Meny

Svenska sidan om offshore





Välkommen till Mr.Offshore!

- Sveriges största samlingsplats för oljeriggsarbetare

Senaste svaren i forumet

Senaste kommentarerna

Det senaste från Bloggen

Iskall Påskhelg

Skriven av den 9 april, 2018 | 3 kommentarer

Att jag är offshore under Påsken har nästintill blivit en tradition känns det som. Tror jag varit hemma 1-2 gång under påsken sedan jag börja jobba offshore i 2012. Det är dock inga problem att spendera sin Påskhelg där ute tycker jag. Blev kontaktad av kontoret när det hade gått nästan 4 veckor sedan jag har offshore sist. Den här gången skulle jag resa ut på nattskift och vara med som extra personal under tiden man borrade toppsektionerna. Gick mest på däck men blev oxå lite hjälpa till på shakern när det var mycket att göra där. Toppsektionerna innebär storlekarna 17- och 13 tums casing. Som jag skrivit flertalet gånger tidigare så är casing dom rören som man gjuter ner i brunnen när den är färdig borrad. Alltså rören som beskyddar brunnen från att kollapsa bland annat, och möjliggöra att fortsätta borra djupare med nästa sektionerna. Inte helt ologiskt så borrar man den största sektionen dom första 200-300 m. Gjuter den, fortsätter borra ett smalare hål till ytterligare djup, gjuter det. Osv osv… När man kommer ner på 4-5 km djup så kan det röra sig om pipor på bara 5 tum. Gick med ett crew som jag jobbat med tidigare för något år sedan. Detta på en rigg som jag inte varit jättemycket på men kanske 3-4 gånger totalt. Så jag kände igen dom flesta ansikten och hur saker och ting sköttes. Men ändå inte lika bra som på min rigg jag gick fast. Det är en grej man också kan sakna med att inte gå fast på ett crew längre. Man tappar liksom tillhörigheten lite känner jag. Man kommer alltid ut som extra och blir lite grann utanför kärnan när man inte är fast anställd. Men givetvis är det bättre än ingenting – det finns ju andra fördelar med att komma som extra. Man är sällan med i rökdykarlaget. Så man slipper...

Läs hela inlägget

HLO Repetition i Stavanger

Skriven av den 20 mars, 2018 | 5 kommentarer

Nyss hemkommen från den lilla kuststaden som jag spenderade 2 år av mitt liv; Stavanger. Många minnen från den tiden som väcktes till liv när man åkte kommunalt genom byns gator. Detta blir bara ett kort inlägg med en uppdatering av läget. Som roustabout behöver man ha HLO kurs för att få jobba. I min firma är det inget Krav att ha kursen eftersom man ofta reser ut som extra. Men det kan givetvis uppstå tillfällen där du blir bortvald om du inte har kursen (mot någon som har den). HLO står för helicopter landing officer och handlar om säkerheten på helikopterplattan offshore. Kursen måste repeteras vart annat år och det var alltså en sån kurs jag gjorde. Gjorde den hos Falc Nutec i Stavanger eftersom där fick jag mest rabatt via min forna arbetsgivare. Lustigt läge nu när man måste pröjsa kurs, flyg och hotell själv bara för att man inte är anställd längre. Förr i tiden betalade firman allting plus att man fick övertidsbetalning när man var där. Härligt nog lyckades jag komma billigt undan och betala flygbiljetterna med mina SAS-poäng och halva boendet via bonuspoäng hos hotellkedjan jag alltid bor på. 🙂 Det gör Ove lycklig 😉 Tyckte det bästa med kursen var all repetition på hjärt- och lungräddning. Sånt kan man aldrig få för mycket träning i! Fick även släcka lite bränder med olika brandsläckare sista dagen. En grej som var ny för mig var; när du sprutar med en liten CO² släckare. Typisk sån som finns inne i alla helikoptrar. Så alstrar den statisk elektricitet när man tömmer den. Det gör att samtidigt när du släcker en brand så får du konstant elstötar vilket kan va lite obehagligt om man inte är beredd på det. Den andra snubben som gjorde rep.kursen samtidigt som mig va typ livrädd för det haha! Glömde nämna det högre upp men vi var bara...

