Meny

Svenska sidan om offshore

Offshoresupporten

Offshoresupporten

För att få möjligheten att resa offshore idag behöver man ha gjort en säkerhetskurs. GSK eller grunnleggende sikkerhetskurs som det heter på norska. Jag var personligen på plats förra veckan och besökte Offshoresupporten som har säte på Käringön utanför Göteborg. Har kommit en del frågor om detta kurscenter och det känns bra att man nu sett det med egna ögon och kan säga något om det!

Det var en trevlig dag där man fick träffa ägaren, få sig en rundvisning av anläggningen samt diskutera lite olika typen av samarbeten man skulle kunna göra. Min helhetsbild av allt är positiv och jag tänker ge er min bild utav stället.

Godkänd
Frågan man ställer sig direkt när man får höra att man kan göra säkerhetskursen i Sverige är givetvis; är kursen godkänd så man kan jobba offshore i Norge?
För att göra svaret lite långt så ser marknaden för certifiering ut så här idag. Det finns 4 st organisationer som godkänner säkerhetskurser för offshore arbete. Det är OLF i Norge, Oil & Gas UK (OPITO) från Storbritannien, Danish Operators från Danmark och NOGEPA från Holland. Gör du din säkerhetskurs och den är godkänd av någon av dessa 4 så får du jobba på plattform i Norge.
Ni som haft med certifieringar att göra tidigare i livet vet hur bökigt det kan vara ibland. Alla utbildningar är i det här fallet lika men någon kräver att man har en viss checklista under kursen, eller att dräkterna rengörs på ett visst sätt osv…norsk_olje_og_gass_logga

Säkerhetskursen hos Offshoresupporten hålls av danska instruktörer så att man alltså får sitt certifikat godkänt via Danmark. Idag väntar man bara på att ens anläggning ska godkännas av Oil & Gas UK (OPITO), men den processen tar sin tid. Men som jag redan påpekat så får du jobba i Nordsjön (i alla dessa 4 länder) med den danska godkänningen eftersom utbildningen är den samma.

3 dagar kurs
Det är inte bara priset som är bättre i denna kursen utan även antalet kursdagar. I Norge kan man hitta kursen för ungefär samma pris men då ingår inte boende och transport. Norges GSK hålls även under 4 dagar vilket är en dag längre än både Storbritannien, Holland, Danmark och nu Sverige har 🙂
Företaget har ordnat så att när du köper din kurs så ingår bussresa från Göteborg centralstation ut till färjan.
Sträckan dit är ca 8 mil. Färjan tar där efter ca 45 min ut till Käringön. Självklart ingår dessa resor retur också efter avslutad kurs.

Mysigt skärgårdsboende

Mysigt skärgårdsboende

Badhallen
Hallen där man gör dom 6 olika övningarna med helikoptervälten var väldigt fräsch. Själva utförandet ser nog snarlikt ut dom andra platserna där kursen hålls. En bassäng med 4,5 meters djup. En traverskran ovanför där ”helikoptern” hänger och sänks ner. Varmt vatten ist för mer verklighetstroget är ett stort plus! Men så har alla anläggningar. Något som var coolt med denna simulator var att man kunde öva på andra krascher än bara att helikoptern välter åt sidan. Den kunde även krascha framåt eller snett. Detta är ett stressmoment för många men varje person som går ner under vattnet på denna övning har en erfaren dykare bredvid sig så man kan känna sig trygg. Ni ser på bilderna nedan…

Helikoptern man "kraschar" med

Helikoptern man ”kraschar” med

Räddningsflottar med plats för 15 personer!

Räddningsflottar med plats för 12 personer!

Inne i helikoptern. Modern med riktiga bälten och fönster för reell övning

Inne i helikoptern. Modern med riktiga bälten och fönster för reell övning

En livbåt som man också ska gå igenom på kursen

En livbåt som man också ska gå igenom på kursen

Offshoresupportens egna bilder

Offshoresupportens egna bilder

En smart grej för att jobba igång verksamheten var att dom just nu använder lite billigare survival suits än dom som finns när man flyger offshore i Norge. Dessa var enklare och andningsslangen hängde man på separat. Enklare rengöring osv. Dom kommer dock här framöver att ingå leasingavtal med Helly Protection och få in såna dräkter som används på Norsk sockel idag.

Intryck
Något annat som jag anser bör nämnas är mitt intryck jag fick. Känns som att detta kan vara ett företag som det kommer gå bra för i Sverige. Det finns ju ingen annan aktör idag som har säkerhetskursen för offshore arbetare i Sverige och dom har sedan starten i februari redan haft över 100 kursdeltagare. Ägaren berättade även att man kört en HLO kurs i Danmark samt har en del annat på gång framöver.
Deras ide är att vara en portal för utbildningar och kursdeltagare. Ungefär som offshoreutdanning är idag, som finns i Norge. Fick även känslan av att man siktar långsiktigt och inte bara tänker vinster i korta perspektivet.
Han berättade hur många kan ringa honom och vilja gå kursen och sedan tro att dom får jobb offshore utan erfarenhet. Genom att berätta sanningen för folk så har givetvis många avstått kursen men det är den hållningen jag anser alla borde ha!SeaAir
Gillar inte utbildningar som lovar guld och gröna skogar bara för att man går hos dom. Så bygger man ingen framgångsrik verksamhet!

