Meny

Svenska sidan om offshore

Kranförare

Kranförare

Detta är ytterligare ett inlägg som handlar om dom olika yrkena man kan ha ute på riggen. Jag har valt att skriva inom drilling eftersom det är där jag jobbar. Se även inläggen om roustabout, roughneck och catering.

Att vara kranförare i Nordsjön ses som ett utav dom bättre jobben att ha. Som ni kan se i min hierarkitavla nedan så kan du som roustabout välja om du vill gå åt drillinghållet eller att fortsätta jobba på däck för att en dag bli kranförare.

Crane Op copy
Som kranförare så är du chef över det som händer på däck. Du har en assistent som visserligen oxå kör kran men det är du som har yttersta ansvaret. Utöver assistenten har kranföraren 1-3 roustabouts beroende på hur stor riggen är. Som kranförare blir du kontaktad när andra folk behöver lyft. Det kan vara ett serviceföretag som behöver ett av sina ”tool” (rör) flyttade från en basket (lång container) till en annan. Eller så kanske drill floor behöver ha upp något dit. Drill floors önskan går alltid först eftersom det är pga av dom vi alla är där ute – så att dom kan prestera!
Skal det utföras någon typ av arbete på däck, tex trycktestning så måste vederbörande lämna in sin permit (arbetstillstånd) till kranföraren så att han kan godkänna arbetet. Efter utfört arbete skal oxå kranföraren skriva under att jobbet är färdigt.
kran op

För att bli kranförare behöver du certifikatet G5 Offshorekran. Det sägs kosta ca 10-15 tusen NOK och då är det bara för teorin. Efter det behöver du ha minst 150 körtimmar i kran under uppsikt av någon som har certifikatet.

Det är inte ”bara” 150 timmar som skall göras, dom 150 timmarna sträcker sig över tror det är 6-8 olika sorters körning samt vedlikehold. tex från båt 30 timmar i dåligt väder 30 timmar etc, så det tar mer än bara ca 2 turer att få ihop timmarna, man måste ju ex vänta på att det skall bli dåligt väder.
-Info från användaren Håkan Olsson

Kruxet med detta och något som många har missuppfattat är att det är givetvis svårare än så att bli just kranförare!

Eftersom väldigt många vill bli det så måste du i praktiken jobba på däck säkert 7-10 år innan det blir din tur. Först ett antal år som roustabout, sedan ett antal år som assisterande kranförare. Väldigt mycket i Nordsjön går nämligen på anciennitet (längst anställning) och därför är det bara att vänta på sin tur. I företaget jag jobbar så har många roustabouts krancertifikatet och kan köra kran bra. Men dom är fortfarande roustabouts eftersom det inte blivit någon öppning ”ovanför” dom att avancera till. Detta är inget negativt i sig eftersom ett crew blir ju självklart mer effektivt om alla kan köra kran och inte bara hälften.

Offshore-crane-training

Lönen för en kranförare är ca 100 000 NOK mer per år än för en roustabout, i grundlön. Som kranförare ska du vara nöjd med det jobbet. Är man inte särskilt karriärslysten så är det rätta vägen att gå tror jag eftersom mycket hänger på hur länge du jobbat i företaget.
Så jag hoppas jag har slagit hål på myten som många tror är att ”ta krankortet i Sverige och sen få jobb som kranförare i Nordsjön”. Så går det tyvärr inte till. Klart du kan ta krankortet, rigging och lite annat så blir du mer attraktiv för anställning som roustabout men sen handlar det om år innan det blir din tur.
-craneSom ni säkert förstår också så är kranar ungefär som bilar. Det finns olika modeller på varje rigg och alla är lite annorlunda i hur man manövrerar dom osv. I Norge är det krav på att varje morgon under dagskiftet göra en daglig kontroll av kranen (finns 2-3 st per rigg). Det innebär att man kontrollerar hydrauliken, oljan osv i kranens maskinrum. Man fäller (eller lägger..?) ner bommen och går längst ut på kranen för att kontrollera eventuella skador osv i hjulet på toppen.

Hoppas ni fann inlägget intressant och informativt. Som ni säkert kan förstå av texten så är dom flesta kranförarna äldre och varit med i branschen länge. Men å andra sidan så skal det ju till ca 15 nya riggar i Nordsjön till år 2015 så det går säkert att avancera snabbare i systemet än dom 7-10 år jag skrev om.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

25 Kommentarer

  1. Tack för en bra sida med mycket info!

    En fråga jag undrar över är att hur mycket kompensation får man ifall man är tornkranoperatör i land och vill jobba som kranoperatör inom offshore?

