Meny

Svenska sidan om offshore

Ny färgklassning för året

Ny färgklassning för året

Nyss hemkommen efter 14 dagar ute på Nordsjön. Blev en riktigt fin tur över valborg som bjöd på extremt bra väder och endast dagskift.

Precis som tidigare under året kom mejlet när ”friperioden” började lida mot sitt slut. Ny vikartur på en rigg jag varit en del tidigare. Jag skulle gå tillsammans med ett företag som var ute och gick igenom all lyft-utrustning ombord. Det måste man göra varje år för att kontrollera att skicket är ok. Sedan märker man allt med årets färg för att folk ska veta att det är kontrollerat samma år.

Dagen jag flög ut offshore åkte vi inte till riggen direkt utan vi flög till ett gigantiskt hotell komplex som står där ute. Nämligen Ekofisk Lima, spenderade nästan 8 timmar ombord där innan vår shuttel (taxi helikopter) gick vidare till vår rigg. Det var najs jag har mellanlandat där ett par gånger tidigare och det är läckert att se. Det är som ett stort kryssningsfartyg invändigt med 8 våningar, stort gym, butik, musikrum, spelrum, gratis glass kaffe och läsk. Läste ut boken Omgiven av idioter där. Bra bok som jag haft på min reading list länge!

Väl där ute på riggen blev det till en början väldigt många steg eftersom jag behövde samla in allting(lyftgrejerna) från riggen. Detta låg ganska utspritt men givetvis fanns det mesta på main deck, drill floor eller moon poolen. Moon poolen är området under drill floor där BOPn står (Blow Out Preventer). Så blev en del konkande med stål när man skulle samla in chacklar, chain hoists, öyeboltar osv.

Efter det började jag rengöra allt. Det mesta är ju täckt i mud eller annan lort så för att kunna se sprickor osv behöver man ju göra rent allting. Passade även på att smörja gängor. Sedan skulle varje sak märkas med ett specifikt ID eftersom riggen senare ska vidare till brittisk sektor. Då hade jag små metallstavar och hammare som jag använde för att stämpla in numret. Väldigt enformigt arbete men det var jobb iaf. Så fort däck crew behövde hjälp med något lyft eller på helikopter var man inte sen att tacka ja – var skönt att komma ut ur den lilla grottan där vi hade vår verkstad.

Han jag jobbade med hade en del intressanta resplaner. Han skulle över till USA i sommar sedan göra en rundresning där samt en avstickare till Cuba. Alltid kul att höra andras reseplaner och samtidigt kom ett mail från SAS med rabatt på massa resor om man bokade innan valborg. Så jag och tjejen klippte till på en tripp till Hong Kong! Jag har ju varit där för 3 år sedan så vi kommer egentligen bara vara där någon dag i starten och slutet av resan då det är najs med direktflyg dit. Sedan kommer resan mest bestå av Filippinerna lutar det åt.

Fick i samma veva där ute min lön för den förra offshore resan jag gjorde över påskhelgen. Det blev en trevlig lön för 1 veckas arbete. Då gick jag förvisso nattskift men eftersom det var över påskhelgen så fick man med sig 4 röda dagar oxå. När man jobbar som vikarie vill man ju gärna kamma in och spara allt man kan eftersom man inte vet med säkerhet när nästa lön blir. Dock känner jag att trenden är tämligen stabil med resor. Det är varit ungefär 2 4 hela vägen…

En annan reflektion där utifrån som jag gjort tidigare är att medelåldern är verkligen hög nu jämfört med för 3-4 år sedan. Detta givetvis eftersom dom som jobbar längst behåller jobbet längst när man följer regeln om ansenitet. Där emot borde det likt alla baby boomers i USA komma en våg snart med folk som ska gå i pension och då borde det öppna upp möjligheter.
Hade en rätt intressant diskussion med en medic ang det där. Han sa att många av det ”äldre gardet” frånskriver sig att vara med i beredskapslaget. Alltså dom som är rökdykare eller kör MOB-båt eftersom dom inte har hälsa för det. Han ansåg starkt att då borde man inte få behålla en sån tjänst där beredskapslaget ingår – om man inte har hälsa att vara i beredskapslaget.

