Meny

Svenska sidan om offshore

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Kickstartar året med 19 dagar till havs

Kickstartar 2018 med en 19 dagar lång vistelse på Nordsjön. Jag var ute som extra personal på vikartur precis som det sett ut sedan jag blev uppsagd i september 2016.

Har varit väldigt tyst här på bloggen sedan oktober. Då var jag ute på vikartur men fick resa hem efter 1 natt pga ett dödsfall i släkten. Efter det hade jag mycket att stå i privat plus att min Asien-resa i december väntade. Så sa till kontoret att jag skulle ta en paus året ut. Allting kring dödsfallet är fortfarande inte avklarat ännu men sånt är livet. Där och då var jag väldigt tacksam över att ha jobbat offshore. Jag kunde va ledig flera veckor utan att det gjorde något för det finansiella.

Blev nästan en hel månad i Asien. Helt klart det fetaste jag gjort i mitt liv hittills! Var extremt mäktigt att bestiga Mount Kinabalu, ta dykcertifikat, bo i djungeln och massa andra coola upplevelser.

Har sedan jag blev uppsagd blivit mycket bättre på att leva i nuet. Har alltid känt tidigare att folk som gör det jämt säger så bara för att dom inte har några mål i livet eller disciplin 😀 men det gäller att hitta en balans där tycker jag. Viktigt att göra saker man blir lycklig av men sann lycka tror jag också man får genom långsiktiga mål som man uppnår. Att sticka ut och resa ska jag göra mera utav. Men kanske 1 gång per år eftersom jag prioriterar aktieportföljen enormt mycket också. Den Ska fyllas på varje månad för att maxa ränta-på-ränta effekten.

Offshore
Ute på riggen var det iaf underbart att komma ut! Man uppskattar varje resa man får dit ut nu eftersom man inte är fast anställd längre. Jag och en till roustabout plus en kranförare var ute för operatören. Vår rigg står nu bredvid en liten produktionsplattform. Så vår uppgift var kranlyft som skulle mellan vår rigg och deras. Sen även ta alla helikoptrar som kom till riggen. Bara dagskift så det var klockrent att slippa vända på dygnet.

Dagarna bestod ofta av förberedelser så att man kunde köra klart lyften hyfsat snabbt när man väl börjat. Sen var det ett hinder med att Om man måste evakuera så fanns det endast plats för 22 personer i livbåten på produktionsplattformen. Så det fick givetvis inte befinna sig mer än 22 pers ombord åt gången. Detta gjorde att vi ofta skulle komma ner till den plattformen för att landa rör, verktyg osv men vi fick inte gå över gångbron. 

Det fanns en röd lampa som loggade hur många som fanns ombord. Så då fick man antingen vänta eller be chefen ombord att skicka upp folk så vi kunde gå ner. Sen var vår rigg över deras. Tror vi hade ca 50 meter över havet på däck hos oss. Så varje dag gick man ju sinnessjukt mycket trappor, men jag älskar det!! Att träna benmusklerna och hjärtat är ju underbart och speciellt när man får det gratis på arbetstid hehe.

På produktionsplattformen hade dom lite andra procedurer för lyfte operationer än vad vi är vana vid men det är bara att anpassa sig.

Det hände också 4-5 gånger att plattformen var full under dagtid så vi var tvungna att jobba kväll för att få ner grejerna till dom. Väldigt bra för plånboken! En rolig jämförelse där är att mitt företag får man Aldrig övertid av. På en normal tur har man 1 timme övertid bestående av 30 min HMS och 30 min crew safety. Skulle man ha mer än det så är det verkligen något speciellt som hänt. Men med den här operatören var det aldrig några problem alls!

Tror vi hade 2 dagar med vind över 40 knop så då gjordes inga kranlyft.

Eftersom vi ligger på ett fält med mycket andra riggar omkring oss så hade vi shuttle helikoptrar typ varje dag. Shuttle är när dom flyger folk mellan riggarna. Världens dyraste taxi förmodligen J Vi som helideck crew hade 36 landningar under tiden jag var ombord. Det är galet mycket, en vanlig tur när vi står ensamma och borrar en wild cat kanske man får 6 flighter i veckan hehe.

Jobbade med riktigt roliga personer så varje dag var skoj. En iakttagelse är att kryptovalutor verkligen är en bubbla nu. Och frågan är om den inte redan har spruckit den här gången. Alla snackar bitcoin och vilken som kommet bli nästa bitcoin. Man får höra om folk som går med i rena pyramidspel och köper coins till höger och vänster. Men när man frågar dom 1-2 följdfrågor om hur det funkar, vad man kan använda det till så blir det ofta tyst. Tur är att dom jag frågat har bara spekulerat med några tusenlappar. Det har alla råd att mista.

