Meny

Svenska sidan om offshore

Summering

Summering

Då var man äntligen hemma igen. Ytterligare 170 arbetstimmar har lagts i banken och den billiga Clas Olsson klockan är utbytt mot Luminox uret. Handlade även denna hemresa en skumpa på Tax Free i Oslo. Vet att jag nämnde det förra hemkomsten men man slås verkligen av hur himla grönt det är hemma! Från att bara ha sett stål och olja i 14 dagar till att se svensk sommar, price less!!

Blev dåligt med uppdateringar denna turen men tror inte det gör så mkt. Räknar med att folk är ute och njuter av sommaren vilket jag oxå ska göra nu. Syns i statistiken att antal besökare sjunker under högsommaren. Men det hände iaf en del skoj där ute. Igår när  i reste hem var riggen på dag 89 av 90 för att alla fast anställda ska va varsin safety award! Så hoppas inget hände nu inatt hehe,  i såfall får man välja en fin premie nästa gång man reser ut i slutet av juli. Det kan va olika saker men dom har ofta ett värde på ca tusen kr. Så det är alltid något 🙂

Jag nu varit med på exakt 50 helikopter landningar iaf, man ska ju räkna så noggrant upp till 20 i början för då kan man va HLO. Sen har jag bara fortsatt, jag vet jag är knäpp. På den helikoptern som kom i måndags så stod vår kranförare i lastutrymmet iaf. Och då lyckades hans arbets mobil ramla ur bröstfickan utan att han märkte det. Så den fick åka till land och ligga där i 2 dagar tills nästa helikopter skulle komma ut.

Ang brunnen så har det varit intressant oxå. Förra turen lade vi ut och mätte alla Liner som skulle ner. För dom som läst vg2 vet dom att det är sista sektionen som man producerar ifrån. Tunna rör förhållandevis.. när vi kom ut denna turen låg samma rör på samma plats, jag kände faktiskt igen men egen handstil eftersom jag sprayat längden på dom. Casing-Drilling_3
Det hade alltså varit komplikationer så att det i princip inte hänt något sen vi var där 4 veckor innan! Och denna gången blev det lekasje nånstans i  brunnen som gjorde att vi kastades tillbaka till samma utgångsläge som hela 8 veckor innan!! Hur galet är inte det?! Tänk arbetstimmarna, miljöpåverkan och kostnaden för riggen att vara där i dom 8 veckorna utan att kunna visa upp ngt som helst resultat. Jag tycker det är klart fascinerande iaf!

Mycket händer nu oxå bland alla crew. Folk försvinner och folk blir befordrade hela tiden känns det som. Jag kommer nog inte få platsen som roughneck på mitt crew i aug som jag skrev om tidigare. Den ska nog gå till en lärling som jag förstod det. Men jag lär säkert bli erbjuden plats senare under året det är jag rätt säker på. Verkar vara fler och fler som vill stanna på däck faktiskt, så dom fjäskar nästan för att få upp folk som roughnecks.
Jag förstår dom som stannar på däck, det är klart bästa jobbet på riggen för dom pengarna man får. Dock känner jag mig för ung för att stanna där. Och i mina ögon som är det verkligen dom på drill floor som drar tyngsta lasset offshore. Om jag klarar det jobbet bra så kmr jag bli sjukt stolt över mig själv. Den utmaningen vill jag anta iaf 😛

Har varit en hel del bollande oxå med att ha en introduktions dag om offshore i sverige oxå. Både med Nortrain och ITC Boreskolen, men under tiden offshore har jag inte kunnat grotta ner mig i det känner jag så ska försöka göra det nu när man är hemma. Där emot ska jag ju flytta in i min lägenhet om 4 dagar bara så det är väldigt mkt kring det oxå nu. Första gången man är lite stressad under sin friperiod haha. Angående lägenheten så har jag mitt jobb offshore Allt att tacka! Hade aldrig kunnat bo där jag ska bo om det inte vore för min lön jag tjänar där ute. Gäller att stanna upp ibland och reflektera över hur bra man egentligen har det!

En sista notis så tyckte jag så synd om supplybåten som vi hade nu sista dagarna. Riggen har 2 st supplybåtar. En av dom måste alltid ligga skippervid riggen ifall något händer. Precis när alla komplikationer hände där i brunnen så var den ena inne vid kajen i stavanger och fyllde på med cargo till oss. Båten som låg bred id vår rigg skulle i land och har crew change när den andra båten kom tillbaka. Deras crew change sker alltså inte efter 2 veckor utan efter 4!

Haja hur sugna dom var på att bli avlösta och komma i land?! Båten i land får iaf besked om att vänta i hamnen eftersom man inte vet vilken utrustning man behöver ha till brunnen ännu. Sen vet dom det och båten börjar gå mot riggen, en resa som tar över 12 h. Efter ca halva vägen ändrar dom sig ang brunnen och hur dom ska göra så båten måste vända tillbaka mot hamnen och hämta något annat.

Besättningen på båten bredvid vår rigg får ju då vänta ännu längre på sin hemvända mot land. Hur som helst så kom båten iaf ut till oss och den som skulle ha crew change gick mot land kvällen innan vi flög hem. Sen ere så komiskt att när vi kommer med helikoptern till land  15 timmar efter detta så flyger vi över denna båten! Snacka om skillnader, dom jobbar 4 veckor och sen reser dom mot land i säkert 15h + flyg vidare…. vi jobbar 2 veckor och flyger till land på 1 timme. Som sagt man ska va glad och verkligen uppskatta det man har!

Nu ska jag ha friperiod och njuta av den svenska sommaren!

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.