Meny

Svenska sidan om offshore

Min andra rig move

Min andra rig move

Den här turen jag var offshore så genomförde vi min andra rig move. Det var riktigt skoj att vara med på eftersom det är så annorlunda skift jämfört med vanlig operation. Känner sig nästan lite lyckosam som hittills fått uppleva 2 rig moves eftersom det händer hyfsat sällan.

Jobbar man inom service eller produktion så kan man jobba offshore hela livet utan att få vara med på en. Sen kan man givetvis jobba inom drilling som jag gör och om man har ”otur” så har man friperiod varje gång riggen seglas till ny destination.

Turen började väldigt dramatiskt redan första natten. En äldre person på crewet fick plötsligt smärtor i bröstet, kanske var det en hjärtinfarkt som låg och bubblade… Kring 7-tiden på morgonen landade ambulanshelikoptern och flög honom direkt till Stavanger sjukhus.

Efter ett par dagar när man fick veta att allt var lugnt med honom kunde man andas ut. Eftersom han var extra med oss istället för en annan så skämtade vi så klart om att vi jobbar så hårt på vårt crew att folk får hjärtinfarkt 😀

Nattveckan traskade på och det mesta handlade om förberedelser inför att flytta riggen. Sjösäkra allt ombord – alltså spänna fast allting så inget kommer glidande över däck när man väl är på havet bland vågorna 🙂

Sjukt störande när man klev in i gymmet och Allt var sjösäkrat! Men jag kring gick det där.. Tycker ofta sjösäkring lätt kan gå till överdrift faktiskt. Man börjar ju alltid med dom uppenbara sakerna som kan röra på sig och sen blir det bara mindre och mindre viktiga grejer. Men självklart ere bättre att ha för mkt än för lite.

På tal om för mycket så fick alla mail från kontoret att dom dragit alldeles för mkt skatt på oss alla! Så nu ska man själv kontakta norska skatteverket och uppge lite saker så skulle man få tillbaka hela 7 tusen! Det gjorde mig riktigt lycklig eftersom det var precis den summan jag fick i restskatt i Sverige. Jag hade nämligen utnyttjat ROT avdraget när jag köpte stenskiva till köket. Ganska logiskt att man inte får utnyttja det när man inte har inkomst i det landet iof 🙂

Gick och fyllde år under tiden jag var ute oxå. Har gjort de 3 år av dom senaste 4 så börjar bli en vana nu 🙂 Ska dock ta och fira det nu när man är hemma igen. Har ett par år kvar till 30 och den födelsedagen vill man iaf spendera på hemmaplan!

På dagveckan sen så testade jag att va HLO för första gången oxå. Det gick jättebra och var inga problem, men vi har tidigare alltid haft våra bestämda roller på helikopterdäck. Det är egentligen lite dumt för då kan du bara den grejen och om någon vips är borta nån gång så står man där. Men jag borde ha nånstans 80-90 helikopter landningar under bältet så man har säkerligen sett det mesta som kan uppstå där – förutom en krasch då! 😀 HLO står för Helicopter Landing Officer och det betyder att du har kontakt med piloterna hela tiden via radio och på helikopterdäck. Man ansvarar för att passagerarna kommer på/av helidäck tryggt och säkert osv medan dom andra lastar bagaget inuti helikoptern.rig move av oljerigg

Innan själva seglingen med riggen så ska ju riggen jeckas ner på vattnet. Detta är rätt coolt hur extremt många ton som är i rörelse samtidigt och allt går bara klockrent! När riggens skråg väl kom ner på vattnet kände man direkt hur det börja gunga. Pinsamt nog blev jag typ lite sjösjuk haha! Men det släppte efter nån timme som tur va.

Sen koppla vi inom däcksavdelningen ihop riggen med 3 st släpebåtar som då tillsammans släpade riggen ett par mil längre bort. Så knäpp känsla när man vanligtvis är van vid att ha 20-25 meter ner till havet. Sen under seglingen går man runt på däck och kikar ut över kanten och du kan nästan ta vattnet med handen! 🙂

Också häftigt när vi seglade iväg hur man kunde se ramen stå kvar där ensam på havet. Alltså ramen vi borrade alla brunnar igenom.

En lite halvläskig incident var när topsiden kom uppå en av världens största lyftkranar. Det är som en stor rigg egentligen som består av 2 gigantiska kranar. Den skulle lyfta på en top side uppå ramen vi borrat igenom. Hur som helst så hade den kollisionskurs med vår rigg! Den stora jätteriggen va på väg rätt emot oss och det finns tydligen säkerhetsåtgärder att om ett ”fartyg” är 60 min från kollision så ska OIMen (plattformschef) slå larmet om Överge riggen!! Den här var 66 minuter från att kollidera med oss! Så inget alarm gick men det var full kalabalik där ett tag. Något vi fick höra dagen efter…

Tydligen var den riggen/promen styrt av någon asiat som inte förstod engelska så bra. Så våran standby båt hade kört åttor framför honom för att få kontakt eftersom dom inte svara på anrop över VHF.

Lyckades oturligt nog bli bajsad på oxå av en fågel! Jävligt förnedrande haha! 😀 som tur e kom det bara på jackan.

Återigen hade vi folk ute från Transocean. Jag har känt att detta är lite märkligt då jag vet om många bra personer från vårt företag som företaget skulle ha bättre nytta av. Dom sparkar liksom folk för det är dåliga tider och kunna spara pengar. Sen hyr man in folk som aldrig varit ombord förr och inte kan vårt företags procedurer. Detta gör ju att vi får en extra man som ska hjälpa oss med i och med att han inte varit där förr måste man iaf göra det mesta av jobbet.

