Meny

Svenska sidan om offshore

Första gången offshore

Första gången offshore

Trycket ökar i branschen och det är fler och fler svenskar som tar steget att läsa grundkursen VG2 Brunnteknik. Detta är givetvis fantastiskt och helt klart det viktigaste steg man kan ta mot sin framtida karriär som oljearbetare. När jag gick VG2 under hösten 2011 så var det ovanligt med svenskar i klassen. Idag hör man av dom etablerade skolorna att halva klassen ibland är från Sverige!  Alla har samma mål att ta sig ut offshore. För vissa kommer första jobbansökan leda till det medan andra kommer få ha väldigt gott tålamod… 🙂

Jag själv undrade väldigt mycket vad som väntade där ute när man flyger ut sin första gång på riggen. Därför tänker jag skriva en liten artikel om det och vad man borde ha med sig samt tänka på. Ska tillägga att jag i skrivande stund arbetat offshore i 2 år och varit på 7 st olika riggar. Varje rigg kan va sin helt egna värd men vissa saker genomsyrar alla som jag varit på, och säkerligen dom flesta på norsk sektor.

Från starten
Du har haft tur och äntligen fått din första tur offshore! Kanske har du fått arbetskläder innan du reser ut, kanske får du det på riggen. Du får hur som helst ha med dig 2 väskor på helikoptern. Dessa väskor får inte väga mer än 10 kg styck (väldigt viktigt!). Det finns 6 st heliportar i Norge, alla ligger vid en flygplats. Den största är i Stavanger. När du kommer in på heliporten är det ungefär som en flygplats.
Det finns TV-skärmar som visar vilka avgångar som går när osv. Under tiden man väntar på att få kunna checka in så låser man in sin mobil i ett av dom många mobilskåp som finns i ett rum intill. Du skriver på en lapp vilken rigg du är på och när du hade utresa. Där ligger den sen tills du kommer tebax till land igen, skåpen är gratis. Glöm inte att ta bort alarmer, påminnelser osv 🙂 Du har säkerligen blivit tilldelad en s.k ”buddy” som möter dig på heliporten och hjälper dig eftersom du är ny.

Heliporten
När du väl ska checka in så väger dom dina väskor och dig. Viktigt för helikoptern att veta hur tung den blir. Är det dåligt väder osv händer det att man plockar av dom ”minst viktiga” personerna eftersom man behöver ha mer bränsle eller helt enkelt bara bli lättare. Jag fick själv vänta på land när jag gjorde min prövotur 🙂 Då bor man på hotell till nästa dag och får ändå betalt.
Efter att du blivit vägd får man lägga sina väskor så dom åker genom en skanner. Och själv går man också igenom en metalldetektor. Exakt som när man flyger som vanligt.sola heliport
Saker man inte får ha med sig är

  • Mobiltelefon eller surfplatta med simkort
  • Tändare
  • Alkohol eller droger (behöver den nämnas?!)
  • Vassa föremål
  • Kamera
  • Mediciner om du inte har läkarintyg / papper på vad det är
  • Kosttillskott om förpackningen / burken är öppnad

Efter att bagaget och du blivit skannat så hämtar du ut din survival suit. Det är dom orange dräkterna som man överlever med ifall helikoptern kraschar i vattnet. Då får du säga skostorlek och om du ska ha medium, large osv… Jag har hört på olika håll att det finns en gräns på hur fet man får va för att jobba offshore. Många säger att man inte får väga över 130 kg. Men tro mig jag har sett flera där ute som väger mer än det! Vissa menar att det är en kombination av hur tung och hur lång man är.

När du fått din suit så kommer du in i den stora vänthallen. Där finns en butik likt Pressbyrån där man kan handla kaffe, korv, tidningar osv. Mitt tips här är att köp en tidning eller ha med en bok att ha på helikoptern! Det är det enda man får bära med sig in i helikoptern nämligen. Och om flighten tar 1 timme så blir det rätt segt att stirra in i någons bakhuvud vill jag lova 😀hellytech

Till slut ropar dom upp din flight och vilken gate du ska gå till i högtalarna. Du går in och tar på dig dräkten, sätter i öronproppar och tittar på en 10 min film om helikoptern du ska flyga och massa säkerhetsgrejer hur du ska ta dig ut, vart livflotte finns osv. När du går in i gate-rummet ger du vakten ett papper du fått när du checkade in också. Där det står vem du är osv.

