Meny

Svenska sidan om offshore

Blogg

Min andra rig move

Skrivet av den 20 juli, 2016 | 7 kommentarer

Min andra rig move

Den här turen jag var offshore så genomförde vi min andra rig move. Det var riktigt skoj att vara med på eftersom det är så annorlunda skift jämfört med vanlig operation. Känner sig nästan lite lyckosam som hittills fått uppleva 2 rig moves eftersom det händer hyfsat sällan. Jobbar man inom service eller produktion så kan man jobba offshore hela livet utan att få vara med på en. Sen kan man givetvis jobba inom drilling som jag gör och om man har ”otur” så har man friperiod varje gång riggen seglas till ny destination. Turen började väldigt dramatiskt redan första natten. En äldre person på crewet fick plötsligt smärtor i bröstet, kanske var det en hjärtinfarkt som låg och bubblade… Kring 7-tiden på morgonen landade ambulanshelikoptern och flög honom direkt till Stavanger sjukhus. Efter ett par dagar när man fick veta att allt var lugnt med honom kunde man andas ut. Eftersom han var extra med oss istället för en annan så skämtade vi så klart om att vi jobbar så hårt på vårt crew att folk får hjärtinfarkt 😀 Nattveckan traskade på och det mesta handlade om förberedelser inför att flytta riggen. Sjösäkra allt ombord – alltså spänna fast allting så inget kommer glidande över däck när man väl är på havet bland vågorna 🙂 Sjukt störande när man klev in i gymmet och Allt var sjösäkrat! Men jag kring gick det där.. Tycker ofta sjösäkring lätt kan gå till överdrift faktiskt. Man börjar ju alltid med dom uppenbara sakerna som kan röra på sig och sen blir det bara mindre och mindre viktiga grejer. Men självklart ere bättre att ha för mkt än för lite. På tal om för mycket så fick alla mail från kontoret att dom dragit alldeles för mkt skatt på oss alla! Så nu ska man själv kontakta norska skatteverket och uppge lite saker så skulle man få tillbaka hela 7 tusen! Det gjorde mig riktigt lycklig eftersom det var precis den summan jag fick i restskatt i Sverige. Jag hade nämligen utnyttjat ROT avdraget när jag köpte stenskiva till köket. Ganska logiskt att man inte får utnyttja det när man inte har inkomst i det landet iof 🙂 Gick och fyllde år under tiden jag var ute oxå. Har gjort de 3 år av dom senaste 4 så börjar bli en vana nu 🙂 Ska dock ta och fira det nu när man är hemma igen. Har ett par år kvar till 30 och den födelsedagen vill man iaf spendera på hemmaplan! På dagveckan sen så testade jag att va HLO för första gången oxå. Det gick jättebra och var inga problem, men vi har tidigare alltid haft våra bestämda roller på helikopterdäck. Det är egentligen lite dumt för då kan du bara den grejen och om någon vips är borta nån gång så står man där. Men jag borde ha nånstans 80-90 helikopter landningar under bältet så man har säkerligen sett det mesta som kan uppstå där – förutom en krasch då! 😀 HLO står för Helicopter Landing Officer och det betyder att du har kontakt med piloterna hela tiden via radio och på helikopterdäck. Man ansvarar för att passagerarna kommer på/av helidäck tryggt och säkert osv medan dom andra lastar bagaget inuti helikoptern. Innan själva seglingen med riggen så ska...

