Meny

Svenska sidan om offshore

Nyårsafton på Nordsjön

Nyårsafton på Nordsjön

För första gången under mitt yrkesverksamma liv var jag offshore under nyår. Vi hade egentligen utresa på Nyårsafton med eftersom det inte funkar med reguljär flyg osv så flyttades utresan 1 dag i förväg. Att börja turen med övertid är aldrig fel 😀

Hade en riktig drömjul hemma i Sverige där vi var hela tjocka släkten på landet. Mellandagarna blev busy med att träffa ännu mer släkt och vänner. Fick ett PS4 i julklapp också så jag hann även börja utforska det extremt coola spelet Red Dead Redemption 2.

Den 30 dec så flög jag till Stavanger för att åka offshore på fast rotation på min nya rigg. Typiskt nog var det kraftig dimma offshore så efter 3 h på heliporten blev det hotell. Bodde då på Clarion Air vid flygplatsen. Har bott där förr och är alltid lika impad, grymt snyggt hotell som känns mer exklusivt än Clarion Energy.

Blev ju lite nojig att det skulle vara dimma 1 dag till och att man isf skulle få spendera nyår ensam på ett hotell i Stavanger medan tjejen och alla andra har kul på hemmaplan. Men vi kom ut iaf så det löste sig! Landade tidigt på riggen så jag drog ett gympass innan det var dags att sova ett par timmar (före nattskiftet).

För oss som gick natt var nyår inget speciellt bortsett från att det var väldigt god mat, tårtor och godis överallt. Dagskiftet hade en fest eller vad man ska kalla det på nyårskvällen. Folk hade med sig kavaj osv och man lekte massa lekar. När vi hade vårt pre job meeting så sa tourpushern att ”vi alla vill hellre vara nån annanstans just nu, men nu är vi här och det är er första natt. Ta det försiktigt och håll fokus”

Det tyckte jag var väldigt bra sagt! Ett sant statement som alla förtjänar att höra. Men det är ju en del av jobbet liksom. Jag är sjukt glad att jag fick julen hemma då jag värdesätter den mera än nyår.

Det gick förvånansvärt bra att svinga till natt den här gången så det blev många bra träningspass ombord. Sjukt skoj att den andra som är roustabout med mig också gillar träning. Är samma ålder och vi har mycket samma intressen och tänk i livet. Så det är kul att man förhoppningsvis kommer gå många år med någon man trivs med. Jag har haft turer där samma person är en gammal gubbe som knappt har hörseln kvar – då blir det lite att diskutera och skratta åt mellan kranlyften.

På jul-lotteriet som jag köpte 5 lotter till (100 kr styck) så lyckades jag vinna på ett nummer! Det stod att priset var en överraskning från Swaco. Någon i fikarummet sa att det säkert var ett grymt pris när det kom från en service firma. Dom vill ju vara omtyckta ombord liksom, så jag skulle nog vänta mig ett bra pris sa han.

När jag hämta ut priset av vår medic så var det en termos. Vilken besvikelse!! 😀 Men så klart roligt att vinna nånting för sina 500 NOK man gav till välfärden ombord.

Det var ett skift eller två med hög vind och när det ska blåsa upp så brukar man tokfylla riggen med material ifal man inte kan få in båten på flera dagen. Main deck va så fullt att man knappt kunde köra truck längre. Och då ska tilläggas att den här riggen är Stor i jämförelse med andra. Men det är väl som hemma i huset. Har man mycket utrymme så hittar man alltid skit att fylla upp det med. Tills det är fullt.

Riggen är i slutfasen av en brunn så det var drilling och komplettering. Vi lade alltså inte ut någon casing på hela turen.

Vi hade också en händelse ombord. Riggen hade gått nästan 2 år utan en sån, och självklart händer det på mitt crew. Ingen blev skadad och allt gjordes by the book. Det var bara en mänsklig miss som gick väldigt fort. Jag var en 40 meter ifrån och såg det hela. Som sagt så gick allt bra men där nollställdes våra dagar utan händelse vilket är synd.

En annan märklig grej var min kollegas handover. Han har jobbat som något annat under många år. När den tjänsten inte längre behövdes så använde han sin ansenitet och gick ner som roustabout. Under hela veckan som vi hade överlämning så snackade han Ingenting. Han bara gav över radion till min kollega och sa ”inget i handover”, sen gick han. Och när man frågade dom som var på samma crew så sa dom att han var aldrig med på något alls under skiften. Han hade egna projekt eller gömde sig. Tog 2 h luncher och långa raster.

