Meny

Svenska sidan om offshore

Offshore 3 veckor

Offshore 3 veckor

Hemma i Stockholm igen efter mitt livs längsta tur. Både bildligt och bokstavligt talat! Som dom ”trogna” läsarna vet så hade jag en kort tur i somras när jag reste hem från riggen en vecka i förväg. Eftersom jag skulle på bröllop i Bulgarien. Nu har jag betalat tillbaka den genom att jobba 3 veckor i sträck.

Ganska snabbt efter att jag kom hem sist så flög jag tillbaka till Stavanger och hade repkurs på GSK (grundläggande säkerhetskurs). Den måste man uppdatera vart fjärde år för att få flyga helikopter offshore. Gjorde den som vanligt på Nosefo ute på Tau precis utanför Stavanger. Har gjort många kurser hos dom. Helivelten är alltid kul att göra tycker jag. Man sitter då i en bur som ska lika helikoptern, med säte, bälte och fönster man kan slå ut.
Så har man sex olika övningar när man sänks ner i en bassäng och så ska man spänna loss sig och rymma ut genom fönstret och upp till ytan. Sök på offshore helivelt på Youtube ni som är intresserade. Jag gjorde övningarna tillsammans med en plattformschef från Saipem.

En ny grej dom infört sedan jag gjorde detta sist är att på norsk sockel så måste du inte göra helivelten momentet när du tar din GSK. På något märkligt sätt har man gjort det OK att inte göra det, om man tycker det är obehagligt. Resultatet blir att på sitt GSK-bevis står det ett N vilket betyder att du bara får flyga offshore i Norge. Vilket dom flesta ändå gör som jobbar på norsk sockel.

Jag tycker det är skamligt att detta är okej! Tänk om du själv flyger ut med helikopter som nödlandar på vattnet. Hälften av alla ombord har inte gjort helivelten – detta kommer ju då äventyra alla andras liv i helikoptern eftersom dom inte vet hur dom ska ta sig ut. Törs man inte göra träningen som krävs för att flyga ut offshore så borde man välja ett annat yrke anser jag!

Väl ute på riggen sen så gick jag min gratisvecka med det gänget som är ombord när mitt crew kommer ut. Så det blev 2 veckor natt sen 1 vecka dag vilket va skönt upplägg. Första natten minns jag att vi tog emot 400 kubik Diesel från båten. Diesel är riggens bränsle för allt som händer där. Snabb huvudräkning ger 400 000 x 15 kr(Literpris) = 6 miljoner kr! Fucking hell så mycket pengar som bara rasslade upp i systemet på ett par timmar! Sen lär väl iof inte riggen betala samma höga pris för diesel som vi dödliga gör på bensinmacken men ändå 🙂 Ponera att det kostar 10 kr/L så är det ändå bränsle för 4 milj!
Galet!

Det engelske företaget som sköter vår kakshantering ombord har fått ögonen på sig från facket. Dom jobbar på norsk sockel och ska då betala sina anställda i Norge samma löner som vi har men det har dom inte gjort. Folk kommer ut på jobb igen efter bara en vecka hemma och jobbar två nya veckor. Helt utan övertid osv. Sen märker man på kulturen som engelsmännen har. Dom vågar inte säga ifrån eller klaga för då skickas dom inte på jobb igen. Eller iaf inte till Norge längre. Väldigt stor skillnad på norska fackförbund och hur hårt dom kämpar för sina medlemmar helt klart.

Mest irriterande den här turen var att ena löpbandet i gymmet var trasigt! Vi är liksom en rigg med 180 sängplatser som agerar hotell till närliggande plattformar och så har vi bara två löpband. När ett är trasigt märks det direkt. Var en del sura miner när det var upptaget men först till kvarn gäller så klart. Jag hade bra flyt i träningen och lyckades reppa sexor på 170 i marklyft samt kuta 8,2 km på 40 min. Fin fördel när man bygger hus att komma offshore så man kan fokka på träningen lite mer.

Rykten florerar som vanligt ang kontrakt, uppsägningar osv. Det är osäkert just nu i min firma. Optimisten menar att vi har en allians med ett av Norges främsta operatörsällskap och att dom kommer ge oss uppdrag på alla systerriggar.
Medan pessimisten pekar på att vi borrar så effektivt att alla brunnar blir klara före schemat. Bra för kunden men man kan då skämtsamt säga att vi borrar oss själva arbetslösa. När vi då slutför allting i förtid så hinner vi inte få nya uppdrag. Flera riggar går ut av kontrakt nästa år och en rigg ska på yard stay fram till mars (ligga till hamn för reparation). Tragiskt den riggen som ska på yard stay har dom pushat så hårt att den nu gått sönder fullständigt. Jag var själv ombord när vi slog världsrekord och borrade en engelsk mil på 24 h. Alltså 1600 meter. Tar man sig aldrig tid för underhållsarbete då kommer smällen desto hårdare sen.
Precis som vår kära kropp och själ…. 😉
Tack vare all denna orolighet så är det många som fått jobb i andra företag. KCA och Oddfjell bland annat. Ni som inte hajat hur man söker jobb. Gå in på Finn.no och sök på Offshore så ska ni se hur mycket företag det är som anställer just nu!

Själv är jag väldigt tudelad. Det är klart lockande att söka sig vidare till företag som har riggar med kontrakt till 2026 osv men samtidigt jag jag tro på min firma. Många ska också pensionera sig kommande åren så då kommer det finnas utrymme för uppryck. Men största anledningen till att jag tvekar är att man mister sin ansenitet ifall man slutar. När det är dåliga tider så är den guld värd att ha pch kan avgöra Allt. Många ggr har man sett odugligt folk hålla sig kvar pga detta trots att dom suger på sitt jobb eller inte ens vill ha det.

