Meny

Svenska sidan om offshore

Två riggar under en offshoreresa

Två riggar under en offshoreresa

Årets sjunde resa på Nordsjön blev tämligen annorlunda. Spenderade min första vecka på en rigg som seglades från en hamn till en annan i Norge för att sedan flyga helikopter ut på en annan rigg under vecka 2. Aldrig gjort så tidigare så det var speciellt. Skönt nu med friperiod då den förra bara blev 3 veckor.

Senaste friperioden blev händelserik och väldigt bra! Hade tränat inför Midnattsloppet för att prestera på topp under dessa 10 km. Väldigt kul att formtoppa sig inför en tävling faktiskt. Lyckades hur som helst springa loppet på 44:25 min vilket jag var jäkligt nöjd med! Har inte trappat ner nånting på styrketräningen annat än knäböj inför detta så jag hade fortfarande 90 kg att släpa runt på.

Ett par dagar efter sprang jag i skogen borta i Hellasgården och stukade foten rejält! Detta hängde med mig längre än jag trodde.

Efter några dagar hemma bara fick jag mail om jag ville resa offshore och jobba som HLO i 2 veckor. Detta hade varit en dröm att ta för då hade man fått bra kosing pga ”tapt fritid”. Plus att det är roligt jobb att ta emot helikoptrar. Nu när vi jobbar som vikarier ska vi enligt avtal ha dubbel ledighet som vi varit offshore. Reser vi ut innan den månaden har gått; så får man tapt fritid 4 övertidstimmar per dag som man är offshore. För denna HLO tur som jag sa nej till så hade det alltså blivit 4 övertidstimmar x 14 dagar uppepå den lönen man får för att vara ute+ledig efteråt.
Har dock andra prioriteringar nu när man har sambo. Under singeltiden hade jag lätt tagit jobbet! Men i efterhand så var det bra att jag inte tog det för min fot var inte i skick att jobba redan då.

Dagen efter damp det in ett annat mail från en annan koordinator om att komma ut på riggen jag var på senast. Den som vi seglade in i en torr-dock / hamn. Den här gången tog jag det trots att uppehållet hemma ”bara” skulle bli 3 veckor ledigt. Nu skulle riggen seglas från hamnen söderut i Norge och ner till en annan hamn i närheten av Stavanger. Rig move är kul att vara med på tycker jag. Det kan också uppstå en del fina övertidstimmar och sving skift beroende på hur allt går.

Det kan ju uppstå problem under dagtid som gör att man behöver ha folk på natt för att t.ex komma ut ur hamnen osv. När man väl är på havet och båtarna släpar riggen så är det dock inte så mycket spännande att göra.
Vi var säkert 20 vikarier ute extra för den här seglingen och när vi kom ut på öppet hav så blev det vasking för hela slanten. Alltså spola däck med högtrycksslang. När 20 man gjort det ett skift eller två så fortsätter man på mer detaljnivå i diverse små utrymmen inne i riggen. Dag 3 eller 4 då stod vi alla med trasor och torkade hyllor inne i konstruktionen. Alltså inte hyllar man lägger saker på utan dom ”hyllorna” som blir när man svetsar ihop hela riggen. Sånt blir ju givetvis ALDRIG gjort när det är normal operation. Men under omständigheter som dessa är det bra att passa på och fräscha till allting när man ändå har tiden.

Så det blev 4 dagar med segling. Nätet funkade ibland med varierad kvalitet vilket var frustrerande när man skulle ringa hem. Hade dock laddat paddan med film i offline mode. Jäkligt viktigt att inte ha allt på streaming när man är offshore har jag lärt mig 🙂 Foten haltade jag på första dagarna men sen så kunde jag gå bättre och bättre.

Måste verkligen bli smartare kring allt det där nu när man är vikarie. Skadar man sig i skogen som jag gjorde kan det ju resultera i att man inte kan jobba. Då blir den löprundan väldigt dyr kan man säga… Inte kan vi sjukskriva oss heller eftersom vi inte är anställda mer än 6 veckor i stöten.

Ett par dagar innan vi skulle lägga till i den nya hamnen så sa Marine section leader att jag och en till skulle ut på en annan rigg samma dag som vi kom i land. Det var ingen fråga om vi ville utan dom tog oss bara. På kontraktet som vi skrivit på inför denna resa stod det att vi skulle jobba 1 vecka med rig moven, men att det oxå kunde förlängas till 2 veckor vid behov. Här kom alltså behovet 🙂
Jag blev glad att jag var en av dom som fick förlängd tur eftersom vi var så många extra liksom. Jag gick förvisso fast på den riggen och känner den gott så jag tror det var därför. Kändes som att en del andra blev lite avundsjuka och ifrågasatte varför just vi två fick förlängt och inte dom.

