Meny

Svenska sidan om offshore





Välkommen till Mr.Offshore!

- Sveriges största samlingsplats för oljeriggsarbetare

Senaste svaren i forumet

Senaste kommentarerna

Det senaste från Bloggen

Svindlande höjd

Skriven av den 25 september, 2019 | 1 kommentar

Missade visst att skriva sist jag var ute. Pga ett bröllop kunde jag bara jobba en vecka innan jag var tvungen att flyga hem igen. Den veckan jag inte jobbade fick jag ändå utbetald, vilket betyder att jag måste åka ut på en ”gratis”-vecka på riggen när det är behov. Just nu ser jag inte hur jag ska ha tid med det eftersom det är så mycket som måste göras i huset innan kylan kommer på riktigt om nån månad eller två. Lite svårt att minnas förra turen i detalj, men något som fånga min uppmärksamhet var det gänget ombord som står för kakshanteringen. Deras jobb är ju att ta emot all cuttings från brunnen. Det mesta ska ner på båt och in till land men en del ska blandas och injiceras tillbaka ner i brunnen. För deras del kan det va några skift här och där som det inte händer så mycket. Då satt dom alla bara i fikarummet hela skiftet. Sen när det väl var dags för deras uppgift så var dom inte klara för 5 öre. Grymt pinsamt skulle jag tycka! Har man ett sånt jobb där ens aktivitet varierar stort från skift till skift så är det ju perfekt att spola rent sina enheter, eller däcket runt omkring. Eller kanske verkligen sätta sig in i sin utrustning om man är ny. Så att när det väl blir skarpt läge så vet man vad som ska göras. Alla från den firman var trasiga skottar med konstig dialekt och få tänder i munnen så det gav inte så seriöst intryck. Innan utresan den här offshore turen så bodde jag som vanligt på Clarion Energy. Köpte en smarrig Ben å Jerry för billiga 95 NOK vilket var en fin avslutning på friperioden  I helikoptern på väg ut började jag få ont i halsen. Efter att jag sen sovit lite innan första nattskiftet...

Läs hela inlägget

Rig move och drill pipe över foten

Skriven av den 4 juli, 2019 | 19 kommentarer

Sommaren är här och det är årstiden då rig move är som bäst. Inte bara för att vågorna och vinden är lugnast utan för att det är så vackert väder. Spenderade hela 10 veckor hemma där jag blev förälder och fick gjort väldigt mycket i huset jag köpt. Blev absolut den friperiod med mest stress oxå eftersom vi flyttade ut från min kära lägenhet oxå. Det var skönt att komma offshore igen och kunna ta en brake från allt med husrenovering. Blev dock min absolut längsta tur eftersom jag saknade min dotter så mycket. Ute på Nordsjön var det fint väder varje dag. Under nattskiftet dag 3 eller något lyckades en lärling rulla en drill pipe över min fot. Drill pipe är dom 13 meter långa rören men skruvar samman till en flera km lång borrsträng. Ett sånt rör väger 500 kg och det kändes vill jag lova! Vi var igång med att lägga ut alla drill pipe och för att dom ska ligga rakt och med rätt mellanrum använder man spett och böjer med. Då han rullar rören över min fot och jag skriker AAAAJ så står han bara där utan att hjälpa till – jag måste själv rulla bort det med mitt spett varpå jag sen kastar spettet in i en vägg i frustration. Blev riktigt rädd att jag skulle skada mig allvarligt. Som tur är så gjorde det bara ont när jag reste mina tår. Jag kunde gå och jogga perfekt utan smärta. Så jag gjorde ingen sak av det utan smärtan försvann efter ett par dagar. Självklart var det inte 500 kg tryck över foten utan röret låg på tvärs med uppåtlutningen vid min sida/fot. Men det kunde gått riktigt illa! Maten ombord var som alltid toppklass! På lördagen första veckan fick vi sjömat som var bortom denna värld. Maten offshore är det ända jag saknar när jag är hemma...

Läs hela inlägget

Premiär uppe i kran

Skriven av den 9 april, 2019 | Inga kommentarer

Ytterligare en offshore resa att lägga till handlingarna. Känslan när man låser in sina saker i skåpet, byter om inför helikopterturen mot land är så magisk! Sedan rätt långt tillbaka så har jag bara bloggat var 6 vecka efter att jag kommit hem från Nordsjön – och nästa inlägg kommer dröja klart längre än så. Utresan till riggen har vi mitt på dagen från Stavanger och sist så flög jag samma dag hemifrån. Det gjorde att man fick kliva upp innan fem på morgonen för att hinna till Arlanda i tid. Det fanns heller inget utrymme för förseningar för att missa inchecken. Därför valde jag den här gången att flyga dagen innan till Stavanger för att slippa stressa samt gå upp sådär supertidigt samma dag man ska gå på nattskift. Firman betalar ju som bekant ens boende om man måste ha det även om man måste skatta för den förmånen. Det är skönt att ha lite egentid och slappa på hotellet dagen innan man ska ut. Och den hotellfrukosten är ju såååå rå 😀 Väl ute på riggen så var både min kranförare och assisterande kranföraren sjuka. Så vi fick en inhyrd och en på övertid. Allt var ju dock bättre en den livsfarliga kranföraren vi hade förra turen! Första veckan präglades av ett väldigt omfattande byte av alla mud ventiler ombord. När riggen byggdes hade man använt sig av ventiler för vatten baserad mud. Vi använder nästan uteslutande mud som är olje baserad vilket hade fått gummit i många ventiler att vittra sönder. Ibland kan det bli jävligt dyrt när man ska spara pengar…. 😉 Så det gick många skift där alla i drilling crew bara gjorde detta. Trodde det skulle gå som nedetid för operatören men det gjorde det inte. Nedetid är när vår firma måste betala dagshyran + omkostnader för riggen. Detta kan ske då vi har slarvat med underhållet eller...

