Meny

Svenska sidan om offshore

Från en brunn till en annan

Från en brunn till en annan

Redan innan jag hade kommit ut offshore hände lite grejer! 

Stod och väntade på en flygbuss utanför mitt hotell som skulle ta mig till helikopter terminalen. Som så många gånger förr så var bussen försenad och man började bli lite småirriterad där i duggregnet.

Då stannar helt plötsligt en bil med en kvinna som erbjuder mig skjuts bort till heliporten. Hon skulle nämligen själv till flygplatsen som ligger precis bredvid. Väldigt trevligt gjort av henne och det är något som aldrig skulle hända i Stockholm tyvärr!

När vi väl skulle checka in bagaget till helikoptern så höll dom fortfarande på att mecka och göra service på den. Det hela sträckte sig till 6 timmar som vi fick vänta innan den var redo att flyga. Något som iaf är bra när man får vänta på sin utresa är att efter 2 timmar får man 100 kr att handla för i kiosken som finns där. Förr fanns bara choklad och varmkorv men nu har dom även frukt, nötpåsar och olika keso. Bra för oss som vill hålla en sund livsstil… 🙂

När vi väl kom ut vid 19-tiden skulle vi ju egentligen börja jobba direkt men när ens flight är sen får man alltid börja senare. Eftersom man måste hinna vila lite innan sitt första nattpass. Blev att vi började skiftet kl 23 vilket var ganska skönt måste jag säga! Då jobbade vi alltså bara 23-07 första skiftet vilket var en skön mjukstart.

Första veckan kantades av en del nya saker för mig. Vi var i full gång med att byta brunn. Vilket betyder att hela BOPn måste kopplas från, sen skidda (flytta) hela tårnet för att komma rätt över templaten som är installerad på havsbotten. För dom som inte vet det så är BOP en blow out preventer och är en komposition av massa ventiler. Den är 6-8 meter (skulle jag tro) är väger väl över 250 ton.

Template

Till den är den en väldans massa hydraulikslangar kopplade som måste av. Den är givetvis ihopsatt med well center ovanför sig som alltså på drill floor. Och under sig har den ju dom grova Riser-rören som går mellan riggen och havsbotten. 

Template är en väldigt stor ram kan man säga som är fast cementerad på havsbotten. Vet inte exakt men den kanske kan va 20 x 20 meter eller något åt det hållet. Någon med erfarenhet i detta får gärna rätta mig 😀 Den templaten innehåller iaf hos oss 4 st hål. Hål som är till för att borra 4 olika brunnar i. Vad vi skulle göra va att flytta oss från en brunn till en ny…

Vi hade första veckan hjälp av en roughneck från ett annat crew eftersom en av oss var sjuk. Exakt som då jag var ute på övertid för ett par veckor sedan… Han bidrog väldigt mycket tyckte jag och hade en del smarta tips som jag tog lärdom av. Tror generellt att det är bra att ibland jobba med lite andra crew/folk, kan lätt bli annars att man fungerar sämre tror jag och tuggar på i samma rytm hela tiden. Vet att företaget gör så ibland nämligen. När vissa crew jobbat ihop För länge och blivit för tajta så splittrar man dom.

Vädret under första veckan var verkligen ett rent h*lvete! Var kallt och samtidigt blåste det kraftigt i precis fel riktigt hela tiden. Min näsa fick näsblod några gånger av det. Men va gör de nu när man sitter hemma i sin lägenhet med 1 månad ledighet framför sig?! 😀

BOP

När vi väl hade flyttat oss över till nya brunnen så skulle givetvis BOPn på igen och allt kopplas upp. Sedan gjordes massa trycktester osv. Något jag inte kände till tidigare men fick lära mig av assisten drillern var att i hela Nordsjön så är det krav på att trycktesta BOPn var 14:e dag. Har tydligen varit så länge i Norge. Men efter BP olyckan i Mexico Golfen så ere numera standard i hela världen. Ganska viktigt och självklart kan man tycka när det är den som stoppar en fatal katastrof… 🙂

En annan grej vi gjorde som tog ett par skift var att byta ut alla drill pipes till nya. Dom gamla hade nämligen börjat lossna beläggning inuti så ledningen tog ett beslut att byta ut allt till nytt. Vad vi gjorde då var att bygga ihop 33 stand neråt i brunn. Ett stand består av 3 singlar, varje singel är ca 9,3 meter om jag inte minns fel.

Sen när alla 99 singlar (33 stands) satt ihop från drill floor och ner i brunn. Så började vi köra upp dom igen för att sedan skruva isär en och en.

Köra varje singel ut på ett band och med en maskin som kallas PDM (pipe deck machine), placera alla på hög utanför derricken / tårnet. Det däcket utanför tårnet kallas canti leaver. Jag fick köra PDMen ett par timmar vilket var riktigt skönt!

