Meny

Svenska sidan om offshore

Rig move och drill pipe över foten

Rig move och drill pipe över foten

Sommaren är här och det är årstiden då rig move är som bäst. Inte bara för att vågorna och vinden är lugnast utan för att det är så vackert väder.

Spenderade hela 10 veckor hemma där jag blev förälder och fick gjort väldigt mycket i huset jag köpt. Blev absolut den friperiod med mest stress oxå eftersom vi flyttade ut från min kära lägenhet oxå. Det var skönt att komma offshore igen och kunna ta en brake från allt med husrenovering. Blev dock min absolut längsta tur eftersom jag saknade min dotter så mycket.

Ute på Nordsjön var det fint väder varje dag. Under nattskiftet dag 3 eller något lyckades en lärling rulla en drill pipe över min fot. Drill pipe är dom 13 meter långa rören men skruvar samman till en flera km lång borrsträng. Ett sånt rör väger 500 kg och det kändes vill jag lova!

Vi var igång med att lägga ut alla drill pipe och för att dom ska ligga rakt och med rätt mellanrum använder man spett och böjer med. Då han rullar rören över min fot och jag skriker AAAAJ så står han bara där utan att hjälpa till – jag måste själv rulla bort det med mitt spett varpå jag sen kastar spettet in i en vägg i frustration. Blev riktigt rädd att jag skulle skada mig allvarligt.

Som tur är så gjorde det bara ont när jag reste mina tår. Jag kunde gå och jogga perfekt utan smärta. Så jag gjorde ingen sak av det utan smärtan försvann efter ett par dagar. Självklart var det inte 500 kg tryck över foten utan röret låg på tvärs med uppåtlutningen vid min sida/fot. Men det kunde gått riktigt illa!

Maten ombord var som alltid toppklass! På lördagen första veckan fick vi sjömat som var bortom denna värld. Maten offshore är det ända jag saknar när jag är hemma hehe 🙂

Riggen hade oxå ett så kallat ESD test under veckan vi gick natt. Det betyder emergency shut down och är den knappen som siste man av riggen ska trycka på om allt går till helvete när man evakuerar. Då släcker man ner allt ombord och brunnen försluts från plattformen.

Detta ESD test drar igång larmet på hela riggen och nån fyndig person hade kommit på den smarta iden att köra testet kl 13 den veckan vi gick natt. Det skulle nämligen samkoordineras med folk på land osv. Det hela gick bra som tur var. Det satt en person och tystade larmet direkt när det börja tjuta så att vi som sov knappt märkte något. Sånt kan ju verkligen paja ens dag annars.

Vi fick också mail om att det kommer va galet mycket aktivitet under sommaren (som vanligt) och att dom som ville ha övertid skulle skriva upp sig på en lista. Vanligtvis brukar ju jag bli överlycklig för såna mail och försöka dra in lite extra cash men i år skrev jag inte upp mig. Har väldigt busy schema med husrenoveringen så vi kan flytta in fortast möjligt med vår lilla familj.

Sedan ska man hinna med och ha semester och åka på bröllop i Bulgarien OCH jobba offshore på sin vanliga rotation. Jag kommer dock bara jobba 1 vecka nästa gång jag ska ut eftersom jag sedan måste hem inför de bröllopet.

Har verkligen försökt byta vecka med alla jag kan så jag slipper va skyldig firman 1 vecka eller ta halv månadslön. Men självklart ere ingen som vill byta tur under sommaren. Så får se om jag reser ut 1 vecka ”gratis” under hösten eller helt enkelt bara tar halv månadslön i aug. Jävligt dyr semester isåfall 😀

När det väl var dags för rig move gick vi precis över till dagsskift så det var så perfekt det kunde bli. Dagarna innan så ska allt sjösäkras med stropper osv så inget får fötter när vi väl flyter på havet.

Vi börjar rig moven med att hissa ner hela riggen på vattnet. Det är en process som tar många timmar då vi stod med ett air gap på 36 meter. När vi hissar ner oss står det folk överallt kring riggens ben och smörjer tänderna på jeckingsystemet, även om det är automatiskt oxå. Andra går runt och lyssnar efter ljud som inte ska va där eller ser så inget kommer i kläm.

I tillägg till allt det ska tow mastern som är ansvarig för flytten kontrollera att benen lossnar som dom ska från havsbotten osv. Under såna dagar tänker jag alltid hur sjukt najs det är att få betalt för att göra en sån här ”arbetsuppgift” 🙂 .

Själva seglingen tog bara 4 timmar eftersom vi bara flyttade oss till en annan sida av fältet vi stod på. Under seglingen släpas vi av 3 st båtar med skapligt starka mottorer 🙂

När man är framme på rätt ställe ska man hissa ner benen i havsbotten. Sedan fyller man ballasttankarna med vatten så att riggen blir tung. Då trycks den ner ännu mer i havsbotten så den står stadigt. Detta kallas pre load.