Vet inte va räddningstjänsten på land har för fysiska krav på sig men jag kan tänka mig att dom finns iaf. Tycker att han har en god poäng egentligen.

Dom som jag jobbade med som kontrollerade allt lyft utstyr berättade att man nu börjar göra inspektioner av tårnet (derricken) med drönare för flera hundra tusen! Häftigt och ändå fullt logiskt. Om det inte är storm borde det vara mycket säkrare och snabbare att skicka upp en drönare med bra kamera. Den kan då gå igenom hela derricken efter sprickor och potentiella faror. Och hittar man något misstänksamt kan man ju alltid skicka upp en klättrare till just den platsen. Jobbigt bara att kvadda en sån dyr leksak 😀

Vi körde oxå MOB-båten på slutet av turen. Havet var helt spegelblankt, strålande sol och inga moln i syne. Tyvärr har min MOB-båt kurs gått ut så jag fick endast agera åskådare 50 meter ovanför havsytan på riggen. Tror det är på den punkten som just företagen spar in sina pengar nu i kristiderna. Dom kan ha folk på vikarkontrakt från tur till tur och skicka ut folk som om dom hade 2 4 rotation. Men när kurser ska uppdateras behöver dom varken betala kurs, flyg/hotell eller övertidsbetalning när man gör kursen.

Under mina 1,5 år som vikarie har jag alltid rest ut som extra personal och inte varit en del i beredskapslaget. Så den ända kursen jag haft bruk för är HLO när man ska hjälpa till med helikopter. Den har jag förnyat för inte så länge sen men frågan är hur man ska göra med dom andra. Det blir kostsamt att ta kurserna igen men det kan ju självklart betala sig om man fortsätter få jobb. Det sistnämnda är dom inget som är hugget i sten även om det borde bli så…

DaWinci är vår webportal som vi använder för att se vilken helikopter vi ska flyga med. Dom ska införa statistik osv där man kan se hur många offshoreresor man haft per år, hur många varv man flugit runt ekvatorn i helikopter. Och även hur många år/månader av sitt liv man spenderat ute på oljerigg. Ska bli intressant att se! Dock vet jag hur många resor och antal dagar till havs jag har, det har jag skrivit upp sedan 2013 eftersom man ska ha det när man deklarerar i Norge.

Vidare så florerar det mycket rykten som vanligt där ute på riggen. När jag kom ut offshore så skulle dom kommande uppsägningarna inte bli av. Allt var frid och fröjd men bara nån dag innan hemresa så skulle alla planlagda uppsägningar bli av i alla fall. Fast det kan givetvis ändras snabbt igen.
Jag vet bara vad jag tror. Och det är att botten är bakom oss. Har skrivit det förr man oljebolagen tjänar mer pengar nu än dom gjorde 2014 när oljepriset stod i 110 dollar. Detta eftersom man gjort nedskärningar på alla fronter. Något som givetvis behövs för att hålla en jämn balans. På samma sätt har man säkert allt för mycket utgifter på toppen av allting eftersom man kanske måste bjuda över konkurrenter i upphandlingar eller attrahera arbetskraft.

Den 1 maj höjdes också lönen för oljearbetaren! Vill minnas att grundlönen ökade 22 tusen per år eller något sånt. Så iaf 2 tusen per månad i runda slängar! Alltid trevligt så länge man får jobba.

