Meny

Svenska sidan om offshore

Summering av 2018 – Vilket fantastiskt år!

Summering av 2018 – Vilket fantastiskt år!

Året 2018 börjar lida mot sitt slut och det är hög tid att summera det gångna året. Jag är precis hemkommen efter 1 veckas nattskift ute på min nya rigg som jag fått fast på. Jet laggad vaknade man kl 04 för att sedan vara på SATS Slakthuset två timmar senare. Underbart att det även detta år blir en jul hemma. 🙂

Har egentligen jobbat 2 turer offshore sedan jag skrev sist. Som jag skrev i förra inlägget fick jag fast rotation på en av dom nyare riggarna i flottan. Dock har jag sen ett halvår tillbaka en resa bokad med tjejen i januari. Då löste koordinatorn det så att jag fick flyga ut och jobba in 4 dagar gratis i början av december. För att sen i januari flyga hem i förväg för att hinna med mitt flyg till Hong Kong. Så det var snällt gjort av firman.

Den senaste veckan blev dock en traditionell vikarie-resa där jag jobbade natt. Samma rigg som jag ska gå fast på, och ett crew med folk som jag redan kände dom flesta sen många år. Jag gillar när man träffar kollegor efter så många år, finns alltid någon anekdot från förra gången. Riggen i sig är en stor förbättring tycker jag mot den som jag gick fast på senast, där under 2016. Den är utformad på samma sätt men eftersom den är några år nyare så är det många småsaker och detaljer man har förbättrat.

Jag fick gå första natten och göra en klassisk PM för dom som är nya ombord. Kontrollera alla brandsläckare 🙂 Inget hokus pokus alls men det tar verkligen tid för man måste gå igenom Alla rum ombord så man inte missar någon. Egentligen perfekt jobb att ha när man går natt!

Det blev också en del timmar med att byta ut bulk-slangarna som går mellan riggen och båtarna. Tänk er ett hjul på 4-5 meter i diameter som det sitter en +100 meter lång gummislang. Dessa slangar transporterar vi allt från cement, vatten till mud och diesel mellan båten och plattformen. Dessa slangar ska enligt någon procedur bytas efter 2 år. När man tittar på dom ”gamla” slangarna så kan jag inte förstå att man byter dom efter så lång tid. Dom ser inte slitna ut för 5 öre. Men anledningen att man byter dom är väl för att det gått sönder och blivit spill på havet någonstans i Nordsjön.
Och tänker man vilka konsekvenser det skulle få för miljön, kostnad för sanering och dåligt rykte för företaget så kanske kostnaden känns värt det gissar jag.

Dom hade ruskigt bra gym på den här riggen vilket är viktigt för mig. Smithmaskin, power rack och löpband med utsikt över livbåtarna och havet. En märklig grej var att en person skadade sig i gymmet under veckan. Det fanns 2 st fina indie board som det kallas (tror jag). Alltså en skateboard utan hjul, bara brädan. Så står man på en tub och balanserar fram och tillbaka. Någon stjärna har alltså lyckats ramla av brädan och slå upp den på sitt eget ben! Och som vanligt i Nordsjön när någon skadar sig så tar man bort källan DIREKT. Någon som är förtjust i dessa indie boards och har byggt dom där ute på riggen kommer senare få höra hur man bara drog en slägga i dom och kastade dom. Efter att en person som inte hade kontroll skadade sig.

Jag kan tycka att det ska finnas gränser för var dumheterna slutar. Jag menar om någon ramlar av löpbandet i gymmet, ska vi då ta bort löpbanden?! Och juste; efter nyår får vi inte längre gå med tofflor offshore 😀 Det har jag gjort ända sedan jag började jobba offshore och många andra också. Men nu efter årsskiftet får man inte ha ”skor utan tåskydd” längre 😀 Jag gissar att det även där, är någon som lyckats ramla i trappan och då ska hela flottan straffas. Men men man får ju betalt för att göra som dom säger så why not…

Riktigt kung att man nu har en fast rigg och därmed kan ha ett skåp med grejer ombord. Jag har nu lämnat arbetsskor, hjälm, träningskläder osv där ute så jag slipper släpa på det varje gång som man fick göra som vikarie.