Sista kvällen skulle vi lägga till i hamnen och då är det mycket på gång samtidigt. Vi hade 8 st båtar som hjälpte oss med att koppla upp våra och hamnens vinsjar mot varandra. Tror vi hade 8 fästepunkter om jag inte minns fel, och när vi hade kontroll på allt det så kör man sig in på plats Exakt där riggen ska stå nu i 1 års tid och renoveras. Det hela fungera så enkelt så att om vi skulle t.ex 2 meter mot höger så drog dom vinsjarna 2 meter in – medan dom vinsjarna på andra sidan släppte ut 2 meter på sin vajer. Så höll vi på en hel dag för att komma helt på plats.
Det stod massa folk på land med laser och olika mätinstrument för att kontrollera detta. Någon drönare flög omkring och tog massa fina bilder. Minns sista halvtimmen där hur dom höll på fram och tillbaka med riggen. ”Nu är vi 0,4 meter från position”. Sen ”Nu är vi en halvmeter förbi position, backa tillbaka”. Det blåste upp lite grann så det var säkert vågorna och vinden som flyttade oss. Men roligt att det var så pass på decimetern hur vi skulle stå.

Sen jeckar man alltså ner riggens ben i havsbotten så att den står fast där. Det hela görs i flera steg genom att man sänker ner dom i botten, sen fyller man massa tankar ombord med vatten så att riggen blir tyngre och Sätter sig bättre i botten. Detta kallas pre loading och kan ta flera skift om det vill sig illa. Detta för att kontrollera så alla ben sjunker ner lika mycket. Har man 3 eller 4 ben på riggen, men ett av dom sjunker ner mycket mera blir det ju snedbelastning. Man gör iaf denna pre loading i flera steg genom att göra riggen tyngre – jecka upp riggen några meter till. Sen göra riggen tyngre igen. Kontrollera att alla ben sjunker lika mycket. Gör om processen tills benen står så djupt och stadigt som man planerat. Allt detta sköts av en Tow Master och den Marine section leader man har ombord. En Tow Master har detta som jobb att resa runt i världen och flytta riggar. Han är egentligen plattformschef tills det att riggen inte ”seglar” längre.

Den kvällen gick pre loadingen och jeckingen ut över kvällen så vi fick ihop 4 övertidstimmar där vilket var najs. Vi fick oxå 2 st blackouts under tiden vi jeckade. Älskar det ljudet när allt oljud bara tystnar och riggen blir kolsvart – Lugnet som infinner sig 😀

Morgonen efter skulle jag i land för att ta mig till helikopterterminalen på Sola, Stavanger. Men vi hade fortfarande ingen brygga så vi kunde gå i land. Det man gjorde då var att vi fick hoppa in i MOB-båten och hissas ner 15 meter till vattnet. Sen kom hamnpersonalen och hämtade oss med sin båt som körde oss till land. Taxi till tågstation och sen vidare till Sandnes och flygplatsen. Speciellt att se den gigantiska riggen i en hamn när man var på avstånd i taxin. Riggen ser ju alltid så liten ut när man kommer ut till den i helikoptern men har hade den massa fiskebodar och hus runt sig plus alla fjäll. Det satte saker i perspektiv hur himla stora dom här oljeriggarna verkligen är.

Väldigt kul att vara med på då denna typ av operation inte händer allt för ofta!

Väl ute på min favoritrigg offshore så gick jag som del av ett crew. Jag har jobbat många gånger med dom förr så känner alla sen tidigare. Inga engelsmän på crewet så det var skönt att kunna hålla sig till min krassliga blandning av svenska och norska.
En grej med att få min jobbresa förlängt var att jag missade en höjdpunkt på året, nämligen en s.k Sunkrunda vi gör varje sept ett stort kompisgäng på Söder. Men men det kommer fler år.

Operationen där ute på havet var traditionell drilling, lägga ut casing osv. Under veckan jag var där borrade vi och cementerade 2 sektioner så grejerna gick varma. Anledningen att jag fick gå som del av crewet var att en som var fast där blev flyttad på ett exhaust projekt. Man skulle byta ut 4 st ”avgasrör” på riggen som är säkert 8 meter höga. Det hela krävs kranförare, klättrare, riggare och roustabouts plus alla på land och offshore som planerar detta så det blir säkert utfört.
Det blåste över 30 knop flera dagar den veckan så projektet stod lite still eftersom klättrarna får inte jobba över den vindhastigheten. Men något som var så underbart sen när första exhauströret lossades och kom ner på däck så upptäcker man att den flänsen är helt fel dimension jämfört mot dom nya rören man beställt ut (och som låg klara på riggen). Diffen var så pass stor att man blev tvungen att montera tillbaka gamla exhausten igen och skicka tillbaka dom nya till land. Och eftersom årstiden framöver kommer bli tuffare utsatte man projektet till nästa år. Alla ställningar som byggts runt detta ska monteras ner igen.

