Meny

Svenska sidan om offshore

Bore og Brønnteknikk på ITC Boreskolen

Bore og Brønnteknikk på ITC Boreskolen

Detta blir artikel om ITC Boreskolen om hur skolan är, och hur jag gjort under utbildningen, samt för och nackdelar.

För er som kanske har svårt att slita er från eran nuvarande vardag men endå vill läsa VG2 samt kanske Fagskolen så finns det ett annat alternativ mot Nortrain.

Nämligen ITC Boreskolen.

Deras Hemsida

Där är upplägget på studierna lite tvärtemot hur upplägget är på Nortrain. Istället för att vara på plats under hela studierna så är studierna baserade kring Distans. Alltså kan du fortfarande jobba på ditt nuvarande jobb, ta hand om familjen etc med i princip lika mycket tid som vanligt (minus den tid du bör plugga såklart).

Alla har inte lika lätt att slita sig till Stavanger på heltid, så var det för mig. Därför var skolan ett perfekt val.

 

Presentation av själva skolan:

ITC Boreskolen har funnits sedan 1987 och är delägt av ett av världens största riggföretag, Transocean. Skolan utbildar ca 200 elever i VG2 varje år samt ca 300 aktiva elever i Fagskolen. (Av ca 300 elever i Fagskolen så är det ca 100 som inte har jobb).

ITC Boreskolen ligger i Tønsberg, 7 mil söder om Oslo på västra sidan av Oslofjorden. Skolan befinner sig på Active Hotel och deras lokaler är i en egen del av hotellet. Mesta delen av VG2 samt Fagskolen görs däremot i en av konferenslokalerna. Kan låta lite ”B” att man håller till på hotellet, men det funkar faktiskt riktigt bra! Fördelar med det skriver jag i stycket nedanför. Skolans nisch är att det är på distans och dom får det att fungera  riktigt bra även fast du jobbar dumt ex. rotation. Dom har riktigt bra lärare och väldigt bra upplägg för att man ska lära sig kursen. Det handlar ju trots allt inte bara om att du ska klara av ett prov utan att du lär dig ämnet Borr och brunnteknik. Och det gör du! Deras egna upplärningssystem heter PetroTrainer och är en programvara som innehåller allt och lite till. Teoretiskt sätt behöver du inte ens öppna böckerna då det innehåller precis allt. Det skriver jag om separat i ett stycke senare i texten.

D-nummer: Behövs inte för att gå på ITC Boreskolen. Skolan fixar allt med den Offentliga examen.

Skolan/Hotellet:  Det som är bra med att dom håller till på hotellet är att det är rabatterat för ITC studenter och ett enkelrum kostar enbart ca 720sek/natt inkl. frukost (60nok) samt fri tillgång till deras gym och badhus samt  lekland för barn. (Gymmet är Riktigt Riktigt bra, badhuset Ska vara bra men jag har inte varit där själv) Det är också fri WiFi inom hotellet. Det bjuds på lunch till VG2 på helgerna men tyvärr så har inte hotellet någon kvällsrestaurang. Då finns det ett supermarket 5 minuter promenad bort eller en massa jättebra restauranger etc. 10 min promenad bort.

Hemsida till hotellet:  Active hotel

En kort summering av skolan och hotellet:ITC Boreskolen, google street view

  • Upplägget är byggt runt att plugga på distans, så jobba vidare på ditt nuvarande jobb nästan precis som vanligt samt ha tid för familjen även fast du går en utbildning. En trygg och säker tillvaro.
  • Du behöver inte ha D-nummer för att göra utbildningen eller för att få göra offentlig examen.
  • 720sek/natt för billigaste enkelrummet. (tors-sön 2160sek)
  • Fri parkering, Fri WiFi, Fri tillgång till gymmet och badhuset etc.
  • Lunch ingår i VG2 (dock inte i Fagskolen)
  • Väldigt fräscht hotell, dygnet runt service, tillgång till konferensrummen på kvällstid för plugg.

