Meny

Svenska sidan om offshore

Semester ute på Nordsjön

Semester ute på Nordsjön

Årets varmaste offshore tur är över och jag är tillbaka i Stockholm. Jag reste ut för att göra lite olika projekt men fick egentligen gå som roustabout större delen av turen.

Hade tagit 4 veckors semester från min svenska arbetsgivare vilket jag verkligen såg fram emot. Inte varit ledig så länge sedan förra året eftersom jag inte vetat hur många turer offshore man skulle få. Typiskt nog har man knegat i Sthlm mån-fre och när Norge ringt har jag jobbat enda tills sista dagen jag ska flyga. För att sedan komma hem igen från Norge och fortsätta jobba i Sthlm dagen efter. Back-in-the-days brukade jag bara låsa in mig i lägenheten och slappna av till serier första dagarna hemma 🙂

Andra tider nu!

Känner nämligen stor tacksamhet till mitt svenska jobb att dom låter mig köra på timme hos dom. Jag gillar det jobbet även om de inte är offshore. Hade dom inte accepterat hur jag vill jobba hade man få ta låglönejobb typ på posten eller nåt lager. Inte så jättekul ifall det blir en torka med vikarturer till Nordsjön.

Hur som helst klaffade denna resan mitt i min semester. Så hade en dryg vecka ledigt, sen 12 dagar på Nordsjön för att sedan göra 1 vecka på Kreta med kompisgänget. Det var därför resan blev 12 dagar istället för det vanliga som är 14 dygn.

Många som garvade åt mig för att jag skulle flyga hem från riggen eftermiddagen innan planet till Kreta gick. ”tänk om det blir dimma och du inte kommer hem?!” sa många 🙂

Men jag såg den risken som minimal. Att bli fast på riggen pga dimma har hänt mig typ 3 ggr sedan jag började jobba offshore, och jag har gjort runt 50 resor totalt. Så 6 % chans antar jag? Det är värt risken! 😀

Självklart kom jag hem helskinnad efter nån timme försening så det var inga problem. Bara gå och lägga sig kl 23 för att sedan åka tillbaka till Arlanda kl 03 med kompisarna. 

Jag började iaf med att måla masser saker på riggen. Man hade utfört massa NDT tester ombord. Vad man gör då är att man slipar bort all målarfärg och rost tills man kommer ner på stålet. Sen gör man själva NDT testet för att se om det finns sprickor i konstruktionen. Sedan skickar man dit mig för att måla över stålet igen 🙂

Det var gjort ganska många tester på rätt utspridda platser så det var fina dagar. Jag styrde helt själv vilken ordning jag gjorde allt. Allt skulle oxå målas med 2 lager primer och 2 lager topp coat så det tog tid.

Efter 4 skift var assisterande kranföraren tvungen att åka hem pga familjeproblem. Då var det bara 6 dagar kvar tills det crewet skulle hem så man kunde förstå att dom inte skulle hitta en ersättare. Vem vill resa ut på övertid 4-5 dagar Mitt i dom bästa veckorna på året?!

Så då fick jag gå på däck iaf. Då blev jag glad! Blev lite enformigt att bara jobba själv och gå å måla.

Det som var synd var såklart att jag inte kör kran. Så kranföraren var den enda personen på dagskiften som kunde köra kran. Och kranlyft behövs Hela tiden på en oljerigg! Självklart matchade detta med en väldigt busy period då vi hade complition av brunnen. Så den stackarn fick springa mellan kranarna och några skift bara ha 10 minuter lunch osv. Sen blev han fly förbannad när företaget sa att det var en person på väg ut men det var det ju så klart inte.

Den veckan var väldigt busy iaf!

Den veckan fick jag iaf vara HLO varje landning så det var kul. Alltså helicopter landing officer. Jag har varit det förut men det var säkert över 1 år sedan. Då istället för att bära bagage in- och ur helikoptern så har man kontakten med piloterna över radion och ser till att folk kommer säkert in- och ur ”fågeln” 😉

När det crewet iaf reste hem så fick jag återgå till mina projekt men det blev bara 2 dagar innan jag själv skulle hem. Då blev det iaf mera målning samt en del jobbande med vinkelslip för att ta bort rost inför NDT testerna som skulle göras.

