Meny

Svenska sidan om offshore

MissMedic. Mud, julfirande, RUH-kort och andra bullshit kort…….

MissMedic. Mud, julfirande, RUH-kort och andra bullshit kort…….

Då har jag varit ute två vändor sen förra gång. Det blev bara 12 dagar hemma mellan på grund av försenat helikopter, dåligt väder. Lagom kul att motivera sig för att fira jul på havet men så är det ju när man jobbar offshore. Passade på att beställa en sol o badsemester innan jag åkte ut iaf – så något att se fram emot:)

Första vändan var den stressigaste hittills i min offshore karriär.
Förra gång jag va ute låg riggen på yardstay så nu var första gång jag kom till riggen offshore. En hel del nya uppgifter att sätta sig in i. Men samtidigt va det skönt å känna igen sig i mycket, inte minst va det kul att jobba med samma crew som förra gång.

Det är så mycket jag inte kan om själva operationen när det gäller till ex drilling, mud och cementering. Tar varje tillfälle i akt att fråga de olika kategorierna vad de gör och varför. Det är inte alltid de tar mig på allvar, ibland får jag ¨lilla gumman¨blicken och inte mycket till svar men de flesta verkar tycka det är kul att jag frågar.

Jag tröttnade på att lyssna när de pratade om gumbo attack på work permit möten o va den enda som inte fattade. Så i o med att det till o med finns en titel mudengineer så tänkte jag att detta måste ju va något jag borde lära mig lite om. Det va en jättetrevlig kar som visade runt mig, han brann verkligen för det han jobbar med och han hade förberett sig så bra för att kunna förklara på ett enkelt sätt.

Uppe på drillfloor ser det ut ungefär som att spela tv-spel för en oinvigd:) Innan har jag väl i princip tänkt att man borrar ett hål o that’s it, nu vet jag bättre! De som är drillers har oftast jobbat i många år, de har varit med när man gjorde alla operationer manuellt. Det är riktigt kul att se hur de uppfostrar/utbildar assistant drillers o floorhands med all sin kunskap, det är en ganska rå men hjärtlig humor där uppe.

Det är inte bara akut beredskap vi har som medics, vi ska även ha en form for bedriftshelsetjeneste, alltså arbeta preventivt för att förhindra arbetsrelaterade skador men även för att förbättra de anställdas generella hälsa. Alla har rätt till samma hjälp offshore som onshore. I o med att jag är så otroligt akutinriktad i min utbildning och erfarenhet har jag en utmaning här. Men det mesta går att läsa eller fråga sig till och de har tålamod med mig som tur är.IMG_0290

En del i detta är att mitt företag har en plan eller kalender med fokus på olika hälso områden varje månad. På HMS-möten en gång i veckan ska vi ha ett kort inlägg om ett av dessa. Sagt o gjort, jag hittade månadens fokusområde och började göra en powerpoint presentation. Som tur va frågade jag OIM och Barge om de var vana vid detta system. Gissa om de tappade hakan när de insåg att jag tänkte prata om hur man undersöker sina testikler för cancer! OIM, som är en ganska korrekt man, blev vit i ansiktet o skruvade på sig samtidigt som han sa, vi brukar inte ha sånt här ute. Bargen skrattade så han rullade runt på golvet samtidigt som han försökte (med allvarlig min) att säga att det är klart du skal ta upp det om du tycker det är viktigt – jag kan ställa upp som försökskanin ha ha ah :):):)

Hmmm, jag tänkte om o tänkte rätt – aldrig i hela mitt liv har jag varit så glad över ett beslut som detta – att INTE stå inför typ 50 personer på en borrerigg offshore (varav de flesta män i 25-45 års ålder) och prata testiklar. Det mötet hade förmodligen gått til historien här ute:)

Mycket av min tid går åt till att skicka iväg och ta imot folk med helikoptrar. Vissa dagar är det 3 avgångar. Jag ska både visa säkerhetsvideo, samla ihop skor, dela ut boardingkort, se till att de som lämnar går ut i tid, ta imot de som kommer och dela ut lugarkort. Sen ska alla nya visas runt på riggen. Efter 14 dagar med 2-3 rundvandringar om dagen är jag riktigt trött på att upprepa mig själv. När allt detta är klart går jag ut och uppdaterar livbåtsstationer med listor och kort. Från andra riggar är jag van att en safety gör alla dessa uppgifter. Men i detta företag har man nog sparat in en hel tjänst genom att lägga många av safetys uppgifter på medic.

