Meny

Svenska sidan om offshore

Krama masten på ett sjunkande skepp

Krama masten på ett sjunkande skepp

Midsommar står inför dörren och jag är hemma igen efter min tredje offshore resa under 2017. Det blev en tur med endast nattskift och massa väntetid både före och efteråt. Men med ypperlig jet lag är man nu på hemmaplan igen!

Jag blev kontaktad av en gammal koordinator från kontoret jag hade mycket kontakt med tidigare. Hon hörde av sig ett par veckor efter min andra resa och sa att hon hade en ny på G. Jag som ganska nyligen hade ändrat mitt svennejobb till timanställning blev såklart glad över det.

Det första datumet jag fick för utresa flyttades på flera gånger och det ställde till det lite med mitt andra jobb men det är smällar man får ta. Ut kom jag iaf! 😀

Fick en väldigt märklig utresedag, en lördag. Så lämnade ett festligt AW-Stockholm när jag flög till Stavanger på fredagen. När sen flighten skulle gå tidigt på morgonen fick vi den klassiska som alla hatar.

Nämligen att det är dimma ute vid riggen och då håller man helikoptern på land tills sikten är bättre offshore. Men med vädret vet man ju aldrig så därför säger bara flygbolaget; ”flighten är flyttad – ny info om 1 timme” . Och så höll det på HELA dagen! Vi satt där från 07 till 19 innan dom ansåg sig besegrade av vädergudarna och bokade ny flight åt oss dagen efter.

Sen ut svintidigt på söndagen och sova nån timme innan det var dags för middag innan första nattskiftet. Den middagen hade dom ordnat med grillbuffé utomhus! Sjukt läckert jag har aldrig varit med om det offshore tidigare 😛 vi satt där på högsta våningen under helikopterplattan och käkade grillat medan man såg ut över det klarblå havet och superfin sol.

Ganska oskönt att dom inte hade arbetsskor i min storlek så fick gå i ett par för stora pjuck hela turen. Brukar göra så när jag kmr på ny rigg där jag inte har arbetskläder. Brukar finnas ny-begagnade skor som folk använt kanske 1 vecka bara. Så använder man dom och lämnar kvar till nästa som ska vara där en kort period helt enkelt.

Tempot på den här riggen var klar lägre än vad jag är van vid från min förra rigg. Inte för att det gör mig så mycket man ska ändå vara där sina 14 dagar ändå. Maten var kanon som alltid vilket jag tycker är skitviktigt. Det blir liksom små höjdpunkter varje dag att längta till… 😉

Anledningen att jag fick va ute var att det behövdes extra folk både på natt och dagskift pga den operationen som höll på. Får hoppas det blir fler av dom framöver!

Turen löpte på ganska bra och jag gillar att jobba natt bortsett från att man blir lite mer sliten med jet lagen. Fick se helt magiska soluppgångar strax före 05 varje dag 😛

Dock blev många skift ganska lonely under fikarasterna eftersom 2 av dom 3 crew jag gick med hade fika i rökrummet. Jag klarar inte av att sitta bland rökare! Har aldrig rökt och hatar allt kring det. Är det inte egentligen väldigt märkligt att rökning fortfarande är tillåtet i 2017 med allt vi vet vad det gör mot hälsan?! Speciellt offshore där säkerhetstänket är så larvigt extremt ibland.

Fast det är ju något som följt med sedan gammalt så klart. Hade cigaretter kommit idag från ingenstans hade det aldrig tillåtits. Väldigt få unga personer som röker oxå har jag tänkt på, det är nog på väg att fasas ut långsamt.

Var en rätt otäck incident oxå. En kille fick benet fastklämt mellan 2 rör. Flera personer försökte få bort ena röret med spett men det vägde för mycket. Till slut drog man undan det med en av dom stora kranarna. Han blev sen

buren på bård till helikopterplattan där ambulanshelikoptern flög honom direkt till sjukhus i Stavanger. Riktigt otäckt hur snabbt något sådant kan hända bara man får andra tankar i 1 sekund. Den sekunden kan ju förändra ens liv om det vill sig riktigt illa. 🙁

Under ”friperioden” innan så träffade jag en gammal kompis i Hellasgården. Han lärde jag känna i Stavanger när jag bodde där och han jobbar oxå offshore. Han arbetar inom service och har behållit jobbet än så länge. Medan jag åmar mig för när jag får nästa offshore resa så gnällde han över att deras villkor försämrats under krisen som råder.

