Meny

Svenska sidan om offshore

Folk förlorar jobben

Folk förlorar jobben

Denna offshore resa blev så lång som 19 dagar! Det var en tur som bjöd på många överraskningar och speciella händelser. Det som inte undgått något är att många oljeföretag har det tufft nu, tyvärr ska även vi varsla folk.

Redan innan jag begav mig till Arlanda kom det ett stressmoment. Har för vana att alltid tvätta kläder innan jag sticker iväg och det gjorde jag den här gången oxå. När maskin skulle va klar och redo för torktumlaren så hade centrifugen pajat! Där står jag med massa blöta kläder och flyget går om ett par timmar!

Luckan gick inte ens att få upp eftersom ”programmet inte va färdigt”. I panik sticker jag upp från tvättstugan till lägenheten och hämtar stämjärn för att bryta upp luckan! 🙂 Sen får jag en tanke: What if..?
Slår en signal till dom som tillverkat maskinen och frågar om man kan öppna den på något annat sätt. Och som tur var gick det med att dra i ett handtag som satt under maskinen. Snacka om tur! Plus att nu vet jag att alla tvättmaskiner har en sån funktion 😉

Sen när man väl kom ut på riggen dagen efter så fortsatte problemen. Jobbade första natten och kände att det gick väldigt bra! Var inte alls så där slå-mig-i-ansiktet trött utan allt flöt på… När vi sen klev av skiftet för att gå och sova kände jag att nånting i kroppen va fel!

Den dagen sov jag ingenting utan gick mellan sängen och toan, magsjuka! Hatar att spy det är det värsta som finns!

Ringde Medic som flyttade mig till karantän på riggen för att jag inte skulle smitta någon annan. Det jobbiga är att det var bara 2-3 turer sedan som jag oxå va sjuk ombord fast i influensa. Pinsamt att det hände igen att man ligger sjuk där ute! Hemma har jag inte varit sjuk sedan julen 2013 liksom! Känns iaf fel att ligga där inne medan kollegorna får jobba för en man extra!

Sen är jag så sjukt förtjust i mat så att bara kunna äta lite yoghurt i 2 dagar tog oxå på kroppen… Misstänkte först att jag fått i mig någon bakterie från plocksalladen jag alltid köper på Coop T-centralen innan jag åker till Arlanda. Den ser oftast schysst ut men man kan bara tänka sig hur mkt snusk som finns där egentligen! Men när jag kom ut från karantän igen efter 2 dygn fick jag höra att flera ombord hade haft problem med magen. En person hade till och med skitit på sig ute på däck när han skulle fisa 😀 (ursäkta den trevliga detaljen)

Operationen var iaf ny för mig. Som den är i princip varje resa! Medan jag hade friperiod har riggen flyttats till ett nytt fält för en Plug and Abandon (P&A). Det är precis sm det låter, man pluggar igen en brunn och lämnar den.Screenshot_2015-07-01-21-59-46-1-1

Senast brunnen borrades var för 9 år sedan av en annan operatör. Efter det hade vår operatör köpt rättigheterna till brunnen men efter att oljepriset dök så blev den inte lönsam längre. Därför var vi där för att plugga igen den.

Första veckan kantades av mycket tripping ned, sätta en plugg, trycktesta osv, trippa ut, ned med en till plugg osv. Det uppstod en hel del problem bland annat en läcka som gjorde att planen fick förlängas. Med tanke på att vår riggs dagar är räknade i Norge så var det nog ingen ombord som tyckte det va synd. Ju fler turer desto bättre eller hur?

Under andra veckan blev det en hel del cirkulering osv för att komma ner ordentligt på djupet i brunnen. Kan ni tänka er en oljemudd som stått stilla i 9 år hur rinnande den var? Absolut ingenting! Hövdingarna övervägde till och med att borra sig ner sista biten men det släppte till slut ändå.

Vädret var verkligen kalasbra! Helt klart årets bästa tur på så sätt. Gick under nattveckan i endast t-shirt under jackan. Har annars underställ och 1-2 tröjor liksom 🙂 Moder jord bjöd på många riktigt sagolika soluppgångar vilket var nice! Sen på dagveckan så var havet helt klarblått som man brukar kunna se i resekataloger ni vet? Den blå färgen har jag inte sett under övriga tiden på året, om någon vet varför får du gärna droppa en kommentar längst ned.

