Meny

Svenska sidan om offshore

Miss Medic. Ny rigg – nya möjligheter

Miss Medic. Ny rigg – nya möjligheter

Livet i offshore branschen är som en berg o dalbana för tillfället. Jag avslutade förra inlägget med att vara supernöjd med erbjudande om längre kontrakt och lite mer fast rotation. Så blev det inte med det första…

 

Efter det samtalet så hörde jag inget på länge från företaget, väntade på nytt kontrakt i o med att mitt gick ut sista september. När det var några dagar kvar ringde jag själv och frågade vad som hände. Då fick jag reda på att den riggen jag skulle ha åkt till inte längre behövde medics och att de inte hade något nytt jobb till mig för tillfället förutom en kortare tur ut på en rigg jag har varit på sen jag började offshore. Det kändes ju som att få en rak höger. Jag hade varit hemma 4 veckor, inte jobbat något extra och inga fler uppdrag fanns. Känslan var att min korta karriär offshore redan va över och jag började för allvar planera att gå in på operation o söva igen. Det enda positiva va beskedet att jag skulle få lön i oktober även fast jag bara jobbade 1 vecka och att företaget verkligen ville ha med mig vidare om det dök upp andra uppdrag.

Så jag packade min Helly Hansen väska och åkte iväg till Stavanger med blandade känslor. På grund av tidig utresa va det hotell på flygplatsen som gällde. Scandic Airport är det närmsta hotellet och jag tycker de har den bästa frukosten av alla hotell jag har bott på. Incheck på heliporten kl 06 dagen efter, vädret va fint både on och offhore så det skulle inte bli några förseningar. Vi gick till gaten, tittade på den obligatoriska säkerhetsfilmen och skulle precis gå ut till helikoptern, flighten är tyvärr inställd på grund av fel vindriktning och en kranbom som ligger åt fel håll. Jaha – är det inte åska, dimma, höga vågor, piloter som går ut på flygtid, tekniska problem eller dåligt med bränsle så måste det ju va något annat;) Det va bara att checka in på hotellet igen och vänta på nya besked. De trodde inte att vinden skulle ändra riktning till kvällen men vi skulle ändå göra ett försök. Så kl 18 va det att checka in igen för att sedan hämta ut bagaget o checka in på hotell igen – ny incheck morgonen efter kl 06. Men jag va inte ledsen för det, jag va beställd redan några dagar innan jag åkte till Stavanger så nu hade jag 4 dagars offshorelön utan att ens ha varit offshore:)

Dagen efter va det inga problem och vi kom iväg som planerat. I o med att jag har varit på denna rigg i snart 1,5 år med 5-6 veckors mellanrum så känner jag crewet väl. Det är alltid skönt att få känna sig hemma någonstans när man oftast åker runt utan tillhörighet. Det blir mycket skoj o bus här och det gör att arbetsperioden går så mycket fortare. Detta är en liten rigg och det innebär att man oftast får göra saker som man inte får i vanliga fall. Till exempel köra kran – skitkul! Kolla lysarmatur på hela riggen, byta utrustning i livbåtarna, byta vajer på kranen (observation) Allt detta är så mycket roligare än att sitta inne vid datorn, ibland är jag avundsjuk på däcksarbetarna som får jobba ute hela dagarna, kanske inte just när det är dåligt väder bara:)IMG_1198

Det finns såklart utrymme för att vara en del ute som medic med. Delar av dagen styr vi själv hur vi planerar och utför arbetet. En viktig del är att vara ute och observera, eventuellt rapportera arbete, händelser som inte går till på rätt sätt ur hälso eller säkerhetsperspektiv. Alla har ett ansvar att se till så den personliga skyddsutrustningen används och att arbetet utförs enligt gällande procedur men som medic har man ju en väldigt god möjlighet att röra sig på de flesta ställen. Det blir lättare ju mer man lär känna en rigg, i början känns det sådär att gå runt ensam innan man har bekantat sig. Det händer då o då att man får en kommentar om detta, till exempel: ”va kul att se dig i arbetskläder” eller ”vad gör du egentligen hela dagarna”. Jag förstår det, vårt jobb är ju egentligen att vara i beredskap och händer det inget får ingen se vad vi egentligen kan göra. Men jag är rätt säker på att vi är den kategori som har flest uppgifter som ligger utanför vår utbildning/kunskapsområde av alla på riggen.

