Meny

Svenska sidan om offshore

Proppfull oljerigg

Proppfull oljerigg

Ytterligare 14 dagars arbete ute på Nordsjön är avklarade! Detta var en speciell tur då vi börjar närma oss slutet på brunnen och väldigt mycket skulle göras. Riggen var totalt proppfull med både personal och utrustning.

Som jag skrev i inlägget innan så gick jag första veckan som roughneck eftersom en på crewet var sjuk. Måste säga att det var intressant ur vissa aspekter att så hur drillingen på en ny rigg fungerar kontra då jag jobbade 1 år som roughneck på en gammal rigg. Här var väldigt mycket automatiserat vilket sparar väldigt mycket tid och framför allt fysiskt arbete. På min gamla rigg var vi också färre på crewet så varje person fick dra ett större lass.
För att dra några exempel; på gamla riggen när vi skulle trippa ut/upp med borrsträngen så var det endast det man gjorde. Eftersom riggen hade inte kapacitet för något annat.

På den här nya riggen är derricken (tornet) så stort och har flera extra maskiner. Så medan vi trippa ut/upp så byggde vi casing på sidan och ställde allt inne på drill floor. När sen borrsträngen och BHA:n (bottom hole assembly) var ute kunde man direkt gå ner med den färdigbyggda casingen. Som jag skrivit många gånger förr så är casing dom stålrören man skyddar brunnen med efter att man borrat den ut i ny formation.

Men skulle ju bara va roughneck 1 vecka och sen gå ner på däck igen så jag fick enklare uppgifter vilket jag tyckte va skönt. Byta screens på shakern, rycka slipps och sätta dog collar osv. Kände verkligen att däck är min plats! 🙂 Inte värt dom extra kronorna (bokstavligt talat) för allt de skitjobb de innebär att va roughneck. Att komma tillbaka på däck igen under vecka 2 var en befrielse! Ta emot helikoptrar, lägga ut casing, tömma containrar osv 🙂

Under drillingen av en stor sektion borrade vi så snabbt som 120 meter i timmen! Hörde av Swaco ombord att som mest kom det upp 18 ton kaks (sönderborrad sten) per timme! Tror aldrig jag hört något liknande. Sen råkade vi även ut för en stor loss i brunnen. Det innebär att det någonstans försvinner massa brunnvätska ut i formationen. Kan vara för att det rasat samman där nere eller att det bildas djupa sprickor i formationen. Vad vi gjorde då var att pumpa ner något man kallar för LCM. Det täpper igen hålrum och sen cirkulerar man detta och flow checkar för att se att lossen har slutat. Det gjorde det som tur är i vårt fall!
Kan bli väldigt kostsamt om man inte får stopp på en loss eftersom brunnvätska kostar ju mycket pengar och självklart vill man inte bara pumpa det ut i ingenting.

Ögonen fungerade skitbra! Det är 4 veckor sedan jag gjorde laseroperationen nu och jag är supernöjd! Gjorde den på Globen Ögonklinik. Sån befrielse att slippa linser och torra ögon även om de var en sur klumpsumma att behöva hosta upp. Var dock rätt ljuskänslig så på dagveckan var jag absolut tvungen att jobba med solbrillor hela tiden.

Vädret var kalasbra oxå! Ljust fram till 23 på kvällarna och vid 5 på morgonen fick man många vackra soluppgångar. Spegelblankt hav oxå mestadels av tiden.CHC_Helicopter_EC225_Super_Puma

Under tiden vi var ute framkom det också att man helt slutar flyga med olyckshelikoptern Super Puma EC225. Som ni säkert vet var det en sån som kraschade utanför Bergen för ett par veckor sedan. Klokt initiativ tycker jag! Det var säkert 1 år sedan som jag personligen flög en sån men gillade den aldrig. Trångt för passagerarna och ännu trängre bak i lastutrymmet för bagaget.