Resan dit:

BIL: Kommer du från E6 eller E18 så kör du till Moss. Där finns en färja som går varje halvtimme (heltimme sent på kvällarna) över till Horten. Den kostar ca 70sek om man köper verdikort och tar 25-30 min. Väldigt smidigt! (Finns även en tunnel under Oslofjorden lite högre upp närmare Oslo.) Sedan tar det bara 10-15 min till Tønsberg där skolan ligger. (Skulle GPS:en helt plötsligt sprängas, flyga ur bilrutan etc.. Ser du vattnet någonstans så kolla efter företaget ”Agility Group” som har en oljeriggshangar som är typ 50m hög samt en massa gigantiska knallgula subsea delar liggandes. Precis vägg-i-vägg ligger skolan/hotellet)

Färjan: En övervägning om man ska köpa verdikort/”klippkort” eller ej, verdikortet/”klippkortet” köps samt tankas på med 2000nok minst första gången (kortet är gratis men en tankning på 2000kr minst krävs) och istället för 125sek kostar varje resa ca 70sek, övervägningen är väl bara att man inte förbrukar upp kortet under tiden VG2 pågår. Ska man däremot börja Fagskolen med en gång så är det väl ingenting att tveka över.

Hemsida för färjan

FLYG/TÅG: Tänkte du ta flyg eller tåg så är enklaste varianten att resa till Oslo, (Gardermoen) för att sedan ta tåget ner till Tønsberg. Lite tråkigt att gå med väskor den biten dock då det är kanske 2-3km till hotellet. Billigaste flyg på slumpvis vald helg (tur:tors – retur:söndag) 930sek. + tåg på det.

VG2:

 

Det finns två huvudsakliga alternativ när det gäller VG2 på ITC Boreskolen;

  1.  Intensivkurs

  2. Helgbaserad kurs i Tønsberg

     

    + Tilläggskurser såsom Säkerhetskurs, Travers etc. Läs längre ner…

 

Det går en omgång VG2 (Intensiv samt Helgbaserad) på våren, och en på hösten.

 

Intensivkurs:

Det häftiga med ITC:s intensivkurs är att den är i Cypern, Larnaca, Japp ni läste rätt…  2 veckor dessutom.

Familjen får också följa med! Då kan familjen ligga vid poolen i 2 veckor, och helt plötsligt så är det jättebra att du vill ut offshore ;). (Psst, kan finnas spår av Cypern i Fagskolen också)

Lordons Beach Hotel

Upplägg:

1: En helgsamling i Tønsberg för introduktion, få böcker etc.

2: Alla tilläggskurser man ska gå.

3: 2 veckor i Cypern.

  • Kl 9 – 12.30 undervisning.
  • Kl 12.30 – 15.30 Siesta, Lunch och kvalitétstid vid poolen ex.
  • Kl 15.30 – 19.00 undervisning.

4: Självstudier.

5: Repetitionshelg, avslutat med slutprov / ITC Examen.

6: Offentlig examen.

 

För att se datum för nästa Cypernkurs: KLICKA HÄR

  •  Billigaste flyget till Cypern är ca 1800kr tur&retur/person vid rätt tillfälle. (Jag missade 1800kr och fick min biljett till första Fagskolemodulen nästa vecka för 2000kr).


För- och nackdelar:

  • + Kostar i princip samma som den vanliga helgsamlingskursen.
  • + Blir lite mer intensivt, och själva VG2 utbildningen går supersnabbt.
  • + Sol, kvalitétstid… behövs det läggas till mer här?
  • + Extremt bra upplagt i Cypern.
  • – Tack vare säkerhetskurs, travers etc så blir det inte helt intensivt.
  • – Som sagt, intensivkurs. Det är omöjligt att få in precis allt bra på två veckor.
  • – Blir mycket disciplin på att plugga hemma inför provet.
  • – Har man missat en stor del av inlärningen under VG2, och vill vidare till Fagskolen så är det mycket man får läsa från början igen.
  • – Det tar lika lång tid att få kursbeviset i hand som för helgkursen.


Tycke:

Ett flertal av de jag pratade med från Cypernkursen menade själva på att det var väldigt mycket som dom inte mindes alls från Cypern inför provet. (Provet i sig verkade som att det gick bra för dom däremot, men provet/det som krävs efter VG2 är mycket mindre än allt man faktiskt pluggar).

Vissa tyckte det var ganska tråkigt att behöva fara och flänga till kurser när det faktiskt är en ”intensivkurs”.

Som tur var så verkade lite repetition inför provet hjälpa minnet, man har pluggat på det en gång på Cypern, nackdelen är väl endå mot Fagskolen. Långtidsminne kan vara bra ibland. Särskilt när Fagskolen är i princip samma som VG2 fast fördjupande.

Det var tydligen riktigt bra och lätt att plugga på Cypern, dagar som kvällar. Det blir väl ett sådant bra ”mode” för hjärnan med miljöombyte deluxe.