Alltså FATTA va mycket pengar som är bortkastade på detta projekt. Jag finner det helt otroligt hur det går ann. Riggen är bara några år gammal och på något sätt kollar man fel ritningar eller tabbar sig och beställer fel exhauströr. Dom är säkerligen specialbyggda för just vår rigg. Och allt i onödan! Då känns det sannerligen konstigt att man spar in och slutar köpa Fun Light till gallyn och sen går och gör dessa stortabbar. Någons huvud lär rulla på något kontor gissar jag. Återigen sätts saker i perspektiv när såna har saker inträffar. Fast för mig som privatperson ska man inte gnälla. Jag fick ju jobba 1 vecka extra pga av allt detta så… 🙂 Kanske får jag komma ut igen när rätt exhauströr ska monteras nästa år 🙂

Gick och investerade i en Samsung Smartwatch när jag var hemma, och den var kul att ha med sig offshore. Loggade alla steg, trappor, höjdmeter och puls under dagen. Till och med hur man sover. Kollade när vi flög helikoptern. Då flög vi på 750 meter när vi skulle ut till riggen och på 900 meter när vi åkte tillbaka till land. Har hört att dom har olika höjder beroende på vilken riktning för att inte kollidera så det var intressant att se det också.

Det pågick också en lite protest-aktion ombord. Man har nämligen stegvis skurit ner på budgeten som går till cateringen. Det har resulterat i att dom har mindre personal ombord. Vilket leder till sämre service för alla som är ombord. Maten har blivit lite sämre, dom köper in varor av Eldorado-kvalitet istället för dom norska produkterna vi alltid haft. Man har kortare tider att äta. Man tvättar bara kläder på dagtid ist för dygnet runt. Sängen måste man bädda själv när man kommer ombord och när man reser hem måste man själv lämna allt nere i vaskeriet.

Kan tyckas fjantigt att tjaffsa om men jag förstår helt klart att folk är trötta på det. Alla förändringar sker ju inte samtidigt utan allt kommer stegvis och blir bara mer och mer så länge ingen säger ifrån. Hur som helst så är själva protest-aktionen att folk inte går på pre job mötena som hålls varje dag innan skiftet. Och det är oxå en grej som blivit gradvis sämre med åren. Under högkonjan i olja så fick alla övertidsbetalning för dessa ‘före jobb’-möten. Dom är ju trots allt på ens fritid och helt frivilliga. ”Frivilliga” ska tilläggas – vill man rycka upp i karriären är det inte direkt smart att skippa dom mötena varje dag.

Sen när krisen kom så försvann övertidsbetalningen för att gå på dom mötena. Dom hölls ofta inne på kontoret på riggen. När folk slutade gå på dom utan gick ner i fikarummet på main deck innan skiftet började så flyttade man ner mötena till just den platsen. Så att om du kom innan skiftet började för att ta dig en kaffe osv så var du ändå med på mötet för det hölls i samma rum.
Det som sägs på mötet är ju egentligen bara vad man gjort föregående skift och vad som ska hända under vårat skift. Om det hänt någon olycka och man läser upp lite RUH-kort som kommit in (nån har upptäckt något osäkert ombord). Så man kan anse att det bara är drillern, hans assistent och kanske kranföraren som Måste gå på mötet. Alla vi andra underhuggare har egentligen inget behov av att vara där. Men jag har alltid gått för att ta min kaffe samtidigt och hålla mig uppdaterad.

Protesten nu var iaf att folk inte går på mötena alls. Detta har ju upprört ledningen eftersom ”självklart ska alla gå på mötet”. Så alla crew ombord utom ett (som jag förstod det) gör denna protesten i hopp om att firman ska ge cateringen mer resurser så kvaliteten ombord blir bra igen.

Den är ju absolut inte dålig men trenden ser ju inte bra ut om man säger så – så jag förstår att man vill sätta ner foten. Dock tycker jag det är konstigt att inte cateringen själva står upp mer för sig själva. Dom ska tydligen behöva jobba övertid nästan varje dag (gratis) för att få allt att gå ihop ombord. Pratar man med individer så säger dom att dom inte har lika starkt fackförbund och om dom bråkar så blir dom utbytta med någon annan.

