Meny

Svenska sidan om offshore

Vikarie perfekt för företaget

Vikarie perfekt för företaget

Åter hemkommen från årets femte resa offshore. Det blev 2 härliga veckor som jag fick spendera på min favorit-rigg – som vanligt fick man nya erfarenheter och intryck. Specifikt varför en vikarie är den perfekta personen för firman att skicka ut.

Ganska exakt 1 månad efter min senaste jobbresa offshore kom den nya. Härligt hur detta år bara rullat på med jobb. Nån tur där kring påsk blev bara 1 vecka men annars har det varit stadigt 2 veckor jobb, 4 veckor ledigt. Precis som man vill ha det! Jag fick förfrågan den här gången om att gå 3 turer i rad för en som var sjukskriven. Oturligt nog krockade resa nr 2 med semestern som sambon har så det fick jag tacka nej till. Den utresan var mitt i hennes sista semestervecka, himla synd att den inte kunde varit ett par dagar senare.
Men som jag skrev till koordinatorn så hade hon kunnat valt tidigare semester om vi bara vetat om detta tidigare. Hade jag varit singel hade jag dock tagit det.

Jag fick jobba lite motsatt den här gången. Alltså att gå första veckan dag och sista veckan nattskift. Det var skönt att göra så eftersom helikoptern gick tidigt på dagen så det passar bättre. Annars kommer man ju ombord på morgonen och sen bara såsar hela dagen fram till nattskiftet börjar kl 19. Jag är tyvärr inte den som kan lägga mig mitt på dagen och sova flera timmar.

Dagveckan fick jag jobba med ett crew som jag varit med nån gång tidigare men inte helt samma sammansättning. Speciellt bra på det crewet var att kranföraren alltid avbröt båten eller det vi jobbade med när det var fika/lunch. Så att alla kunde gå in samtidigt och vila upp sig tillsammans. Jag tycker det blir bättre sammanhållning och mer produktivt om man gör så. En del chefer vill ju promt att det alltid ska va folk ute. Men samtidigt går det ju ut över totala produktiviteten som blir lägre tycker jag. Sen går det självklart inte alltid att alla går in, men kranföraren har mycket att säga till om där.

Fick höra en otäck historia från en systerrigg. Där det hade skett ett självmordsförsök. Några klättrare hade observerat en person som klättra över räcket och gjort sig klar för att hoppa. Dom hade då börjat skrika på honom (på avstånd). Då hade han klättrat tillbaka och sprungit iväg. Tydligen så visste ingen vem det var så det hade skickats ut en psykolog som skulle ha samtal med alla ombord. 🙁 Hoppas personen får ordning på livet!

En annan trist grej var att en kille jag jobbat med fått sparken hörde jag. Han hade sjukskrivit sig från vår firma. Sedan lagt upp på Facebook hur han jobbade med sitt andra företag hemma. Klantigt kan man tycka men jag vet inga andra omständigheter än det. Kanske var det så att han hade en knäskada eller något som hade hindrat honom från fysiskt arbete men att han på hemmaplan jobbade med att skicka mail jag har ingen aning. Vet inte hur man ska se på det isåfall men tråkigt för honom. Vet att han hade +10 år anställning i firman så han hade ju ett ”säkert” jobb som han nu förlorade.

Det finns en hemsida där dom som jobbar offshore kan logga in och se historik och kommande helikopterresor. Den heter mindawinci.no och dom ska släppa en funktion såg jag där man kan se hur länge man varit offshore för varje år. Hur många flygresor man gjort, och hur många varv runt ekvatorn man flugit helikopter. Lite kul!
Jag har loggat alla mina resor sen jag började jobb. Det är bra att ha när man ska deklarera eftersom man då ska ange hur många dagar man uppehållit sig offshore osv. Totalt 55 resor offshore har jag varit nu. Om man går fast rotation 2 4 så jobbar man 8,3 turer per år. Den som kan mattematik eller läst den här bloggen länge vet att jag jobbat en hel del övertid genom åren… 🙂

