Meny

Svenska sidan om offshore

Kort liten nattvecka

Kort liten nattvecka

Hallåjsan det var ett tag sen jag postade något inlägg här. Beror givetvis på att jag inte varit offshore men nu är jag åter hemma efter en härlig vecka på havet. Det blev endast 1 vecka ombord men jag är glad för det.

I slutet av augusti så fick jag mail om en 14-dagars tur till en rigg i flottan som jag inte varit på förut. Hur intressant det än var så krockade den med ett stort event jag skulle ha med familjen. Därför tackade jag ödmjukt nej till resan och sa att jag gärna åker efter ett visst datum. Tiden gick och jag kollade med mina kontakter på kontoret; dom hade fortfarande ingenting.

Typiskt tänkte jag. Nu har man gått miste om en offshore tur pga 1 dag med familjen. Jag tycker fortfarande att det var värt det för jag har prioriterat offshore lite väl många gånger och missat saker på hemmaplan.

Sen kom iaf ett mail att jag kunde få resa ut till min rigg jag gick fast på (sista året). Detta var med kort varsel och jag hade redan flaggat till min svenska arbetsgivare att jag tänkte jobba hos dom nästa vecka. Detta fick jag avblåsa vilket inte var så populärt så klart.

Väl ombord på riggen så fick jag gå som extra roustabout med ett crew jag jobbat med förut. Gillar verkligen det gänget, alla på däck och drill floor är sköna personer och man känner sig välkommen. Hoppas på fler turer med dom. Jobb-mässigt så hände dock inte så mycket vilket var konstigt. Kommer man ut som extra så brukar det var en drös med saker att göra verkligen. Det var även ut en extra assistent kranförare och hjälpte han som var assistent kranförare på crewet eftersom han hade varit borta länge.

Väldigt bra av företaget tycker jag att man löser det på så vis så att man får komma tillbaka till arbetet i lugn och ro. Känner man sig stressad och kanske osäker på saker ere lätt att det blir fel. Och om personen kör kran med flera ton stål i kroken kan konsekvenserna bli ganska förödande… 🙂

Blev hur som helst en hel del vasking. Alltså att spola rent däck med högtryckspolare och göra fint ombord. Tror vi hade båt 1 skift på den veckan jag var där så väldigt lugnt helt klart.

Någonstans i mitten av turen frågade dom  om jag kunde stanna ytterligare 1 vecka ombord. Anledningen var att vi borrade in i reservoaren och ifall man hittar olja där så behövs extra folk till well testing. Alltså att testa brunnen, när en oljerigg sprutar eld om ni sett på bilder 😀 Så jag var hoppfull att vi skulle hitta olja så klart!

Tyvärr var brunnen torr så jag fick åka hem efter 7 dagar. Men var ändå väldigt glad att jag fick den veckan med tanke på hur lite det var att göra. Eller jag tyckte det var lite iallafall..
Var himla speciellt läge där sista skiften när vi började närma oss TD (true dept). Det låg 2 båtar bredvid riggen och väntade. 1 hade utrustning för well test och 1 båt hade utrustning för plug and abandon. Alltså när man pluggar igen brunnen och reser vidare till nytt fält.

Återanställning
Som vanligt förekommer det mycket rykten ombord om vilka riggar som ska få kontrakt och vart. Jag har helt slutat lyssna på sånt prat. Rykten och spekulationer är precis bara det innan det skrivs på kontrakt. När jag blev uppsagd så har firman en återanställnings skyldighet dom kommande 2 åren. Att om dom ska ha in nytt folk igen – så måste dom anställa först från den listan där folk fick gå senast.

Jag har en ganska saftig kö framför mig tyvärr. Plus att det nu har gått exakt 1 år sedan jag blev uppsagd. Att dom skulle anställa massa människor inom 1 år ser jag som inte jättestor. Samtidigt så bygger man ju på sitt egna rykte varje gång man är ute på vikartur vilket borde gynna en lite grann när det behövs extra folk i framtiden. Men kanske är det så framtiden inom denna bransch kommer se ut? Man får jobba från tur till tur och ha det lite osäkert.

Träning
Uppe i gymmet hade man satt upp en bench press challange som jag så klart var med i. Blev inga personbästan man presterade ändå hyggligt. Man skulle maxa sin kroppsvikt i 3 set vilket blev 90 kg för mig. Fick ihop 12, 9, 8 reps med det. För några år sedan när jag bara styrketränade minns jag att jag en gång gjorde 15 reps på 100 kg. Det var tider det! 🙂 Nu löptränar jag en hel del för jag vill va mer allsidig.

På tal om löpning så var jag på Music Run i Sthlm i augusti. Där hade dom ett tält med roddmaskiner som man skulle tävla mot andra. Så efter 5 km loppet gick jag dit och rodde 350m så snabbt jag bara kunde. Lyckades vinna förstapriset som var 1000 kronor så det var kul! 

