Meny

Svenska sidan om offshore

Tillbaka som Roustabout

Tillbaka som Roustabout

Då var man åter hemkommen från första offshore turen med nya riggen och nya crewet. Det var 2 spännande och bra veckor!

Precis som alla andra gånger började turen på helikopter terminalen i Stavanger. Utresan med helikoptern till den nya riggen är senare på eftermiddagen så numera kan jag flyga hemifrån samma dag. Riktigt skönt faktiskt! Tidigare fick jag alltid flyga kvällen innan och bo på hotell. Har absolut inte något emot den smarriga hotellfrukosten men att få kvällen på hemmaplan är ändå mer värt!

På heliporten har dom nu börjat med själv-incheck av bagaget. Smart system som verkar spara mycket tid när alla är bekanta med hur man gör.

Eftersom vi kom ut senare på e m till riggen så började vi inte jobba första nattskiftet förns vid kl 23. Även där en grymt stor fördel kontra min förra rigg. Att bara jobba 8h istället för 12h den första natten gör stor skillnad! Det känns som ett smidigare sätt att vända dygnet till natt liksom.

Crewet jag hamnat på är kanon. Bra blandning av norrbaggar, skottar och en svensk 😉 Även kul att stöta på massa folk från förra riggen. Både inom tekniska avdelningen (mekaniker, elektriker osv), cateringen (mat, tvätt, städ) och drillingen. Men självklart är flera stycken från andra riggar oxå som likt mig splittras och fått nya placeringar.

Vet inte exakt hur jag ska beskriva denna rigg i jämförelse med min förra, men Allt är verkligen bättre! Riggen är helt ny och fin. Större än min förra, mycket större!! Alla lösningar på hur man gör saker fungerar bättre och är mer uttänkt. Även inomhus med omklädningsrum, hytter, matsal och fritidsaktiviteter.

På den här riggen har vi alla en egen hytt hela turen man är ombord. Du kan alltså stänga dörren medan hytten ser ut som ett bombat hus och ingen kommer se det. Nu är jag väldigt ordentlig av mig men jag gillar ändå systemet! Eftersom man är 6 crew ombord totalt som rullar i en 2/4 rotation så är det endast jag och 2 till som bor på det rummet!

På rummet hade vi även egen internet router med grym uppkoppling. TV med något program i som liknade Netflix men det hade även tv, radio och även film / serier.

Gymmet ombord var helt fantastiskt! Fanns hantlar upp till 50 kg. En smithmaskin och ett power rack! Fanns även flertalet maskiner samt ett konditionsrum med en stor fin smart TV. Perfekt när man vill springa och samtidigt se något intressant på Youtube!Derrick_human

En annan cool grej ombord var ID brickorna man skulle ha på sig hela tiden. Detta är nog väldigt vanligt offshore numera men vi hade det inte på min förra rigg. Dom är till för att man ska veta vart alla är på riggen vid en nödsituation. Sen satt det även bildskärmar i en del rum som hela tiden visade vilka personer som befann sig i rummet just då. Coolt system som dom även hade i dokumentären jag lagt upp om ni klickar på Rigglivet. Haha skulle verkligen behöva uppdatera den texten som står där! 😀 har för mig att jag skrev den efter att jag varit offshore 2 gånger typ…. Nu har man 34 resor under bältet om jag inte minns fel.

Att kliva ner på däck igen och jobba som roustabout gör mig ingenting.Jag är bara glad över att få behålla jobbet inom denna fantastiska och fascinerande bransch! Och ska jag vara helt ärlig så känner jag efter den här turen att jag trivs bättre där än på drill floor som roughneck. Att jobba på däck är ju ingångsjobbet man får inom drilling och det finns alltid en oskriven förväntan att man ska avancera till driller och klättra hela den stegen.

Själv trodde jag oxå när jag startade att det va dit jag ville. Men nu när jag jobbat där över 1 år och även gjort ett par extra övertids turer så känner jag mer och mer att det inte är något för mig. Pengarna är lite bättre där givetvis men den exponering man får för faror och slitaget på kroppen tycker inte jag är motiverande för 5 öre.

Inga pengar i världen skulle va värt att få cancer från kemikalierna, eller hörselskada av allt oljud. Eller dö för att man får något i huvet som faller uppifrån derricken (tårnet). Vet inte hur många av er läsare som tänkt samma banor men att gå på däck ger typ 1600 kr i månaden mindre och man minskar alla dessa faror avsevärt. Frågan är bara hur länge man får vara där.

Som många av er läst så fick jag gå ner till däck igen pga att så många personer under mig fått sparken. Så nu gäller det att företaget plockar in lite fina kontrakt så att man slipper säga upp fler folk. Jag har spånat lite idéer för vad man skulle hitta på vid en sådan utgång….

Vore man riktigt hardcore och lite galen borde man passat på att studera till något fett inom offshore 🙂 Men att kliva tillbaka till skolbänken flera år och gå utan inkomst osv gör genast att jag väljer bort den idén. Ja menar alla kan ju få tillbaka sina jobb om det vänder upp igen?

Att börja jobba i Sverige igen lockar mig allra minst! Jobba måndag-fredag, totaldäcka framför TVn på fredagkväll. Göra något kul på lördagen för att sedan tvätta, städa och åka till IKEA på söndagen. För att sedan börja om allting igen på måndagen.

Jag vet att detta är vardag för dom flesta och jag har själv levt så.. Men det är inget för mig!