En grej som var surt med denna offshore tur var att jag missade min kusins bröllop. Det har jag givetvis vetat om hela året vilket datum det var men när dom ringer och frågar om jag vill jobba offshore så är det väldigt få saker som får mig att säga nej. Skillnad om det hade varit ett syskon eller bästa kompis som gifte sig oxå…

Jag lånade iaf en kamera ombord och spelade in en hälsning där jag gratulerade brudparen som jag tror uppskattades. Inte alla som får en sån hälsning med en oljerigg i bakgrunden 😉

Snackade med en äldre herre ombord som var där som konsult. Han hade gått i pension efter att ha jobbat hela livet inom olja. Sen blev han erbjuden att åka ut och konsulta för operatören, bara en resa åt gången för han hade så stor erfarenhet.

Till min stora förvåning berättade han att han fick hela 160 000 för två veckors arbete!! Och det alltså uppå en redan fet pension! Helt galet ju 😀 Så klart hade han massa ansvar men så länge operationen flöt på som den skulle så satt han i princip och vände papper när han drog en den feta lönen!

Personligen tvivlar jag ju på att jag behöver jobba vid den åldern med tanke på hur mycket jag sparar. Men är det ens passion så varför inte?

En annan jag träffade hade jobbat på båt hela livet. Han tyckte att 14 dagar gick extremt fort mot vad han var van vid. Hans längsta resa på havet hade varat hela 11 månader! Det undrar jag om jag hade fixat.. Klart så fort båten lägger till i nån hamn så har man ju nån dag eller två med ”semester” så man får ju se en hel del under tiden. Men att va borta så länge från familj, vänner och ens kära rutiner hemma i huvudstaden tvivlar jag på om jag hade fixat. 

Hoppar lite i tiden hära men innan jag åkte ut på Nordsjön denna gång så var jag tvungen att uppdatera mitt hälsocertifikat. Det måste göras vartannat år och jag gick till samma sjöläkare som sist. Han höll till på Södermalm och hade tid mitt under juli månad så jag kände att det var bra. Själva undersökningen tycker jag är ett skämt verkligen!

Men den måste göras av en certifierad läkare för att man ska få jobba offshore. 2500 kr fick man hosta upp för det ur egen ficka nu när man inte längre är fast anställd. En sak som jag gillade var att han tog blodtrycket där jag hade 100/65 som tydligen var extremt bra enligt honom. Vilopuls på 54 var jag oxå grymt nöjd med. Den riktiga vilopulsen är säkerligen lägre eftersom den ska tas direkt när man vaknar och inte på kvällen efter att man hållit igång hela dagen.

Efter att ha läst 2 böcker av Anders Hansen om hur löpning verkligen hjälper mot Allt så har jag börjat löpträna mkt mer. Så det har säkert bidragit till det goda hälsoresultatet. Hälsa på recept heter en av hans böcker.

Var ganska skönt att bara jobba dag den här resan egentligen. Det är ju så sjukt slitsamt att vända på dygnet verkligen! Nu klev jag upp 0430 och tränade innan skiftet som börja 07. Sen sitta uppe till typ 21 på kvällen var ett fint upplägg som jag tror jag ska fortsätta med.

Det var några klättrare ombord som såg en stor val oxå! Dom var nere i ett av plattformens ben och kollade efter sprickor när den tydligen hade seglat upp till ytan. Runt 7 meter lång gissade dom att den var.