Måste säga det att när man väl får ett par timmar i den stolen och får köra maskin är man tacksam! Få vila kroppen och hjärnan lite hehe.

Allt eftersom så blir ju canti leaver full och då kommer alla rustabouts och kranföraren och lyfter ner rören på main deck. När vi sen hade fått ut alla gamla drill pipes så skulle ju dom nya in. Då gjorde vi på precis samma sätt fast omvänt…

Blev lite mera timmar nere hos Derrickman och mixa kemikalier som skulle ner i brunn. Det är kul tycker jag. Den gången fick jag köra en big bag med truck så att den hängde ovanför en stor mixblandare. Sen bara skära hål i botten på big bagen så att allt rann ner i blandaren. Sen vare bara att stå där som en häxa med sin slev och röra runt i grytan.. 🙂 Ähh men skämt åsido så ere kul att se vad han gör nere i pump- och mixrummet. Nästa steget på karriärstegen är ju trots allt att börja jobba där nere…… 😉

Oväder
Sista veckan blev iaf lite speciell då vi skulle börja borra den sista brunnen innan vi lämnar fältet. Det ska bara bli en vatten injektionsbrunn så den blir inte så lång utan går hyfsat rakt ner som jag förstod. Problemet vi ställdes inför var att vädret gjorde det svårt för båten att ligga nära riggen.

Som jag skrivit om i artikeln Kakshandtering så hamnar ju all kaks man får upp från brunnen i s.k ISO-tankar. Dessa måste sedan tömmas till andra tankar som står ombord på båten. Så man kopplar en tjock bulkslang emellan båten och riggen.

Båten har ju givetvis mycket större lagringsplats än riggen, så man måste ständigt tömma riggens tankar till båtens.

Vad som hände var att man såg på väderleksrapporten när vågorna skulle gå ner. Sen borrade vi som faan (30 m/h) för att fylla tankarna så mycket som möjligt. Och när vädret tillät så kom båten in och allt tömdes ner. Sista skiften körde vi drilling och tömning till båt parallellt vilket inte är ovanligt. Det var stressiga skift där man inte fick göra några fuck ups! Ett misstag där från någons sida hade ju kunnat kosta förseningar som i sin tur hade lett till extra dagar i operationen. Och som vi alla vet kostar ju en oljerigg ett par mille per dag att ha i drift… 🙂plattformar ihop

Summering
Lärde mig väldigt mycket under dom här 14 dagarna och det går bättre och bättre som roughneck känner jag! Det är kul att varje tur man är ute och jobbar innehåller nya utmaningar och arbetsuppgifter! Självklart är mycket samma också som vilket jobb som helst men det är iaf stor variation.

Friperiod
Nu är det hela 4 veckor tills man ska jobba igen! Jag har inga planer alls utom att träffa familj och vänner. Har en stor sak som händer i mitt liv där i början av maj så det är en del förberedelser inför det. Får se om jag outar något om det här på bloggen senare. Beror på hur det går haha! 😀

Fick iaf lönen i dagarna och då inkluderat den övertidsveckan jag var ute. Är fasligt nära nu att ha råd med mitt kök jag ska renovera. Där emot är jag sjukt omotiverad att renovera hemma igen. Känner att jag ska vänta till efter sommaren med det.

Visst man har all tid i världen under 4 veckor men jag vill vara ledig också! Att renovera ett helt kök kommer säkert ta en hel friperiod minst, och det har jag ingen motivation till just nu heh.

Aktierna har rört sig bra också sedan köp vilket är trevligt! Köpte in mig i 2 st olika oljebolag som jag har bra insikt i via jobbet. Mitt långsiktigamål är att på det kontot ha 1 miljon då jag är 35 år. Ett mål jag räknar kallt med att klara! Sparar alltid 10% av bruttolönen till mitt aktiekonto så det fylls på sakta men säkert. Och förhoppningsvis gör man sig en bra avkastning under resans gång..

För er som är nya läsare så kan jag berätta direkt att pengar betyder mycket för mig. Jag har ännu inte förståt vad som verkligen är viktigt här i livet som familj, resor osv.. Men en vacker dag gör jag kanske det 😀

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

30 Kommentarer

  1. Ja! man skulle varit i dina kläder

  2. Är inne här varje dag o kollar efter updates o varje gång är det lika kul att läsa. Man har ju blivit lite orolig när man ser alla nerläggningar överallt…men du är tydligen igång fortfarande o jobbar, gött. Har du koll på var man kan se antalet brunnar som är igång i Norge vs innan oljeraset? Man läser ju om varsel mm på offshore.no nästan dagligen och det känns som att det snart inte finns några kvar att varsla. Vore nice o få perspektiv på hur mycket sämre det verkligen går i Norge-oljan nu jämfört med för t ex 6 mån sen. Måste hitta tändvätska till att orka kämpa vidare för att ta sig ut. Stort tack på förhand!

