Meny

Svenska sidan om offshore

Gästinlägg – Viktors första offshore tur

Gästinlägg – Viktors första offshore tur

Jag (MrOffshore) måste bara börja med att ge Viktor all kredd för de tålamod han har haft! Kan ärligt säga att jag hade inte orkat nöta så mycket som han gjort för att komma offshore!

Läs och låt er inspireras av en kille som gett allt och nu fått utdelning för det. I verkligheten är han ännu mer ödmjuk än vad man kan läsa i texten. Att komma offshore för första gången under 2015 när marknaden i princip bara avskedar folk är bara det häftigt!
Ingenting är omöjligt om man bara inte ger upp! Se hans historia nedan…

Min väg till första offshore turen

Hallå allihopa! Viktor heter jag och har under en lång tid varit en trogen läsare här på MrOffshore. Jag gjorde alldeles nyligen min första tur offshore då jag reste ut och fick jobba med Kakshandtering. Vägen dit har inte varit spikrak. Jag har fått jobba mig fram steg för steg och utöver det har det varit en av de tuffare arbetsmarknaderna  på länge inom oljebranschen.
Det tog mig ca ett och ett halvt år från att jag flytta till Stavanger till att få min första tur ut.

Nu har jag fått äran att, med detta gästinlägg, i stora drag berätta min resa i Norge än så länge och hur jag gjorde för att få min första tur.

Min bakgrund

Gått samhälle på gymnasiet och tog första bästa jobbet jag fick på ett lager där jag fick köra truck och plocka matvaror. Ett typiskt 7-4 jobb. Jobbade med det i ca två år innan jag kände att jag ville göra nåt annat för att inte fastna i 7-4 livet och lite spontant sökte in till brandmansutbildningen” Skydd mot olyckor” med min bror. Denna utbildning varade i två år mellan 2012-2014. Så totalt jobbade jag fyra år på lager samtidigt som jag varvade det med studier och sommarjobb som brandman.

Hur jag fann oljebranschen

Det var under min brandmansutbildning som jag fick känna på att jobba på rotation då jag både fick praktisera och jobba som brandman.  Tre veckor jobb följt av en vecka ledigt d.v.s 3-1 rotation.

Detta passade mig och jag kände redan nu att jag ville jobba med någon typ av rotationsjobb. Av nyfikenhet började jag kolla runt på internet efter liknande typer av arbeten som skulle kunna passa mig bäst och det var då jag hittade oljebranschen. Detta kände jag direkt vore någonting spännande. Hittade dock inte så mycket relevant information innan jag hittade MrOffshores hemsida/forum. Detta var sent 2012.

Här hittade jag all information som jag letat efter! Om hur offshorebranschen fungerar, arbetsrotationerna och vilka vägar man skulle kunna ta för att nå dit. Efter att i princip läst alla hans blogginlägg så kände jag direkt att jobba inom drilling skulle passa mig.  Det är ett väldigt speciellt jobb som sticker ut på väldigt många sätt. Bara det att man flyger ut till en rigg mitt i havet gör detta till ett riskfyllt men givande arbete. Med god ekonomiskt stabilitet och ett arbetsschema som jag var ute efter.

Arbetsmarknaden vid denna tidpunkt såg väldigt ljus ut så jag bestämde mig att direkt efter jag var klar med min brandsmansutbildning i januari 2014 så skulle jag söka in till VG2 borr och brunnteknik på Nortrain. För på så sätt få alla nödvändiga kurser och flytta till Stavanger.  Jag var såklart ödmjuk och visste att detta skulle bli väldigt svårt, men jag kände att jag var redo och ge allt tills jag nådde fram till målet oavsett hur lång tid det skulle ta. Här måste tilläggas att det är tack vare all info som man fått på hemsidan och MrOffshores alla inlägg som gjorde att jag vågade ta steget och satsa på detta.

