Meny

Svenska sidan om offshore

Första veckan på VG2

Första veckan på VG2

Idag är dagen-före-doppare-dagen för oss i Team Januari på Nortrain. Sedan i måndags har det varit självstudier hemma och imorgon är första dagen på plats i skolan. Självstudierna grundar sig i böckerna man fick hemskickade för en tid sen.

De två böckerna är ”Geologi og formasjonsevaluering” samt ”Boreteknologi”, helt på norska men det är inga problem alls. Skolan använder sig också av Fronter på internet där man har fått lite information och ett pretest i matematik.

Personligen har jag inga problem med Geologin eftersom jag har studerat det tidigare. Där får vi lära oss bla. hur jorden ser ut på insidan, plattektonik, vilka olika bergarter som finns, hur dom bildas och vart, en del viktiga mineraler och självklart hur olja och kol bildas.
Matematiken är väl på nivå A och kanske lite B än så länge.

Vi har fått en studieplan på hur hela utbildningen är upplagd och första veckan är det matematik och fysik, sedan Geologi och Boerteknologi de följande veckorna. Framåt april börjar praktiken med VHF, travers, rigging, fallsäkring och säkerhetskursen mm.

Nu kör vi!

Fredrik

Fredrik

Jag studerar på Stavanger Offshore Tekniska Skole och arbetar både onshore och offshore men utan fast rotation.
Fredrik

Senaste inlägg av Fredrik (Visa Alla)

77 Kommentarer

  1. Lycka till imorgon! 🙂

  2. Ses imorn!

    • Fredrik

      Har du fått någon tid? Vi satsar på 0800 för vi har inte hört något annat.

  3. MrOffshore

    Blir spännande att följa din och Team januari genom kursen. Ser oxå fram emot att höra hur många svenskar ni blev till slut 😛

  4. Vi har kört halv 9 förta veckan så utgår från att det är samma i fortsättningen 🙂 men kanske ska satsa på 08.00 för säkerhets skull.

    • Fredrik

      Har ni varit på skolan den här veckan?

  5. Hej Fredrik!
    Ska bli spännande att läsa hur det går på skolan för dig. Jag själv går i tankar om att börja studera VG2 men skulle vilja höra din åsikt om varför du valde just Nortrain och inte Offshoreutdanning eller ITC? Nortrain är ju trots allt det dyraste alternativet för samma typ av utbildning.
    Har läst Mr Offshore’s åsikt om detta. Resonerar du likadant eller är det något annat som gör att du valt Nortrain?

    Tack på förhand
    Mvh Peter

    • Fredrik

      Jag tror de flesta resonerar likadant som väljer Nortrain. Det känns som den bättre skolan och när jag gör den här satsningen så vill jag göra det ordentligt. Jag vill inte stå sen och känna att jag inte får något jobb eftersom jag inte har den vassaste utbildningen. Jag vill ha ett jobb så fort som möjligt, såklart, och därför valde jag att den vägen jag ansåg ger mig det.
      Nortrain har de saker jag värdeästter som kompetenta lärare, ett nära samarbete med oljebranschen, samtliga utbildningar som behövs i ett paket och ett bra rykte. Men den främsta anledningen är att jag saknar fagbrev och eftersom jag vill fortsätta studera till petroleumtekniker efter var Nortrain det ända alternativet. Dom låter elver som gått deras VG2 gå fagskola hos dom.
      Vill man endast arbete på däck räcker VG2, men vill mer som boredeck eller kanske ännu högre är det ett krav.

  6. Jag läser petroleumteknik på ITC men har heller inget fagbrev. Så även ITC låter sina elever som passerat deras VG2 läsa vidare på deras fagskola om man kan visa att man har arbetslivserfarenhet istället.

    • Fredrik

      Jasså se där! Vad har dom för krav på arbetslivserfarenheten?

  7. Vika möjligheter finns det för finansiering av vg2 på nortrain?
    Mvh Rickard

    • Om nortrain är en skola godkänd av svenska CSN kan du få stöd för utlandsstudier därifrån. Det fick jag på ITC som är godkända. Behövde intyg från ITC om att jag börjat där, och hur lång utbildningen var och lite sånt. CSN berättade vad jag behövde så skrev ITC ett svar på det. Fick både lån, merkostnadslån för resor, och studiebidrag. Samt det ovärderliga CSN-kortet!!!

    • Fredrik

      Det är samma på Nortrain som HardWorker beskriver. Fullt bidrag, lån mm. Men instället för månadsutbetalning som i Sverige får du allt i en klumpsumma.

  8. Jag beskrev bara att jag jobbat flera år i byggbranchen. Men flera av mina kurskamrater kom från helt annan bakgrund såsom försäljning och liknande.

