Meny

Svenska sidan om offshore

Kakshandtering

Kakshandtering

Ute på oljeriggarna finns det verkligen en hel uppsjö av olika typer arbeten man kan utföra. Dock kräver nästan alla att man har en del år skola bakom sig eller har erfarenhet från branschen sen tidigare. Hur man nu ska skaffa sig denna ”erfarenhet” utan att vara offshore är en fråga många ställer sig. Att jobba med kakshandtering är en bra väg ut offshore som många väljer. Jag själv gick den vägen och tyckte det var en bra väg ut. Tror inte man ska vara allt för kräsen heller inför sin första tur ut. Man tar det man får helt enkelt 🙂

Vad är då kakshandtering?
Det innebär att man tar hand om kakset som kommer upp ur brunnen när man borrar. Tänk er att ni borrar i en träbalk, ju djupare borren går i träbalken desto mer sågspån kommer det upp (kakset är sten). Egentligen väldigt logiskt att den öppna brunnen man borrar så måste formationen/stenen ta vägen någonstans. All bergart transporteras upp till riggen igen. Kakset eller cuttings som det heter på engelska är alltså krossad bergart blandat med mud. Mud har man i brunn främst för att ha tryckkontroll men även för att transportera allt kaks upp till ytan igen.
Ifall muden är s.k oljebasserad mud med massa kemikalier i sig så måste den alltså tas vara på för miljöns skull. Det är kakshandtering!bulk tanksJobba inom kakshandtering
Man reser ut som drift operatör. Vissa riggar har fasta folk så att man har rotation och andra så reser man ut vid behov. En typisk rotation kan va 5-3 tex. Alltså man ska vara tillgänglig för jobb under 5 veckors tid följt av 3 veckors ledighet. Detta kan innebära att man är ledig väldigt mycket eller väldigt lite. Dock varierar lönen oxå från månad till månad mer än inom drilling.
Väl på plats så brukar man vara ett team på 3-4 personer som har uppsikt på kakset som kommer upp. Ibland fyller man upp det i skipper (typ av container) och ibland fyller man direkt i stora tankar som rymmer hela 20 ton. Man ska hålla koll på densiteten på kakset (tättheten) och notera det ex antal gånger per dygn. Detta ska sedan mudloggarn ha för sitt arbete. En vanlig tjocklek på bulkslangarna man kopplar allt samman med är 4 tum.

Då en skipp är full med kaks så börjar man fylla nästa. Efter tiden har man ett gäng fulla och då meddelar man däckspersonalen (roustabouts) att man behöver skicka ner dom på båten. Kranan kör ner dom fulla skipperna och tar upp nya tomma som man kan börja fylla.
Då man fyller stora tankar med kakset så tömmer man dom via bulkslangarna ner till andra tankar på båten. Samma där så är det däcksfolket och kranföraren som lyfter ner slangen till båten och har den kontakten.

Skip

Skip är alltid sluten så inget skvätter ut

Då jag jobbade med kakshandtering så var dagarna ganska lika. Man gjorde inte överdrivet mycket utan det mesta flöt på av sig självt och man är mest där för att hålla koll. Ibland kan något ske så det sprutar cuttings på däck och då ere bara börja högtrycksspola och skrubba bort allting. Eller suga upp allt i en skipp igen med hjälp av vakum.
Låt säga att drillingen får något problem och dom slutar borra. Eller kanske bara ska trippa ur borren ur hålet. Då kom det givetvis inte någon mer cuttings upp och då blev de s.k filmdagar. Visst finns de alltid något man kan göra som att tvätta maskinerna eller byta packningar nånstans. Allt berodde på vem som va chef hehe.
Kontrakten är lite olika på varje rigg. Ibland är det cuttingsfolket som har ansvaret för pittarna på riggen. Alltså att klättra ner i dom ibland och spola/tvätta rent dom. Pit cleaning kallas det och är ett riktigt skitjobb. Men inget man tackar nej till ändå givetvis i början!

Vilka jobbar där
Av de jag såg och hörde så är cuttings / kakshandtering inget jobb du har om du är karriärslysten. Det märktes oxå på folket som jobbade där. Dom flesta var äldre och gjorde inte mer än dom behövde om dagarna. Därför brukar jag ofta tipsa äldre folk som vill offshore att kika på kakshandtering. Företagen anställer nog hellre folk som dom vet kommer jobba där många år, och inte är där för erfarenheten.

Som ni säkert förstår så krävs det inga direkta kvalifikationer för att jobba med cuttings. Du ska väl vara lite händig med verktyg osv. Många hade bakgrund som hantverkare. Lönen är väl inte lika bra som inom drilling men allt beror som sagt på hur mycket du jobbar här. Man får offshoretillägg för varje dag man är offshore så det kan bli goda pengar om man vill.