ITC Boreskolen hade lagt upp dessa två veckor Extremt bra så dom gick bättre än vad dom flesta hade förväntat sig. Och det måste endå vara ett starkt plus med tanke på att man läser de 4 månader på Nortrain på 2 veckor!!!

Intensiv och intensiv… Det tar i princip lika lång tid som helgkursen eller ex. Nortrain från Start till Examen. Så du har inget kursbevis på kortare tid än helgkursen.

 

Helgkurs i Tønsberg:

 

Helgkursen i Tønsberg är lite som det låter. Baserad på helger. Denna kurs liknar ex. Nortrains lite mer. Tiden, kurserna etc är nästan snarlikt (minus riggerkurs) som man tar på Nortrain fast upplägget riktar sig på självstudier.

Själva utbildningen sträcker sig över 8 helgtillfällen med inlämningsuppgifter som lämnas in helgträffen efter.

Ett exempel på hur hela schemat ser ut (man kan välja tilläggskurserna vid olika tillfällen):

  • V3 – Introduktion samt mjukstart och övergripande teori som egentligen går igenom ytan runt det mesta. Ex vilka riggar det finns, vad en BOP är etc.
  • V6 – Helsamling och inlämning av den ganska stora första överblickande inlämningsuppgiften. Denna helg blev det lite ganska mycket mer matte ex.
  • V7 – Samma som föregående, mindre inlämningsuppgift
  • V9 – Samma som föregående
  • V10 – Säkerhetskurs på Falck Nutec (Denna gick att välja V8 också)
  • V11 – G11, G4, VHF avslutat med helgsamling på skolan.
  • V12 – Helgsamling, ganska mycket hände här pga de 5 veckorna av självstudier till V17.
  • V17 – Här var det ganska mycket repetition.
  • V19 – Repetitionshelg avslutat med ITC slutprov.
  • V20 – Offentlig examen.

Helgsamlingarna blir väldigt intensiva, och man går igenom Väldigt mycket på en helg. Detta brukar ge en ganska så tungt huvud när man är påväg hem på söndagen. Men efter någon dag trillar polletten ner och man minns helgen. Man får endå tänka på att man även här ska få stöd från lärarna och en start i varje ämne på Väldigt kort tid mot ex. på Nortrain där du har mer tid till att få undervisning.

 

Upplägg:

Du befinner dig på skolan från Fredag tom. Söndag. Tider för helgerna: (Kanske en bagatell oavsett men då ser ni lite hur schemat ser ut).

Fredag:

  • Kl 10.00 – 12.00 undervisningActive hotel, ITC Boreskolen, vinter
  • Kl 12.00 – 13.00 lunch
  • Kl 13.00 – 16.00 undervisning

Lördag:

  • Kl 09.00 – 12.00 undervisning
  • Kl 12.00 – 13.00 lunch
  • Kl 13.00 – 16.00 undervisning

Söndag: 

  • Kl 09.00 – 12.00 undervisning
  • Kl 12.00 – 13.00 lunch
  • Kl 13.00 – 14-15.00 undervisning

Efter avklarad helg och relativt tungt huvud efter intensiv helg med plugg så är det bara resa hem till jobb, familj och vardag. Nu har du till nästa helgsamling på dig att göra klart inlämningsuppgifter om det som gåtts igenom under helgen du varit där. Dessa hinns med även om du har jobb och familj som ska fungera. Någon timme varje kväll några dagar så är inlämningsuppgifterna klara.

 För- och nackdelar:

  • Mycket tid till ditt nuvarande jobb samt familjen etc.
  • + ”Mer” kurs än intensivkursen, mer tid att fundera på ämnena. (inte riktigt i timmar, men i hemuppgifter etc)
  • + Mycket bra upplägg för så bra inlärningskurva som möjligt.
  • + Bra utbildningssal med god service (kaffeautomaten är alltid påfylld ;))
  • + Mycket hjälpsamma och förstående lärare, någon som haft svårt att betala för exempel så har dom velat lösa det tillsammans med eleven.
  • + Riggsimulatorn med alla viktiga komponenter och fullt fungerande mudsystem för att lära sig via en fysisk syn.
  • – Sista helgen efter slutprovet stack alla vid olika tider och inget ”hejdå och tack för att ni gått VG2 hos oss” från ITC.
  • – Vid vissa veckor runt tilläggskurserna blev det Riktigt mycket resande fram och tillbaks (helgsamling sen hem två-tre dagar för att sedan resa dit igen inför nästa)
  • – PetroTrainern var dåligt uppdaterad på vissa uppgifter. Uppgifter under vissa undervisningsdagarna gick inte att genomföra pga. någon decimal som inte uppdaterats.