  9. Ok, hur vet ngn hur mycket csn täcker utav utbildningen, hur mkt man kan få, på ett ungefär?

    • Jag går på Nortrain, började nu för två veckor sen. När jag sökte CSN va de ca 70000kr. Det är bidrag, tillägg för utomlands och hjälp till studiekostnad. Har inte exakt belopp då jag bara tog bidragsbiten, CSN sa till mig att jag kan söka lån senare och ändå få ut för hela kursen. Så jag tänkte att jag kör på så hör ja av mig till CSN senare igen om inte pengarna jag har räcker.

  10. Det är olika. Men runt en 60 000 kr är det vanligaste jag hört. Väntar själv på svar.

  11. Jag fick 65700 för VG2 på ITC. Ska betala tillbaka 54700 med start 2015 om jag inte studerar vidare.

  12. Fredrik

    Det kan få att få upp emot 70-75 också. Man får låna och bidrag för ganska mycket olika saker, plus Norgetillägg. Eklast är att ringa dom och fråga.

  13. Fick svar idag. Skulle få 34 000 kr. Vet inte vad jag fyllde i som gjorde att det blev så lite :p

    • Fredrik

      Det är lätt att glömma och missa en massa bidrag och lån man kan ta. Enklast är att ringa dom. Hamnar du hos rätt person så hjälper dom dig.

    • Felet du gjorde var antagligen att du bara skrev in under ‘undervisningsavgift’, och inte tog ut några lån. Maximala utbetalningen på undervisningsavgiften är runt 24-25k tror jag, och bidragsdelen så får man ~12k. Tillsammans får man 34-36k utan att ansöka om lån.

      Ändra din ansökan och gör den rätt så kommer du få strax över 70 000kr! 🙂

  14. Tjena gubbar !

    Är en kille på 23 år, har ingen direkt erfarenhet utav offshore arbete. Jobbar i bilindustrin med diverse slitgöra sedan en tid tillbaka.

    Har suttit och läst en hel del på denna utomordentliga sida, (TACK SOM FAN MROFFSHORE !! ) och jag har blivit väldigt lockad till att söka mig mot studieböckerna och sedan ut till havs.

    Nortrains Vg2 Brønnteknikk lockar mest.

    Vad är dom största skillnaderna mellan grundkurserna och Petroleumsteknologi ? Är det enbart mer matematik involverat?
    Har inte den bredaste kunskapen inom matematikens värld precis. Men har både Mat A&B.

    Eller klarar man sig igenom Petroleumsteknologi utbildningen om man klarat grundutbildningen? Allt är från person till person förstår jag, men vad har man att förvänta sig av den?

    Har funderat på om jag först ska studera på Nortrain för att sedan ta mig an kurser som inte finns med som krävs för att bli Roustabout.

    Sök & Räddning
    HLO
    MOB båt
    G20

    Vars finns dessa kurser?
    Hur lång är respektive kurs, vad kostar dom?

    CNS : Hur mycket kan man krama ur med enbart bidragsbiten ? Vore snällt om nån skrev ner alla olika delar eller vad man kalla dom.

    Alla åsikter och svar är välkomna,

    Med vänlig hälsning,
    Zlatko

    • Tjena!

      Mattekunskaperna du behöver för VG2 är väldigt basic. Lite ekvationer, räkneregler osv osv. Bör inte vara några problem om du klarat Matte A&B.

      Så vitt ja vet så ska fagskolan inte vara mycket svårare än grundkursen. Det blir ju mer avancerat och djupare men man har ju god tid på sig med tanke på ledighet.

      Ang. kurserna så är jag inte rätt man och svara. G20 kan du ju i samband med VG2 som tillägg i slutet av utbildningen.

      Bidraget du kan få från CSN är 705kr per vecka. Detta ger väl för hela utbildningen ungefär ~12-13000kr kanske? Detta är i rent bidrag, lånen du kan ta ut är högre.

    • Fredrik

      Skrev lite om matematiken tidigare.

      http://mroffshore.se/uppdatering-fran-skolan/

  15. Hej !
    Hur är det för mig som inte har 5 års relevant arbetserfarenhet ? kan jag gå vg2 och sen direkt hoppa till fagskolen ? Jag har jobbat lite över ett halvår som motor mekaniker sen har jag det senaste året läst upp ämnen på komvux.
    Har funderat lite på att gå en yh här i Sverige men vet inte om detta hjälper mig på traven när man senare ska söka offshore. Har du några tips och idéer ?