Men det är väldigt slående just med anatomin som alla bubblor har. Att allmänheten kommer jämt in på slutet i hopp om att göra samma vinstökning – och förlorar nästan allt. Hehe kanske är jag bara bitter för att jag följt bitcoin sedan 400 dollar och aldrig köpt det 😀 Där emot fick jag höra av en lärling från en annan rigg att där hade dom en roughneck som var en riktig börshaj. Han hade köpt ”ett par hundra” bitcoins för flera år sedan. Kunde tjäna flera hundra tusen på daytrading under sina friperioder. Sen ska man alltid ta allt man hör med en nypa salt men honom hade varit intressant att få samtala med!

Jag lyckades vinna veckans kort också när jag var ombord! 500 kr att handla för i butiken ombord. Blev en platta läsk, godis och massa hygienartiklar som är bra att ha ombord.

Vi var nästan helt fullsatta ombord också med folk. Nästan 150 personer hela tiden. Så större delen av tiden fick jag dela toa och dusch med någon som jobbade samma skift som mig. Det var ingen hit men det fick lov att gå. Men klart det blir ju speciellt när man har en (jag) som går upp och tränar kl 05 för att sedan lägga sig och sova vid 21-tiden. Sen ska den andra personen leva ”vanligt” och vara vaken mellan 06 och 23. Men så länge folk visar respekt och är tysta så går det bra. Jag är väldigt noga med att va tyst i hytten och all musik/film spelas via hörlurar.

Fick höra av en person som nyss blivit återanställd som roustabout att alla på den positionen Måste klara rökdykartestet. Det är helt fantastiskt tycker jag av flera aspekter. Mest för att som roustabout så ska du vara med i brandlaget och kunna rökdyka ombord. Är du i så pass dålig form eller bara för gammal – då borde du ha ett annat jobb ombord på riggen. Som det har blivit nu senaste åren är att det går många gammelgubbar på däck (roustabout) för dom har så lång ansenitet. Men om shit hits the fan så hur kapabla är dom att dra/bära en medvetslös person ur ett rökfyllt rum för exempel?

Visst att man ska skydda dom äldre för dom har inte lika lätt att skaffa sig nytt jobb. Men en del jobb måste man ju vara fysisk stark för att klara. Vad skulle invånarna i din kommun hemma tycka om brandkåren bara bestod av folk i 60-års åldern? Sen måste jag sticka ut hakan igen och säga att rökdykarteste är ett skämt verkligen. En ung person klarar det utan att träna ens om man inte är superfet. Men en del folk på vissa crew skryter om att inte behöva vara rökdykare pga sin hälsa. Själv hade jag skämts ihjäl av att säga en sån sak och ha det jobbet.

Så angående att det nu är krav på att klara det (för nyanställda) blir väl ett sett att rensa bort dom som inte passar på den positionen.

Tre landsskatt offshore
Jag fick lära mig något nytt också av en person ombord. Tre landsskatten har jag känt till länge och ofta tänkt att jag nångång vill ha. Den innebär att du bor i ett land, din firma ligger i ett annat och du jobbar i ett tredje. Får man till den mixen så betalar man i princip ingen skatt sägs det. Vad jag fick lära mig av en kollega nu var att det finns en fjärde krussidull för att den där skattefria grejen ska träda i kraft. Och det är att där man jobbar så ska man borra efter/jobba med hydrokarboner. Vad min kollega hade fått lära sig den Hårda vägen var att; om alla tre första kriterier uppfylls men riggen du jobbar på ligger på värft. Så jobbar man inte med olja/gas och då är man inte berättigad denna fina skattegrej. Han och många andra från hans rigg hade åkt på en FET skattesmäll efter hela 4 års tid pga av detta! Hemsk historia där han behövde gräva fram 250k på 3 månader. Inte många som klarar det uppenbarligen.

HLO
Sen ska jag också förnya min HLO kurs så fort jag kan. Det måste göras vartannat år och det gör jag för att visa för firman att jag vill ha fler resor av dom. Dom har sagt att jag måste inte ha kursen men ibland kan det så klart avgöra vem som får en vikartur. En oskön grej den här gången blir att jag måste själv betala kursen, flyg, hotell och mat den här gången. Förr när man var anställd så betalade firman allt Plus att man fick övertidsersättning när man var på kursen! En sån vecka blev ju fort en månadslön för en Svensson! Tiderna förändras haha 😀

En dag när jag stog slangvakt. Alltså när man transferarar till exempel diesel upp från båten till riggen. Så såg jag en stor säl simma längs båten. Har aldrig sett säl förut när jag varit offshore. Gissar att den var över 1,5 meter lång iaf.