Övrigt
Ska erkänna att jag var aningen skeptisk när jag fick höra om detta företag men efter detta studiebesök ändrades det. Säkerhetskursen kommer verkligen inte ge dig jobb offshore men har du rätt bakgrund och vill ge det ett billigt försök så kan detta vara rätt väg att gå.

Skulle man ha denna GSK-kurs sedan tidigare och man börjar brunnkursen på Nortrain så dras det av på priset eftersom man inte behöver gå kursen en gång till.

Kursen kostar 17 995kr och då ingår transport från Göteborg central samt boende och mat (med moms).
Rabatt
Detta inlägg är delvis sponsrat så vill ni ha rabatt på kursavgiften (400 kr) och hjälpa MrOffshore-sidan växa så kan ni använda rabattkoden: XV131 när ni bokar kursen.

Klicka här för att läsa mer om kursen och vilka datum som har platser lediga!
Offshoresupporten.se är hemsidan.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

16 Kommentarer

  1. En tanke bara, värderas inte en norskutbildning högre än den svenska när man söker jobb? Eller är de inget dom bryr sig om så länge man har gjort en godkänd kurs?

    Någon som har koll?

    • MrOffshore

      Den ska inte göra det på pappret. Sen finns det säkert företag som föredrar att man gjort alla sina kurser i Norge för att slippa eventuellt strul.

      • ja sen är det väl också så att detta bara är en av de många kurser som behövs? dessa har ju varken rigger eller VG2 borr och brunnteknik?

  2. Kanon bra inlägg!
    När man gått säkerthetskursen (någonstans) vad är det mer som krävs då för att få jobba offshore?

    • Fredrik

      Egentligen endast hälsotest. Sen ska du kunna något relevant också och det beror på CV. Du ska ha riktigt bra CV och kanske någon kontakt om du ska ha jobb endast efter GSK och Hälsotest 🙂

  3. Har man nån liten syrgastub i dräkten eller gäller det att dra ett djupt andetag i helikopterkrash övningen 🙂

    • MrOffshore

      Det är en slang som rymmer en del luft, vet inte hur mkt exakt.. Men du drar in djupt andetag, sen stänger du ventilen på slangen. Sen kan du andas din egen luft i ca 60 sekunder om jag inte minns fel. Rätt coolt och speciell känsla

  4. Man skal ha veldig flaks dersom man får jobb offshore bare med sikkerhetskurs og helseattest.
    Jeg kjenner mange som jobber offshore på Norsk sektor, men ingen som har kommet dit bare med GSK og helseattesten.

    Når det gjelder sikkerhetskurs tatt i Danmark, Nederland, England eller nå i Sverige er det verdt å lese punkt 1.12 fra side 13 i vedlagte dokument.
    ”Merk:
    Når opplæringen er tatt i et av de andre landene i henhold til…”

    https://norskoljeoggass.no/Global/Retningslinjer/HMS/SikkerhetsOgBeredskapsopplæring/002%20-%20Anbefalte%20retningslinjer%20for%20sikkerhets-%20og%20beredskapsopplæring_rev%2021,%2017122013.pdf

    Man kan fint ta kurset i utlandet, men det kan bety at man må en dag på kurs i Norge likevel. Det bør uansett sjekkes før man står på heliporten

  5. Hej.
    Hur får man reda på vilka läkare i Sverige som är godkända för att göra hälsotestet ?

    Mvh Johan

  6. Hej! Har hört att det finns olika skift. 2v jobb/4v ledigt.Eller 2v jobb/3v ledigt eller 2v jobb/2v ledigt/2v jobb/4v ledigt. Vilket är vanligast? En annan fråga: Om man är rörmokare (vvs:are) på 45 år, anses det bra eller är det bättre att vara yngre? Vad tjänar man ca på 2 veckors jobb? / Stefan H

    • MrOffshore

      Hej Stefan! Att ha rotation på 2/4 är drömscenariot. Det finner du inom drilling eller produktion. Inom service är av- och på-perioder vanligt. Väldigt varierande där men vissa kan ha 6 veckor ”på” där dom måste va klara att resa när som helst, följt av 4 veckor ledigt. Det kan med andra ord bli väldigt lång ledighet om det inte finns jobb, men du kan inte resa iväg utan måste gå hemma ifall att…

      45 år är nog rätt gammalt tyvärr. Klart ingenting är omöjligt om man verkligen vill men du hade haft bättre chans som 25-åring 🙂

  7. Intressant upplägg, danska instruktörer på ett svenskt trainingcenter. Det är viktigt att påpeka att Kärringön inte är ett erkänt trainingcenter av varesig Norsk Olje og Gass eller Brittiska Opito. Rättare sagt så har Opito tidigare givit Kärringön underkänt när de försökte få sin HUET utbildning erkänd. Det är enkelt att få svar på vilka trainingcenter som Opito erkänt. Här är följande lista på erkända Opito center: http://www.opito.com/training-providers och NOG kan snabbt svara på om Kärringön är ett godkänt center http://www.norskoljeoggass.no. Det är viktigt att förstå att de tar in de danska konsulterna för att Kärringön inte är godkänt av NOG eller OPITO. Det är lite som att ta ett körkort i Polen och sedan konvertera det till ett svenskt. Skall du arbeta offshore så tar du säkerhetskursen i Norge eller i England som även idag har krav på CA-EBS vilket garanterat inom kort kommer att införs på Norsk sockel.

  8. Hej,

    Har ni Förstahjälpen kurser som är godkända för offshore jobb?

    • Nej det har jag ej…
      Mvh Conny

Kommentera