Klättrade längst upp i derricken / tårnet oxå för att smörja kronblocken under en sån där kalasdag. Då var man nöjd med livet ska jag lova! 80 meter över havet, klarblå himmel och spegelblankt hav under sig – balsam för själen!

Så är det väl på tiden att ta upp något riktigt tråkigt! Några veckor innan utresa fick alla anställda mail från kontoret att om inte marknaden vänder och riggen får kontrakt. Så kommer ett högt antal personer få sparken. Tror jag skrev om detta i förra inlägget?

Under tiden vi var ombord kom mejlen… Mejlen där folk blev kallade till möte innan nästa utresa. bad-economic-times

Jag klarade mig!

Precis som det diskuterats här på sidan så handlar varsel om ansenitet. Eller sist in- först ut. Har pratat med folk från flera av riggarna vi har. Hur lång ansenitet folk haft som fått mail (om att ev. bli varslad) och det verkar onekligen som att jag klarade mig på håret!!

För första gången nånsing börjar även jag se pessimistiskt på oljesektorn. Gick flera dagar efter att mejlen skickats ut och hade ont i magen. Anledningen var att jag att tycker så synd om alla berörda parter. Och även hur mitt eget liv skulle påverkas utan jobb offshore. Det är en riktigt hemsk tanke och en dag jag aldrig hoppas kommer! 🙁

Egentligen är det ju samma inom alla branscher, går det dåligt så blir det nedskärningar. Lilla skillnaden här är dock att många betalat femsiffrigt för kurser osv för att få jobben. När man sen vant sig vid den höga inkomsten och livsstilen, tror jag det kan slå extra hårt om man en dag står utan allting.

Jag har hur som helst fått mig ett rejält uppvaknande och ställer mig väldigt ödmjuk över hela situationen just nu. Är glad att jag köpte en lägenhet på Gullmars ist för Södermalm. Är glad att jag klarade mig från att få mail den här gången. Jag är samtidigt fullt medveten att om inte våra riggar får in kontrakt nästa år så ligger jag pyrt till! 🙁

Det sista jag vill är att jobba med något annat på land. Men man ska samtidigt va tacksam över vad man fått uppleva under dessa 3 år på sjön! Har varit med om saker man aldrig kunnat drömma om. Tjänat pengar som hade tagit många många år med traditionellt arbete i Sverige. Så om något skulle hända så har jag det klart bättre nu än vad jag hade innan jag drog igång den här resan!

Angående varslingen så finns det tydligen regler i Norge som säger att om du varit anställd över 1 år i företaget. Så har du efter varslingen 2 år på dig att få din plats tillbaka igen ifall företaget ska ta in folk. Så jag hoppas verkligen att oljepriset vänder upp nu och att investeringarna inom olja ökar. Så våra riggar får kontrakt igen!!

Många som fått mejl är roustabouts eller färska roughnecks. Men även folk inom teknisk och övrig personal kommer behöva gå. Allt handlar om ansenitet. Hos oss hade både radio operatören och materialman fått mejl. Dom hade 8 respektive 7 år i företaget!! Så en del tjänster finns det uppenbarligen bara gamla rävar som har i princip.

Följderna av att våran rigg försvinner och folk varslas är att vi som har tillräckligt god ansenitet kommer ta någon annans plats. Det ser jag inte fram emot kan jag lova! Ska man behöva komma till en ny rigg och ett nytt crew, peta bort en person och ta hans plats för att han varit anställd kortare 🙁 Lär inte bli populärt nånstans! Ush!