Helikopter
Efter filmen går man alltså ut utanför byggnaden. Ibland står helikoptern så nära att man kan gå till den. Ibland får man kliva in i en buss som kör bort alla. Personalen på flygplatsen tar självklart hand om allt bagage. Ni kliver sen in i helikoptern och tar en sittplats. Här är mitt tips att se till att hamna vid ett fönster!!
Nu har inte en helikopter kraschat i Norge sedan 1997 men man vet aldrig. Sitter man vid ett fönster är det väldigt lätt att ta sig ut om man hamnar i vattnet. Sitter man dock i mitten av helikoptern och det sitter feta otränade gubbar på var sida om dig så ökar risken markant vill jag lova. 🙂

Bortsett från det är det bara att slappna av och njuta av den vackra utsikten. Helikoptern flyger rätt högt så man ser långt om det är bra väder. Läs din bok/tidning. Utanpå ens öronproppar får man även hörselkåpor som har radio i sig som man kan lyssna på.
Något man ofta ser är att folk somnar. Eftersom det mullrar så högt och öronen måste anstränga sig så mycket blir man tydligen tröttare fort (samma gäller när man åker bil faktiskt). Sätena man sitter i är inte direkt bakåtlutade så om du somnar får du ”helikopternacke” (som jag kallar det) när du vaknar upp. Kroppen är alltså rak men huvudet hänger rakt fram/ner hehe.

På norsk offshore sektor kör man primärt med 2 olika helikoptrar. Sikorsky S-92 och Super Puma
s-92super-puma_offshore

Landa på riggen
Precis som i flygplan så brukar piloten ge besked typ 10 minuter innan landning. Detta är det bästa tycker jag med flighten! Plötsligt är man ute och man kan se den vackra riggen från luften och närma sig den. När man landat så öppnas dörren av däcksfolket som då jobbar som HLO (helicopter landing officer). Då går alla ur helikoptern lugnt och sansat. Utanför på helidäck ligger allas bagage i två långa rader. Se till att märka din väska så du hittar den snabbt! Eftersom helikoptern inte slår av alls så måste man hålla i sig ordentligt när man ska gå ner för trappan.

Följ bara efter alla andra när dom går in till rummet som kallas Heli loungen. Där inne på en bänk ligger ditt mönstringskort samt en lapp på vilken hytt du ska bo på. Din buddy lär visa dig vilken våning och vart det rummet ligger.
Direkt när man dumpat sitt bagage och dräkt på rummet är det dags för möte. Då går OIM:en igenom vart man ligger i operationen och lite vad som hänt sen alla var ombord sist osv. OIM står för Offshore Installation Manager tror jag, men han är iaf chef 😀
Efter mötet har medicen en rundtur med folk som är på riggen för första gången. Då visar han dig livbåtarna och vad man ska göra vid en evakuering.

Ditt rum
På ditt rum har du säng, skrivbord, TV, telefon och garderob. Givetvis ett badrum med dusch + toalett också. Ibland får man singelrum och ibland får man dela med någon som jobbar motsvarande skift. Delar man rum så träffar man ju inte personen inne ändå eftersom han jobbar när du sover osv. Men det gäller här att visa hänsyn. Bädda sin säng och hålla undanplockat osv. Rummen i sig är rätt enkla som ni förstår. Man sover i princip bara där och kanske slappar av lite innan/efter jobbet. Du märker när du kommer in vilken s.k ”Trunk” du tillhör. Kan ofta vara 2 sängar. Trunk A och B. Sedan är garderoben och lådor märkta med A eller B också.

Din telefon på rummet har alltid en funktion med väckarklocka. Man trycker för exempel in *55*0550, för att få väckning kl 05:50. Vissa riggar har även små väckarklockor på skrivbordet. Se till att alltid läsa ditt mönstringskort noga vad som gäller för dig ifall det går alarm på riggen. Prio 1 är alltid livbåtarna som finns placerade på varsin sida av riggen (egentligen är helidekk prio 1). Kolla vilka du ska mönstra på!

Privat packning
Några grejer som man måste ha där ute tänkte jag lista också.