CHCHelicopterDenna resa har jag observerat hur helidäckspersonalen arbetar när de tar emot helikoptrar. Det är inget glassigt jobb direkt. De helikoptrar vår operatör använder sig av har fruktansvärt dåligt med baggage utrymme. Det innebär att heliguardsen får lägga mycket tid och kraft på att packa bra. Folk blir riktigt sura om de inte får med alla väskor men ibland är det helt sjukt att de får med så mycket som de gör. Det har även varit ett par lättare skador på grund av dålig arbetsställning och utrustning på helikoptern som inte är funktionell. Det blir oftast en fight mellan medic och ledning i hur man rapporterar sådana händelser då kunden helst ser att det aldrig blir några skador. Jag tänker inte på det om jag ska vara ärlig, de anställda har krav på god vård och jag ser det som mitt ansvar att rapportera de saker som har potential att skada någon.

Allt man gör eller inte gör offshore rapporteras in på såkallade RUH kort – rapport uønsket hendelse – eller som jag brukar kalla dem ibland, bullshit kort. Helt klart kommer det fram mycket nyttigt och syftet är ju att dela erfarenheter för att undvika att något oönskat händer igen eller för att någon har kommit på något bra som andra kan använda sig av.
Tyvärr så finns det ett krav att skriva x antal kort om dagen och det gör att folk skriver kort om ALLT! Någon måste skriva in dessa kort i systemet på datorn och det är medic (alltså jag) som har otur att få göra det här. Vissa dagar kan det vara 30-40 kort. Allt från att någon har haft god kommunikation eller lämnat en dörr öppen till viktiga saker på drillfloor eller utrustning som inte fungerar. I o med att en safety har gjort detta på andra ställen har jag begränsat erfarenhet och i princip skriver jag in allt som står på korten…vilket leder mig till ett kort som bokstavligen talat var ett (bull)shit kort.

Det visade sig att en roustabout hade pratat på en handover om att lämna in ett kort som i detalj beskrev hur toapappret va för tunnt så när han gick på toa fick han skit över hela handen och att man borde köpa bättre toapapper. En busig roughneck snappade upp detta och skrev ett kort i hans namn som jag hittade i brevlådan. Jag tyckte detta va lite på kanten och ganska äcklig beskrivning men de har ju sagt till mig att skriva in allt – så det gjorde jag. När man har sparat rapporten går det iväg mail till hela världen typ, texten är på engelska så alla ska förstå.

Sen tänkte jag inte mer över detta, tills jag sprang på roustabouten jag trodde hade skrivit kortet (som förövrigt är svensk). Usch va äcklig du är sa jag! Vaddå? Ja, ditt RUH kort va väl lite sådär tyckte jag. Han blev först röd o skrattade, sen när han fattade att jag hade skrivit in det blev han blek o förklarade att det va ju inte han som hade skrivit kortet. Shit tänkte jag! Jag fattade ju att detta inte va bra, började genast lite diskret fråga några hur man kunde radera kortet. Det kunde man INTE! Men jag lyckades iaf ta bort texten. Fick gå till OIM och förklara mig, han tittade på mig som om jag va det största miffot i världen och förklarade noga att vi inte skriver in vad som helst. Jag kände mig lagom dum!

Det tog givetvis inte lång tid innan detta spreds på riggen. Det positiva va att de verkligen fick något att skratta åt på däck o drillfloor och jag bjuder på det. Det roliga va att det precis hade börjat. Vilka kort jag fick varje dag efter detta, det ena värre än det andra. Jag skrattade så jag grät och försökte klura ut vem som skrev vad vilket bara resulterade i att jag blev totalt lurad igen:) Däckcrew skvallrade på Drillcrew och tvärt om men egentligen så ljög de för mig hela högen:) Hur som helst har jag aldrig haft så roligt offshore någon gång,  riktigt tråkigt när det crewet åkte hem!