Cateringen ombord. Alltså dom som lagar mat, städar, diskar osv har gjort ännu mer nedskärningar sedan jag var ute sist. Det är eftersom vår firma skar ner vår budget för dom – eftersom vi ska spara pengar. Tyckte inte man märkte så mycket men en del saker i kylskåpen i gallyn var mer ”Eldorado”-kvalitet och sen fick vi bädda våra sängar själva. Samt att dom inte vek kläderna åt oss längre som dom tvättat. Helt klart saker man inte bryr sig om 😀 Men tråkigt för den firman eftersom dom nu tagit bort 1 person ombord. Det gör ju att fler hos dom måste sluta skulle jag tro.
Råkade höra oxå att varje gång som vi gett en låda mat till piloterna som kommer ut. Så har cateringen debiterat operatören 850 kr!!!! Då kan jag tillägga att den boxen vi brukar ge till piloterna har innehållit lite yoghurt, frukt och en termos med kaffe. Kan ni fatta 850 kr för det !?!?!?!? 😀 Det är säkert mycket sånt som blir fel med Nordsjön och oljeindustrin när det går bra och det är högkonjunktur. Då fläskar företagen på priserna i alla led eftersom det ändå kommer in så mycket pengar. Klart att några tusen på ”fågelmat” försvinner i mängden när firman pumpar upp miljoner varje dag ur brunnen. Men i dessa nedskärningstider så skalar dom bort allt sånt överflöd. Tycket det är bra!

Så länge dom aldrig rör själva lönen eller vår rotation så kommer jag stanna 😀

Träningen gick grymt bra ombord! Har medvetet deffat lite och börjat löpträna mer senaste tiden. Droppade 1,2 kg på vågen under turen och sprang milen 2 gånger när jag var ombord. Båda gångerna på 46 min vilket inte är rekord för mig men jag vill få in distansen i kroppen innan Midnattsloppet den 18 aug så jag kan få en bra tid där.

Det var rätt tungt att vara där ute över Midsommar. Denna heliga helg som vi svenskar håller så kär! Jag har missat många av dom sedan jag började offshore – har dock alltid varit hemma på jul/nyår så det är bra. Men just när man har lunch på natten där på Midsommar och går in på instagram. Där precis alla man känner har lagt upp bilder å filmer från sina firanden och fester. Då var det tungt att va fast ute på havet 🙂 Natten efter det var ju när Sverige nästan slog Tyskland i fotbolls VM så då missade man oxå en bra helg hemma.

På dagveckan var det också mycket folk över hela riggen. Det var många polacker som jobbade på riggen bredvid men dom hade fika och bodde hos oss. Vilka grisar måste jag säga! Så fort vi fyllde på kylskåpet i fikarummet så länsade dom allt. Inte att dom bara åt upp det utan dom fyllde fickorna med majonnästuber, kex osv för att kunna ta med hem (gissar jag). Så tillslut fick vi sluta med att fylla på. Vi hade bara vatten i kylskåpet och det var inte roligt att ta med sig… 🙂 Hajar inte hur man kan bete sig så.
Nu tror jag inte man mister jobbet för att man snor såna småsaker men man hur ju hört att det kan försvinna verktyg osv. Och att bli ertappad med att ha snott ett verktyg eller en kamera; vad är den värd kontra vad du får i lön från ditt arbete??? Märkligt uppförande helt klart!

Nattveckan sen så gick jag med mitt crew jag hade fast anställning på. Även om det inte ser likadant ut som för 1,5 år sen så var det många bekanta ansikten så det var trevligt. Men det var väldigt lite folk som jobbade dagtid! Typ bara vi på däck och drilling samt nån från Swaco och cateringen kändes det som.

Fick 2 nya t-shirts också från tidigare kampanjer och att riggen klarat 180 dagar utan en olycka. Det sägs att det enda som behövs för att göra en oljearbete nöjd är en gratis t-shirt. På mig stämmer det lite haha 😀 Jag gillar att ha dom som träningströja när man är på SATS Slakthuset eller springer runt Årstaviken. Ingen i Stockholm vet vad företagen på tröjan gör eller vad drilling betyder gissar jag, men jag är ändå stolt att bära dom. Sen är dom i polyester vilket gör att man kan svettas ordentligt i dom utan att plagget blir blött 🙂

Hade en hövding ombord som var väldigt nazi på att alla procedurer skulle va rätt utförda och allt skulle stå på Tool Box Talken. Hade vi glömt att kryssa i en ruta nånstans kunde kan i princip avbryta jobbet pga av det. Sen när jag skulle vara vaktman åt honom när han gick ner i en tank för att inspektera den så tog han av sig hjälmen innan han gick ner… Bra exempel på hur folk i Nordsjön inte tänker själva eftersom Allt är så styrt av papper och olika regelverk som blir överkurs. Snubblar man i en kolsvart tank så är väl det första man vill ha på sig en hjälm för att skydda huvudet?!

Från det ena till det andra så var det en roughneck som berätta att han ifjol sommar hade bränt 70 tusen på sin semester som var 2 veckor. Den hade spenderats på Ibiza och lite i Amsterdam. Kul att folk unnar sig men sånt blir jag verkligen inte avundsjuk på. Man brukar säga att när folk får ökat inkomst så ökar man sin konsumtion med samma. Alltså räcker alltid lönerna precis 1 månad tills man får en ny. Själv har jag typ levt lika sparsamt alla år förutom någon Asien-resa då och då. Men jag har ökat mitt sparande istället när lönerna varit större.