Under pre load så ser folk i kontrollrummet på sina skärmar hur många kubik vatten det är i varje tank. Men man brukar oxå dubbelkolla manuellt vilket jag fick göra den här gången. Då fick jag tex veta att enligt hans skärm skulle det vara 4 meter vatten i tanken (som ofta är 11-12 m djup). Då smetar jag på lite pasta på ett långt måttband med en mässingsklump i änden och sänker ner den i tanken. När klumpen når botten drar man upp den igen och då har vatten-nivån visat sig med en annan färg på pastan jag smetat på. Sjuk enkel uppgift som man oxå känner att det är larvigt att man får betalt för detta. Ofta stämde dom digitala mätningarna väldigt väl med vad jag fick bra med måttbandet.

När vi några dagar senare hade jeckat oss upp så vi hade ett air gap på 41 m så var vi gott positionerade över den andra lilla plattformen vi skulle borra åt.

Var riktigt coolt innan vi hade lagt ut bron mellan våra två plattformar. Då hade hade dom en båt som dom bodde på och varje dag när dom skulle jobba så hade båten en landbrygga som dom vred över från en står ställning med hivkompensering. Sen lade dom bryggan på plats på plattformen. Och trots att det var höga vågor så låg gångbron helt stilla och alla som skulle upp till riggen gick bara helt lugnt över bron. Asballt jag har aldrig sett såna förut utan bara hört talas om dom.

Såg ut som en stor jättespindel från någon gammal B film. 6 st långa cylindrar som trycktes ut varje gång vågorna gick ner och vise versa.

En annan märklig grej var att sista helgen så fick typ halva vårt drill crew resa hem eftersom vi behövde sängplatserna till allt servicefolk som skulle komma ombord. Så alla dom fick resa hem 3 dygn tidigare med samma lön som oss andra. Lucky bastards! 🙂 Det crewet bakom oss som gick natt fick oxå skicka i land massa folk men dom fick bo på hotell i Stavanger från lör till onsdag. Gissar att det blev en och annan mellanöl för dom den helgen 😁

Så lyckades oxå dom kära fackförbunden i Norge förhandla till sig en löneökning på 3,6 %. Jag tyckte det var skitbra även om dom gick för att få 6 %. 3,6 % mer på lönen kommer hjälpa gott det. Mer pengar att skyffla in i utdelningsaktier moahhaha

Som sagt så var denna tur väldigt lång för mig. Sista veckan längtade jag hem väldigt mycket och när hemrese dagen kom så lyckades helikoptern vara 2 h försenad så jag missade flyget hem. Och nu när det är sommarschema på SAS så är det få avgångar varje dag. Därför fick jag sitta och häcka i Stavanger 1 natt extra för att sen ta ett flyg hem 1530 eftersom allt innan var fullbokat.

Direkt efter landning på Arlanda blev det in till city för att förnya mitt hälsocertifikat innan det går ut om 2 veckor. Tråkigt nog är det bara 2 läkare i Stockholm som har rätten att göra dom hälsokontrollerna så jag ville få det ur världen innan dom båda åkte på semester. Inte det roligaste att behöva ta sig till Göteborg för att göra det annars 😁

Som tur var fick jag komma till Olle Sandelin på Kungsbron 80B. Han hade fin mottagning och gjorde en proffsig undersökning om jag ska jämföra med tidigare läkare jag gått hos. Kostade 2500 kr och det häslocertifikatet håller 2 år. Det är obligatoriskt för att få flyga ut och jobba offshore.

Annars kommer hela juli vara umgås med tjejen och min dotter. Få lite gjort i huset i den mån man hinner. Sen semestra till landet, food truck SM i Mariefred och sen svensexa till Prag som kommer bli jäkligt oförglömlig 😛

Tips till er som söker jobb offshore och har alla papper klart för att resa ut. Ligg på extra nu under sommaren. Detta är årstiden då väldigt mycket service och underhåll ska göras. Konstigt nog är det många som blir ”sjukskrivna” helt plötsligt oxå så att om ni kan meddela företagen att ni kan resa med kort varsel är det guldläge för att få in en fot i oljeindustrin. Det är värt att offra en sommar på det tro mig! 🙂

Ber om ursäkt för kvallen på detta inlägg då jag inte kan fixa det från en PC utan skriver det från en sliten surfplatta där gränssnittet inte är min vän. 🙂

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

13 Kommentarer

  1. Profilbild

    Nice, grattis till barn och hus !!

    Försöker ju ligga på ang arbete men svårt att hitta ingångar.
    Alla papper, hälsotest och pass klara. 🙂

    • MrOffshore

      Stort tack HC!
      Det är bra att du har allt redo, vår firma anställer folk nu igen och det verkar som om dom flesta företagen gör samma sak enligt nyhetsflöden och rykten.

