Meny

Svenska sidan om offshore

Roustabout

Roustabout

Här kommer första inlägget i min artikelserie om vilka jobb som finns ute på oljeriggen.

Roustabout är ett ingångsjobb och lite grann som att börja på botten i hierarkin. Jag började (och är fortfarande) på denna nivån. Som roustabout arbetar man i samma arbetsteam som drilling-teamet och man jobbar främst för en kranförare. Kranföraren får uppdrag om vad som ska flyttas med kranen och en roustabouts uppgift är enkelt förklarat att vara kranförarens hjälpreda nere på däck. Typiskt nog
vara kropp och ögon åt kranföraren, alltså kroka av- och på last. Stroppa rör som ska tillbaka ner på båt, containrar och korgar (basketar).
Hålla rent och snyggt på hela däcket som finns på riggen vilket är ett väldigt stort område

Här nedan ser ni vilka kurser som krävs för att vara roustabout. Då ska man veta att det är många tusen som söker detta välbetalda ingångsjobb utan en enda kurs så ju fler av dessa man tar på egen hand desto större chanser har man att få jobb. I tillägg är det väldigt bra att ha VG2 Brönnteknikk eftersom drilling-företagen vill ju att folk ska avancera i systemet, och till alla jobben ”ovanför” roustabout så är det krav på VG2. Logiskt eftersom du bör ju ha någorlunda koll på vad som händer nere i brunn när du jobbar med den. På jobben ovanför roustabout är det inte ovanligt att företagen betalar dig utbildningen på teknisk fagskola för att bredda din kompetens ytterligare.

Att vara i god fysisk form är självklart ganska bra eftersom det är tungt arbete och långa arbetsdagar.

Sikkerhetskurs – Tas hos Falck Nutec eller Resq. Obligatorisk för att jobba offshore.
Riggerkurs – Mest relevanta kursen efter sikkerhetskursen.
Stroppekurs – Mest relevanta kursen efter sikkerhetskursen och riggerkurs.
Truck – Vanligt truck-kort för truck på 10 ton, kan tas i Sverige.
G20-kran – Kran som står fast monterad på riggen. Se min artikel om kursen.
VHF-radio – Kurs om hur du använder radio offshore, även i nödsituationer.
Brannlag – Rökdykning och söka efter folk i brinnande miljöer. Se min artikel om kursen.
HLO – Helikopterankomst- och avgång på riggen. Se min artikel om kursen.
MOB båt – Hur man räddar folk som ramlat över bord. Se min artikel om kursen.

Senare kommer jag även skriva inlägg om dom jobben som kommer över roustabout. I ordningen Roughneck, Derrickman, Assistent Driller och Driller. En sak som man ser en del ute på riggarna är att många vill stanna på däck som roustabouts och inte avancera upp till roughneck. Anledningen till detta är att det skiljer väldigt lite i lön och att arbetet blir väldigt mycket mer fysiskt krävande som roughneck. På däck som roustabout tjänar du alltså väldigt bra och när vädret är bra så är det ett riktigt drömjobb.

Detta är lite en fallgrop som jag känner att jag vill undvika! Visst att som roughneck blir allt sjukt tungt och du är konstant svettig och skitig. Men vänder man på myntet så är man direkt ansvarig för resultatet av riggen. Om drilling-crewet gör sitt jobb rätt så går det bra för riggen och tvärt om. Detta tycker jag är häftigt! Sen är det som roughneck som man får bredast kunskap/erfarenhet om alla operationer på en borr-rigg. Jag vill lära mig yrket så mycket jag kan och klättra högre så då är jobbet som roughneck ett måste. Blev en liten avvikare där från inlägget, mer kan ni läsa om inlägget Roughneck.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

14 Kommentarer

  1. Hej! Jag är intresserad av att jobba på oljerigg i Norge och har förstått att ingångsjobbet är som roustabout. Vad jag har förstått behöver jag ta en grundläggande säkerhets- och beredskapskurs på Falcknutec.no. Min fråga är vem jag efter att kursen är genomförd skall vända mig till för att söka jobb? Det finns ju ju många olika företag att välja på.