Samtidigt är man för liten i sammanhanget. Det som händer kommer hända och man kan inte göra ett skvatt åt det. Bara vänta och se vad som händer… Jobba så mkt övertid man bara kan hehe 😉

Ett par dagar innan hemresa fick jag iaf frågan om att stanna längre än 14 dagar ombord. För att tvätta riggen inför avlämningen till nya operatören. Självklart tackade jag Ja till det eftersom det e så sjukt bra pengar med väntetiden man tjänar.Hytech-logo

När dagarna gick så fick dom inte tag på nytt folk att skicka ut så jag fick stanna ytterligare dagar vilket blev totalt 19 till slut. Då gick jag som service man tillsammans med Swaco. Dom hade faktiskt med 2 inhyrda svenskar som reste för mitt gamla företag Hytech! Kul att höra att dom levererar fortfarande! 😛

En helikopter under den veckan blev försenad från land eftersom någon försökte smuggla något ut. Spännande tänkte jag när jag hörde ryktet! Sen var det bara en mobil killen försökte smuggla – när vi t.o.m får ha mobiler ombord haha! 😀 Jag tror ju dock han smugglade något annat egentligen och att mobilen bara va en skenmanöver, så som han såg ut…

Maten har ju varit out-of-this-world! Ätit som en häst och totalt skitit i beach formen 🙂 sista lördagen hade vi grill afton oxå. Kocken stod ute på riggen och grillade olika kött samt scampi och grönsaker. Så gudomligt!! Kändes rätt märkligt när man med synen såg oljerigg, mud och rost. Och man med näsan doftade nygrillat ute på däck. Nygrillat associerar iaf jag med landstället och framför allt Frihet! 🙂

På vägen hem innan planet skulle lyfta i Stavanger så upptäckte dom en läcka under planet. Självklart kunde vi inte flyga med det planet så de var bara att kliva av igen. Tänkte att Faan om jag ska behöva sova i Oslo nu när jag varit borta hemifrån 3 veckor och bara vill hem. Men SAS trollade fram ett nytt plan väldigt fort och vi var i luften bara 70 min senare än planerat. Fick dock ta ett senare flyg till Stockholm sen men jag kom hem iaf!

Ska försöka kasta ihop en artikel om pågående oljekrisen och hur detta har förändrat arbetsmarknaden. Blir dock senare i juli när jag har ork…

Har nu exakt 30 offshore turer under bältet och ett par veckor semester innan nästa utresa att glädjas åt. Köpte en resa till Hong Kong precis efter min förra jobbtur. Så åker dit i november vilket kommer bli galet spännande på många sätt! Fick då använda upp alla mina kärt besparade SAS poäng. Blev dock ganska chockad hur lite pengar dom va värda 🙂 jag hade exakt 60 000 poäng och med dom fick jag en rabatt på 2300 kr på biljetten. Men ändå sjukt nice eftersom jag fått dom gratis via jobbet dom senaste 3 åren!

Tänkte i den här friperioden gå till Elgiganten och beställa kök. Ska tydligen ta ca 6 veckor att få det hem, så det blir ett bra projekt för nästa friperiod. Nämligen att montera ihop stommarna. Och att i friperioden efter det, riva det gamla och montera det nya 😛

Är det någon av er som vill dela med er av hur jobb situationen ser ut på er rigg? Pusher hur går det för er/dig? Screenshot_2015-01-31-17-45-29-1

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

22 Kommentarer

  1. Halloj igen! Har precis gått/gjort VG2/Krok/Travers/VHF/HetaArbeten/HeliVälten genom Fast Track på ITC som tidigare sagts. Tog även Hälsoattesten när vi kom hem till Sverige.

    Väldigt lärorikt samt spännande men även lite osäkert eftersom ingen vet när det egentligen ”vänder” inom branschen…. man får höra olika beroende vem man talar med.

    Bra är det iaf att man har utbildat sig nu under lågkonjunkturen och är redo inför nästa uppsving!

    Man blir bara mer och mer sugen på att få in den första foten bakom halvöppen dörr och åka ut på sin första vända som precis vad som helst. Plattform eller fartyg spelar ingen roll, offshore vilket som… CV´t ska ju fyllas på, eller hur?? Hahaha

    Tack för en ärlig och bra blogg, man längtar alltid efter nästa inlägg!