Kontra då att ta in någon på övertid som redan jobbar på riggen och vet hur vi gör saker, vart allt är osv… Eller någon som fått sparken och verkligen behöver jobba.

Jag tog upp detta på vårt crew möte att de måste ju vara mer lönsamt att ta in folk som kan riggen, även om dom är på övertid.

En teori folk hade var att dom som fått sparken går hemma på NAV (a-kassan). Och i tillägg har många tecknat en arbetslösförsäkring på huslånen. Så dom kan gå hemma lång tid utan att röra ett finger och ändå kunna casha in 30 tusen varje månad. Säg att du gör detta 1 års tid så blir det väldigt mycket pengar! Om dom då tackar ja till en 2-veckors tur så mister dom hela huslånförsäkringen, och NAV pengarna för den tiden dom är offshore.

Därför är det tydligen svårt för företaget att få in sina egna och måste plocka utifrån. Vet inte vad jag ska tycka om det egentligen men man förstår ju att folk gör det. Gigantisk lyftkran offshore

En annan grej är att cateringen har gjort besparingar på hela 20 % nu. Detta märks på utbudet av maten. Vi har fått kyckling 2 av 3 dagar haha! Jag älskar det men många är irriterade över detta. Men när man slutar köpa in saker som Fun Light osv då känns det som att saker och ting gått till överdrift! En kock jag pratade med sa att även frukostflingor och yoghurt ska gå från 6 smaker ner till 3. Märkligt som sagt och detta tror jag kommer påverka trivseln ombord såna småsaker…

Fast som med alla andra ”negativa” saker där ute på Nordsjön så känns det i slutändan bara som att ha kvar jobbet är det som verkligen räknas! Det är ju trotts allt det som ger en mat på bordet när man kommer hem och avgör vilket typ av liv man kan leva.

Det var iaf en extremt svettig tur! Vädret var egentligen bara bra den dagen vi seglade. Annars kändes det mer som aprilväder än juli. Hade ställt in mig på att de skulle bli årets varmaste tur men hade faktiskt vinterjacka flera dagar hehe

Jobbmässigt samma där; den dagen vi seglade och nån dag före/efter när vi hissa ner benen till havsbotten så var det slappa skift. Annars vare verkligen full fart med 15000 steg om dagen och många operationer igång samtidigt. Man märker verkligen skillnad hur paj man kan vara i slutet av ett 12h-skift ibland! Speciellt om man inte hunnit dricka ordentligt under skiftet.

Faktum är ju att dom flesta olyckor händer i samband med svingskift eller på slutet av skiften! Detta gäller att ha i bakhuvet helt klart!

Sista dagarna var vi igång med drilling igen iaf. Först ett pilothål sen topphålet med en diameter på 36 tum! Under den fasen var det viktigt att vinden blåste mer än 2 m/sek eftersom det fanns mycket gas nere i berget. När vinden var så eller starkare så skulle den eventuella gasen blåsa iväg och inte vara lika koncentrerad rakt upp till oss…

Nu ere iaf bästa perioden på året! Det är högsommar, det är början på friperioden och jag ska på ett bröllop till helgen! Hoppas alla har det bra där ute på havet eller i hängmattan!

Efterfrågar oxå användaren Pusher om du fortfarande läser här? Vad gör du idag, hur ser det ut med jobb i din gamla firma? Hoppas saker och ting har ordnat sig iaf sen sist!

Pool på oljerigg

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

7 Kommentarer

  1. Fredrik

    Ser ut som det var Saipem 7000 ni hade tänkt kollidera med, har sett den på nära håll och den är helt larvigt stor. Lyfter 14.000 ton totalt, ni hade gått under och lämnat en buckla skrovet på den 😉

    Har kanske min första riggmove på gång nästa vecka föresten. Med en SSDR då så det är ju redan som ett fartyg 🙂

    • MrOffshore

      Så mina paint kunskaper kunde inte lura ditt tränade öga alltså 😉 hehe

      • Fredrik

        Haha, det såg jag inte! Tänkte det var en gammal bild du hittat. 😉

  2. @mroffshore läste i tidningen att ditt sällskap du jobbar för kommer nedbemanna igen. Har du någon plan-B ifall du skulle bli uppsagd?

    • MrOffshore

      Yes det stämmer tyvärr Johan 🙁 ska på möte under nästa månad så jag är säkerligen en av dom som är berörda.
      Ingen satt plan B i dagsläget men känner mig ändå lycklig oavsett utfall. Det kmr ge mig lite eld i baken att ta tag i någonting

  3. Hej, jodå jag hänger här ibland fortfarande. Med mitt gamla företag går det väl inte direkt lysande. Läste nått om att dom bara har 1 rig på jobb i hela världen från och med jan/feb -17 och ingen i norge. Med tanke på åldern på bideford bredford och borgland lär dom knappast få nya jobb i norge heller. Saknar lönen och fritiden , men har fixat mig ett rätt schyst kontorsjobb innom byggbranchen med bra utvecklingsmöjligheter så går ingen nöd på mig ☺

    • MrOffshore

      Hej va roligt att du skrev! 🙂 trist att höra om gamla firman men va skönt att de löste sig med jobb som du gillar! Jag försöker tänka att om de tar slut så har man iaf haft sjukt bra liv under perioden man jobba offshore. Pengar man hunnit skrapa ihop har man förhoppningsvis gjort något vettigt med…. 😀

      Var du tvungen att plugga för att få det jobbet? Hur känns det att sitta på kontor kontra roughneck? Är ju två olika världar på dom jobben 🙂

      Kommer du på offshoreträffen i sthlm den 2 sept? Vore kul att träffa dig och få ett ansikte 🙂

Kommentera