Läs hela inlägget

Roustie med större risker

Skriven av den 26 februari, 2019 | 9 kommentarer

Som alla andra gånger man återvänder från Nordsjön hem till Stockholm så känner man sig odödlig. Det är ingen skillnad den här gången heller! Nu har man 4 veckor frihet framför sig som ska utnyttjas till fullo! Skriver detta på flygturen från Stavanger till Oslo och måste bara raljera lite kring dom värsta störningsmomenten som finns i samband med flyg. Varför i helsike har man priority boarding?! Det måste vara det mest meningslösa inom alla system som någonsin uppfunnits? Folk som flyger ofta och får guldkort osv får gå på först. När boardingen börjar och kön är lång försöker varannan människa testa om dom kommer igenom utan att va priority. Sen när dom nekas spelar dom förvånade, pratar lite för sig själv och går ETT steg åt sidan så det blir ännu mer korvstoppning. Ofta håller SAS gaten låst nån minut efter att alla priority klivit ombord. Detta fördröjer tiden ännu mer. När vi andra dödliga får gå ombord så ska dessutom alla med guldkort sitta längst fram så alla får iaf stå och vänta. Självklart är typ varannan människa helt oförmögen att vara effektiv så man har jackan på sig och sitt headset längst ner i väskan ända fram till att man når sin plats på flyget. Först DÅ ska det kläs av jacka och börja grävas i väskan – så alla andra återigen får vänta ytterligare. Hade det inte varit ett smartare system om alla med fönsterplats fick gå på flyget först? Tänk va mycket tid man skulle spara världen över på alla flygningar som går varje dag! Om någon på ett flygbolag anammar den här iden så behöver jag inte superstor royalty. Bara ändringen sker i SAS 😉 OffshoreOmbord på riggen var det som ofta rätt tungt första 2 nätterna. Rätt lustigt att alla känner samma sak! Man kommer ifrån 1 månad ledighet och obefintlig frihet till att kastas rätt in...

Läs hela inlägget

Nyårsafton på Nordsjön

Skriven av den 10 januari, 2019 | 23 kommentarer

För första gången under mitt yrkesverksamma liv var jag offshore under nyår. Vi hade egentligen utresa på Nyårsafton med eftersom det inte funkar med reguljär flyg osv så flyttades utresan 1 dag i förväg. Att börja turen med övertid är aldrig fel 😀 Hade en riktig drömjul hemma i Sverige där vi var hela tjocka släkten på landet. Mellandagarna blev busy med att träffa ännu mer släkt och vänner. Fick ett PS4 i julklapp också så jag hann även börja utforska det extremt coola spelet Red Dead Redemption 2. Den 30 dec så flög jag till Stavanger för att åka offshore på fast rotation på min nya rigg. Typiskt nog var det kraftig dimma offshore så efter 3 h på heliporten blev det hotell. Bodde då på Clarion Air vid flygplatsen. Har bott där förr och är alltid lika impad, grymt snyggt hotell som känns mer exklusivt än Clarion Energy. Blev ju lite nojig att det skulle vara dimma 1 dag till och att man isf skulle få spendera nyår ensam på ett hotell i Stavanger medan tjejen och alla andra har kul på hemmaplan. Men vi kom ut iaf så det löste sig! Landade tidigt på riggen så jag drog ett gympass innan det var dags att sova ett par timmar (före nattskiftet). För oss som gick natt var nyår inget speciellt bortsett från att det var väldigt god mat, tårtor och godis överallt. Dagskiftet hade en fest eller vad man ska kalla det på nyårskvällen. Folk hade med sig kavaj osv och man lekte massa lekar. När vi hade vårt pre job meeting så sa tourpushern att ”vi alla vill hellre vara nån annanstans just nu, men nu är vi här och det är er första natt. Ta det försiktigt och håll fokus” Det tyckte jag var väldigt bra sagt! Ett sant statement som alla förtjänar att höra. Men det är ju...

Läs hela inlägget

Summering av 2018 – Vilket fantastiskt år!

