Meny

Svenska sidan om offshore

Färdigjobbat för 2015

Färdigjobbat för 2015

Då var man åter tillbaka på svensk mark hemma i Stockholm. Har jobbat sista veckorna för det här året och det känns kanon att kunna fira jul och nyår med familj och vänner.

Senaste friperioden var oslagbar då jag äntligen gjorde min resa till Hong Kong och Peking. Så många härliga upplevelser och nya intryck man fick addera till sin minnesbank. Fick faktiskt samtal från mitt företag när jag strosade runt längs kajen i Hong Kong. Dom undrade om jag ville jobba övertid och gärna resa offshore redan nästa dag.

Då fick jag berätta att jag inte riktigt befann mig på rätt sida om jordklotet och ödmjukt tacka nej… 🙂 Det slog mig sen att det är första gången jag tackat nej till övertid.

Väl ute på riggen möttes vi av ännu mer besparingar pga av den pågående oljekrisen. Bland annat så har cateringen ombord blivit nedbemannade med 1 person. Catering är dom som fixar maten, tvätten och städning. Först är alla måltider 90 minuter istället för 2 timmar som tidigare. Man har ju ändå bara 30-45 min lunch men om man ska lösa av varandra för att de är mycket å göra så kan de bli lite problem.

Sen har dom dragit ner antalet gånger dom städar våra hytter och dusch / toalett. Förr var det varje dag och ner är de var tredje dag. Det tycker jag talar lite för hur himla gott om resurser de fanns tidigare… Jag menar tänk när du är hemma bara – hur ofta städar man egentligen?! Är man normal när det kommer till ordning-och-reda så borde det hålla med att dom städar ordentligt precis innan du kommer ombord och sen igen efter 14 dagar när du reser hem?

Annars har de varit sjukt bra tryck i gymmet den här turen! Lyckades övertala några om fördelarna med att gå upp kl 4 innan jobbet och träna (vi jobbar sju till sju). Trevligt nog har välfärden ombord köpt SONOS högtalarsystem till gymmet oxå. Jag har själv deras Playbar hemma vilken jag är extremt nöjd med!

Första natten lyckades jag få en förlöpare på foten och så haltade lite efter det. På en kran så har man en stor kula med krok, denna pallar att lyfta 45 ton. Men kroken är väldigt omständig att hålla på med och eftersom dom flesta lyften ombord är under 8 ton. Så har man något som kallas för förlöpare i den stora kulan/kroken. I det här fallet skulle vi byta en 15 tons förlöpare mot en 8 tons.NOV offshore kran

För att inte den långa förlöparen (ca 6-7 meter) ska hamna i en klump på däck när kranföraren kommer ner på krok. Så brukar jag ta tag i den och backa när han kommer ner. På så sätt läggs förlöparen raklång längs däck och man kan bara hooka på en ny direkt. Vet inte om jag klarade att beskriva korrekt nu men fråga annars längst ner…

Hur som helst så kom kranföraren ner med kroken för snabbt så jag hann inte backa och då landa den givetvis rätt på foten – AJJ!! 🙂

Turen i sig var väldigt busy även för att vara däck. Det var full drilling hela tiden så de blev mkt hantering av casing och drill pipes. Bytte ut några bulkslangar vid slangstationen. Som jag skrev i förra inlägget så har den här nyare riggen sina bulkslangar på stora hjul där man enkelt och snyggt kan fira ut slangen och ner till båten.

På min förra rigg hängde alla längs med utsidan på skråget och det blev ofta trassel när vinden var hög.