  • Surfplatta och inte en laptop! (mindre vikt och plats) Viktigt att den bara har WiFi !
  • Tofflor att gå i inomhus, typ badtofflor av gummi
  • Vattentät klocka med gummiarmband. Finns på Clas Olson för 100 kr. Smidig att tvätta
  • Mjukisbyxor har alla. På vinter kompletterar man med långkalsonger under
  • Badskåpsartiklar. Alltså tandborste, tandkräm, rakhyvel osv. Duschtvål brukar finnas installerade på väggen
  • Träningskläder om du tränar
  • Bankdosan om du behöver betala räkningar osv från riggen
  • Hörlurar så du kan lyssna på musik på rummet om andra sover i rummen bredvid

Jag packade alltid för mycket kläder i början! Man ska egentligen ha resekläder som är lätta. Typ jeans och långarmad t-shirt. Mer än det blir Varmt i dräkten på helikoptern. Sen räcker egentligen en uppsättning av mjukisbyxor, typ 2 tränings t-shirts och 2 tröjor du har när du jobbar. Gärna en tjocktröja. Träningsbyxor / shorts.
Eftersom du kan lämna in kläderna på tvätt när du går på skift, sedan hämta ut dom tvättade när du jobbat klart. Alltså räcker det med så lite kläder!
Det finns alltid en liten butik ombord där man kan handla godis, tobak, rakhyvel, schampo osv. Sånt som folk kan tänkas behöva där ute.suddig

 Jobba
När det väl är dags att jobba börjar det äntligen! Du har säkerligen lagt in dina kläder i ditt skåp i omklädningsrummet. Varje hytt har ett märkt skåp i omklädningsrummet också. Hade du inga arbetskläder med dig så har din buddy visat dig till materialmannen så han har gett dig kläder.
Det som är strängt på när man är utomhus på riggen är

  • Kjeledress (orange)
  • Skyddsskor
  • Handskar
  • Hjälm med hörselkåpor (som oftast är radio + headset i)
  • Skyddsglasögon

Man kommer alltid ut minst en kvar före ens skift börjar och dricker lite kaffe i pausrummet ute på däck. Även gå igenom med motsvarade crew vad dom gjort under sitt skift och vad som kommer behöva göras. Den du delar hytt med är ofta din ”hand over”. Det är med han du får jobb ifrån eller du ge honom jobb. Alltså jobb som du inte hunnit göra under ditt skift. Här tycker jag att det är viktigt att man etablerar en god kontakt. Gäller att hitta en balans på att vara professionell och samtidigt ha kul med den andra.

Man arbetar skift 12 timmar och tiderna för paus brukar se ut ungefär så här.

  • Starta skiftet kl 07 eller 19
  • Fika i pausrummet på däck halv tio. 15 min har man rätt till
  • Lunch i matsalen är öppen 12-14 eller 24-02. En lunch på 45 min är normalt
  • Fika i pausrummet på däck halv fyra. 15 min har man rätt till
  • Avslutar skiftet med sin hand over kl 07 eller 19hand on handrail

Beroende på vilket crew man är med så är detta med fikapauser så olika. Vissa är stenhårda på tiderna och andra lite mer slappa. Gäller att se till dagens arbetssysslor ifall man kan ta sig 30 min fika eller bara 10 min 🙂 Några andra regler som gäller hårt i hela Nordsjön är

  • Håll alltid en hand på räcket när du går i trappor!
  • Du får max bära 25 kg själv! Är något tyngre så ska man använda lyftredskap.
  • Tvätta händerna ofta och använd handsprit innan du tar mat i matsalen!
  • Ta på blåsockor om du går inomhus med arbetsskorna, även i omklädningsrummet!
  • På jobb får man inte ha smycken eftersom det kan fastna i saker
MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

47 Kommentarer

  1. Hahaha känner igen den delen med kosttillskott. Öppnade den när vi låg standby på hotellet. Bara för det var dåligt väder.. Så när vi kom till säkerhetskontrollen på heliporten så var det bara att slänga proteinet haha.. Golden whey…..

  2. Hejsan!!! Tackar för en fantastisk sida!
    Det är som att du vet vad jag funderar på… *garv*
    Sitter ikväll och packar väskan för resa till Oslo först (Falck Nutec) sedan tonsberg för travers, anhauker och radiokurser. Medans jag packade väskan funderade jag vad man borde packa när man ska premiäråka offshore, och döm om min förvåning när jag ser din nyskrivna blogg om precis ALLT jag funderat på.
    All heder till dig som försöker hjälpa oss som försöker komma oss ut.
    Idag tog jag mig till läkaren för hälsotest och den 29 mars bär det iväg till Cypern för vg2 intensivkurs.
    Ska bli kul att se hur långt man kan ta sig på den här resan…… 🙂

  3. Ingen middag? 🙂

  4. Sjukt bra text!
    Denna info som du delar med dig av är ovärderlig för sånna som mig som inte kommit ut än!
    Fortsätt gärna skriva sånna här inspirerande artiklar! 😀
    grymt motiverande!

