vad vi är vana vid men det är bara att anpassa sig. Det hände också 4-5 gånger att plattformen var full under dagtid så vi var tvungna att jobba kväll för att få ner grejerna till dom. Väldigt bra...

Läs mer