Läs mer

Rigmove, envetna klättrare och snart ny arbetsplats

Skrivet av den 9 juni, 2016 | 2 kommentarer

Rigmove, envetna klättrare och snart ny arbetsplats

Nu va det ett tag sen jag bloggade. Dels kände jag att det inte va tillräckligt att skriva om på en vända, dels har det hänt lite grejer privat som gjort att det har varit svårt att få tid. Så detta inlägget blir från de två senaste vändorna…. Av någon anledning har jag gått mer över i en 2/4 rotation igen vilket innebär att jag inte går med mitt vanliga crew. Det känns både bra och dåligt. Det är roligt att lära känna nya människor men det gör även 14 dagar fruktansvärt långa. Det är inte det vanliga sociala umgänget, inte lika trevligt att äta lunch o middag, ingen att kolla på film med. Livet handlar enbart om att jobba, träna, äta. Jag är rätt så social av mig så det är lite tråkigt. Jag fick iofs en inbjudan att kolla på film, den va skriven till MissMedic från en i crewet och jag börjar fatta att jag inte är så hemlig längre som jag trodde – ha ha – så länge ingen säger något är jag nöjd. Det va en speciell känsla att sätta sig i helikoptern efter olyckan i Norge. Man är ju alltid medveten om vad som kan hända men det blev plötsligt så himla tydligt. Piloterna va jättebra. De kom in och pratade med oss innan vi åkte. Förklarade att det inte va samma typ av helikopter och undrade om vi hade några frågor. Turen ut gick jättebra. Sen visade det sig när den skulle lyfta igen att det fanns ett oljeläckage som hade upptäckts av helideck crewet. De fick stänga ner helikoptern och ta ut en mekaniker med en annan helikopter. Då blev det genast lite obehagligt. Det visade sig dock sen att det va ett väldigt litet läckage, han bytte packning och sen flög den iväg, 7 timmar försenade! När jag kom ombord riggen första turen va det mycket förberedelser för rigmove. Det va POB på uppemot 100 personer och det är verkligen knökfullt. Ca 20 klättrare skulle arbeta i derricken och benen samtidigt. Det gjorde att det blev mycket fokus på säkerhet och hur man hanterar en skadad klättrare med eventuellt «hengetraume» som det heter på norska. (Circulationen till o från benen stryps när man blir hängande i en sele, dessutom slits muskelfiber sönder när man ramlar ner och fångas av selen. Avfallsprodukter samlas i det stillastående blodet i benen och det är mycket farligt att lämna tillbaka detta «sura» blod till resten av kroppen för snabbt). Jag va ute en hel del och tittade till dem när de arbetade. Sen fick jag en förfrågan från vår safety om jag kunde ha ett inlägg på safety mötet så alla fick lite info om hur man skulle hantera en sådan skada. Jag är ju experten ombord när det kommer till sjukvård men jag kan bara säga så mycket som att jag stötte på patrull hos klättrarna som givetvis har fått en bra utbildning i hur man hanterar dessa skador på alla sina kurser. Efter en del diskussioner va vi ändå överens. Det är inte alltid lätt nu för tiden, de flesta är mycket pålästa från nätet och har en egen åsikt när det gäller behandling. Så fick jag vara med om rig move. Det va spännande. Helt otroligt att man på några timmar...