  5. Väldigt intressant läsning.
    VG2 Brunnteknik.. jag är ju rör svetsare, vet du hur det är som med svetsning och underhåll på den biten där ute? tänkte om man kanske måste sadla om och söka annat än just svetsning.
    Mvh

  6. Otroligt innehållsrik text och jag kan bara konstatera att du är ovärderlig för oss som kämpar mot att komma offshore men inte är där än. Fortsätt med det du gör för du är en fantastisk inspirationskälla!

  7. VG2 Borr brönnteknik är ju väldigt onödigt att gå om man ska ut som svetsare, mekaniker osv. Lite kasta pengarna i sjön.

    Tror tyvärr att många tror att bara för att man går den kursen så får man jobb på borrdeck. Så är det inte :/

  8. MrOffshore, lyft upp den uppblåsbara kudden rakt upp mot huvudstödet med bältet på sidorna så slipper du nackproblemen 😉

  9. Du är inte smart du!! Göra reklam för folk om ett jobb offshore och höja det till skyarna. Kul sen när dom som har bättre kompetens än vad du har kommer ut och tar ditt jobb. Som sagt, du är inte så smart som höjer upp riggjobb till skyarna om du själv vill ha jobbet kvar i framtiden.

    • MrOffshore

      Du har så rätt Adam jag är inte den smartaste 🙂 Vill bara hjälpa folk förstå vilket underbart jobb det är och att det är värt uppoffringarna.

      • Det du gør ær att konkuransen blir større næer alla arbetsløsa Svenskar utbildar sig och ev tar jobbet från dig. Så det ær inte bra før alla andra som jobbar inom norsk sockel.

        • Hur ska nån ta hans jobb när han fått fast rotation?

          Snarare du som inte tänk igenom ditt inlägg?

          Uppskatta hellre all värdefull info som man kan få 🙂

          • hårdare tider kommer komma. Då är det inte lika kul att konkurera med 10 000 arbetslösa Svenskar som 5000.. Jag själv har fast rotation, men tycker ändå det är idiotiskt för en dag kan jag bli arbetslös och då har han kanske uppmuntrat folk med högre utbildning att börja i nordsjön. Konkurans är inte bra.

        • Sluta vara så jäkla orolig, du tror alltså att en färsk ny-exad kommer gå före dig om du redan har erfarenheten?
          Om du är så orolig har du väl inga problem med att vidareutbilda dig på fritiden? Tid finns ju.

        • Har du problem med konkurrens så är det ju din egen kompetens det är fel på. Konkurrens höjer standarden. Är du orolig så se till att bli mer värdefull då. Du har någon slags föråldrad gammal arbetarklassretorik som går ut på att vår rätt som hederliga knegare står över allt annat på jorden, utan att ens reflektera över vilka mekanismer som ens får våra jobb att uppstå från första början. Och så sitter du och anklagar andra för att inte vara smarta…

          Fantastiskt bra blogg för övrigt!

      • Vilken underbara människa!
        Tur att inte Adam som har startat hemsidan. Dock vore den bara en kolsvart ingenting.
        Med all respekt.

  10. MrOffshore

    I övrigt tack så mycket alla för era fina kommentarer! Alltid kul att få uppskattning för den tiden man lägger ner.

  11. Riktigt bra och detaljerat inlägg som ger oss svar på våra funderingar!
    Jag är nyfiken och sugen på att ta mig ut offshore och tänkte höra med dig om du har någon uppskattning på hur många som du träffat som plugga på Nortrain som du gjort? Jag kan tänkta mig att göra det också men undrar om offshoresupportens kurser i säkerhet och radio räcker för att få jobb offshore inom Norsk sockel? Dvs hur arbetsgivarna i Nordsjön ser på den utbildningen och om dom godkänner det?

