Meny

Svenska sidan om offshore

Svindlande höjd

Svindlande höjd

Missade visst att skriva sist jag var ute. Pga ett bröllop kunde jag bara jobba en vecka innan jag var tvungen att flyga hem igen. Den veckan jag inte jobbade fick jag ändå utbetald, vilket betyder att jag måste åka ut på en ”gratis”-vecka på riggen när det är behov.

Just nu ser jag inte hur jag ska ha tid med det eftersom det är så mycket som måste göras i huset innan kylan kommer på riktigt om nån månad eller två.

Lite svårt att minnas förra turen i detalj, men något som fånga min uppmärksamhet var det gänget ombord som står för kakshanteringen. Deras jobb är ju att ta emot all cuttings från brunnen. Det mesta ska ner på båt och in till land men en del ska blandas och injiceras tillbaka ner i brunnen. För deras del kan det va några skift här och där som det inte händer så mycket. Då satt dom alla bara i fikarummet hela skiftet. Sen när det väl var dags för deras uppgift så var dom inte klara för 5 öre. Grymt pinsamt skulle jag tycka! Har man ett sånt jobb där ens aktivitet varierar stort från skift till skift så är det ju perfekt att spola rent sina enheter, eller däcket runt omkring. Eller kanske verkligen sätta sig in i sin utrustning om man är ny. Så att när det väl blir skarpt läge så vet man vad som ska göras.
Alla från den firman var trasiga skottar med konstig dialekt och få tänder i munnen så det gav inte så seriöst intryck.

Innan utresan den här offshore turen så bodde jag som vanligt på Clarion Energy. Köpte en smarrig Ben å Jerry för billiga 95 NOK vilket var en fin avslutning på friperioden  I helikoptern på väg ut började jag få ont i halsen. Efter att jag sen sovit lite innan första nattskiftet så gjorde det mer ont och jag ringde medic för att be om halstabletter. Hon jobbar ju bara dag så därför ville jag hämta ut dom innan hon gick och sov, så jag slapp gå hela natten och kanske missa henne på morgonen.

Hon var upptagen vid kl 20 pga shuttel helikopter, men sen vid 2130 fick jag henne att komma ner till sjukstugan. Och då var hon sur…..  Jag skulle minsann inte ringa ner henne dit på kvällstid för några j*vla Repsil som man kunde köpa i kiosken hemma. ”vet du vad det här kostar firman att du ringer ner mig hit?”.
Jag svara att va spelar det för roll du eju Medic och ditt jobb är väl att hjälpa oss som är sjuka eller skadade? Jäkla reaktion måste jag säga. Halv tio är väl ingen tid att gnälla över jag kunde ju ringt henne mitt i natten om jag saknat samvete. Dagen efter så bad hon iaf om ursäkt och sa att hon var stressad och hade huvudvärk. Fair enough… 
Sen var jag sjuk egentligen hela första veckan med halsont, hosta och rinnig näsa. Riktigt oskönt att inte kunna träna! Det var många ombord som var risiga. Flera låg inne nån natt med feber eller diarré. Det är eju så stängt samhälle där ute att det är svårt att klara sig undan ifall några är sjuka. Andra veckan var jag dock tebax och då blev det träning kl 04 före skiften vilket var superskönt!

Vår riktiga kranförare var äntligen tillbaka efter en längre tids sjukdom. Så det var skönt. Han är riktigt rolig att jobba med och han är en bra chef.
Årets kull med lärlingar har börja komma ut nu också. Vårt crew klarade sig men både gänget före och efter oss fick varsin lärling. Dom har så mycket att lära sig, och så mycket man kan lura dom med…… 
Det har börja florera rykten igen om uppsägningar  min förra rigg jag gick fast på har inte kontrakt längre än ett par månader till. Jag finner det väldigt märkligt att det blivit så. Jag blev återanställd för drygt 1 år sen och dom har anställt folk hela sommaren. Och nu från ingenstans ska dom kanske kicka folk igen. Firman visste ju att riggens kontrakt går ut strax varför anställer man då massa folk?!

