Meny

Svenska sidan om offshore

När verkligheten kommer ikapp

När verkligheten kommer ikapp

Här kommer ett inlägg som jag inte trodde jag skulle vara öppen med. Något som jag kände att ingen annan behöver veta. Men samtidigt är livet vad det är och därför tänker jag skriva detta eftersom det involverade offshore och jobbet där ute på havet. Blir därför kortare än vanligt.

Senaste turen jag var offshore varade vistelsen bara 1 vecka. Eftersom man i kontraktet ska ha dubbla tiden ledighet efteråt så hade jag 14 dagar innan dom kunde ringa ut mig igen. Trotts det kom en förfrågan om jag ville resa ut samma dag som min 14-dagars viloperiod tog slut.
Det blev till och med så att man räknade klockslag från när jag kom i land sist. Så jag fick 4 timmar tappad fritid för det. Har aldrig varit med om det förr.

Nu skulle jag iaf ut på en 14-dagars tur på min rigg jag hade sista 1,5 åren som fast anställd. Såg verkligen fram emot detta! Utresan var på en måndag och eftersom helikoptern var lagd ganska sent på eftermiddagen så bestämde jag mig för att flyga till Stavanger samma dag. Klev då upp kl 06 på morgonen och åkte till Arlanda.

Efter flygbyten, väntande på olika gater och heliporten så kom jag äntligen ut på riggen kring 17-tiden. Jag var så taggad!! Nu var det bara att gå och sova innan första nattskiftet. Dom kommande dagarna väntade rig move som jag också såg fram emot. Om det inte är uppenbart på namnet så är det när man seglar riggen till en ny destination. Något man inte får vara med på allt för ofta.

Gick till sängs och ”klev upp” runt 22-tiden (somnade aldrig) för att kolla sociala medier innan jag skulle börja jobba kl 23. Då har min syrra skrivit till mig; Ring mig nu!!!!!!!

Hon meddelar att en väldigt nära släkting till oss gått bort samma dag. Där och då visste jag inte hur jag skulle reagera. Man blir såklart väldigt chockad och ledsen. På något konstigt sätt tror jag inte hjärnan förstod heller utan jag gick och jobbade mitt nattskift med huvudet fullt av tankar.
Det var som att hjärnan var så inställd på att ”nu ska jag vara här ombord 14 dagar och det går inte att ändra på”. Kändes ju också olustigt att vara ute på vikartur och efter 1 natt be om att få åka hem.

Snackade iaf med kranföraren på crewet om det och han pratade vett i mig att snacka med plattformschefen om detta. Eftersom vi gick natt fick jag vänta till halv 7 på morgonen då han stigit upp. Han sa att det var inga problem. Döden väntar inte på någon och det kan man inte rå för. Bättre att jag fick åka hem till mina nära och kära ist för att gå där ute med tankarna någon helt annanstans och vara en fara för mig själv och andra. 

Jag flög hem med första helikoptern som kom runt kl 09. Direkt hem till familjen i Stockholm. Så mycket känslor då. Hade som sagt varit vaken sedan 06 dagen innan och började närma mig 40 timmar utan sömn när jag till sist gick och la mig den kvällen. Då var jag helt paj med alla känslor i kroppen.

Har varit hemma ett par veckor sedan dess nu och behövt lägga en hel del tid på privatfronten kring allt detta. Meddelade mitt företag att jag inte kunde jobba något mer under 2017 pga detta. Sen har jag min långresa om ett par veckor också så det är en del som måste bli gjort innan dess.

En reflektion kring allt detta är att vi alla springer våra ekorrhjul oavsett vad vi sysslar med. När man minst anar det inträffar något sånt här och då måste Allt åsidosättas som man trodde var viktigt. Min syster och jag har fått dra ett stort lass i efterdyningarna av detta. Jag kunde tack vare mitt jobbande offshore vara ledig 3-4 veckor utan att det gjorde något och fokusera på det som hänt. Hon var tvungen att gå tillbaka till arbetet väldigt fort (dålig chef också som inte bidrar i dessa situationer).

Med det sagt vet jag inte va nästa år kommer bjuda på. Det är kul att oljepriset klättrat upp till 60 dollar/fatet. Kanske gör det att några fler riggar får kontrakt och att jag får chans att komma offshore igen. Som jag älskar det jobbet!! Men något mer jobbande det här året blir det iaf inte ute på havet. Räknar jag med min sista resa här som bara blev 1 natt så hade jag 6 turer under 2017. Alla var inte 14-dagars men det är ändå inte så långt ifrån en fast rotation.
I tillägg har jag jobbat i princip hela tiden hemma i Stockholm som hantverkare för att sysselsätta mig. Så en resa neråt Asien ska nu bli härligt sätt avsluta året på.

Vi hörs nästa år och hoppas på att 2018 bjuder på uppgång!

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

3 Kommentarer

  1. Har du tips på hur man kan komma in på en oljerigg. Hade tänkt mig städa osv? Har tackar för svar.

    Finns på Facebook // Filip Skallberg

    • MrOffshore

      Instämmer med Jovster. Det har avskedats så mycket folk som jobbat flera år som städare offshore. Så att någon utan erfarenhet skulle komma in före alla dom ser jag som minimal. Företagen har ju också en återanställningsrätt 1-2 år efter uppsägningen ifall dom behöver personal. Tips är att avvakta något/några år och bevaka industrin hur den ter sig…

  2. Fagbrev i städ och 10 års erfarenhet.. jag har börjat fast på en rigg nu och är ingen under 50 år här. Samma var det innan då jag reste runt på olika riggar, bara gamlingar kvar..

Kommentera