Drömmen
Sen 2 dagar innan vi skulle hem hände det som aldrig händer. Det blev statisk laddning i himlen så inga helikoptrar flög över huvud taget. 4 dagar höll det på så. Och ni kan tänka er hur desperata alla oljesällskapen blev när så många människor gick på +14 dagar offshore. Ni som inte vet det så är det grisbra betalt när man passerar 2 veckor ombord. Då får man först övertidsersättning på alla arbetstimmar. Sen får man väntetid dom timmarna man går av skift – vilket är vanlig timlön. Dom började också diskutera att skicka ut båtar till riggarna för att börja få hem folk. Det är tydligen inte populärt att ha folk på +3 veckor där ute. En båt hade jag Inte velat åka hem med! Då ska man först lyftas ner i en personkorg från riggen till båten, och vi stod på 50 meters höjd! Sen ska båten köra in till land vilket tar över 12 timmar! Och man kan ge sig faan på att när man precis börjat åka mot land så kommer alla helikoptrar swishande över huvudet på en 😀

Det hade faktiskt hänt en kollega som var offshore när askan från vulkanen på Island stoppade all flygtrafik för många år sen.

Jag ville verkligen hem till tjejen men kunde heller inte låta bli att glädjas åt pengarna det gav. Nu när man måste punga ut för kurser osv själv. Sen har jag några stora utgifter i början på året här så extra kulor är alltid välkommet! Men men jag kom mig i land efter 19 dagar offshore. Landade sent på kvällen i Stavanger så fick älga som en dåre bort till flygplatsen för att hinna med sista flyget hem. Men det gick inte så jag fick spendera 1 natt till på hotell.

Väl hemma nu ska jag va ledig veckan ut från mitt svenska jobb. Tror inte dom är särskildt förtjusta i mig vilket jag kan förstå. Väldigt svårt att ha någon hantverkare på timme. Men jag har känslan av att det kommer bli ett bra år i Norge iaf fram till sommaren så jag räknar med flera resor dit under våren.

Som jag skrev högre upp så gäller det att verkligen uppskatta varje Norgeresa man får och det gör jag! Tycker bara att industrin borde kunna bjuda på bättre framtidsutsikter. Oljan ligger kring 70 dollar och kostnaderna har kommit ner enormt sedan 2014 när oljan stod som högst.

Fick höra av en med insikt i facket att min firma dom senaste 10 månaderna har haft folk ute på vikarturer som motsvarar runt 50 fast anställda! Detta tyder ju på att det verkligen är aktivitet. Eller att dom bara har sparkat för många haha!

Själv känner jag mig som alltid lika odödlig när jag kommer hem från Nordsjön! Man har köttat på hårt och är nu värd ledighet. 19 dagar offshore är tangerat med mitt tidigare rekord som jag varit ute. Gissar att nästa inlägg blir efter att jag varit på kurs i Bergen inom några veckor. Take care! 

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

8 Kommentarer

  1. ”Tre landskatten” loter onekligen som en offshore myt. Men om det stammer blir jag glad. Inte ens google vet nonting om den har ”tre landskatten” vet du var jag kan fo tag i mer information?

    • MrOffshore

      Hej Erik jag är beredd att hålla med. Jag vet inte vad skatten heter när man ska söka hos Skatteverket men i norge är det något med offshore skulle jag tro. Eller sjömans jobb kanske. För min del är det oxå lite av en myt som jag hoppas man inte behöver nyttja. Vill ju jobba på norsk sockel 😀

  2. Det är nånting i den här historien som inte riktigt stämmer. Om det verkligen är som din vän säger så är det ingen ombord på min plattform som behöver betala full skatt till norge. Dom allra flesta av oss ombord har också använt oss utav revisorer för att göra deklarationen . Någon utav revisorerna borde ju ha informerat oss om ”tre landskatten”

    • MrOffshore

      Hej igen, fullt möjligt att något i storyn inte stämmer. Allt jag skriver här på bloggen är sånt jag upplever själv eller via andra så ta allt med en nypa salt. Jag har inte dubbelkollat detta med någon källa osv.
      Kan du inte beskriva din arbetssituation just nu så kanske vi kan spåna tillsammans?

  3. Hej, kul att du är tillbaka I sving igen, jag gjorde ett litet klipp igår du kanske skulle gilla! hoppas du får fler turer!
    https://youtu.be/k_pSEnXs7mE

    🙂 Hälsningar från en annan dekksslusk.

    • MrOffshore

      Hej Erik! Störtsköna videos jag skratta ordentligt ? Hur du driver med allt där ute; ”vi hade övelse och mina kollegor hjälpte att klä på mig, men det va ingen brand så vi klarade oss”
      Galet bra haha! ? jag ser fram emot klipp nr 5 hehe
      Törs man fråga vilken firma du jobbar i och hur det ser ut med jobb framöver för din del?

  4. Jag har erfarenhet av arbete med 3 länder inblandat, Hör av er om ni vill ha info/M

    • MrOffshore

      Ja det hade varit intressant M. Vet inget annat sätt än att höra av mig än att kommentera hära men utveckla gärna va du har för erfarenheter kring det. Är det som vissa säger att all-in-all landar man på ensiffrig skatt?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.