Det stack lite i ögonen på mig måste jag erkänna. Har man sån tur att man fått behålla jobbet i dessa ansträngda tider så borde man vara glad över det. Du vet vem du är… 😉

Vidare är jag tämligen osäker på hur jag känner för oljeindustrin. Förra resan pratades de bara om positiva nyheter. Nu får man veta att 2 riggar kanske går ut av kontrakt redan nästa år! Om det händer så vet jag inte vad jag gör! 🙁

Världen går ju mot mer miljövänlig energi och även om inte det är gjort på en handvändning så spelar ju oljepriset in en del oxå. Alla säger ju att 50 dollar fatet är den nya standarden. Kanske kom jag in i branschen några få år innan en peak vi aldrig får återuppleva där ute?

Sen har jag mycket emot mig oxå eftersom jag går på däck. Jag gillar verkligen det jobbet men det är ju oxå sista anhalten för alla verkar det som. Jobbade med en nu som varit i en annan avdelning i 20 års tid. Sen pallade han inte mer och använde sin ansenitet för att få en plats på däck som roustabout. Såna gröngölingar som mig har ju ingenting att sätta emot då. Inte som systemet är uppbyggt iaf att ansenitet betyder allt.

Sen kan man ju diskutera hur effektivt en 60-åring jobbar kontra någon i 20-års åldern. Men hur som helst har man mycket emot sig om man inte besitter en specifik kompetens. Samtidigt ska man ju själv bli gammal en dag och då vill man ju att systemet ska gynna en 😀

Fick höra oxå att den norska SR-Sparebank 1 (som jag har lönekonto hos) kommer ta bort sin arbetslösförsäkring. Detta för att dom gått med så stora förluster genom att betala ut pengar till alla som fått kicken offshore. Rätt intressant att det går så långt att man skrotar den helt.

Men drabbar ingen fattig gissar jag på. Norrmännen får ju ut en rätt hygglig peng från sin A-kassa (nav) som man definitivt klarar sig på. Sen har många kompletterat med en arbetslösförsäkring ovanpå det – så många har ju då en nettoinkomst på typ samma som jobbet till havs gav.

Jag trodde ju det skulle funka liknande hemma i Sverige men ack nej. Taket slog man i rätt enkelt som låg på 919 kr dagen har jag för mig. Så det blev ju bara 18k i månaden före skatt! Men tror ändå mer på ett sånt upplägg för då blir folk faktiskt motiverade att skaffa sig nytt jobb – vilket jag gjorde.

Olika crew gör saker olika
Något som alltid är slående när man jobbar med olika crew är hur dom gör vissa saker olika från varandra. Därför är det skönt att jobba med samma gäng varje gång eller iaf ett crew man jobbat med tidigare. Inga stora grejer men ändå småsaker här och där. Och sen just hur en rutin kan verka helt ofarlig för några men på ett annat crew tycker dom man ska göra saker ännu säkrare hela tiden.

Den anpassningen tycker jag kan va lite knepig nu när man kastas runt på Vikarturer hela tiden. Sen när alla man jobbar med besitter +20 år i branschen så blir det extra svårt att komma med förslag.

Tänkte ut ett litet enkelt exempel från hemmet:

När Du tar ut ett mjölkpaket ur kylskåpet så håller du det i en hand mitt på sidan av paketet. Person Två kan då komma och tycka att du gör det osäkert – du måste hålla handen under mjölkpaketet för annars kan det glida ur handen på dig.

Person Tre kommer då och säger att en hand är minsann inte säkert nog; du måste hålla en hand under paketet och en på sidan/över för att säkerställa att du inte tappar mjölken på golvet.

Person Fyra anser då att en person ska inte bära mjölkpaketet själv; man måste vara två personer som bär annars kan det minsann gå illa!

Och så kan det hålla på ute på Nordsjön i all oändlighet trotts att alla vet att ett mjölkpaket kan bäras perfekt med en hand för det funkar 99,99 % av gångerna.

Och saken är att när någon anser att du kan göra en operation säkrare än du gör den så är det bara att lyda. För kommer man som ny på ett crew som jobbat ihop flera år, och alltid burit mjölken med 2 händer så rättar man sig efter det.