Vi ska också alla på riggen få varsin jacka från operatören! Det ser jag fram emot snål Ove som man är 🙂 Hoppas det blir en fin skaljacka från Helly Hansen eller Bergans! Sen att operatörens logga sitter på jackan får man väl leva med. Det är ändå ingen hemma i Sthlm som känner igen företagen ändå. Eller väldigt få iallafall.

En ruskigt störande grej under veckan var att vi hade hela 4 st falsklarm i brandlarmet! Första gången var kl 22 och jag var alltså på skift. Så det var skoj att få dressa upp i rökdykarkläder som man övat så mycket på under kursen jag gjorde i november. Dom 3 andra falsklarmen gick SJÄLVKLART under dagtid när jag låg och sov. Otroligt va det sabbar sömnen när sånt händer.
Det som händer är att alla tappar ju respekten för larmen när dom går så ofta. Till och med plattformschefen sa i högtalarsystemet på det sista larmet att; ”standby vi undersöker saken, ni behöver inte mönstra vid livbåtarna ännu”.

En del menade att det var fel av honom att säga så. Eftersom OM det varit ett riktigt larm så hade man förlorat dyrbar tid kanske.

Jag har också köpt lotter till riggens jul-lotteri nu när man fått fast. Tidigare har man ju aldrig varit helt 100 på att komma tillbaka till riggen igen. Men nu vet jag att jag gör det. Så jag köpte 5 lotter för 500 NOK. Såg att första priset var 10 000 kr och andrapris en dator. Det är max 1500 lotter som säljs och välfärden hade visst köpt in priser för 80 tusen NOK så oddsen är ju tämligen bra tycker jag. Plus att det går till något bra som man betalar pengar till.

Vi hade även en dag där ute där vinden stack ända upp till 70 knop! Den dagen höll vi oss till inomhusjobb eftersom man kör ju ändå inga kranar. Sen patrullerar man runt ett par gånger på riggen och kollar att inget har blåst ner eller håller på att blåsa ner. High wind checks kallas det.

Loggade in på min DaWinci också och hittade en ny funktion. Där kan man se hur många offshore-resor man gjort. Hur många varv runt ekvatorn samt tiden man spenderat ute på riggarna genom åren. Som ni kan se ovan så har jag nästan varit offshore i 2 års tid! Sjukt egentligen haha! På bilden ovan kan man se hur bra 2015 var för min del, många turer med övertid det året hehe.. Btw så är DaWinci en portal för ens helikopterresor när man jobbar offshore. Om det får flera helikoptrar samma dag när du ska hem för exempel. Så kan man gå in på DaWinci och kolla vilken man ska flyga med, samt när man kommer i land. Så man kan boka flyg utefter det.

Summering av 2018
Det här året har verkligen varit fantastiskt för min del! Har gjort 10 resor offshore under året. Anledningen att det bara står 16 (8 st) på bilden ovan är för att två av mina resor så flög jag inte helikopter. Då låg riggen vid hamn och man kunde ta sig dit med buss från flygplatsen. Skrev i vanlig ordning ner 10 mål för året i början av 2018. Nummer två på den listan var att jag skulle få fast jobb som roustabout igen. Kan erkänna att jag inte riktigt trodde på det när jag skrev det. Men law of attraction jobbar på mystiska sätt så jag skrev det ändå! Och tur var väl det! Fast tjänst börjar nu i december med en utresa dagen före nyår. Så får julen hemma även detta år!!

Utanför jobbet så har livet under året bjudit på en kommande tillökning i familjen. Så kan under nästa år titulera mig som pappa vilket känns smått overkligt! Tror jobb offshore är perfekt för det vardagslivet. Man kan vara hemma med mamman 1 månad i sträck och då vara båda föräldrarna närvarande. Ska bli jättekul att träda in i den perioden i livet.

Supernöjd med med prestation på Midnattsloppet i augusti också! Aktieportföljen har dock gått tok-back i år trotts min väldigt defensiva investeringsstil. Med allt sparande under året är jag dock ändå upp ett par hundra k för året så egentligen är det bara bra att kurserna kommer ner nu så man kan kliva in billigare och till högre direktavkastningar. Fyra av fem börser i världen befinner sig nu i fallande trend så jag tror dom kommande 1-2 åren kommer bjuda på fina köptillfällen. 😛

2019 kommer också att bli ett bröllop och svensexa för min bästa vän. I Bulgarien av alla platser. Dock måste jag ta ledigt från jobbet för att kunna vara med men det ordnar sig. Tjejen och min egen resa till HK och Filippinerna i januari blir också storslaget. Men givetvis när barnet föds så kommer allt annat bli småpotatis i jämförelse.