    • Fredrik

      Du klarar VG2 och säkert fagskolan om du har läst den matematiken som krävs. Skolan kräver ingen arbetslivserfarenhet, men det är såklart bättre om du har det när du ska söka jobb.

  16. Hur går det ? Vad läser ni nu för något ? 🙂
    Mycket fysik ?

    • Fredrik

      Förra veckan hade vi Brunnvätsketeknik. Denna vecka har vi tre dagar Drift & Styre, det är hydralik, pnenumatik och till det en del fysik skulle jag tro. Sedan repetition och på fredag har vi första av totalt fyra examen.
      Tidigare har vi haft lite enkel fysik, enkla formler där man bara stoppar in värden man får.

  17. Hej! för att kunna ta vg2 kursen hos Nortrain… är det ett måste att man innehar
    Mattematik B eller finns det chans att komma in även om man bara läst Mattematik A på gymnasiet?

    Med vänliga hälsningar

    • Fredrik

      Du kan ta Matematik B veckan innan Borr- och brunnteknik startar. Kolla med Nortrain.

      • Hej jag undrar vad det egentlige är som kostar mest av allt det här, jag funderar på att läsa grundkrusen sen fagskolan, slår man ihop det tillsammans med en bokostnad på ca 5000 kr/månaden landar ju allting på drygt 260 000 kr, sen tillkommer ju busskort och sånt annat lite oanade kostnader så säkert minst 300 000 kr för att bli helt klar? någon talade om att det fanns något förmånligare lån som man kunde låna till just denna typ av utbildning eftersom det blir väldigt hög ränta om man lånar av t.ex swedbank eller för att inte tala om lendo för exempel. du råkar inte veta någon bank som har dessa speciella studielån? hur är det med det svenska studielånen? fungerar det om man studerar nortrain i norge?
        tack på förhand

        • Fredrik

          Ja, det är en hel del pengar att gå båda utbildningarna. Det är ändå ingen idé att satsa så långt direkt. Även om du just nu hade Borr & Brunn, teknisk fagskole samt några kompletterande relevanta kurser men utan erfarenhet så får du inget jobb så lätt. Då ska du ha relevant fagbrev eller några turer offshore.
          Så ta inga lån till hela utbildningen direkt, erfarenhet och några kurser är viktigare. Viktigast av allt är kontakter, det kostar ett par öl ibland.
          Ta dig till Stavanger, plugga om du vill, skaffa kontakter och några jobb så kommer du lära dig branschen ganska snart. Sen kan du ta lån för att gå den vägen du vill.

          • vad menar du med några jobb? för att få jobben behöver jag ju erfarenheten men för att få erfarenheten behöver jag ju jobba, är det inte fullt möjligt att jobba på något lager eller liknande under själva studietiden så att det kanske går runt så att säga? du verkar ju köra på att gå nortrains och sedan fagskolan enligt din profil? alla säger att man ska satsa och försöka hela vägen och nu säger du att det inte är någon idé? eller fick jag fel uppfattning? gjorde inte du så att du gick ut nortrains 4 månader kurs och sedan fick något sorts jobb efter endast den? eller hade du en relevans inom det arbete du fick tidigare innan själva nortrains kursen?
            tack för ett sådant snabbt svar också, uppskattas verkligen att ni är så aktiva här 🙂
            PS: får man inte fagbrev efter fagskolan?

  18. ah hörde med dem, var en som började nu 4e augusti vilket blir väldigt kort varsel, nästa började i november/december

    kunde även ta en opptakspröve hos nortrain utan att gå mattematik B kursen om jag självstuderade hemma.

    så de är frågan hur jag ska göra.. ni som gått mattematik B vad innehåller det?
    massa ekvationer m.m?

  19. Fredrik

    Petter;
    Jo absolut, detta är en paradox. Det svåra med att få första offshoreturen är att de nästan alltid ser att man har offshoreerfarenhet sen innan. Man komma ofta ut när man åker flera, det är ett enkelt jobb, kanske som man gjort onshore och att de inte har någon annan direkt tillgänglig med offshoreerfarenhet.
    Du kan absolut gå BVg2 för att sedan fortsätta med fagskole, men du bör jobba onshore samtidigt.
    Jag gjorde ju så, men jag vill inte säga att det är enkelt, jag har haft mycket tur med jobb också. Även om jag klarade det så vill jag inte rekommendera andra att bara köra på VG2 sen fagskole utan att ha något jobb. Kör VG2 sen börja jobba. Du kommer snart lära dig branschen och kanske också köra på fagskole direkt eller få ett jobb efter Vg2 och jobba dig ut istället. Fagskole är inte så tungt om du inte har fagbrev. Helt enkelt 😛 Jag ska försöka ta mitt fagbrev i januari/februari i Logistik.