Träffade också en svensk gammal kollega där ute som jag haft lite kontakt med över Facebook bara. Trevligt att för en gångs skull kunna prata ordentlig svenska när man är offshore utan att behöva lägga om ord i var och varannan mening 🙂

Under en fikapaus också så hamnade vi i en diskussion om ’nära döden upplevelser’. Då berättade en engelsman om ett crew i Skottland som hade nödlandat på havet med helikoptern. Allt hade gått bra och piloten hade lyckats landa så fint att folk kunde kliva ut ur helikoptern utan skador. MEN…….. Om det var nästa tur eller turen efter där när crewet flög ut så kraschade samma crew med helikoptern igen och alla omkom!
Tycker storyn låter helt osannolik så var tvungen att skriva om det. Jag har dock inte dubbelkollat om detta stämmer men han sa att det verkligen var så. Snacka om att om Döden verkligen vill ta dig – så gör han det….

Någon annan delade då med sig om nån person dom jobbat med som skulle flyga ut på Piper Alpha där i 1988. Men kvällen innan helikoptern hade han varit på en bar och försökt stoppa ett krogslagsmål. När han gjorde det fick han sig en snyting på käken så han bröt den. Det gjorde att han missade sin utresa till Piper Alpha men han undkom den enorma tragedi som hände det. Herregud vad jag hade fått nytt perspektiv på livet efter en sån grej! Man ryser ju när man tänker på det.

Hemma i Stockholm är det sommarvärme. Jag spenderar dagarna med att styrketräna och löpträna inför Midnattsloppet i augusti. Tror att jag kommer lägga den här hemsidan på is efter 2018. Känner inte alls samma ”wow känsla” längre som jag gjorde när jag började av att dela med mig av mina upplevelser. Mycket beror på att aktiviteten på hemsidan upphört avsevärt sedan oljekrisen drog igång. Känns som att man skriver i onödan när ingen läser det. Min förhoppning har ju hela tiden varit att allt ska vända upp så man kunde läsa sig igenom hur det var för mig från högkonja till låg- och tillbaka till fast tjänst igen. Att sidan skulle kunna ligga som en slags motivation för andra som vill ha drömjobbet (enligt mig).
Men ska också erkänna att sedan 2 år tillbaka så har jag inte kunnat skriva ocensurerat alls. Det är för många som vet vem jag är och vart jag jobbar. Kanske inte så jättesvårt när man är svensk och delar med sig av saker 🙂 Men hur som helst så känns de tråkigt när man måste hålla igen detaljer om saker, olyckor och konstiga personer för att inte göra nån upprörd. Jag älskar att skriva så man kanske kan överföra det till något annat man brinner för vem vet.

Jaja time will tell… Har 4 offshore turer hittills under året så jag hoppas det rullar på – Hörs efter nästa resa! 🙂

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

28 Kommentarer

  1. Jag läser regelbundet, men har väl nu gått 3.5 år sedan jag var i Stavanger sist. Man har som gröngöling mer eller mindre gett upp alla hopp om denna bransch.

    • MrOffshore

      Hej Anton kul att du läser den. Det är ju inte så ofta det kommer inlägg men prenumererar man så får man ju mail om det 🙂 Förstår att man tappar hoppet som gröngöling jag vet inte heller hur jag hade tagit det hela i dina skor. Men som i mycket annat så brukar ju man vara på botten när allt ser som mörkast ut så det Kan va lönt att investera i kurser just då.

  2. Syns alltid de er lika intressant og lese de du skriver. 🙂
    Så keep it up! Kommer snart bedre tider då interesset kommer tilbaka!

    påtal om drones så håller grannbedriften der ja jobbar på me de der.
    Sjukt intressant må ja seie!
    Hawk robotics heter dom, har jævligt stora spelare som backar dom ekonomisk.
    Så framtiden kommer nog bli veldig intressant. 🙂

    Kul och lese som alltid!
    Ha de bra.
    Pontus.

    • MrOffshore

      Kul att du gillar det jag skriver Pontus det uppskattas och ger mig motivation att fortsätta! Spanade in Hawk Robotics och dom hade inte så mycket info på sin hemsida men under Ledige stillinger fanns ett par intressanta jobb! Synd att man inte va el-ingenjör bara… 😀 Jobber du offshore eller onshore?