  12. Fredrik

    Konkurrens är nästan alltid bra. Den ställer aktörer mot varandra och den som bäst kan utföra jobbet får jobbet. Det leder till bättre kvalité och högre säkerhet. Den kan gallra ut folk som inte har där att göra och ersätta dom med folk som har bättre, högre och längre utbildningar. Du bör se till att vara den bästa personen för ett förtag att anställa istället för att avlägsna konkurrensen. Jag känner mig tryggare om konkurrensen om ett jobb är stor, då kan jag vara säker på att rätt person hamnar på rätt plats.

      • Fredrik

        haha! Undra vem det är 😛

      • Word. Ingen jävel som har jobb vill ha konkurrens och riskera att bli av med jobbet. Btw är Borr og brönnteknik en jävla dritkurs

        • Nu är det väl knappast så att man konkurerar om samma ställningar som de nyutbildade gör. Sen får du väl utbilda dig mer om du är orolig.

  13. Tjena Mr Offshore. Jag undrar lite, jag är intresserad att åka offshore. I dagsläget är jag byggnadsarbetare i sverige, är 40 år. Vad rekommenderar du att man ska gå för utbildningar, alltså jag vill veta vad som ger mig störst chans att komma iväg.. Du gör en jäkligt bra blogg..

  14. MrOffshore

    Hej Mikael! Kul att du gillar bloggen!
    Vid den åldern tror Jag att man bör söka sig inom service, har skrivit lite om det i artikeln Kakshandtering. Kika gärna i den.
    Men ska ärligt säga att du har åldern emot dig ifall du inte har någon relevant erfarenhet tyvärr 🙁

  15. Hej har en kemi ingenjör utbildning, behövs det sådana ingenjörer på offshore, Är väldigt intresserad av jobba offshore. Vad behövs för kurser för att komma på riggen förutom grund kursen……………………..

    • Fredrik

      Mudingenjörer behöver ha en hel del kemi i bagaget. Dom blandar och räknar på brunnvätskor och dom jobbar offshore visa av dom. Mycket görs på land innan ens första metern är borrad men en av våra lärare har en treårig bachelor inom detta och han jobbar offshore. Dom studerar på Stavanger eller Bergens universitet, och du kommer kanske inte behöva plugga tre år 🙂

  16. Väldigt bra beskrivning av hur det går till här ute. Enda jag inte kännde igen var att nån skulle möta en på heliporten, jag var väldigt förvirrad och ensam min första tur, men det gick bra det med 😉

  17. hej alla!

    Kan någon rekommendera mig vad ska jag göra för att komma på offshore vilka kurser man ska ta, räcker det med Grunnleggende kurs i Bore- og Brønnteknikk, VG2.

  18. Hej! det är ungefär cirka 120 personer som tar vg2 BoB kursen /år
    och det är bara ifrån Nortrain…

    undrar lite hur många som t.ex du gick i skolan med har fått sig jobb onshore/offshore än?

    utav er som gått skolan?

    Mr. offshore
    Fredrik
    Adam Erixon
    m.m

    Mvh

    • Nu minns jag knappt längre men hösten 2013 var vi sammanlagt cirka 80 stycken som läste borr og brunnteknikk. Vad jag känner till var det 3 stycken som fick jobb på fast rotation efteråt. Men då ska vi också komma ihåg att det verkligen var uppgång i branschen.

      • MrOffshore

        Jag gick 1 år innan det och det va precis innan den starka uppgången. Vi var 42 st i klassen, 3 hade jobb direkt efter kursen pga deras cv.
        men ngt halvår efteråt hade säkert 75% av alla fått jobb kan jag tänka mig.

        • Är det här nånting du kan tänka dig eller vet säkert? Och när du skriver 75% är det på fast rotation inom borrning Förutom dom 3 som fick iobb hörde jag talas om 4-5 stycken som fick jobb inom service sällskap som typ målare och ställningsbyggare. Du hade tur @mroffshore som hoppade på den här karusellen precis innan den startade. Minns att man hösten 2013 sa att det skulle komma in så många nya riggar på norsk sektor att det skulle bli omöjligt att få tag i folk. Ett år senare så störtdyker oljepriset och fortfarande inget stor fynd i barentshavet. Jag antar att till och med din anställning är i fara nu ifall ditt sällskap inte får förnyat kontrakt på dom riggar som går av sina kontrakt 2016 det är väll 3 stycken?

