Meny

Svenska sidan om offshore

HLO kurs

HLO kurs

Då var ytterligare en kurs avklarad. Detta va den roligaste tycker jag, HLO. Visste inte tidigare vad det stod för men nu har jag lärt mig att förkortningen står för Helicopter Landing Officer. Precis som Brannlag-kursen så gjorde jag även denna kurs på NOSEFO på Tau. Tau ligger 35 min med färja utanför Stavanger så jag slapp sova på hotell och grejer – skönt!

Lite sammanfattning av kursen;

Dag 1
Hela dagen gick åt att göra en internetkurs på PCn. Många tyckte det kändes onödigt eftersom detta hade man ju kunnat gjort hemma och på så sätt gjort kursen kortare. Glömmer folk att dom har betalt för att göra detta??
Lärde mig bland annat att man ska vara minst 3 personer i helidekks-teamet. En HLO som är ansvarig för operationen. Han ska alltid ha kontakt med piloten i helikoptern och ge order till dom andra på helikopterplattan. Han har givetvis radiokontakt med pilot och radiorummet vilket inte resten av personalen har.
Sen har vi minst en helivakt som lägger klossar vid helikopterns däck så att den står still. Han lastar oxå in/ut bagage ur lastutrymmet på helikoptern. Öppnar dörren för passagerarna och visar vilken av dom 3 trapporna dom ska använda sig av för att komma in inomhus på riggen.
Tredje man är brandvakten som vid landningen/avgången är beredd med brandkanonen ifall helikoptern skulle börja brinna.

Tydligen skal man som ny (som mig) vara med på 20 st landningar innan man får vara självständig helivakt. Och efter det så måste du jobba som självständig helivakt i minst 12 månader innan du får bli HLO, och på så sätt ha det yttersta ansvaret.

Dag 2
Riktigt bra dag som vi fick spendera på helikopterbasen i Stavanger, CHC. Känna och klämma på helikoptern samt en rejäl genomgång av den. Mycket har man ju hört på sikkerhetskursen men det var klart bra att få en uppfriskning. Instruktören hade kört helikopter i över 40 år både inom norska försvaret och i Nordsjön.
Tyvärr fick man inte foto där inne i deras enorma hall pga att det fanns en del militärgrejer tydligen, känsligt. Tuff fakta är att en helikopter som används i Nordsjön kostar runt 200-250 miljoner kroner – Stört ju!! Blev även en del teori och diskussion om saker som gått galet där ute för andra och orsaken till detta.
Blev lite smått fascinerad över 2 personer som var med på kursen. Dom satt hela tiden med mobilen och kollade (antagligen) facebook och verkade totalt ointresserade av vad vi fick lära oss Jag tycker det är superintressant allting och även om jag inte skulle tycka det så borde man ju iaf låtsas lyssna och visa respekt för instruktören! Men men dom var inte speciellt gamla heller så det kanske är så där…

Dag 3
Den dagen blev det en del teori och PC-kurs om Farligt Gods kring helikoptern. De va aningen tungt och halvsvårt att lära sig tyckte jag men det gick bra. Fick se en hel del videoklipp på helikopterkrascher och analysera vad som gått galet osv.

Sen spenderades ett par timmar på hur man tar prov på helikopterbränslet JET-A1 på en rigg. Dess olika tankar och filter och hur man går till väga när man tankar en helikopter ute på riggen.

Dag 4
Sista dagen blev det i princip bara praktiska övningar i deras brandpark. Mycket var kring brandlag så det satt väldigt färskt i mitt minne från förra kursen jag gjorde (Sök & Räddning, Brannlag). Vi fick dela in oss i teams och så fick vi träna på några olika scenario som kunde utspela sig på helikopterdäck. I deras brandpark fanns nämligen en helikopterplatta med en stor plåtlåda som skulle vara helikoptern.

Första övningen så brann det i lastutrymmet där bak och vi fick samarbeta för att släcka branden. Andra övningen så brann det under helikoptern med passagerare i. Vi gjorde då upp en skärm med hjälp av brandslangen för att få ut passagerarna. Att göra en skärm med brandslangen innebär att man vrider munstycket längst fram till ett läge där vattnet helt enkelt sprutas ut och bildar en skärm/paraply. Grymt intressant hur bra denna vattenskärm faktiskt skärmar från brand/värme när man närmar sig elden. Sen blev det lite övningar med brandsläckare som hur man räddar en medvetslös person ur en helikopter som vält och ligger på sidan.

Allt som allt mycket intressant kurs och jag längtar tills jag ska ut på riggen nästa gång för att få delta i helikopterlandningarna!

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

En Kommentar

  1. låter härligt !

Kommentera