Meny

Svenska sidan om offshore

MissMedic. Kort resa – en riktig husmorssemester!

MissMedic. Kort resa – en riktig husmorssemester!

Mycket vill ha mer, efter 4 veckors underbar ledighet var jag inte alls sugen på att åka ut o jobba igjen!  Vädret har ju varit sjukt dåligt men tack vare 1 vecka utomlands har jag lyckats få lite färg iaf. Jag har inte jobbat något extra trots att de har ringt från ambulansen nästan varje dag. Har lite dåligt samvete över just detta. Jag får ju jobba där när jag vill och då vill man gärna ställa upp med.

 

Två veckor in på ledigheten ringde riggansvarig i företaget jag jobbar för och undrade om jag kunde ändra lite på min arbetsperiod. Jag blev genast orolig att han ville jag skulle åka ut tidigare – men tack o lov inte! De hade fått in ett uppdrag i början på augusti som ingen annan kunde ta, därför kortar de ner min period här ute till en vecka nu, sen två veckor hemma innan jag måste ut igjen i två veckor. Jag hade kunnat säga nej, tråkigt att gå miste om sista delen av skollovet men det känns som man ska vara oerhört tacksam och ödmjuk i dagens oljebransch att man överhuvudtaget har ett jobb.

Mitt kontrakt går ut i september och jag har ingen aning om de kommer förlänga. Jag har iofs annat på gång med men lite oroligt är det allt. Där jag är ute nu fick de först reda på att riggen inte hade nytt uppdrag så de skulle få sparken allihopa. Sen kom nytt besked. De hade fått ett uppdrag men det fanns inte jobb för alla. De som blir erbjudna jobb kommer dessutom få sämre schema och lön i och med att riggen ska utomlands.

Som MrOffshore skriver så är det mycket oroligt inom alla delar av branschen. Det kontrakt jag jobbar på nu är inte 2/4 rotation utan snarare 2/3 med samma lön som 2/4. Jag hade inte lust att skriva på men det är arbetsgivaren som har all makt just nu. Då börjar man närma sig gränsen där det inte är värt att jobba offshore. Du är borta nästan lika länge som du är hemma och lönen är inte heller lika rolig.

I början njöt jag av hitresa och hemresa. Det va alltid dyraste biljetterna och man bodde ofta på hotell vilket innebar att man var utvilad när man kom offshore. Nu har mitt företag skrivit på ett avtal där resan är inkluderad i summan kunden betalar för mig. Det betyder att jag har en stor press på mig att resa på absolut billigaste sätt – det blir inte alltid så bra. Till exempel fick jag gå upp klockan 04 för att checka in på heliporten innan 10. Sedan jobbar jag ju tills kl 19 när jag kommer ut. Den dagen är man trött!

Det rimmar dåligt med allt snack om säkerhet, trötta människor gör lättare fel. Det kan vara bra å veta att många av de företag som hyr utt sjuksköterskor inte bokar och betalar din resa. Du får själv boka den, lägga ut för den och skriva reseräkning. Ibland tar det 6 veckor innan du får tillbaka pengarna och då har du kanske varit på två uppdrag. Jag har själv som mest legat ute med 25000 o det är ju rätt så mycket pengar. Ingen frågar om det går bra eller om du behöver pengarna – än en gång, bara att gilla läget:)

De har precis byggt ut heliporten i Stavanger och än är det inte klart. Vissa delar har blivit riktigt bra, till exempel att det nu finns en restaurant så man inte måste bort till flygplatsen för att äta ordentligt om helikoptern blir försenad. (Vissa gånger har jag suttit på heliporten 10 timmar för att det sedan blir kansellerat så vi måste bo på hotell). De dagar det är förseningar på grund av dimma eller annat blir det snabbt väldigt mycket folk på heliporten. Innan fanns det bara två toaletter, nu finns det många fler vilket är väldigt skönt! Vissa delar har blivit sämre.

Säkerhetskontrollen vill nu att man lägger ut allt flytande innan genomlysning. Handbagaget är ju enkelt, det har man redan planerat från flygplatsen. Men nu snackar vi necessär, schampo – allt! Många har ju inte direkt planerat för detta så det blir lätt kaos när alla måste vända upp och ner på väskan för att hitta allt. Denna gång va det typ 5 flighter samtidigit vilket gjorde att många skulle checka in men jag tycker personalen löser det bra. Det är ju inte alla som är glada o trevliga när det blir extra arbete.