    Du får inget fagbrev efter fagskolan. Fagbrev får du efter slutförd utbildning (Som ger rätt till fagbrev), gjort de examen som krävs samt 2-3 års dokumenterad erfarenhet. Vi från Sverige gör ofta som privatister, då vi visar upp 4-5 år dokumenterad erfarenhet från Sverige, gör en eller flera skriftliga examen samt en dag praktiskt prov.

    • Ja alltså tur är någonting som såklart spelar roll men jag tror också att desto längre man stannar där, desto större chans är det att turen kommer så att säga. Hade för övrigt också tänkt att först utbilda mig i sverige och om jag skulle bli erbjuden jobb i sverige efter det så kommer jag såklart jobba med det 1 eller 2 år i sverige för att få erfarenhet inom yrket sedan jobba i norge som det eller något annat för att sedan gå vg2 och förhoppningsvis efter det kunna få jobb under tiden jag gör fagskolan, du sa att du läser på en annan skola? är det bara för att få fagbrevet inom logistik eller gillade du inte nortrains fagskola?

      En annan sak jag tänker på var det där med att det inte längre verkar gå att komprimera kurserna så att det blir billigare eftersom du slipper bo där så längre som mroffshore gjorde, det är ju verkligen synd 🙁

      jag kommer kunna gå vg2 om 3 år, hoppas verkligen inte det är försent då, känns som att många kan ”hinna” dit före mig tills dess, men det kanske är bättre att komma dit sent med relevant utbildning innan istället för att stå arbetslös med höga lån efteråt?
      tack

      • lägger på en sak, tror du att mekanikkonstruktör kunde vara något för att få jobb onshore lättare?

        • Fredrik

          Jag vet faktiskt inte, det är bra att ha tekniskt och mekanisk kunande, men inte kommer du konstruera någonting offshore. Simpel mekaniker är perfekt 🙂 Om du bara vill ut offshore så låter det lite mycket?

      • Fredrik

        Absolut, desto längre du jobbar inom något relevant så ökar chanserna. Vad hade du tänkt göra i Sverige fram till VG2?

        Jag går på en annan skola eftersom den var på distans, istället för Nortrains 2 veckor skola, 4 veckor ledigt. Jag kan lättare anpassa mig till jobb, och åka när jag vill.

        • Jag hade tänkt gå hydraulteknik för att sedan arbeta som det i sverige ett par år för att sedan antingen ta hydraulik fagbrev i norge och sedan vg2 och fagskolan

          evuntuellt då mekanikkonstruktion efter hydraulteknik för att jobba onshore på plats i norge några år för att sedan försöka hoppa ut i branshen,

          frågan är egentligen bara om det är värt att ta hydraulteknik fagbrev i norge innan vg2 eller bara köra vg2 direkt efter svenska högskolan så att säga. Det fagbrevet som jag såg i norge på hydraulteknik var endast 6 månader,
          http://www.krm.no/no/Fagsertifikat

          intressant med distans, blir det billigare då också? jag är i allra mest mån om pengar till detta. känns ändå som att det borde vara relativt enkelt att få jobb enligt mig, många borde sållas bort eftersom det är så dyrt att ta utbildningarna och bo i norge, många borde inte ens vilja jobba i branchen eftersom dom kanske har att stabilt trevlig liv med familj och nära vänner i närheten av sig som dom inte vill mista, och så verkar ju norge prospektera mycket för att bygga nya riggar i nordsjön, sen kan man ju även söka jobb på andra hav i världen så att säga, läste om någon som fick sitt första ofgshorejobb i brasilien tillexempel.

          längsta posten på mroffshore?

          • Fredrik

            Hydraulik och mekanik är alltid bra. Då kommer du kunna jobba inom service sen. Men då behöver du inte gå teknisk fagskole eller VG2 eftersom dom inriktar sig mot borrningen. Det är inom borrning det är svårare att få jobb, har du mekanisk bakgrund med utbildning så kommer du få jobb inom service efter lite onshore jobb. Service är också mer troligt att jobba hela världen.

            Har du minsta möjlighet att ta fagbrev så gör det. Men du måste ha ett par år erfarenhet att visa upp, samt klara de proven som krävs.

  20. intressant, så du menar att man inte ens behöver läsa vg2?
    måste bara fråga också, man måste ha typ 2 års arbetserfarenhet som lärning som du säger, om jag istället jobbar typ 2 år i sverige innan, det räknas också som det då? kan jag skriva ett prov och få fagbrevet på en gång då?

    kollade lite på vad de internationella arbetsgivarna hade för krav och de var bland annat dessa

    Offshore Survival, UKOOA Medical, MIST Certificate and preferably Mechanical certification.