Läs mer

Proppfull oljerigg

Skrivet av den 8 juni, 2016 | 7 kommentarer

Proppfull oljerigg

Ytterligare 14 dagars arbete ute på Nordsjön är avklarade! Detta var en speciell tur då vi börjar närma oss slutet på brunnen och väldigt mycket skulle göras. Riggen var totalt proppfull med både personal och utrustning. Som jag skrev i inlägget innan så gick jag första veckan som roughneck eftersom en på crewet var sjuk. Måste säga att det var intressant ur vissa aspekter att så hur drillingen på en ny rigg fungerar kontra då jag jobbade 1 år som roughneck på en gammal rigg. Här var väldigt mycket automatiserat vilket sparar väldigt mycket tid och framför allt fysiskt arbete. På min gamla rigg var vi också färre på crewet så varje person fick dra ett större lass. För att dra några exempel; på gamla riggen när vi skulle trippa ut/upp med borrsträngen så var det endast det man gjorde. Eftersom riggen hade inte kapacitet för något annat. På den här nya riggen är derricken (tornet) så stort och har flera extra maskiner. Så medan vi trippa ut/upp så byggde vi casing på sidan och ställde allt inne på drill floor. När sen borrsträngen och BHA:n (bottom hole assembly) var ute kunde man direkt gå ner med den färdigbyggda casingen. Som jag skrivit många gånger förr så är casing dom stålrören man skyddar brunnen med efter att man borrat den ut i ny formation. Men skulle ju bara va roughneck 1 vecka och sen gå ner på däck igen så jag fick enklare uppgifter vilket jag tyckte va skönt. Byta screens på shakern, rycka slipps och sätta dog collar osv. Kände verkligen att däck är min plats! 🙂 Inte värt dom extra kronorna (bokstavligt talat) för allt de skitjobb de innebär att va roughneck. Att komma tillbaka på däck igen under vecka 2 var en befrielse! Ta emot helikoptrar, lägga ut casing, tömma containrar osv 🙂 Under drillingen av en stor sektion borrade vi så snabbt som 120 meter i timmen! Hörde av Swaco ombord att som mest kom det upp 18 ton kaks (sönderborrad sten) per timme! Tror aldrig jag hört något liknande. Sen råkade vi även ut för en stor loss i brunnen. Det innebär att det någonstans försvinner massa brunnvätska ut i formationen. Kan vara för att det rasat samman där nere eller att det bildas djupa sprickor i formationen. Vad vi gjorde då var att pumpa ner något man kallar för LCM. Det täpper igen hålrum och sen cirkulerar man detta och flow checkar för att se att lossen har slutat. Det gjorde det som tur är i vårt fall! Kan bli väldigt kostsamt om man inte får stopp på en loss eftersom brunnvätska kostar ju mycket pengar och självklart vill man inte bara pumpa det ut i ingenting. Ögonen fungerade skitbra! Det är 4 veckor sedan jag gjorde laseroperationen nu och jag är supernöjd! Gjorde den på Globen Ögonklinik. Sån befrielse att slippa linser och torra ögon även om de var en sur klumpsumma att behöva hosta upp. Var dock rätt ljuskänslig så på dagveckan var jag absolut tvungen att jobba med solbrillor hela tiden. Vädret var kalasbra oxå! Ljust fram till 23 på kvällarna och vid 5 på morgonen fick man många vackra soluppgångar. Spegelblankt hav oxå mestadels av tiden. Under tiden vi var ute framkom det också att man helt slutar flyga...

Läs mer

Övertid på 17 maj

Skrivet av den 23 maj, 2016 | 13 kommentarer

Övertid på 17 maj

Samtalet man väntat på sedan december kom äntligen! 5 dagar med övertid på min egen rigg. Riktigt skön känsla och självklart tackade jag ja direkt! Dagen efter ringer samma koordinator upp och frågar om jag kan gå som roughneck på min ordinarie tur nästa gång. Hade ingen större lust men kändes lite som att man blev tvungen att tacka ja till det då hon precis gett mig övertiden. Friperioden fram tills dess hade jag inte varit speciellt aktiv eftersom jag gjorde en ögonlaser operation 1 vecka efter att jag kom hem sist. FYFAN va ont jag hade i ögonen dom första dagarna efteråt! Kändes som glas-splitter och massa rå lök på samma gång och det enda man kunde göra var att ligga i ett mörkt rum med solbriller och lyssna på poddar. När jag väl kom ut offshore så vare bara dagskift som gällde vilket var kanon! Ska man hålla på och jobba natt och vända på dygnet så ere ju inte värt det om man inte får iaf 1 vecka tycker jag. Man blir så sliten av sömnbrist har jag märkt. Så jag gick som extra roustabout på däck i väntan på att projektet kunde dra igång. Anledningen att jag var ute va för att vi skulle installera flamm bommarna (burning booms) inför well testen. Har märkt att det hände rätt sällan offshore att man får vara med på att testa brunnen. Alltså när man från flamm bommen antänder gas från brunnen. Då står det och sprutar ut ett stort eldklot på ca 10 meter – jäkligt coolt om man är lite barnslig som mig… 🙂 Jag var med om det förra sommaren med min förra rigg och det inlägget kan ni läsa här! Nu blev det ingen testning när jag var ombord för jag var bara ute för att få dom på plats. Kanske händer det under min ordinarie jobbtur som infaller strax. En flammbom är runt 40 meter lång och vad vi gjorde var att lyfta upp den från båten med kran (no shit!). Sen med styrlinor på bägge sidor styra in den så att ett halvmeter stort stålfäste hakade i en pedistal ombord på riggens räcke. Jag var den som stod på plats och försökte koordinera har kran skulle svänga/höja/sänka samt att dom grabbarna på sidan drog i sitt rep. Måste säga att det var riktigt skoj eftersom jag aldrig gjort det tidigare och det på så sätt blev en utmaning. 🙂 När vi hakat på bommen i sitt fäste och fått i säkerhetsboltarna så stod den rätt ut från riggen. Vi skulle då svänga in den längs riggen och parkera bommen i sin krubba; och det var lättare sagt än gjort! Eftersom bommen var så pass tung så kunde inte kran svänga in tillräckligt långt för att lägga ner den själv i krubban. Den hängde 2-3 meter utanför. Då vaknade min kreativa del av hjärnan och var vi gjorde var att vi tog repen och drog igång gungning på allting. Skapade en pendel effekt och på tredje svingen så fick jag och en roughneck skrika NER till kranföraren så fick han ner den i krubban. Vi två stod på plattformen med repet och allt där krubban var så vi fick kasta oss under bommen när den kom ner. Lite cowboy tyvärr men det gick bra! När vi skulle göra samma sak på andra sidan använde vi bara en come along och soft sling för...