En rolig grej när vi skulle hem var en snubbe inom service; han hade varit ute i 2 veckor och i princip inte gjort ett skit. Sen samma dag som han sna hem så passar de så väl in tidsmässigt att hans ventil skulle backas ur brunnen. Den förväntades komma upp ur hålet på drill floor exakt när helikoptern skulle hämta oss på däck 🙂

Visst hade han en handover som kom ut med den flighten men det blir lite dumt om han ska springa från helidäck ner och upp till drill floor och börja nedmontera ventilen när han inte alls är insatt i vad som försiggår. 😀

Så servicekillen ombord var tvungen att stanna och flyga hem nästa dag såg det ut som. Men nån halvtimme innan helikoptern kom så ringde dom upp honom och då hade dom gasat på lite extra så han kunde plocka ut den och sen hinna upp till vår flight.

 Snackade med en annan snubbe som var ute på vikartur oxå. Han skulle ta uppfrisknings kurserna för HLO, rökdykning och MOB-båt när han kom hem. Nu när inte företaget står för sånt måste man som sagt pynta det själv. Och det skulle kosta över 20 tusen sa han. Snacka om skillnad; förr när man var fast anställd fick man till och med övertidsbetalning för att åka på dom kurserna. Nu när man är utanför systemet måste man dega dessa enorma summor själv för att ha en chans att få komma tillbaka ut. Saftigt iaf… 🙂 Som tur är har jag mina kurser fortfarande giltiga.

Ser ut som att det kommer bli flera vikarturer under sensommaren och hösten hära. Vet inte va mitt svenska jobb kommer säga om det. Vad jag vet är iaf att jag jobbat konstant där här året! Varit ledig 3 veckor totalt under 2017 och jag brukar ju vara van vid 6-7 månader ledigt.

Så jag har tjackat en resa i vinter! 😛 är fortfarande i planeringsstadiet men vad jag vet är att jag ska flyga till Bangkok, vara där ett par dagar. Sen åka tåg ner till Kuala Lumpor för att ta dykcert och vandra i djungeln. Sen fluktar jag lite på Borneo oxå när man ändå är i närheten men det är inte bestämt ännu.

Återigen får se va svenska jobbet säger om det 🙂 men jag känner att jag måste unna mig det! Blivit så himla mkt jobb senaste åren bara för att köpa aktier… Rätt va det e så vaknar man upp och känner att livet är till för att levas.. Eller något 🙂

Har även spånat lite på huruvida jag ska fortsätta med den här bloggen eller inte. Det är ingen aktivitet what so ever på hemsidan och det är väl mycket pga att jag inte skriver så ofta längre men oxå för att branschen är död. Ingen vill offshore längre eftersom det känns så lönlöst att få jobb.

Sen för egen del känner jag att det är inte lika coolt längre som jag kände i början. Dom första åren tyckte jag allt var extremt häftigt och nytt men nu känns det mesta bara same-same. Sen har det tyvärr blivit vida känt att jag jobbar där jag gör så jag törs inte skriva om dom riktigt coola grejerna heller som händer, med risk för att hänga ut folk eller arbetsgivare. Och det gör ju det hela lite tråkigt, att man måste tänka sig för och censurera upplevelser eller galna saker som händer.

Däremot har jag träffat många sköna människor via hemsidan och intresset för offshore som finns i Sverige. Jag tror hur som helst att jag ska klura på det lite mera. Hemsidan kommer alltid finnas kvar eftersom jag tycker det är en fin dagbok på ”tiden mot drömjobbet”.

Sen ska alla veta att jag går in flera ggr i veckan och kollar om nån skrivit nån fråga eller kommentar. I så fall besvarar jag den omgående. Men just nya inlägg blir väl mer när det har hänt något – i bästa fall. Jag ska som sagt klura på hur jag ska göra.

Vidare får jag önska alla en fortsatt bra sommar och hoppas det blir bättre tider inom olja snart! 🙂

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

13 Kommentarer

  1. Fredrik

    Sjukt att du bara blivit kvar på rigg 3 gånger pga. dimma! Jag har bortåt 20 turer och haft strul med dimma säkert hälften. Kollegor som blivit kvar i över 1 en vecka både på land och på riggen. Men då pratar jag dock om Barents Hav, det är ganska stor skillnad på Nordsjön och de södra delarna 😉

    Skönt att du fortfarande är igång iallafall! 🙂

    • MrOffshore

      Tjena Fredrik kul att höra från dig igen 🙂 Yes kan tänka mig att det är andra väderförhållanden där uppe i norr. Faktum är att man vill ju ha dimma så man får väntetid, men ofta prickar den in sig när man är uppbokad på något roligt.