2 helger i rad fick vi vilddjursafton på lördagen och skaldjursafton på söndagen. Så sjukt gott!! Kommer verkligen sakna den goda maten nu när jag är hemma. Rådjur, hjort och anka är verkligen så smarrigt och inget jag själv köper hemma.

Det var en kollega som hade ganska starka åsikter om att dom skickar ut så mycket lärlingar att jobba. Många vikarier är typiskt lärlingar, eller att dom precis blivit färdiga med lärlingstiden. Han tyckte det var fel att skicka ut folk på jobb som bor hemma hos mamma och inte har några utgifter när det finns folk med familj, bil och huslån. För att inte tala om deras sviktande engagemang ibland.
Jag tycker den är knepig. Många lärlingar är väldigt duktiga tycker jag medan nån vi jobbade med nu inte hade alla hästar hemma direkt. Sätter oss andra i bättre ljus om inte annat.. 😀 Men sen vet man ju inte ifall kontoret prioriterar dom unga eftersom man inte vill tappa dom. Firman har ju trotts allt brukat 2 år på att lära upp dom – Då kanske man vill hålla dom igång tills tiderna blir bättre eftersom dom är framtiden.
Sen tror jag oxå folk med familj och huslån har tagit mer trygga arbeten på land. Så det kan ju faktiskt vara så att dom fått frågan först men tackat nej till resor som sedan går till lärlingarna.

Vikarie
Något som verkligen slagit mig den här vistelsen på riggen är att vikarie är den perfekta för firman! Dom behöver inte ge oss någon månadslön. Ringer dom oss och vi är sjuka så betalar dom inga sjukpengar utan ringer bara till nästa vikarie. När vi väl kommer ut offshore så ska det väldigt mycket till för att vi ska åka hem (för sjukdom) eftersom vi vill fortsätta få resor. Alltså finns det ingen sjukfrånvaro på vikarier kan man säga.
Sen betalar inte företaget för våra kurser utan dom måste vi ta själva inklusive resor och hotell. Dom anställda får ju dessutom övertid när dom förnyar sina kurser.
Som sista punkt så gnäller vi aldrig. Är det problem med något så klagar man inte för då får man inga fler resor. Jag har dock aldrig behövt klaga på något men om jag skulle det så hade jag funderat en gång extra innan jag gjorde det.
Är det fler som känner igen sig i detta så kommentera gärna om ni håller med eller inte.

Semester och sommar
Nu har jag iaf 8 veckor kvar till min nästa resa vad jag vet. Sambon får semester om 2 veckor så då börjar sommaren. Jag kommer passera 30 under sommaren också vilket fått mig att fundera en del. Är väldigt nöjd med min tillvaro just nu. Var rädd när jag fick sparken offshore för hur livet skulle bli men det har rullat på väldigt bra om inte ännu bättre sen dess! Har haft mycket tur i livet vilket jag är ödmjuk inför. Kan självklart ha jobbat mindre än jag gjort men samtidigt har jag investerat allt så i framtiden kommer jag tacka mig själv för det. Nu är oljepriset klart återhämtat från botten och jag tror vi har botten bakom oss när det kommer till oljeindustrin. Jag tror jag kommer fortsätta jobba offshore många år framöver vilket jag hoppas.
Är väldigt lycklig över vad jag fått se och uppleva tack vare jobbet på oljerigg. Både där ute på havet och saker man kunnat unna sig privat!

Stort tack!
Skrev lite i förra inlägget att jag funderade på att lägga ner den här bloggen. Har märkt ett klart minskande intresse i kommentarsfältet och själv har jag känt att jag är så hämmad vad jag kan skriva. Vilket inte är så kul. Det har hänt rätt stora saker där ute som jag inte törs nämna eftersom många där vet att jag skriver här. Sen också vill jag ju inte äventyra chanserna att få jobba bara för att få släppa kioskvältare här.

