Meny

Svenska sidan om offshore

Vinsch kurs

Vinsch kurs

Har precis kommit hem efter en 3 dagar vinsch kurs i Stavanger.
Det är en kurs som jag var tvungen att ta efter att jag fick jobbet som roughneck. Det var klart blandade känslor att vara tillbaka i Stavanger efter att ha bott hemma i Stockholm senaste 1,5 åren. Man möttes direkt av det typiska vädret som är regn och grått 🙂 Hände en rolig grej på flygplatsen precis när vi landat. Jag och en till kille blir tagna åt sidan i tullen för en extra stick kontroll. Han kom med hela flyttlasset eftersom han nu hade flyttat till Stavanger för att jobba. Med sig hade han alldeles för mycket snus vilket man tydligen inte får importera till Norge hur som helst. Så hans första kvart i landet fick han slänga snus-stockar för 1000 kr och sen betala böter på 800 spänn! Välkommen till vårt land liksom! 😀

Hade oxå helt glömt bort att man i Stavanger måste vinka till buss chaffisen om han ska stanna och plocka upp en. Känns väldigt märkligt ifall han bara skulle köra förbi en busshållplats full med folk bara för att ingen vinkar åt honom! Men man kan väl inte förvänta mer av dom….. 😉 Passade även på att hamstra hem massa smarrig makrill tomatsås, ett märke som heter Stabburet och tyvärr inte finns i Sverige. Blev 50 st askar med såna så väskan var jävligt tung att släpa på sen!

Bodde på Victoria Hotel mitt i vågen som det heter där i centrala Stavanger. Fint hotel med gammalt stuk, riktigt bra frukost helt i mitt tycke! Sen fick man SAS Bonuspoäng oxå vilket va ett stort plus! Jag har nu fått ihop 45000 poäng vilket tar mig till USA T/R enligt ett mail ja fick från sas. Älskar fördelarna man får i det här jobbet! Företaget betalar flygbiljetterna och jag får resa gratis privat! Precis som de ska va 🙂Victoria-Hotel

Kursen
Själva kursen var som sagt 3 dagar. Första dagen bestod egentligen bara av teori. Hur en vinsch är uppbyggd, massa olika regler, faror osv. Ska jag va ärlig så hängde jag inte med så jättenoga utan det kändes ganska enkelt. Dom som höll i kursen hette PNI Oppläringssenter. Fina lokaler, helt okej lunch. Extremt bra kaffemaskin!! Dom hade väldigt många kurser man kunde gå hos dom men detta är ingen välgörenhet så ska inte göra för mkt reklam 😀

Gillade att dom i samma byggnad hade en rätt stor hall där alla deras kurser kunde tränas på praktiskt. Andra dagen blev vi nämnligen indelade i grupper och skulle göra lite olika stationer. Två av dom bestod av att fästa en ny wire på en vinsch, sen spola in den från trumman över till vinschen så den låg snyggt och ingen wire korsade varandra. Dagen avslutades med teoretiskt prov som var en walk-in-the-park.

Tredje och sista dagen hade vi först lite teori på Man Rider. Sen fick vi öva på lite grejer ute i hallen. Där fick vi bli hissade upp i Man Rider och skruva lös en motor som vi sen skulle sänka ned med hjälp av en annan tugger (vinsch). Jag har absolut inte åkt mkt Man Rider själv man det var väldigt lätta övningar under dagen. Måste säga att jag tycker det är roligt ändå! Fast man ska så klart alltid ha stor respekt för arbete i höjden. Är man dåligt säkrad eller om något går fel så ere garanterat inte stålgolvet som tar skada ifall man faller ner 🙂

Annars var det underhållande dagar tycker jag! Vi var 10-12 st som var på kursen varav rätt många från samma firma som jag jobbar. Alla i samma ålder och en hel del folk man mött förut. Så det va trevligt att träffa dom igen och samtidigt lära känna lite nya personer som man säkert komma stöta på ute på havet senare i sin karriär… appropiate-safety1

För att få denna kursen godkänd måste man visa upp att man har gjort Stroppekurs. Den har jag givetvis men jag är inte helt 100 på vart själva beviset är. Så morgondagen lär gå åt att försöka hitta det och mejla till dom. Tycker det bara känns som ett hinder egentligen? Ingen blir väl skickad på vinschkurs utan att ha stroppekurs sedan tidigare? Dom borde ju kunna se genom detta anser jag..