Knepigt tycker jag. Samtidigt har dom ju makt som attan. Säg att kocken väljer att inte jobba övertid utan bara lämnar köket när han ska gå av skift och ingen avlöser honom (för man har sparat in). Då skulle HELA riggen märka det med en gång! Och då tror jag verkligen att man skulle ge tillbaka resurserna till cateringen. Men samtidigt riskerar han som individ att hamn i trubbel för att han ensamt protesterar sådär. Någon annan offshore av er som upplever samma besparingsproblem där ni jobbar?

Friperiod
Väl hemma i Stockholm nu blir det all in träning och få ordning på löpningen igen. Foten är bra igen efter 1 månad av utebliven löpträning. Stod på Hornbach Fittja igår och planera lite renovering när mejlet plinga till i mobilen. Ny utresa efter 3 veckor fritid igen! 😛 Tjejen blev ju inte överlycklig att det kom så fort efter att man landat hemma men självklart tog jag den. Ska bekosta en del kurser i november plus hotell och flyg så det behövs lite kosing till det.
Om några veckor har det gått +2 år sedan jag blev uppsagd och efter det finns det ingen lista som firman måste gå efter när dom nyanställer. Alltså sist ut först in. Därför tror jag att jag kommer va mer attraktiv för firman att anställa om jag bekostat alla kurserna själv så att dom slipper göra det.

Ska bli väldigt kul att gå på konsert på Grönan snart också. Sambons bror ska uppträda så det ska bli skitcoolt att se honom för första gången live trotts att jag lyssnat på musiken väldigt mycket genom åren. Räknar med att efterfesten blir rätt intressant oxå!

Blev heller ingen offshoreträff i Stockholm i slutet av augusti. Gissar att intresset generellt är väldigt svagt för svenskar just nu när det är svårt att få jobb. Jag har verkligen haft sån jävla tur i livet som lyckades komma in när jag gjorde det. Hade jag bara varit 1 år för sen hade jag kanske inte ens fått jobb och då hade verkligen mitt liv sett annorlunda ut idag. Är väldigt tacksam för det!

 

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

4 Kommentarer

  1. Angående catering mroffshore. Jag har själv varit och jobbat på flera av riggarna på ditt företag. Som du säger så vaskas det endast kläder på dagen och maten är enligt mig väldigt dåligt jämfört mot innan. Det rengörs inte i heller i lugarerna varje vecka utan endast när det er crewchange på rummen. Vill man ha nya lakan eller annat under tiden man jobbar så får man göra detta själv.

    Med catering så fungerar det såhär.. Företaget betalar catering firman XXXXXX summa per år för deras tjänster. Låt oss säga att företaget betalar 100 millioner till catering per år för deras tjänster inkl mat och ALLT. Men nu ska det sparas pengar och nu vill bara företaget betala 50 miljoner säger vi. Då måste catering firman skära ner på bemanning och kvalitet på maten. För annars säger bara firman då tar vi en annan catering firma om ni inte godtar 50 miljoner. Sen om det går runt för catering firman eller inte bryr sig företaget inte så mkt om. Kocken kan inte strejka eller göra ett skit tyvärr. För missköter han sig så kan det antingen drabba honom eller at företaget dom jobbar för väljer en annan catering firma. Jag har varit på många riggar och den bästa maten finner man på boligriggarna. Där är det sjukt bra mat.!

    • MrOffshore

      Hello Cgh, den detaljen att hytterna städas mer sällan hade jag glömt men det stämmer ja. Bryr mig egentligen inte om min egen hytt för den bör man ju kunna hålla ren när man bara är där 14 dagar 😀 Men toaletten och duschen vill man ju såklart ha i gott skick när den delas med någon annan (som den ofta gör).

      Mm kan verkligen tänka mig att det funkar som du säger. Lite att; om ni inte godtar detta priset så väljer vi någon annan. Säkerligen kan inte t.ex en ensam kock göra någon skillnad.
      Någon nämnde en summa om nästan 100 millar som vår firma sparar på detta fördelat på alla riggar och 5 år framåt. Helt klart inga småpengar. Jag personligen bryr mig inte om detta bortsett från att maten ska hålla bra kvalitet och att man aldrig rubbar själva lönen eller rotationsordningen. Men dom två sistnämnda tror jag aldrig man rör faktiskt, även om det diskuterats en hel del i media nu under kris-tiderna.

  2. Är det vanligt med engelsmän på norsk sektor?

    • MrOffshore

      Hejsan ja det skulle jag säga. Visst är norrmän klart överrepresenterade men det finns klart fler engelsmän/skottar/jänkare än det finns svenskar enligt min erfarenhet.

Kommentera