Eftersom Nordsjön är så styrt av bakgrund och det är svårast att få sin första tur ut, så är kakshandtering en bra väg att gå! Med VG2 i bagaget så bör man kunna få jobb där och då kan man arbeta inom cuttings tills man får det jobb man vill ha. cuttings1Under tiden får man offshore erfarenhet, lära sig rutinerna där ute. Träffa värdefulla kontakter och se olika riggar. Ska man hårddra det så är det yngre folk som jobbar inom drillingen och äldre inom detta område. Av orsaker som jag beskrivit ovan.

Övrigt
Av det jag såg så har man inte samma struktur på dag-/natt skift som inom drilling. Här var det vissa som bara jobbade natt i två veckor och andra som bara gick dag. Dom verkade kunna välja sånt lite inom gruppen. Den som är supervisor (chef) måste dock gå dag. Märkligt nog hade han lite lägre lön än dom som bara gick natt för att han gick måste om natt-tillägget.

Dom 2 största företagen som sysslar med kakshandtering offshore är M-I Swaco och Halliburton. Finns även en del småfirmor såklart också. Bland annat OTT som har säte i Stavanger. Möjligheten till att avancera finns men det är ganska begränsad jämfört med drilling. Jobbar du som vanlig operatör kan du gå upp till supervisor sen är det stopp. Där emot om du pluggar vidare på universitet (tror inte fagskola räcker) så kan du bli mud loggare och sen mud engineer. I den sistnämda snackar vi pengar vill jag lova! Då är du ansvarig för att rätt kjemikalier används och att tättheten på muden blir rätt. Kan inte så mycket om det men någon sa att allt sånt görs på land så då frågar jag mig vad mud engineeren gör offshore hehe.swaco

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

10 Kommentarer

  1. Var precis det här man undrat över en längre tid. Vilket jobb som är lättast att få till en början för att få erfarenhet.

    Har varit intälld på att roustabout är det ingångsjobb jag endast skulle kunna söka efter VG2 men nu finns det ju fler alternativ 😀

    Men Roustabout lockar såklart mer och avancera inom borr men jag kommer ta vilket sjobb som helst för erfarenheten för att sedan kunna byta.

    Vad snackar vi om för löner inom Kaks då? Måste fortfarande vara högre en standard lön i Sverige?

    • MrOffshore

      Nu är det en tid då många drillingföretag anställer så tror du kmr få jobb inom det efter din VG2. Annars kan kaks vara aktuellt.

      Lönen, dom har tarifflöner inom service oxå. Ligger i underkant av vad man har som roustabout. Självklart spelar anciennitet in en del

      • Hej! Är intresserad av att börja jobba Offshort och undra om du kan rekommendera några skolor i Sverige?

        Jag hittade den här skola i Halmstad som erbjuder:
        Lifting gear modul O – 1.1
        Fall protection modul O – 2.2
        Rigger modul O – 3.2
        Winch modul O – 2.3
        VHF/SR
        Och kostar ca 25000kr
        Hur pass konkuras kraftig är den jämfört med den skolan du gick på?
        Mvh:Paul

        • MrOffshore

          Hej Paul jag antar att du beskriver JKF/JKF eller vad det heter? Den är inte konkurrens kraftig med en VG2-utbildning i Norge, tyvärr. Visst vore det enklare och billigare att ta dina kurser här på hemmaplan men det kan bli lite som att gå in halv-hjärtat. Enligt mig iaf.

          Det finns en del diskussioner om det i forumet om du vill läsa mera. Visst går det att få jobb efter alla dom kurserna du skrivit men det blir tufft utan att ha VG2

          • Hej!
            Tack för info du lämnar. Forstod jag det rätt; VG2 och säkerhetsutbildning är definitiva krav för arbete på rigg eller är även fagbrev nödvändigt?
            Mvh Ulric

  2. Låter helt klart lovande!

    Har ju via denna hemsida + lite andra sidor läst mycket om att det kommer behövas mycket personal kommande åren så bara hoppas att det innebär en fördel för en annan att få chansen!

    Tack för infon och att du ständigt motiverar en att söka sig tmot offshorebranschen!
    Även en grym hemsida! 😀

    Kan knappt vänta på att få gå klart brandmansutbildningen (SMO) och börja VG2 i februari!

  3. hur hoppade du från drift operatör till roustabout?

    • MrOffshore

      Sökte jobb som roustie under tiden som jag jobbade med kaks..

      • okok, får man fråga vad lönen ligger på som operatör?

        • MrOffshore

          Gick som inhyrd så hade något lägre än som roustabout i grundlön. Fokus med det jobbet tycker jag dock inte ska läggas på lönen utan offshore erfarenheten som man bygger upp när man ska söka det jobbet man vill ha.

Kommentera