Meny

Svenska sidan om offshore

Inställd kurs men ny runda på havet

Inställd kurs men ny runda på havet

Efter att ha bokat kurs i Bergen. Betalat flygbiljetter och bokat hotell så fick jag plötsligt mail att kursen var inställd (pga för få deltagare). Detta var 10 dagar innan kursen skulle hållas. Smått lack över det så fick jag timmarna senare mail från min förra arbetsgivare.

Dom hade en resa till mig men såg i sina anteckningar att det skulle krocka med min kurs. Bra tajming tänkte jag och svarade att kursen var inställd – så jag fick en offshore resa på 1 vecka med möjlighet till 2 veckor.

Innan krisen började så fick man alltid mail på exakt vilken dag man skulle hem. Blev hemresan tidigare fick man ändå pröjs för hela perioden. Och var man tvungen att jobba längre fick man övertid på en gång. Nu när alla slåss med näbbar och klor efter vikarkontrakt (som jag reser på) så är kontrakten utformade så att du endast får pröjs för det du jobbar. Mer om det längre ner…

Den kvällen jag skulle ut blev min helikopter inställd eftersom det var så många förseningar sedan tidigare. Så blev 1 natt på hotell och sedan ut med första helikoptern kl 07 dagen efter. Ombord på riggen var vi i slutfasen av allting innan det var dags att packa ihop inför rig move. Det var extrem säkerhet ombord pga en väldigt hemsk olycka som inträffat för 2 mån sedan. Vissa projekt kunde ta flera timmar för att gå igenom allt pappersarbete och vänta på godkännande. Sen utfördes själva jobbet på 1-3 h.

Jag kan känna att det blir lite väl overkill ibland men å andra sidan ska man va ombord x antal dagar oavsett. Så självklart är det bättre att utföra alla jobb så säkert som möjligt.

Hörde en rolig historia från en service person. Han hade varit ombord på en annan rigg för ett par år sedan där man hade tappat casingen ner i brunnen! Efter mycket övervägande hade man bestämt sig för att försöka skruva sig på casingen nere i brunnen istället för uppe på drill floor. Detta hade funkat och hela det projektet hade gått 2 dagar snabbare än planerat. Coolt! 😀 Casing är ju det röret som skyddar brunnen från att kollapsa bland annat. Det kör man ner i brunnen efter att man borrat färdigt den sektionen.

Från det ena till det andra så verkar kryptobubblan ännu skörda offer. Jobbade med en lärling vars klasskamrat hade gått in med alla sparpengar 300 000 kr i en ICO. Initial Coin Offering – alltså när man introducerar en ny kryptovaluta. Inte helt förvånande var det hela en skam och han förlorade alla sina pengar över en natt! Tänk att drömmen om att bli rik snabbt ska kosta så mycket och samtidigt vara nästan omöjlig att uppnå… En annan lärling hade köpt en Ripple produkt hade inte hade koll på. I hans fall hade priset gått ner så mycket att hela hans innehav blev tvångssålt och han förlorade också hela beloppet. Hävstång is a bitch 🙁

Tacka vet jag stabila utdelningsaktier! Det må ta lång tid men du kommer fram iaf och det är mer förutsägbart. Var väldigt spännande i början av feb när vollan på börsan var så extrem! Köpte tyvärr ingenting men det kommer nog flera tillfällen.

Ombord på riggen fick vi ena lördagen en vilddjursafton. Det bar bland det bästa jag käkat på väldigt länge! Ankbröst, rådjur och hjort tillsammans med massa rostade grönsaker, såser och sötpotatispure; MUMS! Saknar verkligen den grymma offshore maten när man är hemma. Jag är sämst i köket!

Oturligt nog gick akterkranen sönder. Något elfel som gjorde att vi inte kunde använda den förutom till kritiska lyft (när en säkring va förbikopplad). Detta gjorde att vi hade mindre att göra några dagar eftersom vi jobbade med den kranen för lyft upp- och ner från en produktionsplattform som stod bakom vår rigg. Istället blev det mycket house keeping och småjobb. Monterade bland annat nya hjul med högtryckstvätts slang i varje ben så att man enkelt ska kunna spola bort grease osv som alltid ramlar ner.