    • Fredrik

      Du har tillgång till nästan all data om rigger, fält, brunnar och projekt på offshore.no. Du finner också mycket statistik genom åren och hur mycket som finns kvar att investera på sockeln 😉

    • MrOffshore

      Hej tack för dina varma ord!
      Man borde kunna hitta sån fakta på offshore.no eller nån av dom officiella oljesidorna i Norge. Kan ju alltid kika på heliport.no hur många riggar som finns kvar i landet. Tror det toppat på ca 35 innan kraschen.
      Jepp jag har mitt på det torra som det ser ut nu. Men man ska aldrig ta något för givet här i livet! Därför tror jag mkt på att spara och investera en stor del av min inkomst.

  3. Intressant läsning som vanligt när det väl kommer en uppdatering! 😉

    • MrOffshore

      Tack ska du ha Oljenissen! Synd att du va upptagen på offshore träffen i somras! Går säkert fler tåg under året..

  4. Måste vara så mycket smidigare med en surface bop än vår subsea bop.. Om det blir fel på vår måste ju skiten upp ur havet. skitigt tungt och luktar skunk.

    • MrOffshore

      Haha ja man ska alltid sätta saker i perspektiv, så sant! 🙂 ush jag minns när vi jekkade upp benen va de stank från alla musslor som kom upp från havet!

  5. Hej!
    Intressant läsning.
    Har precis läst ut en bra bok om investeringar som kanske du kan gilla. I mina ögon är det de bästa man kan läsa om vill investera på lång sikt och skapa något stort.

    Tony Robbins – Money, Master the game

    Du får gärna kommentera edstrew´s inlägg.
    Jag ska själv ut offshore, börjar studera till hösten, bor i Stavanger, så de ska gå fint.
    Hade vart intressant att veta hur snackat går ute på riggarna.

    Tack för en bra blogg
    A

    • MrOffshore

      Hej Evert tack för boktipset! Jag har läst 2 böcker av honom men det handlade mer om personlig utveckling. Ska dock kolla in boken du rekade!
      grattis till offshore turen! Är det din första? Vad ska du ut som?

  6. Fredrik

    Vi ska precis göra samma sak här ute veckan, flytta BOP alltså. Det betyder mycket jobb för dig men ytterligare 2-3 filmdagar för mig! haha 😀

    • MrOffshore

      Haha bara att gratulera då Fredrik! Glöm inte bort att träna oxå va 😉
      ”Nackdelen” med att jobba i drilling är att man får aldrig några filmdagar eller långa luncher 😀 men å andra sidan är man tryggare att behålla jobbet tror jag. Eftersom drilling avgör riggens öde så länge det finns brunnar att borra..

      • Fredrik

        Ja det är sant det, bara vi från service som kan alla discovery program utantill. Vi är ändå så pass viktiga att om våran anläggning skulle svika måste hela borrningen stoppas inom 2h. Har inte skett än. Växlar till natt just nu och vi ska snart få veta om riggen är villig att betala oss en vecka över tid på denna turen. Väntar med spänning 😉

        • Vi hadde skitmycket strul med kakshantering sist jag var på jobbet, resulterade i att alla, verkligen alla på riggen stog och spadade kaks från däck upp i skippar och bigbags. Rätt kul att se Oim och ass pusher stå och jobba 😉

          • Fredrik

            Skjuter ni direkt till båt eller har ni skippar? Vi har det flott med två 35m2 buffertankar efter shakrarna så vi är ganska safe. Kör med OBM också.

  7. vi har 4 isotankar rymmer ca 20 ton, gissar att dom är 35 kubik? sen har vi en skipp station med 3 skippar i backup. Har även ett annat backupp system med med skruvar som tar det ut på däck till z2 skippar. eller omallt skiter sig så går det i ditchen till pumprummet och så blir det ett helvete där.. sluta borra kan dom inte stava till 😉

    • Fredrik

      Redundans 😉 Det är trist att behöva sluta borra för man inte har någonstans att göra av all cuttings!

      • MrOffshore

        Sen kan man ju inte alltid sluta borra heller… Eller iaf inte sluta pumpa upp kaks. Stoppar man det bara för att ”hålla däck rent” så sjunker ju all kaks till botten av brunnen och riskerar att plugga sig. Dra ner på flowen kan dom ju göra men som jag förstod det ere bara att fortsätta pumpa upp allt och ta hand om det efteråt helt enkelt.
        Ett problem vi fick den här turen var att maskinen som skjuter iväg allt efter shaken gick sönder. Så skruven som transporterar allt till den blev överfylld. Duktigt folk i Swaco löste dock problemet!