Men jag skulle vilja säga ett stort tack till alla som visat uppskattning i senaste inlägget. Att ni tycker om att läsa mina inlägg och skriver att ni följt mig länge värmer. Hela den här sidan startade just så; att jag själv inte kunde hitta nån info om denna coola bransch så att jag valde att skapa den själv till efterkommande. Sen på senare år hoppas jag att man ska kunna få ihop cirkeln så den blir hel. Från att jag bara pluggade i Stavanger, lyckades få jobb efter mycket slit, gick fast och klättrade uppåt. Till att det blev dåliga tider och jag fick kicken och börja som vikarie. Till att jag sen fick jobbet tillbaka. Sistnämnda meningen jobbar jag fortfarande på att fullföra… 😉

Så med det sagt så fortsätter jag skriva ett tag till. Det var kul att folk klev fram och visa uppskattning – sen är det inte superjobbigt att knåpa ihop ett inlägg efter varje gång man varit och jobbat. Man är ju ändå ledig 🙂

Offshoreträff
Tänkte även slänga ut frågan om det finns intresse för en offshoreträff i Stockholm under sommaren. Vi har ju kört det 2 gånger tidigare varav 1 i Stavanger. Tyckte båda gångerna var väldigt trevliga att träffa nya människor och snacka olja och livet där ute 🙂 Så om någon är sugen på att göra det över några öl så är jag öppen för det.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

21 Kommentarer

  1. Älskar din blogg! Jag har aldrig jobbat på en rigg men gått riggerutbildning och fixat huet. Ska få åka ut till Johan Sverdrup för rösta gången nu i sommar. Skrev papper igår så nu väntar jag bara på att dom ska ringa! Har du några tips för en roockie?

    • MrOffshore

      Gud va roligt med första turen Grattis Andreas!! Vad är det för kul jobb du ska göra på Johan Sverdrup? Flög förbi dom plattformarna igår på vägen hem. Jag skrev en artikel om vad man kan vänta sig när man åker offshore för första gången.
      http://mroffshore.se/forsta-gangen-offshore/
      Den är dock några år gammal men borde gälla fortfarande. En nyhet kan vara att man idag får ha med mobilen ut 🙂

  2. Fredrik

    Jag är på en öl i Stockholm ?

    • MrOffshore

      Kul Fredrik då blir det du och jag iaf 🙂 vi kan ju snickra ihop ett datum senare när vi vet hur många det blir och när folk kan

    • Öl är gott, har ni redan hunnit med det eller bestämt datum?

      • MrOffshore

        Vi har inte hunnit spika något ännu. Jag väntar på en utresa i början på aug. tänkte ta ställning till träffen efter att jag vet exakta datum. Några datum du inte kan?

        • Hellu 🙂

          Jag kan inte Lördag 18 Aug, annars lugnt!
          Mvh, H-C

        • Veckodagar, jävla måndag till fredag jobb 🙁

  3. Kul och läsvärt inlägg som vanligt! Gjorde nytt Helseattest förra veckan, ska precis vörja skicka in CV och allt igen till olika företag 🙂
    Vikarie eller vadsomhelst går bra.

    p.s. Öl i sommar låter inte fel. Dock saknas FB men skriv här.
    Mvh, H-C

    • MrOffshore

      Hejsan H-C och tack för senast! Skoj då låter det som att du är redo för att resa ut 🙂 Avregga sig från fb är något man borde gjort för länge sen jag också hehe, vi hörs här angående ölen!

  4. Hej! Tycker det är väldigt intressant att läsa om dina äventyr ute på riggarna. Jag är själv snart färdig anestesisjuksköterska och har sedan flera år haft detta som ett framtidsmål. Har du någon aning om hur det ser ut för sjuksköterskorna? Finns de några jobb och hur ser lönerna ut? Nu kan man tjäna rätt ok på bemanning så vet inte om det lönar sig när det gäller lön, men låter väldigt spännande med oljerigg!

    • MrOffshore

      Hej hej Pamela. Jag har ingen aning hur det ser ut för att söka jobb som Medic. Tror inte du skulle vara missnöjd med lönen som du fråga om. Man kan tänka sig att det är svårare att få jobb som det eftersom varje rigg endast har 1 medic ombord åt gången. Jobbar man 2 4 så blir det 3 medics per plattform. Men har du läst MissMedics resa här på bloggen? Hon jobbar fortfarande offshore för fulla muggar så visst går det att ta sig ut. Kontakta henne kanske är bäst

  5. Mats

    Det är så intressant att läsa det du skriver, sitter som fast klistrad i skärmen! 😉
    Nu hoppas vi på en bra framtid och uppgång, läste någon artikel om gamla riggar skulle rivas men att någon studie gjorts om att de små liven i havet har börjat bygga sina små hem på benen eller liknande så att det kanske inte va en sådan bra idé att riva allt utan bara en del av riggarna.

    Jag har nu sökt en drös med jobb och förhoppningsvis får jag något till hösten!
    Har gått GSK, gjort hälsotest, några online kurser just om det elektriska offshore, sen kommer det nog bli någon fler kurs.
    Jag har heta arbeten och mobila plattformar samt lite erfarenhet om kran/traversförare så jag kan erbjuda mycket!