Ibland är det givetvis omvänt att jag varit van vid att man är 2 personer på att bära mjölken men crewet aldrig gjort så.

Vet inte om liknelsen gick fram men något i den stilen iaf… 😀

Ekofisk 2/4 Lima
Sista dygnet blev en riktig pers! Jobbade sista natten och klev av på morgonen vid 06. Sen fick vi gå över till en annan plattform som vi sitter ihop med. Flyga shuttle över till den nybyggda Ekofisk Lima och vänta där ett par timmar innan vår helikopter flög oss till land i Stavanger.

Jag har aldrig varit på Ekofisk-fältet men blev riktigt imponerad! Det är Norges första oljefynd dom gjorde redan 1969 och än idag producerar man massa olja och gas där. Hela komplexet är som ett samhälle uppbyggt av säkert 7-10 plattformar som är sammanlänkade med gigantiska gångbroar.

Denna vi hamnade på hette som sagt Lima och var helt otrolig! Nybyggt och plats för över 500 personer ombord. Vi hade ju som sagt några timmar att slå ihjäl så gick runt och kikade på allt inomhus.

Ankomsten påminde om en riktig flygplats där dom körde ut bagage med små bilar på helidekk! 10 våningar med hiss och marmor i lobbyn. Massagestolar, biljardbord, spelrum, musikrum och för att inte tala om gymmet! Dom flesta gym jag varit på offshore är okej där man kan värma upp och sen köra allt i en smithmaskin eller fri ställning. En kabelmaskin och kanske 2-3 maskiner till + hantlar brukar finnas. Så brukar att gym vara när man är offshore.

Men här! Dom hade en helt egen spinningsal med säkert 25 cyklar! Helt eget rum med 20 löpband, roddmaskiner och crosstrainer! Sen fanns det så många maskiner osv för styrketräning att det faktiskt påminde om att gå att träna på SATS hemma i Sthlm! Samma märke oxå och allt var nytt. Coolt!

Det fanns en egen butik, och det har alla riggar men det brukar typ va en städskrubb där du kan köpa godis, läsk och tandkräm.

Här sålde dom allt från löpskor, kläder, kosttillskott och parfymer. Till och med en egen tipping-box (som trisslotter) stod där.

Vansinnigt bra kaffemaskiner gjorde dagen ännu lättare då jag druckit sunkkaffe i 14 dagar. Glassbar fanns det. Lunchen var grym! Hos oss brukar det vara 3 varmrätter + massa kalla saker vilket verkligen räcker. Men här fanns så himla mycket mera saker att välja mellan, läskautomater och massa kringsaker som förgyllde vistelsen ombord.

Är glad att jag fick spendera ett par timmar där eftersom jag aldrig varit på Ekofisk förr. Sen flög vi in till Stavanger och då är mitt plan hemåt självklart inställt för att nån full dansk har börjat bråka så dom inte kunde lyfta från Köpenhamn. 🙁

Blev ombokad till första flyget dagen efter kl 06! Så fick bli en natt på nya Clarion Airport hotell som var riktigt najs! Var ju så jet lagad att jag sov från 20 till kl 2 på natten och vakna klarvaken. Så inga problem att hinna i tid till den tidiga flighten direkt 😀

Hoppas man kan få äran att bo på det hotellet fler gånger. Det vanliga jag alltid tar är Clarion Energy men jag gillar inte det längre. Trotts att det är så pass nybyggt oxå så är det mkt krångel där. Massa ventilation som väsnas, fönster som inte går att stänga och termostater på rummet som inte kan justeras…

Vidare får man se vad som händer. Jag har lite mer pessimistisk syn på ens möjligheter offshore just nu. Jag gillar verkligen livet där ute men frågan är om man kramar masten på ett sjunkande skepp…?

Nu ska jag iaf kliva på och jobba färdigt med mitt egna projekt jag har på svennejobbet. Det har stått helt stilla medan jag varit borta. Fortsätter med det tills det är klart sen får jag se om jag tar sommarledigt efter det eller tar mig ann något nytt.

14 nattskift + 2 röda dagar från denna offshore turen kommer hålla mig flytande en bra tid framöver iaf. Sticker till Kreta i början av augusti med kompisgänget så hoppas inte jag blir erbjuden någon ny tur som krockar med det.

Får önska alla en glad och varm sommar om vi inte hörs nånting kommande månaderna 🙂

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

Kommentera