        • Fredrik

          Låter som exakt samma system vi har är. En CDP 800? 😛

  8. Hej MrOffshore.
    Jag har läst din blogg av och till i några månader nu, den har ökat mitt intresse och min kunskap om offshore, så tack så mycket 🙂
    Jag är färdigutbildad styrman till sommaren och har alltid haft offshore som mål, det är tekniken och utvecklingsmöjligheterna som lockar mig. Men jag har förstått att vägen dit för en styrman är lång då det krävs flera år av offshoreerfarenhet först. Speciellt inom DP.
    Jag undrar om du vet och kanske vill dela med dig lite utav hur det är på bryggan på en oljerigg? Vilka befattningar det finns, huvudsysslor osv? Sen är jag kvinna och undrar om du har en uppfattning om hur vanligt det är med kvinnor på en rigg?
    Vore tacksam för svar!
    ha en bra dag
    /Anna

    • MrOffshore

      Hej det är få personer ombord som har typisk sjömans-bakgrund. Du kan jobba i radion eller du kan bli Barge Engineer. Bargen är chef över marina avdelningen ombord. Alltså över kranförare och roustabouts.
      Även ansvarig över logistiken ombord med alla containrar (däcksplats) och tankar med div. vätskor som diesel, dricksvatten osv

      • Hos oss är det bara kontrollrumsoperatör och oim som har marin bakgrund. Tror alla har jobbat som styrmän på båt innan. Vet inte om det är fler folk på en rigg som har DP?

  9. Hej!
    Du har säkert fått tusen frågor kring detta förut, men har du koll på om bore og brønnteknikk är värt att ta? Har många år som soldat/livvakt utomlands bakom mig, vilket enligt vissa ska vara en merit med tanke på hårt arbete och pannben. Vill ju inte slänga 70-80000 i sjön…

    • MrOffshore

      Det blir förmodligen att slänga det i sjön om du bara tar den kursen. Det är svårt att bara ha den och försöka få jobb nu för tiden.

      Flyttar du till Stavanger och gör resan som många gör så ökar du dina chanser markant enligt min erfarenhet..

  10. Tack för ärligt svar! Blir svårt att flytta på hela familjen med snart fyra barn dock 🙂 Får forska vidare…

  11. Hej MrOffshore,

    Senaste tiden har jag haft funderingar på att söka lyckan inom oljebranschen och jobba på plattform ute till havs. Är utbildad drifttekniker och jobbar på ett kraftvärmeverk som processoperatör och skulle vilja veta om något liknande arbete behövs på ett oljeplattform? Av de man har hört så ska man ha någon säkerhetskurs för att söka jobb och vilken är den bästa när de gäller kvalité och pris? Har absolut inga kontakter inom denna bransch så all hjälp man kunde få ifrån dig skulle uppskattas oerhört mycket!

    Hälsningar/ Abbe

    • MrOffshore

      Hej Abbe ta och skapa en tråd om detta på forumet så kan fler bidra till ditt svar än bara jag.
      Jag svarar dig där när du skapat tråden..

  12. Tack för en otroligt inspirerande blog. Tänkte höra om ni har ett fast brandförsvar på din rigg? Jag är nämligen utbildad brandman och undrar i fall det kan vara ett sätt att komma ut. Om det finns brandförsvar på riggarna så behövs det kanske fler meriter än brandmansutbildning och säkerhetskursen, eller vad tror du? Tack igen för en grym blog!

    • MrOffshore

      Hej Simon tack så mkt!
      På våra riggar så är personalen på däck brandförsvar, och vi i drillingen är back-up. Jag kan ha fel men jag tror inte att brandman är superrelevant bakgrund som skulle ta en före i kön bland alla som söker jobb. Det är ett otroligt viktigt jobb men alla som får jobb på däck får gå en kurs på 5 dagar (Sök och Räddning). Sen är dom ”brandmän” ombord på sin rigg. Iaf på pappret 🙂

      Har skrivit en artikel om den kursen som finns här på sidan. Själv ska jag ta uppfriskning i samma kurs om ett par veckor…

      Lycka till!

  13. Hej. Mattias Frisk heter jag. Är 33 år, är utbildad industrimekaniker/tekniker, specialiserad inom underhåll/service/svetsning/svarv/fräs/uppriktning/pneumatik/hydraulik. Har 14 års erfarenhet från Sveriges flesta fabriker. Har god fysik, är stark och uthållig. Längd 184cm/vikt 88 kilo. Är en trevlig och ödmjuk kille som vill prova att jobba i Norge. Har senaste året jobbat som hockey tränare och ledarskap men längtar tillbaka till industrin för nya utmaningar. Kan lämna goda referenser och cv. Mvh Mattias Frisk

    Mobil tel. +46706363366

Kommentera