  3. Tycker oxå att det är kul att följa med på din blogg. Jag är en av de som har haft turen att klara mig genom krisen, jobbar som roughneck och tidigare roustabout och tycker att det är stor igenkänningsfaktor att läsa bloggen. Tror oxå att botten är nådd och att ljusare tider kommer! Keep up the good work!!

    • MrOffshore

      Tja Kristian va härligt att höra! Har du klarat dig så att du fortfarande har fast jobb eller hankar du dig fram med vikarturer som jag? Oavsett stort grattis! Jobb är jobb liksom och någonstans tycker jag att man uppskattar varje resa mer när man inte vet när nästa blir.
      Skönt å höra att du oxå tror botten är bakom oss, så det inte bara är jag som lever i ett önsketänkande 😉

  4. Jag är anestesisjuksköterska med tidigare drömmar om att få komma ut och jobba, din blogg får mig att inte tappa hoppet trots att det inte finns jobb för mig just nu.

    • MrOffshore

      Va kul att höra Lina! Det är svårt att uppskatta hur många som läser bloggen men detta ger mig motivation att fortsätta hålla den vid liv. Jag vet om 2 st svenskar som jobbar som medic offshore. En av dom har bloggat lite på den här hemsidan bland annat men det har du säkert läst allt om 🙂

  5. Hej igen Mister 😉 Long time!
    Kul som vanligt att läsa. Skolan och flera trodde ju vändningen skulle vara i år fast lite senare. Inget fel att den redan är bakom oss!
    Har faktiskt fått samtal från bemanningsfirma i Norge som behövde folk snabbt… lite för snabbt då inte helsedok var aktuellt. Må begynne med o fixa det ASAP nu.

    Vore sååååå spännande om det trillar in fler spörsmål om arbete.

    Du, gör det som känns bäst för dig ang. skrivandet här! Vi är många som håller koll samt tummar för dig!

    Kram, H-C 🙂

    • MrOffshore

      Tja H-C och tack för senast även om det börjar bli ett tag sen nu… 😉 Härligt å höra att det börjar släppa lite ang jobb. Sommarhalvåret brukar ju vara bästa tiderna för bemanningsfirmorna eftersom mycket underhållsarbete och korta projekt utförs då. Du får se till att uppdatera ditt hälsocert och påminna firman att du är Good-to-go sen 🙂

  6. Jag har läst sen du var inne på ditt 3e eller 4e inlägg. Fortfarande alltid kul att få läsa om dina äventyr. Visst, intresset har gått upp och ned för mig och säkert många andra som har läst här. Jag har försökt sökt mig in på utbildning, men blev nekad av studielån (Blev den där ändringen CSN gjorde för några år sen och nekade alla som sökte till Nortrain kurserna). Men fortfarande kommer jag satsa på detta. Känner att jag vill inte ge upp en dröm jag har haft i flera år. Bättre att försöka än att ge upp säger jag till mig själv. Mitt sparande kommer bli klart snart och, och jag har bestämt mig att Nortrain kurserna kommer bli av runt 2019! Och förhoppningsvis kanske jobbmöjligheterna har blivit bättre då. Fortsätt skriva! Så ska jag bättra mig och kommentera. Du är en stor förebild, för mig och andra.

    • MrOffshore

      Hej Emil va roligt med en så trogen läsare det hade jag ingen aning om att det fanns 🙂 Man har ju bara märkt en väldigt klar skillnad i sidvisningar / kommentarer på bloggen efter att krisen kom. Jag lyckades oxå knipa ett mindre studielån via CSN innan dörren slogs igen. Till slut blev det väl så populärt för svenskar att gå Nortrain att dom kollade upp vad det verkligen var hehe. Något år efter mig var det en klass med hälften svenskar fick jag höra.

      Om du har för ambition att jobba offshore så tror jag det är ypperligt tillfälle att ta kurser nu. Det är så lite folk som gör det att alla företag sänkt sina kurspriser ganska rejält. Det kmr absolut bli dyrare att ta utbildning på nästa konjunktur-peak som det var kring 2013-14.
      Tack för all ros det betyder mycket att läsa!