  2. Profilbild

    Intressant blogg, har en bror som jobbade på rigg i norge funderar själv på det 🙂

    • MrOffshore

      Tack ska du ha H 🙂 aktiviteten från min sida har gått ner rejält senaste åren men förhoppningsvis ska all samlad text vara lite tidlös och visa min lilla resa inom industrin

  3. Profilbild

    Hallå hallå! Det går inte att registrer sig då sidan inte skickar mig vidare? Tacksam för återkoppling!

    • MrOffshore

      Tja Amanda det var märkligt. Men jag har uppdaterat allt på sajten nu så testa en gång till ifall det går. Annars skriv på Facebook

  4. Profilbild

    Hej! jag har samma problem som amanda, och har även problem med länken till godkända hälsointyg🤔
    MvH

  5. Profilbild

    Tjena, först och främst måste säga att det är väldigt intressant att få ta del av ditt liv offshore.
    Sen skulle jag vilja fråga vad du generellt tror om det här…
    Jag har blivit väldigt sugen på att försöka få jobb ute på rigg, min plan är att utbilda mig hos JFK Offshore Sweden som verkar vara en bra utbildning, hoppas även att mina tidigare arbetsmeriter ska hjälpa mig.
    Jag har tidigare jobbat 2 år som rörsvetsare/rörmontör i Oslo och har dom senaste 3 åren jobbat som resemontör här hemma i Sverige och jobbat med brandskydd på byggen och industrier.
    Har du några tips på hur jag ska gå till väga? Mvh, Mathias :))

    • Profilbild

      Jag har rigger kurs och G11 från JFK men jobbar som tillkomsttekniker här ute. Gillade deras kurs och den va informativ lite utöver bara riggning.
      Riggning och bultdragning som JFK har är bara att ha om man går som mekaniker tex.

      Du behöver dock GSK också för att få komma ut.
      Sist gick jag min här:
      https://www.nordtac.com/project/grundlaggande-sakerhet-offshore/

    • Profilbild

      En sak till..

      Om du har möjlighet att få fagbrev (Norskt yrkesbevis) på dina kompetenser så är det ett stort plus och ibland ett krav.

  6. Profilbild

    Tja! Grym blogg! Tack för all värdefull info.

    Tänkte höra med dig hur det ser ut inom ISO-fagen. Jag ska gå GSK på Måndag och har sen planer på att ta en stillaskurs över 9 meter tillsammans med rigging. Har hört att det behövs många montörer framöver. Sen har jag även hört av min släkting som jobbat på Nordsjön i 30 år att det kanske kommer satsas mer på klättring (så att de slipper bygga dyra stillas). Vad tror du om det?

    Bor i Stavanger sen 5 månader och är heltaggad på vad som komma skall.

    Mvh,
    Vikingen

    • MrOffshore

      Hej Joar va kul med ngn som faktiskt vill ut på riktigt och göra vad som krävs. Jag tror du kan ha rätt ang att klättrare ska användas mer. Även drönare för att slippa personskador mera. Men självklart beror det ju på vilket jobb som ska utföras i höjden – en svetsare kan ju inte hänga i luften med all hans utrustning då behöver han självklart ställning att stå på😂

      Klättrare lär det alltid finnas behov för, det är samtidigt många som har de certet skulle jag gissa. GSK kursen kmr du gilla den är jätterolig med heli välten. Jag ska själv gå den som refresh i slutet av sept 😛

  7. Profilbild

    Hej MrOffshore!

    I just love your blogg !!!! Läser annars absolut inga bloggar men jag bara älskar å komma hit! Lite trist att du inte hinner uppdatera den så ofta. Jag har följd dig rätt så länge och varje gång jag snubblar tillbaka hit så är allt du skriver så himla intressant!!! Jag har drömt bort mig flera gånger. Jag har inga utb som kan motsvara något liknande för att kunna jobba på oljeplattformen. Jag har jobbat mycket inom service, vården ( undersköterska) och tågvärd. Så inget som kan likställas som du ser. Jag har läst på rätt mycket men känner det är så mycket. Hur kan jag gå tillväga för att verkställa min dröm ? VAD ska jag göra ? Vart ska jag börja ? Jag känner mig så vilsen.. läser att mycket är fysiskt krävande och jag vet inte om det får mig backa lite hela tiden ( jag är 1,60 och väger 60 kg om det är viktigt, rätt så petite av mig ) dock tränar jag mycket. Jag kan tänka mig jobba inom många olika saker men vad hade du sagt rent spontan av ? jag söker inga lätta tjänster missförstå mig inte jag älskar jobba hårt och skräms inte å ta i när det behövs etc. jag gillar tempo, stress etc … så ja vad för råd hade du gett en nybörjare som jag ? allt från utb, kurs, pratik,böcker, etc.

    Grattis till bebisen sist jag snubblade hit så var tjejen din gravid :)!

    Tack på förhand.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.