Det är inte min uppgift att göra något åt det men det kan verkligen irritera mig. En person som hatar jobbet, har det bara för att få inkomst. Jag vet så många som verkligen vill ha tillbaka jobbet på däck (roustabout) men inte kan det för att det finns så mycket folk med längre tid i företaget. Typ han…

Men såna är reglerna så vad ska man göra…

När en vecka hade gått och vi skulle svinga till dag så gick det trögt. Att vakna tidigt av jet lag är så jobbigt. Första natten fick jag 4 h, sov så lite medvetet just för att kunna sova länge nästa natt. Inte fan! Somnade 23 och vaknade helt klarvaken 0215 – Fail!! Den dagen blev lång men liknar egentligen det mönstret jag ofta har när man ska tillbaka till dagmodus.

Jag jobbade in 4 dagar i slutet av november för att kunna resa hem tidigare den här gången. Och med 2 dagar kvar till min hemresa så blir det storm. 75 knop tror jag det toppa på. Inga helikoptrar kom på 2 dagar, och jag har årets viktigaste flight på morgonen efter. Vinden skulle förvisso ner men jag visste också att Om min flight inte kommer. Så kommer den bumpas längst bak i kön efter alla som inte kunnat flyga på två dagar. Det var tid jag Inte hade eftersom jag dagen efter ska få reda på könet till mitt barn. Och dagen efter det reser vi till Asien. Men vädergudarna var snälla, helikoptern gick spot on på tiden och jag kom mig i land 😛

Nu är man iaf hemma i kyliga Stockholm vilket känns skönt. Om två dagar reser vi till varmare breddgrader med start/avslutning i Hong Kong samt Filippinerna. Det ska bli fett!!

Det här med barnet har fått mig att tänka lite mer på framtida boendesituation också. Har aldrig sett mig själv som en husmänniska utan känt att lägenhet centralt är mer bekvämt. Nu har jag dock börjat titta på att bygga eget hus som man kan ha sin framtida familj i. Skulle vara pampigt med ett 2 våningshus för familjen samt en Atterfallare på tomten som man kan hyra ut för lite cash flow. Väldigt roligt projekt hade det varit att köpa ett nybyggt hus fast med oinredd övervåning för exempel.
Då kan man jobba där i friperioderna så mycket man orkar. Som gammal el-kille vill man ju självklart kunna bestämma exakt vart alla uttag osv ska finnas. Ha lite roliga funktioner i huset osv. Har en liten arvsdelning under februari här som kommer lösa ett och annat så tiden får utvisa hur det blir.

För dom som lyssnade på intervjun lite före jul så undrar jag gärna vad ni tyckte? Jag var rätt nervös innan och dom sa att det var runt 400 000 lyssnare – sjukt ju!! Men det var jättekul att vara med! Att få ge en bild av hur livet där ute ser ut. Frågan om klimatet tyckte jag att jag tacklade bra. Det är så jag känner och jag tror dom som är mer open minded håller med mig.
Ska en bilhandlare ha klimatångest för att han säljer bilar som förstör vår värld? Eller används till att köra ihjäl folk ibland? Ska du ha klimatångest när du äter en banan? Den har ju trots allt kommit till Sverige på en stor båt eller flyg – som också drivs av olja. Jag tycker klimatfrågan är väldigt överdriven i Sverige. Folk måste också fråga sig själva hur alternativet skulle se ut (och deras vardag) om vi tog bort oljan.

Genusfrågan som kom var jag inte alls beredd på men det borde man kanske fattat när det var Sveriges Radio. Nån blev upprörd för att jag sa att det var ett manligt jobb som var fysiskt tungt. Nån skrev in då att om tjejer inte orkar ett fysiskt jobb så gör inte män det heller enligt någon myndighet.

EHHH VAH?!! Generellt är män starkare än kvinnor det är väl inget nytt?! Samtidigt som kvinnor har andra kvaliteter som dom är bättre på än oss. Typ empati, omsorg och intelligens ? ?. Äh samma där som med klimatfrågan. Sverige och i synnerhet Stockholm har ett så överdrivet fokus på att allt ska va så jämställt hela tiden. Att inte se dom biologiska skillnaderna som finns mellan män och kvinnor tycker jag blir fjantigt.

