Meny

Svenska sidan om offshore

Helikopter kraschen i Norge – 13 personer mister livet

Helikopter kraschen i Norge – 13 personer mister livet

Fredagen den 29 april strax före klockan 12 kraschar en helikopter utanför Bergen. Helikoptern har flugit från heliporten i Bergen (Flesland) och hämtat upp passagerare på oljeriggen Gullfaks B. När den återvänder mot fastlandet så kraschar den på ön Turøy. Alla 13 personer ombord helikoptern omkommer.

Vittnen till olyckan samt flygtrafik hemsidan FlightRadar24 beskriver hur helikoptern på över 640 meters höjd har störtat i princip rakt ner. Rotorn slets av från helikoptern och kraschen blev oundvikligt. Helikoptern ska ha störtat dessa 640 meter på ca 10 sekunder och landat på en klippa då den exploderat. Vidare rullat ner i havet och sjunkit till ett djup på 6-7 meter.

Efteråt hittades rotorn till helikoptern hela 600 meter ifrån olycksplatsen.
Kan inte ens föreställa mig en värre död än detta! Vet hur man själv tappar andan när man flyger helikopter och det är turbulens. Då kanske kabinen tappar 1-2 meters höjd på en bråkdel av en sekund. Här var det snack om 10 sekunders fritt fall! 🙁

Helikopter krasch i Norge 2016

Helikoptern som användes vid den här flygtransporten heter Eurocopter EC225 Super Puma. Den rymmer 19 passagerare samt 2 piloter. I Nordsjön så används egentligen primärt den modellen plus en till som heter Sikorsky S92. Jag har flugit många gånger med båda men gillar verkligen den sistnämnda bättre! Det är också den modellen vi flyger med just nu till min rigg. I Super Puman sitter man väldigt trångt och lastutrymmet är helt jävligt att jobba med på Helikopterplattan när man är offshore.

Dom 13 personer som omkom så har det publicerats namn, bilder och info vilka dom var. Bifogar en länk till den som vill läsa mer om det men man kan kort säga att 11 st utav dom var från Norge, dom flesta från Stavanger eller Bergen. 1 person var från Italien och han var även pilot. 1 person kom från Storbritannien. Otroligt tragiskt verkligen! 🙁

Som någon gissade i en radiointervju så har nu denna helikoptern helt tagits ur bruk tills man hittat vad som orsakat denna katastrof. Även på andra sidan Nordsjön i Storbritannien har man stoppat all trafik med denna helikopter.

Senaste gången en dödsolycka inträffade med helikopter i Norge var 1997 – alltså 19 år sedan! Med vetskap om detta har jag alltid resonerat så att på norsk sockel flyger man säkert! Här har man en annan kultar när det kommer till service och underhåll av helikoptrarna. I UK är det dock mer vanligt att helikoptrar kraschar tyvärr. Jag har jobbat med flera skottar som påpekat just detta. Att i Skottland så trängs folk för att komma på helikoptern först. Bara för att få en fönsterplats och på så vis öka sina överlevnads chanser ifall helikoptern störtar.
I Norge är ingen rädd för detta eftersom det var så länge sen det hände. Men det har nog ändrats efter den här tragiska olyckan… 🙁

Det har ännu inte framkommit vad som fick rotorn att lossna från helikoptern men det lär vi få veta. Jag hoppas bara att det inte kommer fram att detta har hänt pga av dom dåliga tiderna som är inom olja just nu. Alla företag går på knäna just nu och försöker spara in på allt dom kan. Det har jag upplevt med egna ögon där ute på havet senaste 2 åren. Säkerhet är ju något som inte ska tummas på oavsett va man har för konjunktur! Du sätter dig ju inte på ett flygplan med risk att störta bara för att det är halva priset mot en vanlig flygbiljett?! 
En del nyhetsflashar indikerar ju att service och säkerhetskontroller har gjorts helt enligt boken men jag väntar ändå på utredningen.

Läste att det var en Super Puma som kraschade i Skottland år 2009, och 16 personer tragiskt omkom. Helikoptern hade bytt rotor, flugit 1 månad och sen hade det hänt. Denna dödsolyckan den 29 april hade också flugit runt 1 månad efter att rotorn bytts ut. Skrämmande sammanträffande om det nu är det…! I utredningen från 2009 upptäckte man att en växel saknats ur växellådan (om det heter så i flygmaskiner) Turöy olyckan 2016Hela Norge befinner sig just nu i landssorg vilket jag förstår! Oljeindustrin (offshore) betyder så mycket för landet och i princip alla har en koppling till den näringen. Antingen känner man någon som jobbar där eller så gör man det själv på ett eller annat sätt. På mig stack det rejält i ögonen att det stod på svenska nyhetssidorna i ett par timmar.

Sen kom kungens födelsedag och vårt kära IS före i nyhetsflödet! Det är ju nationen som betyder mest för Sverige ur många aspekter! Men som en vän sa till mig; det är väl inte intressant för gemene man eftersom det inte fanns några svenskar med bland offren. Så kan det säkert va men jag tycket ändå det är respektlöst!

För egen del kändes det som en riktig käftsmäll att livet varar inte för evigt och att det när som helst kan ta slut. Flög helikopter ett par dagar själv, innan dödsolyckan hände. Då hade jag inte en tanke på att vi skulle kunnat störta men det kommer jag garanterat ha nästa gång det är dags. 

Enligt norska Havarikommisjonen så var det ett tekniskt fel och inte mänskligt som gjorde att dom störtade. På bilden nedan ser man väldigt tydligt hur en del i sprucken.

Turøy crasch

Sökande efter överlevande strax efter olyckan...

Sökande efter överlevande strax efter olyckan…

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

Kommentera