Läs mer

Knasigt väder och väldigt många helikoptrar

Skrivet av den 27 april, 2016 | 3 kommentarer

Knasigt väder och väldigt många helikoptrar

Äntligen är man tillbaka på svensk 08-mark igen! Det var en ganska normal 14-dagars period som bjöd på extra många helikoptrar och ett superstar besök ombord.  Mycket har hänt inom företaget sedan jag skrev sist. Under förra friperioden fick alla mejl från kontoret att den rådande oljekrisen nu skulle drabba oss alla ännu en gång. Dom skrev att ca 60 personer skulle få sluta i firman och berörda personer skulle bli kontaktade under april månad. Detta mejl skickar dom ut en fredag kl 16 liksom! ”Glad helg” haha!  Sista mars samtalar jag med en kollega över telefon och han berättar att han snackat med kontoret samma dag – tydligen hade alla berörda personer redan blivit kontaktade hade han fått höra. FUCKING YES var såklart min känsla och man kunde andas ut åtminstone några månader till.  Dom som ev kommer få sparken har ett par månader ytterligare att jobba ändå. Jag uppskattar att företaget är ute i god tid så folk hinner se sig om efter något nytt.   När de väl var dags att åka ut på havet flög jag till Stavanger dagen innan som vanligt. På samma plan åkte oxå norska hockey landslaget, själv spelade jag hockey hela min ungdom men det är inget jag saknar idag. Såg iaf Niklas Wikegård in-person och han har man ju hört mkt i TV-sammanhang.  Den här brunnen vi var igång med var en så kallad Tight Well. Det betyder att det är strikt förbjudet att dela information om vad som händer i brunnen med vänner, internet eller handla aktier utifrån vad vi hittar. Så kommer inte nämna något om det givetvis… 🙂  Vädret var riktigt konstigt först hade vi väldigt bra dagar under nattveckan med behaglig temperatur och vackra solupp- och nedgångar. Under dagveckan bjöds vi på 3 dagar i rad med strålande sol, kändes som sommar verkligen! Dagen efter det haglade det och var svinkallt. Tydligen befann sig samma konstiga klimat hemma i Sverige oxå.   Vi hade oxå utvecklingssamtal med chefen. Jag fick väldigt bra betyg vilket var trevligt. Men det kändes dock ganska märkligt att få frågan om sina framtidsplaner inom företaget samt om man ville gå några extra kurser av någonting. När det man oroar sig för är om man ska få behålla jobbet eller inte 😀 Men men dom har sina standard frågor dom måste ställa till alla, inget konstigt med det egentligen.   Vi fick också ett väldigt celebert besök ombord nämligen folk från ledningen av operatören vi borrar för. Det var en del förberedelser inför det besöket med städning och allmänt ”snygga till”-ande. I dessa tider vill företaget givetvis visa upp det bästa så att riggen/riggarna blir sålda till nya spännande kontrakt. Utifrån vad jag hörde så var dom nöjda med vad dom såg. Så nu håller jag tummarna för att det blir mera brunnborrning inom företaget! Som jag skrivit om förut så ska man lämna in kort varje dag med observationer man gör under skiftet. Det kan va allt från farliga saker till förbättringsåtgärder man tycker borde göras. Jag lyckades knipa ”veckans kort” och vann ett presentkort på IKEA (400 kr). Det va najs så nu hoppas jag att de presentkortet fungerar hemma i Sverige men de borde de göra!   Fick oxå under nått skift vara nere hos materialman ombord och hjälpa honom. Tydligen har företaget...