 

Flytt till Stavanger och studier

I februari 2014 gick flytten i Stavanger och jag började fyra månader långa grundkursen VG 2 borr och brunnteknik på Nortrain.  Kort kan jag säga att det var en bra utbildning som teoretisk gav mycket kunskaper om offshore verksamheten. Det som jag fick mest nytta av i efterhand av VG2 var alla praktiska kurser som ingick i paketet. Utöver kurserna som t.ex. säkerhetskursen och hälsokursen som gjorde en klar för offshore, så ingick ju även en del kurser som jag fick dra mycket nytta av när man började jobba onshore. Tänker främst på rigger och stroppekursen.

När sedan möjligheten att få fortsätta studera  efter VG2 på  teknisk fagskola, inom petroleumsteknologi,  kände jag att det var lika bra hoppa på det. Genomföra alla studier med en gång och allt som jag kunde göra för att öka mina chanser till att införskaffa arbete. Ska man jobba inom drilling kommer man i vilket fall som helst behöva genomföra fagskola så jag kände att det inte fanns någon anledning att vänta med det. Skolan anpassat utbildningen efter personer som jobbar offshore . Man går i skola i 2 veckor följt av 4 veckors ledighet.  Detta ger en chansen att i sina ”friperioder” från skolan att jobba och samtidigt bygga på sitt CV. På detta sätt kan man bryta det berömda moment 22 läget man ofta fått höra där man antingen saknar utbildning eller erfarenhet. stavanger_vågen

Jobb

Nu kommer det som detta inlägg egentligen ska handla om.

I samband med att jag började fagskola hösten 2014 började jag känna av att arbetsmarknaden inte längre var så lovande som den varit innan. Oljekrisen som vi nu lever i hade börjat visa sig på allvar och istället för att se massa jobb man kunde söka så börja man mer och mer läsa om folk som började bli av med sina arbeten.

Min plan ändrades och blev då att istället för att söka efter fasta jobb så började jag  att söka mig till bemanningar för att på så sätt få chansen till jobb. Vi hade via skolan på Nortrain fått hjälp med listor på bemanningar som fanns i Stavanger och jag lämnade in mitt CV till samtliga och ringde även upp och presenterade mig. Till en början satt man dagligen. Sökandes och ringandes. Företag efter företag.

Till slut så blev min rutin att åtminstone en dag i veckan sätta mig ner och kolla arbetsmarknaden och efter olika bemanningar att söka in mig till.

Fick till slut svar hos en bemanning som många tidigare elever från Nortrain har arbetat vid. Nu kunde även jag börja arbeta i hamnarna i Tananger och Dusavik med lyft och lastning av Drill pipes, casing och containrar/skips till båt som sedan transporteras ut offshore.

Detta höll mig sysselsatt resten av 2014 samtidigt som jag gick på fagskolan.

 

Genombrott!

Vid nyår 2014 fick jag ett tips från en god vän som jag gick VG 2 med. Han hade sett en relativ nystartad bemanning som sökte efter personal.  De hade ej kontor i Stavanger och det var lite otydligt vad för slags personal de sökte.Jag sände iväg en ansökan i alla fall.  Det tog ca en vecka sedan kontaktade de mig. jag skulle komma upp till Hanöytangen strax utanför Bergen och jobba som brandvakt, eller BES vakt som det egentligen kallas, på Borgland Dolphin! Riggen hade anlänt och skulle genomföra heltäckande service som ska ske vart 5:e år. Detta jobb blev nu möjligt tack vare brandmansutbildningen som jag studerade innan jag flyttade till Norge. Kul att det betalade av sig!

Min tur där varade i tre veckor. Jag jobbade inte uppe på main deck, utan jag stod brandvakt inuti riggens ben, eller kolonner som de annars kallas. Fick dock möjlighet efter skift att få kliva upp på main deck  och göra min första rundtur på en rigg vilket var väldigt givande.

Själva jobbet som brandvakt finns det inte så mycket att säga om. Jag övervakade en bestämd plats där heta arbeten utfördes och såg till att inga olyckor skedde.