Lärlingar
Hade lite nya lärlingar ute på riggar den här gången oxå. Måste vara speciellt att utbilda sig inom olja nu när tiderna är som dom är. Företaget tar ju in dom eftersom det är gratis arbetskraft. Eller iaf väldigt billig vad jag har förstått. Så kan man lära upp dom och använda dom mer eller mindre som en extra person.
Fast samtidigt blir dom färdiga om exakt 2 år. Ponera att firman inte anställer under den här tiden. Då finns ingen återanställningsrätt för det gamla gardet och man kan ta in färskt blod i form av lärlingar (som då är klara med fagbrev). Kanske är ganska smart ändå att gå lärling offshore just nu vem vet 😉

Lärlingen på det crewet jag var med var helt okej. Han jobbade på och verkade förstå när man förklarade saker. Han försov sig dock en gång vilket inte uppskattades hehe. Men kranförarn tog ett snack med honom så det lär inte hända igen. Jag har gjort det 1 gång under mina år på Nordsjön och det var i samband med swing skift. Alltså när man går från natt- till dagskift. Om nån försover sig så ere då det händer.

Dock hade jag en assistent kranförare på förra crewet som försov sig 1-2 gånger varje gång vi var offshore. Det var mer humor, alla visste att han gjorde det och välkomnades gärna med applåder 😀

På slutet av min vecka så lurade dom lärlingen vilket va roligt. Då körde dom den klassiska ”hämta luft-pröven”. Det var så roligt att se på ska jag lova! Då går man in helt döds-seriös och förklarar att lead drillern ska ha en luft-pröve från babord och en från styrbord sida av riggen. 😀 Som ny fattar man ju inte alls att detta är ett skämt utan gör bara som man blir tillsagd.
Så den stackarn gjorde precis detta. Kom gående med en stor svart plastsäck med luft i varje hand. Förseglade med buntband så att luft-pröven ska va intakt 😀

Vad som hände här var att lead drillern höll masken och skickade lärlingen upp till drillern. Dom sitter verkligen på helt motsatta sidor av riggen vi jobbar. Drillern tog bollen vidare och sa att han behövde ett luft-pröve från forward sida av riggen; och det skulle tas exakt klockan 06:00. Viktigt att han tog det högt upp och hade work a loft på sig så vi inte får ett dropped object. (Vad ska hända liksom om en svart soppsäck faller ner från höjden??????) 😀

Det hela var väldigt underhållande och jag tror inte han visste att han blev lurad när jag reste hem dagen efter. Jag blev själv utsatt för en sån grej när jag börja som roughneck. Den mest klassiska av alla. Att hämta nyckeln till V-dörren (vilket självklart inte finns). Den hade alla på mitt crew nu gått på i början av sina karriärer och dom var allt från 35 till 60 år gamla. Det var himla pinsamt när jag gick på det eftersom jag hade hört om den på skolan, och ändå kopplade jag inte att jag blev lurad haha. Därför känner jag igen mig i vad lärlingen fick utstå nu.

För om någon ger dig instruktioner och han är helt allvarligt samtidigt som du är ny. Då ifrågasätter man inte utan man gör bara… När det hela uppdagas så skäms man, skrattar och man blir på något sätt en i gänget. Och jag vet att lärlingen kommer få utstå mer såna saker under sina 2 år ombord 🙂

Lärlingen på crewet innan blev lurad att han skulle hämta färg-glasögon till en som var färgblind 🙂
Finns väl inom alla yrken gissar jag. Kommer ihåg när jag var lärling direkt efter gymnasiet. Då var ju en klassiker att man skulle gå och hämta synvinkeln. Haha! Den gick jag dock inte på.

Ny tur
Roligt att när jag sitter här med jet lag från nattveckan och skriver blogg. Så trillar det in ett mail från kontoret där dom frågar om jag vill resa ut igen om 10 dagar. Självklart svarar jag! Dock var det inte 100 % ännu men han trodde det och skulle återkomma. Så förhoppningsvis är man offshore igen alldeles strax. Måste bunkra upp pengar till min Asienresa jag ska göra om 2 månader.
Har inte gjort planeringen helt klar ännu men i stora drag så blir det flyg till Bangkok, tåg till Kuala Lumpur där man kan göra massa coola hiking-utflykter, testa mat i världsklass + shopping. Sen flyg till Borneo för att göra mer hiking och även ta dykcertifikat. Om någon läsare har tips kring allt detta så tveka inte att kommentera längst ner!