          • MrOffshore

            När jag skrev 75% så var de en uppskattning ja. Och då menade jag jobb offshore med vad som helst. Dom flesta börja i drilling men visst var det ngn service oxå. Sen ere ju alltid vissa som skickar cv till 5 företag och sen ger upp. Ska dom ens räknas med i statistiken kan man fråga sig?
            Jag har haft extrem tur det vet jag om. Är tacksam för varje lön man hinner få nu om inte marknaden vänder. Sitter med väntetid k ar på jobbet nu man ska posta ett blogginlägg om hela situationen när jag är hemma efter helgen.. 🙂

      • Fredrik

        Vi var ca 90 personer som gick ut maj/juni 2014 från Nortrain. Det året var vi 2 st som kom ut offshore. Idag kan du addera 0 till det antalet, vad jag vet. Jag vet dock att några är på väg ut denna månad. Ingen är ens nära fast rotation. Men många jobbar på land i relevanta arbeten och av de som inte ger upp kommer säkert flera ut 2016.

        • Jag var en bland dom 90 st som gick ut Mai/Juni. Fick första relevanta jobbet direket efter skolan onshore. Sedan har man kämpat sig vidare tills man fick första offshore turen i April.
          Nu har jag fått kontrakt på minst 6 månader jobb offshore som riggare.
          Det gäller att ligga i och ha en del tur på det 🙂

          • Fredrik

            Sen där! Låter ju väldigt bra det! Hopas du får förlängt sen!

  19. Tjenare Mr Offshore! Är så sjukt sugen på att jobba på oljerigg, har jobbat som cert svetsare och sen jobbat i Bahamas shipyard som svetskontrollant i 2,5 år! Är sugen på prova på nått nytt vad ska jag plugga till ??? Just nu jobbar jag på en smidesverkstad som aluminium svetsare! Vill prova på något nytt och tuffare jobb! Med vänlig hälsning,

    • MrOffshore

      Hej Gonzalo, tyvärr är det väldigt knepigt att få jobb offshore just nu tror jag. Läste att bara i år har över 21 tusen personer fått sparken eftersom branschen genomgår en lågkonjunktur.

      Inne i forumet här på sidan finns det lite trådar om svetsare vet jag så kika där vad som diskuterats.

  20. Fast jobb inom drilling kan ni bara glömma dom närmsta åren. Har kompisar som har 5 års erfarenhet inom drilling, fagbrev samt klara med teknisk fagskola som inte kommer någon vart efter dom fått sparken. Och det är ju ganska så enkelt, det finns inga jobb. En sak som kan vara bra att veta med är att alla dom som får sparken nu har förtur enligt Norsk lag i 2 år så när dom väl börja anställa igen går dom före i kön, och det är några tusen nu.. Bara nästa år kommer ytterligare tusentalspersoner inom drilling få gå..

    Jag tykker Mr offshore borde sluta glorifiera arbetsmarknaden inom offshore! Att studera VG 2 samt fagskolan är verkligen inte den rätta vägen ut nu för tiden. Och utan ålder, erfarenhet, referenser, relevanta kurser och jävligt bra kontaktnät så ser det mörkt ut.

    Skriver inte detta för att låta jävligt negativ men det är så här det ser ut i dagsläget. Och är en hel del folk som behöver höra det. Träffar så sjuk mycket folk i Stavanger som gått på Nortrain och som bara står och stampar och inte kommer vidare. Krävs extremt mycket tid och vilja för att få in en fot nu, själv satt jag 24/7 innan jag fick min första tur och sitter fortfarande 1,5 år senare och alltid ”jagar”nästa tur.

    • @jovster bra inlägg. @mroffshore Självklart ska alla räknas med. Annars anpassar man ju resultatet för att få en bättre statistik. Du gav dig in i branschen i ett perfekt läge med relevant erfaring och än väldigt bra livssituation. (Ingen familj eller banklån som gjorde att du var flexibel) När den här hypen kring att jobba offshore var som störst var det säkert mellan 150-250 svenskar som aktivt sökte jobb offshore. Hur många var det egentligen som lyckades få fast jobb på 2:4 rotation och kunde flytta hem till sverige innan kraschen kom?