  2. Tror du att du kan fråga krangubben på jobbet när du ser han?

    Tack igen! =)

  3. MrOffshore

    Hej igen. Tvivlat starkt på att folk som kör kran på land bara kan ”ta jobb offshore”. Om du läst inlägget så tar det många år att ens bli övervägd positionen som kranförare.

  4. Jag har full förståelse att man inte kan bara hoppa in som ny kranförare utan ifall man får någon kompensation alls för timmar man har kört iland tex 1000h i tornkran är lika med typ 300h i offshore sektorn.Alltså bara ett exempel det där.

    Tackar o bockar =)

    • MrOffshore

      Haha jaha du menar så. Sorry e lite trög ibland.. Jag ska kolla åt dig!

      • Det vore gott ifall du du får fram lite info.

        Ha det bra på jobbet =)

  5. MrOffshore

    Hej hej nu har jag frågat dom och båda trodde inte att det gick att ”ta med sig” timmarna från land eftersom i dom 150 körtimmar så ska en viss del vara till/från båt. Men 150 h går ju snabbt offshore när man jobbar 84h per vecka

  6. Ok..det vad så som jag hade tänkt mig då att krantimmarna iland är lika med noll inom offshore och att vissa timmar du kör upp är tillåtet att göras i hamnen o resten ute till sjöss.

    Det här är info som andra säkert har nytta av också.

    Tusen tack igen till dig!!

  7. Det är inte ”bara” 150 timmar som skall göras, dom 150 timmarna sträcker sej över tror det är 6-8 olika sorters körning samt vedlikehold. tex från båt 30 timmar i dåligt väder 30 timmar etc, så det tar mer än bara ca 2 turer att få ihop timmarna, man måste ju ex vänta på att det skall bli dåligt väder, så har man tur i turen med oturen att få tur;P så kan det gå fort ändå;)

    • MrOffshore

      Okej det kände jag inte till men det är ju logiskt. Tack för infon Håkan! Ska redigera inlägget med den infon

  8. Hej Mr offshore
    har en fråga har läst lite på era inlägg
    jag var lite intresserad att arbeta som kranförare där !
    om jag har arbetat med kranar sen ca 1992-
    det har varit blandade kranar stora som mindre kranar med räls eller utan, samt kört mobilkranar från ca 25 t – 70 ton.
    under dom åren har man varit med om olika händelser som väder och olika arbetsuppgifter
    har arbetat med div arbetspersoner från olika länder i norden och europa
    är snart klar med ett projekt.
    Började fundera om jag skulle söka på offshore
    om jag förstår rätt så är det inte lönt att lägga ner tid på det för jag lär inte få något arbete där prg den tiden och erfarenheten jag har är inte värt något
    tackar för svaret

    • MrOffshore

      Generellt så ska du va tvungen att börja som springpojke på däck att efter många år kanske blir kranförare men har du som i ditt fall över 20-års erfarenhet så kanske det är annorlunda. Törs inte svara på det faktiskt.

      Kanske att åldern spelar större roll. Ring runt till drillingföretagen och fråga öppet om din bakgrund kan ge ett jobb som kranförare direkt eller hur det går till. Återkom gärna med svar till mig

  9. Jag vill gärna jobba på en rigg som du gör. Men det verkar svårt och dyrt bara med alla certifikat och allt annat som måste tas innan man får sätta sin fot på en rigg. Jag har inte mycket pengar till övers. Vad kan man göra?

    • MrOffshore

      Nordnet har väldigt förmånliga lån, ska finnas nån länk om det här på hemsidan. Huruvida man ska låna pengar till denna investering är upp till var och en men jag anser att det är värt det.
      När du väl har jobbet tjänar du snabbt in dom pengarna du lagt ut

  10. Hej!
    Om man betalar eller tar lån för att bekosta sina kurser och certifikat så undrar jag hur det ser ut efteråt sen? Då kan man söka och har chans till jobb. Men det är ingen garanti eller liknande? Och dom har väl inte plats för alla som är kvalificerade?
    Jag har sett att Sverige har börjat med utbildningar för offshore jobb, är dom lika värdefulla som dom i Norge på tex Nortrain?
    Mvh Adam

    • MrOffshore

      Hej Adam!
      Precis som det står i artikeln så krävs det arbete på rigg säkert 7-10 år som roustabout / assisterande kranförare innan man blir just Kranförare. Kurserna för att få G5-lappen är inte alls dyra i sammanhanget. Testa att söka vettja men jag är väldigt övertygad att du inte får jobb som kranförare med bara kurserna.