Aktier
I förra inlägget var det en läsare som efterfrågade vad jag äger för aktier, så blir ett litet utlägg om det. Jag är ganska försiktig investerare och jagar inte några raketer på dom små listorna utan det viktigaste för mig att att avkastningen är positiv. Detta tror jag man uppnår (som privatperson) genom att ha största delen av sitt kapital i bra investmentbolag. Så jag äger stora poster i Investor och Industrivärden. Vill även in i Latour men inte när den handlas till premie!

En annan sak som är sann inom aktier enligt mig är; dividens dont lie. Så efter att jag lagt mest på investmentbolag så sprids cashen just nu på bolag som är säkra utdelare samt några högutdelare. Bland utdelarna har jag Skanska, Akelius preffen, Realty Income, Baltic Horizon, Kone och den roligaste av alla Ocean Yeild (norsk). Sistnämda har en yield på hela 8,2 %.

Sen har jag en del bevakningsposter i bolag som jag vill gå in tungt i men som är svindyra just nu. Finns riktigt mycket fina bolag jag vill äga men som är för dyra så en sättning på börsen hoppas jag på och har gjort senaste 2 åren. Sparar väldigt stor del av min lön varje månad till aktier men jag köper endast när jag tycket det är okej pris eller att utdelningen är bra så man bara kan fylla på bef. innehav. Har runt 50 % av alla mina pengar på sparkonto i Norge som varit en dålig deal med tanke på kron-kursen men jag känner att risken varit större att förlora pengar på börsen om dom varit där. (dåligt val)

Har en riktigt långsiktig investering i Kronfönster via Pepins som jag tror på. Kan bli väldigt bra på sikt även om senaste året inte gått som man hoppats.

På daglig basis läser jag böcker om ämnet, dom vanligaste aktie-bloggarna, EFN Börslunch, twitter och givetvis poddarna som handlar om ämnet. För mig har alltid långsiktiga saker varit spännande. En fet aktieportfölj som jobbar för Dig är inget man kan ta genvägar till, det tar många år att bygga upp. Men känslan när man en dag har utdelningar som kan överta ens vanliga lön är spännande! Det är mitt mål på sikt att kunna sluta jobba vid 50 års ålder om jag vill.

Ränta på ränta-effekten är fantastisk!

Övrigt
Får se framöver hur hösten ser ut på jobbfronten. Om jag nu får en ny vikartur i oktober blir jag så klart glad och då kommer ett inlägg efter det. Svenska jobbet lär inte bli glada men vi har ju en deal om timanställning så det är bara att gilla läget. Om någon vill diskutera aktier så gör jag gärna det oxå här nedan.
Nu ska jag va ledig några dagar från svennejobbet och komma tillbaka till dag-modus och göra en massa research inför min resa i vinter.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

7 Kommentarer

  1. Tjena, hur ser behovet av folk ut på oljeriggar och offshore överhuvudtaget ut nu för tiden ?:)

    • MrOffshore

      Inte det bästa ska jag lova. Klammrar mig fast så gott jag kan just nu. Men allt kommer väl ner till vad man besitter för kompetens. Sen hjälper det i varslingstider att ha lång ansenitet oxå så klart. Är man ny i gejmet kan det blir svårt under en lång framtid 🙁

  2. Beror lite på vart du jobbar. Jag jobbar inom Brønnservice och min firma har behov før en 30-40 nya de kommande månaderna då vi har fått 3 nya kontrakt. Johan Svedrup, COSL Inovator och Askepott.

    • Hej! Då kan det alltså värt att betala för den här säkerhetsutbildningen? Eller vad tror du? Berätta gärna om hur jag ska gå tillväga.. Har läst om en utbildning på 8 dagar som kostar 25.000:- men vill ju veta att det finns jobb efteråt..

  3. Hej! Är väldigt intresserad av att jobba på oljerigg och funderar på att gå den här säkerhetsutbildningen men innan jag betalar för den försöker jag ta reda på hur det ser ut med arbeten just nu ? Har sökt på olika forum och sidor men utan resultat.. Kan du svara på det ? Är det någon idé att gå utbildningen för 25.000:- eller är det tomt med arbeten ? Fick höra av någon att det är på väg upp men vill kolla att det stämmer.,

    • MrOffshore

      Väldigt svårt att säga Pär. Väldigt mkt beror på din bakgrund och framför allt tur att komma in. Sen kan man självklart klara allt med tålamod och hårt gnetande oxå.

      Hade du varit en god vän till mig som frågat detta så hade jag avrått dig från att lägga 25 tusen på GSK (grundläggande säkerhetskurs) i dessa tider. Men samtidigt så brukar vändningen vara runt hörnet när allt ser som värst ut. Lyssna inte bara på mig utan fråga så många du kan som har koll. Och dubbelkolla så din bakgrund är relevant framför allt!

      Lycka till!

  4. Jobb finns. Det ær bara amatører som inte vet vart man skal søka 😉

Kommentera