Läs mer

En klättertur i derricken, kemikalieutbildning och lapdance på riggen denna resa

Skrivet av den 18 mars, 2016 | Inga kommentarer

En klättertur i derricken, kemikalieutbildning och lapdance på riggen denna resa

MissMedic Precis avslutat min femte tur på samma rigg, det känns som hemma nu, det värsta är att det sannolikt bara blir 2 turer till innan riggen inte har mer jobb 🙁 Jag är redan lovad jobb vidare i Norge men tycker det är så sorgligt med alla trevliga, roliga människor som jag lärt känna – många vet inte om de har jobb vidare ens. Det som händer inom oljebranschen nu är bara trist! Jag vet inte om jag känner mig redo för att hoppa runt på olika riggar igen heller, nu när man har fått smaka det goda livet – att vara fast på en rigg, med fast crew och fasta arbetstider. Det har iallafall varit några hektiska veckor. Inte ofta det är skador här ute men dessa veckor har jag faktiskt fått jobba på riktigt. Jag märker att det höjer min status direkt, folk ser vad man kan göra och får ett större förtroende – även om det inte är kul att någon skadar sig känns det bra att folk blir medvetna om att de kan lita på en. Första gång jag har hört OIM säga på ett säkerhetsmöte att man inte skulle tveka att kontakta den mycket kvalificerade medicen om man skadar sig –  JA! – den satt tänkte jag och sträckte på mig 🙂 Som medic på en rigg har man samma tystnadsplikt som inom vården här hemma. Detta är ju inga konstigheter, jag är van vid det. Det jag tycker är lite jobbigt är att alla ser sig som en stor familj där ute och om någon skadar sig så är det många som kommer och frågar mig vad som har hänt. Jag försöker alltid avleda frågan men de ger sig inte, då får jag säga det rakt ut att jag kan inte prata om patienter! Tror de flesta menar väl men en hel del är nyfikna. Det värsta är att man behöver inte fråga medic för om det har varit en skada så kommer det tas upp på säkerhetsmötet som hålls varje vecka. Där går en av cheferna igenom alla detaljer, både vad som har hänt, varför, vilken skada personen fick och vilken behandling. Jag skulle själv tycka det va grymt jobbigt om jag hade haft en olyckshändelse och alla skulle få veta allt, men så är det offshore – bara att gilla läget. Det är många hemma som frågar: vad gör du egentligen där ute? Jag är som en ganska dålig vårdcentralsläkare med en grym akutberedskap brukar jag svara. Det värsta är att jag numera är en ganska okej vårdcentralsläkare med samma grymma akutberedskap så det har allt hänt lite på dessa månader. Man har ju ungefär samma utrustning som en vårdcentral. Det finns möjlighet för att mäta CRP, Troponin T, blodsocker, Strep A. Defibrillatorn är en Philips MRX + en FR2, en sug har vi – saknar dock C-PAP – det tycker jag man borde ha. Det finns till o med en autoklav för instrument vid suturering och såromläggning så kan även skylta med opsyrre kompetens nu 🙂 Det tar mycket tid att kolla alla apparater. Det ska göras varje eller varannan vecka. Dessa jobb ligger inne i et system som heter SAP. SAP är förmodligen det sämsta, mest tungarbetade system jag någon gång har använt. Jag sliter mitt hår o...