  7. Mats

    Keep up the good work!
    Hej, jag har precis börjat följa denna sida så skulle bli tråkigt om den skulle bli inaktiv!
    Jag jobbar som elektriker nu år ett stort gruvbolag men har tänkt byta riktning åt offshore så denna sida har hjälpt mig mycket med hur jag ska göra. Har nu idag bokat in GSK i slutet på maj så jag får den gjord!
    Har alltid velat ut på havet men känt att jag inte haft erfarenheten som elektriker men nu efter 10år efter gymnasiet känner jag att jag ska ta chansen och försöka hitta mig ut till det så kallade ”drömjobbet”, alla tips är bra hur man ska gå tillväga och vem man ska prata med! 🙂
    Mvh
    Mats

    • MrOffshore

      Hej Mats kul att du följer sidan. Tycker du gör rätt i att satsa på GSK just nu, den lär inte bli billigare än den är nu. Krydda det med ett offshore hälsocertifikat så är du good to go. Kan säkert vara lönt när du är elektriker att konvertera ditt elektriker cert så att du har norskt fagbrev som elektriker. Har du det så lär portarna öppnas för möjligheter under sommarhalvåret nu när mycket underhåll/service ska göras på många riggar.
      Mvh

      • hur kan jag börja jobba som offshore

      • Mats

        Jag har nu bokat häslocertifikat och hört av mig till dsb ang. elektriker certifikat. Tror inte att det ska bli något bekymmer då jag jobbat i Norge för några år sedan som service elektriker så nu blir jag redo för sommaren. Möjligtvis att jag gör någon Ex kurs på nätet.

        • MrOffshore

          Kul Mats du kommer säkert ut med ditt driv. Håll oss uppdaterade hur det går, jag har själv el-bakgrund så vore intressant att följa din resa mot drömjobbet

  8. Jag har länge funderat på att ta steget ut och börja jobba som mättnads dykare.
    Dock är det mycket som man behöver att veta innan man tar det stor steget ut i öppet hav. Tycker att denna bloggen har varit suverän till att ge info samt inspirera mot nya stora steg.

    (tycker att det är svin roligt att du släpper in andra att göra inlägg, fortsätt med det för att hålla sidan levande)

    • MrOffshore

      Roligt att du gillar sidan Klasse! Jag har oxå tyckt att det blir en fin mix av erfarenheter på sidan när man tar in gästbloggare. Är det bara jag som skriver så ere ju endast mina erfarenheter så det kan bli ganska smalt. Tyvärr har ju gästbloggare oxå minskat ganska ordentligt i samband med krisen. Kanske får vi ett uppsving igen.

      Berätta vad gör en mättnadsdykare? Min bild är att man gör alla dyk-arbeten idag med ROV-robot i Nordsjön men du menar att det faktiskt finns människor som gör det oxå idag 2018?

  9. Fredrik

    Väldigt vad det kom reaktioner när du hotar att lägga ner bloggen ? jag hoppas du fortsätter!

    Min syn är nog att det vänder och av de kontakter jag har får flera jobb över sommaren, en del med rotation på ett par turer. För min del är jag själv med två barn sedan förra året och har inte vart ute sen augusti. Hoppas att få fortsätta i framtiden! ?

    • MrOffshore

      Tja Fredrik jag hade faktiskt tänkt att skriva till dig här om veckan och kolla hur du hade det med jobb osv. Men då har jag svar på det nu. Har du tackat nej till turer eller bara slutat ligga på eftersom ni fått tillökning?
      Det är jättekul att folk visar uppskattning. Sen är inte bloggen så aktiv utan det kommer endast 1 inlägg per sjätte vecka men man kanske borde hålla den i liv då- vem vet…

  10. Hej på er .
    Jag är helt nytt på ert blogg.så jag är glsd att det finns sånt blogg att man få info om offshore jobb .tack