Jag tror och hoppas att dom har en plan med detta annars vet jag inte vad jag gör! Men faktum kvarstår, hade man varit lite smart så skulle man pluggat till en tjänst som gjorde att man enkelt kunde söka jobb i flera firmor. Det kan jag dock göra ändå men det lär va hög konkurrens.
Andra veckan var riktigt fin ombord. Dagskift och fint väder nästan varje dag. På onsdagen fick camp bossen för sig att vi skulle ha en sista grillafton innan sommaren var slut. Så jag spolade rent den stora balkongen där gallyn har sina grejer. Vi samlade ihop 15 pallar runt om på riggen och lyfte upp allt med kran dit. Sen roddade vi upp en långbord, gjorde rent alla grillar och lät cateringen göra sitt.

Det var den godaste middag offshore jag haft i år! Hemmagjorda såser bla bea. Entrecote, fläskfile och korvar. Potatissallad, grekisk sallad och massa andra godsaker. Det gjorde dagen vill jag lova! Ofta brukar ju såna finare middagar vara på helgen men inte den här gången inte.

Stod och snackade lite med DDn, alltså riktningsborraren när han skulle hämta sin data från toolen. Tänk att hans rör som styr hela borrsträngen 5 km bort från riggen. Är 10 meter långa i krom. På mitten av dom har han en liten lucka han kan öppna med två skruvar. Och bakom den luckan finns ett uttag för stick-kontakt. Där kan han ansluta sin pc och få ut massa information om va röret har loggat ut honom djupt där nere i brunnen. Sjukt häftigt!

En annan grej jag fascinerats av är hur en del människor verkligen inte bryr sig om nån annan än sig själv. Kan va folk man jobbat med under flera år som jag ändå har rätt bra koll på vad dom gör hemma, familjen osv för att jag frågar och intresserar mig för dom. Men dom ställer ALDRIG några motfrågor undan babblar bara om sig själva. Jag är långt ifrån nån social expert (långt ifrån) men en del mäniskor är verkligen självupptagna. Detta finns givetvis på alla arbetsplatser och i vissa kompiskretsar. Men i kompiskretsen är det lättare att välja vem du ska spendera tid med…. 
Eftersom vår rigg är så stor fungerar vi också som hotell. Så hyffsat många bor på vår rigg men varje morgon/kväll så flyger dom med shuttel helikopter till nån obemannad plattform i närheten. Detta gör att vi har ca 3 helikoptrar varje skift om man inkluderar dom från land. Jag gillar det, helikoptrar är skoj.

Under en av dom sista vi hade innan hemresa så såg jag en gummiplatta som fladdrade på väg ut från ett cover. Jag meddelade piloten som kom ut ur helikoptern, tog lite bilder och ryckte av den. Vi gick inomhus så han kunde ringa nån mekaniker för att dubbelkolla så den inte var viktig för att flyga tillbaka till moder riggen. Men det var bara en grov skumgummibit som skulle hindra en emerganci beacon från att vibrera.

Nån dag innan det hade vi också en grågås på helideck  riktigt köttig gås som gick runt där som ingenting. Vi jaga bort den. Sen innan helikoptern kom så flög den tillbaka och satte sig mitt på plattan. Innan landning brukar alltid piloten fråga vår HLO (helicopter landing officer) om det är klart för att landa. Och detta var första gången i mitt liv som HLOn svarade: nej du kan inte landa vi måste jaga bort en grågås först  självklart hade den stuckit själv men man vet aldrig vart den kan hamna när det är vild turbulens.

Sista lördagen var tämligen spännande också! Då hade vi PM på MOB båten och livbåtarna. Då ska dom ner på vattnet, köras runt lite och funktionstestas. Vårt livbåt däck är runt 70 m över havet. Solen sken och det var helt platt hav, kanske 1 m vågor.

Vi var 5 pers som åkte ner i mob båten. Smått kissnödig blev man där. Båten hänger i en vajer som är fäst i en kula på mitten av båten. Alltså jävligt viktigt att vikten är jämnt fördelad! Vi trodde vi satt bra men så fort vi sänkte ner båten förbi båthuset så börja vi gunga hej vilt där i. Vi stoppade, justerade oss lite grann sen fortsatt vi ner. Jag filmade allt så blev bra material, kul att kunna visa hemma och på insta.

Väl nere på havet drog vi ett varv runt riggen, tog massa fina bilder och drack lite läsk i solen.