Det har varit lugnt på hospitalet. Jag börjar jobba kl 07 och startar oftast med att ta vattenprov. Det är medics ansvar att mäta vattenkvalite varje dag och dokumentera/rapportera om något inte står rätt till. Jag har inte gått någon kurs i detta så det mesta har jag fått läsa på/lära mig själv eller fråga. Det är konduktivitet och Ph vi mäter dagligen, sen är det bakteriella prov som skickas en gång i månaden (säkert oftare vissa ställen). Ofta får man några patienter direkt på morgonen. Det är de som inte har velat störa på natten (synd för då får jag ju ingen övertid 🙂 ) 

Många har ont någonstans. Ibland får de smärtlindring (oftast Alvedon+Ipren) o kan jobba vidare, ibland får de plockas ur sitt skift eventuellt skickas hem. Om man är sjuk och vill åka hem får man givetvis även bestämma det själv – det kallas egenmelding. Dock tror jag många gärna vill skickas av medic då det känns mer «äkta». Som medic kan man skicka hem folk utan att ringa läkare med, i de fall det är självklart att vi inte vill ha kvar de offshore, till exempel vid magsjuka eller influensa – om de är i skick att åka med helikoptern till land. Annars får de givetvis stanna men då isoleras på hytten.

I de fall man känner sig osäker eller behöver ordinera receptbelagda mediciner (som inte står på delegeringslistan) måste man kontakta jourhavande oljeläkare. Man är ju ganska ensam här ute och de ska vara ett stöd för oss medics, tyvärr är det inte alltid så. Vissa kan vara ganska otrevliga så det gäller att ha skinn på näsan och stå på sig. Det är ju faktiskt vi som träffat patienten. Ibland känns det som de medvetet är nedlåtande så man ska veta sin plats som sköterska, som det alltid har varit inom vården. På vissa ställen har man en avancerad videoutrustning (telemedicin). Där kan man koppla upp läkaren så han får patienten på storbildsskärm och på så sätt kan göra en egen konsultation. Det går även att koppla på otoskop  och ultraljud så läkaren kan vägleda oss i den kliniska undersökningen. Detta fungerar jättebra!

En del av jobbet här ute är att utbilda annan personal i första hjälpen och HLR. Det är faktiskt en av de roligaste delarna tycker jag. Det är en konst att lägga undervisningen på rätt nivå så man lyckas få och hålla uppmärksamheten hos oljearbetande (oftas män) i varierande ålder som är minimalt intresserade av sjukvård. (Det hjälper att  vara kvinna 🙂 🙂 🙂 )  På vissa ställen anmäler man sig till beredskapslagen, andra ställen har det alltid varit cateringen på förstahjälpenlagen. Jag tycker det bästa är när man verkligen vill, det är många som är livrädda för en skarp situation då de aldrig har sett en skada i verkliga livet. Det är här vi som medics har en jättemöjlighet att forma våra «hjälpare» som vi vill. Det finns oftast ett färdigt koncept med typ 8 olika föreläsningar men det är vi som håller i utbildningen och på så sätt kan vi lägga till och träna extra på det vi tycker är viktigt.Bår

Jag läste tidigare i ett av MrOffshores inlägg att han hade fått insomningstablett för att kunna «snu» lättare som vi säger här ute när man går från natt till dagskift. För att besvara frågan han fick om medicen tillät att han var däckad offshore vill jag förklara lite… Många har problem med att somna på kvällen när de har jobbat natt en hel vecka och det blir jobbigt när de ska arbeta 12 timmar dagen efter. Då kan man gå till medic och be om Melatonin eventuellt Imovane 7,5 mg. Om man är på något av beredskapslagen får man inte Imovane. Nu är ju inte Imovane en sömnmedicin som gör att man är däckad i 12 timmar. Det är en insomningstablett som gör att man får lättare att somna men sedan tar kroppen över och sover vidare. Detta innebär att man kommer vakna om larmet går och man kan agera utan att vara «drogad». Det är hårda regler för vilka receptbelagda mediciner man får ta med offshore. Man måste ha tillstånd från läkare och rent generellt så är det inte tillåtet med mediciner som påverkar personen så det är olämpligt å vara offshore, exempelvis benzodiazepiner.

Det är ganska många konsultationer som säkerligen inte hade varit onshore. Vare sig man behöver alvedon, plåster, hudcreme, cerat eller har någon akut åkomma så måste man gå till medic och medic måste skriva in det i patientjournalen. Det kan kännas konstigt och olustigt att någon har koll på minsta lilla huvudvärk men se det som en försäkring, någon håller koll på din hälsa för att du ska må bra inte för att göra livet jobbigt för dig. Förklaringen jag har fått till varför vi dokumenterar allt är att vi ska kunna redovisa statistiskt vad vi gör och hur många konsultationer vi har.