Läs mer

Annorlunda skift, oljepris och dimma präglade dessa 2 veckor ombord

Skrivet av den 16 mars, 2016 | 8 kommentarer

Annorlunda skift, oljepris och dimma präglade dessa 2 veckor ombord

Har nu kommit hem från en relativt stressig tur offshore. Det var en helt klart omtumlande sista dag ombord då helikoptern fick vända tebax till land. Men för att ta allt från början fick jag samtal om övertid i förra friperioden… Skulle resa ut och jobba 5 dagar – givetvis tackade jag Ja till det. Packade väskan, gluffsade i mig de mesta ur kylskåpet och bokade flyg till Stavanger. Några korta timmar senare så fick jag veta att det blev inställt. 🙁 så det blev en slapp friperiod utan extra jobb men det var kanon ändå! Det verkar generellt vara mycket svårare att jobba extra nu för tiden. Det är ju så många bra personer som fått sparken så företaget kan ju enkelt ringa alla dom. Skicka ut dom på 2-veckors kontrakt och sen släppa dom – kontra att skicka 2 anställda personer på 1 övertidsvecka vardera. Det är väl bra iof att firman kan spara pengar men som girig individ rynkar man lite på näsan åt det 🙂 Vi har numera fått nya flygtider ut till riggen. Så numera måste vi bo på hotell natten innan och sen flyga ut tidigt på f m till riggen. Ja tyckte de va ganska skönt faktiskt. Då kunde man gå och träna, packa upp i lugn och ro sen äta lunch innan man la sig och sov innan första nattskiftet. Att vi nu jobbar 12 h första natten känns som en hårdare smäll än som tidigare när vår första natt bara var 23-07. För- och nackdelar med allt antar jag… Operation var rätt annorlunda den här gången. Hela första veckan körde ni ner Conductor, sementerade och sen gjorde samma sak på nästa brunn genom att skidda till nästa brunn. Conductor är den första och största casingen man kör ner i brunn när man börjar borra. För att skydda hålet från att rasa in. Den hade en diameter på 20 tum! Att skidda är när man flyttar borrtornet (derricken). I vårt fall har vi en gigantisk ram under riggen med massa hål i. Det är flera meter mellan varje hål och därför flyttar man borrtornet på olika platser över den här ramen så borrsträngen och allt annat leds ner på rätt position.  Svårt att förklara men väldigt mäktigt att se på nära håll! Med anledning av denna speciella operation så var det väldigt mycket folk ombord. Tror vi var över 120 personer som mest. Alla rouhnecks hade en ganska lugn vecka med mycket rengöring medan vi på däck inte hade en lugn stund alls. Alla dessa servicefolk skulle ju göra saker i brunn med allt från sätta pluggar med wire line till water injection osv. Alla har saker dom behöver från oss på däck eftersom vi sköter kranlyften och all cargo ombord. Annars har det varit skämtsam stämning om dom kommande uppsägningarna. Många har funderingar på plan B och vad man eventuellt borde göra ifall man måste det… Har börjat med ett nytt system oxå för våra arbetskläder. Förr hade alla sina personliga med namn på, och om någon tog fel i tvätten blev de kaos. Numera skriver man bara storleken på sin kjeledress eller hängselbyxor så kan alla med samma an ända varandras. Smart tycker jag! 🙂 Ett av dom första skiften på dagveckan så sprack en hydraulik slang i kranen...