Sen sänkte dom ner en tom livbåt till oss. Det har varit så många olyckor med livbåtarna genom åren så detta är ny praxis nu att man åker ner i mob båten sen kliver över till livbåten. Vi körde lite med livbåten, testade VHF radio, sprinklers osv innan vi skulle ansluta livbåten igen till dom två vajerna för att hissa upp den igen. Det var sjukt svårt att få till haha! Men efter några försök gick det till slut och vi kunde hissa upp den till riggen igen.

Det var så mäktigt att åka runt riggen och se den underifrån i det vädret. Vilket monster det är! Helt ofattbart att människan klarar att bygga såna dunderverk, och inte minst forsla dom 25 mil ut på havet och sen borra 5 km långa brunnen. För att pumpa upp något så vi kan tanka bilen och tillverka plastprodukter.
Hur som helst så va resan i mob båten upp till riggen också en thriller. Bara tanken att ens liv hänger i en vajer, med en motor som har bromsar osv. Tänk om något händer nu liksom. Många har haft äckliga upplevelser i dom där att båten börjar spinna runt och pendla osv. En mob båt är ju öppen och håller man inte i sig ordentligt kan man ju i teorin ramla över kanten.

Många är emot att vi gör dessa övningar eftersom det är så sjukt riskfyllt. Och i en reell situation skulle man ju aldrig försöka få upp livbåtarna till riggen igen. Då ere ju abbandon rig och så fort man träffar vattnet ere full speed framåt liksom. MOB båt måste vi ju dock träna på även om det är standardbåten som skulle sjösätta sin mob båt om någon ramlar i. Vi är alldeles för ovana och dåliga för att klara det. Därför tränar vi ju bara på sommaren när havet är helt platt – och hur ofta ser nordsjön ut så? 

Vi fick oxå våra safety awards. Fina skålar och tallrikar från Le Creuset. Dock fick man ta hem det i omgångar så att det inte skulle bli för mkt vikt på ryggsäcken i helikoptern. Självklart sprack en av mina två skålar. Man har ju sett hur folk behandlar flyg bagage ibland hehe…

Hemma och ha friperiod nu iaf. Blir lite barndop, barn som fyller 1 år och sen ALL IN i huset.. måste få upp dom sista gipsskivorna, sen spackla och slipa innan vi kan lägga golvvärmen. Och golvvärmen Bör va klar tills det blir kallt ute. Jag tror inte jag kommer hinna om jag inte tar in hjälp. Men har redan spenderat 750k och det är ett par stora utgifter kvar dessvärre. Tur att man varit sparsam och jobbat en del övertid genom åren.

Trist att vara i huset varje dag när man har tjejen och dottern hemma men det är bara kortsiktigt. När allt är klart kommer vi ha det väldigt bra. Ang jobbet ska jag se vad som händer. Jag rasslade förbi många på listan med ansenitet när jag blev återanställd så får se hur jag står mig. För varje dag offshore som vikarie får man nämligen tre dagar ansenitet sen. Men ryker en hel rigg är det Många man som måste lätta på foten.. Anser mig ha ett av dom bästa jobben som finns så hoppas allt flyter på som vanligt.

Om en dryg vecka ska jag tebax till Stavanger och göra GSK Helivelt refresh kurs. Alltså den man måste ha för att flyga helikopter offshore. Det ska bli skitkul! Och alltid välkommet med lite övertidspengar till husbygget hehe..

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

En Kommentar

  1. Profilbild

    Härligt inlägg! Kul att allt flyter på bra för dig med barn, hus, jobb osv. 🙂

    Jag själv har fixat GSK, helseattest och nu går jag en stillaskurs över 9 meter med teori och praktik.
    Det lutar åt jobb direkt där efter praktiken för att jobba ihop mig lite erfarenhet onshore innan jag försöker mig på offshore. Eller så söker jag bara en massa jobb offshore medan jag har onshore-jobbet. Blir spännande vilket fall som helst.

    Tack för all kunskap och information du förmedlar MrOffshore, det uppskattas grovt mycket! Hoppas du fortsätter uppdatera. Säg annaers till om du vill ha en gästbloggare. 🙂

    Mvh,
    Joar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.