Meny

Svenska sidan om offshore

Kall och blåsig start på 2016

Kall och blåsig start på 2016

Årets första arbetsveckor för 2016 är nu avslutade. Det var den kallaste och mest blåsiga offshore tur jag haft på länge!

Redan innan utresan från Stavanger blev det strul. Jag kom till Arlanda i vanlig ordning på morgonen för att flyga via Oslo till Stavanger. Där var flyget från Oslo försenat eftersom det var svinkallt och något som kallades för freezing fog. Så ringde min koordinator för att meddela att jag kanske blir så pass sen att jag missar helikoptern. Hon svarade att dom skulle hålla helikoptern en stund eftersom flera på crewet fastnat i Oslo.

När jag väl landade i Stavanger så sprang jag bort till helikopter terminalen som ligger precis bredvid flygplatsen. Där var det Helt dött! Inte en enda människa var där inne och då kom jag bara 30 min efter att ordinarie flighten skulle gå.

Fick tag på nån personal för Bristow som flyger oss ut. Han sa att jag var bokad på en flight dagen efter och att mitt crew hade lyft alldeles nyss.

Några andra på crewet hade precis hunnit med helikoptern för deras flyg landade 20 min före mitt. Så ringde American Express och bokade en hotellnatt på Clarion Energy. Den hotellfrukosten är ju bortom denna värld!! 😀 så någonting positivt blev det ändå…

Väl ombord på riggen dagen efter gick jag direkt och kollade om jag vunnit något i jul-lotteriet. Av ca 700 sålda lotter fanns det 96 priser. Jag hade inte vunnit nånting på mina fem lotter. Där gick 500 kr man aldrig får se igen 🙂

Lärlingen vann dock 5000 kr den lyckosten! Det var över lag extremt bra priser så tror inte direkt att välfärden på riggen gick plus på det. Men jättekul att dom har det varje jul tycker jag!

Minns en av mina första turer ute på Polar Pioneer. Där var det cateringen som skötte dragningen om vilka som vann, och dragningen gjorde dom bakom stängda dörrar. Och mystiskt nog så var det nästan bara cateringfolk som vann förstapriserna…. 😀

På riggen har det snackats en del om folks ansenitet, alltså hur länge folk varit anställda. Det är nämligen nästan helt avgörande om dom behöver avskeda folk. Jag är inte speciellt orolig, jag vet att jag är fucked om inte riggarna förnyar sina kontrakt mot nästa år. Dock finns det en del saker som talar positivt till vår fördel men det blir vad det blir.

Dom 4 åren jag jobbat offshore har tveklöst varit dom bästa i mitt liv! Blir det en förändring där så är det säkert till det bättre. Väljer jag att tänka och säga till mig själv iaf… 🙂

Vi passerade oxå 90 dagar utan olyckor på riggen! Innan oljekrisen fick vi alla välja varsitt pris ur en katalog till ett värde av 500-1000 kr men nu fick vi en platta läsk och lite godis istället. Alltså hela crewet fick dela på det 🙂 Lite intressant ändå att man fått total högkonjunktur förr och numera vänder alla oljebolag på varenda krona.

Annorlunda uppgift
Fick göra en lite häftig grej under nattveckan nu. En av bulkslangarna som vi använder för att transportera till/från båten hade pluggat sig med barytt. Barytt blandar man i borrvätskan så att det ska bli tyngre. Denna pluggen var säkert 20 meter av den totala 80 m slangen.

Så vi lyfte upp hela slangen så att all del som var pluggad hängde rakt ner mot havet. Sen monterade vi av slangen från ventilen på däck som vi rullar ut slangen med.

Kranföraren svängde med bommen fram och tillbaka och när pluggen väl släppte så var det sånt tryck att slangen hoppade i luften och bara vällde ut på havet. Som jag förstått ere i princip bara fint krossad sten så det ä inte farligt att dumpa det.

Slangen sprutade iaf ut barytt i flera minuter och när allt var färdigt såg kranförare en viktskillnad på hela 800 kg från att vi fick loss pluggen. Det var kul och något som inte händer allt för ofta.. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen har riggen slagit ett rekord i Nordsjön oxå! Detta är jättekul då man ändå är en del av det samarbete som föregår där ute för att allt ska funka. Sen ere givetvis bra för företaget att besitta ett sånt rekord för att kunna få fler kontrakt i framtiden. Går givetvis inte in på vad för slags rekord det gäller men det är stort iaf 😉

Sista veckan dundrade stormen Tor in från ingenstans och inför det blev det riktigt häktiskt. Operatören förberedde sig på att inte kunna ta in båten och tömma cuttings till (pga vind + vågor). Så precis som förra gången jag var offshore så tömde vi däck och tog ombord massa mudskipper. Närmare bestämt 70 st!!

Mudskip är något man använder när man inte kan tömma cuttings till båt från ISO tankarna. En skip är cirka 3 x 2 meter och rymmer 4-6 tonn beroende på hur tung cuttingsen är. Så planen var då att fylla dessa och flytta dom på riggen med truckar eftersom kranarna inte får köra vid storm.Skip

Det hela gick iaf bra eftersom det inte blev någon drilling att tala om. BOPn strulade när den skulle testas, sen hann vädret gå ner igen så alla mudskipper tog vi i princip upp i onödan. Precis som förra turen jag var offshore 🙂 Men den kostnaden är självklart värt det för operatören när riggen kostar ex antal miljoner per dag att hyra.