Läs mer

Kall och blåsig start på 2016

Skrivet av den 3 februari, 2016 | 6 kommentarer

Kall och blåsig start på 2016

Årets första arbetsveckor för 2016 är nu avslutade. Det var den kallaste och mest blåsiga offshore tur jag haft på länge! Redan innan utresan från Stavanger blev det strul. Jag kom till Arlanda i vanlig ordning på morgonen för att flyga via Oslo till Stavanger. Där var flyget från Oslo försenat eftersom det var svinkallt och något som kallades för freezing fog. Så ringde min koordinator för att meddela att jag kanske blir så pass sen att jag missar helikoptern. Hon svarade att dom skulle hålla helikoptern en stund eftersom flera på crewet fastnat i Oslo. När jag väl landade i Stavanger så sprang jag bort till helikopter terminalen som ligger precis bredvid flygplatsen. Där var det Helt dött! Inte en enda människa var där inne och då kom jag bara 30 min efter att ordinarie flighten skulle gå. Fick tag på nån personal för Bristow som flyger oss ut. Han sa att jag var bokad på en flight dagen efter och att mitt crew hade lyft alldeles nyss. Några andra på crewet hade precis hunnit med helikoptern för deras flyg landade 20 min före mitt. Så ringde American Express och bokade en hotellnatt på Clarion Energy. Den hotellfrukosten är ju bortom denna värld!! 😀 så någonting positivt blev det ändå… Väl ombord på riggen dagen efter gick jag direkt och kollade om jag vunnit något i jul-lotteriet. Av ca 700 sålda lotter fanns det 96 priser. Jag hade inte vunnit nånting på mina fem lotter. Där gick 500 kr man aldrig får se igen 🙂 Lärlingen vann dock 5000 kr den lyckosten! Det var över lag extremt bra priser så tror inte direkt att välfärden på riggen gick plus på det. Men jättekul att dom har det varje jul tycker jag! Minns en av mina första turer ute på Polar Pioneer. Där var det cateringen som skötte dragningen om vilka som vann, och dragningen gjorde dom bakom stängda dörrar. Och mystiskt nog så var det nästan bara cateringfolk som vann förstapriserna…. 😀 På riggen har det snackats en del om folks ansenitet, alltså hur länge folk varit anställda. Det är nämligen nästan helt avgörande om dom behöver avskeda folk. Jag är inte speciellt orolig, jag vet att jag är fucked om inte riggarna förnyar sina kontrakt mot nästa år. Dock finns det en del saker som talar positivt till vår fördel men det blir vad det blir. Dom 4 åren jag jobbat offshore har tveklöst varit dom bästa i mitt liv! Blir det en förändring där så är det säkert till det bättre. Väljer jag att tänka och säga till mig själv iaf… 🙂 Vi passerade oxå 90 dagar utan olyckor på riggen! Innan oljekrisen fick vi alla välja varsitt pris ur en katalog till ett värde av 500-1000 kr men nu fick vi en platta läsk och lite godis istället. Alltså hela crewet fick dela på det 🙂 Lite intressant ändå att man fått total högkonjunktur förr och numera vänder alla oljebolag på varenda krona. Annorlunda uppgift Fick göra en lite häftig grej under nattveckan nu. En av bulkslangarna som vi använder för att transportera till/från båten hade pluggat sig med barytt. Barytt blandar man i borrvätskan så att det ska bli tyngre. Denna pluggen var säkert 20 meter av den totala 80 m slangen. Så vi...

Läs mer

Summering av 2015

Skrivet av den 7 januari, 2016 | 24 kommentarer

Summering av 2015

Ytterligare ett år har passerat och tiden är inne att summera det gångna året. Kommer fokusera mest hur 2015 var för mig personligen i det här inlägget. Sedan även skriva en artikel om makroläget på oljemarknaden. Vid årets början hade såklart oljepriset satt sina spår där ute. Det fanns inte någon riktig oro som jag minns det men vi hade inget kontrakt för riggen efter sommaren. Några företag hade börjat sparka folk men vårt företag gick som tåget och visst pratades det om det men det var ingen stor grej. Jag själv jobbade på som roughneck och varje tur man reste ut var olik den förra. Riggen jag jobbade på slutade borra i slutet av 2014 så nu gjorde vi bara en massa kompletteringar. Vilket betyder att man gör brunnen / brunnarna redo för produktion innan man lämnar platsen. Ni som läst bloggen ett tag har väl förstått att jag gillar träning. Och i början av året påbörjade jag en tävlingsdeff. Perfekt att deffa när man är offshore eftersom man ofrivilligt får gratis fettförbränning när man arbetar. Samt att maten är så himla bra och varierad hela tiden. Det blev en och annan övertidstur under våren eftersom det var lite oroligt på marknaden ville jag stoppa undan pengar ifall att. Jag hade ju även ett helt nytt kök jag skulle renovera hemma så extra pengar kom alltid till hands! Vid den tiden hade jag heller ingen aning om vad som skulle hända ifall riggen inte fick nytt kontrakt. Enda sedan jag började jobba offshore har det ju varit full boom och högkonjunktur så-att-säga. Strax innan sommaren fick jag iaf köra min tredje fitnesstävling och det gick skitbra! Kom hem med en pokal vilket var ett härligt kvitto på att allt slit gav resultat. Måste dock erkänna att sista turen offshore inte var speciellt rolig pga dieten. Mådde så dåligt hela tiden + att jag blev magsjuk oxå. Men det var en riktigt rolig resa ändå! Tack vare detta fantastiska jobb så kan man ha dessa små projekt när man är ledig 4 veckor. Jag tror oxå att det är väsentligt att ha det!  En del frågar mig när jag säger mitt arbets-schema; ”Men blir du inte uttråkad att va ledig så länge och inte göra nånting?” Jag ser det absolut inte så. Många gnäller ju ifall dom måste spendera mer än 8 timmar på sitt jobb idag. Tänk då att jobba 12h varje dag i 2 veckor! Ledigheten är väl behövlig! Ni som jobbar offshore förstår vad jag menar… Sen när man väl är uppvilad så hittar man ju på saker att göra. Man sitter ju inte hemma och glor in i väggen precis 🙂 Kring sommaren hade vi oxå well test av en brunn. Det var supercoolt tyckte jag och inte något man får uppleva allt för ofta har jag förstått. Då testar man iaf va brunnen går för + att man bränner bort allt skit som samlats där under tiden man borrat och pumpat ner diverse kemikalier.  Fick oxå uppleva rig move 2 gånger under året. Det är som det låter när man transporterar riggen vidare till nästa brunn. Det är oxå en häftig upplevelse tycker jag. Då packar man ihop riggen och jeckar ner den så den flyter på vattnet. Sen har man 2-3 släpbåtar som...