  11. Jag ä svetsare från 06 och skaffat offshore cert alltså GSK i Norge men jag hade aldrigt jobba med den så undra ni som jobba ute på havet eller offshore kan ni råda mig om detta ? tsck för all info eller rekomendation

  12. Även om branschen defintivt har vänt dom sista månaderna så kommer det adrig bli vad den än gång varit. Inom dom närmaste 8 åren så kommer Statoil fjerna 10 produktionsplattformar och 2 FPSO i nordsjön. 2022 kommer hälften av norge oljeproduktion komma ifrån Johan Sverdrup och johan castberg. En del offshore jobb kommer skötas ifrån land iframtiden. Så här står det tex om Martin Linge på statoil hemsida ”Installasjonene på Martin Linge skal forsynes med strøm fra land. Feltet skal også driftes fra land, og vil ha begrenset bemanning til havs” såg att det var ett annat sällskap också som skulle flytta kontroms operatörerna offshore till onshore och sökte därför 15 kontrolromsoperstörer för plassering i Trondheim. Tack för en bra blogg.

    • MrOffshore

      Extra Trevligt är att vårt svenska Lundin Petroleum har stort ägande i Johan Sverdrup! 😀 Men du har rätt det känns långt borta att det återgår till hur det en gång varit.

      I min firma ser man hur medelåldern på vissa positioner är väldigt hög. Detta kommer med åren ge tillfällen för oss yngre hoppas jag på. Det borde se liknande ut på andra ställen oxå

  13. Hej!

    Mycket trevlig blogg och otroligt intressant läsning – tack för det! Jag hoppas innerligt att du inte lägger ned denna blogg då jag mer än gärna följer både din och branschens utveckling framöver. Du gör en mycket större insats än vad du tror genom att fortsätta driva denna sida!

    Då jag nyss fått upp ögonen för branschen håller jag nu på att samla på mig all information som finns tillgänglig vad gällande kurser, certifikat osv. Det som jag undrar lite över är relevant arbetserfarenhet m.m. Jag är 29 år och är utbildad billackerare, vidare har jag universitetsutbildat mig inom teoretisk fysik(har läst all mekanik som finns samt mycket el- och magnetism). Under tiden har jag jobbat som maskinförare och stålkonstruktör på ett säteri, dvs. jag behärskar all bearbetning av stål såsom svetsning, skärning och konstruktion och kan skruva med vilken mekanisk maskin som helst.

    Min fråga till dig är om just Du skulle klassa detta som en relevant bakgrund? Jag vet att du inte kan svara för arbetsgivarna – men jag tror att om någon kan avgöra om det tillsynes är en början på relevant bakgrund så är det du.

    Väl mött,
    Jacob

    • MrOffshore

      Hej Jakob kul att du gillar sidan och de arbete man lägger ner, det uppskattas! 🙂

      Som du säger så kan jag inte svara för arbetsgivarna. Men det låter väldigt relevant. Vet inte är dina certifikat internationella eller hur funkar det? Dom brukar kunna va lote giiriga här på att man har ’norskt fagbrev’ när man söker.
      Under sommarmånaderna görs mycket underhållsarbete med sånt du jobbar med. Ett krux kan va att du inte varit offshore tidigare. Men nån gång måste ju vara den första…
      En bra början kan nu vara att ta obligatoriska säkerhetskursen, hälso attestet och sen börja söka jobb. Allt från fasta tjänster till vikarie.

      Just nu i branschen gissar jag att de finns många som har 10 års offshore erfarenhet som går hemma och oxå söker. Så det kan vara tufft att få en resa i starten. Men när du väl fått dom första och man gör ett bra jobb tenderar det att rulla på.

      Skriv gärna igen och berätta hur det går. Lycka till!

  14. Riktigt kul att kunna få läsa inlägg och kommentarer i nutid. Själv har jag arbetat för Bravida i Sverige och önskar att komma ut på Nordsjön. Som världsläget är numera så stiger oljepriset till förmån för oljeutvinning till havs. God bless!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.