Meny

Svenska sidan om offshore

Premiär uppe i kran

Premiär uppe i kran

Ytterligare en offshore resa att lägga till handlingarna. Känslan när man låser in sina saker i skåpet, byter om inför helikopterturen mot land är så magisk! Sedan rätt långt tillbaka så har jag bara bloggat var 6 vecka efter att jag kommit hem från Nordsjön – och nästa inlägg kommer dröja klart längre än så.

Utresan till riggen har vi mitt på dagen från Stavanger och sist så flög jag samma dag hemifrån. Det gjorde att man fick kliva upp innan fem på morgonen för att hinna till Arlanda i tid. Det fanns heller inget utrymme för förseningar för att missa inchecken. Därför valde jag den här gången att flyga dagen innan till Stavanger för att slippa stressa samt gå upp sådär supertidigt samma dag man ska gå på nattskift. Firman betalar ju som bekant ens boende om man måste ha det även om man måste skatta för den förmånen. Det är skönt att ha lite egentid och slappa på hotellet dagen innan man ska ut. Och den hotellfrukosten är ju såååå rå 😀

Väl ute på riggen så var både min kranförare och assisterande kranföraren sjuka. Så vi fick en inhyrd och en på övertid. Allt var ju dock bättre en den livsfarliga kranföraren vi hade förra turen!

Första veckan präglades av ett väldigt omfattande byte av alla mud ventiler ombord. När riggen byggdes hade man använt sig av ventiler för vatten baserad mud. Vi använder nästan uteslutande mud som är olje baserad vilket hade fått gummit i många ventiler att vittra sönder. Ibland kan det bli jävligt dyrt när man ska spara pengar…. 😉

Så det gick många skift där alla i drilling crew bara gjorde detta. Trodde det skulle gå som nedetid för operatören men det gjorde det inte. Nedetid är när vår firma måste betala dagshyran + omkostnader för riggen. Detta kan ske då vi har slarvat med underhållet eller någon gör en stor fuckup så operatören inte kan utföra sitt borrprogram enligt plan. Operatören betalar ju flera miljoner varje dag för att riggen och dess crew ska leverera så om vi inte kan det – måste vi själva stå för räkningen.

Vad jag fick lära mig nu var att varje månad som operation gått enligt plan så får vi 24 h att ha till nedetid, som en bank att ta av liksom. Väldigt bra!

Gjorde också nån E-learning kurs ombord om något som jag redan glömt.. Eller den handlade om barriärer men var ingen rocket science. Vi får ibland sånt som alla ombord ska göra. Tror det finns en hemlig grupp på land vars jobb är beroende på att fler såna kurser kommer ut 🙂 vem vet

Har också börja florera en del rykten om att många på kontoret ska flyttas söderut i Europa. Läs få kicken så att man kan ha samma tjänster i ett lågkostnadsland. Jag hoppas verkligen inte detta blir verklighet det vore helt sjukt! Norska fackförbund är som regel väldigt starka så dom kan säkert bromsa eller lösa problemet hoppas jag. Man har ju ändå några relationer inne på kontoret efter alla år som vet vad man går för med övertid osv.

Flyttas massa tjänster till något chabbel land så blir man verkligen bara ett nummer på en lista. Håller båda tummarna för tjejerna på kontoret i Stavanger!

Btw så gjorde jag entring av tank också vilket jag inte gjort på flera år. Det betyder att man personligen går ner i en tank som brukar va fylld med borrvätska (mud) eller något annat. På dom gamla riggarna var man nere var och varannan dag av någon anledning när dom skulle spolas rena osv.

Men dom nya riggarna är ofta utformade så att avrinning osv sköter sig själv när man flushar den. Nu fick jag iaf gå ner i tanken för att plocka massa gummi från alla ventiler som spolats ner dit. Inget glamoröst jobb men jag gillar att ta såna uppdrag när man gör något annorlunda jobb för dagen. Fick med mig en hel hink upp med gummibitar stora som mandariner typ.

Det är väldigt mycket stök innan man ska ner i en tank. Först ska den givetvis tömmas av systemet på allt innehåll. Sen öppnar man tanklocket som ofta är fäst med ca 30 muttrar (trettio!!!!!!!!). Tanken ska sen luftas över 24 h, gärna med en fläkt som man sänker ner…

Man vill ju inte svimma och slå huvudet där nere pga att det finns gas kvar… 😉 När det sen är dags att gå ner ska man ha ett tool box möte om vad som ska göras, vad som kan gå fel och vad vi gör isåfall. Dessa tool box talks görs på tamejfaan allt där ute. Men klart kan det vara bra så att man känner sig trygg med vad som ska göras och vilken roll man har. Men att gå ner i en tank så är det typiskt att halka och slå sig.

Sen sänker man ner en gasdetektor först för att kolla om den larmar för gas. En modern kanariefågel i gruvan med andra ord 😉 Sen klättrar man ner med gasdetektor på bröstet. En fallsele på sig och ett ELSA set. Fallselen är till för att räddningslaget ska kunna gå ner i tanken med luftflaska och fästa en vajer på din fallsele och sedan dra dig upp om du svimmar av. ELSA setet är en liten flaska luft och mask som du snabbt kan ta på dig och lämna tanken ifall din gasdetektor larmar när du är långt där nere.

Uppe över tanken står också en vaktman som har kontinuerlig kontakt med dig antingen visuellt eller via radio. Han meddelar också kontrollrummet när du går ner i tanken och när du kommer upp. Vet att back in the days kunde folk åka på övertid 1-2 veckor och Bara va watchman. FY FAAN VA TRÅKIGT haha

Hela operation ger verkligen en bild av hur man på Nordsjön tar säkerheten på största allvar. Eftersom tanken är sluten och luftats över ett dygn så finns det ju ingen chans i världen att det kan gå illa där nere (om du inte ramlar själv då). Men ändå har man så himla många ”tänk om” scenarios i allt man gör. Man får dock bra betalt för att följa dessa regler så det gör man ju givetvis.

