Meny

Svenska sidan om offshore

Roustie med större risker

Roustie med större risker

Som alla andra gånger man återvänder från Nordsjön hem till Stockholm så känner man sig odödlig. Det är ingen skillnad den här gången heller! Nu har man 4 veckor frihet framför sig som ska utnyttjas till fullo!

Skriver detta på flygturen från Stavanger till Oslo och måste bara raljera lite kring dom värsta störningsmomenten som finns i samband med flyg. Varför i helsike har man priority boarding?! Det måste vara det mest meningslösa inom alla system som någonsin uppfunnits? Folk som flyger ofta och får guldkort osv får gå på först. När boardingen börjar och kön är lång försöker varannan människa testa om dom kommer igenom utan att va priority. Sen när dom nekas spelar dom förvånade, pratar lite för sig själv och går ETT steg åt sidan så det blir ännu mer korvstoppning.

Ofta håller SAS gaten låst nån minut efter att alla priority klivit ombord. Detta fördröjer tiden ännu mer. När vi andra dödliga får gå ombord så ska dessutom alla med guldkort sitta längst fram så alla får iaf stå och vänta.

Självklart är typ varannan människa helt oförmögen att vara effektiv så man har jackan på sig och sitt headset längst ner i väskan ända fram till att man når sin plats på flyget. Först DÅ ska det kläs av jacka och börja grävas i väskan – så alla andra återigen får vänta ytterligare.

Hade det inte varit ett smartare system om alla med fönsterplats fick gå på flyget först? Tänk va mycket tid man skulle spara världen över på alla flygningar som går varje dag! Om någon på ett flygbolag anammar den här iden så behöver jag inte superstor royalty. Bara ändringen sker i SAS 😉

Offshore
Ombord på riggen var det som ofta rätt tungt första 2 nätterna. Rätt lustigt att alla känner samma sak! Man kommer ifrån 1 månad ledighet och obefintlig frihet till att kastas rätt in i stormens öga och börja jobba natt på blåsiga Nordsjön. På det tredje skiftet är man dock inne i det samt att kroppen hunnit vända runt dygnet lite mer till natt. Den känslan gillar jag! Hårt arbete, hård träning och massa god nyttig mat.

Både vår kranförare och hans assistent var borta i starten så första skiften var det dom från ”hemresande” crewet som stannade kvar extra för att täcka upp. Ena killen där va inte vidare happy eftersom han missade sin dotters sportlov och dom hade planer.

Vi hade folk ute som bytte kranvajer på alla 3 kranarna. Detta skulle dom hinna med att göra 1 per dag! Alltså fick deck crewet på dag hjälpa dom typ hela sina skift. Vilket medförde att vårt gäng på natt fick dra extra tungt lass. Det blev även övertid andra morgonen för att hinna få upp allt från båten. 3 h övertid efter ett 12 h skift är ingen lek vill jag lova! Eller så ere jag som är vekling 😀

Dom frågade även den tredje morgonen om vi kunde göra samma sak men jag sa blankt nej och gick till sängs. Viktigt att få sin sömn och träning. Kände faktiskt inte att det var värt dom extra pengarna utöver dom redan injobbade 12 h.

Tapp i brunnen
Vi hade en del problem med brunnen där vi hade en så kallad Loss. Nästan 200 kubik mud försvann ut i formationen vilket så klart inte är bra. Först innebär det ju att man har mindre mud i borrsträngen som ska stoppa en eventuell utblåsning (gas kick). Men även kostnadsmässigt är det ju en väldans massa pengar som man inte får tillbaka. Den miljömedvetne kan säkert komma på en tredje nackdel med detta…… 😉

Exakt hur man får stopp på en sådan loss är jag inte helt säker. Men vad jag kan minnas från fagskolan så kan man mixa i kemikalier i muden som typ täpper till formationen där nere. Eller får sprickorna att spacklas ihop liksom. Citera mig dock inte på det för det var 6 år sen jag gick där 😀

Mindre säkert som roustabout
Efter ett par dagar fick vi iaf ut en ny kranförare. Personen är känd i hela flottan för att vara just farlig uppe i kran. Alla som har jobbat med honom förr skojade hela tiden att man skulle hålla sig låååångt borta.

Det var verkligen inget skämt!

Jag har jobbat med gubben förr vid ett par tillfällen och kom ihåg varför han är så ökänd. Han är vad man kallar en tvätt-äkta världsmästare. Allt du uppnått i ditt liv, har han gjort också eller bättre. Han kan aldrig erkänna att han har fel och det han väljer, så Blir det! Som tur är var han bara med oss tillfälligt från sin vanliga rigg.

Under veckan som gick så lyckades han krossa två telefonkiosker, 2 strålkastare (då snackar vi glassplitter!), en trollie (som man kör pallar med) och en luftventil. Utöver allt detta så var det ett tillfälle när min kollega på däck skulle gå fram och ta av kroken från en container som nyss blivit landat. Då helt plötsligt när händerna är där vid kedjan och allt så ger han bara full gas med kroken rakt upp i luften!