    Mvh, H-C Andersson Eskilstuna

    • MrOffshore

      Gud så härligt att äntligen få läsa en glad kommentar i dessa tider! Tack ska du ha Hans-Christer!
      Känner precis som dig! Plattform eller fartyg anything goes förutom svenssonjobb 😉

  2. Ja set ser ju inte ljust ut nu.. Kommer säkert gå upp igen om några år men vill ju ut inom drilling nu 🙂 prata med en kollega i Halliburton här ute på riggen igår. Dom hade fått mail under dagen att Halliburton har tappat 5 stora kontrakt.. Detta på grund av att Statoil i måndags kanselerade 5 nya riggkontrakt, 2 st kontrakt för Maersk, 2 st kontrakt för North Atlantic Drilling och den sista kommer jag inte ihåg. Detta är ju inget som kommit ut och är officiellt men är det något du har hört om Mroffshore?

    • MrOffshore

      Hörde oxå samma sak om Halliburton Jovster.. Allt e så deprimerande tycker jag! Tyvärr kan man inte göra ett skvatt åt det utan man får ta det som det kommer.
      Ska försöka samla ihop massa fakta och skriva en artikel lite senare om allt detta. Men just nu hör man olika rykten varje dag via ansiktsboken så man vet inte vad man ska tro.

  3. 2 maersk rigga går av kontrakt 2 riggar frå Nadl går av og Cosl Pioneer vart terminer. Scarebeo 8 er suspandert. Neste år er det kun 2 av 7 Tranceocean rigga i arbeid. Og 3 songa rigga uten arbeid (mest sannsynlig)
    Jobber selv i drilling på faste instalasjonar, og vi merker godt til dette vi og. Archer har sagt opp rundt 100 mann. Går vist ikkje so bra i Odfjell og KCA på faste installasjoner heller.
    No må man ha minimum 7år ansinitet i nadl hørte eg av ein bekjent. Mykje flinke folk med god erfaring og kompetanse som skal ha tilbake jobbannonse sine. So lykke til folkens!

    • MrOffshore

      Ja att få jobb som oerfaren framöver kommer säkerligen bli snudden på omöjligt känns det som tyvärr! Som du säger; många många personer sitter där ute med flera års offshore-erfarenhet och bara väntar på att marknaden ska vända igen.

      Jag tror själv att när det vänder så kommer det ta längre tid än den här kraschen tog. Eftersom alla företag vill väl höja försiktigt när det väl börjar ljusna…

      • Det var vanskelig i utgangspunktet. Men No er det heilt umulig å få fast ansettelse innan for drillinga. Det løsner opp snart trur eg, men aktiviteten vil mest sannsynlig aldri nå samme nivået som vi hadde. Vertfall ikkje før vi har ein 90$+ pris med tanke på Barentshavet osv.
        Det viktigste er å få seg ein jobb, og hold godt på den. Norsk økonomi synker og arbeidsledigheten auka enormt.

    • Fredrik

      Det är Scarabeo 5 som är suspendert av Statoil, inte Scarabeo 8.

      För att förtydliga för folk, eftersom vi alla försöker hela tiden analysera framtiden. Om ett företag permitterar eller säger upp 100 man måste företaget enligt lag endast anställa någon av dessa 100 om de behöver mer folk inom ett år. En del företag har 2 år för en extra säkerhet för sina anställda. De kan säga upp med anciennitet, sist in först ut, men när de ska återanställa får dom ta precis vilka dom vill av dessa 100. Dom kan alltså anställa någon som arbetat 2 månader framför någon som arbetat 10 år. Dom kan alltså bli av med lite, ”Dött kött” som en del säger.

      Så när vi nu tänker oss att hela branschen vänder så småningom är det inte så många nya som får anställning, utan mest folk som kommer tillbaka, i första hand.