Jag visste inte det då. Men detta jobb skulle man i efterhand kunna säga blev mitt genombrott som skulle leda till fler möjligheter framöver.

yellow oil rig

Tillbaka till Stavanger och nytt jobb

Hemma i Stavanger började jag min vardag igen och fortsatte jobba i hamnarna samtidigt som nya terminen på fagskolan började. I samma veva hade jag även fått fira ett år i Stavanger i februari. Fortsatte med detta fram till april då samma bemanning som jag jobbade hos som brandvakt på Borgland Dolphin kontaktade mig igen. De hade fått ett uppdrag att bygga ställningar på nya Maersk Integrator som låg strax utanför Stavanger. Den låg där för att bli servad  samt bli ”besiktad” och godkänd för att få jobba på Norsk sockel, Samsvarsuttalelse (SUT) kallas det om jag minns rätt.

En person i deras lag hade hastigt fått lämna återbud och de behövde i panik få in en ersättare redan till dagen efter som skulle stå som ”watchmen” åt ställningsbyggarna. Det var i princip samma jobb som brandvakt bara att man övervakar ställningsbyggarna när de jobbar på höjd istället för heta arbeten. Då de inte har sin bas i närheten så var jag den enda som bodde i Stavanger som de hade i sin kontaktlista så blev jag erbjuden jobbet. De hade annars fått stå stilla med halva laget under ett skift medans en ny gubbe hade flygits in. Det slutade med att jag fick jobba två rotationer på 11 skift vardera. Då riggen låg så nära land så åkte vi dagligen ut via båt. Det räknades dock inte på papper som en offshore tur. Vi jobbade exakt likadant som man gör offshore och hade arbetstillåtelser på offshore nivå ,SJA m.m.  Detta var jag noga med att påpeka senare i mitt CV.

 

 

Nya söknader och första offshore turen

Efter detta uppdrag uppdaterade jag mitt CV och skickade ut det till alla bemanningar som jag tidigare kontaktat på nytt. Fick svar hos bemanningen som tidigare nekat mig då jag saknat relevant erfarenhet och att de endast tog emot ansökningar från folk som varit offshore förut.

Jag fick då komma in på intervju och förklara jobbet jag gjorde på Maersk Integrator. Att det i princip var som en offshore tur utöver att jag ej åkte helikopter ut. De köpte min förklaring och tyckte att jag då i detta läge var en intressant kandidat och beställde en Dawinci kod åt mig. Dawinci är koden man behöver för att kunna bokas på helikoptern vid en offshore tur. Samtidigt var de ärliga med mig och berättade att arbetsmarknaden är låg och att det skulle kunna dröja fram till nästa år innan de fick in uppdrag. Det gjorde inte mig någonting då jag hade både skola och mitt arbetei hamnen tills dess att något skulle dyka upp. Detta var i juni 2015.

Tänkte inte så mycket mer på denna bemanning utan om det kommer in jobb så är det bara en ren bonus.  Jag fortsatte söka vidare på andra jobb för att ha så många dörrar öppna som möjligt.

Ett sådant jobb jag fick göra var en tur till Nyhamna, Aukra ,som är ett av Norges största gasanlägg och jobba som nitrogen operatör i 2 veckor. Jag hade en övervakande roll på en pump som genomförde trycktesting på rören som gasen skulle transporteras i.

Slutet på augusti 2015 blev jag oväntat men äntligen kontaktad av bemanningen jag senast var på intervju hos. De hade fått in ett uppdrag inom kakshandtering och undrade om jag var intresserad. Det skulle bli utresa i slutet samma vecka.

Väntan var över och detta var såklart största stunden i min karriär så långt!

Detta uppdrag skulle jag vara med och ta hand om all kaks/ ”cuttings” som bildas när riggen borrar. En person sitter inne vid shakern och kör anlägget som leder ut kakset via rör till deck. Jag fick då stå ute på deck och ta emot kakset och styra ner de i containrar/skips. När skipsen var fulla fick man kontakta roustaboutsen som fick komma med kranen och byta till nya.

(Detta är sedan tidigare på ett mycket bra sätt beskrivet och förklarat i MrOffshores egna inlägg om just kakshandtering.  Detta kan ni  läsa mer om här: http://mroffshore.se/kakshandtering/)

borgland-dolphin

Avslutning

Nu är första turen offshore endast ett steg på vägen i målet mot fast jobb inom drilling. Men det känns att man hela tiden, steg för steg, avancerar och kommer närmare målet. Att få sin första tur ut i en av de sämre arbetsmarknaderna på länge bevisar att det är fortsatt möjligt att få jobb i denna bransch och att hårt jobb lönar sig. Att aldrig ge upp.  