Ni som följer oljepriset noga vet säkert att den dök ner en bit under 30 dollar fatet oxå. Jag har tänkt länge att investera i Brent olja och när den började ticka upp igen köpte jag en rätt stor post för mina aktiepengar. Ingångspris på 31 dollar och i skrivande stund var det en god affär. Världens mest använda naturtillgång har droppat 80% i pris det måste ju bara va köpläge eller?! 😀

Så nu vill jag både för jobbets skull (mest) och för mina sparpengars skull att oljepriset ska klättra norrut. 🙂

En av båtarna vi har intill riggen stack plötsligt till land oxå. Det utbröt nämligen en brand ombord i deras maskinrum! Lite halvläskigt men dom hade grejat att släcka elden utan några personskador så det var ju bra.

En bättre grej som hände var att dom bestämt att helikoptern alltid ska tanka ute hos oss på måndagar. Vanligtvis tankar dom aldrig på vår rigg. Med denna nya rutin får vi spola igenom hela fuel systemet ombord plus att alla får träning i detta minst 1 gång i veckan.

Det är ju inget hokus pokus direkt men det är alltid bra att få extra träning tycker jag!

Hemresan från riggen var bara problem från början till slut. Hann precis med flyget från Stavanger till Oslo. Sen i Oslo så var mitt flyg inställt så jag fick vänta 2 h på nästa, som var det sista för dagen. När det väl skulle gå hade flyget något problem som dom undersökte i 90 minuter men hela tiden sa till oss passagerare att; vänta 10 min till. Sen gick till slut flyget strax innan 23 på kvällen och jag fick återigen springa ihjäl mig för att hinna med Arlanda Express. 
Självklart fick tåget någon oväntad stoppsignal så vi stod stilla jättelänge och när jag väl nådde centralen lyckades jag med nöd och näppe hinna med sista tunnelbanan hem! Lite tur ska man ha också 😉

Den stundande friperioden kommer jag först och främst fokusera på att bli kvitt min förkylning jag drog på mig offshore. Efter det inga egentliga planer förutom att slappa och njuta av ledigheten 😛 Ska se till att boka ett hus i Spanien oxå med kompisgänget. Boka ett flott lyxhus för 1 vecka i sommar och åka ner 10 st kommer bli grymt! Viktigt att ha något att se fram emot!

Kommer givetvis inte säga nej till övertid om dom ringer men med alla besparingar som görs nu ska man väl inte tro för mycket.

5 plattforms

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

6 Kommentarer

  1. Hej igen! Alltid lika roligt att få en inblick från livet på rigg av dig!

    Jag ser fram emot sena flyg, inställda helikoptrar samt svagt hotellkaffe 🙂
    Eftersom man investerade så mycket i utbildning under 2015 längtar man till första turen som blåbär, rookie eller liknande.

    bearbetar företag som: Statoil, STSgruppen, Hytech, Schlumberger, Prezioso, Kaefer, Bilfinger, Sodexho, Wintershall m.fl. bara för att få den där första intervjun iallafall!
    Väskan är som vanligt packad och passet/helseattest ligger däri!

    Har du fler tips på företag, maila gärna!

    Som sagt, tack för update igen och koppla av nu på ledigheten (eller ev inhopp)

    Mvh, H-C Eskilstuna

    • MrOffshore

      Hej va kul att du gillar inläggen H-C! Jag hoppas denna sida kan va en motivation för folk och ge en inblick i den fantastiska värld som är offshore.

      Det var en bra blandning av företag du sökt hos! Sodexo är väl catering eller har jag fel? Tyvärr har jag inga tips på företag. Var så länge sen jag själv var i svängen för att söka och idag finns det tusentals med arbetslösa som jobbat offshore flera år. Känns tufft att bryta sig in på marknaden då men jag håller tummarna för dig! Jag tror ingenting är omöjligt speciellt inte när det gäller att få jobb.

  2. p.s. klarade norska examen förresten! nu är det tunga förbi, sååååå skönt!!
    h_c_mail at yahoo.com

  3. Fredrik

    Helt sjukt hur du stressar till alla dina flyg, tåg och helikoptrar! 😛 Jag hade ändå över 50 flygningar under 2015 och var inte ens nära att missa ett ända! Tyvärr så ryker nog mitt SAS Guld i år, på grund av uppenbara orsaker 🙁

    • MrOffshore

      Hehe jaa men man bokar ju alltid flyg så att man kommer hem fortast möjligt. Hatar att sitta å vänta på flygplatser liksom 🙂 Tyvärr blir ju nackdelen att man ofta får lägga benen på ryggen så fort de blir någon störning i processen….. ?
      Jag blev sas guld i december men har fortf inte fått mitt guldkort ännu 🙁

  4. H-C Vad har du før erfanhet offshore? Ær ju ingen ide før dig att vænda dig till dom stora operaørs og vedlikeholds bedrifterna då ALLA har sagt upp folk.. Bemanning blir nog svårt med om du inte redan ær inne i någon bedrift, men allt beror ju på vad du har før erfarenhet?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.