Min kollega springer ju där ifrån varav containern så klar studsar upp i luften och dunkar flipper på närstående baskets. Kranförarn som självklart Aldrig gör fel skriker på radion ”jag trodde du hade hookat av!”. Vilken dåre som bara kör så! Personen ska aldrig röra kranen innan vi på däck har gått undan och gett klarsignal på radion. Han borde mista jobbet för den händelsen eller åtminstone få ett warning letter. Men kollega kunde i ärlighetens namn farit riktigt illa.

Under andra veckan började tekniska avdelningen reagera på att mycket ombord var söndersmashat. Då gjorde ledningen en ”erfarenhets transfer” som dom kalla det J den odugliga kranförarn fick inte köra kran mer utan han skulle bara ta alla helikoptrar och lära grabbarna på helidekk hur man gjorde. Då fick assistenten gå upp och bli kranförare och då blev vi glada! Alla kände sig trygga igen.

Jag kan tycka att det var fegt av ledningen att inte bara säga som det var. ”Du förstår mer på en vecka än en vanlig kranförare gör på 1 år”. För exempel. Han har redan blivit portad från en rigg vet jag för hans galna körning – och jag är tämligen säker på att han inte kommer ut till vår rigg något mer…

Som person att snacka med är han helt okej men som sagt livsfarlig i kran. Som tur är hände ingenting att någon person blev skadad och det är det viktiga. Ska man se något mer positivt så är detta en tur jag kommer minnas länge haha!

Övrigt
Annars var det en relativt vanlig jobbresa. Mycket stress och höga tal på stegräknaren varje dag. Lägga ut casing, ta upp bulk och cargo från båtarna. Vaska däck, helikoptrar osv.

Mycket folk på crewet tränar vilket är skitkul! Då har man mycket att snacka om på rasterna samt när man tränar samtidigt. Min träning blev som den brukar där ute, fick ihop 8-9 pass på två veckor. Testade att basta en dag vilket var skönt för återhämtningen. Kan verkligen uppskatta dom stenhårda rutinerna man har där ute.

6-7 h sömn varje natt och oavsett hur trött man är så ska den tänkta träningen genomföras. På slutet av nattskiften är jag ofta så trött att jag nästan grinar. Sen när man fått sova så ere påt igen!
Är ruskigt nöjd över riggen och crewet jag har hamnat på och hoppas jag får jobba där många år framöver. Vi fick också vårt safety award som var en bättre LED ficklampa. Kommer alltid till användning. Safety award får vi som bekant när riggen har klarat 90 dagar utan någon händelse – alltså spill, dropped object eller att någon skadar sig.

På hemmafronten blir det rätt hektiskt och lite tid för avslappning. Ska sälja lägenheten för att köpa ett hus till vår blivande lilla familj. Har alltid tänkt att behålla lägenheten till pension och hyra ut den under tiden. Och den kalkylen skulle absolut gå ihop! Kan lågt räknat tjäna runt 8000 kr i mån (efter mina kostnader) på att hyra ut den. TYVÄRR har vi ju den härliga skuldkvotstaket i Sverige på 4,5 gånger årsinkomsten. Därmed får jag inte äga min kära lägenhet plus det huset jag tänkt köpa. Kan såklart nalla av aktierna men det gör jag inte. Btw fucking hell vilken börsstart vi fått det här året! Har fått igen väldigt mycket av förra årets förluster på bara 6 veckor

Samtidigt blir lånegraden väldigt låg på nya huset om man inte behåller lägenheten vilket så klart är stor fördel. Oavsett ska det bli mycket trixande och renovering under många friperioder för att få kåken bebolig. Men det älskar jag. Renovera en hel kåk med allt från värmegolv, badrum, flytta väggar, dra el/larm/data, bygga fint drömkök och forma huset efter min och tjejens behov. Ska bli skitkul faktiskt! Bygga något som ens barn kan växa upp i 🙂

Vet inte om jag nämnde det i förra inlägget men jag fick ledigt hela den jobbresan som var i samband med födseln. Vilken förmån!! Lite orolig var man över det där att barnet kanske kommer för tidigt och så missar man det för man är fast ute på Nordsjön.

Här får jag 14 dagar betald ledighet i samband med barnfödseln. Vilket om man lägger ihop friperioden innan samt efter – blir totalt 10 veckor ledigt 😛 hoppas nu att ungen kommer före tiden så man får mer tid med henne innan man ska ut på jobb i juni 🙂

Oavsett så är det väldigt spännande tider just nu. Tack vare den största tryggheten med fast jobb och 2 4 rotation offshore så kan man verkligen fokka på att göra allt annat perfekt nu. Jobbar på att försöka byta min jobbvecka i augusti så jag kan va bestman på ett bröllop i Bulgarien. Vore oskönt om man måste ta halv lön den månaden men i värsta fall så får det nog bli så.

Fanns det något igenkänningssyndrom hos er som flyger mycket? Jag är alldeles uppjagad över hur oeffektiva folk är haha! Man vill väl för sjutton hem så fort som möjligt eller??