Var en roughneck som hade sin sista tur också hos oss innan han börjar på en annan rigg. Självklart blev han nerspolad när han satt i man ridern 🙂 Man rider är en vinsch som du sitter i och kan hissas upp i derricken. Det kan vara för att smörja eller inspektera topp driven eller något annat som inte kan nås med stege.

Som rubriken löd så närmar vi oss slutet på brunnen just nu och hela riggen var absolut proppfull med utrustning. Mycket ställningar (stillas på norska) och ställningsarbetare, folk jobbade också med flare boomen (flamm bommen) och det låg wire line utrustning överallt. Har aldrig sätt en oljerigg så full någonsin!
Snackade med en av wire line grabbarna som var från Uganda. Han berättade att där hade han läst ingenjör på universitet innan han blev head huntad av Schlumberger som han jobbade för. Att läsa på universitet i Uganda är tydligen dyrt men är man en av toppeleverna så får man stipendiet av staten – han hade fått det 🙂 Sen hade han jobbat 4 år med det nere i Afrika innan han fick jobb i den norska filialen. Han sa att efter 1 år i Norge tjänar han lika bra som säkert 10 års arbete i sitt hemland!! Är det inte fantastiskt vad man kan göra av livet om man bara kör på och har lite tur?! 😀

En tråkigare nyhet ombord var att vi hade hela 3 incidenter, allvarliga sådana! Dom 2 första hände innan vi kom ombord men den tredje var med en kille på vårt crew tyvärr. Och alla 3 hände under loppet av 1 vecka bara!! Tidigare har det gått månader mellan gångerna men här gick det fort! ”En olycka kommer sällan ensam” som det brukar heta…

Så på säkerhetsmötet vi har varje vecka snackade plattformschefen (OIM) endast om detta och vi hade en öppen dialog i rummet. Detta var det bästa mötet jag nånsin varit på! Min erfarenhet är att dom där mötena ofta hålls för att dom måste och det är samma kraffs man pratar om varje gång.

”Tänk på att inte gå in i avspärrat område” eller ”jobbet är inte färdigt för ens man städat upp efter sig”

Denna gången var det som ett säkerhetsmöte ska vara! Sen förstår jag ju också att om det inte händer några olyckor och allt är som det ska så måste man ju snacka ”luft” eftersom man enligt lag måste ha dessa möten varje vecka. Men det var iaf najs att höra vad folk hade att säga om hållningen ombord, huruvida operatören pushar oss för hårt osv.. Det märktes ombord bland besättningen också att det uppskattades generellt. Jobbigt att vara just OIM när 3 olyckor inträffar under din vakt! Han han liksom översta ansvaret för folk där ute och vad jag hört av andra kan hans jobb ifrågasättas under såna här omständigheter.

Sen händer det också en jävligt sjuk grej med en lärling ombord haha!! 😀 Han hade varit uppe på taket runt derricken och gjort en PM. Sen helt från ingenstans blir han attackerad av en j*vla fågel!! 😀 Den sprang emot honom, flaxade med vingarna och bet honom i fingret! Han hade då sparkat bort den, sen istället för att sticka där ifrån (som jag säkert hade gjort) eller slå den med en kvast så sprang han efter och fångade den! Killen är från nord Norge och van vid jakt osv så för honom ere ingen konstigt men han fångade den iaf. Höll ett stadigt tag om nacken med ena handen och vingarna låste han intill kroppen.vit fågel
Sen gick han runt och visade sin fångst för alla. Jag blev skitskraj när han kom ner med den på däck! 🙂 Det var ingen liten fiskmås utan den hade säkert 1-1,5 meter mellan vingarna och en näbb som lätt kunnat göra skada om den fått tillfälle! Han tog den iaf fram till ena kanten på riggen där det fanns medvind sen släppte han den över bord och den flög iväg utan problem.

