Meny

Svenska sidan om offshore

Riggen stackad och dags för nästa

Riggen stackad och dags för nästa

Tillbaka i huvudstaden efter att ha jobbat för sista gången på min rigg. Jag har även fått spännande nyheter vart jag ska jobba härnäst.

Ett par dagar innan sista utresan på riggen fick jag mail om att hela crewet kanske var tvungna att resa offshore 1 dag tidigare, detta pga rig move. Så blev det oxå! Riggen jag jobbar på har nämligen borrat färdigt och tyvärr inte fått något nytt kontrakt. Därför skulle vi segla den till en hamn i ******** och ”stacka” den (lagra) där. När vi kom ombord fick vi veta att hela rig moven skulle ta 4 dagar bara.

Extremt skönt tänkte vi! De blir ju alltid något strul så säg 5-6 dagar så får man dom sista ledigt innan den riktiga friperioden börjar 😛

Var ganska märklig tur faktiskt. Redan i helikoptern ut var vi få personer och ombord på riggen endast 50 personer. Vanligtvis är vi runt 100 st.

Fick höra av en kollega på ett annat crew att när jag reste hem sist så hade en av mina RUH-kort vunnit. Alltså att det var bäst kort under den veckan. RUH kort är något man skriver när man förhindrat en oönskad händelse för exempel. Denna operatören var mer generösa än dom förra. Så jag kom ut och förväntade mig en sprillans ny GoPro kamera! Perfekt att ha med i Hong Kong ju! 🙂 

GoProHero3

Självklart så hade inte den safey coachen fört det vidare. Eller så hade han det men nästa person trodde inte jag skulle komma ombord igen så han gav den till nån annan. Hur som helst fanns det ingen kvar, synd!

Vi jeckade iaf ner riggen till havet redan efter första natten ombord. När riggen väl flöt och dom 2 släp-båtarna var påkopplade så satte vi kurs mot Danmark. Jag visste sedan förra gången jag va på rig move att vi inte skulle ha något internet eller telefon under tiden. Som tur är så hade jag sagt de till mina nära att det skulle bli så. Andra hade inte gjort det och blev tämligen frustrerade… 🙂

Jag måste säga att det var sjukt skönt att va utan internet så ”länge”.Vad gör man där som är viktigt egentligen? 90 % av tiden så skrollar man ju bara flödet på Facebook och Instagram liksom..? Så det är verkligen Ingenting man missar! Riktigt kul att se lärlingen ombord hur ofta han kollade om de kommit tillbaka under resans gång haha! 😀

En stor nackdel med rig move är att det gungar ombord. Väldigt skönt när man ska sova men stundtals blev man lite sjösjuk – skulle Aldrig kunna jobba på båt! 🙂 Nere i gymmet fick man oxå anpassa sig motvilligt. Knäböj i smithmaskinen liksom? Det är ju för mesar! Men hellre de än att skada sig antar jag.

När vi hade kommit halvvägs till kajen så fick vi veta att vi hade en storm mellan oss och land. Vi hade även fått vänta utanför kajen när vi kommit in i väntan på ledig kajplats. Så istället för att segla genom stormen gjorde dom det lite mer behagligt för oss och vände runt tillbaka till Norge igen (fältet vi låg).

Det kändes lite trist först men när man fick veta att vi ändå skulle väntat utanför hamnen gick de bättre.

Under tiden vi seglade var det inte jättemycket jobb ombord. Det mesta var redan utfört av det crewet som reste hem när vi kom. Men att tvätta med högtrycksspolaren gör man konstant på en oljerigg så det gjorde vi. Precis Allt ombord skulle vaskas (tvätta på norska). Jag själv hade ett halv skift då jag åkte i man rider upp-och-ned för PRSen så den blev skinande ren.

Har skrivit om det förr men PRS står för pipe racking machine och den tar alltså 28 meter långa borr-rör från hörnet och lyftet runt de och placerar det i well center. Så man sen kan bygga en lång borr sträng och borra… 🙂

Att åka man rider är sjukt kul tycker jag! Förutom när det haglar i sidled förstås! På norska heter det ridebälte, så behövs ingen närmare förklaring 😉
PRS-yellow

När vi väl närmade oss hamnen vi skulle till fick vi inte tvätta något mer (ni som fattar fattar 😉 ). Det blev oxå en cool upplevelse eftersom vi gick natt; vanligtvis om man kikar ut över havet så kan man se ett par ljuspunkter som ser otroligt små ut borta i horisonten. Som då alltså är andra oljeriggar. Men nu när vi låg så nära land så lös hela horisonten upp i olika färger från staden och allt längs kusten.

En dag när vi kom på skift vid 19-tiden så seglade vi precis in genom hamnen. Det var en cool upplevelse! Allt man nånsin sett utanför riggens hand rail bara hav och nån båt på sin höjd. Men nu såg man en lång kaj full med folk och bilar! Alla hejade och vinkade till oss, tog bilder och vi verkade vara en udda händelse för deras område.

Ändå låg det flera stora kryssningsfartyg och offshore båtar där i hamnen.