Men oavsett så känns det ju märkligt när många slutar. Och man fylls med känslan att ”är jag sista idioten att lämna skeppet nu?”.
Man kan inte planera för precis Allt i livet och jag känner att det är för mycket på hemmafronten med lillskruttan och husbygget för att jag ska orka engagera mig i att börja hos ny arbetsgivare. I början blir det ju alltid lite ”ställ upp på ALLT-mentalitet” liskom… Har inte plats för det just nu.
Hörde av vår hotell admin som jobbar hos oss att han mer eller mindre lever för sitt jobb. Att på en sex-veckors period så är det dom två han är offshore som är bäst. Gubben är 67 år har jag för mig och jag kan förstå att han gillar att känna sig behövd och bidra/hjälpa folk där ute. Det tror jag alla har behov för. Men att göra det när man är såå gammal tycker jag bara är tragiskt. Han har ju också gått i pension, men ändå börjat jobba igen så han får förmodligen bäst betalt av alla på hela riggen. Inget fel i det men i den åldern borde man ju ha något roligare att göra än att jobba. Han håller ju också platsen för nån ung talang som förmodligen är i större behov av jobbet än han.

Jaja bara en iakttagelse jag gjort.

Det snackas också om att börja ta in lärlingar på tekniska avdelningen. Det är säkert bra men jag undra hur mycket en elektriker lärling får ut av att gå sin lärotid offshore. Jag var ju själv det back in the days och man lärde sig ju yrket genom att dra kabel och montera saker. Dom två momenten gör inte en riggelektriker över huvudtaget. Möjligtvis monterar ett lysrör eller kopplingsbox men alla stora jobb kommer det ut service elektriker och gör. Riggen är ju klar när den byggs liksom 🙂

En elektriker offshore fixar mest diverse fel på saker som drivs elektriskt. Han isolerar (stänger av) grupper i elcentralen när någon ska jobba med något. Mycket pappersarbete och en del PM pysslar en rigg elektriker med. Skiljer sig rätt mycket mot en elektriker på land.
Jag tror det är smartare att då jobba som elektriker på land ett par år och lära sig yrket på riktigt och sen söka sig offshore. Dom andra yrkesgrupperna är nog bättre som mekaniker, hydraliker, svettsare, ET.

Fick varsin såndär Go Pro kamera i present också för vi vunnit något pris. Jag vet inte vad hehe. Ska bli kul att testa nästa gång man åker bräda eller dyker i havet.

Nu har man fyra underbara veckor framför sig med tjejen och dottern. Mycket ska göras i huset bland annat lägga värmeslingor och driftsätta värmesystemet, lägga golv och måla allting ska bli kul. 3 veckor offshore gör jag aldrig om ifall jag inte får övertid+väntetid. Ush va länge det var att va borta från familjen!

Har hintat om det tidigare men jag tror nästa blogginlägg kommer bli mitt sista. Känner att jag skriver till så få läsare och jag känner inte att det är givande längre. Att avsluta när året avslutas blir en bra brytpunkt. Älskar mitt jobb men det händer så lite nytt hela tiden så allt vi gör, har jag skrivit om tidigare. Huruvida hemsidan ska ligga kvar har jag inte bestämt mig för ännu. Vill gärna behålla den som en kul dagbok som kan inspirera andra men tiderna ändras också.

Det är annorlunda nu än det var när jag sökte jobb.
Har svårt att ge folk bra råd hur man ska ta sig offshore nu för tiden. Var många år sen man träffa någon som va offshore för första gången bortsett från lärlingarna. Och tyvärr är folk så extremt lata och orkar inte ens ta reda på fakta själva utan frågan mig bara; hur får jag jobb på oljerigg? Med driv tar man reda på det utan att behöva ställa den öppna frågan 🙂
Tills vidare……… Ciao

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

2 Kommentarer

  1. Profilbild

    Hej jag ser gärna att du fortsätter skriva. Tycker det är intressant. Jag går i valet å kvalet om jag ska ta gsk, har inget fag brev eller nåt men skulle gärna börja som roustabout/dekksarbeidere. Men jag har yrkeserfarenhet inom många yrken. Är dock 44 år vet ej det kan vara ett minus. Har nyligt tagit chansen att börja jobba i Norge vilket bara det kändes som ett stort steg. Bara positivt hitintills. Hoppas du fortsätter. Mvh Martin Björkman

  2. Profilbild

    Vore kul om du fortsatte skriva, såklart! Har följt din resa i flera år och gör det gärna fortsättningsvis. Sitter i samma båt som dig, på sätt och vis. Jobbat som Sykepleier några år nu och hoppat runt lite. Vi har kanske träffats!? Haft lite ”flaks” och fått längre kontrakt hos en operatör. Vannsinnigt med aktivitet där jag jobbar och det genererar ju jobb, men på lång sikt kan det ju vara osäkert!? Satsade på detta jobbspår för c:a 6-7 och ångar inte det en sekund. Mycket tid till familj, hus och intressen fram för allt, men också bättre ekonomiska fördelar jmfr med att jobba hemma. Är ändå leg. Anestesisjukskötare med lång och bred erfarenhet och det syntes verkligen inte när lönen kom varje månad.
    Ska f.ö ut imorgon på 3 veckors tur och det kommer ju lägligt till jul och kommande skidsäsong:)
    Till dig, Martin Björkman! Bara kör! Nu är det som lättast att komma in i industrin och när du väl gjort det kommer du inte ångra ditt val. Ålder är bara en siffra och om du bara är motiverad blir det säkert bra. //O

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.