Jag sa ju bara som det är där ute. Mest män. Självklart blir inte kvinnor diskriminerade offshore men det finns väl saker i livsstilen som kanske inte tilltalar så många kvinnor. Så skulle jag sitta där och spekulera i varför det var så osv. Blev obekvämt tyckte jag 🙂 Det var oavsett väldigt kul att vara med och dela med sig av jobbet. Förmodligen gick informationen ut till fler personer under dom 2 timmarna än den här bloggen har gjort under alla år haha 😀

Nu blir det busy dagar fram till resan med packning, barnmorskan och självklart lira massa Red Dead 2!! Känner att jag kommer bli god vän med det spelet under tiden sambon är på jobbet kommande månader hehe.

På återseende om 6-7 veckor folket! 😀

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

23 Kommentarer

  1. Profilbild

    Man får trösta sig med att det brukar vara bra mat över jul/nyår, haft 4st ute.

    Missade tyvärr radioprogrammet finns det att lyssna på nånstans?

    • MrOffshore

      Hehe aa maten är väl den enda trösten ? du hittar den på p3 blir roligt att höra vad du tyckte Pusher

  2. Profilbild

    Hej! Jag är väldigt nyfiken på att jobba ute på en rigg. Dels på arbetet i sig men även verkar det toppen att jobba två veckor och vara ledig några veckor i sträck innan man jobbar igen.
    Men vet du vad man behöver göra, eller vem man kan kontakta om man vill arbeta på en oljerigg offshore? Eller om du vet vilka bemanningsföretag det finns?

    • MrOffshore

      Hej hej du skulle behöva läsa på en del från den här sidan, samt forumet. Men generellt så använd dig av din tidigare arbetserfarenhet och forma/bygg på den. Sen finns det en säkerhetskurs som är obligatorisk för att du väl ska få flyga helikopter ut till riggen.

      Är du väldigt ung och verkligen vill ha jobb rekommenderar jag att du pluggar petroleum.
      Hör av dig om du undrar något annat

  3. Profilbild

    Kan du länka ett inlägg eller liknande där du radar upp kurser som ökar chanserna för jobb offshore som svensk? Jag är 24 och jobbat inom bygg bl.a men har funderat på rigg väldigt länge men har varit osäker på om man ens har en chans att få jobb utan kontakter, även om man fixar helivelt och andra kurser. Traverskran har jag hört ska vara bra bl.a

    • MrOffshore

      Hej hej all den infon finns här på sidan. Som du fort märker så är den dock ett par år gammal nu. Inte helt lätt att ge råd till någon idag. Är du så ung som 24 så tycker jag du ska gå VG2. sen kan du söka jobb med helivelt. Allt är en chansning utan garantier men du har tiden på din sida. Söka jobb som lärling efter den utbildningen hade inte varit fy skam heller. Då investerar du 2 år offshore med lite lägre betalt men så fort du har fagbrevet så tjänar du bra pengar och har förhoppningsvis stabilt jobb många år framöver.

      Se även svaret jag skrev till Danne här under…

  4. Profilbild

    Tjenare! Är extremt sugen på att ta mig ut på en oljeplattform och jobba! Vet du hur det ser ut med jobb som snickare/byggnadsarbetare där ute samt vilka företag man kan vända sig till mvh Danne

    • MrOffshore

      Eftersom det var så många år sedan jag själv sökte jobb så törs jag inte säga något. Men vill lova att byggnadsarbetare finns det inte många av om det är sånt jobb du vill utföra. Dom större ombyggnationer görs när riggarna är på 5-årsklassning vid land. Och då brukar lokalt folk tas in vad jag vet. Att jobba offshore som snickare tror jag inte är en stor marknad dessvärre.
      Däremot kan det ju vara en bra bakgrund att söka enklare offshore jobb med. För att sedan utbilda sig eller jobba sig upp. Hur gammal är du? Har du yrkesbevis så kan det vara värt att få det konverterat till norskt fagbrev så du har lättare att söka jobb.

