Meny

Svenska sidan om offshore

Annorlunda hamnarbete

Annorlunda hamnarbete

Andra gången under min korta offshorekarriär som jag fick nöjet att jobba vid en kaj. Den här gången fick jag resa till en hamn tidigt på morgonen och bo i en sunkig barrack 1 dag innan det var dags att bli hämtad av riggens MOB-båt. Med den åkte vi ut och ”mötte” riggen när den seglade in till kajen.

Det var väldigt speciellt att se den gigantiska plattformen släpas fram med båtar när man såg fina norska fjäll runt omkring. Vi klev ombord via en repstege och började jobba tidigt dagen efter. Rättare sagt halv 6 på morgonen hade vi möte om hur vi skulle segla in till kajen den sista biten. Vi skulle nämligen in i en dock som bara var någon meter bredare än våran plattform så det var extremt tajt!

Båtarna drog oss så nära dom kunde och hamnpersonalen kopplade fast sig i riggen med tjocka vajers så att dom sen kunde dra oss in. Det blev lite ovisst huruvida det skulle gå att komma in sista biten så vi tillfrågades om vilka som ville sova på dagen för att sen kunna jobba natt. Vi skulle få fullt swingskift och allt. Jag valde dock att avstå vilket inte var likt mig. Jobbar mer än gärna natt men jag var bara osugen på att vända på dygnet för 1 natt eller två. Fick ändå jobba till sent den kvällen innan jag gick in och sov. Men kring 04 på natten hade riggen hamnat på plats och man kunde då jecka ner benen och stå stadigt på botten.

Det var väldigt mycket extra folk ute för detta. Först var dom typ 5 roustabouts som hade kommit med riggen från Danmark till Norge, alla dom var på övertid. Sen kom vi 5-6 st som avlöste dom. Dom flesta var på övertid utom jag som hade haft 5 underbara veckor hemma i Sverige. Det var en dude som jag kände bra sen tidigare och resten lärlingar.

Ombord var vi knappt nå folk. Det var några personer som gick natt och jobbade med kranarna. Sen på dagskift var det vi på däck, cateringen, några från teknisk avdelning och kranfolk. Tror inte vi var mer än 40 personer ombord vilket kändes märkligt. Drill floor där det alltid brukar vara oljud och hög aktivitet var knäpptyst (såklart). Allt jobb skulle ju bara handla om hamnarbete.

Hur som helst ang riggen; När den stod på plats i docken så stängde man in oss med en stor port eller vad man ska kalla det. Sen pumpade man ut allt vatten så att dammen blev helt tom.

Detta tog nästan 3 dygn men var coolt att vara med på. 17 meter djup var docken och när den var tom kunde man se hur benen på plattformen ser ut – vilket jag aldrig gjort förut. Man skulle arbeta på dom enheterna som sätter längst ner. Dom pumpar man vatten genom när man ska lossna benen offshore. På så vis kommer riggens fötter upp ur havsbotten där dom står förankrade. Spudcans kallas det.

Så när dammen väl var tömd på vatten så kom det jättemycket arbetare som byggde ställningar. Inspektörer gjorde undersökningar. Man började svetsa bort korroderade delar och även byta ut noderna som satt monterade på varje spudcan och uppe i benen. Noder är som feta stålklumpar som ska fånga upp rost och korrosion från strukturen.

Från riggen gick en bro över till kajen så fick vi oxå ID-kort så vi kunde gå i land om vi ville. Det sjuka var att en kollega som var där. Hans barndomshus såg man ifrån riggen där vi stod!
Inte många som kan säga att dom åkt hem med en rigg 😀 Jag har ju länge tyckt att det varit udda att åka hem med en helikopter eller ett flyg MEN EN RIGG!? haha
Så hans föräldrar bodde där. Han gick hem till dom på en fika efter skiftet nån dag där. Sen när hans 2 veckorstur var över så gick han i land och tog bussen 10 minuter för att komma till sin lägenhet.

Kan väl inte påstå att det var supermycket att göra egentligen. Ingen förstod varför kontoret hade skickat ut så mycket folk. Visst behövs det vid själva tidpunkten när man lägger till men sen fick man vara ganska kreativ själv. Eftersom riggen legat vid en annan kaj länge så fanns det mycket gamla listor att gå igenom för att kolla skicket på saker. Allt från brandsläckare till räddningsvästar och ventilationsspjäll. Inte det mest upphetsande men dagarna gick iaf 🙂

Låg samtidigt i hårdträning inför Midnattsloppet så det var skönt att kunna lägga fokus på det. Fick i mig 10 träningspass på turen varav 3 rätt hårda löprundor. På lördag den 18 aug är det äntligen dags då ska jag göra personbästa på milen har jag bestämt 🙂 Hoppas bara inte det är för mycket folk i vägen!

På tal om ingenting så var det en på crewet den här gången som luktade så j*vla illa! Visst alla kan lukta lite svett i slutet av dagen men den har killen hade SAMMA kläder dom första 8 dagarna! Du kunde liksom känna honom ute på däck i vinden att det bara stank DÖD om honom. Sjukt äckligt för att inte tala om hur vidrigt det var i matsalen när han satte sig på samma bord. USH! Samtidigt lite kul att ingen säger nånting till honom utan istället blir det som en gemenskap med tysta blickar oss andra emellan att; nu kommer stanken igen håll för näsan 😀

BTW kolla denna graf från Sysla.no om hur mycket nya fynd man gjort senaste åren på norsk sockel. Ingen ljus läsning direkt.