Läs mer

MissMedic. Mud, julfirande, RUH-kort och andra bullshit kort…….

Skrivet av den 1 januari, 2016 | 6 kommentarer

MissMedic. Mud, julfirande, RUH-kort och andra bullshit kort…….

Då har jag varit ute två vändor sen förra gång. Det blev bara 12 dagar hemma mellan på grund av försenat helikopter, dåligt väder. Lagom kul att motivera sig för att fira jul på havet men så är det ju när man jobbar offshore. Passade på att beställa en sol o badsemester innan jag åkte ut iaf – så något att se fram emot:) Första vändan var den stressigaste hittills i min offshore karriär. Förra gång jag va ute låg riggen på yardstay så nu var första gång jag kom till riggen offshore. En hel del nya uppgifter att sätta sig in i. Men samtidigt va det skönt å känna igen sig i mycket, inte minst va det kul att jobba med samma crew som förra gång. Det är så mycket jag inte kan om själva operationen när det gäller till ex drilling, mud och cementering. Tar varje tillfälle i akt att fråga de olika kategorierna vad de gör och varför. Det är inte alltid de tar mig på allvar, ibland får jag ¨lilla gumman¨blicken och inte mycket till svar men de flesta verkar tycka det är kul att jag frågar. Jag tröttnade på att lyssna när de pratade om gumbo attack på work permit möten o va den enda som inte fattade. Så i o med att det till o med finns en titel mudengineer så tänkte jag att detta måste ju va något jag borde lära mig lite om. Det va en jättetrevlig kar som visade runt mig, han brann verkligen för det han jobbar med och han hade förberett sig så bra för att kunna förklara på ett enkelt sätt. Uppe på drillfloor ser det ut ungefär som att spela tv-spel för en oinvigd:) Innan har jag väl i princip tänkt att man borrar ett hål o that’s it, nu vet jag bättre! De som är drillers har oftast jobbat i många år, de har varit med när man gjorde alla operationer manuellt. Det är riktigt kul att se hur de uppfostrar/utbildar assistant drillers o floorhands med all sin kunskap, det är en ganska rå men hjärtlig humor där uppe. Det är inte bara akut beredskap vi har som medics, vi ska även ha en form for bedriftshelsetjeneste, alltså arbeta preventivt för att förhindra arbetsrelaterade skador men även för att förbättra de anställdas generella hälsa. Alla har rätt till samma hjälp offshore som onshore. I o med att jag är så otroligt akutinriktad i min utbildning och erfarenhet har jag en utmaning här. Men det mesta går att läsa eller fråga sig till och de har tålamod med mig som tur är. En del i detta är att mitt företag har en plan eller kalender med fokus på olika hälso områden varje månad. På HMS-möten en gång i veckan ska vi ha ett kort inlägg om ett av dessa. Sagt o gjort, jag hittade månadens fokusområde och började göra en powerpoint presentation. Som tur va frågade jag OIM och Barge om de var vana vid detta system. Gissa om de tappade hakan när de insåg att jag tänkte prata om hur man undersöker sina testikler för cancer! OIM, som är en ganska korrekt man, blev vit i ansiktet o skruvade på sig samtidigt som han sa, vi brukar inte ha sånt här ute. Bargen skrattade så...

Läs mer