Det var inte så mycket julstämning ombord egentligen. De blev några julgranar och pynt sista dagarna innan vi skulle hem men inget extremt. Jag hade ju sett fram emot att äta norskt julbord med ribber och pinnekött men det fick vi aldrig tyvärr. Förstår ju samtidigt det att dom spar på sånt till själva julafton så inte folk som jobbar julen får det 2 ggr på en vecka till exempel.. 🙂

Den 24:e ska dom dock ha dragningen i jullotteriet vilket jag ser fram emot! Jag slog på stort och köpte 5 lotter

vilket var max per person. Första pris är 15 tusen kronor och efter de kunde man vinna Mac Book Air, PS4, XBOX360, Iphones, surfplattor osv. Tror att de totalt var runt 550 lotter som blev sålda så oddsen är ju sjukt bra om man jämför med Triss och andra lotterier 😀Sikorsky-S92-on-deck

Sen hade vi en helikopter som kom från en annan rigg till oss, lämnade av 1 person och skulle ta med sig 7 st. Alla var service vilket betyder att dom måste ofta resa med 2-3 väskor för att få med sig privata saker samt arbetskläder. Vi som går fast på vår rigg lämnar ju allt i ett personligt skåp ombord.

Hur som helst så var helikoptern proppfull med bagage när den kom till oss! Och att då ta bort bagage för 1 person och stoppa tillbaka bagage för 7 pers är inte så lätt… 🙂

De vi fick göra var att skicka med väskan med alla skor plus 3 väskor till och sända iväg helikoptern mot land. Så dom som inte fick sin väska med sig fick den skickat med posten efter att den kommit i land med nästa helikopter. Tyckte så synd om dom då! Jag reser alltid med plånbok och hemnycklar på mig ifall ens väska skulle försvinna på vägen. Då kan man åtminstone ta sig hem liksom… Men vi fick höra sen att de var flera som inte hade ens pass med sig i fickan då dom flög.

Lärorik erfarenhet kan man säga!

Sista veckan så drog vinden upp rätt markant! Operatören var rädda att inte båten kunde ligga intill riggen och ta emot cuttings så dom beställde ut över 40 mudskipper som vi fördelade ut på däck bäst vi kunde, men det var extremt trångt!

Har skrivit med ingående om det i artikeln Kakshandtering men för att dra det snabbt; När man borrar en brunn så måste ju den krossade bergarten ta vägen nånstans. Den transporteras upp till riggen med hjälp av mud. Den krossade bergarten kallar man för cuttings eller kaks.

När man borrar så fyller man upp allt kaks i ISO-tankar ombord, sedan tömmer man dessa fortlöpande via en bulkslang ner till en båt som oxå har tankar ombord.

När båtens tankar är fulla så han måste segla till land Eller att det är vågor / vind så båten inte kan ligga intill riggen. Så fyller man upp mudskipper under tiden.

Detta är som en form av nödlösning kan man säga. Denna turen borrade vi väldigt snabbt (ca 100 m/h) vilket gjorde att det kom mycket cuttings upp. Så en liten mudskipp fylls upp rätt fort då. Det är detta arbete med dessa tankar som jag började min offshore karriär inom, och som Fredrik nu jobbar med också!

Som tur är så låg vinden på gränsen hela tiden så vi tömde fortlöpande till båten under hela min vistelse ombord! Rätt intressant hur operatören planerar för att de ska komma storm och tar ut massa skipper som sen inte ens används för att väderprognosen inte stämde. Better-safe-than-sorry som det heter… Hade ju blivit aningen mer kostsamt för dom ifall dom inte haft nån back-up och sen fått ta en paus i hela operationen när riggen kostar miljoner varje dag i drift!

Är också väldigt imponerad av hur effektiv riggen är! Min gamla rigg kunde ju bara ta in en casing eller drill pipe åt gången i derricken (tårnet) och om man borrade så var det Bara det man gjorde. Här kan man borra online medan man offline kör in casing och bygger det samtidigt. Inte konstigt att riggen är en av dom bäst presterande i hela Nordsjön just nu… Håll gärna era spekulationer för er själva 😉

Angånde oljekrisen så snackade jag med en kille från Swaco, dom som har hand om all cuttings. Han hade nyligen varit ombord på den sista Transocean riggen och pratat med en driller. Drillern hade 24 år offshore på nacken och han räknade med att vara utan jobb till sommaren 🙁

Transocean har ju som bekant tappat kontrakt med alla sina riggar utom 1 och folk har behövt över 8 års ansenitet för att behålla jobbet.