      Hur har du det med resor nu?

  2. Kul att du kom iväg på en semesterresa med kompisarna!
    Det behövde du nog efter allt slit i år.

    Jag skulle inte klara av att jobba dubbelt under så lång tid som du gör.
    Våra viloperioder är ju just till för att återhämta oss.
    De första dygnen hemma är man mest

    • MrOffshore

      Hej Kocksteward du har rätt att man behöver dagarna att bara slappa. Har du fast 2-4 rotation?
      Att jobba dubbelt är rätt slitsamt men jag känner att jag klarar det just nu. Därför jag bokade resan i vinter för att få nån månad avkoppling då 🙂 Är ju i en speciell sits som jag skrev att jag inte vet när nästa offshoretur blir så ”måste” ju mer eller mindre börja jobba direkt när jag kommer hem.

      Förhoppningsvis vänder industrin och man kan få sin fasta rotation tebax ute på havet..

  3. Halloj, alltid kul att läsa om vad som händer även om det såklart blir vardag inom detta 🙂

    Låter spännande med resa i vinter! Det är du värd.

    Vi som vill ut håller koll, längtar samt läser det vi kan komma åt.

    Kämpa på, hälsningar från Eskilstuna/H-C

    • MrOffshore

      Tack ska du ha för dom varma orden HC 🙂 Hur ser din vardag ut nu raggar du nå jobb eller ligger allt på is? En träff snart igen kanske borde planeras.

      • Hej, firman rullar sakta på. Försöker synas med reklam hemikring samt att vara på Insta 🙂 Uppdaterar mina få norska kontakter med färsk info när jag kan.
        Längtar ju såklart ut, annars hade jag inte gjort alla utbildningar. Tänker ju att det (bör/måste) vända någon gång…

        Absolut, en höstfika blir kanon!

        Må så gott, h-c

        • MrOffshore

          Helt rätt att hålla sig uppdaterad HC. Hur har du valt att göra med dom kurserna som går ut efter 2 år? Tar du dom på nytt direkt eller väntar du tills du får napp på jobbfronten? Jag håller på och diskuterar samarbete med en bemanningsfirma nu som kanske kommer ha jobb för hungriga svenskar 🙂 Stay tuned… 😉

          • Halloj, va roligt och mycket intressant det låter! Jag låter mina kurser alltid vara aktuella för att kunna vara beredd att åka iväg på intervju/panikjobb.
            Tycker det ser bättre ut på CV´t.

            Jag är som sagt VÄLDIGT hungrig samt beredd att boka biljett eller åka med bil om det behövs…

            Behöver du/ni hjälp med något finns jag här! Hjälper gärna till med det jag kan.
            Hörs snarast 🙂 h-c

  4. Kan du inte skriva ett blogg inlägg om din aktieportfölj? Det hade varit intresant att läsa.

    • MrOffshore

      Hej Erik tycket du det? Jag kan slänga in ett stycke om det i nästa inlägg jag skriver. Handlar du själv? Gissar att mitt nästa inlägg är om 4-6 veckor då jag är hemma från nästa resa.

  5. hejsan jag tänkte höra med er om det finns någon sida eller så man kan rega sitt cv för jobba på olje platform ? jobbar idag på volvo i Sverige som cnc-operatör men vill testa på något nytt Med vänlig hälsning simon

    • MrOffshore

      Hej Simon om du klickar på Länkar inne på hemsidan så finner du många relevanta företag. Om du även tar dig tid och läsa några blogginlägg så får du ett hum om hur arbetsmarknaden ser ut i dagsläget…. 🙂

      Hör av dig om du har fler frågor.

Kommentera