Skriven av den 18 december, 2018 | 5 kommentarer

Året 2018 börjar lida mot sitt slut och det är hög tid att summera det gångna året. Jag är precis hemkommen efter 1 veckas nattskift ute på min nya rigg som jag fått fast på. Jet laggad vaknade man kl 04 för att sedan vara på SATS Slakthuset två timmar senare. Underbart att det även detta år blir en jul hemma. 🙂 Har egentligen jobbat 2 turer offshore sedan jag skrev sist. Som jag skrev i förra inlägget fick jag fast rotation på en av dom nyare riggarna i flottan. Dock har jag sen ett halvår tillbaka en resa bokad med tjejen i januari. Då löste koordinatorn det så att jag fick flyga ut och jobba in 4 dagar gratis i början av december. För att sen i januari flyga hem i förväg för att hinna med mitt flyg till Hong Kong. Så det var snällt gjort av firman. Den senaste veckan blev dock en traditionell vikarie-resa där jag jobbade natt. Samma rigg som jag ska gå fast på, och ett crew med folk som jag redan kände dom flesta sen många år. Jag gillar när man träffar kollegor efter så många år, finns alltid någon anekdot från förra gången. Riggen i sig är en stor förbättring tycker jag mot den som jag gick fast på senast, där under 2016. Den är utformad på samma sätt men eftersom den är några år nyare så är det många småsaker och detaljer man har förbättrat. Jag fick gå första natten och göra en klassisk PM för dom som är nya ombord. Kontrollera alla brandsläckare 🙂 Inget hokus pokus alls men det tar verkligen tid för man måste gå igenom Alla rum ombord så man inte missar någon. Egentligen perfekt jobb att ha när man går natt! Det blev också en del timmar med att byta ut bulk-slangarna som går mellan riggen och båtarna. Tänk er ett...

Läs hela inlägget

JAG HAR FÅTT FAST TJÄNST IGEN!!

Skriven av den 23 november, 2018 | 10 kommentarer

Vilken underbar känsla att kunna avsluta dom två senaste åren av osäkerhet och vikarturer – med att få tillbaka jobbet och FAST TJÄNST igen! 😀 Befann mig på en kombikurs i Stavanger när man fick dom glada nyheterna. Men för att ta det från början. Så bokade jag en kombikurs redan i september som gick av stapeln nu i slutet av november. Detta var refresh-kurser för MOB-båt, Sök/Räddning och HLO. Alla dom tre kurserna behöver man för att få...

Läs hela inlägget

Årsverk äntligen uppfyllt

Skriven av den 24 oktober, 2018 | 6 kommentarer

Ytterligare en friperiod har påbörjats. Nyss hemkommen från riggen jag var på förra gången jag var ”offshore”. Jag hade turen att en person som går fast på ett crew där är väldigt förtjust i jakt. Varpå han tar ledigt och jag får chansen att rycka in som roustabout. Hade fått veta på mail innan utresa att jag skulle gå natt första veckan. Men väl på plats så gick hela riggen bara dagskift vilket var väldigt skönt. Den här riggen...

Läs hela inlägget

Två riggar under en offshoreresa

Skriven av den 19 september, 2018 | 4 kommentarer

Årets sjunde resa på Nordsjön blev tämligen annorlunda. Spenderade min första vecka på en rigg som seglades från en hamn till en annan i Norge för att sedan flyga helikopter ut på en annan rigg under vecka 2. Aldrig gjort så tidigare så det var speciellt. Skönt nu med friperiod då den förra bara blev 3 veckor. Senaste friperioden blev händelserik och väldigt bra! Hade tränat inför Midnattsloppet för att prestera på topp under dessa 10 km. Väldigt kul...

Läs hela inlägget

Annorlunda hamnarbete

Skriven av den 16 augusti, 2018 | 3 kommentarer

Andra gången under min korta offshorekarriär som jag fick nöjet att jobba vid en kaj. Den här gången fick jag resa till en hamn tidigt på morgonen och bo i en sunkig barrack 1 dag innan det var dags att bli hämtad av riggens MOB-båt. Med den åkte vi ut och ”mötte” riggen när den seglade in till kajen. Det var väldigt speciellt att se den gigantiska plattformen släpas fram med båtar när man såg fina norska fjäll runt...

Läs hela inlägget

Vikarie perfekt för företaget

Skriven av den 27 juni, 2018 | 21 kommentarer

Åter hemkommen från årets femte resa offshore. Det blev 2 härliga veckor som jag fick spendera på min favorit-rigg – som vanligt fick man nya erfarenheter och intryck. Specifikt varför en vikarie är den perfekta personen för firman att skicka ut. Ganska exakt 1 månad efter min senaste jobbresa offshore kom den nya. Härligt hur detta år bara rullat på med jobb. Nån tur där kring påsk blev bara 1 vecka men annars har det varit stadigt 2 veckor...

Läs hela inlägget

Ny färgklassning för året

Skriven av den 14 maj, 2018 | 28 kommentarer

Nyss hemkommen efter 14 dagar ute på Nordsjön. Blev en riktigt fin tur över valborg som bjöd på extremt bra väder och endast dagskift. Precis som tidigare under året kom mejlet när ”friperioden” började lida mot sitt slut. Ny vikartur på en rigg jag varit en del tidigare. Jag skulle gå tillsammans med ett företag som var ute och gick igenom all lyft-utrustning ombord. Det måste man göra varje år för att kontrollera att skicket är ok. Sedan märker...

Läs hela inlägget