Läs hela inlägget

Inställd kurs men ny runda på havet

Skriven av den 28 februari, 2018 | 14 kommentarer

Efter att ha bokat kurs i Bergen. Betalat flygbiljetter och bokat hotell så fick jag plötsligt mail att kursen var inställd (pga för få deltagare). Detta var 10 dagar innan kursen skulle hållas. Smått lack över det så fick jag timmarna senare mail från min förra arbetsgivare. Dom hade en resa till mig men såg i sina anteckningar att det skulle krocka med min kurs. Bra tajming tänkte jag och svarade att kursen var inställd – så jag fick en offshore resa på 1 vecka med möjlighet till 2 veckor. Innan krisen började så fick man alltid mail på exakt vilken dag man skulle hem. Blev hemresan tidigare fick man ändå pröjs för hela perioden. Och var man tvungen att jobba längre fick man övertid på en gång. Nu när alla slåss med näbbar och klor efter vikarkontrakt (som jag reser på) så är kontrakten utformade så att du endast får pröjs för det du jobbar. Mer om det längre ner… Den kvällen jag skulle ut blev min helikopter inställd eftersom det var så många förseningar sedan tidigare. Så blev 1 natt på hotell och sedan ut med första helikoptern kl 07 dagen efter. Ombord på riggen var vi i slutfasen av allting innan det var dags att packa ihop inför rig move. Det var extrem säkerhet ombord pga en väldigt hemsk olycka som inträffat för 2 mån sedan. Vissa projekt kunde ta flera timmar för att gå igenom allt pappersarbete och vänta på godkännande. Sen utfördes själva jobbet på 1-3 h. Jag kan känna att det blir lite väl overkill ibland men å andra sidan ska man va ombord x antal dagar oavsett. Så självklart är det bättre att utföra alla jobb så säkert som möjligt. Hörde en rolig historia från en service person. Han hade varit ombord på en annan rigg för ett par år sedan där man hade tappat casingen ner...

Läs hela inlägget

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Skriven av den 25 januari, 2018 | 8 kommentarer

Kickstartar 2018 med en 19 dagar lång vistelse på Nordsjön. Jag var ute som extra personal på vikartur precis som det sett ut sedan jag blev uppsagd i september 2016. Har varit väldigt tyst här på bloggen sedan oktober. Då var jag ute på vikartur men fick resa hem efter 1 natt pga ett dödsfall i släkten. Efter det hade jag mycket att stå i privat plus att min Asien-resa i december väntade. Så sa till kontoret att jag skulle ta en paus året ut. Allting kring dödsfallet är fortfarande inte avklarat ännu men sånt är livet. Där och då var jag väldigt tacksam över att ha jobbat offshore. Jag kunde va ledig flera veckor utan att det gjorde något för det finansiella. Blev nästan en hel månad i Asien. Helt klart det fetaste jag gjort i mitt liv hittills! Var extremt mäktigt att bestiga Mount Kinabalu, ta dykcertifikat, bo i djungeln och massa andra coola upplevelser. Har sedan jag blev uppsagd blivit mycket bättre på att leva i nuet. Har alltid känt tidigare att folk som gör det jämt säger så bara för att dom inte har några mål i livet eller disciplin 😀 men det gäller att hitta en balans där tycker jag. Viktigt att göra saker man blir lycklig av men sann lycka tror jag också man får genom långsiktiga mål som man uppnår. Att sticka ut och resa ska jag göra mera utav. Men kanske 1 gång per år eftersom jag prioriterar aktieportföljen enormt mycket också. Den Ska fyllas på varje månad för att maxa ränta-på-ränta effekten. Offshore Ute på riggen var det iaf underbart att komma ut! Man uppskattar varje resa man får dit ut nu eftersom man inte är fast anställd längre. Jag och en till roustabout plus en kranförare var ute för operatören. Vår rigg står nu bredvid en liten produktionsplattform. Så vår uppgift var kranlyft som...