En av dom gamla rävarna ombord som också jagar. Berättade att han sett en kille bli attackerad av en liknande fågel offshore. Vad dom gör är att dom siktar på ögonen för att undanröja sitt hot, i det fallet hade fågeln hackat hål precis under näsborrarna på en kille som blödde okontrollerat i 3 timmar. Tur att man på oljerigg alltid arbetar med skyddsglasögon! Men den stora näbben hade säkert petat hål i dom utan större ansträngning! Hur som helst j*vligt udda grej att bli attackerad av en stor fågel och sen fånga den!! 😀

När vi skulle flyga hem kom helikoptern ut, flög ett varv runt riggen och sen vände den tillbaka mot land pga dimman. Då gick jag till sängs för jag trodde vi skulle få jobba natt igen. Men den testade på nytt senare på kvällen och då kunde den landa med nöd och näppe! Så fick 10 h väntetid vilket inte blir helt fel på nästa löning. Sen en natt i Stavanger på hotell innan man kunde komma hem.

Nu ere iaf friperiod med caps lock för min del! Ska till Spanien med ett stort kompisgäng om 1 vecka och njuta av värmen. Tänk att Nordsjöoljan nu kommet upp över 50 dollar fatet!!? Jobbigt att jag fortfarande inte äger oljecertifikaten jag köpte på 31 dollar. Men får försöka lära mig av de misstaget på något sätt.

Offshoreträff i Stockholm!
Ska också slänga ut frågan ifall det finns något intresse för en offshoreträff i Stockholm nu i sommar! Vi hade en i Stavanger för 1-2 år sedan som var trevlig. Kul att träffa likasinnade oljenördar och snacka sånt som ingen annan i huvudstaden vet något om 🙂 Jag tänker mig en uteservering någonstans i juli eller augusti. Kollar först intresse så kan vi kika på datum sen. Skriv i kommentarsfältet eller på facebook ifall det låter intressant!

Uteservering gården

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

7 Kommentarer

  1. Halloj igen, blir tjatig när jag varje gång tycker det är så intressant att läsa om vad du gjort på Riggen igen. Blir avis på allt såklart, även på samtalet om att få hoppa in o jobba extra….. suck, va trevligt!

    Är gärna med i Sthlm i sommar nångång, de enda datumet jag ej kan är Söndagen 24/7.
    Annars väldigt flexibel! Du ser väl min mail här? Har ej fb 🙂

    Hoppas allt är kanon i Spanien!
    Hörs o ses snart, H-C i Eskilstuna

    • MrOffshore

      Halloj H-C nej då du är inte tjatig! Det är bara kul med lite kommentarer och feedback 🙂 Vi kör en träff i sommar men inte den söndagen. Är själv upptagen 23:e så får hitta något annat datum. Lutar åt senare i aug så fler är hemma från resor osv

      • Haaaaalloj, hur går det med semester/jobb samt planering för träff i Sthlm?

        Mvh, H-C i Näshulta Eskilstuna

        • MrOffshore

          Hej Hej H-C det är full rulle här under semestern har lyckats få 1 vecka övertid i kommande vecka vilket kom lägligt!

          Är rätt sugen på att ta offshoreträffen första helgen i sept. Typ fredagen den 2 sept. Funkar det för dig? ska lägga upp info om det på sidan

          • Heej, va kul för dig! Blir inte allllls avis…

            Skriver in både fredag o lördag i kalendern för en Sthlm-tur då.

            Mvh, H-C

  2. Ska vi skriva hær i forumet før att påminna dig vilket datum Mr.offshore ? Du verkar glømma saker ganska lætt med tanke på att du har frågat mig 3 gånger vad jag skal gøra offshore + att det finns ett inlægg om det! Vi får hoppas att du inte ær lika glømsk på jobbet!

    • MrOffshore

      Hahha det var en bra ide Chris! 😀 När datum är bestämt får du gärna påminna mig så jag inte glömmer bort! Antar att du bor i Norge och inte kan närvara eller hur ser det ut?

Kommentera