  5. Profilbild

    Jag är 25 och har yrkesbevis. Men då kanske man skulle försökt rikta in sig på något annat med ”större chans” till jobb typ ställningsbyggare? Kan tänka mig att hålla på med det mesta men har dålig koll på vilka utbildningar man behöver för vissa yrken. Skulle du kunna nämna några enklare offshore jobb som du beskriver, tack för svaret / Danne

    • MrOffshore

      Kanon då kan du fylla i när du söker jobb att du har fagbrev som snickare. Frågar dom närmare efter att se det så säger du att det är ett svenskt fagbrev. Eller tillsvarande /motsvarande ett norskt.
      Archer har mycket servicejobb om du läser på deras hemsida hittar du nog mkt som kan vara av intresse. Men kursen riggare är alltid användbar oavsett vad du jobbar med. Ska du bygga ställning krävs säkert utbildning för det, hur omfattande den är vet jag inte. Finns ju många jobb där ute som är lite enklare men det gäller ju som sagt att få in en fot först och det är alltid svårast. Kolla i mitt länkarkiv så hittar du flera bra företag för service. Läs runt på deras hemsidor så lär du dig vilka jobb och egenskaper som efterfrågas ofta. Ring lite samtal, berätta vem du är osv.
      Har du tur så kan något samtal vara att koordinatorn behöver en person ganska snart – PANG hon väljer dig. (bra att ha hälso-attest och helivelt klart)

  6. Profilbild

    Jag är 20 snart 21 och har en teknisk bakgrund. Jag är super sugen på att jobba offshore. Jag ska gå gsk och fixa hälsointyg.
    Rekommenderar du att jag ska fixa hälsointyget i Norge?(gsk ska jag gå i Norge) Men jag har sett att det finns även här i Sverige där de kan fixa Hälsointyg för offshore men vet inte om företagen ”föredrar” att man gör det i Norge?
    Kommer också gå riggerkurs om jag är helt ointresssant på arbetsmarknaden.
    Då bör jag bli mer attraktiv då jag har gått industriteknisk gymnasium och jobbat med det på lite olika ställen.

    • MrOffshore

      Hej sry för sent svar har varit mkt privat. GRymt att du ska gå GSK! Hälsocertet kan du ta även i Sverige det gör alltid jag. Se till bara att den läkaren finns med på godkända läkare som får ge ut offshore hälsocert. Listan finner du på den här sidan.

      Jag tror du bakgrund är högst relevant för att jobba offahore! Har du jobbat länge nog med det i Sverige kan du ordna så du får ett norskt fagbrev och då höjer du chanserna markant att få jobb. Googla sånt så lär du hitta vart du kan vända dig för det.

      Lycka till!

  7. Profilbild

    Nu har jag äntligen lyssnat på podden. Tyckte den var informativ. Inser hur mycket jag saknar ledigheten, och lönen 😉

    Känner igen väldigt många av frågorna, verkar vara ganska standard vad folk undrar över.
    Blir dock lite avundsjuk på storleken på rigg. Bideford var inte direkt någon jätte och därmed väldigt begränsad på utrymme för fritidsaktiviteter. Vårt gymma var stort som 2st 20 fots containers typ.

    Har själv kört 2v på nya jobbet och det är faktiskt mer likt offshore än vad jag kunde gissat. Även safetynivån är förvånande lik. Känner mig betydligt mer hemma här än vad jag gjorde i byggbranschen.

    • MrOffshore

      Hej Pusher va härligt att höra från dig igen! Så nu jobbar du som safety alltså? Har du fast rotation på samma rigg då eller flyttas du runt i början? Vore intressant att höra med om den tjänsten faktiskt. Du är väl aldrig anställd direkt av operatören utan ofta en firma emellan eller?

      Och hur svårt/lätt var det att få det jobbet för dig? Var det via kontakt eller hur kom du in på det?
      Bideford alltså… visste inte tidigare vilken firma du var i men tackar för lilla infon

      • Profilbild

        Ja jag jobbar som safety nu, tyvärr inte på rigg. Utan jag får slita ett par år till på land tror jag. Miljön påminner en hel del om den på en rigg ändå. Samma typ av risker, nästan i alla fall. Återkommer om hur svårt det var att få jobb på rigg när jag vet 😉

        Jajamen vart några rigg of the year/month på den rostpråmen.