Självklart blev det rätt många helikopter att landa också som förra resan. Vanliga flighter plus nån shuttel på morgonen och kvällen.

Helt från ingenstans när jag hade lunch på elfte dag så kom Tool Pushern och sa att jag + två till skulle hem med första flighten. Den var ute 3 timmar senare. Dom behövde nämligen ha sovplatser ombord till dom nya som kom ut. Vi var nämligen 150 man ombord så då blev dom tvungna att skicka hem folk i förtid. Eftersom vår kran ändå låg nere så fick vi ryka…

Här kommer det som jag skrev om i början. En av oss skulle ändå hem dagen efter så han kunde ju lika gärna åka hem. Jag hade 3 dagar kvar så jag skulle också bara flyga hem sa dom. Men den tredje av oss hade bara varit ute 3 dagar. Honom ville dom ha kvar på hotell i Stavanger någon natt eller två ifall dom behövde honom ut igen (när dom skickat hem andra för att få plats ombord).

Förr i tiden hade jag fått betalt för alla 14 dagar men nu är jag ganska säker på att det bara blir för tiden jag var offshore. Rätt surt det blev dyra dagar att åka hem i förväg! Samtidigt fick jag bara 7 dagar i utgångsläget så man borde ju se det som att man fick 4 extra dagar. Vara glad för det man får som det heter.

Lönen som kom nu från förra offshore turen blev FET med caps lock!! Blev ju 19 dagar offshore med massa extra övertid på kvällarna. Mycket välbehövligt när man inte fått ny lön på 2,5 månader haha! Kommer behövas likvider när jag ska göra nytt försök att göra kursen i mars. Tog mitt kära Stavanger den gången! Sen blir det en weekend till London med tjejen också under mars som ska bli riktigt kul!

Firman jag jobbar för ska säga upp ytterligare massa personal så får se hur resten av det här året blir. Fram till sommaren borde det vara Go Go iaf skulle jag tro. Jag hoppas innerligt att jag får massa vikarturer framöver. Kanske blir det den nya standarden att företagen har få som är fast anställda sen hyr man in folk på engångskontrakt vid behov. Dom spar säkert bra pengar på att göra så gissar jag. Även om försäkring och pension betalas ut ändå.
När jag klev på helikoptern så var hela riggen täckt i snö. Aldrig sett det förut där ute! Ofta kan det va kallt pga vinden men minusgrader är det i princip aldrig tack vare Golfströmmen. Hemma i Stockholm möttes man sen av ett vackert vinterlandskap. Så skönt att bara hålla sig inne, se på serier, kanske gymma lite medan alla andra sitter fast i kollektivtrafiken 😀

Videoklippen under måste ni kika på! Var en vänlig herre som länkade mig dom efter förra inlägget. Väldigt roliga klipp där en svensk driver om sig själv och vardagen där ute på riggen! Känner igen mig i så mycket han skojar om! Kanske kan man bara relatera om man jobbat offshore själv?

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

14 Kommentarer

  1. Du har inte börjat fundera på att söka jobb i något annar sällskap? Det var nyligen 2 sällskap som sökte dekksarbeidare.

    • MrOffshore

      Hej hej det korta svaret är nej. Som Kalle påpeka här nedan så har jag känt att det varit lönlöst då jag inte har kranlappen. Huruvida man jobbat 5 eller 15 år på däck tror jag inte spelar någon roll. Snarare att man orkar mera som yngre.
      Min firma kommer kicka folk en omgång till och efter det krävs det 11 år på däck för att klara sig. Galet!

      Läst en hel del artiklar i veckan om att alla stora oljebolag går med större vinst nu än dom gjorde när oljepriset låg på 110 dollar. Så jag tror det bara kommer gå upp här ifrån.

  2. Erik. Vem vill jobba som dekksarbetare egentligen när det är det mest sårbara jobbet offshore? Satsa på andra områden, iso,stillas,automation,prosessoperatör, v&m eller liknande. dvo och bvo jobben blir mer och mer automatiserade och kommer försvinna gradvis med åren. Se till att få jobb på en produktions plattform och droppa drillingen… Tveksamt att mr offshore får jobb i andra sällskap då han endast har 4 års erfarenhet. Archer har sparkat folk som hadde 8 års erfarenhet, den med lägst ansenitet i Archer har 12 år.