När vi väl låg där i kajen så tog det ett par dagar att få riggen helt på plats. Benen skulle nämligen långt ned i sjöbotten så den stod stabilt. Så det var också ett par lugna skift. Det var först när landgången kopplade ihop kajen och riggen som man kunde gå i land. Innan dess stod man där vid kanten och ville gå av men kunde inte – retsamt 🙂

Eftersom vi visste att de inte skulle bli en full 14 dagarstur så ville man ju hem fortast möjligt eftersom då får man några dagar extra ledighet innan ens riktiga 4 veckors ledighet börjar… 🙂

Sen blev det så att hela tekniska avdelningen ombord (mekaniker, elektriker, motorman osv) gick över sina 14 dagar ombord. Så firman ville ju snabbast möjligt få av några av dom eftersom dom fick både övertid och väntetid. Men dom behövde inte vänta på någon landbrygga utan dom blev hämtade med båt från kajen! Så fick dom klättra ner i den via en rep-stege på sidan av riggen.

Måste höja en röst oxå för kocken på vår rigg! Han hade inte mycket att jobba med eftersom vi ”tömde kylskåpet” inför riggens lagring. Så jag räknade med att maten skulle va skit denna turen, att vi bara skulle få massa rester osv. Men maten var kanon som vanligt! Stort tack till honom!

Annars har de varit mycket snack om framtiden. Alla ombord som inte fått sparken har blivit tilldelad nya platser på andra riggar. Riktigt skönt är att jag fått plats på en rätt ny rigg med exakt samma rotation som jag har nu! Alltså behöver man inte boka om resan till Kina!COSL-Pioneer-night

Där emot måste jag gå ner på däck igen och jobba som roustabout. Dom flesta som fått sparken i företaget är ju dom med kortast ansenitet, alltså dom på däck. Det gör mig egentligen ingenting att gå tillbaka dit. Jag gillade det jobbet också och man måste ändå vara tacksam för att man fortfarande har ett jobb inom offshore som det ser ut just nu.

Blir dock speciellt att komma ut till det nya crewet och bara: Hej hej det är jag som knuffat ut er förra kollega eftersom jag varit anställd längre än han.. 🙂

Men men det är samma regler för alla så det ska inte va några bekymmer.

Nu väntas iaf 5 veckor ledighet innan jag börjar fast med nästa crew på nästa rigg. Under den tiden blir det uppfriskningskurs under 1 dag i Stavanger. Har nämligen gått hela 4 år sedan jag tog sikkerhetskursen (helivelt). Sen skal även mitt fina kök göras färdigt, det är i princip det men jag väntar på bänkskivan i granit och lite marmorkakel. Allt tar sån tid i stenbranschen! 😉

Vill även passa på att gratulera Viktor Holm som tagit sig offshore för första gången! Han har skrivit ett gästinlägg här på bloggen som alla borde läsa! Att få sin premiärtur offshore under 2015 är minst sagt BRA jobbat! 🙂

Ska avsluta med en liten önska också. Ni som har räknat ut vilken firma jag jobbar i får gärna hålla det för er själva (på internet) 🙂 Ni som är insatta i branschen har enkelt har räknat ut det vid det här laget men den här hemsidan handlar om offshore-livet generellt och inte vem jag är – Det är orelevant. Detta har respekterats väldigt bra här på sidan hittills vilket känns bra. Vill inte kunna bli hittad på Google av arbetsgivaren det är bara därför… 🙂

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

6 Kommentarer

  1. Får tacka så mycket!
    Gratulerar till platsen på nya riggen!
    Imponerande att du verkar klara dig igenom krisen med fast jobb i behåll!
    Man får tyvärr höra så många tråkiga historier om folk med 7-8 års erfarenhet som blir av med jobben så kul att du verkar klara dig just nu iaf!

    • MrOffshore

      Det är du värd vettu! 🙂
      Ja jag har oxå hört de om 7-8 års erfarenhet. Bara hoppas det vänder, skönt ändå att man är för liten i sammanhanget för att kunna påverka ngt. Bara ta det som det kommer och njuta under tiden antar jag…

  2. Du avslöjar ju alldeles för mycket i din blogg. Till å med din arbetsgivare (som jag vet vilken det är) har inga problem att veta exakt vilken rigg du ”jobbade” på om dom läser din blogg.
    Ett tips är att undgå att skriva destinationer det sticker ut alldeles för mycket 😉

    • MrOffshore

      Hehe jo jag gör förmodligen det jag vet.. Men det är en svår balansgång när man samtidigt vill måla upp en bild av vad man gör offshore.
      Jag räknar inte med att min arbetsgivare sitter och läser på den här lilla svenska bloggen men du har rätt. Dom skulle nog veta direkt 🙂
      Har ändå medveten valt att inte skriva några känsliga saker som skulle kunna skada mig, kollegor eller företaget. Ifall någon från norska kontoret lyckades hitta hit 🙂

  3. Jag förstår vad du menar. Jag tänkte mer på att det finns kanske andra som läser den här bloggen som jobbar på samma företag osv som lätt kan bli lite >>svartsjuka<< som kanske klagar till dom på kontoret efteråt. Man vet aldrig vad folk är kapabla till i desperata tider. På mitt företag där jag jobbar är det sekretess på allt vi gör. Tänkte kanske det var samma på ditt Mroffshore?

    • Fredrik

      Jag kan inte minnas att jag läst någonting som skulle bryta någon sekretess? Nästan alla rutiner är allmänt och fungerar likadant på alla riggar. Jag tror bara att personer med relativt bra koll på branschen förstår vilket företag han arbetar för. De som arbetar eller arbetade på samma företag vet mycket väl att det sägs upp folk efter anciennitet och det är ingenting som någon kan påverka. Ringa och gnälla på kontoret låter som en riktigt dålig idé för övrigt 😛

Kommentera