Måste säga att det är otrolig hur friska folk har varit nu i julen. Nästan inga förkylningar och ingen kräksjuka. Jag trycker hårt på handtvätt och handsprit på säkerhetsmöten och kanske kanske är det någon som lyssnar. Det har iaf varit väldigt lugnt rent medicinskt, o det är ju bra fast ganska långtråkigt. Nu när jag har jobbat så mycket offshore har det blivit några månader sen ambulanspass och jag hoppas verkligen de har behov av lite timkortning i januari, man blir fort ringrostig här ute!

Det har varit sjukt mycket mat och godis, jag fokuserar bara på bikiniformen så inget sånt på mig men om man vill kan man typ äta hela dagarna. Maten på julafton var väl okej men inte som hemma. På kvällen blev det två alkoholfria öl och i säng innan 22. Det märks på de flesta att man är lite låg på dessa dagar. Det va dock en roustabout som fixade lite julstämning när han hade med sig en liten julklapp till mig hemifrån, så himla omtänksamt og jag blev verkligen glad.

Vi hade även ett jullotteri med ganska fina priser som jag jobbade med i två veckor. Jag vann dock ingenting, surt:( Men vi fick en fin julklapp från företaget, många tyckte den va tråkig, jag som är van vid att inte får något alls (från landstinget) blev jätteglad för lite dyrt porslin.

Tanken va att jag skulle va på denna rigg ut mars men på grund av försenad operation och rigmove i januari/februari kan det nog kanske bli längre. Det känns helt ok för jag börjar känna mig hemma och det har varit hur skönt som helst att kunna planera i friperioden när jag går i en fast rotation. Det känns inte som det har börjat vända på jobbfronten än men framemot våren har mitt företag hopp opp en del nya uppdrag och de har i princip lovat mig tillbaka till Norsk sektor. Det hade varit skönt med 2/4 igen efter några månader med 2/3.

Hoppas alla ni som har och fortfarande är offshore, alla som har haft tur å va hemma och alla ni som fortfarande hoppas på att komma ut på första resan har haft en mysig jul och ett bra nyårsfirande så håller vi tummar o tår för att oljebranchen tar upp sig ordentligt i 2016!

 

2016

MissMedic

MissMedic

Anestesisjuksköterska med bakgrund från ambulans, försvarsmakten och operationsavdelningen. Har jobbat som medic offshore i 1 år på olika platser i Nordsjön.
MissMedic

6 Kommentarer

  1. Miss Medic: är du från Arvika tro?

    • MissMedic

      Hej Matilda, jag är inte från Arvika?Dock hade jag inte svarat ja om jag va det, som jag nämnt tidigare vill jag gärna vara så anonym som möjligt.

      • Ge oss en enda orsak till din anonymitet om du är så aktiv ute offshore som du beskriver? Kanske för att du agerar som spökskrivare?

        • MissMedic

          Hej Patrik, Jag är inte någon spökskrivare? Du fick mig iaf att skratta med den kommentaren – vem skulle göra något sånt liksom??

          Precis som MrOffshore skriver så är det för att folk på riggen inte ska vara oroliga över att hamna i ett inlägg om de kommer till hospitalet (vilket jag såklart aldrig skulle göra). Jag förstår inte vad det har för betydning var jag kommer från och vem jag är?

          Jag bloggar för att jag hoppas några kan dra nytta av min info, eller att några bara tycker det är kul läsning. Ställ gärna frågor om offshorelivet eller hur det är att vara medic!

  2. MrOffshore

    Vem som skriver inläggen har ju ingen relevans. Vi som skriver på den här sidan gör det för att ge en inblick i vardagen ute på riggen. Om vi heter Peter eller David spelar väl ingen roll? 🙂

    Gissar oxå att det skulle bli märkligt om folk ute hos MissMedic trodde att hon bloggar om dom. Men som ni ser så är allting väldigt övergripligt och ingen känslig information lämnas ut.

    Jag själv utelämnar väldigt mycket när jag skriver för att det annars blir för rigg-specifikt. 9 av 10 läsare bryr sig inte om vilka vi är utan tycker bara det är spännande att läsa om vår vardag offshore…

  3. Hahaha Mroffshore jag diggar dig. Peter eller David 😉

Kommentera