    Mist cetrificate, googlar man det tycker jag att det borde motsvara allting man kan läsa hos nortrain? även det andra också?

    men du menar att jag inte skulle behöva gå vg2 eller fagskolan? fagskolan jag länkade hade CETOP 2 och utbildningen jag ska gå har ju CETOP 1 2 och 3 så ja håller med, det känns onödigt men jag tänkte om man ändå var tvngen att visa vad man kunde eftersom norrmännen verkar ha helt annat system.

    • du menar med andra ord att vg2 är endast för dom som ska arbeta som rougnecks i själva oljeborrningsprocessen?

      mroffshore själv är ju elektrioker och som jag har uppfattar det så är han elektriker på en oljerigg men det kanske bara är så att han är det i grunden och nu håller helt på med borrningsprocessen?
      tack så hemskt mycket igen för dessa svar, hjälper otroligt mycket jag kanske kan bli bloggare här också snart hehe

    • Fredrik

      Ja absolut, din erfarenhet i Sverige räknas! Då behöver du bara göra proven i Norge.
      http://www.rogfk.no/Vaare-tjenester/Utdanning/Fagopplaering/Praksiskandidat

      Vad det där är för utbildningar vet inte jag tyvärr.

      VG2 är ”Gymnasium” ungefär. Att bara säga VG2 är fel, vi bör säga Bore & Brunnteknikk eftersom det är det vi menar, det finns massor av VG2 utbildningar annars.
      Bore & Brunnteknikk är mot borrning, teknisk fagskole är som en yrkesutbildning eller vidareutbildning efter VG2 där jag går fördjupning inom borrning. Inget av dessa är direkt relevant om du ska ut som mekaniker eller liknande serviceyrke. Samtidigt är mekaniker en bra bakgrund för att ge sig i borrning.

      Det är inte så många som har erfarenhet av borrning från land, om du inte kommer från gruvorna i norr kanske. Därför är skolbänken den vägen ut inom borrning.

      Mr.Offshore har varit elektriker tidigare, men sadlade faktiskt om helt när han började på Bore & Brunn, det är ett bra hantverksyrke men inte super relevant. Mekaniker är bättre. Jag själv kommer från Transport & Logistik och det är inte heller jätte relevant faktiskt.

      Kort sagt:
      – Ska du ut inom borrning, kör på VG2 direkt -> jobba -> fagskola senare.
      – Ska du ut inom service/mekaniker eller annat, skaffa dig erfarenhet eller utbildning inom det men kolla vad som krävs och är eftertraktat där.

      • Okej tack för den infon, trodde att alla på riggen var tvungna att ha vg2 Bore och brunn eftersom man skulle veta vad det hela handlade om. Men hur ska man då komma in i branschen? Gå endast säkerhetsutbildningen, travers och vhf och försöka knyta kontakter där?

        • atfre

          Borr & brunnteknik har man faktiskt nytta av även om man ska in i service. B&B ger en god baskompetens om vad allt handlar om oavsett om du jobbar inom brunnservice, borrdäck eller annat. Däremot så blir fagskolen överflödig om du inte ska in inom borrning eller brunnservice som exempel.
          Borr & brunnteknik är inget krav för andra yrken men kan ge CV:t en extra knuff när du söker jobb som många andra söker, både för att det är en offshorerelevant utbildning och att du har en bättre baskunskap om vad allt handlar om än någon som jobbar på land och enbart gjort säkerhetskursen.

          • Fredrik

            Men inte skulle jag säga till nån att ta en kurs för 90.000kr för att få en allmänbildning om riggen. Däremot om du ska ut inom service, som du säger, och pilla på saker i brunnen kan det vara bra. Men inte om du bara ska ut som mekaniker.

          • Jo men frågan är det som fredrik också ställre sig, är det värt 90 000 kr för att få denna extra knuff? kanske? skulle jag söka samtidigt som en utan till samma plats skulle odm förmodligen välja mig som hade vg2 b&b då, men jag menade mest, hur ska jag komma in med ena foten isåfall? tänkte att vg2 b&b var också ett sätt att få kontakter eftersom man bor i stavanger och många företag kommer och föreläser och sånt.

            Annars då? ta det man absolut måste ta och sen bara flytta till stavanger och hoppas på att få jobb direkt genom att springa runt och söka där?
            låter nästan lite mer ”risky”

  21. atfre

    Det är något man får avgöra själv lite. Allt runt denna resa ut till drömjobbet är lite risky. Det var flera som läste B&B samtidigt som mig på ITC som ville in som mekaniker. Detta för att de sökt jobb men fått avslag. Hur ”konstigt” det än låter så är det ganska vanligt att arbetsgivarna tycker det är bra om man har denna baskompetens. Så en ”knuff” på 90.000kr låter väldigt dyrt. Men det kan löna sig till slut. Egentligen så kan man väl säga att det bästa är om man ringer runt till lite olika företag och frågar vad som krävs av en för att ta sig ut hos dom.