Läs hela inlägget

När verkligheten kommer ikapp

Skriven av den 8 november, 2017 | 3 kommentarer

Här kommer ett inlägg som jag inte trodde jag skulle vara öppen med. Något som jag kände att ingen annan behöver veta. Men samtidigt är livet vad det är och därför tänker jag skriva detta eftersom det involverade offshore och jobbet där ute på havet. Blir därför kortare än vanligt. Senaste turen jag var offshore varade vistelsen bara 1 vecka. Eftersom man i kontraktet ska ha dubbla tiden ledighet efteråt så hade jag 14 dagar innan dom kunde ringa ut mig igen. Trotts det kom en förfrågan om jag ville resa ut samma dag som min 14-dagars viloperiod tog slut. Det blev till och med så att man räknade klockslag från när jag kom i land sist. Så jag fick 4 timmar tappad fritid för det. Har aldrig varit med om det förr. Nu skulle jag iaf ut på en 14-dagars tur på min rigg jag hade sista 1,5 åren som fast anställd. Såg verkligen fram emot detta! Utresan var på en måndag och eftersom helikoptern var lagd ganska sent på eftermiddagen så bestämde jag mig för att flyga till Stavanger samma dag. Klev då upp kl 06 på morgonen och åkte till Arlanda. Efter flygbyten, väntande på olika gater och heliporten så kom jag äntligen ut på riggen kring 17-tiden. Jag var så taggad!! Nu var det bara att gå och sova innan första nattskiftet. Dom kommande dagarna väntade rig move som jag också såg fram emot. Om det inte är uppenbart på namnet så är det när man seglar riggen till en ny destination. Något man inte får vara med på allt för ofta. Gick till sängs och ”klev upp” runt 22-tiden (somnade aldrig) för att kolla sociala medier innan jag skulle börja jobba kl 23. Då har min syrra skrivit till mig; Ring mig nu!!!!!!! Hon meddelar att en väldigt nära släkting till oss gått bort samma dag. Där och då...

Läs hela inlägget

Kort liten nattvecka

Skriven av den 20 september, 2017 | 7 kommentarer

Hallåjsan det var ett tag sen jag postade något inlägg här. Beror givetvis på att jag inte varit offshore men nu är jag åter hemma efter en härlig vecka på havet. Det blev endast 1 vecka ombord men jag är glad för det. I slutet av augusti så fick jag mail om en 14-dagars tur till en rigg i flottan som jag inte varit på förut. Hur intressant det än var så krockade den med ett stort event jag skulle ha med familjen. Därför tackade jag ödmjukt nej till resan och sa att jag gärna åker efter ett visst datum. Tiden gick och jag kollade med mina kontakter på kontoret; dom hade fortfarande ingenting. Typiskt tänkte jag. Nu har man gått miste om en offshore tur pga 1 dag med familjen. Jag tycker fortfarande att det var värt det för jag har prioriterat offshore lite väl många gånger och missat saker på hemmaplan. Sen kom iaf ett mail att jag kunde få resa ut till min rigg jag gick fast på (sista året). Detta var med kort varsel och jag hade redan flaggat till min svenska arbetsgivare att jag tänkte jobba hos dom nästa vecka. Detta fick jag avblåsa vilket inte var så populärt så klart. Väl ombord på riggen så fick jag gå som extra roustabout med ett crew jag jobbat med förut. Gillar verkligen det gänget, alla på däck och drill floor är sköna personer och man känner sig välkommen. Hoppas på fler turer med dom. Jobb-mässigt så hände dock inte så mycket vilket var konstigt. Kommer man ut som extra så brukar det var en drös med saker att göra verkligen. Det var även ut en extra assistent kranförare och hjälpte han som var assistent kranförare på crewet eftersom han hade varit borta länge. Väldigt bra av företaget tycker jag att man löser det på så vis så att man får...