Jag minns så väl när jag var färdig på Nortrain med borrkursen och alla runtomkring mig fick jobb i just Transocean trotts att dom helt saknade arbetserfarenhet. Minns hur frustrerande jag tyckte de va att enda anledningen att jag inte fick jobb var för att jag var svensk (troligtvis).

Idag är jag obeskrivligt glad för att jag fick jobb i ett annat företag!

Sista natten sov man som en klubbad säl och bara mös inför den stundande hemresan. Då klockan 02 på natten går brandlarmet ombord! Jag trodde först det var min väckarklocka; fan va högt den låter! Var min första tanke. Det händer ibland att de går brand- eller gaslarm men det är ”alltid” falskalarm vilket dom oxå brukar säga i högtalarna. Men denna gången sa dom bara ”vi har detekterat brand ombord, Alla ska mönstra vid sin respektive livbåt”.Evakuering livbåt offshore

Så jag stapplade upp där i survival suiten till livbåten där vi alla ska stå på rad med 5 personer i varje. Tror vi var totalt 25 personer där när jag kom. Sen kom beskedet att det var falskt alarm och vi kunde gå och sova igen.

Efter det fick jag inte många timmars sömn så man var tämligen trött sista arbetsdagen innan helikoptern kom.

Självklart var helikoptern sen så jag fick boka om mitt flyg. Hur som helst skulle jag iaf komma hem till Arlanda kl tolv på natten, men behövde flyga via Oslo och Köpenhamn först.

Men givetvis lyckades flighten bli ännu mer sen så vi landade 15 min innan flyget skulle gå. Så fick bli hotell 1 natt i Stavanger.

Bodde Clarion Hotel Stavanger som va jättefint! Middag den kvällen blev en keso och 2 bananer hehe… Skrev en rad till familjen på WhatsApp att jag inte kmr förens imorn pga förseningen. Då visar de sig att dom står på Arlanda och väntar på mig och mitt plan haha 🙂

Sorry men ni kan bara åka hem igen om ni inte vill vänta 11 timmar till imorn bitti” 😉

När man kom hem så låg den stora högen med post innanför dörren i vanlig ordning. Efter att ha sorterat allting hittade jag ett nytt medlemskort från SAS! Äntligen har man blivit guldmedlem! Lyckades med min Kina-resa passera 50 enkelresor på 1 år och därför blev jag uppdaterad 😛

Men man kan ju egentligen sammanlikna det med att vara rik i Monopol… Det tar lång tid att åstadkomma och när man väl är det så ger det inga direkta fördelar hehe 😀

Ska knåpa ihop en sammanfattning av år 2015 senare i veckan tänkte jag men när ska jag bara njuta av julen med familjen. Hade en tragisk bortgång i släkten nu medan jag var borta. Det är andra gången det här året som de hänt vilket var väldigt jobbigt 🙁 Det är väldigt frustrerande att sitta 20 mil ute på havet helt isolerad när något sånt inträffar! Men som med alla yrken finns det för- och nackdelar.

Är man borta hemifrån en tredjedel av året så måste man ju vänja sig vid tanken att det säkert kommer inträffa fler gånger…

Kan flagga lite för att norska offshore industri kommer få uppmärksamhet i svensk media i början av nästa år… 😉 Detta tycker jag är fantastiskt även om bilden inte är så ljus just nu. Har alltid känt att de är märkligt att så lite svenskar (framför allt i Sthlm) inte ens vet vad offshore är för något när man säger vad man jobbar med. Med tanke på att stavanger och Nordeuropas olje-hjärta bara ligger 90 min bort med flyg.

Hoppas alla får en God Jul och tid med nära å kära! Slänger med en rolig jullåt som är inspelad offshore… 😀

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

En Kommentar

  1. Fredrik

    Var på väg ut på jobb över jul och nyår tidigare i veckan. Kom till Oslo för byte av flyg när meddelandet kom, utskjutet till efter jul, bara att vända om mot Sverige igen 🙂 Var ju såklart både bra och dåligt! Skön bransch ?

Kommentera