    Men som du säger, är det du och en till mekaniker som söker jobbet. Och den andra personen har B&B så är tyvärr risken stor att man föredrar han. Är det 1000 sökande till en tjänst så sållar man snabbt bort folk genom att kolla på folk med Fagbrev, B&B, Fagskola etc.

    • ja jag förstår verkligen vad du menar, jag har ca 250 000 kr till mitt förfogande och då vill jag ha så höga chanser som möjligt och om den totala kostnaden sen skulle bli 110 eller 200 tusen är inte så viktigt så länge jag vet att jag får anställning och kan ta igen pengarna inom några år jag vill i allra bästa fall slippa ta lån, tror du att jag kommer bli tvungen att ta lån ändå? vad kostade dig själva tiden i norge under B&B, alltså vad kostade det att bo och leva där förutom själva kursavgiften?

      skulle du också säga att kontakterna man får av B&B är en bra anledning att också gå den kursen? jag skulle helst av allt vilja få jobb ”face to face” med en arbetsgivare istället för att söka tusentalsjobb på någon hemsida menar jag.

      • Fredrik

        Du klarar dig med dom pengarna ganska långt.

        Säg att du bor för 4.000-5.000, lever för 2.000-3.000 plus 1000 extra till buss mm. B&B är 4 mån, dvs 9.000 x 4 = 36.000 NOK. (Det låter mycket 🙂 ) Plus de 80k för skolan.

        Lägg till 15k för andra kurser som inte ingår som är bra att ha. Du har alltså en bra start för strax över 130.000.
        Fixa jobb direkt efter skolan, så drar du in pengar till fagskolan om du bestämmer dig för att gå den, den kostar mellan 20-30k per tremin beroende på skola.

        Lägg på ett par tusen för resor till Sverige, 1000-1500 per resan till Arlanda med SAS.

        Du får mycket kontakter under B&B, men inte med några företag direkt.

        • ja precis, hoppas också att det räcker, fagskolan blir ju problemet eftersom den är 3 år och så ska man bo där det blir ju 5*36=180 tusen kr, bara för att bo där, sen 180 tusen till för kurserna varje termin, (herregud)
          det är därför jag vill köra så länge i sverige som möjligt haha, men tror du inte fagbrev och B&B samt onshore jobb borde öka mina chanser tillsammans?

          • Fredrik

            Men boende och leverne har du ju i Sverige ändå, och du jobbar ju hela tiden.
            Jag vet inte vad du menar med 180k till för kurserna varje termin. Skolan kostar 20-30k thats it. Fagskolan är deltid eller distans så du kan ju jobba massor under den tiden.
            Fagbrev och B&B är bra, speciellt fagbrev.

            Jag ordna alla mina kontakter under den tiden jag bodde där.

            Jag tror inte du ska se det där som en bra riktlinje. Jag vet inte ens var det är för sida 😛

        • hur var det du fixade kontakten som fixade ditt jobb?
          en lite läskig grej jag märkte var att om man kryssar i hydrauliker på oilcareers.com så finns det inte ett enda jobb i norge..vet inte om det är mest för att företagen inte lägger upp alla sina anonnser där för det fanns samtidigt ganska många anonnser i aberdeen, scotland.

          • atfre

            På ITC Boreskolen kan du läsa B&B för runt 100.000kr totalt med skolan, resor, boende, mat etc. Fast track kursen på 3 veckor nästa sommar blir nog några kronor billigare till och med.

          • aftre: ja men som jag förstått måste man ha fagbrev innan man ens börja på ITC?

  22. Fredrik:
    jaha jag trodde fagskolan var att du betlade 30k för en termin sen att du studerade heltid där samtdigt det var därför jag räknande med boendekostndaer under 3 år. när du säger att man kan jobba en massa under tiden? menar du i sverige eller norge? i ett av dina senare inägg när du blev klar skrev du att många flyttade hem till sverige igen, för att jobba med sina gammla jobb? men du fick onshore jobb direkt? eller fick du åka t på tur direkt efter? är det inte svårt att plugga medans man jobbar? om man skulle gå ITC skolans intensivkurs på 3 veckor, borde inte den bli hur svårt som helst om dom kan tryckt ihop en 4 månader kurs på 3 veckor?