 

Lärare:

”9 av 10” lärare var riktigt bra. Jag har läst om tidigare lärare där det varit ett flertal som inte kunnat lära ut. Detta har gjorts ett Stort lyft senaste året och det verkar ha varit en sak som försökt satsa på och lyckats med! Bra pedagogik, enorm kunskap, trevliga samt bra material. En Assisterande Driller som var Riktigt bra. Hade mycket tips om jobbsökande i pauserna. Var Otroligt pedagogisk och hade eget jättebra material med sig. Han hade med sig riggsimulatorn som gjorde under i att lära sig om vissa ämnen som var svåra att förstå utan en verklighetskoppling.

En ny ”huvudlärare” på skolan i år dessutom. En ung erfaren och väldigt bildad MUD-ingenjör som egentligen gjort 90% av utlärningen. Det finns nog inget inom olja&gas som han inte har svar på, eller kan förklara för den delen.

VD:n och självaste huvudläraren för skolan är borr-ingenjör och har jobbat inom oljebranschen i princip sedan starten på Norsk sockel. Jobbat som cementeringsexpert tidigare så det är väl ett av områdena han kan allt inom.

Geologiläraren jobbar som geolog inom ett stort riggföretag, utbildad geolog, jobbar även med HMS. Riktigt bra pedagogik och bra eget material med sig.

Summa summarum på lärarna: 9 av 10 toasters för bra pedagogik, bra upplägg, expertis inom sina områden.

 

 

Tilläggskurser

I båda VG2 kurserna så finns det tilläggskurser att välja (har man ett certifikat redan så ska man ju inte behöva gå den kursen igen).

  • Matematik, (repetitionskurs om det var länge sedan man läste matte ex, var väldigt uppskattad) – Görs på skolan.
  • G11  (Säkra lyft)  –  (Toyota Material Handling) – Görs på skolan.
  • G4  (Travers)  –  (Toyota Material Handling) – Görs på skolan, teori i klassrummet och praksis på företaget vägg i vägg med skolan.
  • Säkerhetskurs (Falck Nutec) – Görs på Nesodden, OSLO. (Vissa av eleverna gjorde den i Horten istället hos NMU/Sjøredningsskolen, blir någon krona dyrare men då är det endast 10-15min från hotellet vid skolan).
  • VHF (Radio)  –  (ITC Boreskolen) – Görs på skolan.
  • Truck, T1 och T4 (B i Sverige) (motviktstruck upp till 10 ton) – Görs på skolan.
  • Heta arbeten/varme arbeider (ITC Boreskolen) – Görs på skolan.

Alla dessa tilläggskurser (Förutom säkerhetskursen) betalas i förskott av skolan. Så när du väl får faktura från skolan så är kurserna inräknade där. På så vis behöver du inte betala på varje enskild kurs utan enbart till skolan. Så är det nog på andra skolor med, men poängterar det endå.


Utanför dessa var vi några i klassen som var sugna på  G20  och fick den till en endagarskurs istället för tvådagars samt till ett rabatterat pris. Dessutom var läraren för Toyota Svensk med god humor.


Säkerhetskursen hos Falck Nutec var rabatterad via ITC samt hölls över en helg (tors-sön) istället för mån-tors.


OBS!!! Var i GOD TID med att boka in tilläggskurserna!!! Under en vecka med mån-tis: G11, ons-tors: G4+VHF (G4 på dag, VHF på kväll) så fick några göra endast G11 och VHF ex. för att G4 var full. Först fick dom lov att vara kvar mån-tors pga G11 och VHF som var på kvällstid. Och sedan åka tillbaks någon vecka senare för att göra G4!

Helivelt

 

Undervisningssystem

Det mesta av all undervisning på skola samt hemma sker via ITC:s egna programvara PetroTrainer som är ett utmärkt verktyg. Allt är ganska enkelt gjort med simuleringar, bilder etc. Men på ett bra sätt, ibland är ”Less is more” ett bra uttryck. Det finns två nackdelar dock, den är Lite rörigt uppbyggd så inte superenkelt att hitta i. Samt att under vissa av uppgifterna i den så var den inte uppdaterad med data från den senaste DDH:n (Drilling Data Handbook, självaste bibeln inom olja&gas) PetroTrainer

atfre

Jobbar som CNC Tekniker inom R&D på Seco Tools, samt Svensk Representant & Kontaktperson för ITC Boreskolen. Jag har en 6 årig son och en sambo. Har avklarat VG2 Bore og Brønnteknikk och läser Teknisk Fagskola på ITC Boreskolen.
atfre

Senaste inlägg av atfre (Visa Alla)

8 Kommentarer

  1. Profilbild

    Jag är 43 och är intresserad av att jobba inom olje industrin hur ska man göra för att lyckas få jobb där?Jag har en del erfarenhet av olika jobb.mvh Martin.