Hemma
På hemmaplan är min lägenhet äntligen färdig! Har under denna månad handlat möbler för 40 tusen och tyvärr pyntat in en restskatt från förra året på 25 tusen. Så nu har jag ingenting mera att köpa till lyan förrns köket ska göras om till sommarn. Spar-mode påslagget till max nu 😛 Nu ska jag bara slappa så mycket jag kan tills det är dags för nästa offshore tur om 14 dagar.

MrOffshore

MrOffshore

Arbetar som roustabout i Nordsjön. Även haft anställning som kaksoperatör och roughneck. Har jobbat offshore sedan mars 2012.
MrOffshore

Senaste inlägg av MrOffshore (Visa Alla)

21 Kommentarer

  1. Usch hatar det kursstället… Har vart där över 20 dagar total 99% bortkastad tid enligt mig.

    • MrOffshore

      Haha jaa så är verkligen norge i ett nötskal. Man betalar för certifikatet. Men får man övertidsbetalning ser jag ingen anledning att klaga dock.

  2. Det där med stropps kursen står inte det med på Rigger beviset?
    Inte helt 100 med värt att kolla på det iaf 🙂

  3. Fredrik

    Har själv lyckats skrapa ihop över 26.000 eurobonuspoäng på mindre än 12 månader. En hel del inom jobbet men mycket är ju egna resor till och från Norge. Jag hade 28 flighter förra året, sedan första dagen på det här äventyret! Men hur kul den är att flyga så början man ledsna på flygplatser den del 😛

    • Om man bosätter sig billigt vid gränsen mellan Sverige och Norge kan man ju bila fram och tillbaks, trots bensinkostnaden så väger det upp mot flygbiljett tror jag

      • MrOffshore

        Det tvivlar jag starkt på! Kanske om du bilar mellan Strömstad och Oslo men det är ju inte där oljejobben finns.
        En biljett enkel Stockholm till Stavanger går på 1000-1500 kr om jag inte minns fel, har inte betalt en sådan själv på 18 månader så. Men det är väldigt billigt anser jag och resan tar 2,5 timme med mellanlandning. Ska du bila samma sträcka är det ju säkert 10 h bara i Norge liksom…

        • Fredrik

          Är du under 26 flyger du Sthlm – Stavanger för 700kr. Två flyg per dag går även utan mellanlandning. Jag som bor i Linköping kan tillochmed flyga för under 1000kr Linköping – Köpenhamn – Stavanger. flera gånger om dagen.

          • jahaa nör jag kollade senast på norwigean var det 3000 tur och retur, vart hittar du dessa billiga priser?

  4. Litet tips angående dina crew change resor. Boka mellanlandning i Oslo. Då räknas en sväng fram o tillbaka som 4 flighter. Samlar du 50 flighter på ett år så får du Eurobonus Guld. 9 crew changes på ett år du vet 😉

  5. Fredrik

    Petter, SAS är billigast till Stavanger.

  6. Hej MrOffshore

    Som vi alla vet är ju oljepriset i fritt fall just nu och de är svårt att veta vart detta skall sluta. Idag gick Brent oljan under 70 dollar vilket måste svida något oerhört för olje industrin.
    Tycker man läser dagligen om företag som säger upp folk. Dem ända som anställer just nu är nog bara Songa o Maersk.

    Märker du av detta på något sätt? Själv får jag känslan av att de goda tiderna inom norsk oljeindustri kanske är över snart. Tankar kring detta?

    • Fredrik

      Dom goda tiderna var väl över 2002-ish då peaken var för norsk olja. Det kommer inte bli bättre än så, men samtidigt finns det jobb mycket länge än. Nedgången just nu är tillfällig och regelbunden.

      Ett exempel, som cirkulerar utan faktiskt källa, ska samtliga brunnar i slutändan pluggas igen, skulle vi starta detta projekt idag, med alla riggar vi har, skulle bara detta jobb ta 40 år.

      Det hittas fortfarande ny olja och många fält är borrade men utan produktion, norrmännen ”sparar till barnbarnen”, och många fält är fortfarande är orörda.

      Såna här saker påverkar säkert många företag men det påverkar inte oss just nu. Iallafall inte mig. Vi åker ut och jobbar och kommer kunna göra det till pension.
      Skulle det bli ett världskrig eller en ny oljekris så gjorde jag iallafall det jag tyckte om att göra den tiden det fanns möjlighet. Om det känns riskabelt att satsa på branschen, tänk att du tjänar in det du investerar på ett par turer. Livet går inte under.