Det har också hjälpt mig mycket i privatlivet har jag känt, att bättre se risker i olika saker man gör.

Lyckades damma av två riktigt sköna pass med marklyft ombord också. Bägge passen blev toppseten på 160 kg 3×5 reps vilket jag är nöjd med när man precis har sovit och inte käkat än. Löpningen upprätthålls bra också och bättre kommer det bli nu när våren kommer 😛 många på crewet tränar så det är kul. Så mycket roligare att snacka sånt under en fika än att prata bilar eller fotboll 🙂

Kran
Sen så fick jag testa att köra kran för första gången också vilket var skoj! Jag har testat för många år sen att bara köra joystickarna lite men den här genomgången var på riktigt. Jag hörde nämligen av mig till min chef i friperioden och sa att jag gärna vill avancera den vägen när tiden är mogen. Känner att jag verkligen tar mitt ansvar och är duktig som roustie. Många kan se ner på den positionen och håna lite att man bara hukar på en krok hela dagarna men det är mycket mer än så. Det blir verkligen ett helt annat flyt på däck och för kranföraren om hans rousties är drivna osv.

Hur som helst så sa chefen ja efter att han pratat med kontoret samt min kranförare. Så det blir att försöka lära sig, övningsköra lite varje tur och få ihop sina timmar. När man har 150 h är man redo att ta kursen med simulator osv på land.

Jag fullkomligt älskar ju att jobba fysiskt och jag har många många år kvar i kroppen så jag har inte bråttom. Jag har dock känt att det kan va ett bra sätt att säkra sitt jobb i framtiden. Väldigt många i firman går i pension närmsta åren så det är ett bra läge att klättra och bosätta sig då.

Metoo
Sista veckan hade jag en tjej med mig på däck, som var vikarie. Väldigt duktig och bright liksom. Och trodde aldrig jag skulle skriva om de här ämnet men hon fick sig en del slängar av polackerna ombord. ”Hey sexy girl sexy body” osv. Så vidrigt!

Dock måste jag ge henne cred då hon utmana mig i armhävningar. Vet att hon tränar mycket osv men jag hade inget tvivel i mig vem som skulle vinna den matchen 🙂 Sagt och gjort där medan vi väntade på ett lyft så la vi oss ner i basketen vi stod i. Och började köra, en i taget i samma tempo. Runt 20 började hon tappa lite fart men jag kände mig fräsch. Vid 27 högg mjölksyran som en yxa.! Jag pressade fram två till, till 29 armhävningar med alla arbetskläder och hjälm. Och den jäkeln tryckte ytterligare 2-3 stycken!!! Mitt mest pinsamma moment på väldigt länge helt klart 😀

Vädret på havet var förvånansvärt kallt. Gick i långkallingar och vinterjacka nästan alla skift. Klart att det blev många svettpartyn men det blåste väldigt kallt.! Nu bli kommande turer dock allt varmare och mera dagsljus 😛 love it!

Allmänkänslan där ute angående industrin är positiv nu som attan. Många företag ger ut nyheter om stora nyanställningar osv. Känns som vi kan få många goda år framför oss nu. Ni som tog till vara på krisen och gjorde billiga kurser osv – stort jävla grattis!

Hemma
Schemat nu när man kommit hem är fullspäckat deluxe! Ska börja riva i huset som jag köpt (skriver papper i dagarna) och det ska bli skitkul! Bara blåsa ut allt. Golv, innerväggar, tak, kök och badrum. Slakta allting och bygga upp på nytt. Har börjat göra budget för allt som kan tänkas behövas som golvvärme, nya fönster, el, kök, badrum. Kollat med leverantörer för diverse saker. Börja projektera vart man ska sätta el-uttag, larm osv. Köksplanering bokat på fredag hos Epoq som har 33% rabatt nu!! Så himla roligt att få totalrenovera sitt eget hus.

Ska flytta ur min kära lägenhet som jag tänkte behålla till pensionen. Kändes bättre att ha låg skuldsättning på kåken men det gör klart ont att släppa den även om säljpriset blev smått ofattbart.

Lillen är beräknad att anlända med storken om 5-6 veckor så fram till dess blir det mycket kötta i huset. Påsken ska firas, tjejen fyller 30 och det lär pinsamt nog bli ett bilköp (wtf?!!). Hatar bilar för att dom bara kostar pengar men det kommer behövas en bil när man ska renovera ett helt hus + när barnet kommer så blir det 10 ggr mer bekvämt att äga en bil. Fyfaan att behöva åka kommunalt med barnvagn tänker jag alltid när man ser morsor som gör det i rusningstrafik.

Lutar åt en V70 från typ 2005 skulle jag tro. Evighetsmaskiner som man kan få billigt samt att man kan handla på byggvaruhuset med dom..

Som jag började inlägget med så blir det lite bloggpaus nu. Mest eftersom jag inte ska offshore på min nästa ordinarie tur. Jag har nämligen fått pappa permission av jobbet! Älskar min firma verkligen det är tack vare den anställningen som mitt liv är så fantastiskt! Tabu att säga sånt i Sverige men ni som jobbar offshore Vet. Så ingen vits att skriva blogg om offshore om man inte är offshore… 😉 men det kommer också vara busy med flytt, renovering osv jag vet inte hur länge min stationera PC kommer stå nerpackad. Men satsar på att blogga efter att jag jobbat Midsommar

Take care!

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.