Det är en hög grad av överdokumentation i allt man företar sig offshore på norsk sektor. Allt för att företagen ska ha sitt på det torra om något händer.  Det är otroligt viktigt att man som medic alltid tänker sig för innan man behandlar en patient, en liten grej man är van att göra hemma kan skapa stora vågor långt upp i hierarkin. Till exempel finns det olika klassifikation på skador offshore. Førstehjelpsskade – behöver endast enklare behandling utan receptbelagd medicin,  en skada som i vanliga fall inte kräver behandling av läkare. Medisinsk behandlingsskade – kräver egentligen behandling av läkare, behandling utöver sjuksköterskans kompetens.

Här blir det lite krångligt för oss svenska sjuksköterskor som är vana att jobba mer självständigt och gör fler uppgifter än våra norska kollegor. Det vill säga att om någon kommer med en sårskada och man väljer att limma – då blir det en medisinsk behandlingsskade (som får mycket större konsekvenser uppåt i systemet) men om man stripsar sårskadan och lägger lite lim över som en del av förbandet så blir det en førstehjelpsskade och det är inte alls lika allvarligt. Om jag ska vara riktigt ärlig så finns det inte en enda olycka jag är orolig över ska hända när jag är offshore, däremot är jag livrädd att jag råkar rädda liv på ett sätt som inte passar företaget.

När det är lugnt på hospitalet och jag inte har några andra uppgifter brukar jag ta på mig overallen och gå ut på riggen. Det är skönt  å få lite luft varje dag sen är det trevligt å prata med folk. Jag tror det uppskattas av de som jobbar ute med. De flesta riggar ser olika ut, det är viktigt att göra sig känd över allt så du vet vilka utmaningar du eventuellt får om någon blir skadad i en tank eller uppe i kranen. Som medic sitter man varje dag med när ledningen har AT-møte (arbeidstillatelsemøte). Syftet med det är att vara en konsult om det finns frågor kring HMS (helse miljø og sikkerhet), att kunna ställa frågor kring säkerheten men även för att veta vilka arbeten som kommer göras dagen därpå. Ibland används elaka kemikalier og då är det skönt att vara påläst ifall det händer något. Varje kjemikalie som används här ute har ett datablad som innehåller all information man behöver om någon får det på huden eller i ögonen.

Denna turen har det funnits gott om tid att göra annat på arbetstid. Jag har varit ute på däck och solat på lunchen 4/7 dagar, det har varit bättre väder här än hemma:).  Jag har tränat 7/7 dagar, sprungit 2 mil, cyklat 2 timmar och gymmat 6 timmar. Endast ätit chips/choklad 1 dag och glass två dagar – byxorna sitter skönare när jag lämnar än när jag kom ut efter att ha gottat mig på semestern. Jag kommer dessutom hem samtidigt som jag får lön och då ser man ju hur värt det är att jobba offshore!! Inte nog med det men har med några fina priser från veckans bingo i väskan – livet är rätt så gött:)

Screenshot_2014-09-11-03-45-22-1

 

MissMedic

MissMedic

Anestesisjuksköterska med bakgrund från ambulans, försvarsmakten och operationsavdelningen. Har jobbat som medic offshore i 1 år på olika platser i Nordsjön.
MissMedic

3 Kommentarer

  1. Hej Miss Medic!
    Står på tur att gå säkerhetsutbildningen. Jag jobbar som amb ssk, kommun ssk och bemannings ssk och undrar nu vilka bemanningsföretag som skickar ut ssk offshore?
    Hur ofta erbjuds säkerhetsutbildning?

    • MissMedic

      Hej Per! Va kul att du ska gå säkerhetsutbildningen – det är ju nödvändigt innan man börjar söka. Gå in på offshoresupporten.se så kan du se när de har kurser på Käringön. Va inne nu precis o det finns platser både i augusti och september. Själv gick jag utbildningen på Falck Nutec uanför Oslo, de kör kurser hela tiden, även på helger om man har svårt att komma ifrån. Exempel på bemanningsföretag är Semco, Smart bemanning, MKS24, Helsespesialisten. Jag har inte erfarenhet från alla dessa så vet ej om de söker folk just nu men det är en start iaf. Lycka till – du får va förberedd på att det kommer ta tid då läget inte är det bästa för sjuksköterskor utan erfarenhet offshore just nu.

      • Stort TACK för info!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.