    En fundering om just vikarie.
    Ser många firmor som erbjuder onshore då riggar har dragits till land och att man kan få chansen att följa med de ut sen, vad är det för pengaskillnad? Förstår att det är mer offshore, säger sig själv 😉
    Man vill som ta sig ut och få erfarenheten så kulan kommer i rullning för alla som söker elektriker nu söker de med erfarenhet men vet att de är brist på just dessa så mer och mer ”kunder” går med på icke erfarna.

    • MrOffshore

      Hej hej Mats. Jag vet inte vad skillnaden är mellan on- och offshore. Men på havet gissar jag att det kan ligga runt 60-70 brutto för en lysmask 😉 som du har rätt i så är det lättare att komma ut som vikarie. Och framför allt nu under sommaren. Har du kollat hos Aibel? Vet att dom har en del svenskar.

      Bästa du kan göra är att fortsätta som du gör. Hålla kurserna intakta och bara söka tills det nappar

  6. Aibel har en hel drøs med svenska elektriker på Johan sverdrup.generellt så ær hær minst 70 svenskar. Men tror det ær førsent att søka hit då det ska nedbemannes hær om 2 månader. Men lycka till

    • MrOffshore

      Jaha trist med nedbemanning! Hur många är det som får lämna Aibel?

  7. Hej Mr Offshore! Har hittat till din blogg helt nyligen (läst många inlägg nu haha) och haft stor belåtenhet av läsningen då jag själv är intresserad av att utbilda mig till detta. Tycker dock det är lite förvirrande med utbildningarna, huruvida den i Halmstad (JFK Offshore) är helt onödig i jämförelse med t ex VG2 i Nortrain. Tycker den i Halmstad verkar rolig och intressant men vet inte huruvida den är givande och attraktiv på arbetsmarknaden. Läste lite om vad du skrev om de i några gamla inlägg men vet inte om de gäller fortfarande.
    Att döma av de åren som varit är det kanske inte bästa läget att gå utbildning + söka jobb, men någon gång måste det väl lossna lite och jag är beredd att visa framfötterna. Och det perfekta tillfället kommer väl sällan, eftersom alla börjar utbilda sig och söka i högkonjunkturer. (amatöranalys men ändå)
    Nåväl, det skulle vara väldigt kul att ses på en offshoreträff och höra mer information. Har mycket frågor och alltid lättare att ta dem irl. Kan vara flexibel med datum.

    • MrOffshore

      Offshoreträffen blir i början av sept.
      Då har alla hunnit gjort sin semester och jag vet att jag inte är offshore. Kul att du läst och gillar bloggen Jonatan! Hur aktuellt allt är med utbildningar i Halmstad/Nortrain har jag ingen aning om längre. Tror dock du har bättre chanser genom att gå utbildning NU än när det är högkonjunktur i braschen. Nu vill ingen gå kurserna så allt är billigt att göra för dig – eller så tar du flera kurser för samma pengar.
      Självklart spelar tidigare arbeten in och inte bara kurser. Dom du konkurrerar mot idag när du sen söker jobb har säkerligen redan offshore erfarenhet så där blir det tufft. Men kommer den tider igen när företagen tar allt dom kan få så har du stor fördel med många kurser i CVt.

      Vi får diskutera närmare om du dyker upp på träffen 🙂 Bor du i Stockholm?

      • Tack för svar ? ja att konkurrera mot de som redan har erfarenhet är ju ett aber, men så är det ju i de flesta branscher så det får man räkna med.
        Ang min erfarenhet relaterat till oljerigg så är det inte jättemycket tyvärr, lagerjobb med truckkort är väl det mest aktuella.
        Jag är borta första helgen i september, men dagarna efter där går bra.
        Bor i Väsby så tar mig enkelt till Stockholm.

  8. Hej!

    Hur ser möjligheten ut att få jobb offshore som maskiningenjör? Är det svårare eller lättare än för en ”golvarbetare”? Tänker att man drar till Stavanger och jobbar med något offshorerelaterat, samlar på sig kontakter och erfarenhet för att sedan lyckas landa ett offshorejobb inom 1-2 år. Låter det rimligt?

    • MrOffshore

      Hej Anton. Utan att ha belägg för det jag säger så tror jag din plan går att genomföra lättare än för en golvarbetare. Såna som mig finns det många av så… 😀 Du borde ha större chanser med sån bakgrund, och som du skrev; jobba med ngt relaterat onshore tills det riktiga jobbet erbjuds 🙂
      Lycka till!

Kommentera