    • atfre

      Hejsan,
      Synd att du missade ITC Roadshow som vi hade förra veckan. Där reste vi runt i Sverige och hade informationsträffar.
      Men kort och gott.. Börja med att läsa igenom en massa artiklar som är skrivna på denna sida för att få lite mer gratis kunskap om allt offshore. Sedan skulle jag säga att grundkursen: Bore og brønnteknikk är en väldigt bra början. För de flesta inriktningarna/jobben offshore idag så börjar det bli mer eller mindre ett krav för att ta sig ut. Gör du den så ökar du dina chanser avsevärt. Och dessutom dina kunskaper om allt då du får lära dig om precis allt grundligt. Du får även certifikaten du behöver.

      Men jag såg att du även hade skrivit på forumet, det är bra. Faktiskt bättre. Då fler personer kan se det. Och på så sätt så kan du få hjälp av fler personer, och kunna hjälpa andra med samma funderingar i framtiden.

      Annars så går det även att skriva lite på denna mail: Timmy@boreskolen.no

      Mvh
      Timmy

  2. Profilbild

    Hejsan jag är intresserad av att veta hur man måste gå tillväga för att kunna jobba som oljeborrare? Vilka kriterier/krav är det som ställs? Tack på förhand !

    • atfre

      Hej Daniel, Idag är det tyvärr väldigt mycket svårare än för bara ett år sedan att få jobb inom detta. Troligtvis så kommer det även att hålla sig på den nivån att vara svårt ett tag framåt dessutom. Det är fortfarande möjligt även om till mindre grad, men det är viktigt att vara medveten om att det inte räcker med endast Bore og Brønnteknikk för att ta sig ut idag. Antingen ett riktigt bra CV i grunden som kan relateras till något inom branschen, hydraulik, tekniskt, el, svets etc eller utbildning såsom Teknisk Fagskole. Men du ska fortfarande ha ett bra CV.

      Så kort och gott för att svara på vad som krävs av dig i dagsläget och hur det ser ut idag, så är det att du ska ha en relevant bakgrund inom exempelvis något av de nämnda ovan eller att du helt enkelt väljer att gå fullt ut genom ex. Teknisk Fagskole på 2-4 år beroende på vilken takt du läser utöver Bore og brönnteknikk.

      Jag försöker inte skrämma bort dig, men det är bra att veta om hur verkligheten ser ut innan man bestämmer sig för att fullfölja drömmen just så man inte får en chock av att det ”är svårare än man trott”. Men jag tycker fortfarande att det självklart alltid är värt att följa och försöka sig på sina drömmar för att göra dom till verklighet istället för att bara drömma om dom.

  3. Profilbild

    Hej! Tack för en grym blog! Har läst igenom i stort sett allt här och på andra trådar inom området. Min fråga rör hur relevant en universitetsutbildning i geologi är för ett offshore-jobb? Tycker sällan den bakgrunden nämns i sammanhanget. Läser geovetenskap och funderar på att inrikta mig mot tex berggrundsgeologi och prospektering. Hur tror ni chanserna för att få jobb i norsk sockel är efter en kandidatexamen på 3 år eller efter en masterexamen på 5 år? Tacksam för svar!

    • Fredrik

      Hej Simon. Jag är intresserad av samma sak faktiskt, har också haft samma plan. Jag tror absolut det är en väg att gå. Offshore sitter en mycket liten del av de geologer som finns i oljeindustrin. Jag brukar se dom på den riggen jag brukar vara på, dom är med på våra borrmöten och sitter antagligen och analyserar lite prover med mera, vet inte exakt vad dom gör. Dom är 2 eller max 3 ute samtidigt. Har aldrig sett dom ute och springa på riggen, dom sitter på sitt kontor. Men det finns alltid möjlighet att jobba på land med ex. exploatering också!
      Jag ska ta och fråga vad dom har för utbildning nästa gång jag är ute! 😉

  4. Profilbild

    Vilken åldersgräns uppåt har näringen för att nyanställa offshore?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.