Att hyra ut lägenheten till en halv förmögenhet och sedan resa under en tid känns just nu som det jag skulle göra. Har inte rest nånting i livet längre än Europa bortsett från en 2-veckors till svennebanan landet Thailand. Har jagat status och pengar hela mitt vuxna liv nu och jag har insett att mer pengar i banken inte gör märkbar skillnad i lycka ( no shit Sherlock! ).. 🙂

Anyway tillbaka som roustabout så blev det mestadels kranlyft ombord på riggen. Mycket lyft upp ch ner från båten. Lägga ut massa casing (rör) på rad som ska ner i brunnen, kontrollmäta och ta av alla protectors som skyddar gängorna.Drill pipes

Bulkslangarna ombord satt här på varsin gigantisk rulle. Så då rullade vi ut slangen med en fjärrkontroll när vi skulle transportera vätskor till/från båten.

Något skift gick jag och gjorde PM (preventiv maintenence) på alla brandsläckare ombord. Perfekt sätt att lära sig hitta runt när man är ny ombord!

Kul att ta emot helikoptrar igen! Det saknade jag som roughneck!

Vi hade en lärling på crewet som verkligen körde på och va duktig! Inte den erfarenheten jag haft från lärlingar tidigare. Han var verkligen intresserad och kom snabbt in i uppgifterna och tänket på diverse saker. Kan inte låta bli att avundas honom heller! Tänk att va 18 år och jobba offshore?! Med all fritid, pengar och hela livet framför sig – vilka obegränsade möjligheter!!

Han hade dock otur när ett annat crew skulle skämta med varandra. Så hällde dom grön bakfärg i fel skor, nämligen hans! Så han fick en helt knallgrön fot som inte gick att tvätta bort haha 😀

Fick även göra ett fystest som rökdykare. Som roustabout är man nämligen brandman ombord ifall det börjar brinna.heart-rate

Fystestet man fick göra såg ut som följande;

Med 17 kilos viktväst på sig gå på löpband i 9 minuter.
Min: 1-3 i 4 km/h
Min: 4-9 i 5,6 km/h med 12° lutning

Sen skulle man ta pulsen direkt efteråt. På min förra rigg hade jag rekordet (enligt Medic:en) på 119. Nu när jag gjorde testet fick jag så lågt som 115 i puls! Blev väldigt nöjd med det! Speciellt när man fick höra att det var de lägsta han hade sett på ett rökdykartest. Man kan även välja att jogga på 10,5 km/h i 12 minuter.

Något märkligt med dessa tester är att folk oroar sig för om dom ska klara det. Ja menar hur dålig form har man då om man inte ens klarar lite gång i uppförsbacke eller löpning? Så ska man vara beständig att rädda liv med fullt rökdykarset på sig. Pinsamt enligt mig!

Själv är träning en stor del av mitt liv så jag behöver inte direkt oroa mig för den typen av tester. Man gör det snarare för att må bra och se grymt snygg ut när man är naken 😉

Hade en riktigt duktig assistent kranförare oxå vilket var kul! Han hade jobbat 25 år i företaget och hade massvis med spännande historier från dom ”gamla dagarna” men även fina tips och tricks som funkade idag.

Lite intressant det där med folk som jobbat väldigt länge offshore; en del är bara så trötta på allt och klagar samtidigt som dom inte lyfter ett finger mer än vad som behövs. Varför ska dom liksom?! Med så lång anciennitet sitter dom säkert i dåliga tider ändå…

Men sen har vi han på mitt crew som är skitduktig och engagerad som tusen att lära upp lärlingen och visa mig runt som ny ombord. Han tog verkligen jobbet på allvar när de va jobb. HongKongTyckte de bidrog till väldigt bra stämning omkring oss som jobbar på däck. Jag ser fram emot nästa resa där jag kommer hem bara några dagar innan julafton – riktig nagelbitare! 🙂

Hemma är iaf köket klart nu. Plattsättaren har smetat upp mitt marmorkakel under tiden jag var på Nordsjön. Det blev sjukt snyggt verkligen! Kul projekt som tog 2 hela friperioder att göra klart men nu är investeringen klar!

Blir hemma ett par dagar innan jag reser till Kina 😛 Detta blir tveklöst bästa lediga månaden under 2015!!

Kör hårt där ute så återkommer jag med fler uppdateringar när det hänt något nytt på offshore fronten 🙂

Tråkig nyhet ifrån Offshore.no kan ni läsa genom att klicka på den här länken.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

2 Kommentarer

  1. Otroligt spännande och rolig läsning. Hoppas du gör fler inlägg snart. En fråga som du säkert fått många ggr. Hur gör man för att få in en fot om man skulle vilja jobba offshore? Om man inte har någon direkta kunskaper inom att ta upp olja från havsbottnen.

    • MrOffshore

      Hej Mats tack för din snälla kommentar!
      Sättet jag själv kom offshore utan direkt erfarenhet var att läsa något som heter VG2 Bore- og Brunnteknikk i Norge som är en gymnasiell utbildning.
      Efter det byggde jag på utbildningen med något som kallas teknisk fagskola med inriktning på drilling. Den utbildningen är 3 år på deltid och är ett mellanting mellan gymnasie och högskola.

      Denna väg funkade ett par år men just nu kommer väldigt få människor ut offshore. Hela industrin tar stryk och folk förlorar jobben på alla fronter. 🙁 Dessa nedgångar hänger ihop med oljepriset väldigt tätt så när det ökar igen så kommer man kunna få jobb lättare. Vill man där emot väldigt gärna ut på sikt så är detta ett bra tillfälle att utbilda sig.
      Alla skolor har sänkt sina kurspriser nu bara för att attrahera folk.

Kommentera