Meny

Svenska sidan om offshore

Kurs i Sök och räddning

För 2 år sedan gjorde jag grundkursen för att vara rökdykare offshore. Søk- og redningslag heter den och är 5 dagar lång lekstuga 🙂 Nu har jag varit och förnyat kunskaperna som man måste göra vartannat år om man är roustabout eller roughneck hos oss.

Eftersom jag har bott i Stavanger så valde jag att göra kursen där, nämligen på samma ställe som jag va för 2 år sedan. På NOSEFO som ligger på Tau, 20 minuter med färja utanför Stavanger. Bodde i stan på Maritime Hotell vilket hade helt okej frukost och wifi men det va väldigt lyhört från gatan så fick inte sova så mycket.

Kom som vanligt en dag innan och lämnade av väskan på hotellet sen gick jag ut på stan. Knallade förbi min gamla lägenhet där jag bodde i 2 år. Vilka minnen som väcktes då!

Kändes verkligen som att det var igår som jag gick där, tog bussen till Nortrain, gick och gymmade och handlade mat. På den tiden innan man fick jobbet hade man inte mycket pengar att röra sig med så det var så vardagen såg ut. I början hade man verkligen noll cash och när man väl började få turer via bemanning så var man ju tvungen att snåla med den lönen för ma visste inte om nästa resa kom efter 2 veckor eller 2 månader. Men just det som kändes starkast var nog att jag kände mig så ensam då jag bodde där. Ville inte göra saker som kostade pengar så det blev i princip bara träning och skola.

Man saknade familjen och vännerna hemma i Stockholm och det kunde gå 3-4 månader mellan gångerna man flög hem. Alla dom känslorna blommade upp när jag gick där i stan och såg husen, gatuhörnen och andra detaljer som printats in dagligen då jag bodde där. Samtidigt tänkte man på sin vardag nu och hur himla tur man har haft som fått jobb!

Visst var det många många som fick jobb före mig – och lättare. Och säkert ännu fler som fått jobb efter mig. Men det går inte att komma ifrån att med marknaden som den ser ut nu så har alla med fast jobb haft väldigt tur!

Jag törs inte föreställa mig hur det hade gått om jag harklat mig fram nu som många av er gör. Ni är så sjukt duktiga ska ni veta som gjort grundkursen och som nu läser fagskolan och samtidigt försöker komma ut offshore när marknaden ser ut som den gör!!

Hur som helst ska inte bli för blödig hära 🙂

slukking

Dag 1
När vi kom till kurscentret så hade vi teori fram till lunch. Läraren berättade att dom oxå märkt av nedgången i branschen. Jag tror honom verkligen. När man kliver av färjan så blir alla som ska till kurscentret hämtade i en stor buss, tänk er en lång SL buss ni som är från Sthlm. När jag va där för 2 år sedan var bussen full, och nu var vi kanske 5-6 pers bara.. Vi var bara 4 pers på vår kurs. Alla hade jobbat +7 år offshore så jag var gröngölingen i gänget 😉 Vi var 2 rouhnecks, en wire line-kille och sen en snubbe som var vaktmästare på en hotellrigg med plats för 450 ”gäster”. Kul att höra hur hans vardag såg ut faktiskt!

Lunch fick man där på plats. Verkligen inget att hänga i granen jämfört mot offshore men ett hyfsat stort utbud av sallad fanns så det funkade..

Efter lunch drog vi alla på oss rökdykarutrustning och gick ner till vattnet där centret har en liten jättegammal plattform man kan gå ombord via en trappa. Där inne fick vi 2 och 2 göra lite övningar hur man söker igenom lokaler som är helt rökfyllda.

Eftersom vi var så få kursdeltagare blev vi klara vid 15 har jag för mig. Då stack jag och tränade på mitt gamla favoritställe Björns Gym (som flyttat till nya fräscha lokaler). Blev sen lite storhandling av matvaror som inte säljs i Sverige. Nämligen Mills jordnötssmör och sen Stabburet makrill tomatsås! Helt fantastiska båda två som jag är storkonsument av offshore 😀 Däckade sen på hotellrummet till Netflix på surfplattan..

Dag 2
Samma här så hade vi teori fram till lunch. Mycket prat om olika brandsläckare och när man ska använda vad osv. Efter lunchen fick vi klä upp oss igen i rökdykarkläderna och släcka lite olika bränder med släckningsapparater samt vattenslang. Med vattenslangen kan man med hjälp av munstycket skapa en skärm (eller paraply) som man riktar mot elden när man närmar sig den. Rätt fascinerande hur bra en sån skärm håller borta elden, röken och framför allt värmen! Gäller att stå på rätt sida bara..! 😉

Sista övningen så fick vi i totalt mörker + rök, söka igenom ett hus på 2 våningar. Hitta personer (dockor) och föra dom ut till säkerhet. Samtidigt hålla bra kommunikation med räddningslaget utanför via rdio som vi hade i masken.

Efter att ha släpat min svintunga väska till flygplatsen efteråt så flög jag hem och var väl hemma i lägenheten runt 21-tiden. Fint att nu ha lite godsaker i skafferiet hemma samt få en liten bonus på nästa lön.

fire_670x297

Snart offshore
Har nu 2 veckor kvar på friperioden tills det är dags att resa ut till stål-ön igen. Väldigt stora saker kommer hända i privatlivet vilket jag ser fram emot under denna vecka.

Ska även deklarera i Norge innan sista april så där måste jag lägga lite tid och försöka hitta alla avdragen man har rätt till!

Riktigt najs hemma nu tycker jag där våren äntligen är kommen! Rätt som det är så är det sommar och livet kommer leka ännu mer! 😛

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)