God Jul och Gott nytt år önskar jag alla läsare! Tror att alla som verkligen vill ut offshore kommer kunna göra det framöver nu när hela branschen verkar tuffa på uppåt igen. Det kan bli trångt i dörren men det är så värt mödan när ni väl får jobba. En vän till mig som jag lärt känna via den här bloggen var på intervju hos Transocean förra veckan. Där händer det minsann grejer nu efter att dom köpt upp Songa Drilling! Och har ni inget annat för er på lördag, lyssna på P3 vettja…… 😉

Vi hörs 2019!

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

5 Kommentarer

  1. Profilbild

    Kul att höra om allt som vanligt, Grattis till er båda ang tillökning! Stort!!
    Jackan kommer en del att haja, roligt för oss få.

  2. Profilbild

    Jag vill registrera mig men kan inte för det händer ingenting när jag klickar på registrera när jag fyllt i allting!!??!
    Help me please

  3. Profilbild

    Hej! Bra inlägg!
    Jag har börjat blivit sugen på det så kallade rigglivet men jag har en hel del frågor kring det. Här kommer några 😀

    Jag själv har en mekanisk bakgrund, gått på industritekniska programmet och är utbildad underhållstekniker/montör/reparatör. Har även erfarenhet från jobb några år tillbaka. Iaf vilka kurser är rekommenderade att gå om man ska rikta in sig på något i den kretsen jag är utbildad i? Gsk säkerhetskurs har jag förstått som ett absolut måste på alla ställen. Flensearbeid verkar också vara något i den mekaniska/tekniska kretsen. Men vad tycker du?

    Hur är branschen? Är det en bra bransch att jobba i och kommer det finnas jobb framöver? då jag fått uppfattningen av att oljepriset kan skaka till det rejält för många arbetsgivare i denna branschen.

    Vilken arbetsrotation jobbar du och vad är den vanligaste i Norge?(i din uppfattning)

    Vad är en roustabout? 😀

    Och självklart vad är lönen, jag har läst väldigt olika från sida till sida och som alltid är den olika beroende på vad man jobbar som. Men en ”vanlig” offshore ingångslön vad ligger den ungefär på?

    Kan komma fler frågor sedan 😀

    • MrOffshore

      Hej ledsen för sent svar men här kommer ett försök till svar iaf ☺ Det låter som en relevant bakgrund absolut. Ett sandardtips är att du konverterar din utbildning till ett norskt fagbrev. Då lär det gå lättare att söka jobb. Är dock inte inom tekniska avdelningen själv så vet inte exakt vilka kurser du bör gå för att jobba där.

      RING ngt bemanningsföretag och fråga vad dom söker efter! Men GSK helivelt behöver du för att flyga ut ja + giltigt hälsocertifikat. Det är bara vissa läkare som har behörighet att göra såna. Listan för dom finns här på sidan nånstans.

      Oljepriset är väldigt volatilt ja. Sedan krisen 2014-15 så har alla företag dock gjort mycket kostnadsbesparingar så jag tror man är bättre rustad nu för dagens oljepris än man var då. Jag tror och hoppas det kommer finnas gott om jobb under många år framöver. Men det är ett litet nålsöga att komma in ska jag erkänna.

      Jag jobbar 2 4. Den är vanligast, men inom service är 5 4 oxå vanligt. Då är man disponibel under 5 veckor. Det förväntas att man ska vara offshore 2 turer då för att få ihop sitt årsverk.

      En roustabout är en däcksarbetare. Typ motsvarande matros på en båt fast massa extra uppgifter. Det som jag jobbar som ☺

      • Profilbild

        Det gör ingenting för sent svar. Jag är glad så länge jag kan få svar från någon med ”insider information” på offshore jobb :D.

        Kan man själv konvertera sin utbildning till ett fagbrev eller kontaktar man någon som gör det åt mig?

        Jaha okej så de som går 5-4 i Service. Jobbar de 2 veckor offshore och sedan åker hem men måste finns tillgängliga hela tiden om de blir inringda? Eller är de där ute 5 veckor sedan ledig 4? Förstod inte riktigt hur du menade ?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.