  8. Mats

    Alltid lika kul att läsa dina inlägg, du har motiverat och delat med dig av tips, kanske ibland utan att veta om det! 😉
    Jag skrev för något tag sedan att jag försökte få mig ut som elektriker och nu första veckan i mars ska jag göra min första tur ut och bara på 2 dagar har jag blivit erbjuden att åka ut för andra.
    Börja med 2 veckor onshore, visade framfötterna, fixa referenser och BOOM så var det massor som hörde av sig. Sjukt kul! Har även ökat kompetensen med en tillkomsttekniker kurs men inget på den fronten så det blir just nu bara som elektriker.

    • Profilbild

      Hur funkar det om du jobbar onshore? Bosätter du dig där då eller pendlar du? Är det vanliga arbetstider på onshore?

      • MrOffshore

        Om man inte själv bor väldigt nära hamnen eller vart man nu jobbar så bor man på plats. Det kan va på riggen eller i barrackermi anslutning till själva arbetsplatsen så vitt jag vet. Arbetstiderna brukar väl vara både 8h som på land eller 12 h beroende på avtal skullen jag tro.

        Hamnen jag var vid sist, då jobbade alla vi på riggen vanliga offshore tider. Men dom som kom från hamnen, dom bodde där och jobbade 7-17 – måndag till lördag sen lediga på söndagen. Det var dealen dom hade i den hamnen.

    • MrOffshore

      Gud va roligt att höra Mats fan va glad jag blir för din skull!! Minns när jag själv gjorde mina första turer, allt var så nytt och häftigt. Man kände sig odödlig inför den fina framtid man såg framför sig.
      Vill du berätta Hur du gick till väga för att ordna kontakterna, första turen onshore osv? Vad gäller idag liksom 🙂

      Ser på bilden att du har minst 1 barn iaf. Hur ser familjen på att du börjar denna karriär?

      Grymt kul och stort grattis igen!

      • Mats

        Ja först å främst så har man nog skickat CV till alla företag man kan tänka sig ha on/offshore så man ha bara matat ut CV:n. Jag har flera gånger om dagen kollat på olika sidor om jobb tex finn.no, rubrikk.no om det kommer ut något där, sen googlat på företag som har on/offshore och även om de inte sökt folk så har jag skickat in CV ändå för att visa ”här är jag”. Till slut fick jag tag på en bemaningsfirma som behövde folk till onshore så jag tog det direkt, efter det var det bara att visa vad man kunde för arbetsledarna och sen fråga snällt om man kunde använda de som referenser. Under tiden på onshore fick man en del kontakter och tips, som att skriva ett norskt CV, alltså skriva det på norska.
        Sagt å gjort med nya referenser så första jag skicka till fick jag napp 🙂

        Familjen ser det bara positivt. Har barn med en annan så vi har varannan vecka men blir nu typ 2veckor i rad man har barnet när man kommer hem.

        • MrOffshore

          Din väg ut är ett lysande exempel på hur man ska göra. Skolboksexempel! Det är inte lätt ,en ligger man på, visar framfötterna och håller sig uppdaterad så lossnar det till slut.
          Riktigt kul läsning att du klarade att komma ut Mats! Grattis igen!

          Skönt att exet hjälper dig med barnen hemma när du måste jobba. Sånt är avgörande helt klart!

          Skriv gärna efter din första offshoreresa med hur upplevelsen var. Om det var som du trodde eller vad som var annorlunda 😛 blir intressant läsning!

  9. Profilbild

    Hej! Hur ser det ut med språket på norska oljeplattformar? Pratar alla norska/svenska eller används engelska? Min man är från USA och har jobbat på oljeplattform både i USA, Korea och Angola. Han söker nu lite i Norge men ofta fått höra att han måste prata norska..

    • MrOffshore

      Hej Elin va häftigt att han kollar på att jobba på norsk sockel. Vad är det för yrke han har där ute?

      Det är en klar fördel att prata norska inom många företag vet jag. Men engelska / amerikanska är ett Måste för alla. Som sagt det beror på vilket typ av jobb det är skulle jag tro. Finns säkert lite inbyggd patriotism här att dom hellre väljer en norsk framför en som inte är det. Det minns jag själv från när jag sökte jobb det var flera som inte var intresserade för att man inte var norsk. Det är iaf ett antagande jag har eftersom jag hade vänner som var norska och kom in helt utan utbildning eller arbetserfarenhet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.