    • MrOffshore

      Alla vill väl jobba som däcksarbetare det är ju drömjobbet där ute 😀

      • Tror nog mer på att drömjobbet offshore är storekeeper 😉 Finns ju många som fått ”ont” i ryggen av DVO & BVO jobben och blivit förflyttade till storekeeper 😛

  3. @mroffshore Vilken krankurs är det du saknar som är så viktig? @Kalle Jag tror nog att dom allra flesta hade föredragit att jobba som dekksarbetare i Nordsjön än att va arbetslös eller jobba 07:00-16:00 i Sverige. Iso och stillas är säkert ett bra yrke, men personligen hade jag tyckt att det blivit lite lätt enformigt att bara måla eller bygga stillas fram till pension. Det är mycket som kommer bli automatiserat och kan skötas onshore i framtiden, men några dekksarbetare kommer alltid behövas ute på däck. Håller med om att produktionsplattformar är det säkraste alternativet. Tror inte det spelar så stor roll ifall mroffshore ”endast” har 4 års erfarenhet offshore. När man rekryterar folk så ser man ju på fler aspekter än antal år offshore. Sånt är bara viktigt när man säger upp folk

    • MrOffshore

      Hallåj! Jag syftar på G5 lappen. Alltså för att få köra stora kranarna ombord. Har man dom blir man ju mer aktuell så klart. Känner som dig att det skulle bli för enformigt med att bara bygga stilas osv – men alla är ju olika. Många tycker säkert däck är för enformigt.
      Att automatiseringen skulle ta över Nordsjön har jag hört nån säga förut. Brukar bara le och tänka att då har personen inte varit offshore…. 🙂 Törs jag fråga vilken firma du jobbar för Erik ?

      • @mroffshore självklart hade det varit bra ifall man hade haft G5 certfikatet. Då hade man ju kunnat söka jobb som kranförare också, men det är väll inget krav ifall man söker som dekksarbetare? Eller var det fler på din rigg som hade G5 certfikat och turades om att köra kranen? Jag tror att det största problemet för oss svenskar att få jobb offshore beror på det där fagbrevet som vi vanligtvis saknar i våran cv. Av samma anledning som att du inte berättar för folk i vilken firma du jobbar för tänker jag inte heller berätta i vilken firma jag arbetar för.

    • Då får du nog läsa på lite mer Erik för att 4 år är ingenting. 99% av alla däcksarbetar stillinger jag sett ligga ute krävs det minst 5 års erfarenhet eller dekkskompetansebevis och fagbrev I tillegg så krävs det massa kurser som mob, hurtigbåt å allt annat skit som inte krävdes förr. sen lite extra pålägg på detta så känner alltid någon någon. Så när en däckarbetar stilling kommer ut så har man i teorin 1% chans att få denna jobben om du inte har kontakter.

  4. Vet vart du jobbar Erik, du jobbar på båt/fpso. Har sjælv varit dær. Bra føretag och bra folk.

    • @erik Hur kan du tro att du vet vart jag arbetar? Finns ju ingenting i den här diskussionen som ger någon indikation på vad jag har för position eller vad för slags installation jag på. Precis som mycket annat du skriver så gissar du bara hej vilt.

      • Du jobbar på Balder fpso. Hur du nu ens har lyckats att få ett däck jobb där kan man ju undra över. Det hände nog något under skrivbordet på arbets-intervjun. Den lilla tussen du har på läppen gör dig inte till en man om du tror det.

        • MrOffshore

          Varför beter du dig sådär ”Kalle”? Den lilla grupp svenskar vi är som jobbar offshore kan vi inte glädjas åt varandra?
          Erik; Sköna videos på tuben keep them coming! 🙂

          • Før att den lilla spydiga pojken Erik anklagar mig att allt jag skriver bara ær vilda gissningar. Tolerer du sånt ?

Kommentera