Grattis Mats! Fick en glädjande kommentar här på bloggen från en kille som tagit sig ut som elektriker offshore efter mycket tålamod och lite inspiration från den här bloggen. Riktigt skoj att läsa sånt och det gör mig glad.
Jag är övertygad om att han själv med familj kommer få en bättre tillvaro och möjligheter i livet när hans jobbar offshore. Jättekul att ha inspirerat lite till det. Stort grattis igen Mats och bra jobbat!!

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

7 Kommentarer

  1. Profilbild

    Det låter härligt! jag har jobbat med Industrimålning och korrosions målning i 12 år varpå jag även kan titulera mig frosio lvl 3 inspektör! Jag har lämnat in mitt CV till en massa olika företag som söker folk till offshore ”overflatebehandling” jag bör dock ännu dock ta säkerhetskurserna. jag är även utbildad supervisor i metallindustrin. Hur ser det ut med målning ombord på en rigg? Jobbar målarna äve 2/4? Tack för svar! Grym blogg!

    • MrOffshore

      Tjabba Jacob din bakgrund låter grym för att bli målare offshore. Ute hos oss så brukar vi göra lättare målningsjobb själva. Men är det en hel gångväg eller stor yta på deck som ska målas, plus sandas så den blir halk-säker. Då brukar det komma ut folk som gör bara det. Detta sker nästan uteslutande under sommarhalvåret. Många gånger ser man ju till att målarna är ombord 2 fulla veckor och målar allt möjligt när dom ändå är det. Som du vet kryper ju rosten fram osv nästan överallt där det utsätts för hårda väderförhållanden.

      Jag tror säkert du kan få jobb som målare offshore men fast 2 4 rotation kanske är knepigare. Det är bara min gissning. Bästa är ju givetvis om man har flera färdigheter än ”bara” målning. Men oavsett lyssna inte för mycket på mig. Det kanske finns firmor som har fast 2 4 och massor av målare som är nere i tankar, på däck, på benen av riggen osv. Det jag skrev ovan är bara den bilden jag fått från min flotta jag jobbar i.

      Återkom gärna när du får veta mer saker om detta 😛

  2. Profilbild

    Hur vanligt är det med 2 4 rotation hos mekaniker/ underhållsarbetare eller servicearbetare på riggen?

    Överlag bara vilken rotation är det som är vanligast? 2 2, 2 3 eller 2 4?

    Är det traktamentet för att man ligger borta 2 veckor som är en stor del av lönen på offshore?

    Tacksam för svar och bra inlägg

    • MrOffshore

      Hej Roger det finns absolut 2 4 roation som mekaniker offshore. Allt beror ju på ditt avtal och vilken firma. Är du fast mekaniker på en rigg har du garanterat 2 4. Reser du runt och gör servicejobb för eksempel Archer kan du nog få 5 4 rotation skulle jag tro. Då under dina 5 veckor kan det ibland blir 2 st 2 veckors och ibland bara 1 vecka här och där. Man ska på 1 år fylla sitt ”årsverk” som det heter.
      Fyller man hela sitt årsverk i november. Då blir allt jobb efter det övertidsbetalning… 🙂

      Traktamente nej. Finns något som heter offshoretillägg har jag hört att vissa har. Då får du en peng per dag du är offshore. Men jag tycker det inte spelar nån roll traktamente eller ej. Man är där ute och joibbar 168h på 14 dagar. Så länge lönen är värt det så bryr jag mig inte.. 🙂

  3. Profilbild

    Jag älskade priority boarding kan iof berott på att jag alltid fick gå på först 🙂 men absolut är rätt bakvänt egentligen.

    Ser att det dyker upp mer och mer jobb hela tiden nu, West Mira ska tydligen ha fullt crew.

    Men inser att jag blivit gammal och bekväm. Roughneck känns inte lika lockande längre. Ledigheten däremot är en annan sak.

    Traktamente har man mig veterligen inte offshore, annat än under dit/hemresa.

    Visserligen vart borta en stund från branschen men då var 5/4 rätt vanlig rotation för service eller var det 5/3?

    • MrOffshore

      Förstår att du inte saknar att va roughneck 😁 men jag trodde du gick som safety nu ute i offshore industrin eller har jag missuppfattat det?

      Vad jag vet är 5 4 fortfarande en rotation som många inom service har.
      Gissar att det är mkt tyngre att lämna familjen numera när ni fått barnet än innan va?

  4. Profilbild

    Jobbar som safety men hemma i huvudstaden, inom industri. Vill ut som safety på rigg men behöver lite mer erfarenhet först. Faktiskt förvånande högt fokus på säkerheten där jag är nu.

    Nä jag hade nog hellre jobbat offshore med tanke på barnen. Oslagbart att slippa vardagspusslet som man har nu. Iof så har jag nästan full frihet vilka tider och plats jag jobbar från men ändå.

    Som barn till offshorearbetare tycker jag nog det är att föredra med. Tyckte min pappa jämt var hemma och han jobbade ändå 2/3 2/4 i början.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.