    • Fredrik

      Min fagskola är på distans så jag kan jobba när jag vill, vilket är väldigt bra.
      Efter B&B var det många som drog till Sverige igen och jobbade över sommaren, vid tog examen i Maj. Jag satsade lite på att få jobb i Norge under sommaren. Det kan jag inte rekommendera eftersom man med stor chans står utan. Jag fick åka på ett jobb i början på juni tror jag, och nästa kom i slutet på Juli.

      Hur ITC fungerar ska nog aftre svara på, jag tyckte B&B hade ett bra tempo på Nortrain. Jag hade ändå vanan inte att studera efter att jag studerat 7-8 månader till civilingengenjör i teknisk fysik innan, en utbildning jag har på vila nu. Kanske man tar upp igen när fasta rotationen kommer 😉

      • oj teknisk fysik, ja jag står här och tänker på ett vägval att antiingen gå hydraul grejen och satsa ALLT verkligen allt eller bara civilingenjörs programmet i samhällsbyggnad där det är stora chanser att får ett ”vanligt” jobb men jag vet inte riktigt vad. Kan man alltså börja på den och sedan ta en paus s¨man vet att an iallfall kan gå tillbaka till kth i absolut värsta fall? för inte kommer man kunna göra lika bra ifrån sig på senare högskoleprov en det direkt efter gymnasiet menar jag. känns lite som att ingejör är ”säkrare”. ska jag gå hydraulik ska jag få jobb och arbeta med det i kanske 5 år och sen göra fagrevsprov och grejer. undertiden hade jag kunnat få jobb som civilingenjör med fast anställning och på heltiden. en betydligt säkrare väg och det är just det som får mig att vara så skeptiskt till det hela nu, går man hydraulik så måste man jobba 5 år och hela tiden tänka snart kan jag kanske komma ut på en rigg för grundlönen var en vanlig hydraultekniker är ju inte mycket att hänga i granen. och sedan är det ju inte ens säkert att få jobb, i civilingenjörs branshen verkar det ju vara 99,99% chans att få jobb. instegslönen för civil är ca 30 tusen och instegslönen på en rig är vad, ca 40? en civilingengör kan ju lätt jobba sig upp digg 40-50 tusen men det kan man ju på en rig också så att säga…

        • Fredrik

          Ja Civilingenjör är ett säkert kort. Iallafall säkrare. Det tar fem år, du är garanterat ute på rigg inom 5 år om du satsar på det.
          Ditt riggjobb kommer tidvis ge dig bättre pengar, tidvis kanske vara osäkert och garanterat inte ge dig samma status som en civilingenjör 😉
          Efter 10-15 år som civilingenjör tjänar du 40-60, det gör du offshore också men du blir ingen företagsledare eller toppchef offshore.

          Jag trivdes med studierna och allt jag lärde mig, men jag passade inte ihop med människorna där. Du kan ju gissa vilka som går Teknisk Fysik, inte samma personer som jobbar offshore iallafall! Jag vill ha ett fysiskt arbete men jag får inte jobba lika mycket med huvudet offshore.

          Jag gjorde mitt högskoleprov 5 år efter gymnasiet och kom in på det. Vet helt ärligt inte hur eller om jag kan upp mina studier igen senare. Däremot vet jag att efter teknisk fagskola kan jag studera 1 år till på Stavanger Universitet och sedan ta ut en kandidatexamen! Det kan vara något!

          • intressant, kandidatexamen i vad? Men ja statusen skiter jag i för jag tror helt ärligt om jag ska värdera mig själv att jag skulle kunna klättra längre på en rig en på ett ”vanligt företag” för jag gillar också mer det praktiska än det teoretiska, men menar du att man inte kan klättra lika långt inom service som inom drilling? titta på den här bilden som mroffshore la upp en gång
            http://mroffshore.se/wp-content/uploads/2014/08/Roughneck-copy.jpg

            är dessa positioner bara inom drilling eller kan jag bli kranförare som en hydraultekniker? driller? gruppledare iallfall? eller går det inte att klätta någonstans inom service? börjar man inte som en roustabout inom serive? sen blir man roughneck inom service etc.?

  23. Fredrik

    Nej, du kommer inte lika långt inom service. Förman kanske.

    Det två vägarna som MrOffshore visar här är från Roustabout och uppåt, en mot drilling och en mot kranförare (Inom däckscrewet).

    Du kommer bara till roughneck utan teknisk fagskola, och bara till roustabout om du inte har alla krancertifikat.

