Meny

Svenska sidan om offshore

Räddningsinsats

Räddningsinsats

Då har vecko-uret slagit lördag och vi har jobbat 3 skift. Alltid härligt när dom 2 första är över och man är omprogramerad till nattmodus 🙂 Känns riktigt najs att vara ute igen och falla in i rutiner igen. Blir snabbt att man tappar dom på hemmaplan har jag märkt bortsett från träningen. Under friperioden åt jag varje dag till lunch kycklibgfile med kidneybönor, va så trött på det! Och här ute har  i redan blivit bjudna på entrecote, pulled pork burgare och tacos. Nu ikväll blir det innerfile och inatt hamburgare till lunch, gillar man mat så är det värt det bara för maten 😀

Skiften har varot skapligt lugna då vi precis som förra turen borrar i en ostadig formation och går sakta ner. Men under skiften igår va dom på väg upp vet jag så inatt kanske de blir lite mer action. Min kollega roustabout hade uppkörning igår för att få krankortet oxå. Han har haft G5-kortet länge och kör bra men igår var det då officiell uppkörning. Det gick väldigt bra och jag räknar med att han blev godkänd så det är kul för han. Sen är det alltså bara jag på vårt crew som inte har kranlappen….. 🙂 har inte planer just nu på det eftersom jag vill upp inom drilling och pröva.

Dagarna före vi kom ut på riggen oxå så var det olyckligt nog en person som fick en blodpropp. Som tur va hände det under dagskiftet så han gick till medic:en med bröstsmärtor. Han tog inga chanser och kallade ut ambulans helikoptern. Under tiden den va på väg ut så bar däcksfolket ut han på bår ut på main deck. Sen löft man upp han med kranen liggande i båren, upp till helikopterplattan.pipp Vad man hört så agerade alla, speciellt kranföraren väldigt lugnt och sansat. Personen kom sen in på sjukhus direkt från plattformen och jag räknar med att allt gick bra efter det då jag inte hört något annat. Fantastiskt att höra dessa storys tycker jag! Inte att nån fick blodpropp men att alla i räddningslaget skötte sina uppgifter och ambulanshelikopter kom ut osv. Vissa säger att man kan ha större chans att överleva såna saker om man är offshore än om man bor på lite mer öde platser i Norge. Eftersom händer något offshore så kan du va på sjukhus inom 2 timmar redan.

Har fått nått konstigt vatten ombord oxå. Vanligtvis har vi alltid vatten som heter Olden, kan väl jämföras med vår Ramlösa. Det vattnet är gott och smakar vanligt vatt2n liksom. Men det vi har ombord nu är typ nått budget från Frankrike eller nått. Har en innehållsförteckning över allt den innehåller (vatten liksom!) Och smakar röv i munnen! Som tur va tog vi upp ny proviant från båten igår så förhoppningsvis finns det bra vatten i nån av dom containrarna 😛

Riktigt skön temperatur nu oxå! Jobbar bara i t-shirt och en tunn jacka. 2 första timmarna på skiftet är solen fortfarande hyffsat synlig och det är så vackert att blicka ut över Nordsjön då! Återigen känns verkligen bra att va ute igen! Sen när man kommer hem har jag bara 5 ynka dagar kvar i lägenheten som jag hyr med annan person, som jag inte är överförtjust i… sen får jag tillträde till min egna lgh !! Ska börja med att riva en vägg, fick svar från styrelsen igår att det var godkänt att riva den så..

Jaja blev inte längre inlägg än så. Ska ner och äta ihjäl mig på god biff nu hade jag tänkt. Måste dock hylla Hollands första mål igår mot Spanien! Vi tittade lite på matchen under fikan och vilket vackert nickmål han gjorde, Persy eller Persi nånting….. 🙂 få saker är så ointressant som fotboll tycker jag men det var riktigt snyggt! Nått som är jobbigt är dock att missa Summerburst i Stockholm det här året oxå! Hade varit en fröjd att glida runt där med en drink och bar överkropp, jag som jobbat på brännan så hårt under friperioden haha Summerburst51

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

4 Kommentarer

  1. Bra inlägg! Som vanligt kul att läsa vad som händer på riggen både när du jobbar och vad som händer när du är ”ledig” därute 🙂
    Angående fotbollen, så heter han Robin van persie ;D anfallare i mitt älskade Manchester United!

  2. Hur många kranar finns det på riggen som kräver G5 certifikat? Intressant att så pass många i erat crew har G5 certifikatet. Tog dom det på riggen eller till sjöss? Har länge misstänkt att G5 kursen inte är något speciellt bra att ha i sin cv då det redan finns så pass många ombord på riggen som har den och väntar på chansen att få bli kranförare.

    • MrOffshore

      Hej Johan! Vi har 3 kranar ombord varav 2 st på babord sida. Vissa riggar har bara 2 kranar och finns säkert dom med fler än 3.

      G5-kortet tar man teori och lite körning på land. Står om det i artikeln som heter just Kranförare. Det är nog inget negativt att ha tagit den kursen själv men givetvis börjar man alltid på däck och får sen jobba sig upp ex antal år innan man ens blir assistent crane operator. Vissa crew så har inga roustabouts kranlappen med andra så har hela däcksfolket det. Väldigt olika. Den kursen kostar bara 10k om jag inte minns fel.
      Uppkörning ska alltid vara offshore och gärna när man har båt intill riggen

  3. hej jag är en 18 kille som precis har tagit den grund läggande säkerhets utbildningen för offshore arbeten och undrar om man skulle kunna få lite tips på vart man ska vända sig när man söker jobb? tex. bemannings företag mm tack på för hand

Kommentera