    Hoppas du har tid att besvara mina frågor då det hade varit till stor hjälp!
    Tack på förhand

    • MrOffshore

      Kolla i mitt länkarkiv så finner du ett 10-tal företag som jobbar med Drilling. Lägg in söknad på deras hemsida.

  2. Tjena!
    Jag och en tidigare kollega har gjort både Säkerhetskursen hos falck, truckutbildningen och G20-kursen. Hur goda chanser har vi tror du att detta är någonting att söka på och hur pass stora tror du att möligheterna är för oss att få anställning på samma rigg som roustabouts? Vi är båda över två meter och grovt byggda med god rörlighet och flexibilitet.
    Tack på förhand!
    Mvh Jakob

    • MrOffshore

      Hej Jakob att ni tagit säkerhetskursen är en start. Truck och G20 är bra men inget som ni kommer få jobb på.
      Allt beror på bakgrund och tyvärr måste man även ha VG2. Men man kan ju ha tur oxå iof… Jag råder ofta folk att flytta till Stavanger och gå VG2. Sen söka jobb som roustabout. Men klart det är en del pengar att lägga ut.
      Dock är det jävligt värt det, enligt mig.

      • Om man går Vg2 får man även med säkerhetskursen? 🙂

        • Fredrik

          Ja, den ingår på Nortrain. Kan inte säga något om andra skolor.

          • Det var Nortrain jag tänkte på. Bra att den ingår iaf 🙂

  3. Hej! Vet du vad det är för kurser man ska ha i sikkerhetskursen? Räcker det att ta GSK och HUET? Vad tror du om att gå den på nmu.as? Väldigt tacksam för svar!

    • MrOffshore

      HUET vet jag inte vad det är tyvärr. Men teoretiskt räcker det med GSK för att komma offshore ja.

      • HUET är helikopterevakuering..

  4. Hej!
    Behöver man samtliga dessa kurser för att börja jobba offshore eller räcker det med sikkerhetskurs och VG2 borr och brunnteknik?

    Sikkerhetskurs
    Riggerkurs
    Stroppekurs
    Truck
    G20-kran
    VHF-radio
    Brannlag kursen.
    HLO
    MOB båt

    Ingår någon av dessa kurser i VG2 borr och brunnteknik?

    Mvh Peter

    • Fredrik

      Egentligen behövs endast sikkerhetskursen, men du ska ju kunna någonting därute också så har du inget fagbrev inom svets, ställning, måleri, snickeri, el eller liknande bör du gå VG2 om du vill börja jobba inom borrning. Du har större chans till jobb desto flera av dessa kurser du har. VG2 är alltså bara en av många vägar att gå, men kanske den bästa för att jobba inom drilling (borrning).
      Jag vet inte vad kraven är, kanske krävs samtliga av dessa för att få fast rotation?

  5. Hej!

    Bra blogg detta! Jag måste dock fråga då jag tycker det är lite otydligt. Du listar massa kurser som man behöver för att jobba som roustabout men sen står det att många söker dessa jobb utan någon utbildning alls. Vad gäller? Och Nortrain skriver i sin reklam här på sidan att man kan va ute på rigg om fyra månader (alltså efter avslutad utbildning), men det låter som att det tar flera år att komma ut på rigg från era erfarenheter. Lite förvirrad bara..

    Erik

  6. Hej, jag undrar hur mycket det skulle kosta ungefär att ta alla dom där kurserna
    som du har nämnt?
    Och hur lång tid skulle det ta att gå alla kurserna?
    om man har gått alla kurserna, hur stor chans tror du det är att få
    jobb i Norge som roustabout då?

    tacksam för svar.

    btw riktigt bra blogg!

Kommentera