    Service är ju som det låter, service på utrustning och installationen. Säg att service installerar, underhåller och kontrollerar allting som drilling-crewet och andra på riggen använder. De reser ofta ut till olika riggar där ”deras” utrustning finns. Sist jag reste ut träffade jag en kille som bara skulle ut två dagar, justera lufttryck på en vinsch sen iväg till nästa rigg. Dom har säkert fast rotation, 4/4 eller liknande kan jag tro.

    Finns ju möjlighet att börja på ett företag som tillverkar utrustning till offshore industrin, lära sig deras grejer sen resa runt och underhålla dom där de finns. Sällan behövs ju en killa stationerad för att sköta någonting. Som tex. MrOffshores senaste inlägg; kom ut ett kille som kunde risern. Det är ju inte alltid man installerar den, då tar man bara ut nån som kan det riktigt bra.

    • men hur kan man ha 4/4 rotation om man bara är ute säg 2 dagar och fixar en grej? Men grejen är alltså att man kan vara roustabout medans man pluggar vidare till tekniks fagskola vilket ger behörigheten för ruoghneck? en hydrauliker är i roustabout löne höjden?

      • Fredrik

        Du åker till många rigger under din rotation 🙂
        Ja du kan även jobba som roughneck utan teknisk fagskole. En i min klass just nu är ass. driller utan fagskole. Han ska bli driller.

        Vet ingenting om löner för hydrauliker. Jag vet inte ens vad en sån gör exakt? 😛

        • jaha men vissa företag verkar ju bara äga typ 1 rig, arbetar man som någon alla företag kan ringa och så utför man arbeta åt olika företag hela tiden? verkar inte som att det blir fast lön då precis :/

          men å andra sidan så lär det vara lättare att få jobb inom drilling om man varit ute flera turer som tekniker menar jag, man kan ju läsa drilling fagskolan medans man jobbar som service. jag tror jag har bestämt mig nu haha, efter en hel del kommentarer.

          • Fredrik

            Det är väldigt många företag inblandade. Ett företag kan sälja in sin utrustning till massa olika riggar, sen sköter de om servicen, till exempel. Du jobbar såklart åt ett företag och får din lön där 😛

            Vad jag vet, så börjar alla som roustabout för att sedan ta sig mot drilling. Även om du jobbar som tekniker eller annat så är jag osäker om du kan hoppas direkt till roughneck, beror på vad du gjort kanske.

  24. atfre

    Jag missade frågan om ITC, Kanske jag ska fördydliga lite mer i artiklarna om vilka krav som ställs?

    Egentligen så är det inget krav om fagbrev. ITC kollar mer på bakgrunden för att se att du har relevant bakgrund etc. (inom TIP, Teknisk industriell produktion). Det går att googla om vad som infaller under TIP. Men det kan jag också lägga in i artikeln!

    • jaså så om jag t.ex har 2 år i hydraulbranshen så borde jag godkännas?

      • atfre

        Låter inte som några konstigheter. Blir du nyfiken på ITC Boreskolen så slå iväg ett mail till mig om lite av din bakgrund. Timmy@boreskolen.no

        Men passa på och besök någon av platserna i Sverige på ITC Roadshow vettja för att både höra lite mer om branschen, och framförallt om skolan.

        Läs mer här om du missat det tidigare: http://mroffshore.se/nasta-upplaga-av-itc-roadshow/

        • okej tack, måste bara fråga, hur är det med jobben, vad kallas hydraultenikern eller vad ska man söka på sidor så att säga, det finns inte många annonser med hydraultekniker men det finns massor som heter servicetekniker, hydraul är ju en service underhåll men ändå, det borde ju finnas behov av en specefik hydraultekniker? men antar att det kallas något annat, motorman?
          denna annons står det ju just att dom söker en hydraultekniker medans i andra anonnser står det att dom vill ha service tekniker med kunskaper inom hydraulik :/

  25. Fredrik: ja men då borde det ju passa perfekt att hoppa som tekniker till drilling med Vg2 i bagaget?

  26. atfre

    Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte så mycket på den fronten. Vad jag kan tänka mig är att de flesta med hydraulisk bakgrund inte hamnar som endast någon hydrauliktekniker utan servicetekniker till företag med massa hydrauliska komponenter. Hydraulik är iaf en bra bakgrund. Allt går mer och mer åt det hydrauliska hållet på riggarna.

    • är inte motorman någon som har koll på hydrauliken? finns det motormän på din rig?
      har läst mycket om titeln motorman på engelska sidor men hittar inget om det på norska

      • MrOffshore

        Jo man har motorman på norsk sektor oxå. Vi har alltid 2 ombord på vår rigg, en på natt och en på dag.

        • Eftersom ca 80% av alla jobb ges via kontakter och inte annonser, vad tror du chanserns är att få jobb i t.ex Australien eller USA?

Kommentera