      Att endast Songa och Maersk anställer må vara, men samtidigt måste man inte få ett fast bra jobb direkt, eller fast rotation. Enbart i Stavanger finns 648 bemanningsföretag (2013) och väl offshore finns det hundra tals efter hundratals olika företag. Maersk och Songa äger riggar, men dom använder väldigt mycket företag för att driva dom.

      Alla som verkligen vill ut, kommer ut. På ett eller annat sätt. Det är ändå viktigt att hålla koll på branschen som du gör.

      Men sen har jag redan investerat mitt och är precis på väg in i branschen, jag kan inte vända nu. Kanske hade jag tänkt annorlunda för ett år sedan 🙂

      • Menar du att du inte rekommenderar oss att börja i branschen? Jag tänker att alla sorters industrier har uppgångar och fall och det finns ju stora områden som inte ens är prospekterade ännu men jag och jag antar att med ett låg oljepris vill man inte borra efter så mycket just nu men kanske ser det ljusare ut för branschen om 4-5 år?

        • Fredrik

          Den här nedgången är regelbunden och inte så farligt. Däremot oljepriset är inte regelbunden och kanske värre. Det kommer säkert se bättre ut om ett par månader till ett år, lagom till att ni är färdigutbildade om ni satsar nu 😉

          • Norge hade väl peak oil på tidigt 2000 tal? det betyder med andra ord att det kommer gå sämre och sämre för norska oljesektorn desto längre tiden går.

  7. Stämmer att Norge hade sin högsta oljeproduktion runt 2002 och sen dess har produktionen sjunkit i snitt 5% om året. Känns som att det bara kommer fler dåliga nyheter varje dag då man läser offshore.no och petro.no. Det verkar ske permitteringar överallt i hela branschen. Fortfarande svårt att förstå hur det kunde vända så snabbt våren 2013 var det typ snack om att 34 riggar på norsk sektor skulle bli 56 innan 2018. Tro det eller ej men jag hörde snack om 2:4 systemet skulle försvinna för att det skulle bli så svårt att få tag i folk. Haha. Jag tror det beror en hel del på att dom inte hittat så mycket uppe i barents hav som dom hade hoppats på. Det verkar liksom inte finnas något nytt ekofisk, troll, grane eller snorre där uppe.

    • Fredrik

      Har också hört snack om att 2/4 ska försvinna. Men också hört att det aldrig kommer hända. Det var facken i Norge som drev igenom det och dom kommer aldrig släppa på det, säger dom.
      Hoppas inte, det är ju halva grejen med jobbet!

    • MrOffshore

      Himla tur då att dom har hela Johan Svedrup fältet då 🙂 nog för att norge haft sin peak oil men jag tvivlar på att sökandet samt produktion kommer vara iaf under hela vår livstid. Mer svåråtkomlig olja innebär inte direkt mindre jobb, även om jag förstår hur du tänker.
      det har alltd gått i cykler, nu ere lågsäsong och folk borde förbereda sig inför nästa stora högsäsong. Är glaset halvtomt eller halvfullt? Handlar bara om hur man ser på saken tror jag… 😀

      • sant på ett sätt, så länge behovet är lika stort på olja så är det lika stor efterfrågan och då kommer priset att öka och då kommer det vara intressant att få fram den mer idagsläget svåråtkomliga oljan men som jag har förstått är det inte heller bara att borra djupare. men många har ju haft förnyelsebar energikällors nedgång i pris som ergument för att oljepriset sjönk så drastiskt men oljan sjönk ju på 70 talet också så antar att detta inte har att göra med att solpaneler blir billigare etc. jag tror också att man kommer använda olja iallfall ett par hundra år till?

      • Hittade en intressant översikt om fält og projekt på norsk sokkel. Återstående investeringar på minst 700 miljarder nok, utan många av framtida projekt inräknade som tex Johan Svedrup. Några kommentarer eller insikter till det? http://www.offshore.no/Prosjekter/Olje-felt-oversikt.aspx#Utbygginger

  8. Vad hindrar Statoil osv. från att lära upp t.ex asiatiskt manskap till ringarna för en fjärdedel i lönekostnader av skandinaver? Är det något som diskuteras?

Kommentera