      Svenska utbildningarna är säkert godkända i Norge men jag tror inte dom värderas lika högt när du ska söka jobb om jag ska va ärlig.

  11. Hej. Jag har funderat en del på att ta Riggerutbildning men är osäker på om jag kan få ett jobb eller inte. Jag inser att man kanske behöver jobba en del inshore innan man kan komma offshore för mig utan bakgrund eller erfarenhet inom området. Jag hittade en utbildning som ger cert för lyft. Rigger lastsäkring osv. Hur stor är sannolikheten att man får jobb med det i fickan? Hur är lönen inshore som flaggman? För det är stort sett det utbildningen är. Flaggman.

  12. Hallå där MR offshore!
    jag har aldrig varit inom branschen och har lite funderingar på hur man överhuvudtaget kommer in i den.
    jag är inte ute efter något specifikt jobb inom offshore utan skulle bara i största allmänhet vilja jobba ”offshore”, finns det några uppgifter där ute som inte kräver 5-10 års erfarenhet?
    MVH Rookie

  13. Helvete med allt som måste vänta på sin tur för att jobba offshore, ge folk en chans för att visa vad man kan, e man duktigt som kranförare, svetsare, elektriker, etc.
    Då sa.
    Jag mennar att , kan man, värför inte..
    Om man läser på allt kommentater som är har, då börja man fundera, shit alltså, måste jag jobba som spring pojk mins 10 eller 15 år för att för jobb genom offshore.. ” alltså seriöst” var är vi på väg med allt erföranhet.
    Tack om du vill svarar Mr, offshore.

    • MrOffshore

      Som det står i artikeln så är kranförare ett väldigt eftertraktat jobb. Får du jobbet som assistent eller kranförare så behåller du jobbet till döden…. 🙂 Där emot är omsättningen på roustabouts ganska hög då alla börjar där, men sen går dom flesta vidare upp till roughneck.
      Men jag håller med dig, det kan kännas fånigt att va ”springpojk” så länge. Men du kan ju ha krankörkort och köra kran trots att du är roustabout. Vi har många såna ombord på vår rigg. Det är ju bara bra om fler på crewet kan köra kran och inte bara 2 st

  14. Jo men du måste se på det från en arbetsgivares synpunkt. Så som det ser ut nu så har du 1000 tals arbetslösa personer med offshore erfanhet och som har erfarenhet med dom olika prosedyrerna mm. Varfør ska dom då skicka ut någon som inte har någon erfarenhet allt? I dessa tider så ska du rætt så mycket tur och goda kontakter før att komma dig ut.

  15. Är du inför ekonomiska svårigheter? Är du i behov av ett lån? har du fått avslag av din lokala banker? Behöver du ett lån av någon anledning? Din hjälp är äntligen här som Targo Bank erbjuder lån till alla både anställda och arbetslösa, individer och företag, erbjuder vi lån till låg ränta på 2%. Intresserade låntagarens är att kontakta oss via e-post: (targo_bank@yahoo.com) och få sina lån idag. Våra tjänster är snabba och pålitliga så kontakta oss på (targo_bank@yahoo.com) och njuta av vårt utbud av finansiella tjaänster.

  16. Hejsan, jag är hamnkranförare sedan 10 år tillbaka med ca 12000 timmar i kran, nu vill jag prova någonting nytt i kranbranschen och har sedan tidigare haft ögonen på offshore och nu vill jag komma till skott. Kan du vara snäll och ge mig ett tips på vart jag vänder mig så att jag kan komma igång med allt vad detta innebär?

    • MrOffshore

      Hejsan Håkan. Precis som du redan läst i artikeln så hjälper det inte föga mycket att vara kranförare på land för att bli det offshore. Det är ett så pass eftertraktat jobb att du behöver gå som deckskille säkert 5-10 år innan det är aktuellt att bli assisterande kranförare ens. Det kommer mycket med det jobbet som involverar mer än bara köra kran nämligen.
      Det är iaf det intrycket jag fått efter 5 år inom drilling. Kan hända att det är annorlunda på en produktionsrigg att du kan komma ut och få jobb med en gång men det tvivlar jag på.
      Är du inte allt för gammal borde du kunna få jobb som roustabout och sen efter att ha lagt in åren där kunna avancera upp i kran. I min firma är det många roustabouts som har kranlappen också vilket betyder att det finns många spekulanter på varje kranförare som går i pension/slutar.

      Hoppas du blev lite klokare av det svaret även om det inte var så kul läsning.

Kommentera