Läs hela inlägget

Semester ute på Nordsjön

Skriven av den 14 augusti, 2017 | 13 kommentarer

Årets varmaste offshore tur är över och jag är tillbaka i Stockholm. Jag reste ut för att göra lite olika projekt men fick egentligen gå som roustabout större delen av turen. Hade tagit 4 veckors semester från min svenska arbetsgivare vilket jag verkligen såg fram emot. Inte varit ledig så länge sedan förra året eftersom jag inte vetat hur många turer offshore man skulle få. Typiskt nog har man knegat i Sthlm mån-fre och när Norge ringt har jag...

Läs hela inlägget

Krama masten på ett sjunkande skepp

Skriven av den 19 juni, 2017 | Inga kommentarer

Midsommar står inför dörren och jag är hemma igen efter min tredje offshore resa under 2017. Det blev en tur med endast nattskift och massa väntetid både före och efteråt. Men med ypperlig jet lag är man nu på hemmaplan igen! Jag blev kontaktad av en gammal koordinator från kontoret jag hade mycket kontakt med tidigare. Hon hörde av sig ett par veckor efter min andra resa och sa att hon hade en ny på G. Jag som ganska...

Läs hela inlägget

Påskfirande på Nordsjön

Skriven av den 29 april, 2017 | 9 kommentarer

Överfylld med endorfiner har jag återvänt till Stockholm efter 14 fantastiska dagar ute på Nordsjön. Den här offshore turen gav mig nytt hopp om framtiden där ute vilket var väldigt nyttigt för mig. Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag en vecka offshore under mars månad. Några dagar efter att jag kom hem från den turen reste jag på semester till Spanien. En sjuk grej som hände där nere var att jag låg i solstolen bredvid poolen...

Läs hela inlägget

Just when I thought I was out they pull me back in

Skriven av den 31 mars, 2017 | 12 kommentarer

Har äntligen varit offshore igen efter drygt 5 månader på land! Det blev en vecka nattarbete på den riggen jag jobbade innan jag blev uppsagd. Just nu är livsglädjen helt klart återfunnen! 🙂 Efter att jag gjorde min senaste resa offshore så var jag hemma och lökade i 5 veckor innan jag började söka jobb. 2 veckor efter det blev jag anställd på en hantverkarfirma. Då jag har bakgrund inom detta innan jag omskolade mig till riggarbete blev detta...

Läs hela inlägget

Ett inlägg jag aldrig ville skriva

Skriven av den 24 november, 2016 | 45 kommentarer

Idag är det 4 veckor sedan jag var offshore senast. Dom senaste åren har jag bara skrivit inlägg efter att jag kommit hem från Nordsjön. Men idag komponerar jag ett inlägg jag länge oroat mig för. Det kan bli mitt sista… Dom negativa nyheterna fortsätter att strömma in. 40 000 personer har nu fått sparken inom oljeindustrin. Tänka sig va tiden har gått fort! Känns nästan som det var igår jag flyttade till Stavanger. Hoppfull och exalterad över vad framtiden...

Läs hela inlägget

Arbetslös åkte man direkt ut på vikartur

Skriven av den 27 oktober, 2016 | 6 kommentarer

Efter hela 6 veckor hemma i Stockholm var det riktigt skönt att komma offshore igen! En vikartur som präglades av brunntesting, massa eldflammor och fina dagar. Som jag skrev i tidigare inlägg så blev min sista tur med fasta crewet inställd. Vi skulle resa ut i slutet av sept och det var lovat att det skulle bli min sista som fast anställd. Nån vecka innan kom beskedet att min ersättare skulle ta min plats under den turen. Som tur...

Läs hela inlägget