Ett intressant ämne kom upp i fikarummet nån dag också då en kille avslöjade att han hade 700 tusen på banken som han hade sparat ihop sen han började jobba. Alla blev superimponerade och tyckte han var snål som inte hade använt dom till ”något vettigt”. Då satt jag där och tänkte; om ni bara visste….. hehe 🙂
Fast den killen var iof bara 22 år och hade ingen bostad så det var ju klart imponerande tycker jag. Dom flesta andra i hans ålder man mött på Nordsjön hade ju köpt en BWM för det beloppet sen bott hemma hos mamma. Han har ju här en fantastisk start på livet ekonomiskt.

Det var riktigt najs att kunna köra 4G med mobilen där ute oxå eftersom vi låg vid land så hade man teckning. Tyvärr blev det ju så att Alla satt med telefonerna på fikarasterna istället för att prata med varandra. Jag försökte första veckan att snacka och lära känna dom andra men det var lönlöst så sen gav jag vika oxå. Varför bry sig om verkligheten när man kan uppleva vad alla andra gör via Instagram………? 🙂 </ironi>

En grej som hände mycket var att landströmmen gick hela tiden. Vi var nämligen uppkopplade mot land och fick ström från dom men dom orkade inte försörja oss tillräckligt. Flera gången när vi hade kranlyft så blev det bara black out och då tystnade riggen och kranbommen stannade med lasten hängande.

Det regnade också ta mig faan hela tiden. Skulle Aldrig bo frivilligt i den delen av Norge! På 14 dagar hade vi sol och fint väder typ första dagen och dom 2 sista. Resten var bara mulet och regnigt. Dom soliga dagarna blev verkligen fina förvisso men det känns alltid så dystert när det regnar. Att temperaturen var kring 18 grader var dock helt perfekt! Hemma som ni alla vet har det ju varit den varmaste sommaren på 250 år och det var jag lite trött på. Speciellt när man ska sova och lägenheten har 29 grader trotts att man haft balkongdörr och alla fönster öppna under dagen. Nu när man sitter hemma är det klart mer human temperatur.
På tal om det så såg jag partiledardebatten här om dagen när nästan alla partier trodde att det är vår miljöpåverkan som gjort att sommaren blivit så varm detta året. Herregud säger jag bara va lever dom i för verklighet 😀 😀 😀

När den här riggen byggts om färdigt så ska den ut på ett fält och producera. Vi fick höra lite info kring detta på säkerhetsmötet. Den ska ligga inne vad hamn till slutet av 2019 sen ska den ut på Nordsjön igen. Där ska den stå på en gigantisk tank som oljan ska pumpas upp till. Den tanken rymmer ca 300 000 fat olja och skulle ta 5 dygn att fylla. Sedan kommer oljetankers båtar att tömma tanken och köra in allt till land. Väldigt coolt att se alla dom bilderna på hur dom ska bygga om. Och framför allt hur avancerat allting är inom offshoreindustrin. Även om man bara går på däck så är det häftigt att få vara en liten del av tycker jag.

Gissar att det kommer bli gott om jobb framöver i Norge. Rykten har på nytt börjat florera om 2 av våra riggar som ska tillbaka på norsk sockel. Och den här gången är jag mer benägen att tro på det känner jag. Det är allmänt mer optimism och jag tror verkligen botten är bakom oss nu. Oljan har legat stadigt över 70 dollar fatet ett tag nu och dom flesta man talar med från olika företag pratar positivt numera.

Det är bara någon månad kvar på min återanställningsrätt. Vilket innebär att om företaget ska anställa igen så måste dom gå via listan på folk som fick kicken för 2 år sedan. Jag var en av dom man jag ligger rätt långt bak där gissar jag. Sen vet jag att många på listan inte vill offshore igen eller har skaffat sig trygga landjobb så dom kommer tacka nej. Därför har jag på känn att det är fördel för min del efter att tiden gått ut pga att jag faktiskt jobbat ca 2 4 under dessa 2 år. Det borde kontoret ta hänsyn till när dom snart kan handplocka vem dom vill för att anställa. Men vem vet, det är bara min förhoppning 🙂

Offshoreträff i Stockholm 31 aug
Har ännu inte fått någon respons på hur många som vill möta upp på en träff och snacka lite offshore. Har gjort det 3 tillfällen tidigare med ganska varierat antal deltagare så ifall inte så många kan det här gången kan man ju alltid ta det senare. Det är ju lågkonjak i olja så då är väl inte intresset det största kanske 🙂 Jag tar ett sista beslut runt den 22 aug om det blir av eller inte tänkte jag. Vi tar något ställe på Södermalm som sist det funkade bra. Men dom som vill, skriv här i kommentarerna eller på facebook!

Vidare hoppas jag alla haft en bra sommar och att ni fått jobba med något roligt projekt offshore. Aktiviteten tenderar ju att gå upp under sommaren och det är ett ypperligt tillfälle att göra sin jungfrutur ut på Nordsjön om man inte redan haft den.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

3 Kommentarer

  1. Hej! Hur gör man enklast för att få jobb på en rigg?:) är otroligt sugen!

    • MrOffshore

      Hejsan S!
      Allt beror på vad du har för erfarenheter och vad du vill jobba med. Hade du varit rejält sugen så hade du läst lite på hemsidan här och sen fått en bättre bild av läget idag 🙂

  2. Sebastian örneholm är en av de som troligen aldrig kommer å få jobb offshore. Hadde du varit sugen som du skriver så hadde du läst igenom hela mroffshore’s blogg. Jobben kommer inte på löpande band. Vill man ut så får man använda mkt av sin egentid och engagera sig i att söka jobb. Ett perfekt skrivet cv är ett måste. Tålamod föredras.

Kommentera