      • Fredrik

        Varför är det relevant att veta hur många som fick jobb då mellan 2011 och 2013?
        De flesta företagen permitterar efter anciennitet, vilket betyder sist in först ut. Av de permitterade eller uppsagda, Mr.Offshore nämner 21.000 som säkert kan stämma, tror jag merparten blev anställda de senaste åren. De flesta jag hör talas om som haft fast rotation och nu blir permitterade har de arbetat mellan 1-3 år. På riggen jag är just nu så är det flera Roughnecks som är väldigt oroliga eftersom inte ens dom kommer inte få nytt jobb om dom blir permitterade, dom har till trots jobbat 4-5 år.

        Det går såklart att ge sig in i branschen nu också, men man måst vara beredd på vad det innebär. Just nu är det här inget fast jobb för många, det är en livstil.
        Som Jovster beskriver, man jagar jobb hela tiden, bygger nätverk, googlar datorn varm varje dag efter nyheter om kontrakt och stanser. Vi som har gjort detta i över ett år nu med både offshore och onshore-turer är inte ens nära fast anställning, men vi har en fot inne och åker mer eller mindre regelbundet på turer, allt genom kontakter som tagit år att skaffa. Det flesta som ger upp för att dom inte räknade med hur tufft det kan vara. De hade garanterat hört det flera gånger innan dom drog hit.
        Idag duger inte VG2 och fagskola för fast jobb, men det kan fungera för vikarie eller timanställning till sporadiska turer, om du är duktig. Kanske ser det bättre ut om ett år.
        Men.. Det ska väl inte vara lätt att tjäna 800.000 på 4 månader arbete per år?

        Som min pappa alltid sagt; ”Om det låter för bra för att vara sant, då är det antagligen det också”

        • MrOffshore

          Fredrik väldigt bra skrivet! Ďet är väldigt tufft där ute nu och lär inte bli lättare tyvärr.
          Sist in först ut ja som du säger och det är oxå rättvist på många sätt kan jag tycka. Jobbigt bara att vara den som behöver gå.
          Men Erik; offshore i Norge är ju ett av världens mest eftertraktade jobb inom den sektorn. Många vill in. Är det så konstigt att det blir flaskhals vid ingångsjobben egentligen? Jepp jag har haft extremt mkt tur vilket jag är tacksam för varje dag, men jag tror oxå mkt att man skapar sitt eget öde. Inga banklån vaa ju för att jag sålde lägenheten och lade pengarna på utb?
          Så här i efterhand hade de varit klart smartare att behålla den och hyra ut mens jag var borta så jag slapp spara ihop en halv miljon från noll när jag skulle flytta hem.
          Familj kan jag verkligen förstå att de kan va svårt att lämna på ganska obestämd framtid när jobbmarknaden e som den är.

          Tror bara att vill man något tillräckligt mkt (inom vad som helst) så får man det att funka…
          flyger hem idag från riggen så tänkte blogga lite på planet då hur vårs sits ser ut ombord (väldigt mörk)

          • Men @mroffshore jag har väll inte sagt nånting om flaskhals vid ingångsjobben? Jag tycker att du har varit målmedveten och driftig. Däremot hade du tur att du när lyckades pricka in allt det här i en historisk uppgång i offshore branschen. Jag var nog lite otydlig då jag gav banklån som exempel det jag menade var är att det är bra att man är i den fasen av livet så att man har så få fasta utgifter som möjligt man börjar söka jobb offshore. Det är väldigt modigt att säga upp sig ifrån en fast tjänst bara för att man får ett samtal om ett vikariat på några veckor. Blev själv erbjuden ett jobb som rigger för några veckor sedan. Hade alla dom där dyra kurserna som HLO,rigger, stroppe og anhuker, sök och brannlag osv men jag valde att tacka nej då det bara var en projekt anställning på 6 månader. Men jobb finns det…imorgon flyger jag själv till stavanger på min första arbetsintervju.

  21. Fredrik

    Erik. Ett 6 månaders vikariat är en riktig fullträff i dagens läge! Att ens få en eller två rotationer är ovanligt just nu. Hoppas du hade en riktigt bra anledning till att tacka nej för det blir inte lätt att få det erbjudandet igen! Det är ju exakt dessa projekt alla letar efter!

    • Håller med Fredrik, det längtar jag efter!
      Hoppas det går bra på Eriks arbetsintervju.

      H-C

  22. Fel, minst viktiga som du skriver är skitsnack. Det beror på aporna på ststoil eller liknande som gör sig viktiga vilket många av dom inte är men gör sig viktiga

Kommentera