Sen fick jag mail, från min chef, som jag kände mig kluven till. Det hade dykt upp en ny kund, ett stort företag. De skulle ha ganska många medics, detta skulle innebära fast rotation på en fast rigg ett tag framöver. Det lät ju jättebra! Vad va nackdelen då? Riggen skulle inte gå på norsk sektor. Detta innebar 2/3 rotation istället för 2/4 och andra villkor vad gäller övertid, pension, skatt, arbetsuppgifter. Det är detta vi har att erbjuda dig just nu, och jag tror det är din bästa möjlighet att klara dig genom vintern med uppdrag sa chefen. Jag kunde inte svara på en gång. Kände att jag behövde fundera, diskutera det med familjen, det skulle ju betyda att jag va borta mycket mer.

Jag bestämde mig för att åka på en provtur innan jag fattade mitt beslut. Det blev 2 väldigt annorlunda veckor. Det var mitt första möte med en jack-up rig, den va på yardstay för reparationer vilket innebar att det var lätt kaos ombord. Resan dit va med flyg och taxi istället för helikopter. Nästan all personal skulle bytas ut så få personer kände riggen. Många nya rutiner skulle införas, speciellt på hospitalet och i mitt beredskapslag.

Handover fick jag i 10 timmar med en medic som inte hade varit speciellt länge på riggen. Det blev plötsligt väldigt tydligt för mig att jag inte har så mycket erfarenhet. När man behöver ändra saker måste allt gå via OIM, även sånt som man tycker är petitesser eller enbart ligger på medics ansvarsområde. Allt tar därför mycket längre tid och känns svårarbetat. Vissa saker ska genomföras, efter order från OIM, trots att det skapar stor frustration bland crewet, och det tar mycket energi. Man kan väl lugnt säga att jag inte vann någon popularitets-tävling ombord den första veckan iallafall:( IMG_4194

Det positiva va att jag lärde mig massor! Det va en del nya uppgifter som att lösa av radiooperatören (HJÄLP säger jag bara!!!!) Jag lyckades mer än en gång söka personer på PA-systemet som inte ens fanns på riggen och de flesta som behövde något ville nog helst vända i dörren när de såg att jag satt där. Alla nya ombord ska gå säkerhetsrond på riggen innan de behöver arbeta. 5-6 ronder om dagen kunde det bli i o med att folk inte kom med helikopter till fasta tider.

Första ronden visade jag folk ut till livbåtarna en våning för högt uppe – o ja, det va ju inte så lyckat kanske men de flesta skrattade bara – och de kommer ju aldrig glömma var livbåten finns (inte jag heller:)) Det ligger även på medics ansvar att lägga in rapporterade händelser i systemet. Alla företag har speciella kort där man kan rapportera, observationer, oönskade händelser och positiva händelser. Det är ett krav att alla skriver dessa korten så man kan lära av fel och undvika händelser innan det sker en allvarlig olycka. Alla dessa kort läggs in i ett gemensamt rapporteringssystem och de viktigaste tas upp på möten.

I o med att vi var många nya så tog det bara någon dag innan jag hade någon att käka med. Det va just under en middag det hände något som fick mig att nästan sätta köttbullen i halsen… Bredvid mig sitter en glad o pigg svensk och vi pratar lite om allt möjligt. Plötsligt vänder han sig mot mig och frågar högt o tydligt: ”är du missmedic??” Va? Nej! svara jag eller vad menar du?? Jag hade inget pokerface direkt så det va bara att erkänna. Vi hade ett längre samtal om att det bara är några få personer som vet vem jag är och att jag föredrar anonymitet. Killen lovade att inte säga något, vi får väl se hur det går…. Jag förstår att det kan vara vissa som är nyfikna på vem jag är men vill verkligen inte att det kommer ut, tror det blir svårt för mig att fortsätta blogga då.