I mitt fall fanns det inga genvägar. Speciellt inte i den arbetsmarknad som råder nu. Jag tror det är nyttigt om personer med liknande bakgrund som mig ställer in sig på att det kan ta lite tid och man kommer förmodligen få börja jobba onshore och successivt jobba sig mot offshore. Det finns såklart inget facit, alla vägar ut är olika. Men gemensamt ligger hårt jobb och rätt inställning skulle jag vilja säga. Då är det fullt möjligt för vem som helst!

Avslutningsvis vill jag säga att alla intryck som första offshore turen gav mig, allt ifrån när man står på heliporten i survival suiten och får åka helikoptern ut till att till sist stå därute efter alla timmar man kämpat. Att bara stå och njuta av utsikten. Se på dem andra riggarna som ligger runt mig i det kalla havsvattnet.

Det är något jag kommer ta med mig resten av mitt liv.

Jag kan lova att det har varit värt allt slit. Till dem som tvekar så vill jag bara säga: Gör det! Våga chansa, våga misslyckas och våga kliva upp igen för att fortsätta.

Det var så jag tog mig ut.

/ Viktor

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

11 Kommentarer

  1. Hej, tack för intressant samt peppande inlägg! Låter som man misstänkt, man får ligga på lite o tjata för att få in den där första lilltån bakom dörren…
    Man har massa teoretiska plastkort/hälsobrevet/HUET m.m. men dåligt med ingångar.

    (kan flyga över ikväll om det behövs mer folk 🙂

    Mvh, H-C

    • Tack så mycket! Ja det var en ”spärr” som jag i början tyckte var jobbigt. Man kände sig mest i vägen och tjatig! Men jag tror det är viktigt att man även kontaktar företagen direkt och inte bara med mail.
      förstår din frustration, att ha alla papper klara och bara vill komma igång med jobb!
      Men det kommer ska du se! 🙂

  2. Bra sammanfattning av tiden som gått i Norge Viktor! Som du skriver. Bara inte ge upp i kämpandet. Det ger till slut utdelning. Jobb finns för den som kämpar , det har jag alltid trott. Och det har både du och jag bevisat under 2015. // ” En god vän från VG2″

    • Tack så mycket Oljenissen!
      Ja du om någon förtjänar mer beröm än vad du fått än så länge! Du har ju minst gjort lika mycket jobb för att ta dig ut. 🙂

  3. RedRooster

    Kul att höra att det lossnar lite för dig Viktor! Dessutom kul att höra att du var på Nyhamna under stoppet. Jag har jobbat där i snart ett års tid, riktigt fint jobb men inte får man flyga helikopter 😉
    Bara hoppas att du kan hålla det igång.

    OljeNissen, har du också jobb på Nyhamna? Vi var väl på Stord samtidigt ungefär tror jag,

    • Får tacka så mycket Redrooster!
      Ja det var riktigt trevligt på Nyhamna! Det var en bra erfarenhet att få med sig. Vad är det du jobbar med där om man får fråga? Sista skiften jag var där så avslutades stoppet och anlägget öppnades igen.

      • RedRooster

        Där uppe går jag som flaggman/signalgivare på lite olika kranar. Jag har varit mycket involverad i tunglyften nere på kajen. Där lossar vi båtar med nya molduler som ska installeras i anläggningen. Allt från småskit upp till cirka 400 ton. Det har varit mycket lärorikt och intressant, trots att jag egentligen är mer av en rigger/mekaniker.

    • RedRooster, Jag var endast på stansen i Nyhamna. 2 rotationer som boltetrekkare. Stämmer det. Kommer ihåg att vi hade kontakt över denna sida då.

  4. Härligt och höra. Bara kötta på i samma stuk så sitter den fasta tjänsten såsmåningom också. 🙂

  5. Bra jobbat Viktor.. En bendover för Mr ejdefjord lönade sig verkar det som

  6. Ja Jimmy det ær bara att komma førbi Svg så ska du få dig ett skjut!

Kommentera