  4. Som det ser ut just nu blir jag av med jobbet i slutet av året :\ vi har en rigg som går av kontrakt då. Så letar med ljus och lyckta efter nått nytt kikar på dig andra länder med allt för att slippa jobba i sverige. Ligger precis på gränsen så kan klara mig med känns surt efter 7 år.. Men i värsta fall har vi en till rigg som ryker i juni 16 så då vill jag ha nytt jobb ändå.
    Ursäktar mitt osammanhängande inlägg med att jag har en barnfri kväll ute med sambon och har delat på ett par flaskor amarone 😀

    • MrOffshore

      Ush riktigt tråkigt att höra Pusher! 🙁 Så efter att ha jobbat i hela 7 år så räknas du som en av dom med kortast anställning? Där är väl minuset med att vara i ett litet företag antar jag.
      Har du även övervägt att söka offshore i andra länder och jobba 4-4 ? Själv funderar jag på att kanske plugga nånting ifall man skulle stå utan ****. Hur har du det med inkomst-försäkring osv?

      • Får svensk akassa iaf yey 80% av 25800 om det vill sig så illa. Söker allt som finns just nu utom ryssland. Fick dock lite annat att tänka på sambon ligger på operation nu för varhärdar i hals och luftrör …. Pratade med en väldigt allvarlig läkare som förklarade hur illa det var… Skit sammlar sig verkligen på hög ibland… Behövde bara skriva av mig lite :/

        • MrOffshore

          Ush det var tråkigt att höra ang sambon! Hoppas det löser sig verkligen! Jobb betyder ju absolut ingenting när inte hälsan och relationer är intakta.
          Men svensk a-kassa? Du måste väl kunna få NAV om du jobbat i Norge så pass länge??

          • Ja i 3 månader eftersom jag inte bor i norge. Hade jag bott där hade jag fått nav på samma villkor som norskar som bor i landet.

  5. Usch dåliga tider. Vi ser dem också . Jobbar på ett större servicesällskap där min avdelning är riktad mot fasta plattformar. Som tur är så har vi underhåll att sköta under brunnens levnadstid och är med på många av de projekt som kommer online nu. Men subseaavdelningen har det värre. I värsta fall kommer de in och konkurrerar om våra jobb.

    På fagskolan fick man alltid höra att subsea är framtiden. Säkra sanningar kan vändas upp och ner.

    Ansenitet verkar vara ett viktig ord i dessa dagar.

  6. Vel. Var vel det sa her tidligere, men fikk mye pepper for at jeg har bare en dum norman. Så hvem hadde rett?

  7. Vel. Var vel det jeg sa her tidligere i år, men fikk mye pepper for at jeg har bare en dum norman. Så hvem hadde rett?

  8. Men det er jævli kjedelig situasjon dette, og ikke moro at folk mister jobbene. Men uasett. ikke bruk pengene på disse kursene som blant annet ITC holder. det er rett å slett bortkastet nå.

  9. Hej,
    jobbar också som roughneck och har varit offshore i 3 år nu. Vi har ett kontrakt som går ut i April och som det ser ut nu så är det ju tufft att få nya kontrakt. Tänkte egentligen fråga om det är någon här inne som har koll på hur det fungerar för oss svenskar som jobbar offshore i Norge när det kommer till A-kassa (NAV), inkomstförsäkring m.m.

    • MrOffshore

      Hej Kristian det var tråkigt att höra! Har du iaf möjlighet att jobba mkt övertid fram tills april då?
      Jag läste att användaren Pusher (på den här sidan) hade koll på hur det fungerade med A-kassa osv.. Kolla med han

    • Svensk a-kassa som gäller om du varit boende i Sverige. Har du inte varit medlem i någon under tid du jobbat är det alfa-kassan som gäller och 365kr dagen. =)

    • Fredrik

      Vet inte om följande information beror på om du är skriven i Norge eller Sverige. I Norge är alla automatiskt med i A-Kassa (NAV) och du har rätt till dagpengar om du;

      – arbetat fast i en viss tid.
      och/eller
      – Om du har tjänat 1 basbelopp inom en viss tid.
      och/eller
      – tjänat 3 basbelopp inom en längre tid.

      Ett basbelopp är okring 90.000kr. Väldigt lite information kanske, men jag vill inte skriva något som inte stämmer, ungefär så här är det. Men ring NAV så svarar dom på din frågor mer exakt antagligen 🙂

  10. Bor du i Sverige? eller Norge? Det har mye å si om du skal ha dagpenger fra NAV. Vist du bor i Sverige, har du bare krav på dagpenger i noen måneder.

Kommentera