När jag hade varit ute nästan två veckor fick jag veta att OIMen hade meddelat HR-avdelningen att de ville ha kvar mig på riggen i fortsättningen. Det hade varit några händelser som de tyckte jag löste på ett bra sätt och jag kom med bra initiativ och förslag när det behövdes. Det va ju trevligt att höra, men jag kände också att detta va min chans att förhandla med mitt företag. Om kunden vill ha mig borde jag ha större möjlighet att påverka både lön och villkor.

Och så blev det. Efter några dagar med förhandlingar, där företaget kände sig pressat att leverera snabbt fick jag till en mycket bättre deal än jag hade trott va möjligt i dessa tider. Jag kommer jobba mer, men jag får en hel del mer i lön och en del andra saker som var viktigt för mig. Jag tycker det är viktigt att alla ni som antingen jobbar med dåligt avtal eller vill offshore ser att det inte är hopplöst och man kan påverka om man bara står på och gör sitt bästa. Så nu har jag iallafall ett kontrakt i 6 månader och det ger ju mer erfarenhet och köper lite tid tills det förhoppningsvis börjar vända:) Jag har även träffat på flera medics senaste tiden som faktiskt har fått sin första resa offshore nu, troligen för att de som har jobbat längre inte accepterar sämre arbetstider o annat.

Jag är redan halvvägs i min ledighet nu och har hunnit vara på kurs en gång (vatten) och ska på en till (livsmedel) innan nästa utresa. Dessutom fick jag förnya mina hälsoattester (redan två år sedan jag började fundera på offshorelivet) – skönt att de 3500 (!) det kostar att gå till en godkänd oljeläkare denna gång faktureras det företag jag jobbar genom – förra gång fick jag stå för allt själv. Det ska bli kul att komma ut nästa gång och känna sig hemma, veta för första gång på 2 år att här ska jag vara ett tag framöver, vilket gör att jag faktiskt vill lära mig allt om det arbetet som utförs på riggen varje dag.Stillas_offshore

MissMedic

MissMedic

Anestesisjuksköterska med bakgrund från ambulans, försvarsmakten och operationsavdelningen. Har jobbat som medic offshore i 1 år på olika platser i Nordsjön.
MissMedic

3 Kommentarer

  1. Hej, älskar att läsa nya inlägg här om livet Offshore. Spännande, känns lite lite som man är är där med Crewet själv!
    Söker jobb i Norge, England samt i USA. Lika bra att söka brett när man ändå håller på…

    I November blir det Examen på VG2kursen från i somras.
    Man har rätt många utbildningar/Intyg av olika slag nu i lommeboka sin.

    Ser bra ut på det Norska CV´t när man söker jobb.

    Jag ser det som att: alla saker man kan skaffa själv ger en fördel inför Arbetsgivarna.
    Ringer en del samtal några dagar efter man sökt Stilling eller allmän söknad. Lika bra att vara på hugget!

    Under tiden tar jag en del ”gamla” jobb här i Sverige utan att för delen längta mindre efter NORGE!

    Någon gång vänder trenden och dörren öppnas lite mer för oss som ännu ej fått första turen på Rigg.

    lycka till med nya kontraktet, vi kanske ses på nån rigg/matsal??!

    • MissMedic

      Hej Hans-Christer, jag blir så imponerad över viljan att ta sig offshore även i dessa tider – bra jobbat?Med din inställning kommer du säkert lyckas, håller tummarna för dig! Kul att du gillar våra inlägg, själv blev jag inspirerad av mroffshore innan min första utresa och hans berättelser om helikopterresan och offshorelivet gjorde allt mycket enklare för en förvirrad rookie?Lycka till med examen och jobb-sökandet!

  2. Hej jag är som maskinförare ( Grävmaskin, Lastmaskin, Grävlastare / Tornkran, Bron kran, Mobilkran, Lastbilkran ) söker jobb jag är utbildat som maskinförare i Tyskland och jobbade 7 år med tunga maskiner där. Jag bodde 12 år i Sverige jag har intresse att jobba hos er i Norge. jag undrar om behöver ni kranförare.

    Med vänlig hälsning
    Teslim Cakmak

Kommentera